Tuesday, November 4, 2008

MP Pakatan Rakyat keluar selepas penggulungan Bajet 2009 tidak boleh dibahas

KUALA LUMPUR, 4 Nov: Kesemua anggota Parlimen dari Pakatan Rakyat keluar meninggalkan Dewan Rakyat jam 5.45 petang tadi apabila Menteri Kewangan bertegas tidak mahu melayan sebarang persoalan dari mereka.

Langkah itu diambil mereka selepas satu jam Datuk Seri Najib Tun Razak menggulung perbahasan Bajet 2009 yang dikemukakan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hampir dua bulan lalu.

Datuk Seri Najib diawal penggulungannya menyebutkan beliau tidak akan melayan pertanyaan dari anggota Dewan sehinggalah beliau selesai membentangkan dasar tambahan terhadap bajet itu.

Ia dibantah oleh Datuk Kamarudin Jaffar (PAS-Tumpat) kerana ini adalah perbahasan dan penggulungan belanjawan bukannya perbentangan belanjawan.

Bantahan ini ditolak oleh Speaker, Tan Sri Pandikar Amin Mulia dengan berkata menteri akan memberikan ruang selepas dia selesai dibentangkan.

Namun, pihak pembangkang tidak berpuashati dan terus menerus mempertikaikan langkah ini kerana ia satu perkara yang luar biasa.
Ekoran itu, Tian Chua (PKR-Batu) telah diarahkan keluar dari sidang itu.

Selepas satu jam perbentangan oleh Menteri Kewangan, Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim meminta kebenaran Speaker agar Menteri Kewangan yang menjawab adakah beliau ingin benarkan pertanyaan dan perbahasan dari anggota Dewan.

Apabila Najib bertegas hanya akan benarkan kemudian bukan ketika beliau membentangkan cadangan-cadangan kerajaan, semua anggota Parlimen dari Pakatan Rakyat bangun dan meninggalkan sidang itu.

131 comments:

GHOST said...

Memang patut pun. tak guna duduk dan dengar si najib punya ceramah.

zali said...

bukan tak boleh di bahas tetapi selepas penggulungan baru dibahaskan...

sebab nak tunjuk samseng...mp pr mencelah semasa penggulungan dan bila time bahas semua keluar...pondan!

mp pr tidak menjalankan tanggungjawab yang di letak dibahu mereka oleh rakyat...

mp pr juga gila nak berbahas...macam ketuanya yang sebelum ni 5 jam membebel melalut...yang satu benda pun tak membawa manafaat pada rakyat.

pru 13...tau la nasib awak semua mp pr...kerja sendiri tak boleh buat sibuk nak jaga kerja kerajaan.

semua mp pr disarankan potong telur...malaysia tak perlu ada pembangkang pondan...berani mencelah tak berani berbahas.

firdaus said...

siapa yang penakut sebenarnya?
orang hendak bertanya tak bagi pastu sekali dgn speaker bersubahat. malaysia la satu-satunya parlimen yang luarbiasa dari negara yang mengamalkan demokrasi berparlimen. tidak beri mp lain mengemukakan soalan ketika perbahasan dan penggulungan. jika ia adalah pembentangan mungkin ia boleh diterima akal...

firdaus said...

lagipun mana berani. sejarah menteri kewangan paling bodoh dan tak layak adalah najib la. orang beli helikopter harga murah tapi dia beli harga mahal...
ada ka patut dari model yang sama tapi harga berganda sampai lebih 130% . mungkin fullspec(kata zali) kot sebab tu mahal. tapi cuba renungkan,
GEN 2 1.3 AUTO - SOLID paling basic 46,033.29 dan
GEN 2 1.6 AUTO HIGHLINE yang paling mahal 58,919.46.
kaedah matematik mudah
46,033.29/58,919.46 x 100
=78%

takkan la beza basic dgn fullspec sampai lebih 100% kot? belum pernah jumpa lagi aku...

zali said...

firdaus...

ni di petik dari harakah : Namun Najib memberitahu dewan bahawa beliau akan menjawab soalan-soalan dari ahli Parlimen selepas selesai menyampaikan ucapannya.


kalau semua nak bercakap dalam satu masa...memang tak akan jadi pengulungan...apasal tak boleh tunggu sampai najib habis gulung?

tulis la nota dulu semasa najib gulung dan selepas tu bangkitkan lah kembali...apa tak boleh ke?

pondan tetap pondan!

tekong darat said...

melayu laknat zali...
tak payah nak tegakkan bnda tak betul...nama pun perbahasan...bodoh tahap mana ngko ni...kalau nak cakap dulu sejam pastu baru tanya, itu nama debat...
kalau dah bodoh tu bodoh jugak...ngko nak apa lagi...ngko tu mangkuk ayun jer...tak payah nk ngajar kami...kami pembangkang, kami tahu apa kami nak bangkang...
ptuuih!!!

bn@umno said...

Dgn perbuatan MP Pakatan Rakyat bertindak keluar dewan semasa Najib memberi ucapan adalah sesuatu perkara yg melampau dan tidak menhormati sidang dewan.walaupun Dewan Speaker Pandikar Amin Mulia dah beri berbagai-bagai teguran kepada MP PR ni tapi MP PR ni tetap degil dan bebal tak mahu degar nasihat.

tekong darat said...

di kala bernama tv memaparkan temubual dengan penganalisis ekonomi dunia yg mengatakan bahawa pertumbuhan ekonomi US tahun depan adalah NEGATIF, manakala dimalaysia pulak yg dewan rakyatnya hanya ada puak penyokong najib mengatakan bahawa pertumbuhan malaysia 3.5% tahun depan....rupanya orang US bodoh...
orang malaysia genius...hidup najib....(najib laa plak...kan pak lah dah nak blah)

firdaus said...

waktu penggulungan kan dia tgh bercakap jadi senang la boleh bertanya terus. jika lepas penggulungan dijamin ke akan jawab? nanti dipasing plak pada orang lain suruh timbalan menteri plak yang jawab. kemungkinan tetap ada. jika soal jawab dilakukan terus masa penggulungan secara automatik najib tak boleh mengelak dan mesti menjawab persoalan yang dibangkitkan. tidak timbul isu pembangkang takut sebab mereka dah banyak kali minta laluan utk bertanya tetapi tidak dilayan sebab itulah mereka tidak puas hati. yang sebenarnya najib yang takut. dia takut tidak dapat menjawab persoalan yang dibangkitkan sebab itu dia tidak berani beri laluan dan selepas habis penggulungan dia boleh terus meninggalkan dewan utk mengelakkan diri dari menjawab soalan...

zali said...

firdaus...

Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) mendapati tiada sebarang penyelewengan dari segi prosedur dalam pembelian helikopter Eurocopter EC725 Cougar.

full spec + accessori + penghantaran + technical support + latihan + service dll...

ini heli tau bukan nasi lemak...

kalau nasi lemak pun,kosong rm1
tambah telur dah jadi rm2
tambah ayam dah jadi rm3.50...

nasi lemak pun boleh meningkat sehingga 200%.

logik la firdaus...ke nak pakai je nuri tu dan kita tengok berapa ramai lagi pilot kita yang mati terhempas...

firdaus said...

habis masa pr membentangkan belanjawan alternatif kerana krisis ekonomi global kenapa pm dan semua ahli kabinet(menteri dan timb. menteri) langsung tak masuk? sedangkan krisis ekonomi global adalah satu masalah yang besar dan sangat penting dan boleh menggugat kestabilan negara.

bn@umno said...

Pujian harus diberikan kepada Ketua Dewan Speaker iaitu PAM yg mampu mengawal dewan parlimen dgn baik sekali cuma hanya disebabkan kebebalan MP PR maka sidang parlimen hari menjadi hambar.Selaku MP PR yg dipilih oleh rakyat, MP-MP PR sepatutnya perlu bersikap profesional dan bukannya bertindak mengikut perasaan atau bersikap kebudak-budakkan di samping itu juga P-MP PR ni perlu juga menghormati teguran drpd Ketua Dewan Speaker(PAM) bukannya melawan PAM.dgn melawan ketua dewan speaker ia adalah sesuatu tindakkan yg biadap.

tekong darat said...

bn@umno said...
Dgn perbuatan MP Pakatan Rakyat bertindak keluar dewan semasa Najib memberi ucapan adalah sesuatu perkara yg melampau dan tidak menhormati sidang dewan.walaupun Dewan Speaker Pandikar Amin Mulia dah beri berbagai-bagai teguran kepada MP PR ni tapi MP PR ni tetap degil dan bebal tak mahu degar nasihat.

November 4, 2008 7:23 AM

WEI BENAK@MENGKARUNG....
TAK PAYAH LAA NAK ULANG BALIK AYAT NAJIB DALAM TV3 TADI...ORnANG DAH TAU LAA BODOH...YANG NAJIB TAK DATANG STAT DARI PERBAHASAN BELANJAWAN LEPAS 13/10 TEMPOHARI APA CITER?....PASTU DATANG HARI LAST GULUNG TAK BAGI BAHAS...APA CITER?..

BENAK@MENGKARUNG KATA PR KUAR DEWAN TAK TANGGUNGJAWAB....NAJIB PLAK TAK TANGGUNG APA2...RAKYAT PLAK TANGGUNG BALA...WASSALAM

anonymous said...

04 November 2008

Menteri Kewangan tidak hormat Dewan Rakyat

Parlimen Malaysia merupakan salah satu tiang seri utama kepada institusi demokrasi di Malaysia. Dewan Rakyat dan Dewan Negara adalah pentas bagi wakil-wakil yang dipilih untuk menyuarakan hasrat hati serta menjaga kepentingan rakyat keseluruhannya. Di atas semangat inilah Parlimen bukan sekadar bongkah batu kosong, akan tetapi kukuh terbina sebagai sebuah institusi.

Oleh itu menjadi tanggungjawab ahli-ahli dua dewan perundangan tersebut untuk memastikan kepentingan rakyat dan negara menjadi pertimbangan utama, bukannya kepentingan politik kepartian.

Hari ini Ahli-Ahli Parlimen Pakatan Rakyat mengambil keputusan untuk keluar dari Dewan yang mulia sewaktu Menteri Kewangan menggulung perbahasan belanjawan 2009. Tindakan ini terpaksa diambil kerana YB Menteri secara jelas bertindak luar dari batasan Semangat Parlimen Malaysia.

Selaku Menteri Kewangan dan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sudah tentu sedar ucapan penggulungan beliau akan memberi kesan kepada Negara, justeru amat penting ucapan tersebut dibahaskan dengan teliti oleh Ahli-Ahli Dewan Rakyat.

Namun keengganan YB Menteri Kewangan untuk membenarkan sebarang celahan, pertanyaan dan penjelasan sewaktu beliau menggulung perbahasan Belanjawan 2009 amat dikesali kerana beliau sanggup membelakangkan kepentingan umum. Satelah berulangkali menuntut jawapan, dan menunggu selama satu jam, Menteri Kewangan tetap berdegil dan enggan memberikan laluan.

Sejarah Parlimen Malaysia yang sudahpun menjangkau usia separuh abad, buat pertama kalinya, menyaksikan Menteri Kewangan enggan dan gagal melayani perbahasan belanjawan. Adalah malang sekiranya Dewan Rakyat yang menjadi tempat undang-undang dibentuk dan polisi nasional dibentangkan tidak lagi dihormati.

ANWAR IBRAHIM
Yang Berkhidmat KedahLaNie Di pos pada 10:54 PM
Labels: najib, parlimen, Penulis Tamu

zali said...

firdaus...

ruang untuk membangkang dah ada...1 jam mp pr boleh mencelah dan menyibuk buat kacau tapi beberapa minit saja selepas itu tak boleh tunggu...

habis tu amanah rakyat yang perlu di salurkan melalui mp pr ni nak letak mana?

rakyat dah bosan dengan sandiwara mp pr...

kedaikopi said...

salam semua lama dah den tak masuk ni, maklumla sibuk ngan meeting bahagian,
hei... piirah hormatlah sikit najib berucap dulu lepastu nak bangkang, ke nak melingkupke...dah la ketua pembangkang tak leh pakai, sembang jer lebih...boleh blah la nak ambik negara...malam ni tidur mimpi lagi lah yang bukan-bukan

tekong darat said...

SETAHU AKU SPEAKER TU PUN ORANG YG DAH TAK DI AMBIL BERTANDING OLEH UMNO...ORANG UMNO JUGAK...SAMA LAA NGAN YG JADI BOS KAT MELAKA SEKARANG...

firdaus said...

aku tak persoalkan tentang penggantian pesawat nuri tetapi harga yang berganda dari model yang sama memang tak boleh diterima akal lagipun wang tu adalah wang rakyat. kan kau juga yang mengambil contoh kancil sama jugak la yang aku kira-kira cuma gantikan dgn gen 2...

bn@umno said...

tekong darat

Jika Najib mampu membawa kepada ketumbuhan ekonomi negara kepada 3.5% tahun depan ini bermakna Najib amat berkebolehan dan mampu mengurus ekonomi negara dgn cekap malah ia adalah satu kejayaan untuk semua rakyat jelata.di samping ia juga dapat menguji kebolehan Najib menangani ekonomi negara.

tekong darat said...

ORANG KAYA DAH MARI...
BELANJA LAA MAKAN...
UNTUNG BANYAK....

kedaikopi said...

sekarang ni bukannya masa nak layan puak=puak pembangkang ni...nak tunjuk riak kat dewan, sekarang ni kita perbetulkan dulu apa yang paklah dah salah lakukan semasa dia jadi pm,

pas pun dah dua puak, padan muka orang pr...yang seronok dap manifestonya sikit-sikit tercapai dalam diam

tekong darat said...

YER,
DIA AKAN JADI RUJUKAN PAKAR EKONOM

zali said...

firdaus...

belanjawan alternatif pr tak boleh pakai...dan kalau tak dengar pun tak apa...

macam kain buruk...simpan pun tak guna,buang pun tak rugi...

tekong darat said...

YER..
TENGOK LAGI 5 BULAN...
JGN LAYAN PR....BUAT KERING POKET JER

firdaus said...

zali said...

firdaus...

ruang untuk membangkang dah ada...1 jam mp pr boleh mencelah dan menyibuk buat kacau tapi beberapa minit saja selepas itu tak boleh tunggu...

habis tu amanah rakyat yang perlu di salurkan melalui mp pr ni nak letak mana?

rakyat dah bosan dengan sandiwara mp pr...

November 4, 2008 7:38 AM

habis dah mp pr dinafikan hak oleh speaker mcm mana nak timbulkan persoalan berkaitan rakyat? rakyat sekarang sudah tahu dan muak dgn bn yang diskriminasi dan pilih kasih. umno yang bertahan pun sebab orang tua yang sudah berkarat tapi pengundi muda majoriti memilih pr kerana muak dgn sikap bn. tak payahlah kau nak tegakkan benang basah sebab khairy simenantu paklah sendiri yang mengaku golongan muda tidak menyokong umno...

tekong darat said...

APA KANDUNGANNYA ZALI?....
NGKO DAH BACA KER?...
NGKO DAH DENGAR KER?

anonymous said...

Najib ‘takut’ dan tutup ruang bahas dengan MP Pakatan Rakyat

Dikirim pada November 4, 2008 oleh editor

Seluruh ahli Parlimen Pakatan Rakyat bertindak keluar dewan ketika Timbalan Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Tun Razak menggulung perbahasan Rang Undang-undang Perbekalan 2009 petang tadi.

Tindakan itu dibuat selepas Najib menutup ruang ahli Parlimen Pakatan Rakyat untuk mencelah dalam perbahasan yang telah berlangsung selama sejam.

Ketua Pembangkang, Dato’ Seri Anwar Ibrahim yang beberapa kali bangun bagi meminta ruang berbahas dengan beberapa hujah Najib yang dianggap Anwar sebagai tidak benar tidak diendahkan Najib.

Anwar mendakwa apa yang dibahaskan Najib adalah ‘belanjawan tambahan’ dan bukannya penggulungan bagi perbahasan Belanjawan 2009.

Namun Najib memberitahu dewan bahawa beliau akan menjawab soalan-soalan dari ahli Parlimen selepas selesai menyampaikan ucapannya.

Sehubungan itu, beliau tidak membenarkan beberapa percubaan oleh ahli Parlimen pembangkang untuk mendapatkan penjelasan.

Ahli-ahli Parlimen pembangkang juga kecewa kerana perangkaan dalam ucapan Najib itu, berbeza dengan perangkaan dalam bajet yang dibentangkan oleh Perdana Menteri, Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi, yang juga menteri kewangan September lalu.

Malah sampai satu ketika, apabila Anwar meminta Najib membuat keputusan sama ada ruang akan diberikan ketika itu atau selepas menjawab yang akhirnya menyaksikan Najib sekali lagi menutup ruang menyebabkan Anwar bertindak keluar dewan.

Tindakan itu diikuti seluruh ahli Parlimen Pakatan Rakyat termasuk Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasharuddin Mat Isa (PAS-Bachok); Lim Kit Siang (DAP-Ipoh Timur) dan pimpinan pakatan yang lain.

Sebelum itu, insiden tersebut pada asalnya bermula apabila di awal membentangkan penggulungan, Najib menyatakan beliau tidak akan membuka ruang perbahasan (penjelasan) sehingga beliau selesai membacakan cadangan dalam rang undang-undang tersebut.

Berang dengan tindakan Najib itu, Dato’ Kamarudin Jaffar (PAS-Tumpat) bangun mempertikai dan meminta Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia membuat ‘ruling’ bagi peraturan mesyuarat 37 (1)(b) bagi membolehkan Najib membuka ruang perbahasan.

Beberapa orang ahli parlimen termasuk, Mahfuz Omar (PAS-Pokok Sena); Salahuddin Ayob (PAS-Kubang Kerian) ; Azmin Ali (PKR -Gombak); Lim Kit Siang; Karpal Singh (DAP-Bukit Jelutong): Gobindh Singh (DAP-Puchong) dan beberapa yang lain yang bangun mempertikai.

Sebelum bertindak keluar dewan, seorang ahli Dewan, Tian Chua (PKR - Batu) diarahkan Speaker untuk keluar dewan berikutan dikatakan tidak mengendahkan arahan Speaker di bawah 42 (1).

Di luar dewan, Anwar dan seluruh kepimpinan Pakatan Rakyat mengadakan sidang media bagi mengecam tindakan Najib yang tidak membuka ruang dan dianggap ‘takut’ kepada Ahli Parlimen Pakatan Rakyat untuk berbahas.

dipetik dari :mppas.wordpress.com/

kedaikopi said...

kita seharusnya bersyukur keadaan negara aman dan tenteram , mungkin pasal aku tinggal kat kampung yang korang tinggal kat bandar la yang tengah kacau bilau kah...kah...

kita doakan bersama semoga ekonomi pulih sedikit demi sedikit, pasal euorocopter tu pedulikan , diorang kat atas la settel, kita yang dibawah sibuk apa, nak jual murahke, nak jual mahal ke, yang penting sentiasa berdoa pada Allah moga hidup kita diredhai dan diberkati,

firdaus said...

zali said...

firdaus...

belanjawan alternatif pr tak boleh pakai...dan kalau tak dengar pun tak apa...

macam kain buruk...simpan pun tak guna,buang pun tak rugi...

November 4, 2008 7:44 AM


ini masalah negara masalah bersama dan harus ditangani bersama. cuma umno yang ego. walaupun aku penyokong pas tapi aku respek anwar. seingat aku selama anwar menjadi menteri kewangan keluarga aku langsung tak pernah mengeluh pasal minyak naik dan barang naik tapi lepas setahun anwar dianiaya dan ditendang keluar dari kerajaan dah berapa kali minyak naik? ketokohannya pun dah terbukti dgn menjadi penasihat ekonomi utk kuwait dan uae. ada menteri kewangan yang sebelum dan selepas dia yang diberi penghormatan mcm tu?

firdaus said...

kedaikopi said...

kita seharusnya bersyukur keadaan negara aman dan tenteram , mungkin pasal aku tinggal kat kampung yang korang tinggal kat bandar la yang tengah kacau bilau kah...kah...

kita doakan bersama semoga ekonomi pulih sedikit demi sedikit, pasal euorocopter tu pedulikan , diorang kat atas la settel, kita yang dibawah sibuk apa, nak jual murahke, nak jual mahal ke, yang penting sentiasa berdoa pada Allah moga hidup kita diredhai dan diberkati,

November 4, 2008 7:53 AM


macam mana negara kita nak diredhai dan diberkati jika pemimpin umno terus-menerus mempercayai orang kafir daripada mempercayai allah swt...

kedaikopi said...

memang pembangkang macam tu, rakyat pun semakin hari bukan semakin sayang, semakin lagi meluat,

kami orang kampung ni , sejak dia jadi mp mana pernah tengok kami, tak tau la ditempat tuan semua,

Insyaalah pru13 kali ni memang confirm kami akan dapat balik.

bn@umno said...

AI dan rakan-rakan ni sengaja nak mencari publisiti murahan je kononnya doranglah tera dalam bab-bab belanjawan ni.walapun AI pernah menjadi menteri kewangan tapi aku rasa dia pun taklah cerdik juga.

zali said...

firdaus...

pengundi muda pilih pr?

pru 13 nanti boleh la buktikan kalau begitu...m'sia ni tak kisah awak nak pangkah sapa...

kedaikopi said...

kami ni orang kampung jer....pr pun satu geng jugak ngan dap kafir harbi ni, lebih banyak dengar cakap dap dan orang kafir dalam pkr daripada dengar cakap pas yang tentunya orang Islam dah mengucap dengan kalimah ALLAH daripada diorang yang tak mengucap

sama-sama kita renungkan kitab bahrul mahzi jilid 13 muka surat aku dah lupa mohon maaf.

kedaikopi said...

orang muda ni ikut ajer trend masa kini, nak pangkah sapa, yang penting hentam kerajaan, maklumla darah muda,

yang menganggur diorang ni,graduate melayu, bangsa asing belajar dengan rajin, untuk realisasikan cita-cita mereka, orang melayu memilih kerja bila kerajaan buat program tak nak ikut(tak semua gradute melayu) lepastu membrontak sendiri dan ikut pembangkang, macam mana nak maju wahai bangsaku, cuba fikirkan.

kedaikopi said...

info terkini yang aku dapat member baru bagitau kat kedai kopi tadi anwar dapat jambu baru bagi menggantikan cik saiful, betul ke wahai sahabat sekalian, katanya lebih hensem sikit dari saiful,

yang anwar pun satu bengong takde ke pembantu yang sebaya umur dengan kau ni....kalau betul la mungkin nak cari lagi publisiti murahan lagi kut...korang tak tahu ker anwar ni pakar pembelit rakyat.....

anonymous said...

BN/UMNO tidak akan berkuasa selepas PRU13 akan datang.

Pemimpin2 dan pencacai2 UMNO telah menunjuk kan sikap buruk mereka dlm pemilihan yg sedang berjalan.

Kaum cina dan india sudah tidak menyokong BN kerana sikap pencacai2 UMNO yg terlalu perkauman.

Orang melayu telah berpecah menyokong PAS dan PKR. Cuma segelintir 'melayu bodoh' yg masih menyokong UMNO.

Rakyat di Sabah dan Sarawak sudah sedar akan tipu muslihat BN/UMNO.

Pencacai2 UMNO masih terlena tidak sedar apa yg berlaku di sekeliling mereka. Mereka terlupa bahawa kaum cina dan india tidak menyokong BN.

BN/UMNO akan menjadi pembangkang selepas PRU13 nanti.

S46 said...

[Akhirnya terkena batang hidung, sebelum ini ahli parlimen BN keluar dewan ketika Ketua Pebangkang Anwar Ibrahim membahaskan usul Bajet 2009. Mereka memberi berbagai alasan ketika ditanya oleh wartawan. Kini, kasihan benar melihat muka Najib Razak bila ditemubual wartawan perihal keluar dewan hari ini. Beliau kononnya sedih dan kecewa kerana ahli parlimen pembangkang tidak beretika dan serius menjadi wakil rakyat kerana bertindak keluar dewan ketika beliau berucap. Pandai pula bagi jawapan, bila ahli parlimen BN keluar dia tidak pula mengutuk. Tapi bila ahli parlimen BN keluar, macam-macam hujjahh dikeluarkan. Inilah dunia namanya, sendiri buat boleh orang lain buat tidak boleh. Dalam kes ini juga kita nampak benar yang Pandikar Amin benar-benar menyelamatkan pemimpin BN. Beliau adalah orang yang menjadi batu penghalang dalam usaha Pakatan Rakyat untuk bersuara di parlimen. Sikapnya yang lebih berpihak kepada BN jelas mencemar amalan demokrasi berparlimen di Malaysia ini. Justeru itu kita tidak hairan ahli parlimen pembangkang marah dengan senario ini].

S46 said...

Kadar Surcaj Bas Ekspress Dan Henti-Henti Naik

[Rakyat ditipu lagi oleh menteri UMNO. Terang-terang kita diperbodohkan oleh Noh Omar dalam hal ini. Walhal beliau semasa mengumumkan kadar surcaj 30% sebelum Aidil Fitri dulu mengatakan bahawa pengusaha gagal sediakan bas yang secukupnya dan tidak mampu beroperasi kerana "kenaikan harga minyak". Tapi sekarang dah berbelit-belit pula, minyak sudah turun tapi kenaikan harga masih mahu dikenakan kepada pengguna. Soalnya disini, syarikat bas mana yang tidak mampu beroperasi tersebut?. Jika benar tidak mampu beroperasi, Noh Omar boleh membela rakyat dengan memberi laluan kepada syarikat yang mampu sahaja. Tapi apa yang dibela adalah pengusaha bas tersebut. Sekarang, dalam usaha kerajaan mahukan peniaga turunkan harga barang Noh Omar masih tetap pertahankan pegusaha bas. Siapa yang dibela? Rakyat atau pengusaha? Apakah Noh Omar juga ada komisyen projek ini?]

S46 said...

keputusan PAC tidak sebulat suara

[Semua pihak termasuk wakil Kementerian Pertahanan terpaksa "radar" mencari alasan untuk menyelamatkan pemimpin mereka. Lantaran itulah mereka memberi jawapan "tidak konkrit" terhadap keputusan tidak menjalankan ujian fizikal terhadap helikopter tersebut bersandarkan kepada pengamatan dan pengalaman lalu semata-mata. Jika inilah mentaliti anggota keselamatan kita dalam menilai sesebuah helikopter tentera maka bayangkan jika musuh meletakkan sesuatu pada helikopter itu? Adakah kita tahu?. Mungkin diletakkan atau pun sebagainya untuk tujuan mengintip kekuatan angkatan tentera kita?.
Apa akan berlaku kepada negara?. Tidak munasabah langsung beli helikopter berbilion ringit hanya dengan melihat dokumen semata-mata. Ini bukti adanya unsur penyelwengan. Orang yang mahu beli kereta baru sekalipun akan membuat "test drive" kenderaan tersebut, apatah lagi helikopter yang akan digunakan oleh pasukan keselamatan negara. Rasionallah sikit dalam membuat penilaian. Maklumlah belia helikopter berbilion ringgit bukan guna duit sendiri, tapi duit rakyat. Bayangkan jika duit sendiri? sudah pasti berkali-kali akan di "test flight" helikopter tersebut agaknya. Jangan hancurkan harapan rakyat. Orang kampung pun tahu berbicara melihat senario yangberlaku ini].

Pakngah Din said...

Banyak-banyak mangkuk... tulisan kedaikopi paling haram jadah, tak payah tulis kat sini nak baca pun naik meluat..
Dia tulis 'diorang kat atas la settel'...tergelak sampai keluar taik wa cakap....mabuk todi mana yang boleh berfikir macam ni pun tak taktau...hanya hotak tumpul kedaikopi yang boleh..sekian!!

Ajeem said...

kini giliran MP PR membalas tindakan ahli-ahli kerajaan yang bertindak 'memboikot' ucapan perbahasaan ketua pembangkang sebelum ni.gajah vs gajah,pelanduk mati ditengah-tengah.akhirnya,rakyat yang nak mampus.

Ajeem said...

kedaikopi yang bangang,taulah awak tu penyokong tegar najib.mentang-mentang dalam proses pemilihan bahagian,awak nak tunjuk hero la konon.poorahhh....lepas ni jilat buntut najib la ya.telan duit rakyat ja kerjanya.

ngalabu said...

Sebengang-bengang yang lain rupanya kedai kopi paling bengang, dia redha orang atas kencing dia. jikalau beginilah sikap orang umno, aku rasa lagi cepat umno tinggal sejarah. Ini namanya menyokong membabi buta.

ngalabu said...

selama ni orang muda sokong bn, adake pengngguran kurang? Adakah pengganguran di kalangan siswazah melayu kerana sokong pembangkang? Pengganguran dan sebagainya berlaku kerana kegagalan kerajaan menyediakan peluang-peluang dan memastikan sistem pendidikan releven dengan permintaan buruh semasa.

keris lama said...

memang patut pun keluar dewan...kita nak berbahas ,bukannya mendengar taklimat

anonymous said...

05 November 2008

Tindakan Najib diluar semangat Parlimen Malaysia

PAKATAN Rakyat mengecam tindakan Datuk Seri Najib Tun Razak yang enggan membenarkan celahan, pertanyaan dan penjelasan sewaktu Menteri Kewangan itu menggulung perbahasan Belanjawan 2009.

"Kami amat kesal kerana Najib sanggup membelakangkan kepentingan umum. Walaupun berulangkali menunggu jawapan sehingga sampai satu jam, namun beliau tetap berdegil dan enggan memberi laluan.

Selaku Menteri Kewangan dan Timbalan Perdana Menteri, beliau sudah tentu sedar ucapan penggulungan beliau memberi kesan kepada negara, justeru itu amat penting ucapan tersebut dibahas dengan teliti oleh Ahli-ahli Dewan Rakyat," tegas Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Ekoran tindakan tersebut juga ahli-ahli Dewan Rakyat Pakatan Rakyat mengambil keputusan keluar dari dewan ketika Najib sedang mengggulung perbahasan Belanjawan 2009.

Anwar berkata, tindakan itu terpaksa diambil kerana Menteri Kewangan secara jelas bertindak diluar batasan semangat Parlimen Malaysia.

"Sejarah Parlimen Malaysia yang sudah menjangkau usia separuh abad,buat pertama kalinya menyaksikan Menteri Kewangan enggan melayani perbahasan belanjawan.

"Amatlah malangnya sekiranya Dewan Rakyat yang menjadi tempat undang-undang dibentuk dan polisi nasional dibentangkan tidak lagi dihormati.

Beliau seterusnya mengingatkan Najib bahawa Parlimen Malaysia merupakan salah satu tiang seri utama kepada institusi demokrasi negara. Dewan Rakyat dan Dewan Negara merupakan pentas bagi wakil-wakil yang dipilih menyuarakan hasrat hati serta menjaga kepentingan rakyat keseluruhannya.

"Di atas semangat inilah Parlimen bukan sahaja sekadar bongkah batu kosong tetapi dilihat kukuh terbina sebagai sebuah institusi.

"Oleh itu, adalah menjadi tanggungjawab ahli-ahli dewan untuk memastikan kepentingan rakyat dan negara menjadi pertimbangan utama, bukannya kepentingan politik kepartian.

Dalam perkembangan yang sama, Najib yang selesai menggulung perbahasan itu pada 6.50 petang mengulas bahawa beliau berbuat demikian semata-mata ingin memberi gambaran jelas supaya tidak ada pihak yang terkeliru dengan langkah dan dasar baru yang dibentang.

"Saya dah berjanji bahawa saya akan bagi masa untuk mereka membuat pertanyaan dan penjelasan. Saya bukan menafikan, saya menggunakan hak saya untuk menentukan bila saya nak bagi peluang. Tapi mereka tidak sabar dan nak keluar juga.

Ketika ditanya sama ada kekeliruan berlaku di antara bajet baru dan bajet tambahan yang dibentangkan, Najib berkata: "Ini bukan bajet baru sebab dari segi jumlah untuk perbelanjaan pembangunan dan untuk bajet perbelanjaan pengurusan ia masih kekal pada paras yang sama."

{Ini baru jadi Menteri Kewangan merangkap Timbalan Perdana Menteri. Tak terbayang nakmarahmarahlah bila tiba masanya Najib take over jawatan PM Mac ini. Silap-silap haribulan, Anwar dan team Ahli Dewan Rakyat (ADR) Pakatan Rakyat yang lantang dicekup dulu sebelum sempat sampai ke bangunan Parlimen Malaysia }
pada 8:10 AM
dipetik dari: nakmarahmarahlah.blogspot.com/

firdaus said...

terpulang la nak percaya atau tidak tapi banyak kajian dan post-mortem yang membuktikan pengundi muda majoriti mengundi pr dlm pru12 dan beberapa pemimpin umno sendiri pun dah mengaku.

orang muda sekarang sudah makin bijak dan sedar akan hak mereka. umno sudah nampak sangat jelas rasuah, merompak hak rakyat, penyalahgunaan kuasa, kronisme, nepotisme dan juga segelintir yang terlibat dgn masalah moral. penyalahgunaan kuasa utk membolot harta yang merupakan wang rakyat. siapa rakyat kalau bukan kita? bodohlah kita kalau membiarkan orang mengaut wang kita utk keluarga dan kroni mereka.

golongan tua mungkin susah nak faham kerana otak mereka sudah 'berkarat' tapi golongan muda yang ada pelajaran sudah matang dan bijak menilai kecuali la mereka masih berfikiran kelas ketiga yang terus gelap mata dgn wang 50ringgit dan sehelai pelekat...

firdaus said...

ku li mendedahkan jika dia mahu pencalonan dari bahagian, dia perlu membayar pencalonan dgn harga RM1 juta utk setiap bahagian. itulah umno

aku ada dengar saranan seorang pemimpin umno supaya jawatan dalam umno dipilih secara tender. maknanya siapa paling banyak duit dia la akan menjadi ketua. sesuai, memang sesuai utk umno yang majoriti pemimpinnya gilakan pangkat dan kuasa utk membuncitkan perut diorang dan orang sekelilingnya. yang pencacai-pencacai kat belakang mcm bn@umno, zali, kedaikopi, dan azizah boleh dapat tahi sisa bekas diorang makan pun dah melompat seronok...

anonymous said...

Assalamualaikum
Selagi pemimpin2 kita tak kembali pada Islam dan mengamalkan dalam kehidupan, macam2 lagi kita akan dengar, semua yang diperjuangkan adalah untuk memuaskan nafsu sendiri, terlalu cinta pada dunia hingga membuat hati jadi buta pada kebenaran.

orang yang hatinya buta dia tidak akan nampak kekuranganya, keburukanya... bagi mereka keburukan itulah yang benar dan orang yang memperjuangkan Agama itulah yang salah, tanggapan mereka spt tak akan maju, ketinggalan zaman, tak sesuai, kita memang dah Islam, kita memang negara Islam, pemimpin2 kita memang dah Islam,...hakikatnya Islam itu sendiri tak menjadi wadah perjuanganya,tak diterapkan dalam kehidupanya, ini jelas sekali apabila kita lihat pemimpin2 yg ada sekarang langsung tak mengamalkan Islam dalam diri dan keluarga mereka...

tetapi masih lagi ada yang menyokong mereka, mengampu, membodek...kenapa???

kerana yang menyokong mereka pun sama seperti mereka.

Maksud surah Al Maa'idah ayat 61:
Dan apabila orang-orang (Yahudi atau munafik) datang kepadamu, mereka mengatakan: "Kami telah beriman", padahal mereka datang kepadamu dengan kekafirannya dan mereka pergi (daripada kamu) dengan kekafirannya (pula); dan Allah lebih mengetahui apa yang mereka sembunyikan.

November 5, 2008 9:53 AM

anonymous said...

Posted by: pinkturtle2 | November 5, 2008

Umno Palinggg…Parahhh!
Seorang Perwakilan Dibayar Hingga RM1,000 ?


Untuk satu kawasan di Kelantan dia orang minta RM150.00 untuk seorang perwakilan. Cuba kali dengan 500 perwakilan, sudah jadi RM75,000. Kalaulah semua bahagian meminta jumlah itu berapa yang harus kena bayar?

Untuk satu kawasan di Kelantan dia orang minta RM150.00 untuk seorang perwakilan. Cuba kali dengan 500 perwakilan, sudah jadi RM75,000. Kalaulah semua bahagian meminta jumlah itu berapa yang harus kena bayar?"Itu harga paling rendah, tetapi ada sesetengah perwakilan dibayar hingga RM500 sampai RM1,000 seorang - MSO
Wang Rasuah RM750 Juta Dibawa Dengan Jet Persendirian

SEBAIK Parlimen berhenti rihat tengah hari tadi, seorang kawan ajak untuk makan tengah hari di luar. Pekena kepala ikan kari. Mula janji nak makan dengan seorang ahli Parlimen Pas, kebetulan YB itu kena uruskan bininya, temujanji itu dibatalkan.

Tempat kepala ikan bukan jauh sangat. Tetapi kerana jam perjalanan memakan masa hampir satu jam. Dalam tempoh satu jam, macam-macam yang sempat dibualkan.

Kawan itu bertanya apa yang saya postkan dalam blog hari ini (semalam). Rupanya kawan ini belum lagi jenguk blog saya. Dia adalah antara penjenguk setia blog saya. Begitulah dakwanya.

“Belum baca lagi?” tanya saya dan terus memberi tahu bahan yang dipostkan pagi tadi sebelum turun rumah menuju Parlimen. “Umno sebuah universiti rasuah,” kata saya.

Kawan itu ketawa besar. Ketawa ala orang Umno, kaya, berkuasa dan tidak hairan kepada sesiapa. Kalau nak dengar gaya orang Umno ketawa silalah ke coffee house. Dia ahli Umno yang tegar dan tebal dengan cauvinis Melayu. Dua lagi kawan hanya diam membisu. Kawan di sebelah tersenyum, dia sudah membaca catatan saya pagi ini. “Betul yang kau tulis, Umno sudah teruk,” balas kawan di sebelah mengiyakan apa yang saya luahkan dalam tulisan.

“Memang Umno sudah berada di peringkat paling (dia menekankan suaranya) palinggggg….parah.! Parah… Ti…” katanya terus memandu di celah-celah kesesakan lalulintas. “You tahu berapa wang yang digunakan pada setiap persidangan Umno bahagian,” kata kawan itu. Semua telinga tertumpu kepada cerita kawan ini.

“Ha berapa?’ tanya kawan yang berada hadapan penuh minat.

“Banyak… *** **, banyak. Untuk satu kawasan di Kelantan dia orang minta RM150.00 untuk seorang perwakilan. Cuba kali dengan 500 perwakilan, sudah jadi RM75,000. Kalaulah semua bahagian meminta jumlah itu berapa yang harus kena bayar?,” katanya.

“Itu harga paling rendah, tetapi ada sesetengah perwakilan dibayar hingga RM500 sampai RM1,000 seorang. Bayangkanlah…” katanya kawan itu lagi kesal.

“Iya ke…!” tanya kawan itu hairan.

“Iya… I tahu I terlibat. Dalam satu bahagian I berjumpa dengan orang bahagian, setiausaha ada, ahli jawatakan kuasa ada. Mereka berterusn terang kalau bagi sekian-sekian baru mereka akan calonkan… kalau tak dak… maka tak daklah,” jelas kawan itu lagi yang mengakui telah turun ke 80 bahagian Umno sejak dua tiga bulan kepas kagi. Apa yang dicakapnya mungkin betul sebab dia adalah pengurus kempen kepada seorang calon jawatan tertinggi.

“Kalau macam ni teruklah Umno,” tekan kawan di hadapan bimbang.

“Memang sudah teruk. Umno sudah punah jahanam,” kata kawan itu lagi. Saya dan kawan di belakang hanya jadi tukang dengar.

“Dari mana dia orang dapat duit begitu banyak?” tanya kawan di hadapan buat-buat tidak tahu.

“Inilah *** **, kerja Umno. Umno sudah nak menjual negara ini. Semua pakai duit…” dia berhenti kerana sebuah kereta melintas liar di hadapannya. “Cis…. ha ini orang Umnolah ni… kalau orang Pas dia tak bawa kereta macam ni…” sumpah kawan itu marahkan kereta yang tidak beradat.

“Macam mana you cam orang Umno,” tanya saya.

“Hai… Ustaz…. takkan tak kena!” kawan itu memperli saya dan terus bercerita.

“*** ** tahu macam mana dia orang bawa balik duit dari luar negera? RM750 juta….duit dari Switzerland dibawa balik…. ” kawan itu terngangga dan saya juga terkejut. Percaya dengan tidak bercampur.

“Macam mana tu? Mana boleh bawa begitu saja?” tanya kawan di sebelah saya yang hanya diam membisu. Sejak tadi asyik menggaru-garu gatal dibetisnya.

“Dia orang ada kemudahan *** **. Duit itu diangkut ke Singapura. Semua duit dalam not Singapura. Dibawa masuk dengan menggunakan jet tentera!”

“Ha…” kawan itu terkejut beruk sekali lagi.

“Jet tenteraaaa….*** **. Kalau dah masuk dengan jet tentera…. sapa nak ganggu? Begitu juga orang yang ke Switzerland tu pakai jet persendirian….. Ini Umno… bukan Pas!” jelasnya lagi.

Saya tidak terbayangkan dengan apa yang diceritakan kawan itu. Dalam hati berdoa semoga ianya tidak benar. Kalaulah begitu lagak Umno tidak ada apa yang boleh diharapkan lagi. Suara untuk menghapuskan politik wang hanya sia-sia sahaja. Ia hanya sebuah retorik yang panjang saja.

Kalau dengar cerita para tokeh judi melambangkan duit kepada tokoh-tokoh tertentu yang hendka bertanding dalam pilihan raya memang biasa dan pernah nampak dengan mata sendiri. Kerja angkut duit dalam karung guni macam penyamun memang dibuat oleh Umno pun.

Sesampai di restoran kepala ikan kami baham dua ketul kepala ikan sebesar buah kelapa muda. Kelazatan dan kesedapan kari kepala ikan menyebabkan cerita tentang bagaimana wang sebanyak RM750 juta dikatakan dibawa masuk itu sudah tidak ingat lagi. Sambil makan terbetik dalam hati saya, jangan-jangan wang yang hendak dibayar kepala ikan itu nanti adalah wang RM750 juta itu. Jangan….

http://msomelayu.blogspot.com

zali said...

Persidangan Dewan Rakyat pagi ini ditangguhkan sehingga pukul 2.30 petang apabila kesemua ahli Parlimen pembangkang mendesak untuk mengemukakan Bajet 2009 yang baru kerana tidak berpuas hati dengan penggulungan oleh Datuk Seri Najib Tun Razak, semalam.

ni namanya mp pr kimak!

semalam lari keluar hari ni bikin kecoh lagi...

masa orang bercakap depa sibuk mencelah

bila masa bercakap depa lari keluar...

hoi pondan-pondan semua...rakyat suruh buat kerja bukan buat kecoh dan huru-hara

anonymous said...

November 5, 2008

Najib biadap, 'rakus' langgari peraturan Parlimen~malaysiakini


Timbalan Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Razak diselar kerana kebiadapannya secara 'rakus' dan 'bulldoze' melanggari peraturan Parlimen dengan tidak menggulung perbahasan Rang Undang-undang Perbekalan 2009 (Bajet) mengikut kelaziman yang dilakukan Menteri Kewangan sebelum ini.

Bakal Presiden Umno itu tidak membenarkan ahli parlimen meminta penjelesan sekaligus melambangkan betapa penakutnya pemimpin yang didakwa bakal menggantikan Perdana Menteri sedia ada.

"Bagaimana Najib boleh kemukakan fakta baru sedangkan kita membahaskan bajet 2009 yang telah dibawa ke Parlimen selama dua minggu. Kita tak boleh terima sikap dia yang tidak mahu menjawab soalan berbangkit,"

Sewajarnya Najib menunjukkan tauladan yang baik dengan memberi ruang kepada perbahasan supaya Pakatan Rakyat juga dapat memberi idea-idea dan membantu kerajaan dalam menangani kemelut ekonomi yang menekan negara dan rakyat jelata.

"Ini tidak, kerajaan Barisan Nasional terus sombong menyatakan bajet 2009 tidak perlu berubah kerana ekonomi global yang meruncing tidak memberi kesan kepada negara tetapi dalam masa sama mengemukakan langkah-langkah dan fakta-fakta baru.
"Mana boleh kemukakan langkah dan fakta baru atas bajet yang telah lama di bahas dan esok Parlimen balik semula bincang bajet lama. Ini tidak pernah dibuat dan Najib sudah cipta sejarah yang dia langgari prosedur Parlimen,"

Sepatutnya Najib menjawab secara spesifik isu yang dibangkitkan sebelum ini oleh Pakatan Rakyat seperti pembelian Eurocopter, pembelian Maybank dan KWSP yang ada kaitan dengan bajet 2009 sebaliknya secara sombong tidak mahu memberi penjelasan atas perkara terbabit.

"Ini contoh seorang bakal Perdana Menteri yang tidak bersedia bertanggungjawab dan penakut. Tidak ada wibawa langsung untuk memimpin negara jika Parlimen sendiri tidak dihormati,"

Posted by kerabu at 11/05/2008 12:20:00 PM

adamharris said...

Pembetulan,bukan nya Najib tak beli laluan tetapi beliau belum habis memberi penerangan, mas yang ditetapkan adalah dua jam, jadi sepatutnya pihak pembangkang faham dan kalau nak mencelah kenalah minta izin dari Datuk Najib., berbudi bahasalah sikit.

Saya fahamlah juga kalau MP dari Batu kurang arif mengenai tacara parlimen sebab beliau baru sat penggal menjadi MP tetapi MP saperti Anwar Ibrahim sepatutnya menasihati MP-MP pembangkang supaya ikut tatacara pembahasan di Parlimen.

Dari sini kita bloeh buat kesimpulan bahawa Anwar gagal menjadi seorang pemimpin yang baik.
Beliau lebeh inginkan publisiti murahan.

zali said...

RM7b rangsang ekonomi :

Caruman KWSP
Kerajaan akan membenarkan pekerja untuk mengurangkan potongan caruman pekerja KWSP secara sukarela sebanyak 3 peratus selama dua tahun mulai 1 Januari 2009.

Pinjaman kenderaan
Bagi gred JUSA, had kelayakan pinjaman kereta dinaikkan daripada RM60,000 kepada RM70,000.
Bagi gred 41 hingga 54, had kelayakan dinaikkan daripada RM55,000 kepada RM65,000.
Bagi kumpulan sokongan, had kelayakan dinaikkan daripada RM45,000 kepada RM55,000.

Pendidikan/Latihan
RM200 juta untuk pendidikan awal kanak-kanak di peringkat umur satu hingga enam tahun.
RM200 juta kepada empat kumpulan sekolah iaitu RM50 juta untuk sekolah agama bantuan kerajaan, RM50 juta untuk “mission school”, RM50 juta untuk SJK Cina dan RM50 juta untuk SJK Tamil.
Sebanyak RM200 juta bagi membiayai program daripada institusi latihan swasta dan pesertanya terdiri daripada golongan belia dan beliawanis daripada semua kaum.

Jalan/Pengangkutan
RM500 juta untuk membina, menaik taraf jalan di luar bandar, jalan kampung dan jalan pertanian termasuk di Sabah dan Sarawak.
RM500 juta bagi menyelenggara dan memantapkan lagi sistem pengangkutan awam khususnya sistem LRT, Komuter dan sistem bas di bandar utama.

Peniaga kecil
Untuk membantu usahawan yang menjalankan perniagaan kecil, Bank Negara Malaysia akan menyediakan pinjaman mudah sebanyak RM200 juta bagi melaksanakan skim mikro kredit.

apa yang mp pr nak lagi?

rakyat dah cukup berpuashati dan banyak dapat manfaat tapi yang mp pr sibuk nak belanjawan baru...

belanjawan baru kepala bapak depa la.

firdaus said...

KEPALA BAPAK KAU ZALI N BE END!!
tulisan ko wat pertama kali wat aku marah sejak aku tenang didalam ruangan komen ni!yg selama ni aku bersabar!

ZALI kata..
MP PR Pondan..
Beli Heli bukan mcm nasi lemak..
-meh aku gtau..sebelum ni sape yg keluar parlimen?MP Be End..semasa perbentangan DSAI tentang belanjawan negara..ko paham tak PERBENTANGAN?BUKAN PERBAHASAN?nape MP BE END kuar?
-meh terangkan PERBENTANGAN-soal jawab akan dibenarkan selepas pembentangan..so semasa DSAI membentang pergulungan belanjawan mengapa MP Be End xnak mencelah?mengapa nak kuar dari parlimen?
sapa yg pondan sebenarnya?
sapa?

firdaus said...

tentang eurocopter..
ko kata bukan mcm beli nasi lemak..
ya betul..tapi nko xterfikirkah..
full spec yg ko nyatakan adalah sama dengan pembelian termasuk full spec yg ditawarkan syarikat pembuat eurocopter kepada negara Brazil!
so mengapa Najib beli harga melambung?mengapa?
nasib baik pencacai sedar untuk membatalkan pembelian heli 2 tapi dgn alasan ekonomi negara teruk!alah..cakap jelah direct,ni berpunca dari Najib kan senang.dah terkantoi dari PAC menyatakan kementerian pertahanan telah membelanja lebih wang negara!!(dibawah Najib)

(firdaus-AMK-PKR)

firdaus said...

Najib sedang bahas..dia kata MP lain xleh mencelah..
-undang2 parlimen mana Najib?

Pandikar Amin kata menyuruh keluar MP PR (batu)..kerana xleh mencelah ketika bahas..
-undang2 parlimen mana Pandikar pakai?asal MP Be End buat bermcm2 helah Pandikar angguk2 saja?MP PR pula ko suruh kuar?ape kes Speaker Dewan camni..berat sebelah nampak?

p/s:Ternyata semalam Najib pecah 2 rekod parlimen dalam dunia iaitu;
1.ketika perbahasan,mana2 MP tidak boleh mencelah.(undang2 baru ni!sila catatkan ya Pandikar Amin!)

2.Menteri Kewangan Pertama Ketika Perbahasan MP lain tidak boleh mencelah!(pertama beb!)

renungkan..

(firdaus-AMK-PKR-Sembrong-Johor)
(setiausaha AMK BHG Sembrong)

firdaus said...

p/s..
firdaus ni adalah firdaus yg lain jgn keliru..

(firdaus-AMK-PKR-Sembrong-Johor)
(setiausaha BHG)

firdaus said...

kesimpulan..

Najib sebenarnya takut MP PR tanya hal berkaitan pembelian Maybank ke BMI,eurocopter dan KWSP..
takut mulut berbuih mulut mcm Shabery Chik!

sebenarnya Zali..sape yg pondan?

(firdaus-S/U BHG)

tekong darat said...

hehe...
tak guna cakap baik2 kat 2-3 spesis laknat pemusnah negara ni...
kita tengok lagi 5 bulan...

tekong darat said...

telusnya...
speaker bekas MP BN yg tak dicalonkan....
timbalan speaker pun begitu....
PAC plak dipengerusikan oleh orang BN...juga tak dicalonkan pada PRU...Allahuakbar...

zali said...

firdaus...

pertama kali juga saya hangin satu badan setelah pengkhianat tu menipu beberapa kali...

kerajaan dah bagi belanjawan yang baik punya untuk rakyat...lagi nak belanjawan baru...

apa hebat sangat ke belanjawan yang ahli ekonomi yang dah luput tarikh tu buat?

golongan kaya macam awak dan nuar tak apa la tak harap bantuan kerajaan...tapi kami ni?

selama ni...bantuan apa yang pr beri dan bila kerajaan buat belanjawan yang mesra rakyat...mp pr tu nak nafikan pulak...

tak payah la nak buat publisiti murahan kat m'sia ni...rakyat semua dah tau nuar ni sapa...al juburi kaki kencing,gila pangkat!

pegi jahanam la pkr...pengkhianat bangsa dan agama!

Fendy2177 said...

Ehmm, salam semua forumer. Apa yang aku nampak, harga eurocopter tu macam ada yang tak kena. Kalau negara lain dapat dgn harga yang murah dengan spec yg sama, kenapa kita beli dgn harga yang tinggi?

1- Hanya 3 penender yang hantar Sebutharga.
2- Harga yang dipilih adalah di tengah-tengah (Paling tinggi tak terima, paling rendah pun tak terima). Alasan tak terima yang rendah kerana pengalaman/ kemampuan syarikat.

Tapi, persoalannya, kenapa harga lebih mahal dari yang dibeli oleh negara lain dgn spec yang sama?

Rumusan yang aku buat sangat mudah dan ini adalah amalan banyak syarikat besar yang rebut tender kerajaan (juta2 atau billion2).

1-Syarikat A yang tawar harga tinggi hanya untuk lengkapkan syarat (tender terpilih hanya ada 3 penender).
2-Syarikat B yang dapat kontrak ltk harga yang rendah sedikit dari A dengan harapan syarikat C letak lebih tinggi dr mereka.
3-Tapi syarikat C letak lebih rendah, dan alasan pengalaman/ kemampuan syarikat terpaksa digunakan untuk menutup penyelewengan tersebut.

Syarikat A dan B boleh jadi berpakat dan C menjadi mangsa. Jika syarikat C yakin dengan kemampuan mereka (kalau tak mampu buat apa masuk tender?), mereka boleh buat aduan ke BPR kerana ujud ketidak telusan di sini.

Jika tidak buat laporan, mudah saja rakyat menganggap, syarikat C juga dpt tempias atas angin, sebab tu harga melebihi dr yang sepatutnya. Tender hanya sebagai syarat.

PERKARA POKOK YANG PERLU TAHU, KENAPA HARGA LEBIH MAHAL DARI YANG DIBELI OLEH NEGARA LAIN?

tekong darat said...

zali melayu laknat...
PR memang tak buat apa2...
fitnah juga lebih teruk dari membunuh...aku tak backing anwar...
tapi utk tuduhan tahun 1998 pun dia tak bersalah akhirnya...
eh lupa, ngko tengah minum susu tetek masa tu...
budak lagi...PPTTuiHH!!!

bUnGa mElaTi said...

zali...zali...

engkau masih tak berubah sejak dari dulu lagi... apa ko merepek ni zali...

dulu bila MP PR kuar dewan ko cakap takde telor tapi la ni MP BN kuar dewan apa plak??? takde puki ke??

cantik sikit lah bro dah nama perbahasan mestilah di bahas, klu dgr name nyer pembentangan... tak kan ko tak reti2 lagi bro...

ko g bukak kamus dewan bahasa dan pustaka lah klu tak tahu, ko kan umNO mana guna bahasa melayu, mesti ko tak paham. maklum lah ko kan belajar metematik dan sains dalam bahasa inggeris...

org umNO lah kata kan... cakap pun bahasa inggeris...

bUnGa mElaTi said...

kan dah bgtahu yg en zali ni asik kene kencing jer dgn bos dia... tak abis2 asik yes boss... tu yg boss kata beli keta full spec harga sampai 120% lebih tinggi, dia pun percaya...

tak nampak ke yg en zali dah basah kuyup kene kencing dgn najib al-rosmah rambut kembang tu.... aku dah bgtahu dia dia basah kuyup tu tapi dia ok jer tak kisah pun sampai naik hancing dah bandan dia kene kencing en zali takde hal lah, janji masyuk....

dungu ke apa ko ni... tak paham, asik kene tipu je dgn pemimpin ko... yg kaya diorg yg kene kencing ko!!

bUnGa mElaTi said...

apa benda yg ok klu dikurangkan KWSP, tu ialah helah ker4ajaan perompak duit rakyat (BN)...

Korang tak payah kira pakai calculator. Ini mudah punya sifir pun boleh guna. Kalau gaji korang RM1,000, jumlah tidak potong untuk KWSP adalah cuma RM30.00 sebulan. Jumlah ni korang nak bayar apa? Top up handphone, isi minyak, beli tanah, beli rumah, tukar tayar atau bayar roadtax?

Sebenarnya ... dengan pengurangan 1% dan 3% itu, majikan akan untung 1%, manakala peniaga yang menerima wang yang kita belanjakan itu untung sebanyak 3%. Sebulan lebih RM30.00 sekarang ni, cuma celah gigi je.

So dari segi simpanan kakitangan, korang dah rugi [ 3% + 1% ] 4% setiap bulan. Dan KWSP pun tak payah bayar korang punya faedah lebih lebih.

Dalam tempoh 20 tahun bekerja, korang darabkan 4% x 12 x 20 tahun dan kalau di campurkan faedah, berapa jumlah kerugian anda semuanya?

Wakakakakak ... kena lagi.

bUnGa mElaTi said...

aku baru tgk kat www.tvpas.com teruk nyer najib, penakut dan takde telur, en zali.... sila tgk dan nilaikan, tu untuk di bahas, bkn pembentangan...

...PERATURAN MESYUARAT 37B :

-SESEORG AHLI TIDAK BOLEH MENGGANGU AHLI YG SEDANG BERCAKAP KECUALI :

a) HENDAK MENGELUARKAN TEGURAN

b) JIKA HENDAK MEMINTA PENJELASAN

jadi kenapa najib tak nak bagi MP PR mencelah... takut ke?? saper yg takde telur skang ni???

ko paham tak en zali tentang peraturan yg aku tulis tu?? klu ko tak paham aku tak heran sebab ko nyer IQ takde lah tinggi mana sebab tu ko iya kan cakap najib...

sengal....

zali said...

apa kena la pro pr ni...

hal heli : Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) mendapati tiada sebarang penyelewengan dari segi prosedur dalam pembelian helikopter Eurocopter EC725 Cougar.

hal keluar dewan : bukan sessi perbahasan mutlak...

sessi perbahasan dan pengulungan.

biar najib gulung dulu dan kemudian bahas tak boleh?

dasar pondan...semua cabut keluar semasa pengulungan,tunjuk samseng cari publisiti...auw!

bUnGa mElaTi said...

dah aku agak dah... tu jwapan ko en zali...

nampak nyer ko pun tak paham PERATURAN 37B yg aku tulis..

ko paham ke tidak?? tu bkn pembentangan tu kan sesi pembahasan... beza tu en zali... ko nyer bahasa melayu dapat berapa ni en zali...

najib kot yg takde telor... bacul.. ke telor najib minah rambut kembang yg simpan tak pun dah termkn nasi kangkang minah rambut kembang...

hehehehehe...dasat tu...

bUnGa mElaTi said...

pasal kes heli tu dah dapat agak dah... biasalah yg jadi pengerusi nyer org2 umNO...

dasar tutup lobang lah ni... tak heran klu tak bersalah.. takper2.. biar mase yg tentukan..

kami org2 PR takpernah putus asa...

zali said...

melati...

ruang nak berbahas telah di beri...

ni di petik dari harakah : Namun Najib memberitahu dewan bahawa beliau akan menjawab soalan-soalan dari ahli Parlimen selepas selesai menyampaikan ucapannya.

apasal tak boleh tunggu?mp pr tak buat kerja...datang sekadar nak berlagak jadi mp je.

boleh jalan la!

firdaus said...

zali said...

RM7b rangsang ekonomi :

Caruman KWSP
Kerajaan akan membenarkan pekerja untuk mengurangkan potongan caruman pekerja KWSP secara sukarela sebanyak 3 peratus selama dua tahun mulai 1 Januari 2009.

Pinjaman kenderaan
Bagi gred JUSA, had kelayakan pinjaman kereta dinaikkan daripada RM60,000 kepada RM70,000.
Bagi gred 41 hingga 54, had kelayakan dinaikkan daripada RM55,000 kepada RM65,000.
Bagi kumpulan sokongan, had kelayakan dinaikkan daripada RM45,000 kepada RM55,000.

Pendidikan/Latihan
RM200 juta untuk pendidikan awal kanak-kanak di peringkat umur satu hingga enam tahun.
RM200 juta kepada empat kumpulan sekolah iaitu RM50 juta untuk sekolah agama bantuan kerajaan, RM50 juta untuk “mission school”, RM50 juta untuk SJK Cina dan RM50 juta untuk SJK Tamil.
Sebanyak RM200 juta bagi membiayai program daripada institusi latihan swasta dan pesertanya terdiri daripada golongan belia dan beliawanis daripada semua kaum.

Jalan/Pengangkutan
RM500 juta untuk membina, menaik taraf jalan di luar bandar, jalan kampung dan jalan pertanian termasuk di Sabah dan Sarawak.
RM500 juta bagi menyelenggara dan memantapkan lagi sistem pengangkutan awam khususnya sistem LRT, Komuter dan sistem bas di bandar utama.

Peniaga kecil
Untuk membantu usahawan yang menjalankan perniagaan kecil, Bank Negara Malaysia akan menyediakan pinjaman mudah sebanyak RM200 juta bagi melaksanakan skim mikro kredit.

apa yang mp pr nak lagi?

rakyat dah cukup berpuashati dan banyak dapat manfaat tapi yang mp pr sibuk nak belanjawan baru...

belanjawan baru kepala bapak depa la.

November 4, 2008 10:03 PM


cakap nak cakap memang la boleh tapi nanti sampai ke golongan sasaran? peruntukan 500 juta yang sampainya nanti 10juta sahaja sebab banyak 'tol' yang nak kena bayar sebelum sampai ke golongan sasaran lepas tu dah sampai ada plak yang dapat ada yang tak dapat. pilih kasih, diskriminasi dan ahli umno saja yang sebat. selalunya macam tu la...

(firdaus-pemudapas-jerlun)

firdaus said...

zali said...

melati...

ruang nak berbahas telah di beri...

ni di petik dari harakah : Namun Najib memberitahu dewan bahawa beliau akan menjawab soalan-soalan dari ahli Parlimen selepas selesai menyampaikan ucapannya.

apasal tak boleh tunggu?mp pr tak buat kerja...datang sekadar nak berlagak jadi mp je.

boleh jalan la!

November 5, 2008 1:42 AM

tunggu apa habis ucapan terus cabut la takut kena gasak sebab tu tak nak bagi masa berucap. dah habis berucap nanti boleh bagi alasan macam-macam sakit perut, teman rosmah set rambut la dan seribu satu alasan boleh bagi. dah tau dah apa dalam pala otak najib tu...

Saiful said...

sekarang ni Barack obama telah mencipta sejarah sebagai orang berkulit hitam pertama menjadi Presiden AS yg mana merupakan negara kuasa dunia.Ini menunjukkan rakyat AS telah matang dan cara politik perkaumanan telah ditolak ketepi oleh rakyat AS kerana perkauman sudah tak releven lagi untuk diguna pakai lagi.

dan untuk rakyat malaysia pula,bila pula nak buat perubahan seperti AS?Untuk masa sekarang ni aku rasa Lim Guan Englah yg paling layak untuk dilantik sebagai PM Malaysia.Sebab-sebabnya adalah:
a. MB yg paling kurang kontroversi.
b. Tidak bersifat perkauman dalam pemerintahan.
c. Adil dan saksama.
d. Tidak suka menonjolkan diri dan lebih suka merendah diri tidak seperti pemimpin BN, PAS dan Keadilan yg suka menunjuk-nunjuk bagi mencari publisiti murahan.
e. Suka menolong orang yg kurang bernasib baik.
f. Mempunyai daya kepimpinan yg tinggi di mana sifat ini harus dipunyai oleh semua pemimpin tertinggi negara.
g. Tidak pernah ada scandal rasuah membabitkan beliau sebelum ini.dan bermacam-macam lagi.

lagipun di dalam al-quran tidak pernah menyatakan yg hanya orang melayu islam shj yg patut menjadi pemimpin negara.Kerana di dalam islam, ia tidak pernah menyuruh ummatnya memilih seorang pemimpin dgn melihat kepada warna kulit.Islam adalah adil cuma ummatnya seperti penyokong Pas, Keadilan dan Umno sj yg mencemarkan nama baik islam dgn menggunakan Isu agama untuk mendapat sokongan simpati.

Sebab-sebab ketua pemimpin Umno, Pas dan Keadilan tidak layak jadi PM adalah:-
a. Umno(AAB & Najib)-teramat lemah dan lembab dalam mentadbir negara.tidak mempunyai wawasan diri dan juga terlibat bermacam-macam skandal rasuah dan kes pembunuhan altantuya di samping menggunakan kekayaan negara untuk mengkayakan diri,kroni-kroni dan anak menantu.dianggap sebagai PM dan DPM yg paling bodoh pernah dilahirkan oleh malaysia sejak merdeka.

b.PAS(HA)-presiden PAS ni suka bercakap bohong kepada rakyat.selalu gunakan isu-isu agama untuk mendapat sokongan rakyat tapi tak semua rakyat yg terpengaruh dgn politik murahan Pas ni.Serban kat atas kepala tu hanya untuk tayangan semata-mata bukannya mempunyai sifat kepimpinan islam yg sebenar.

c.Keadilan(DSAI)-terlibat dgn berbagai-bagai jenis scandal yg menjijikkan iaitu terlibat dgn kes liwat yg amat memalukan.walaupun kes berbicaraan belum selesai tapi apa-apa pun keputusan yg diumumkan kelak tidak akan mengubah tanggapan orang ramai terhadap salah laku liwat DSAI.kalau difikirkan secara logik, nape AI lantik seorang pembantu peribadi yg mana kena tendang drpd universiti sedangkan ramai lagi graduan yg berkualiti boleh dipilih AI.nape SBA juga yg menjadi pilihan AI?mesti ada ada udang disebalik batu.mungkin SBA ni hensem sebab tu AI pilih beliau sebagai pembantu peribadi.kalau diikutkan pemikiran yg logik mmg wujud AI ada terlibat dgn kes liwat ni.takpa hanya tuhan yg tahu.Di samping itu juga AI ni suka menipu contohnya sebelum 16 Sept yg lalu AI dgn laungan yg berapi-api memberitahu penyokongnya kononnya pada 16sept PR dapat berkuasa tapi setelah berlalunya 16Sept tak ada apa-apa pun berlaku.

Cuba kita renung kembali, sejak merdeka hinggalah sampai sekarang adakah nasib orang melayu terbela?padahal negara dipimpin oleh orang melayu itu sendiri.Ini jelas menunjukkan yg kerajaan pimpinan orang melayu hanya mempunyai sifat pentingkan diri sendiri dan hanya utamakan kroni-kroni dan ahli keluarga masing-masing shj bagi merompak kekayaan khazanah negara.Slogan 'ketuanan melayu' selalu dipermainkan oleh pemimpin PAS, Keadilan dan Umno tapi cuba difikirkan kembali adakah 'ketuanan melayu' ini benar-benar membantu orang melayu?dan adakah nasib melayu terbela dibawah pimpinan orang melayu itu sendiri?Jadi sekarang Malaysia teramat memerlukan perubahan secepat mungkin kalau tidak nasib orang malayu takkan terbela sampai bila-bila.Mungkin nasib orang melayu jauh lebih terbela dibawah pimpinan bangsa lain spt LGE yg dilihat lebih adil dan bertimbang rasa.

azizah said...

untuk saiful...
kau biol ke apa. mula kata tentang islam. lepas tu sokong limguaneng jadi pm. bila pulak limguan eng masuk islam.

azizah said...

mp pakatan keluar menunjukkan satu lagi contoh pemimpin melayu dah pupus dalam PR

1. para pemimpin pr- pas & pkr memang PAK TURUT. TAK ADA KARISMA LANGSUNG. SEMUA PAK TURUT.

azizah said...

mp pr - dap, pas pkr lebih suka mengambil isu yang remeh temeh. isu teknikal (kalaupun betul tapi tak betulpun)untuk menganggu persidangan.

TAPI PERKARA POKOK YANG LEBIH PENTING TENTANG USUL TERSEBUT JARANG SEKALI DI SENTUH. LAGI-LAGI BANTAH PASAL MASA, PASAL AYAT PANJANG, AYAT PENDEK, BAHASAPUN KASAR. MACAM MANA PEMIMPIN MACAM TU JUGA KOMENTAR KAT SINI.

AKHIRNYA YANG RUGI ADALAH RAKYAT. SEBAB USUL TAK DAPAT DIBAHASKAN DENGAN BAIK KERANA ADA ORANG BODOH DAN PAKTURUT YANG JADI PEMIMPIN MACAM PAS DAN PKR.

azizah said...

PEMIMPIN PAS DAN PKR MEMANG PAK TURUT. TAK ADA PENDIRIAN.

azizah said...

SAIFUL ... bacalah dulu sejarah obama dan lim guan eng tu. jangan terkeliru dengan orang munafik.sejarah islam ada mencerita kan tentang orang-orang munafik. baca dulu.

ATAU KAU BUKAN SAIFUL TAPI SAI FUU. ATAUPUN YONG SAI FUU.

azizah said...

UNTUK FIRDAUS....

BUKANKAH SIFAT-SIFAT YANG MULIA ITU... KITA MENDENGAR DULU. KEMUDIAN BARULAH BERBAHAS.
TAK RUGIPUN.

MALAH ANUAR PUN TELAH DIBERI RUANG YANG CUKUP LAMA UNTUK DIA BERKATA-KATA.

ITU BUKTI OTAK PKR DAN PAS TU SEMPIT

putra revolusi said...

Sebagai warga Penang saya ingin merakamkan ucapan jutaan terima kasih kepada Lim Guan Eng yang telah mengarahkan penutupan ladang ternakan babi seluas 5 hektar di Batu Maung pada hujung tahun ini. Ladang yang diluluskan pembinanannya oleh kerajaan negeri di bawah BN itu telah beroperasi sejak 16 tahun yang lalu. Terima kasih Lim, anda tidak terpengaruh dengan desakan orang-orang Cina dalam Gerakan dan MCA serta orang-orang Melayu dan mamak dalam UMNO yang inginkan ladang babi itu terus beroperasi.

Peminat tersohor babi yang bernama azizah itu tentu sedih dan pilu mendengar berita buruk mengenai penutupan ladang menternak binatang favouritnya itu. Takziah, nenekku. Hentikan tangisan dan kesatlah air matamu....

azizah said...

SATU LAGI BUKTI MENUNJUKKAN PEMIMPIN PAS BUKAN PERJUANGKAN RAKYAT TAPI TAKSUB PADA PEMIMPIN.

BUKAN PERJUANGKAN UNTUK ISLAM DAN BANGSA. TAPI PERJUANG UNTUK PARTI.
PEMIMPIN APA KAH INI. PEMIMPIN PAK TURUT.

BUAT APA ADA HAJI HADI, SALEHUDIN AYUB TAPI JADI PAK TURUT. BUANG MASA JE.

azizah said...

BAGUS KALAU TUTUP TERUS. TAPI JANGAN TERKEJUT ADA LADANG BESAR YANG BOLEH MEMUATKAN SEMUA PEMIMPIN PAS DAN PKR MASUK DALAM LADANG TU DIWUJUDKAN NANTI.

DAN JANGAN LUPA KAU BOLEH MOHON JADI TUKANG SEMBELIH BABI NANTI.

firdaus said...

saiful,
cuba kau siasat antara adun dan mp dari bn dan dari pas yang mana langsung tak ada kes rasuah dan memang bersih. seingat aku bpr pernah masuk siasat kerajaan negeri kelantan dan berkampung selama seminggu di sana tapi langsung tak ada kes...

firdaus said...

jgn lupa datuk karim adun tanjung sepat dari umno kan salah seorang daripada yg mempunyai kepentingan dgn projek babi kat selangor sebab tu azizah suka sangat. ade syer kot...

azizah said...

FIRDAUS KAU JANGAN MABUK PULAK. KES RASUAH SEKS TU BUKAN KES KE.

firdaus said...

azizah,
apa bukti kau pemimpin pas pak turut? nampak kau masih kabur dgn perjuangan pas. seeloknya kau baca dulu perlembagaan pas...

firdaus said...

itu pkr ke pas? kau jgn lupa pkr adalah serpihan umno dan bukan semua ahli pkr berubah selepas keluar umno. lagi satu, mereka yang terlibat terus dikenakan tindakan tidak seperti umno yang melindungi orang yang bersalah malah dgn wang dan kuasa yang ada mereka menghapuskan bukti...

firdaus said...

aku bercakap pasal pemimpin pas dan bukan pkr...

anonymous said...

05 November 2008

ISU LADANG BABI: ALI RUSTAM DISARAN CONTOHI LIM GUAN ENG-MALAYSIAKINI

Operasi lapan ladang ternakan babi di kawasan milik Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang (PDC) di Batu Maung akan dihentikan sepenuhnya hujung tahun ini.

"Ada lapan ladang dan kira-kira 800 ternakan yang terlibat. Operasi itu akan dihentikan sepenuhnya hujung tahun ini," kata Ketua Menteri, yang juga pengerusi PDC, Lim Guan Eng.

"Semua penternak akan diberi pampasan," katanya kepada pemberita di Pulau Pinang hari ini, demikian menurut Bernama.

Menurutnya, PDC akan mengambil semula tanah seluas 4.8 hektar yang dijadikan tapak kumbahan ternakan babi untuk dibangunkan sebagai kawasan perindustrian.

Lim berkata, kawasan milik PDC yang terletak di Batu Maung itu telah 16 tahun dijadikan tapak kumbahan bagi ternakan babi.

"Ia diberikan secara sah oleh PDC kepada penternak untuk dijadikan tapak kumbahan yang sistematik bagi ladang ternakan itu," katanya

Bagaimana pula dengan ladang ternakan babi di Melaka ? Khususnya di Paya Mengkuang, Kuala Sungai Baru Melaka. sehingga hari ini masih tidak jalan penyelesaian konkrit bagi mengatasi masalah pencemaran yang telah lama dihadapi oleh penduduk di sekitar kawasan berkenaan seperti di Telok Gong.

Masalah yang berlarutan menunjukkan kelemahan kerajaan negeri yang bersikap acuh tak acuh mengatasi masalah yang berlaku. Sebaliknya Datuk Ali Rustam selaku ketua menteri Melaka lebih sibuk dengan ladang babi di selangor berbanding masalah yang sama di negeri sendiri.Tahniah dan syabas diucapkan kepada kerajaan negeri Pulau Pinang yang diketuai oleh Lim Guan Eng. Semoga langkah meniru cara pemerintahan Khalifah Umar Abdul Aziz akan diteruskan.
Posted by angkasanuri at 11/05/2008 06:55:00 PM

azizah said...

UNTUK SAIFUL ATAU YONG SAI FUUU...
jawapan beza antara lim guan eng dan obama. petikan dr cdc.

1) Why not ask if a Chinese can be the next US president?

2) If a Malay or Indian can be the next Singapore PM?

3) If the Aborigins can be the next Australia PM?

4) USA gains their independence more than 220 years ago and in the 1950's they still hang Blacks for being blacks.

firdaus said...

Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata kerajaan yakin bahawa Malaysia tidak akan mengalami kemelesetan ekonomi teknikal pada tahun hadapan.

Dakwaan Najib itu bertentangan dengan pandangan pakar-pakar ekonomi termasuk jangkaan Pengarah Eksekutif Institut Kajian Ekonomi Malaysia (MIER), Profesor Emeritus Datuk Mohamed Ariff mengenai perkara itu.

Mohamed Ariff berkata, jika Amerika yang merupakan salah satu rakan dagangan utama Malaysia menghadapi kemelesetan, peratusan kemungkinan Malaysia akan menghadapi kemelesetan teknikal tahun hadapan meningkat sehingga 40 peratus.

Menurut beliau, krisis kredit dunia tidak menunjukkan tanda-tanda akan reda walaupun kerajaan-kerajaan seluruh dunia berusaha mengurangkan kadar faedah dan menyuntik kecairan besar-besaran.

Pandangan Najib juga bertentangan dengan pandangan Ahli Majlis Ekonomi Malaysia, Datuk Mohamed Azman Yahya yang mengingatkan bahawa kemerosotan ekonomi yang semakin hampir mungkin lebih mencabar dari krisis yang dihadapi pada tahun 1998

Dalam krisis kali ini, katanya, Malaysia menghadapi risiko stagflasi di mana pertumbuhan akan bergerak perlahan di dalam persekitaran yang tinggi kosnya.

"Dari segi reaksi yang bersifat polisi ia mengelirukan - terlalu banyak ransangan sama ada dari segi fiskal atau kewangan mungkin mengakibatkan tekanan inflasi, (jika ransangan) terlalu sedikit mungkin membawa kepada kemelesetan," kata Pengerusi Eksekuti Bolton Berhad itu.

Sebelum ini, laporan Political & Economic Risk Consultancy (PERC) yang berpengkalan di Hong Kong meletakkan Malaysia antara negara yang paling berisiko tinggi dalam menghadapi krisis ekonomi dunia yang dijangka akan bertambah buruk.

The Straits Times Singapura melaporkan, berdasarkan skala 0 kepada yang paling tidak berisiko hinggalah 10 kepada yang paling berisiko, Malaysia diletakkan pada tahap 6.07, iaitu antara yang paling berisiko tinggi di samping India (6.87) dan Thailand (6.28).

aku dah ckp yang paklah dan najib menipu ahli bawahan mereka yg bermentaliti kelas ketiga sewaktu berkata dgn bangga dan hidung kembang,

"ekonomi malaysia tidak terjejas dgn kemelesetan amerika"

tak terjejas? kalau tak terjejas kenapa
-curi duit rakyat sampai 5bilion
-suntik lagi 7bilion

kata tak terjejas...

azizah said...

untuk firdaus... bukan kah PR itu dari cantuman pas, pkr dan dap.
bengong. cantuman itu saja dah menunjukkan pemimpin pas pak turut.

WaliMuar said...

Saudara Zali,

Kalau tak tahu fakta atau tatacara membeli helikopter oleh TUDM lebih baik tutup mulut itu lebih baik dan dihormati.Janganlah tunjukkan kepada dunia kita tu bahl..

Ni Pak Ngah ni bekas TUDM tahu segala galanya sama ada pembelian itu dibuat secara biasa atau luar biasa prosidurnya.Tapi kalau cara pembeliannya macam beli kereta secondhand ,pegi Langkawi masa LIMA SHOW test helicopter tu 20-30 minit kemudin terus beli dengan harga yang berlipat ganda itu bukan tatacaranya.Helikopter tu terbang bukan bergerak dijalan raya boleh berhenti tepi jalan kalau rosak.Kalau kapal terbang berhenti diudara alamatnya ialah parai...(bahasa Iban kata mampus).
Yang mampus tu nanti bukannya anak TanSri ke,anak Tun Ke anak menteri ke, yang mati nanti anak anak orang macam kita .Sebab itu saya kata lebih baik saudara diam diam kan baik,jangan komen benda yang awak tak tahu dan menunjukkan kepada dunia yang awak tu bod..

firdaus said...

azizah said...

untuk firdaus... bukan kah PR itu dari cantuman pas, pkr dan dap.
bengong. cantuman itu saja dah menunjukkan pemimpin pas pak turut.

November 5, 2008 5:41 AM

cantuman membuktikan pak turut? kalau macam hujah kau maknanya umno pun pak turut sebab bercantum dgn mca, mic, gerakan, ppp, dan beberapa parti di sabah dan sarawak. kau tulah yang bodoh hujah pun ntah apa-apa...

anonymous said...

azizah said...

untuk firdaus... bukan kah PR itu dari cantuman pas, pkr dan dap.
bengong. cantuman itu saja dah menunjukkan pemimpin pas pak turut.

November 5, 2008 5:41 AM


Walauapapun anda katakan, PR akan tetap terus memerintah negeri yg ditawan nye.

Harapan BN/UMNO untuk menguasai negeri2 ini - zero! kerana kaum cina dan india sudah meluat dgn telatah UMNO yg tamak, busuk hati dan mementingkan kaum kerabat sahaja.

Kaum cina dan india akan tetap terus menyokong PR.

Bolehkah BN/UMNO berkuasa tanpa sokongan kaum cina dan india?

Yang masih kuat menyokong UMNO cuma se cumit 'melayu bodoh' dan yg ada kepentingan membesarkan temolok sahaja.

azizah said...

cantuman pas, pkr dan dap amat berbeza dengan bn. kerana puak-puak dalam pr mempunyai ideologu yang sangat berbeza. tu sebab untuk mendapatkan sokongan walaupun ideologi berbeza pas sanggup jadi PAK TURUT.

tak caya... anuar keluar diorang ikut kuar walaupun tak tahu apa-apa.
anuar kata jangan cakap kat media. diorang ikut.
dap kata bagi tanah kat cina. ikut jugak
dap kata buat kandang babi. ok tak pelah.
timbalan nanti boleh lantik cina. setuju.
BUKAN PAK TURUT KE. HADI PUN TAKUT NAK NYATAKAN PENDIRIAN TENTANG ISU PKNS.

putra revolusi said...

Setuju dengan apa yg azizah katakan mengenai 'pak turut' dalam Parlimen yg merujuk kepada MP-MP dari BN yg terus menjadi 'pak turut' kepada Najib, walaupun mereka tahu apa yg dilakukan oleh Najib di Parlimen sejak 2 hari ini tidak mengikuti prosedur bajet yg biasa. Kepada sesiapa yg pernah mengikuti sidang bajet di Parlimen mahupun DUN tentu setuju apa yg berlaku di Parlimen kelmarin dan hari ini adalah sesuatu yg sangat aneh dan luar biasa. Apa yang dilakukan oleh Najib adalah satu tindakan yang belum pernah berlaku dalam sejarah bajet yang dibentangkan dalam sesi bajet tahun-tahun terdahulu yg hendaklah dibahaskan kemudian dijawab semula oleh menteri terbabit.

Sekarang telah timbul 2 bajet - pertama bajet Abdullah yg dibentangkannya Ogos lalu dan yg kedua bajet Najib yg dibentangkannya semalam. Speaker umumkan yang diluluskan itu adalah bajet Najib. Kalau yang diluluskan itu bajet Najib, Najib telah melanggar peraturan kerana yang diedarkan kepada MP untuk dibahaskan adalah bajet Pak Lah, bajet Najib belum diedarkan lagi. Jadi isunya sangat mudah - bajet mana yg sebenarnya hendak diluluskan, bajet Najib atau bajet Pak Lah? Mungkin ramai MP BN yg azizah gelarkan sebagai 'pak turut' itu sedang mengelamun dalam dewan yang suhunya sangat dingin itu ketika bajet baru dibaca oleh Najib. Sidang parlimen tidak sama dengan persidangan Umno yang mana di Parlimen adalah berlandaskan undang-undang dan peraturan serta tradisi Dewan Rakyat negara ini. Ia bukan sidang yg boleh 'main-main' macam sidang UMNO yg setaraf dengan sidang kedai kopi ala-kampung itu.


Ia seperti soalan peperiksaan, soalan lain yang diedarkan kepada calon, tetapi soalan lain pula yg minta dijawab. Kalau saya yg hadir peperiksaan sedemikian, tentu saya pun akan protes. Orang yg tak protes cuma orang-orang BN yg digelar 'pak turut' oleh azizah itu sahaja.

Jika kita sebagai warga Malaysia tidak menghormati undang-undang siapa lagi yg akan menghormatinya? Jika Najib dan 'pak turut-pak turut' dari BN tidak hormati undang-undang mengapa kita yg celik undang-undang ini perlu ikuti kejelikan yg mereka lakukan?

Harap azizah dapat menasihat 'pak turut' dari BN supaya lebih menghormati kedaulatan undang-undang di Parlimen. Rakyat sedang memerhatikan anda, wahai MP-MP.

azizah said...

untuk putra ...
berkaiatan dengan pembentang bajet telah dijelaskan oleh speaker tadi petang.

macam manalah orang pr nak faham sebab tak mahu belajar mendengar.
ikut buta tuli je.

satu lagi isu yang lebih penting adalah bajet tersebut bukan soal-soal teknikal. kalau ada masalah tentang bajet bahaslah selepas dibentangkan. tak rugi apapun.

kalau kat kg. orang suruh pegi mesyuarat tak nak. tapi lepas tu komplen kata maklumat tak disebarkan.

samalah tu.

putra revolusi said...

azizah,

Minta maaflah, sebab saya dah biasa menjadi petugas parlimen yg mencatatkan perjalanan perbahasan Parlimen utk agensi saya. Pelanggaran prosedur Parlimen yg saya saksikan kelmarin dan hari ini sungguh sangat aneh dan luar biasa. Mungkin betul, kita negara belum maju, oleh itu kita tidak perlu hormati undang-undang seperti di negara Barat. Tetapi sampai bila kita akan terus memijak kedaulatan undang-undang dan ditertawakan dunia?

firdaus said...

azizah,
lagi satu hujah yang menunjukkan begitu naif sangat kau ni mengenai politik. kau ingat parti-parti dlm bn sama ideologi? semuanya lain-lain ideologi kalau ideologi sama tentu la hanya satu parti bukannya banyak parti. setiap parti melambangkan satu ideologi lagi banyak parti dalam satu ikatan lagi banyak la ideologinya...

azizah said...

putra... saya dah jemu melihat keletah mp pambangkang yag berperangai macam budak sekolah.

isu penting isu rak yat diketepikan. berbahas lah secara ilmiah. tapi mereka ni tak sudah-sudah timbulkan provokasi.

azizah said...

untuk firdaus...
jangan terlalu taksub pada parti. yang saya lihat orang pas bukan taksub pada perjuangkan islam tapi pada parti.

kalau dulu... saya hormat juga pada pas tapi sekarang hancusss.

APA YANG SAYA LIHAT PAS SEKARANG DAH JADI PAKTURUT. pemimpin paspun tak mahu dengar nasihat akarumbi.

allen said...

Sepatutnya Najib menggulung pembentangan Budget 2009 yg telah dibuat oleh Pak Lah. Penggulungan ini sudah tentu jika mengikut prosedur sebenar parlimen menggalakkan ahli dewan membidas seandainya ade yg tidak bersetuju. Sikap Najib tidak mengizinkan pembangkang mencelah dlm penggulungan ini dah melanggarkan peraturan & undang² belanjawan negara. Macammane pembangkang nak teros mendenga kalau ade byk perkara menimbulkan kemusykilan dan keraguan... Penggulungan mmg perlu dibidas dan dicelah oleh pembangkang atau pencadang..

allen said...

Penggulungan mmg perlu dibidas dan dicelah oleh pembangkang atau pencadang.. Satu bende basic blaja kat skolah yg sume org kene tau.. Si Najib ni tak sekolah dulu agaknye..

bn@umno said...

Dipetik Drpd Berita Harian

Langkah tambahan Bajet 2009 tidak langgar peraturan: Pandikar

KUALA LUMPUR: Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia memutuskan langkah tambahan dalam Bajet 2009 termasuk suntikan perbelanjaan RM7 bilion yang diumumkan Datuk Seri Najib Razak, semalam, tidak ada unsur perlanggaran mesyuarat.

Beliau berkata, bajet diumumkan Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan adalah bajet sama yang diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, pada 29 Ogos lalu.

Katanya, tidak wujud kekeliruan berhubung perkara itu sehingga menimbulkan pertikaian di kalangan Ahli Parlimen pembangkang yang bertindak keluar dewan dan mendesak persidangan Dewan Rakyat ditangguhkan hari ini.

penyokong PR,

Kesimpulannya
NAJIB TIDAK MELANGGAR PERATURAN DAN UNDANG-UNDANG BELANJAWAN NEGARA.Jadi jgn korang merepek kat sini.Ketua Dewan Speaker telah menjelaskan yg Najib tidak melangar peraturan.

putra revolusi said...

allen,

Anda tahu mengapa Najib tak membenarkan MP lain mencelah ucapannya, walaupun mengikut aturan Parlimen ia dibenarkan? Ini kerana Najib yg bakal menjadi PM itu ingin membuktikan kediktatorannya kepada rakyat, seperti yg dilakukan oleh mentornya dahulu, Dr Mahathir. Jangan lupa Najib adalah acuan kepada Mahathir, seperti juga Mc Cain yg merupakan acuan kepada Bush. Jika Mahathir memerintah secara diktator, Najib kini sedang membuktikan dan mempersiapkan dirinya ke arah itu juga. Selamat datang Najib, anda adalah bintang diktator baru yg sedang muncul di ufuk politik Malaysia!!!

perunding said...

apa2 pun terlupa nak ucapkan tahniah kpd zizah,bn@umno,zali dan rakan-rakan mereka atas pencalonan presiden baru mereka.
najib AKAN menang takpe bertanding krn pencalonan utknya telah berlebih..
apa2pun juga jgn lupa ucap syukur dan inshaallah.ya lah mana tau malaikat maut jemput kita dulu ke.

firdaus said...

memang ahli pas taksub pada parti tapi disebabkan dasar parti yang mengutamakan Islam melebihi yang lain. ahli pas menggunakan parti sebagai wadah perjuangan dalam memartabatkan Islam. tanpa parti sebagai wadah perjuangan siasah mana mungkin Islam dalam didaulatkan. kau perlu tahu, pas tidak sama seperti lain-lain parti politik di malaysia. parti-parti politik di malaysia bergerak mengikut acuan ketua atau presiden mereka dan berbeza sama sekali dengan pas. dalam pas apa saja tindakan atau halatuju parti bukan ditangan presiden tetapi majlis syura ulama. majlis syura ulama dianggotai oleh golongan alim ulama dan berpengetahuan luas dan mendalam tentang Islam antara ulama yang ada dalam majlis syura ulama adalah dr. harun din, tok guru nik aziz, tuan guru hadi awang, ust. abdul ghani samsudin(persatuan ulama kedah), tuan ibrahim tuan man dan ramai lagi. almarhum datuk ishak baharom(bekas mufti selangor yg dipecat mahathir kerana mengharamkan ratu cantik utk orang Islam) juga adalah bekas ahli majlis syura ulama pas. majlis syura ulama yang bertanggungjawab menentukan dasar dan memandu perjalanan parti. pas adalah parti Islam. sebagai parti Islam pas meletakkan ulama ditempat yang tertinggi dan memimpin parti. sesuai dgn kedudukan ulama adalah sebagai pewaris nabi. jadi pas bergerak dengan kesepakatan ulama dan dipandu oleh presiden. kedudukan presiden adalah dibawah majlis syura ulama. sebab itu la ahli-ahli tidak mempertikaikan apa saja halatuju parti kerana perjalanan parti dibawah kesepakatan ulama dalam pas...

firdaus said...

azizah,
jika kau kata aku tipu pas dipandu oleh ulama, kau boleh rujuk sini

http://www.pas.org.my/

dan kau 'klik carta organisasi pimpinan'

di sini kau akan tahu...

firdaus said...

Kesimpulannya
NAJIB TIDAK MELANGGAR PERATURAN DAN UNDANG-UNDANG BELANJAWAN NEGARA.Jadi jgn korang merepek kat sini.Ketua Dewan Speaker telah menjelaskan yg Najib tidak melangar peraturan.

November 5, 2008 7:09 AM

aku nak tanya sikit, speaker tu siapa? dari parti mana?

apala bodoh kau ni bn@umno. kau sekolah A lawan debat dgn sekolah B, pengadil pulak dari sekolah kau jugak A. jadi takkan la dia nak bela orang dari sekolah B kot? sengal betol itu pun tak boleh pikir ka...

putra revolusi said...

Saya bersimpati benar dengan Pandikr Amin Mulia yang tersepit di antara profesionalisme seorang Speaker yg harus dipertahankan dengan rasa terhutang budi kepada BN yg melantiknya sebagai Speaker. Akhirnya dia memilih untuk mengorbankan prinsip profesionalisme seorang Speaker yg berwibawa dengan menyokong usul parti yg melantiknya. Simpati sungguh saya dengannya.

Semoga suatu hari nanti Pandikar Amin Mulia akan muncul dengan watak baru seorang PANDIKAR yang berhati MULIA, AMINNN...

perunding said...

berbalik kpd budget dari najib.

dia kata 7billion tu datang dari penjimatan subsidi minyak kerana harga minyak dunia telah turun.
katanya subsidi 21b telah turun kpd 11b iaitu penjimatan 10b..

makna 1.mula-mula kerajaan stanby duit 21b (berdasarkan anggaran)..
tetapi oleh kerana minyak dunia dah turun..sehingga hari ini kerajaan( mungkin) telah belanja 11b sbg subsidi..(krjaan kira halal lah)
jadi sempatlah krjaan asingkan 10billion utk pakej ransangan semalam. be end.. eh tak lagi.

makna 2. mana mungkin stanby 21b.
kerajaan memang dah bayar subsidi tu sampai 21b..(sykt minyaklah dapat )
bila minyak dunia turun...kan slow kerajaan turunkan harga minyak kat stesen..
contoh..bila turun kpd 2.55 sepatutnya boleh turun lebih byk.(1.70 ke)
jadi hasil dan kesannya..
10b tu datang dari duit kita bayar lebih bila beli minyaklah..
kerajaan cover balik..
stimulus pakej tu asal dari duit hang semua lah..kita semua lah...

firdaus said...

Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat (DUPP), Dato’ Ustaz Haji Mohamed Daud Al-Iraqi berkata tindakan mengubah Islam sebagaimana yang dinyatakan dalam al-Quran kepada Islam Hadhari adalah tindakan yang lahir dari pemimpin yang jahil.

”Serupa (sebagaimana) umat Islam hari ini pimpinan kebanyakkan tidak terdiri dari bukan ulamak, hatta Islam sendiri itu dia ubah (kepada) Islam Hadhari, sedangkan Islam itu Allah bawa turun dalam al-Quran, Allah kata “Aku Redha Islam sebagai ugama”,


“tiba-tiba dia ubah (menjadi) Islam Hadhari, kerana apa? Kerana dia jahil,”kata beliau yang ditemui selepas Konvensyen Kebajikan PAS Negeri Terengganu, di Markaz Tarbiyyah PAS Kuala Ibai kelmarin.

Menurutnya pemerintahan kerajaan Islam dahulu menjadi maju kerana umat Islam ketika itu dipimpin oleh ulamak, namun kini umat Islam menjadi lemah kerana dipimpin oleh orang jahil, umat Islam menjadi lemah.

Beliau berkata demikian ketika mengulas pendapat sesetengah pihak yang mengatakan bahawa kepimpinan ulamak sudah tidak relevan lagi buat zaman ini.

Beliau mengambil contoh Negara Iran yang menjadi sebuah Negara Islam yang maju sekarang ini kerana dipimpin oleh ulamak.

”Iran sekarang ini boleh naik (maju) kerana kepimpinan dia ulamak ataupun sekurang-kurangnya dia pimpinan di bawah arahan ulamak,

“ulamak yang mentaujihkan, ulamak yang mengarahkan, ulamak yang menentukan dasar,”katanya yang merujuk Presiden Ahmadinejad sebagai pentabir negara, dibimbing di bawah majlis ulamak.

Justeru menurutnya, Malaysia perlu mengambil contoh tersebut dan mengambil kepimpinan ulamak sebagai pimpinan yang paling atas, dengan sokongan golongan profesional lain.

“Profesional kita tak boleh tolak, nak buat bangunan kena profesional, nak buat (bangunkan) ekonomi kena profesional,”


”katalah nak buat bank, orang profesional nak buat bank (Islam) dia tak tahu, yang mana (satu) riba, yang mana tak riba, ulama’ yang akan menentukan,”jelasnya

perunding said...

dan selamat juga menyambut akan berkuburnya islam hadhari secara rasmi nya mac nanti.
jangan muncul islam glokal..pulak..udah

perunding said...

salam kpd firdaus yg dihormati
selamat berjuang
di mana bumi dipijak
di situ Hukum Allah dijunjung.

firdaus said...

Insyaallah perunding. hidup mati kita kerana allah swt bukan hang tuah atau hang jebat dan sebab itulah kita perlu mengutamakan Islam daripada melayu...

bn@umno said...

firdaus

Islam hadhari yg diilhamkan oleh DSAAB kau cakap jahil?kau tahu tak DSAAB tu mempunyai ijazah dalam bidang Pengajian Islam.kalau DSAAB tu jahil, beliau takkan dpt memegang Ijazah dalam Pengajian Islam pula.Mungkin Islam Hadhari yg diilhamkan oleh DSAAB mungkin ada maksud yg tersembunyi cuma kau yg bebal shj tak tahu ape itu islam hadhari.lagipun ilmu islam DSAAB tu lebih tinggi drpd ilmu kau.jadi tak payah nak cakap orang jahil, cerminlah diri kau tu dulu sebelum nak mengata orang.

firdaus said...

bn@umno said...

firdaus

Islam hadhari yg diilhamkan oleh DSAAB kau cakap jahil?kau tahu tak DSAAB tu mempunyai ijazah dalam bidang Pengajian Islam.kalau DSAAB tu jahil, beliau takkan dpt memegang Ijazah dalam Pengajian Islam pula.Mungkin Islam Hadhari yg diilhamkan oleh DSAAB mungkin ada maksud yg tersembunyi cuma kau yg bebal shj tak tahu ape itu islam hadhari.lagipun ilmu islam DSAAB tu lebih tinggi drpd ilmu kau.jadi tak payah nak cakap orang jahil, cerminlah diri kau tu dulu sebelum nak mengata orang.

November 5, 2008 7:57 AM

ilmu Islam tinggi? setahu aku ilmu Islam yang asas mewajibkan kita menutup aurat dan apabila berkahwin kita wajib memastikan seluruh ahli keluarga kita menutup aurat. itu adalah ilmu asas sebagai orang Islam yang wajib diketahui dan buat. tapi paklah yang tu pun taktau kau kata ilmu dia tinggi?

firdaus said...

ilmu setinggi langit pun kalau ada tapi tidak dimanfaatkan dan dihayati tiada faedahnya malah boleh membawa tuannya ke neraka.

ilmu yang sedikit kalau dimanfaatkan dan dihayati sebaiknya tidak mustahil ganjaran syurga baginya...

perunding said...

salam.
itulah kelebihan dan kebaikan bn@umno
senantiasa bersangka baik.
sangka baik adalah sifat yg terpuji.

allen said...

bn@umno baca berita harian, melayu ketinggalan zaman.. Suratkhabar byk unsur fitnah & penipuan... Najib tu perasan dah jadi PM bile berucap pasal budget, diktator acuan Mahathir..Mmg betul tu..... heheee

perunding said...

salam.
iman boleh dipertingkatkan dengan ilmu.
bila ada iman dan ilmu maka perlu di laksanakan.itu dipanggil amal..
amal yg wajib perlu dizahirkan..
amal yg sunat boleh buat senyap-senyap.
gitulah kaedahnya.

sekiranya seseorang dgn zahirnya membuat perkara haram..kita katakan dengan zahirnya itu haram..
takleh kita kata org merompak tu ada niat baik kot..(contohlah)

perunding said...

begitu juga sangka baik dengan Allah..
bila berdoa yakin lah dimakbulkan.
bila Allah tentukan sesuatu hukum (contoh..Allah haramkan sesuatu)
terimalah dengan sangka baik.

itu level pertama..terima dgn sangka baik bahawa pasti ada kebaikan disebaliknya.

level kedua..sekira ada kemampuan dan ilmu maka kaji lah kenapa Allah nenetapkan hukum sebegitu..
moga meningkatlah iman kepada Allah dan bertambah baik amalnya.

gitulah juga kaedahnya..
wallahuallam

anonymous said...

Thursday, November 06, 2008

Malaysiakini - Najib "Pinocchio"

Yang ni laporan berita dari bernama bertajuk Kerajaan Yakin Malaysia Tidak Akan Mengalami Kemelesetan Ekonomi Teknikal Tahun Hadapan, Najib 05 November, 2008 13:14 PM ringkasan laporannya - Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata kerajaan yakin bahawa Malaysia tidak akan mengalami kemelesetan ekonomi teknikal pada tahun hadapan.

Beliau yang juga Menteri Kewangan berkata penambahan RM7 bilion yang diumumkan semalam mencukupi untuk Malaysia mencapai pertumbuhan 3.5 peratus dan pada masa yang sama mengekalkan defisit fiskal pada tahap 4.8 peratus.

"Penambahan RM7 bilion amat sesuai sebab kita tidak mahu defisit kerajaan terlalu tinggi, walau pun kita ada kemampuan untuk tambah peruntukan," katanya kepada pemberita selepas wawancara khas "Rancangan Khas Pelan Penstabilan Ekonomi" bersama RTM di sini.

"Saya dah kata...ini (tambahan kepada bajet) bukan kali terakhir, kita tak perlu tunggu masa belanjawan kerana kita menghadapi keadaan yang luar biasa," katanya, apabila ditanya mengenai sama ada terdapat sebarang tambahan seterusnya rangsangan pada pelan penstabilan ekonomi seperti yang diumumkannya pada Selasa.

Berita hari ni pulak 05 November, 2008 23:47 PM dari sumber yang sama dan jugak kenyataan dari individu yang sama bertajuk Najib Minta Rakyat Bersedia Hadapi Masa Sukar Tahun Depan ringkasannya - Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak meminta rakyat bersedia untuk menghadapi masa yang lebih sukar tahun hadapan.

"Susah saya nak buat pandangan, saya tidak ada bola kristal (untuk meramal) tapi kita telah beritahu rakyat bahawa tahun depan tidak sebaik tahun ini.

Dah aku pulak yang pening... semalam cakap "Yakin tidak akan mengalami kemelesetan ekonomi teknikal"... hari ni pulak suruh "bersedia hadapi masa sukar"... dah ni apa punya masalah teknikal pulak ni?

Belum masuk tahun 2009, bakal Pi Em sendiri dah ada masalah teknikal... esok dah jadi Pi Em macam mana la agaknya..?

Penyakit putar alam nampaknya memang dah tak boleh nak kikis dah dari diri bakal Pi Em ni... betul jugak orang-orang "veteran" cakap... anjing... kalau dah biase hidu taik, macam mana pun mesti nak hidu jugak...

Sebelum PRU12 Mat Bijan cakap harga minyak tak naik lepas PRU12... tau-tau...melantun sampai 78sen sekali naik... tu belit awal Mat Bijan... Kat situ dah nampak dah tokoh sebagai "perancang ekonomi"... bacaan Mat Bijan "jauh tersasar" dari apa yang berlaku... bukan sipi-sipi... tapi lari terusss...

Nampak sangat tak de kreadibiliti dalam bidang ekonomi... tu satu contoh yang kita kena renung.

Masa kecoh isu Saiful mengaku kena liwat dekat Anwar pulak, Mat Bijan cakap tak kenal si Saiful dan tak pernah jumpa pun si Saiful... tau-tau keluar la pulak gambar si Saiful dekat pejabat Mat Bijan... keluar la pulak statement "pinokiyo"... kata "pinokiyo" - owh... baru saya teringat... si Saiful datang pejabat saya mintak sokongan untuk biasiswa awal tahun dulu...

Keluar pulak tarikh gambar tu diambik... Mat Bijan gelabah lagi... keluar lagi satu statement "pinokiyo"... "pinokiyo" cakap Saiful datang mengadu masalah dekat Mat Bijan... tangan Saiful sejuk... Saiful cakap dia kene "anu" dekat si "anu"... kenal pulak aih...

Pulak dah... yang ni pun nak kene renung jugak...

Tahap mana la personaliti bakal Pi Em ni...

Bagi aku, tahap "pinokiyo" je... sebab kalau menipu... nampak sangat...

Bodo punya bakal Pi Em..!

Posted by Topengperak_Xinwugi at 9:00 AM

mudz said...

Lahanat punya UMMNO.

Memang orang-orang UMMNO ngok / bangang / bodoh tahap marhain / tolol /
adake dipilih
kaki betina/ kaki mark-up price / kaki makan komisyen / kaki makan rasuah / kaki beri rasuah / kaki songlap / kaki sontot / kaki ngentot / kaki sex bwh umur / kaki raba bontot / kaki bangsat

sebagai calon pemimpin

Kerana duit, Orang-orang UMNO sanggup jadi ngok sampai mampus, sanggup gadai bangsa dan tanahair.

Orang -orang UMNO paegi mampus lagi bagus, hidup pub menyusahkan orang lain.

allen said...

Binawe punya BN, minyak naik sket harga petrol melonjak sampai 78sen, skrang minyak dah turun gile babi, petrol turun 15 sen sket.. sket.. sket... Hey BN ko tau tak harga barang sume tak turun lagi, inflasi makin naik, aku baru svc kereta harga minyak hitam dah naik RM10 sejak last aku servis 4 bulan lepas.. Hampehhh!!!

bn@umno said...

kalau nak minyak murah, proseslah sendiri lagi jimat.habih cite

WaliMuar said...

Astaghfirllah hal azim,malu saya membaca beberapa coretan dan bahasa bahasa kesat yang digunakan didalam ruang ini.Kalau pun kita benci satu satu maanusia atau parti politik janganlah berhujah macam orang hilang akal dan tiada pegangan hidup.Tunjukkanlah kewarasan minda yang tuhan beri sebagai nikmat yang tak ternilai harganya.Berhujah macam orang hilang akal itu dinamakan orang gila .Saya rasa saudara saudari orang orang yang bijak dan waras kan.Perkataan perkataan yang buruk datangnya dari minda yang telah rosak.Dari itu berhujahlah secara berhemah agar nyaman rasanya untuk membaca hujah hujah yang diutarakan.Kalau kita tidak suka orang menggunakan bahasa kasar kepada kita,maka kita janganlah gunakan bahasa kasar kepada mereka.

Banyak bersabar ya,kan sabar itu separuh dari iman.Dari itu berhujah seperti orang beriman, contohnya sila lihat aksi Saudara Husam Musa semasa di Parlimen semasa menjadi Ahli Parlimen dulu...cool,compose,rationale,articulate and cunning semasa berhujah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...