Thursday, November 6, 2008

Ekonomi: Najib - Anwar dicadang berdebat



KUALA LUMPUR: Ketua Penerangan PAS, Mahfuz Omar mencadangkan debat terbuka mengenai belanjawan negara antara Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan Datuk Seri Najib Tun Razak dan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim.
"Jika Najib merasa beliau tidak cukup masa dan kesempatan untuk memberi ruang pembangkang meminta penjelasan darinya di dalam Dewan Rakyat, satu debat terbuka mengenai belanjawan boleh diadakan antara beliau serta dua wakil di pihak Barisan Nasional (BN) dengan Anwar serta wakil dari PAS dan DAP di pihak Pakatan Rakyat (PR)," katanya.

Debat tersebut boleh dibuat di mana sahaja yang dipersetujui oleh Najib termasuk menggunakan kemudahan di Dewan Rakyat sendiri di luar waktu persidangannya dan disiarkan secara langsung untuk dinilai oleh rakyata, kata Ahli Parlimen Pokok Sena itu.

"Sebagai tokoh yang akan menggantikan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi sebagai Perdana Menteri, hentikanlah sikap jaguh kampung yang hanya berani membidas dan mengecam di belakang pembangkang tetapi tidak berani berbahas secara berhadapan mengenai belanjawan negara," kata Mahfuz.

Beliau juga meminta Najib menghentikan pelbagai dakwaan mengenai ekonomi negara.
"Najib terus-menerus membuat pelbagai kenyataan bercanggah mengenai ekonomi Malaysia.

"Sekejap kata Malaysia tidak akan terjejas, selepas itu kata Malaysia juga akan turut menerima kesan kemelut ekonomi dunia. Satu ketika mendakwa Malaysia mempunyai fundamental kukuh, selepas itu nak gunakan pula lagi RM7 bilion untuk menghadapi kesan kegawatan ekonomi. Najib seperti orang yang terpinga-pinga," katanya lagi.

Paling akhir, Najib tampil dengan dakwaan kononnya Malaysia tidak akan mengalami kemelesetan ekonomi teknikal pada tahun hadapan.

Dakwaan itu bertentangan dengan jangkaan Pengarah Eksekutif Institut Kajian Ekonomi Malaysia (MIER), Profesor Emeritus Datuk Mohamed Ariff yang menjangkakan peratusan kemungkinan Malaysia akan menghadapi kemelesetan teknikal tahun hadapan meningkat sehingga 40 peratus, jika Amerika yang merupakan salah satu rakan dagangan utama Malaysia menghadapi kemelesetan.

"Ia bermakna pertumbuhan negatif untuk dua suku tahunan dan 30 peratus kemungkinan ia akan menjadi kemelesetan sebenarnya yang berpanjangan melebihi dua suku tahunan, bergantung kepada apa yang berlaku di Amerika," katanya.
Ahli Majlis Ekonomi Malaysia, Datuk Mohamed Azman Yahya pula mengingatkan bahawa kemerosotan ekonomi yang semakin hampir mungkin lebih mencabar dari krisis yang dihadapi pada tahun 1998

Dalam krisis kali ini, katanya, Malaysia menghadapi risiko stagflasi di mana pertumbuhan akan bergerak perlahan di dalam persekitaran yang tinggi kosnya.

Ia juga mungkin yang terburuk, katanya, dan apa yang lebih membimbangkan ialah kemerosotan kali ini ialah fenomena global.
Sebelum ini, laporan Political & Economic Risk Consultancy (PERC) yang berpengkalan di Hong Kong meletakkan Malaysia antara negara yang paling berisiko tinggi dalam menghadapi krisis ekonomi dunia yang dijangka akan bertambah buruk.

97 comments:

tekong darat said...

aku sokong debat ni...
harap2 akan jadi kenyataan...
jangan hantar shabery...
berbuih lagi mulut nak jawab nanti...

tekong darat said...

tapi aku yakin, cadangan ini akan di tolak....
kita dengar apa kata bakal PM....
buang masa...tidak relevan...
banyak kerja lain yg nak di buat...

nalapambu said...

Mana ada brani itu tara tulur punya worang.

tekong darat said...

aku akan cuti dari menoreh jika debat ni jadi...

tekong darat said...

jangan nanti debat dok citer yg sama lak...balik2 tahun 1976...
gerakan mahasiswa....memang bebal

allen said...

Shabery berbuih mulut, Najib pun samela terkencing².. dalam dewan aritu pun takut nak kene bidas, inikan pulak depan rakyat jelata seluruh negara...
akupun sokong debat ni.. tapi ntahla, kalau jadik pun, sure BN suwuh org lain lagi, tah sape² la agaknye.. berani kaa BN dimalukan sekali lagi?

allen said...

Temuramah lepas Debat DSAI & Datuk Shabery:
Wartawan : Apakah benar jika DShabery dianggap tewas dalam debat malam ini, Datuk akan dipecat dari kabinet...?
DShabery : Itu terpulang kpd budi bicara kabinet dan PM menentukannya.. (isk..isk..isk..)
Jawapan diberikan oleh Shabery malam itu sungguh sayup dan menyedihkan. DShabery sememangnya akur telah 'disayurkan' oleh DSAI. Beliau sedikitpun tidak mempertahankan kewibawaan dan pendiriannya bahawa dia telah berjaya memulaukan DSAI semasa debat tersebut. Keputusan debat mlm tersebut rata² memihak kpd DSAI dengan nisbah 7 berbalas 3... So skang BN, hang nak debat lagi kaaa????

bn@umno said...

aku harap Najib supaya menyahut seruan AI untuk berdebat.aku nak lihat pertembungan antara buku dgn beruas.Aku yakin Najib dapat 'lanyak' AI sehingga menjadi lemah longlai.dulu bolehlah AI memperbudakkan Shabery tapi sekarang aku rasa Najib akan memperbudakkan AI pula.

MUZAFAR said...

Debat tu bagus supaya rakyat boleh menilai mana yang betul atau salah. Pendebat2 mesti besikap terbuka, kalau pihak lawan dapat memberikan hujah yang baik / betul sipendebat harus menerima kebenaran.Kalau berdebat sampai berbuih mulut sekalipun tapi akhirnya kedua dua pendebat tetap mempertahankan pendirian masing-masing tak guna juga. Bukan soal menang kalah tapi biarlah debat untuk mencari kebenaran.

allen said...

Dulu DSAI dah ajak Pak Lah atau Najib dahh... tapi 2-2 kecut... Hehehee...

MUZAFAR said...

Sesiapa pun mestilah taksub kepada KEBENARAN walaupun KEBENARAN itu dikatakan oleh musuh kita,bukannya taksub kepada puak atau parti sendiri.

azizah said...

saya setuju muzaffar cakap.

malangnya apa yang saya lihat dan telitikan penyokong pas dan pkr terlalu taksub pada parti sehingga kebenaran yang datangpun disanggahnya.

malah dalam wawancara UM dengan saudara zulkifli pun ada mengatakannya kekecewaannya.

tapi tekong darat bukan sahaja taksub tapi tolol.

SAYA MENYERU SEMUA KOMENTAR BOIKOT TEKONG DARAT KERANA SETIAP KATA-KATA YANG KELUAR DARI DIA TELAH MENAMBAH DOSA PADA PEMBACANYA. ASTAGFIRULLAH...

azizah said...

APABILA KITA BERBAHAS DI SINI SECARA TAK LANGSUNG KITA MENAMBAHKAN ILMU DAN MENINGKATKAN DAYA ARTIKULASI.

MALANGNYA BERHUJAH DENGAN TEKONG DARAT HANYA MENAMBAHKAN DOSA.

JANGAN LAYAN.

zali said...

tak payah la debat...nanti nuar malu dapat hina pun dapat...

tapi kalau dah berhajat sangat...macam dia sorang je pandai bercakap...riak...dapat la tu karang.

azizah said...

pada pendapat saya ... berdebat bukan menentukan benar atau salah, bijak atau tidak.

orang yang pandai berdebat tak semestinya orang yang bijak mentadbir. berdebat hanyalah satu pengucapan umum.
dalam pengucapan umum sudah tentu ciri-ciri retorik akan digunakan.

dan retorik telah digunakan untuk menarik perhatian orang ramai tapi tentang kesahihan dan kebenaran isu itu belum pasti.

anuar memang terkenal dengan retorik dan pengucapan umumnya. tapi sekurang-kurangnya najib dah membuktikan kepimpinannya sejak umur 23 tahun.

kalau cerita pasal peribadi. dua-dua memang bukan lelaki pilihan.

allen said...

BN tidak pernah mengaku kelemahan sendiri. BN mmg syok sendiri. Tgk PRU 12, rata² kerusi yg dimenangi di peringkat negeri mahupun parlimen menunjukkan kemerosotan majoriti ketara berbanding PRU lepas. Keputusan diburukkan lagi dgn kehilangan negeri Selangor, Perak, Kedah & PP. Tapi BN tetap gah mengatakan mereka telah menang selesa walaupun hanya dgn majoriti mudah. Biar sahaja rakyat sendiri menilai. Tidak dinafikan mmg ade segelintir ciput cenonet penyokong BN yang mmg baghal & mmg takkan paham. Tunggu dan lihat sahaja nnti..

azizah said...

orang pas dan pkr (yg melayulah) usahlah nak bangga dengan kemenangan di 5 buah negeri kalau maruah, agama dan bangsa dipijak-pijak. orang pas lebih patut malu lagi sebas tak berani nak bersuara.

MB perakpun nak digantikan dengan orang cina. masih lagi jadi pak turut.

itukah yang patut dibanggakan oleh pas. BELUM JUMPA LAGI PEMIMPIN PAS YANG BERANI.

azizah said...

saya masih tercari-cari seorang yang bergelar pemimpin di dalam PAS. mana dia. mana dia...

azizah said...

orang pas dan pkr sangat bangga dap nak buat tambah tulisan cina dan india di papan tanda di penang. walaupun satu hapah tak faham.

tapi menolak bahasa inggeris. orang nak suruh anak bangsa jadi pandai tapi katanya tak sayangkan bahasa melayu.

kenapa bahasa cina dan india tidak dijadikan bahasa pilihan untuk anak-anak melayu belajar.

azizah said...

SHAH ALAM, 6 NOVEMBER (SK) - Kerajaan Negeri Selangor buat julung-julung kalinya akan mengadakan satu majlis sambutan Majlis Rumah Terbuka Deepavali peringkat negeri Selangor secara besar-besaran.

komen:
tapi kalau buat sambutan hari raya besar-besaran dikatakan membazir.
apa komen orang pas.

pasti jawapan orang pas setuju sebab dah jadi kebiasaan jadi PAK TURUT.

allen said...

Eii Zizah, berapa billion ko rase kerajaan negeri nak belanja buat rumah terbuka tu?? Fikiran sempit, bukak mata la, duit rakyat bebillion habes BN guna utk projek tah apekejadah cth ajak Chelsea main bola datang M'sia, Sepang Circuit, angkasawan melancung gi bulan, Le Tour De Langkawi bla..bla..bla ko tak nampak ke? Pernahke ko pikir peruntukan sebenar yg disalurkan cth satu aku bagi simple Hari Peladang Penternak dan Nelayan?? Beratus² ribu beb, ke mane pegi duit tu??? Aku ade sedare keje Pegawai Pertanian taula cite sebena... Bangunla weh orang BN, ape ni, tolong bukak mata la....

firdaus said...

tolak Al-Quran dan hadis adalah memperjuangkan Islam, memperkecilkan hukum Allah swt seperti tidak memakai tudung, bersalaman lelaki perempuan bukan muhrim, meletak kalungan bunga di patung(tugu), menyelitkan hiburan yang menampilkan artis-artis perempuan yang tidak menutup aurat dan ada juga sesetengahnya berpakaian yang memberahikan ketika program-program kerajaan adalah contoh perjuangan Islam. merobohkan masjid dan surau termasuk dalam perjuangan Islam. menghina ulama dan membelakangkan teguran juga termasuk dalam perjuangan Islam. nak jadi ketua atau pegang jawatan? takpe dalam perjuangan Islam boleh rasuah utk menang jawatan. boleh ambil duit rakyat bila dah berkuasa takpa tak salah dalam perjuangan Islam. memisahkan agama dan politik pun adalah sebahagian daripada perjuangan Islam.

tapi kalau ikut Al-Quran dan sunnah setakat yang aku belajar tak pernah tgk pun. mungkin ada dalam kitab terbaru lagi dari Al-Quran kot?
kitab islam hadhari...

firdaus said...

Rasulullah s.a.w. telah meninggalkan umatnya sejak empat belas abad yang lalu, iaitu satu tempoh yang agak lama, sepeninggalan baginda sebenarnya telah memberikan banyak input mengenai Islam dalam bentuk yang mudah difahami, apatah lagi umat hari ini yang boleh disifatkan sebagai golongan manusia yang mudah untuk memahami sesuatu, kerana mereka semakin cerdik.

Namun begitu, apa yang sepatutnya diharapkan dari umat ini ialah bagaimana mereka boleh menjadi individu-individu yang terbaik dalam segenap aktiviti atau agenda harian hidup mereka, kerana peluang dan kesempatan untuk mereka menggarap khazanah ilmu peninggalan baginda Rasulullah s.a.w. terbentang luas, sepatutnya mereka boleh jadi lebih baik dibandingkan umat terdahulu, sama ada di kalangan para sahabat, tabiin dan generasi selepas itu.

Tetapi apa yang dapat dilihat di kalangan umat Islam hari ini, mereka semakin menjadi lemah tidak keharuan, jumud (beku) cara berfikirnya, malah ada yang tersasar jauh daripada ajaran Islam sebenar, akibat tidak duduk dalam majlis-majlis ilmu atau bersama dengan golongan yang mampu mengingatkan mereka kepada Allah SWT.

Benarlah apa yang disabdakan oleh baginda Rasulullah s.a.w., bahawa akan datang satu masa (dianggarkan masa itu ialah pada hari ini), ramai di kalangan umat Islam menjauhkan diri daripada golongan ulama (tidak mahu memperdalami ilmu agama), tindakan mereka itu sebenarnya telah mengundang kemarahan Allah, dan Allah timpakan tiga bala ke atas diri mereka, iaitu Allah akan menarik segala sumber keberkatan dalam usaha/pekerjaan yang dilakukan, mereka akan diperintah oleh para pemerintah yang zalim dan mereka akan meninggalkan dunia ini dengan tidak membawa walaupun secebis iman dalam diri mereka.

Justeru, tidak hairanlah jika mereka bertindak sesuatu yang menyalahi ajaran agama Islam, akibat daripada menjauhkan diri daripada ulama yang merupakan pewaris nabi-nabi, malah mewarisi tugas, kerja, peranan nabi-nabi dalam menyampaikan kebenaran untuk menyeru manusia seluruhnya menerima Islam sebagai satu-satunya agama yang diperakui Allah SWT.

Sehubungan itu, baginda Rasulullah s.a.w. ada menegaskan dalam sebuah hadisnya yang bermaksud : Bagi orang yang mempelajari ilmu-ilmu agama, mereka akan berhadapan dengan (tiga) golongan yang mencabar keilmuan mereka, iaitu golongan yang menyeleweng daripada kebenaran agama Islam lagi melampaui batas-batas agama, golongan yang mencipta agama baru dan golongan yang jahil tentang Islam, tetapi cuba mentafsirkan Islam mengikut kepala mereka.

Jelas daripada apa yang ditegaskan oleh baginda, sesungguhnya bagi mereka yang benar-benar komited dengan Islam, berusaha untuk menyampaikannya kepada orang lain, tetapi pada masa yang sama akan berhadapan dengan golongan-golongan yang disifatkan oleh baginda sebagai anti kepada Islam yang mesti dibendung dengan apa cara sekalipun , lebih-lebih lagi golongan pemerintah.

Kenapa tidak, kerana golongan-golongan tersebut boleh memudaratkan akidah, pegangan, kepercayaan yang dianuti oleh orang-orang Islam yang lemah cara berfikirnya, dibimbangi akan mendatangkan musibah yang berpanjangan pada masa akan datang.

Kenyataan baginda di atas telah disebut seribu tahun yang lalu, tetapi ia dianggap segar dalam minda umat Islam yang sayangkan agama mereka, ini kerana golongan yang menyeleweng daripada kebenaran agama Islam lagi melampaui batas-batas agama semakin berleluasa dalam masyarakat, ia dapat dilihat dengan tindakan para pengusaha atau pengamal perfileman yang menerbitkan filem-filem yang dianggap tersasar jauh daripada kebenaran Islam dan sekaligus melampaui batas-batas agama Islam yang suci daripada sebarang bentuk penyelewengan.

Begitu juga dengan golongan yang mencipta agama baru, seperti lahirnya golongan yang mengaku menjadi nabi selepas Nabi Muhammad s.a.w., seperti Kahar Ahmad, Ayah pin dan lain-lain yang masih aktif dengan penyelewengan mereka yang sepatutnya dihukum sebagai terkeluar daripada agama Islam, namun penguatkuasaan ke atas mereka masih berada pada jalan buntu yang belum dirungkai.

Ini termasuk penyelewengan golongan yang cuba mentafsirkan Islam, sedangkan mereka sebenarnya jahil mengenainya, ia dapat dilihat seperti tindakan golongan liberisme, pluralisme, sisters in Islam dan lain-lain yang jelas menunjukkan kejahilan mereka mengenai Islam, tetapi cuba mentafsirkan Islam yang jelas menyimpang jauh daripada landasan Islam sebenar.

Yang dibimbangkan, jika golongan-golongan berkenaan tidak dibendung dengan kadar segera oleh pihak berkuasa, lambat laun akan mempengaruhi umat khususnya di kalangan golongan remaja yang longgar ikatan dan hubungan mereka dengan Islam, kerana golongan-golongan berkenaan tidak pernah berdiam diri daripada berperanan untuk menyatakan pandangan mereka mengenai Islam mengikut acuan mereka yang tidak selari dengan islam yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w.

bn@umno said...

firdaus

jgn ko dok berdakwah kat sini kalau setakat ilmu pengetahuan islam ko hanya standard sekolah rendah je.lagipun ko ni pandai cakap je tapi ko pun bukannya mengamalkan ajaran islam.kalau setakat cakap, aku pun bolehlah.salah satu sebab aku cakap ko ni bukan mengamalkan ajaran islam sebab ko suka ni suka memaki,menghina,menggunakan perkataan yg lucah dan kesat terhadap parti pemerintah.itu hanyalah salah satu sebab je dan belum lagi aku huraikan semuanya.

putra revolusi said...

azizah,

Dalam bab bahasa ini, secara jujur saya bersetuju dengan anda, semua rakyat sudah menerima BM, jadi tidak perlulah digunakan Bahasa Cina dan Tamil lagi di papan-papan tanda jalan. Saya ini anak Penang yg boleh memahami dialek Hokkien dan sedikit-sedikit Bahasa Tamil, tapi saya tidak bersetuju terlalu banyak bahasa di papan tanda jalan. Cukuplah dengan penggunan satu bahasa sahaja di papan tanda iaitu BM.

Cukuplah selama ini Kerajaan Persekutuan meletakkan pelbagai bahasa di papan tanda di airport kita. Kerajaan-kerajaan negeri PR tidak perlulah mencontohi apa yg dibuat oleh Kerajaan Persekutuan di airport yg menggunakan pelbagai bahasa itu.

Tapi kadang-kadang azizah, bila bercakap tentang isu bahasa ini, nak tergelak pun ada. Yang paling banyak menentang penggunaan bahasa selain dari BM di papan tanda jalan ini bukan sahaja rakyat marhaen seperti saya, tetapi juga tokoh-tokoh sebuah parti politik bernama UMNO. Orang-orang UMNO ini seperti lupa bahawa nama parti mereka sendiripun menggunakan bahasa kolonial -United Malays National Organisation. Mengapa mereka enggan menggunakan nama Parti Kebangsaan Melayu Bersatu (PEKEMBAR) bagi menggantikan UMNO?. Jika betul-betul patriotik, gunakan nama PEKEMBAR dan bukannya UMNO. Diri sendiripun tidak betul, tetapi masih ada hati hendak membetulkan orang lain, itu yg lucunya. Sepatutnya parti-parti politik termasuk UMNO, MIC, MCA, DAP, SAPP dll itu menggunakan BM sebagai medium nama parti mereka. Mereka patut mencontohi PKR, PAS, PGRM (Gerakan), PPP, PBS dan lain-lain yg menggunakan BM. Jika Gerakan, PPP dan PBS yg majoriti ahlinya bukan Melayu pun menggunakan BM sebagai tanda menghormati Bahasa Kebangsaan kita, mengapa UMNO yg majoriti ahlinya Melayu itu enggan menerima dan menghormati BM?

firdaus said...

bn@umno said...

firdaus

jgn ko dok berdakwah kat sini kalau setakat ilmu pengetahuan islam ko hanya standard sekolah rendah je.lagipun ko ni pandai cakap je tapi ko pun bukannya mengamalkan ajaran islam.kalau setakat cakap, aku pun bolehlah.salah satu sebab aku cakap ko ni bukan mengamalkan ajaran islam sebab ko suka ni suka memaki,menghina,menggunakan perkataan yg lucah dan kesat terhadap parti pemerintah.itu hanyalah salah satu sebab je dan belum lagi aku huraikan semuanya.

November 6, 2008 7:30 AM

memaki,menghina,menggunakan perkataan yg lucah dan kesat?

tunjukkan bukti. boleh copy balik kalau ada komen aku yang lepas2.

lagi satu. aku sedar tahap aku macam mana dan sebab tu lah aku memilih utk menghormati dan mengikuti ulama kerana ulama adalah pewaris nabi...

allen said...

Azizah said : pada pendapat saya berdebat bukan menentukan benar atau salah, bijak atau tidak. orang yang pandai berdebat tak semestinya orang yang bijak mentadbir. berdebat hanyalah satu pengucapan umum.

Kau tau tak Debat tu merupakan satu ujian dan penilaian bagi setiap calon Pegawai Tadbir & Diplomatik (jawatan tertinggi dlm kerajaan)? Pendek kata kalau debat tak pass takleh pegang jawatan JUSA atau jadik pemimpin badan² berkanun/pertubuhan kerajaan lain... Ni orang BN punya prosedur utk pilih calon memegang jawatan tinggi kerajaan takkan ko tak tau...? Sekalik lagi..bukak mata..bangunlaaaa weiii......

allen said...

lame kena pikir si zizah ni, banyak nak kene jawab tu.. tak payah jawabla.. taubat nasuha dan insaf ajela, hahaha...

salahuddin said...

azizah said...

APABILA KITA BERBAHAS DI SINI SECARA TAK LANGSUNG KITA MENAMBAHKAN ILMU DAN MENINGKATKAN DAYA ARTIKULASI.
woi mangkuk! artikulasi tu tempat keluar suara dlm fonologi la.. tu la mangkuk2 aayun umno-bn ni tak blh pakai akai depa.. cakap ni ikut suka lidah depa ja.. ikut la pemimpin yang tak ikhlas hangpa tu terjun lubang jam-ban tu..

Orang Tenom said...

Setuju sangat..
minta kepada MP Pakatan Rakyat supaya mencadangkan di Parlimen ataupun buat press conference bagi tahu kepada wartawan agar debat ini menjadi kenyataan.

bUnGa mElaTi said...

bn@umNO... ko sedap2 jer cakap org, dulu aku pun ko tuduh jugak tapi bila aku suh copy and paste kan ayat yg ko cakap tu ko tak nak plak...

bn@umNO ni dungu... cakap main sedap jer, ko nak ke najib di malukan... berani ke nak berdebat aku rase tak mungkin najib berani...

nak bahaskan bajet pun takut kecut telur,apa citer?? ni nak berdebat plak... aku ingat klu bn@umNO berdebat pun lagi bagus dari bss ko pak najib sebab ko nyer hujah amik dari tv3 suku jer.. senang nak bangkang balik hujah ko tu...

dungu = bn2umNO = dungu

anonymous said...

Thursday, November 6, 2008

PEMILIHAN UMNO : PEMBIAK VIRUS BAKAL BARISI PIMPINAN
Apa pertolongan lagi yang boleh dilakukan untuk selamatkan UMNO?

1. Semakin kuat desakan untuk hapuskan politik wang, semakin menjadi-jadi perlakuan tersebut berlaku.
2. Semakin ramai kononnya BPR berkeliaran, semakin berani calon-calon menghulur imbuhan.
3. Semakin berani akar umbi bersuara, semakin meningkat kos untuk mendapatkan pencalonan agar akar umbi mencadangkan nama-nama tertentu untuk dicalon.
4. Semakin banyak lapuran dan bukti yang diterima oleh lembaga disiplin parti, anehnya semakin kurang pula tindakan dikenakan.

Keberanian akar umbi menyuarakan pandangan kesan dari PRU 12 telah menyebabkan pemimpin-pemimpin yang berhasrat untuk bertanding terpaksa mengubah strategi dalam meraih pencalonan.

Dalam persidangan bahagian pada penggal-penggal yang lepas, calon-calon Ketua Pemuda, Naib Presiden dan Timbalan Presiden hanya perlu ‘kowtow’ dengan Ketua Pemuda atau Ketua Bahagian berkaitan. Pencalonan akan dibereskan oleh ketua pemuda atau ketua bahagian, manakala perwakilan ramai-ramai akan kata sokong.

Sekarang keadaan sudah berbeza. Ketua bahagian atau ketua pemuda sudah tidak berkuasa lagi.Akar umbi yang lebih berkuasa. Ramai ketua bahagian atau ketua pemuda telah menerima malu kerana perwakilan telah menolak calon pilihan mereka.

‘Trend’ pencalonan ini cepat disedari oleh calon-calon yang ingin bertanding. Kini, selain dari ufti untuk ketua pemuda atau ketua bahagian, calon-calon juga terpaksa menyediakan wang pencalonan akar umbi untuk habuan perwakilan cawangan.

Maka mencurahlah wang hantaran dari pelbagai calon sampai ke tangan perwakilan cawangan. Tiada masalah langsung bagi calon-calon dalam soal pelaburan pencalonan ini walau pun kos telah meningkat berkali ganda berbanding dengan penggal-penggal lalu.

Kebangkitan suara akar umbi akhirnya berjaya juga dimanipulasi oleh mereka-mereka yang berhasrat merebut tempat dalam barisan kepimpinan pasca Pak Lah. Kebangkitan secara ‘natural’ suara akar umbi telah mengalami kesengjangan (contraction) akibat pengaruh virus pembunuh parti bernama ‘wang’. Virus wang ini sekali lagi menyerang ahli-ahli dan perwakilan UMNO yang baru menunjukkan tanda-tanda keinsafan selepas BN dan UMNO mengidap penyakit alahan PRU 12.

Bagaimana UMNO mahu pulih kalau pembawa virus ini diterima dan akhirnya ditabalkan oleh perwakilan untuk memimpin parti dalam perhimpunan agong nanti? Semua virus seperti virus nipah, virus JE dan lain-lain yang boleh membunuh secara logiknya pasti akan diperangi habis-habisan sehingga lenyap.

Kalau virus pembunuh parti ini tidak diperangi habis-habisan pasti padahnya akan lebih merbahaya dari virus JE. Perlu diingat virus JE hanya dapat dihapuskan dengan cara dibunuh babi-babinya sekali. Jika tidak ada keberanian atau tidak sanggup untuk membunuh babi pembawa virus ini sudah pastilah virus ini akan mengancam nyawa penternak dan kandangnya pun tidak akan dihampiri lagi.

Jika secara purata 200 perwakilan setiap bahagian mendapat RM100 untuk pencalonan maka kos untuk seorang calon akan menjangkau RM20,000. Jika 2 calon yang melakukannya maka jumlah wang untuk 1 bahagian menjadi RM40,000. Dicampur habuan kepada ketua bahagian secara purata RM30,000 untuk 1 calon, maka jumlah besar 1 bahagian adalah sebanyak RMRM100,000. Jika perkara ini berlaku di 150 bahagian, angkanya akan berjumlah RM150juta. Ini belum lagi diambil kira calon-caon Naib Presiden dan Ketua Pemuda. Jika diambil kira sudah pasti angka ini akan menjangkau RM200 – RM300 juta untuk kos berkaitan pencalonan. Belum lagi dimasuk kira kos kempen selama 5 bulan sehingga Mac 2009 yang akan melibatkan jumlah perwakilan ke perhimpunan agong UMNO, pemuda, wanita dan Puteri seramai lebih kurang 5000 orang.

Jumlahkanlah sendiri berapalah agaknya jumlah keseluruhan aliran virus wang tunai yang menyerang seluruh perwakilan gara-gara pemilihan parti.

Kita takut suatu hari nanti kandang UMNO ini akan ditinggalkan ramai ahli yang kecewa melihat perlakuan yang membunuh ini terus subur disebalik gesaan dan saranan ianya dihapuskan. Ini belum dimasuk kira rakyat yang muak dan benci melihat kerja orang UMNO yang bertindak sebagai anasir pembiak virus wang.

Bila sudah muak dan benci, akhirnya orang ramai akan tanam 2 pokok. ‘Pokok dek kau’ dan ‘pokok dek den’.

Abihlah….

Posted by Kamarulzaman Kamdias at 5:01 AM

bUnGa mElaTi said...

umNO kan parti politik yg mengamal politik wang... sejak dulu kini dan selamanyer, same lah dgn cogan kata nyer, saling tak tumpah...

biar kan mase jer menentukan nyer... tak kisah lah pn jijah atau en zali nak kata apa pun pasal PR, kami tetap setia.. dan berharap kerajaan korup BN akan tumbang satu hari nanti...

amin...

tekong darat said...

sunsal tak nak cakap aku memfitnah ngko ker?

zali said...

ustaz firdaus kata : memaki,menghina,menggunakan perkataan yg lucah dan kesat?

tunjukkan bukti. boleh copy balik kalau ada komen aku yang lepas2.


dah la ustaz yang bertopengkan bulu kaki nuar...
ni sapa yang tulis nih?

KEPALA BAPAK KAU ZALI N BE END!!
tulisan ko wat pertama kali wat aku marah sejak aku tenang didalam ruangan komen ni!yg selama ni aku bersabar!

orang tua pesan kalau kita sukar nak ingat sesuatu perkara...jangan berbohong tentang perkara itu.

lepas ni ustaz firdaus tak masuk la blog ni lagi seperti perunding...atau pun tukar nama sebab malu...rahsia terbongkar...ustaz firdaus kaki pembohong kaki kelentong rupanya.

bUnGa mElaTi said...

tekong darat jgn di layan sgt org2 mcm ni, cakap dah berbuih2 pun belum tentu diorg ikut, bkn tak nak ikut jer tapi diorg siap basuh kita plak....

tak kemana dgn diorg tu, umNO dulu kini dan selamnayer parti kotor, sampai bila2 lah ade politik wang, sampai bila2 lah melaysia yg kaya ni jadi miskin, kaya pada kroni2 diorg sahaja...

bila dalam parlimen bajet untuk pergulungan perbahasan tak nak bahas, kecut telur, bila MP PR kuar ckp plak MP PR takde etika, takde adap...

nak berbahas... agak2 en tekong darat nak ker pak najib al-rosmah rambut kembang tu berbahas... mau terkencing dia, kantoi dia kang...
baru jadi menteri kewangan dah amik duit KWSP... bkn 5 inggit.. tapi 5 bilion...

takper, nak jana ekonomi katanyer, dulu kata ekonomi kita ok, skang nak jana plak... mana satu lah pak najib al-rosmah rambut kembang ni...

mcm tu nak jadi PM?? hancur dan bangkrap lah malaysia ni... dah lah takut 'bini'....

najib...najib....

zali said...

kesian melati : dan berharap kerajaan korup BN akan tumbang satu hari nanti...

ini rumah tak siap lagi kalau dah siap dan semua bersatu di dalamnya...setakat sepoi-sepoi bahasa saja tiupan angin pembangkang...

sampai cucu awak nanti dah meninggal pun bn ada lagi...

bUnGa mElaTi said...

eh... en zali... ada rupanyer... masih lagi memperjuang kan parti politik yg korup... kaki perompak duit rakyat... sila...sila...
tambah...tambah... ade pedal ayam ni.... en zali nyer kegemaran... sambil makan pedal boleh tgk tv3 suku...

jamah...jamah...

tekong darat said...

yer...memang aku tak layan...
sundal...apa nak layan...sekor lagi melayu laknat...sekor lagi mangkuk@ayun....PTUIHHH!!!!

bUnGa mElaTi said...

takper, saya akan yerus berharap dan berdoa. tak kenal erti putus asa...

tapi en zali ckp "...setakat sepoi-sepoi bahasa saja tiupan angin pembangkang..."

sepoi2 bahasa?? apak maksud en zali... setahu saya lah kan..

1) dah menang 5 negeri...
2) dah menafikan 2/3 majoriti kat parlimen...
3) anuar ibrahim dah jadi ketua pembangkang....
4) ade parti kompenan BN dah keluar parti BN....
5) seorg menteri telah meletakkan kan jawatan sebagai tanda protes sikap kepimpinan yg tak nak berubah....


tu ker angin2 sepoi bahasa en zali maksud kan?? patut lah umNO tak sedar lagi... dia anggap tu sebagai sepoi2 bahasa jer... biarkan, tu lah melayu... dah sampai ujung tanduk baru kecut, patut nyer dari skang ni kaji dan cube amik hati rakyat... ni takde... nak ego lagi tu...

biarkan... kita tgk angin sepoi2 bahasa boleh tak tumbang kan pokok yg besar...

kita di ajar tak pernah kenal erti putus asa en zali... yg baik insyaallah akn terserlah...

bUnGa mElaTi said...

sepatut nyer dgn kekuatan yg umNO ada tak sepatutnyer kerajaan BN boleh ilang 5 negeri, ilang 2/3 majoriti, malu besar di permatang pauh...

tapi disebab kan 'angin sepoi2 bahasa' ni lah yg membawa perubahan yg besar dalm politik negara kita...

walaupun nampak sikit atau kecil tapi ia akan memberi kesan jangka panjang... takpa lah klu en zali kata tu angin sepoi2 jer...

angin sepoi2 mana boleh tumbang kan pokok besar kan en zali?? tak logik kan, tapi kuasa tuhan apa pun boleh berlaku...

kadang2 angin2 sepoi bahasa ni lah yg tumbang kan pokok yg kuat.. tak masuk akal tapi tu lah kuasa tuhan en zali....

apa mcm?? taknak amik angin sepoi2 bahasa ker sebelum g solat jumaat...

firdaus said...

saya meminta maaf pada saudara firdaus..
nama kita sama..
Zali yg bgus tu telah paste kan tulisan saya ..pada Zali,itu tulisan saya bukan tulisan saudara firdaus..
anda telah perasan atau perasaan?
memang nama kami sama..tapi zali xnampakkah?setiap tulisan akan berakhir dengan (Firdaus-AMK-PKR-Sembrong-Johor)?atau (S/U BHG)?
itu adalah SAYA!!
bukan tulisan saudara kami iaitu saudara Firdaus!!
jikalau tulisan tidak berakkhir pernyataan di atas maka mungkin saya terlupa!

FAHAM ZALI?

(Firdaus-AMK-PKR-Sembrong-Johor)

perunding said...

salam
saya ada kat sebelah.

firdaus said...

tentang perancangan DSAI dan Najib berdebat tentang perihal ekonomi..

1.Najib mesti akan berkata `membuang masa,tak perlu,banyak hal negara yang perlu diselesaikan`

2.Jikalau debat menjadi realiti untuk dilangsungkan maka dengan secara kebiasaannya seluruh media perdana akan menunda dan mengelak manjadikannya siaran langsung!!atau!dilangsungkan ke siaran bkn popular contoh tv9.

kita akan terfikir akan jadikah perdebatan ini?seperti sedia maklum,DSAI mencabar Najib atau Pak Lah berdebat sebelum ni tapi akhirnya Shabery Chik yg turun..

TAKUTKAH?

(Firdaus-AMK-PKR-Sembrong-Johor)
(S/U BHG)

p/s:zali..tolong jawab tulisan saya tentang pernyataan perbedaan tulisan saya dengan dua nama bloggers yang sama..zali telah perasan..hehe

perunding said...

salam.
soalan.
apa beza politik wang dengan rasuah?
sapa rajin jawablah.

kalau dalam umno panggil politik wang.
kalau dalam tempat lain kena tangkap dek bpr.
politik wang tu kira dosa tak?
atau tak leh campur hukum agama dgn politik?

hari ini beritaharian ada cerita kan.

firdaus said...

zali said...

ustaz firdaus kata : memaki,menghina,menggunakan perkataan yg lucah dan kesat?

tunjukkan bukti. boleh copy balik kalau ada komen aku yang lepas2.


dah la ustaz yang bertopengkan bulu kaki nuar...
ni sapa yang tulis nih?

KEPALA BAPAK KAU ZALI N BE END!!
tulisan ko wat pertama kali wat aku marah sejak aku tenang didalam ruangan komen ni!yg selama ni aku bersabar!

orang tua pesan kalau kita sukar nak ingat sesuatu perkara...jangan berbohong tentang perkara itu.

lepas ni ustaz firdaus tak masuk la blog ni lagi seperti perunding...atau pun tukar nama sebab malu...rahsia terbongkar...ustaz firdaus kaki pembohong kaki kelentong rupanya.

November 6, 2008 7:34 PM


zali,
tolong tgk kt sebelah tu ada logo wordbiz enterprise(wb) tak?
tolong siasat betul-betul jgn main hentam saja dah boleh jadi fitnah. nama yang sama tak bererti orang yang sama. aku pas-jerlun-kedah dan satu lagi sahabat pun nama dia firdaus tapi dari AMK-PKR-Sembrong-Johor

firdaus said...

satu lagi pembetulan,
aku bukan ustaz dan aku cuma bagitau apa yang aku tau. rasanya tak salah berkongsi ilmu apa yang kita tahu dan kalau salah aku sedia ditegur...

MUZAFAR said...

SESIAPA PUN YG BERHUJAH DLM BLOG NI HARAPNYA LEBIH BERSIKAP TERBUKA BERSEDIA MENERIMA KEBENARAN BUKANNYA MENEGAKKAN BENANG BASAH.
KALAU MASING2 SAMA KERAS KEPALA SAMPAI KIAMAT PUN TAK ADA NATIJAHNYA, YANG BENAR DENGAN KEBENARANNYA,YG SESAT DENGAN KESESATANNYA...YANG MANA MANA DAN YG MANA SESAT ? BUKALAH HATI, BUANG SIFAT TAKSUB KEPADA PARTI.. TERIMA KEBENARAN....

anonymous said...

November 7, 2008

pemimpin UMNO bagaikan singa lapar merebut wang rakyat-malaysiakini

'JANGAN cakap saja, bawa bukti', kata Setiausaha Agung Umno, Dato' Seri Tengku Adnan Tengku Mansor ekoran kenyataan beberapa calon yang mahu bertanding pelbagai jawatan tertinggi parti, kononnya mereka disekat, dihalang dan disabotaj oleh pihak-pihak yang berkepentingan.

Terbaru, Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Tan Sri Muhammad Muhd Taib mendakwa, menjelang minggu terakhir mesyuarat bahagian-bahagian Umno, ada pihak-pihak tertentu berusaha menyekat pencalonan dibuat terhadapnya bagi mencukupkan quota, melayakkannya bertanding.

Sebelum ini, Pengerusi Lembaga Disiplin Umno, Tan Sri Tengku Ahmad Rithauddeen Ismail mendakwa, aduan sudah diterimanya terhadap calon-calon yang bertanding menggunakan wang sebagai umpan mendapatkan pencalonan termasuk yang menawarkan diri bagi jawatan Timbalan Presiden.

Apa yang menarik, jika ada calon-calon yang 'terperangkap' dengan politik wang dan kesalahan menyekat pencalonan dibuat terhadap calon selain dari dirinya, maka kemungkinan hanya seorang sahaja calon yang layak bertanding kerusi Timbalan Presiden, menjadikan dia menang tanpa bertanding!

Lebih mengejutkan, Lembaga Disiplin turut menyebut, calon-calon Naib Presiden, juga turut diadukan kepadanya terlibat menggunakan wang yang banyak untuk mencari pencalonan.

Tentulah, aduan itu 'berasas' kerana jika tidak, mustahil Tengku Ahmad Ritahauddeen mahu mengeluarkan kenyataan itu, sebelum ianya dipastikan berasas.

Ramai di luar, sedang menanti dengan penuh minat, siapakah di kalangan calon-calon Timbalan Presiden kali ini yang bakal 'dihalang' oleh Lembaga Disiplin Umno dari bertanding kerana, setiap ahli yang dikenakan tindakan hilang kelayakkan dipilih dan memilih.

Tentulah, mereka yang sudah menerima habuan, terasa mudah untuk 'tidak perlu terikat' dengan sesiapa, kerana 'orang yang menghulurkan wang kepada mereka' sudah dikenakan tindakan.

Jika tidak, penerima wang dan habuan termasuk gelaran Dato' yang lazimnya 'banyak' apabila tiba musim pemilihan parti, mestilah 'tahu membalas budi'.

Sebenarnya, kisah sekat-menyekat ini sudah lama berlaku. Bukan sahaja di di kalangan calon-calon Presiden, Timbalan Presiden dan Naib-Naib Presiden, tetapi turut berlaku di bahagian-bahagian, yang selama ini, tiada siapa mengambil peduli mengenainya.

Itulah sebabnya, Umno semakin hari semakin mengecil, hilang sokongan dan kalah dalam pilihan raya.

Kalau ada orang mengadu dengan Muhammad, telah berlaku sekat-menyekat di bahagian-bahagian tertentu, sebagai anggota Jawatankuasa Pengurusan Umno (atas kedudukannya sebagai Ketua Penerangan), apakah beliau akan bertindak untuk menyiasat atau memanjangkan aduan itu kepada Ibu Pejabat Umno?

Masalah dalam Umno ialah, budaya pentingkan diri sendiri, mengatasi kepentingan umum. Mereka yang berjawatan tinggi, hanya hendak berhubung dengan penyandang jawatan Ketua Bahagian tanpa memperdulikan mereka yang tidak berjawatan.

Apabila mereka yang tidak berjawatan dapat menewaskan penyandang, aduan penyandang pula tidak diperdulikan kerana peyandang sudah tewas.

Inilah yang berlaku, kecuali dalam kes Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad, seperti ada 'segerombolan serigala mengejar seekor biri-biri' hingga 'hancur Mohd Isa' mereka kerjakan.

Hari ini, segerombolan serigala itu sudah berpecah-belah. Masing-masing mahu menguasai puncak bukit yang masih ada saki baki rezeki yang perlu direbut untuk kroni dan saudara mara mereka.

Ini yang menyebabkan serigala-serigala ini 'bergaduh' sesama sendiri, termasuklah cerita kononnya Tengku Razaleigh Hamzah yang tidak mendapat pencalonan disebabkan tidak menyogok wang.

Sepatutnya, Lembaga Disiplin tidak bergerak seperti 'orang atas kerusi roda' yang memerlukan orang lain membantu menolaknya untuk bergerak, sebaliknya bertindak pro aktif dengan menyeret mereka yang membuat kenyataan tanpa bukti ke lembaga itu, untuk disiasat, mengapa mereka membuat tuduhan sesuka hati, tanpa membawa bukti ke Ibu Pejabat parti!

Antara yang berulang-ulang bercakap isu yang sama ialah seorang calon Naib Presiden, Dato' Seri Dr Rais Yatim yang terlalu sukar untuk mendapat pencalonan walaupun, dia digambarkan sebagai pakar perlembagaan negara.

Sebelum ini, tulisan-tulisannya termasuk yang menyentuh tentang musang berbulu ayam dan akan gugur seperti nangka busuk, gagal menarik minat bahagian-bahagian supaya mencalonkannya sebagai salah seorang Naib Presiden.

Dalam kes Dato' Seri Azalina Othman, tafsiran 'pelan peralihan kuasa' dalam Pergerakan Wanita Umno, boleh ditafsirkan sebagai 'usaha menyekat' orang lain (termasuk orang luar dari kalangan Pergerakan itu) dari menyertai Wanita Umno.

Tidak hairanlah, kalau Dato' Seri Shahrizat Abdul Jalil dan Dato' Kamalia Ibrahim beregu untuk bertanding jawatan Ketua Pergerakan Wanita dan naib, Tan Sri Rafidah Aziz dijangka tidak ada masalah untuk 'membuka laluan' tetapi jika Azalina 'mendapat pencalonan mencukupi untuk kerusi Naib Ketua Pergerakan Wanita, Rafidah dijangka tidak akan 'membenarkan' Azalina menjadi calon naib walaupun menentang Shahrizat atau Kamalia.

Azalina sebagai seorang Menteri mempunyai banyak kelebihan jika dibandingkan dengan Shahrizat dan Kamalia yang bukan dari kalangan YB.

Tugas Muhammad sekarang, jika mendapat cukup atau tidak pencalonan bagi jawatan Timbalan Presiden, haruslah membawa bukti ke Ibu Pejabat Umno, supaya tindakan mengikut saluran seperti yang dikatakan Tengku Adnan boleh diambil.
Jika tidak, Lembaga Disiplin seharusnya menjalankan siasatan dan menyeret Muhammad ke Lembaga Disiplin bersama Rais Yatim yang bercakap isu yang sama - jika dibiarkan akan menyebabkan keyakinan ahli terhadap parti, merosot.
Posted by kerabu at 11/07/2008 12:57:00 PM

PKR Negeri Sembilan said...

sETUJU DEBAT ANTARA DSAI VS NAJIB DIADAKAN...

PEDULIKAN DGN KATA-KATA NISTA BALACI2 UMNO-BN YG MENGANGGU RUANGAN KOMEN NI....

MEREKA2 INI CUBA MENGANGGU TUMPUAN TOPIK.ALIH CERITA YG BUKAN2...

anonymous said...

UmnO buat salah, Kerajaan bayar pampasan, Duit rakyat juga yang hangus…

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Nazri Aziz mengumumkan hari ini bahawa kerajaan telah membayar saguhati sejumlah RM10.5 juta kepada enam orang bekas hakim, termasuk bekas Ketua Hakim Tun Salleh Abbas.

Rakyat terlopong..ternganga…geleng kepala…ada yang kata wow !

Sapa yang berhentikan perkhidmatan mereka..rakyatkah yang buat keputusan, atau pemimpin UmnO atau kerajaan pusat yang dibentuk UmnO. RM10.5 juta jumlah kecik bagi Nazri tapi rakyat menangis bila duit sebanyak ini habis begitu saja bayar pampasan.

Ana sendiri geleng kepala, RM10.5 juta beb…sekali pikiq orang lain buat salah, orang lain buat keputusan, ana tak setuju, duit cukai ana bayaq kat depa…nak cakap apa, nak halal ke tidak, nak halal ke tidak. Ana redha kalau duit cukai yang ana bayar tu buat jalanraya, pasang lampu jalan, buat saluran paip senang cerita “dari rakyat kepada rakyat dan untuk rakyat” semula…yang ni lain pulak “dari pemimpin, kepada bekas hakim untuk rakyat ternganga”…

Last sekali, ana buat keputusan sendiri, duit yang hakim terima ana halal jika ianya digunakan ke saluran yang baik, ana tak redha pemimpin yang tamatkan perkhidmatan hakim tersebut tanpa bukti yang nyata (kita akan soal jawab di akhirat kelak)dan harap-harap hakim yang terima tu saman kerajaan dapatkan keadilan yang sebenar, harap tiada perjanjian bawah meja..itu saje nak luahkan…anda bagaimana ?

Minggu lalu, Nazri menjadi sasaran ahli Parlimen pembangkang apabila menyatakan yang beliau tidak tahu jumlah sebenar yang dibayar kerajaan kepada bekas hakim-hakim tersebut.” Komen Webmaster ; kalau dasar penipu memang tetap penipu selama-lamanyer, pembohong kalau tak tahu jumlah sebenar padahal kamulah kepala kat kementerian tu..dasar botak betui la kamu ni…

http://nekadislam.blogspot.com

perunding said...

elok juga cadangan muzafar tu.
tiap kali ada hujah kalau muzafar ada kelapangan tolong tandakan.yang ni benar,yang tu salah.
jadi pengadil..
dah tentu kami yakin kami benar..
saya tak kisah menerima dikatakan salah.
harap pihak sebelah lagi pun boleh terima bila muzafar kata salah.
ok.gitu.

bUnGa mElaTi said...

mana en zali ni....

tak kan dari tadi dia amik 'angin sepoi2 bahsa'....

ke dah 'terbang' akibat amik angin sepoi2 bahasa dari tadi tak muncul2 ni....

biar kan dia 'terbang pun bagus jugak tu....

mirana said...

Kalau cadangan jadipun pasangan debat yang jauh panggang dari api... Najib bukanlah speaker kerana pemimpin ini dinaikkan kerana Arwah bapak, kalau membuat ucapan pun, ucapan yang setaraf pengetua sekolah bukan pemimpin negara.

bUnGa mElaTi said...

mirana....

najib al-rosmah rambut kembang ni bila berucap hanya berpandukan teks yg di beri tu pun klu dia tak tgk teks ni dia ubah sikit2 jer...

biasa lah tu yg mcm pengetua sekolah tu....

takperlah... selagi ada org mcm en zali pn jijah dan bn@umNO(dungu) selagi tu lah perompak raktay masih ade dan berkuasa....

mereka bkn nyer dari golongan yg tak berpelajaran tapi meraka fanatik dan tak dapat menerima kesalahan yg di lakukan oleh pemimpin meraka... diorg boleh berfikir tapi tak dapat nak menerima tu yg 'dulu, kini dan selamanyer' umNO....

menteliti kelas rendah... tgk di US.. org2 US dapat menerima org 'kulit hitam'.... bayang kan...
bkn sebagai menteri tetapi sebagai presiden USA.... aku tak heran saper yg memerintah sebab dasar luar USA belum lagi di tentukan...

cume kita amik dia nyer mentaliti...mentaliti rakyat USA.. mahukan perubahan..

ni takde kat malaysia ni baru jer jadi pemangku PKNS dah umNO sibuk pasal ketuanan melayu... pasal hak org2 melayu... apa semua ni...

wal hal org2 umNO sendiri yg bermain dgn api perkauman... bukak mata dan bukak hati....

ada akai pakai...
ada otak jgn simpan dalam kotak...

perunding said...

sekadar selingan,
saya tengok kat mkini tu
kenapa undi pemilihan umno kat gopeng tu terlebih..
rasanya ada lagi tempat lain kes yg serupa..
kalau nak tipu pun bawaklah mesin kira. 2+2=4 5+6=11 17+18=35
takdelah tersalah tipu.

sori ekk ..menyibuk pasal urusan dalam parti orang pulak.

cikgu tomoi said...

weii bebudak bn...

Nak kena jurus pelempang tak bertuan?

zali said...

firdaus & firdaus bersaudara...

uuu...perancangan yang teliti.

tapi ayat awak ni : sejak aku tenang didalam ruangan komen ni!yg selama ni aku bersabar!

menggambarkan awak berdua selalu masuk dan komen di blog ni tetapi sebelum ni tak nampak pulak saya ada trade mark ke apa ke yang membezakan awak berdua...

bila nak memaki baru ada trade mark...perancangan yang teliti untuk baling batu sembunyi tangan...

tak apa...hal kecik je tu kan ustaz firdaus dan dajal firdaus...

zali said...

cikgu kafa...

sebelum jurus pelempang tak bertuan tu di apply kan...

awak jangan lupa...setakat naik elaun guru kafa yang beberapa ringgit je tu...yang di war-war kan sebagai membantu rakyat...tak payah eksen la...kata zahid hamidi.

guru kafa masih di bawah tahap kemiskinan.

naik kan rm 2000 sebulan...baru la boleh kata membantu rakyat...

firdaus said...

sejak dari dulu aku memang meletakkan gambar pada identiti aku. sama ada kau perasan atau buat2 tak perasan tak tau la. cuba kau tgk komen aku dalam lain2 berita pun semua ada gambar...

firdaus said...

zali said...

cikgu kafa...

sebelum jurus pelempang tak bertuan tu di apply kan...

awak jangan lupa...setakat naik elaun guru kafa yang beberapa ringgit je tu...yang di war-war kan sebagai membantu rakyat...tak payah eksen la...kata zahid hamidi.

guru kafa masih di bawah tahap kemiskinan.

naik kan rm 2000 sebulan...baru la boleh kata membantu rakyat...

November 7, 2008 1:51 AM


sekurang-kurangnya dapat menampung lagi kesusahan rakyat akibat kenaikan harga barang selepas diskaun 20 meterpadu air sudah mula dapat dirasai oleh golongan berpendapatan rendah. masa umno berkuasa guru2 kafa langsung diabaikan. 700 sebulan? apa yang boleh dibuat? lebih memalukan penang yang dikuasai oleh dap pun lagi awal menaikkan elaun dan gaji guru kafa...

tekong darat said...

melayu laknat tu memang macam tu...
mata buta....hati gelap...otak lembab....yer melayu laknat....umno selamanya....bukan membantu rakyat dengan menaikkan elaun guru kafa tu...elaun tu menunjukkan ahli agama diberi pengiktirafan pleh PR...
bukan tukang baca doa atau saksi sumpah...zali melayu laknat....
PTUUIHHHH!!!!

MUZAFAR said...

Pada kedua-dua Firdaus, harap gunalah "Firdaus A" dan "Firdaus B" ke atau apa-apa yang dpt bezakan korang berdua.. Orang lain pun taklah terkeliru.. Harap maaf. Itu hanya cadangan.

firdaus said...

nak bezakan aku adalah adanya gambar atau logo disebelah kanan namaku...

firdaus said...

rasanya sampai kucing bertanduk pun najib tak akan mau. pengecut...

masmin said...

wajar benar klu ada debat terbuka.rakyat juga ada hak untuk tahu akan bagaimana sudah budget belanjawan negara sebab ini akan mengheret susah senang rakyat.Juga budget yg di bentangkan itu adalah wang rakyat bukan datuk Najib punya juga bukan BN punya.Tidak menjadi kepayahan jika datuk najib ready bentang budget diluar dewan sebab banyak hal2 yg tidak jelas baik prosedur pembentangan juga 2 budget dibentangkan dlm masa setahun.Lalu mana satu yg dibahas Budget Abdullah ka Budget Najib.Angka yang sangat berbedza 2 budget ini menimbulkan keraguan rakyat.akan timbul persoalan agaknya menteri keawangan ni main lantak tak reti keadaan ekonomi negara semasa.Panel penasihat Menteri keawangan parut juga memberi penjelasan taklimat yg cukup teliti supaya Najib faham budget yg dia bentangkan kalu tidak siapapun boleh aca teks belanjawan.Tapi oleh kerana ia soal budget ekonomi negara yg impaknya kepada rakyat,saya kira sgt wajar di adakan debat supaya rakyat tahu apa isu sebenarnya.Di dewan rakyat,siaran selalu main potong2 liputan yag berat bahu sebelah.jadi biar live..kia mo tahu apa isi kandungannya.Harap Najib hebat bagai Obama.Ini bukan soal kalah menang debat tapi soal memaklumkan kpd rakyat apa yang terbai/terburuk dlm budget tersebut. Klu najib tak mahu,wah mcm ada angka dlm belanjawan itu yg mo disembunyikann.....skong najib.Jadi PM mesti hebat pintar intelek..macam mahadir,anwar.
Mas..Puncak Damai Keningau Sabah.

pemerhati said...

Azizah Oh Azizah,

sedih pak cik baca komen hang. dangkal dan ceteknya pengetahuan. Hakikatnya, hang pun penyokong parti melayu yang menonong je menyokong, tanpa faham fikrah perjuangan sebenar.

Eloklah hang mula membaca, tambah ilmu dan dekatkan diri dengan Allah. InsyaAllah banyak hikmah yang hang bakai dapat.

okeh.

Aji, Baling

perunding said...

sekadar tambahan buat zizah.
sekira ingin mencari pemimpin pas,sudilah singgah ke kelantan

apabila tok guru nik aziz buat sembahyang hajat kat stadium..masyaallah ..lautan manusia
merintih bermunajat kepada penciptanya.

moga tersentuhlah hati ..masuk lah seru ke dalam hati kita.amin

kebayan mamai said...

ape kabo, berani ke najib tu nak bedebat ngan nuar tu. bedebat ngan rosmah pun dia tak berani inikan pula ngan nuar. takut bukan bebuih mulut cam shabery tapi bebuih mulut cam orang minum todi. sori yek.

meon_peon said...

klau calon presiden takut, hantar aje calon ketua pemuda yg sibuk nak berdebat tu sbg wakil...debat dgn DSAI.

Ada Brani?

Berani Berubah!

azizah said...

untuk salehudin

artikulasi adalah lafaz atau pengucapan fonem-fonem di dalam mulut sampai ke dalam leher. (lihat kamus dewan atau wikipedia)

kalau nak tahu lebih lanjyt tentang artikulasi pegilah belajar pengajian melayu atau bahasa dimana-mana IPTA.

untuk salehudin saya maafkan anda atas kejahilan anda.

OfficeBoyTingkat4 said...

ok gak debat ni...boleh tgk mulut najib berbuih plak. har har har har..........

allen said...

Eh Pakcik, saye tak nampak pun airnya, mane bole tau cetek? Kosong kering kontang aje?? Habuk pun taraak.. Kes..kes..kes...

Mesra Sokmo said...

Akibat Hadhari tolak Hudud wanita trauma - KAJANG: Selepas 10 tahun menyimpan rahsia, seorang wanita akhirnya membuat laporan polis mendakwa dirogol lima abang kandungnya sejak berusia 13 hingga 18 tahun.

Sebelum membuat laporan polis, mangsa yang kini berusia 23 tahun mengalami tekanan perasaan, malah enggan menceritakan kejadian itu kepada ibu bapanya sepanjang tempoh berkenaan.

Ini kerana dia tidak sanggup melihat semua abang kandungnya itu meringkuk dalam penjara.

Wanita malang itu juga menganggap dia terhutang budi dengan kebaikan semua abangnya yang sanggup menjaganya ketika berada di hospital akibat sakit jantung.

Bagaimanapun, sumber berkata, selepas tidak tertahan menanggung penderitaan yang sering menghantui dirinya, mangsa akhirnya nekad melaporkan kejadian sumbang mahram itu, baru-baru ini.

Katanya, mangsa difahamkan menjadikan seorang kakak angkat sebagai tempat dia meluahkan perasaan ditanggungnya.

Ibu mangsa yang dimaklumkan kejadian itu baru-baru ini terkejut dengan pengakuan berkenaan, tetapi langsung tidak mempercayai kata-katanya.

Namun, selepas mendengar keluhan anak perempuannya itu, si ibu terpaksa akur dan menemaninya membuat laporan di Balai Polis Kajang.

Mangsa kerap dijadikan pemuas nafsu lima abangnya setiap kali ibu bapa mereka pulang ke kampung di pantai timur.

"Ketika itulah mangsa mendakwa dia diperlakukan dengan kejam apabila semua abangnya mengambil kesempatan merogolnya.

"Mangsa kini masih dalam keadaan trauma setiap kali teringatkan kisah hitam itu," katanya, semalam.

Dalam laporannya kepada polis, wanita terbabit turut mengakui mempunyai sejarah hitam sebelum itu apabila dia mendakwa dirogol seawal usia sembilan tahun oleh bapa saudaranya.

Ketika kejadian, dia diheret menuruni tangga dari tingkat dua oleh bapa saudaranya itu.

Dia mendakwa kejadian itu berlaku tiga hari sebelum menjelang perkahwinan lelaki terbabit.

Sumber polis memberitahu, polis sudah menahan semua suspek yang berusia 25 hingga 28 tahun termasuk pasangan kembar bagi membantu siasatan dalam kes berkenaan.

Lelaki yang juga bapa saudara mangsa juga akan ditahan tidak lama lagi.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kajang, Asisten Komisioner Sakaruddin Che Mood, ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan daripada wanita terbabit yang mendakwa dia dirogol lima abang kandungnya sendiri.

"Semua suspek sudah ditahan untuk membantu siasatan," katanya yang enggan mengulas lebih lanjut.

azizah said...

untuk putra...

umno telah ditubuhkan pada 1946 sebelum merdeka lagi. isu mendaulatkan bahasa timbul selepas penubuhan umno.
maleh nak cite panjang bacajelah sejarah.

azizah said...

bunga melati cakap... menteliti kelas rendah... tgk di US.. org2 US dapat menerima org 'kulit hitam'.... bayang kan...
bkn sebagai menteri tetapi sebagai presiden USA.... aku tak heran saper yg memerintah sebab dasar luar USA belum lagi di tentukan...

KOMEN SAYA.
1. BEZANYA OBAMA HANYA PADA KULIT SAHAJA. DIA MASIH LAGI MENGANUT AGAMA KRISTIAN SAMA SEPERTI MAJORITI RAKYAT US HITAM ATAU PUTIH.
2. OBAMA MASIH LAGI GUNA BAHASA INGGERIS SAMA SEPERTI MAJORITI RAKYAT US. DIA TAK GUNAPUN BAHASA Swahili ATAUPUN BAHASA AFRIKA YANG LAIN.
3. RAKYAT KULIT HITAM AMERIKA TELAH DIASIMILASIKAN BERATUS TAHUN DAHULU SEBELUM KULIT PUTIH MENERIMA KULIT HITAM.
4. PALING PENTING OBAMA TAK MINTAPUN SEKOLAH KENYA ATAU TULISAN AFRIKA SAMA TARAF NGAN INGGERIS.

BANYAK BEZANYA. JANGAN BODOH SANGAT. JANGAN PERCAYA MELULU APA ORANG CAKAP.

azizah said...

NAMPAK SANGAT MESRA SOKMA TAK MATANG. BUDAK SEKOLAH.

azizah said...

UNTUK PERUNDING ... SAYA MENCARI PEMIMPIN BUKAN PAK TURUT. HADI TU PAK TURUT SAMA NGAN PEMIMPIN PAS LAIN.

azizah said...

KALAU CAKAP PEMIMPIN UMNO MACAM-MACAM YANG TAK BETUL... PEMIMPIN PAS JADILAH YANG BETUL. TUNJUKKAN. BUKANNYA JADI PAK TURUT. IKUT B***** ANUAR NGAN KARPAL BUAT APA.

Mesra Sokmo said...

Azizah nama pun dah legenda, seusia penubuhan umno 1946 sebelum merdeka lagi. Tapi aku rasa Azizah sekolah tak tinggi setakad klas dewasa sebelah malam sahaja. Sebab Msia Merdeka 51 tahun, tapi Polis Diraja sudah usia 105 tahun & kastam diraja usia 65 tahun > lu pikir sendiri > ini bermakna UMNO meneruskan ajenda penjajah.

Mesra Sokmo said...

UMNO perjuangkan bahasa melayu ....Porah. Nama pun dah org putih (United Malay Nat ...)nak mengakui memperjuangkan Melayu..le ni kris pun dah hilang satu ditelan oleh laksamana Mahathir..Kahh????

mudz said...

KUALA LUMPUR 7 Nov. Pengerusi Lembaga Disiplin UMNO, Tan Sri Tengku Ahmad Rithauddeen Tengku Ismail meminta pucuk pimpinan UMNO segera menyelamatkan parti itu daripada kehancuran berikutan berleluasanya politik wang pada pemilihan sekarang yang disifatkan paling serius dengan lebih 900 aduan telah diterima setakat ini.

Menurut Tengku Ahmad Rithauddeen, beliau sudah pun berulang kali melaungkan amaran mengenai politik wang, malangnya lebih banyak aduan diterima kali ini berbanding pemilihan UMNO empat tahun lalu.

Saya tidak ingat jumlahnya secara tepat tetapi rasanya sudah lebih 900 aduan mengenai politik wang diterima setakat ini,� katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Jumaat lalu, Majlis Tertinggi (MT) UMNO memberi amaran kepada ejen pelobi, pengurus kempen dan perayu undi calon-calon pemilihan UMNO yang berada di hotel-hotel sekitar ibu negara dan negeri-negeri supaya pulang ke bahagian masing-masing sebelum dikesan oleh pemantau serta dikenakan tindakan.

Tengku Ahmad Rithauddeen berkata, masalah utama dalam membanteras politik wang dalam UMNO kini ialah gejala buruk tersebut telah diterima oleh sebahagian besar ahli parti itu dan sudah menjadi satu bentuk budaya.

Lahanat punya UMMNO.

Memang orang-orang UMMNO ngok / bangang / bodoh tahap marhain / tolol /
adake dipilih
kaki betina/ kaki mark-up price / kaki makan komisyen / kaki makan rasuah / kaki beri rasuah / kaki songlap / kaki sontot / kaki ngentot / kaki sex bwh umur / kaki raba bontot / kaki bangsat

sebagai calon pemimpin

Kerana duit, Orang-orang UMNO sanggup jadi ngok sampai mampus, sanggup gadai bangsa dan tanahair.

Orang -orang UMNO paegi mampus lagi bagus, hidup pub menyusahkan orang lain.

azizah said...

untuk mesra soook mooooo.

pas pun wujud samangan umno. pas tu dulu serpihan umno. abih tu pas tu pun samalah meneruskan agenda penjajah. INI NAMANYA BUDAK TAK SEKOLAH. PEGI BELAJARLAH.

azizah said...

MUDZ...
KAU KENA MEROYAN KE APA.

umisa said...

mana berani sibibir merah, belakang berana la, depan kecuk telor la

umisa said...

Buat Azizah, kau ni tak baca sejarah ke, PAS bukan serpihan umno ,cuma diminta bergabung dlm perikatan tetapi umno ni dah dasar penipu, apabila rakyat dah menyokong balik dia buat mcm2 kat PAS la dizaman Tun Razak umno dah kalah minta tolong dari PAS, serupa baru2 ini juga tapi PAS dah serit, tolong jgn jadi bodoh

hyde6161 said...

kalau boleh disiar live biarlah 2 jam ke (tanpa iklan)...bagi berpeluh sikit...satu lagi panel tu xyahlah panggil prof kangkung...panggil panel antarabangsa..baru boleh test siapa lebih diterima di pentas dunia..permatang pauh ke atau pekan...tapi aku rasa x jadi sebab dlm parlimen pun x berani nak berdepan inikan pulak secara live di tv.percayalah cakap aku...kalau ade live..oklah aku pujilah keberanian bakal pm...seberani shabery chik..walaupun berbuih-buih atleast dia berani juga dan di masa tu kita sebenarnya berpeluang melihat dsai setelah 10 tahun x masuk tv dengan waktu yang agak panjang.

mudz said...

Bagus. Tambah lagi satu.

Lahanat punya UMMNO.

Memang orang-orang UMMNO ngok / bangang / bodoh tahap marhain / tolol /gila meroyan/...

adake dipilih

kaki betina/ kaki mark-up price / kaki makan komisyen / kaki makan rasuah / kaki beri rasuah / kaki songlap / kaki sontot / kaki ngentot / kaki sex bwh umur / kaki raba bontot / kaki bangsat

sebagai calon pemimpin

Kerana duit, Orang-orang UMNO sanggup jadi ngok sampai mampus, sanggup gadai bangsa dan tanahair.

Orang -orang UMNO paegi mampus lagi bagus, hidup pub menyusahkan orang lain.

fathuze said...

hehehe... kesian tul aku tgk gelagat penyokong2 UM-no ni... diorg masih hidup dlm keadaan 'state of denial'... to all PR supporter x pyh le layan sgt diorg ni... even pemimpin2 diorg pun ngaku UM-no skrg ni menghadapi masalah besar dr segi mendapat sokongan dr rakyat, etc... so kalau stakat kata2 drpd penyokong picisan mcm zali, BN@Umno or Azizah tu yg still konfiden dgn keupayaan UM-no tu, anggaplah statement diorg umpama anjing yg menyalak bukit je..

azizah said...

UNTUK FATHUZE & UMIZA & MUDZ...(NICK NAME PUN DAH MENUNJUKKAN TIADA JATI DIRI APATAH LAGI ORANGNYA)
MALAS NAK LAYAN PEMIKIRAN BUDAK TAK SEKOLAH.

firdaus said...

sesekali nak tiru gak gaya font besar jijah tu..
ZALI MANA KO ZALI?
KENAPA KATA SAYA DAN SAUDARA SAYA SI FIRDAUS DARI KEDAH TU BALING BATU SEMBUNYI TANGAN?
KALAU ZALI TAK PERCAYA ANDA BOLEH MEMBUKA BALIK LAPORAN SIASAH YANG LAMA..SETIAP PENGAKHIRAN PENULISAN SAYA,MESTI DISERTAI (fIRDAUS-AMK-PKR)
SAUDARA SAYA PULAK SI FIRDAUS ITU ADA PIC DITEPI NICKNAME BELIAU ITU..
p/s:Zali dah bengang tu yang kata kami `baling batu sembunyi tangan dan kata kami berpakat..tak percaya sila check link kami berdua.
moral:jangan cakap `sembur` sahaja!

(Firdaus-AMK-PKR)

firdaus said...

saya tunggu penjelasan anda ye zali..
apakah alsan anda selepas ini..
hehehe...mengaku sajalah..anda tersilap..kami tak marah..
p/s:sesekali tersengih sambil menaip di ruangan ini..

(Firdaus-AMK-PKR)
(S/U Amk Bhg)

Wiraaz Collezzione said...

terharu betul aku dgn tulisan2 yg keluar dr pecacai pengangkat najis Um-No. Dah jadi buta perut kaw kaw punya nih. Tak dpt terima kenyataan dgn apa yg berlaku depan mata. Pemimpin yg bahalol yg disembah. Berbeza dgn adat Melayu zaman dulu. Raja adil di sembah, raja zalim disanggah. Zaman sekarang dah jadi terbalik. Pemimpin adil disanggah, pemimpin zalim disembah. Mana pi kepala otak pecacai najis UM-no nih. Atau kepala hang pa semua dah jadi mcm Kepala Udang berpenyakit. Nampak kepala besar. Tapi kosong saja.

Fendy2177 said...

Blogger zali said...
kesian melati : dan berharap kerajaan korup BN akan tumbang satu hari nanti...

ini rumah tak siap lagi kalau dah siap dan semua bersatu di dalamnya...setakat sepoi-sepoi bahasa saja tiupan angin pembangkang...

sampai cucu awak nanti dah meninggal pun bn ada lagi...

Cuba renungkan kebenaran ni....

BEROK tak jatuh kala angin kencang kerana berpegang KUAT pada dahan. TAPI BEROK jatuh kala angin sepoi2 bahasa kerana terlalu nyaman (selesa) hingga alpa dan terjatuh... Renung2 kan.

mudz said...

Baguih. Tambah lagiiiii

Lahanat punya UMMNO.

Memang orang-orang UMMNO ngok / bangang / bodoh tahap marhain / tolol /gila meroyan/ tak sekolah/...

adake dipilih

kaki betina/ kaki mark-up price / kaki makan komisyen / kaki makan rasuah / kaki beri rasuah / kaki songlap / kaki sontot / kaki ngentot / kaki sex bwh umur / kaki raba bontot / kaki bangsat

sebagai calon pemimpin

Kerana duit, Orang-orang UMNO sanggup jadi ngok sampai mampus, sanggup gadai bangsa dan tanahair.

Orang -orang UMNO paegi mampus lagi bagus, hidup pub menyusahkan orang lain.

ad said...

minta maaf ye semua. aku berpendapat memang patut diadakan debat tidak kira sesiapa pun dalam kedua2 parti kerajaan atau pun pembangkang jika ada sesuatu isu yang menguji pemimpin. tapi kenalah padan ketua pembangkang dengan ketua kerajaan, timb. dengan timb. supaya kita sebagai rakyat dapat membezakan pendapat antara kedua pemimpin tersebut. kerana pendapat yang bernas dari pemimpin tersebut membuktikan yang mereka lebih berpengalaman dan lebih layak sebenarnya menjadi pemimpin. tidak perlu menyerang peribadi kerana debat tersebut bukan untuk mereka tapi untuk kebaikan rakyat. just my 5cent

MUZAFAR said...

Pemilihan UMNO bhg Seremban,ahli UMNO bergaduh sampai baling kerusi pun ada, apa hal ?

Tolong komen sikit En. Zali atau azizah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...