Thursday, April 11, 2013

Menjelang PRU 13, SPR terus diragui

Kredibiliti Suruhanjaya Pilihan Raya, SPR, terus diserang Pakatan Rakyat dan pertubuhan Bersih 2.0, sekutu gabungan pembangkang persekutuan menjelang Pilihan Raya Umum ke-13.

Pilihan raya umum yang dijadual pada 5 Mei nanti dilihat sebagai peluang terbaik untuk gabungan PR memenangi kuasa di peringkat persekutuan dan menguasai Putrajaya.

PR walau bagaimanapun terus berkempen menjejaskan kredibiliti SPR yang mengendalikan pilihan raya, dalam satu usaha yang dilihat sebagai persediaan untuk membina sokongan massa bagi tujuan memprotes keputusan pilihan raya yang diragui nanti.

Satu petanda terkini persediaan kempen ini ialah ceramah pada malam hari pembubaran Dewan Rakyat pada 3 April lalu, yang diadakan di Gombak anjuran PAS Kawasan Bukit Bintang, bertajuk Tipu Pilihan Raya - Turun Jalan Raya, menampilkan tokoh penting mobilisasi massa, Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu, aktivis berhaluan kiri Hishamuddin Rais dan aktivis Bersih, Maria Chin Abdullah.

Sentimen protes ini telah dibina sejak badan gabungan Bersih ditubuhkan pada 2007, dan ditingkatkan lagi menjelang Pilihan Raya Umum ke-13, dengan protes besar kali terakhir diadakan Januari lalu.

Sebelum itu, pengerusi Bersih Datuk Ambiga Sreenevasan mempersoalkan kredibiliti SPR sambil menegaskan kebimbangan berlaku keganasan dalam pilihan raya umum nanti, dalam satu kenyataan terbaharu Bersih mempersoal SPR menjelang pilihan raya. 

SPR sentiasa dipersoalkan integritinya oleh pemimpin-pemimpin PR dalam kempen bersepadu sejak selepas pilihan raya yang lalu, seperti didakwa menjadi alat parti pemerintah dan menjadi ahli Umno.

Pilihan raya umum kali ini merupakan peluang terbaik untuk PR menjatuhkan Barisan Nasional, yang walau bagaimanapun bergantung kepada kekuatan dan momentum yang telah dibina sejak beberapa tahun lalu.

Protes besar-besaran pada Pilihan Raya Umum ke-13 nanti sekiranya berlaku mempunyai potensi untuk menjatuhkan BN, sekiranya segala strategi dan keadaan yang diperlukan dipenuhi.

Kenyataan mengajak mengubah rejim pernah dibuat oleh sasterawan yang juga aktivis Bersih dan penyokong PR, Datuk A Samad Said, yang dalam satu kenyataan menegaskan sudah tiba masa untuk rakyat melakukan perubahan rejim, selepas lebih 50 tahun parti pemerintah sedia ada memegang tampuk kuasa.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...