Wednesday, April 24, 2013

PRU 13: NGO sekadar batu loncatan sertai politik?

Dua pilihan raya umum terkini telah menyaksikan hubungan semakin rapat pertubuhan masyarakat sivil - yang lebih dikenali dengan NGO (pertubuhan bukan kerajaan) - dengan parti-parti politik.

Hubungan dan persepaduan aktiviti melibatkan parti-parti Pakatan Rakyat dengan pertubuhan Bersih dan Bersih 2.0 memperlihatkan hampir tidak ada garis pemisah antara badan-badan ini, dan semua berkongsi matlamat yang hampir sama.

Politik yang semakin panas sejak beberapa tahun kebelakangan ini juga telah menarik ramai aktivis pertubuhan masyarakat sivil menyertai parti politik, sekaligus menimbulkan persoalan berhubung aktivisme kemasyarakatan mereka.

Satu contoh terbaharu ialah aktivis kumpulan Himpunan Hijau, Wong Tack yang memperjuangkan agenda anti-Lynas, pusat pemprosesan nadir bumi dekat Kuantan, Pahang.

Himpunan Hijau juga berkongsi agenda yang selari dengan parti-parti politik dalam PR, dan muncul hampir sepenuhnya sebagai sebuah kumpulan anti-Barisan Nasional, lebih daripada sebagai sebuah kumpulan pencinta alam sekitar.

Aktiviti Himpunan Hijau juga dijalankan sebagai sebahagian kempen yang mesra PR, termasuk menjadi salah satu kumpulan utama dalam perhimpunan besar-besaran di ibu negara pada 12 Januari, 2013.

Wong Tack yang sebelum ini pernah mencetuskan kekecohan apabila membuat kenyataan mahu membakar loji Lynas, kemudian telah memperlihatkan perubahan pendirian dalam tentangan kuatnya terhadap fasiliti tersebut.

Beliau kini bertanding di bawah tiket DAP di Parlimen Bentong di Pahang.

Sekiranya menang, beliau akan dapat menyampaikan suara agenda diwakilinya di Parlimen, tetapi masih timbul persoalan kesetiaan sekiranya agenda alam sekitar dan tiket diwakilinya tidak sehaluan.

Pada Pilihan Raya Umum ke-12, dua aktivis masyarakat sivil, Elizabeth Wong dan Charles Santiago bertanding mewakili parti masing-masing, PKR dan DAP, dan menang. Kedua-duanya meneruskan karier politik dan mempertahankan kerusi masing-masing dalam pilihan raya kali ini.

Wong bergiat sebagai aktivis Suara Rakyat Malaysia, Suaram sebelum menyertai PKR manakala Santiago bergiat dalam Kumpulan Warga Prihatin dan aktiviti menangani isu penswastaan air.

Wong, mewakili kerusi negeri Bukit Lanjan di Selangor dan dilantik exco dalam kerajaan negeri. Santiago pula menjadi salah seorang pemimpin penting dalam DAP dan mempunyai hubungan baik dengan kepimpinan tertinggi, dijelaskan lagi oleh hakikat bahawa beliau bertanding mewakili parti hanya sebulan selepas menyertai DAP.

Beberapa pemerhati telah menyuarakan kebimbangan terhadap trend ini, yang menyaksikan perubahan gaya hidup dan pendirian aktivis-aktivis terbabit selepas menjawat jawatan bergaji tinggi dan bergerak dalam koridor kuasa.

Dr Kua Kia Soong, aktivis dan penasihat Suaram dalam satu tulisannya baru-baru ini turut memberi amaran terhadap perkembangan yang tidak sihat ini, sambil menegaskan pendirian politik yang boleh berubah-ubah dan pengaruh wang terhadap parti-parti besar.

Pada masa sama, aktiviti dalam parti juga menuntut masa dan tenaga yang banyak sehingga sangat berpotensi mengganggu atau mengabaikan terus perjuangan masyarakat sivil yang disertai sebelum itu, yang didakwa akan lebih mudah diperjuangkan melalui parti politik dan kerajaan.

Perkembangan ini memerlukan lebih perhatian daripada semua yang terlibat, agar perjuangan agenda masyarakat terbanyak tidak terus ditewaskan oleh kuasa dan kedudukan.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...