Friday, November 7, 2008

PAS mula perkasa tarbiyyah



JERANTUT: PAS memulakan program untuk memperkasakan kembali program terbiyyah kepada ahli-ahlinya - satu usaha yang dilihat untuk mengurangkan banyak masalah yang melanda parti itu.

Lebih satu dekad lalu program terbiyyah PAS dikatakan semakin kurang diberi perhatian oleh pengikut parti itu, satu tempoh yang menyaksikan keahlian PAS bertambah berkali ganda dengan penyertaan daripada pelbagai golongan masyarakat.


Justeru memperkasakan kembali tarbiyyah dikalangan pengikut-pengikut PAS diyakini faktor penting sebagai persediaan dalaman untuk menghadapi cabaran semasa dan kelangsungan daya tahan parti.

"PAS yang ditubuhkan pada tahun 1951 bertahan sehingga ke hari ini kerana apa? Tarbiyyah..." kata Timbalan Presiden parti itu, Nasharuddin Mat Isa dalam Konvensyen Tarbiyyah peringkat negeri Pahang.

"Tapi hari ini saya percaya ada kawasan yang sudah tidak menjalankan usrah (salah satu dari pengisian tarbiyyah) lagi," tambah beliau.

Selain usrah iaitu satu bentuk perbincangan berkumpulan dikalangan ahli PAS biasanya dibuat secara bulanan, pengisian lain yang popular dalam program tarbiyyah PAS ialah tamrin dan mukhayyam.

Nasharuddin merupakan pengerusi Lujnah Tarbiyyah PAS, satu jawatan yang sebelum ini dipegang oleh Presiden, Datuk Seri Abdul Hadi Awang - kini memulakan usaha memperkasakan kembali elemen yang dikatakan kunci kekuatan PAS itu.

Setakat ini dilaporkan tiga negari telah selesai mengadakan pusingan pertama Konvensyen Tarbiyyah, program ini akan dilaksanakan keseluruh negara di mana menglibatkan Presiden dan Timbalan Presiden sendiri sebagai pembentang kertas kerja.

Dua timbalan kepada Nasharuddin telah dilantik iaitu Idris Ahmad dan Abu Bakar Chik yang akan melaksanakan peranan masing-masing bagi memastikan nafas baru kepada program tarbiyyah.

105 comments:

perunding said...

banyakan program di peringkat bawahan di kalangan ahli.
banyakkan program kemasyarakatan biarpun kecil.

zali said...

firdaus kata : sekurang-kurangnya dapat menampung lagi kesusahan rakyat

haa ni apa hal pulak...
sila bela diri dan pr awak...

Projek Perumahan Rakyat (PPR) Seksyen 8 Kota Damansara dan Lembah Subang

Kebanyakan penduduk berpendapatan kurang dari RM600 sebulan

kenaikan sewa dari RM124 ke RM250 yang ditetapkan kerajaan Selangor.

bela ke belasah rakyat?

zali said...

tarbiyah...ramai ahli,tak guna kalau semua untuk kesenangan penunggang kuda...

zali said...

petang hujan sebegini teringat semasa dengar kuliah tuan ibrahim tuan man di surau lama bandar jengka bersama ayah...

sesekali ada datang akil hayy...takbirrr...

potong betul la...

tekong darat said...

tanya dulu, mana dapat berita?

zali said...

mymetro tokong.

ISMAIL said...

Zali...

Penduduk PPR Bantah Kenaikan Kadar Sewa
SHAH ALAM, 7 November - Hampir 60 orang penduduk Projek Perumahan Rakyat (PPR) Kota Damansara dan Lembah Subang hari ini menyerahkan memorandum bantahan berhubung kenaikan kadar sewa rumah mereka.

Pengerusi Jawatankuasa Bertindak PPR Seksyen 8 Kota Damansara, Johari Nander yang mewakili kumpulan penduduk berkenaan menyerahkan memorandum bantahan itu kepada Ketua Setiausaha Sulit Dato' Menteri Besar, Norzaton Aini Mohd Kassim di luar perkarangan Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri pagi tadi.

Penduduk antara lain memohon sewa rumah yang dinaikkan dari RM124 kepada RM250 sebulan itu diturunkan kerana membebankan penduduk yang antaranya terdiri daripada ibu tunggal dan warga emas.

Sejak harga sewa baru dikuatkuasakan sekitar April lalu, penduduk telah mengadakan mesyuarat selain Adun Kota Damansara, Dr Mohd Nasir Hashim sendiri menganjurkan dialog berhubung perkara itu.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Tetap Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Setinggan, Ir Iskandar A Samad yang dihubungi berkata kerajaan negeri sedang membuat kajian berhubung kenaikan kadar sewa rumah PPR itu yang dibuat pada Jun 2007 oleh KERAJAAN TERDAHULU.... KERAJAAN TERDAHULU (yang sekarang dah jadi pembangkang)
Keputusan untuk menaikkan kadar sewa yang dibuat dalam Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (MMKN) itu dikatakan kerana peningkatan kos penyelenggaraan.

Beliau berkata pihaknya menerima banyak memorandum bantahan setelah kenaikan itu mula berkuatkuasa secara berperingkat.

"Saya sudah menulis pada semua pihak berkuasa tempatan (PBT) kerana kita rasa ada penghuni yang mampu (membayar sewa baru) dan ada juga yang tidak mampu.

"Jadi sekarang ini kita dalam proses mendapatkan jumlah penduduk yang tidak mampu misalnya mereka yang berpendapatan kurang daripada 1,000, atau ibu tunggal," katanya.

Beliau berkata maklumat itu akan digunakan untuk menilai mereka yang boleh diberikan pengurangan daripada kira-kira 6,200 unit pemilik rumah PPR dan council homes di negeri ini.

Beliau berkata selepas menerima laporan daripada PBT dalam masa satu atau dua minggu, kerajaan negeri akan membuat keputusan lanjut.

Tambahnya, kerajaan negeri pada masa ini mempunyai kuasa untuk menilai semula kenaikan kadar sewa itu, dengan turut mengambil kira kos kehilangan pendapatan yang perlu ditanggung dalam memberi subsidi untuk pengurangan sewa berkenaan.

Beliau berkata perkara itu sudah dibincangkan dalam MMKN yang lepas dan berharap penduduk terus bersabar.

ISMAIL said...

Zali..

aku saja ubah perkataan kerajaan dahulu jadi 'capital letters' supaya kau nampak jelas.

firdaus said...

kesian zali,
nak ludah orang terkena diri sendiri...

firdaus said...

keahlian kelab penyokong pas dari cina dan india sudah melebihi 100ribu orang. satu pencapaian yang memberangsangkan. teruskan usaha dakwah mudah-mudahan hati mereka turut akan terbuka menerima Islam insyaallah...

firdaus said...

Sogokan: Sia-sia adu ke lembaga disiplin

Sia-sia sahaja melaporkan politik wang kepada lembaga disiplin Umno kerana ia tertakluk kepada keputusan Majlis Tertinggi (MT), kata seorang pegawai calon presiden Umno Tengku Razaleigh Hamzah.

Datuk Kamal Amir Kamal Hijaz menambah, beberapa rakannya telah membuat laporan kepada lembaga disiplin mengenai politik wang tetapi tiada maklum balas yang diterima mengenainya.

"Semua orang bercakap mengenai politik wang... Kita difahamkan ada kira-kira 800 laporan serupa telah dibuat kepada lembaga disiplin Umno.

"Tetapi kita tahu lembaga disiplin Umno bukannya sebuah badan bebas, jadi tidak perlu membuat laporan kepadanya," katanya ketika dihubungi Malaysiakini hari ini.

Bagaimanapun, katanya lagi, pihaknya dengan kerjasama cawangan dan bahagian Umno di seluruh negara sedang mengumpul bukti mengenai politik wang.

Katanya, sebaik sahaja laporan tersebut diperolehi, ia akan diadukan kepada Badan Pencegah Rasuah (BPR) untuk tindakan lanjut.

"Jika Umno berani, ia perlu menubuhkan sebuah suruhanjaya untuk menyiasat politik wang dalam parti.

"Suruhanjaya ini juga yang sepatutnya yang menyelia mesyuarat Umno di seluruh negara," katanya ketika diminta mengulas sama ada akan membawa isu sogokan seperti dakwaannya kepada lembaga itu yang dipengerusikan Tan Sri Tengku Ahmad Rithauddeen Tengku Ismail.

Kamal Amir kelmarin mendakwa Tengku Razaleigh gagal mendapat cukup pencalonan untuk jawatan presiden Umno kerana enggan menyogok wang kepada para perwakilan.

Beliau mendakwa, wakil lebih 50 bahagian Umno yang hendak mengadakan mesyuarat perwakilan, datang menemuinya (Kamal) untuk meminta sogokan sebelum mesyuarat dijalankan.

"Ada yang datang meminta RM500 dan ada juga yang mahu bayaran sehingga RM1,500 seorang.

"(Tetapi) saya memberitahu mereka bahawa kami tidak ada wang. Tengku (Razaleigh) tidak mahu mengeluarkan wang untuk mendapatkan pencalonan.

"Tengku hanya menawarkan diri supaya dinilai dan dipilih oleh para perwakilan dan bukannya memberi wang untuk mendapatkan pencalonan," katanya.

tekong darat said...

hehe...baik jilat ludah aku laa melayu laknat...PTTUIHH!!!

zali said...

ismail...

tak laksana lagi...
kerajaan negeri sekarang yang laksana...

lagi ada beza bila penguatkuasaan berlaku :

sumber ismail : harga sewa baru dikuatkuasakan sekitar April lalu,

mymetro : kenaikan sewa rumah yang berkuatkuasa sejak Ogos lalu.

kalau dah tahu membebankan rakyat kenapa diteruskan sedangkan kerajaan negeri lebih maklum hal ni...

bela rakyat ke belasah rakyat?

zali said...

lagi...

'Ir Iskandar A Samad yang dihubungi berkata kerajaan negeri sedang membuat kajian'

tak kan sedang kaji kalau katanya dari april dah naik...sepatutnya dah ada keputusan.

selama ni tutup mata je la...rakyat berkumpul baru sibuk nak buat kerja,nak buat keputusan.

kalau ogos naik...baru la sesuai kenyataan 'sedang kaji'...tapi timbul isu lepas pandang la pulak.

apa kata ismail,ustaz firdaus dan tokong?
bela atau belasah rakyat?

zali said...

ustaz firdaus paste : Sogokan: Sia-sia adu ke lembaga disiplin

jangan risau pasal ni sebab : Jemaah Menteri bersetuju menggubal Rang Undang-Undang Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2008 bagi memperkukuhkan lagi agenda integriti negara

tapi pr punya orang pun berhati-hati jugak...tupai pun boleh tergelincir apalagi babi...

sharp shooter said...

zali,nape la anda ni?.nape anda ni snang2 saja kena tipu?.buat la dasar apa pun lau semua bn nak pgang xde mknenye

perunding said...

awalnya terasa risau melihat berita mengenai rasuah atau nama glamernya politik wang di dalam parti umno.

dua kali fikir..biarlah org umno dengan partinya..

jikalau mereka tak selesaikan ..tak endahkan atau kecilkan..mereka juga yg akan rugi..
parti sebegitu akan menjadi lemah dan tidak berdaya saing..

kita juga untung kan..senang kerja.

cuma pastikan sementara nyawa kuasa mereka di hujung tanduk,tidak mereka mengenakan polisi yg memudaratkan rakyat.
be end...

ISMAIL said...

Hai berok zali..

Dari hutan manalah kau ni terlepas. Kau ingat yang duk jadi exco tu tau semua ke?. Lebih2 lagi benda yang dah lama diluluskan, manalah nak tahu melainkan ada complain. Lepas tu tentulah kena kaji dulu, bukan main sesuka hati je nak buat keputusan. Kau ingat macam berniaga kedai runcitke. Bukan ke dalam laporan tu ada menyebut yang sebahagiannya adalah golongan yang mampu. Jadi kena kenal pastilah kumpulan mana yang benar-benar tak mampu. Kau tau tak, ada AJK umno yang duduk kat sting garden, dah tu ada tiga biji kereta lagi. Kalau nak dikira orang yang tinggal kat situ mestilah susah kan. Tapi kalau dah ada sampai tiga biji kereta camne? Kau ni fahamke apa yang kau baca atau kau tafsir ikut fikiran jumut kau tu. Lepas tu suka-suka nak salah kan orang.
Kau jangan takutlah, selagi umno/bn masih memerintah diperingkat pusat, semua kepentingan kau takkan hilang lagi. Kerajaan PR hanya kat 5 negeri je. Yang lain-lain masih bawah bn. Banyak lagi projek2 yang boleh kau sapu. Sekarang kontraktor semenanjung boleh ambil projek kat sabah & sarawak lagi, apa nak kesah. Jadi teruskanlah meracau kat sini. Kalau tidak blog ni sunyi pulak nanti.

perunding said...

saudara firdaus
ramai tu orang bukan islam join kelab penyokong pas.

ada harapan ke orang yg kat sini tu..masuk pas.

zali said...

ismail kata : manalah nak tahu melainkan ada complain

mustahil tak tahu masa melaksanakannya...paling tidak pun mesti ada pekeliling...apasal nak tunggu complain baru tahu?

reti memerintah ke tak reti?

atau wakil rakyat pr sekadar main taik di pinggiran

kalau pasal rakyat pun tak tahu dan tak ambil tahu...pr boleh jalan dari bumi selangor

appa macha! said...

suma vorang mau tarbiyyah..
ini zali satu vorang juga TARAK BIYAH.

ISMAIL said...

Beruk zali..

Ikut suka engkaulah. Kalau umno laksanakan kau tak complain. Tapi kalau pr laksanakan apa yang dah umno rancangkan, kau banyak complain pulak. Spesis beruk mana kau ni. Yang PR dah bagi 20 metrik padu air percuma kat selangor tu orang umno telan je. Kenapa tak kata "Eh, tak payahlah, biar kami bayar je, kami ni penyokong fanatik umno/bn".
Jangan-jangan yang ramai duduk kat PPR seksyen 8 Kota Damansara dan Lembah Subang tu majoritinya orang umno tak. Pasal tu yang ko menyalak. Maklumlah, setahu aku semua projek rumah murah ke, PPR ke, kalau bukan ahli umno, payah nak dapat.
Macam saudara zali lainlah kan. Mana ada 'class' nak duduk rumah jenis tu. Orang kuat umnolah katakan.
Ni, aku nak tanya sikit. Dah berapa banyak ko dapat, saguhati politik wang (yang ko kata bukan rasuah) dalam mesyuarat pemilihan bahagian tempat ko. Alah, ceritalah sikit, bukan aku nak pun, cuma ingin tau je. Tentu banyak tu, silap-silap boleh buat beli kereta 'cash' lagi. Setidak-tidaknya boleh buat 'down payment' beli rumah pulak.

kedaikopi said...

diharap pas perbanyakkan program tarbiah sehingga akar umbi, moga Islam syumul di bumi Malaysia dan bila lagi nak kurangkan agenda maksiat di selangor

azizah said...

tarbiyahkan raja petra ngan anuar ibrahim. raja segala toyol.

azizah said...

tak ada pun ahli pas ke pkr ke yang komen tentang apa yang raja petra dah tulis dalam laman blognya. yang diorang cakap pasal ISA.
bbegitu tak adapun ahli pas dan pkr yang komen tentang apa yang hindraf dah buat. yang lebih mereka pentingkan tentang cerita ISA.
begitulah taksubnya mereka pada parti hingga kepentingan islam, bangsa dan negara diketepikan.

tak pernah lagi dengar pemimpin pas cerita pasal kenegaraan.

Mesra Sokmo said...

Semoga talkin dapat dibaca utk UMNO/BN diPRU13 nanti. Bersatu tumbangkan BN termasuk Timb MCA Chua Soi Lek. Masalah yg sedikit dlm Pakatan Rakyat sebagai gurauan. Tumpu perhatian penuh pada gugurnya perkataan UMNO/BN dihati rakyat Malaysia.

azizah said...

TARBIYAH PADA AHLI TENTANG ISLAM BUKAN TENTANG PARTI. PARTI PAS DAH ROSAK. AHLI PAS JUMUD. TAKSUB PADA PARTI HINGGA ISLAM PUN TINGGAL KAT BELAKANG.
PEMIMPIN PAS JADI PAK TURUT ANUAR NGAN LIM KIT SIANG DAN KARPAL.

LEPAS NI PANGGIL KARPAL SURUH JADI IMAM KORANG.

azizah said...

APA BEZA RASUAH KAN AHLI PEGI MELANCONG DENGAN RASUAHKAN AHLI PEGI HAJI. JANGANLAH BUAT MACAM NI...

azizah said...

PERANGILAH RASUAH HABIS-HABISAN. BAGUS. ITULAH SALAH SATU CONTOH USAHA MURNI KERAJAAN UNTUK PERANGI RASUAH.

MALANGNYA... PARTI PEMBANGKANG SOROKKAN ISU RASUAH DALAM AHLI. DAH DAPAT TANGKAP PUN BAGI 1000 ALASAN.

sharp shooter said...

azizah ni kenapa terjerit2 mlm2 cmni?azizah ni DSWA yang disayangi rakyat ke?.

adibeta said...

Salam bloggers,kpd semua jagalah bahasa kerana itu bukan ajaran ISLAM..

Buat semua,saya palitkan pena saya dari kuda kepang.blogspot.com untuk kita sama-sama berfikir,bermuhasabah dan menilai diri sendiri.Hayatilah,fahamilah dan buatlah interpertasi...jika ada nak komen, silakan...boleh kita berdiskusi menggunakan ilmu,iman dan akal.InsyAalah kita semua dalam rahamat dan perlindunganNYA.

A'kum Datuk..Tahniah kerana pendirian Datuk.Saya dengan penuh hormat dan takzim, insyaalah Allah akan mengangkat Datuk kerana keikhlasan datuk.Namun saya merasa hairan kenapa bila sebut politik wang..UMNO ditunjukkan. Parti lain tak main ke?

Saya rasa tafsiran politik wang ialah pemberian barangan(WANG)kerana sesuatu tujuaan (mendapat undi).Rasuah namanya tu..

Bagaimakah pula dengan pemberian barang-barang seperti kain plaikat,hamper,kerusi roda dan lain-lain.

Jika barangan diberikan, terutamnya semasa pilihanraya, disertakan dengan ayat "ambil barang ni, tapi pangkah parti lawan".Fenomena ini berlaku atau tidak?Tentu tidak......

Lalu barangan diberikan dengan niat untuk mendapatkan undi,apa HUKUMNYA? HALAL atau HARAM......dan hal seperti ini berlaluasa berlaku hattta di Kelantanpun.Adakah itu BUKAN politik Wang atau rasuah ?

Justeru itu sebagai manusia yang Allah kurniakan Akal,dilengkapkan dengan ilmu sepatutnya kita lebih rasional dalam membuat apa-apa penilaian.

Jangan takut untuk berkata benar walaupun puak kita yang terlibat kerana semuanya akan dihisab.

Renung-renungkanlah
Kg Dewan Beta,KB,Kel.

Pakngah Din said...

Azizah Si Ratu Babi... lantaklah RPK nak tulis dalam blognya, klau salah dia minta ampun ngan tuhan.
ISA tu kenakan orang...bahlol, jangan dok puja pulak akta setan tu!!!!!

perunding said...

salam.
inshaallah saya nak tulis apa beza halal dan haram.
apa beza rasuah dan hadiah..
apa beza pak turut dan kerja sama..
apa beza DOSA dan ISA.
khas buat zizah.....

bn@umno said...

tak payahlah nak bertabiyyah, buang masa je.lagipun hasilnya bukannya membantu rakyat sgt pun.biasalah puak PAS ni suka sgt nak publisiti murahan.

azizah said...

untuk pak ngah B***...

lantaklah raja petra dikenakan isa. apa kene mekena ngan pakngah... oooo... adik tiribapak mertua pakngah agaknya.

azizah said...

untuk sharp shooter... bila pulak saya menjerit-jerit malahan saya berbisik di telinga anda semua...

azizah said...

pas tak komen raja petra tulis / membenarkan tulisan yang menghina islam tapi komen dia kena tangkap isa.

pas tak komen hindraf hina islam, raja, perlembagaan, negara, bangsa melayu tapi komen pasal penahanan anggotanya.

pas tak komen pun tentang buat ladang babi besar-besar tapi cerita pasal kebaikan ladang babi.

pas tak komen pun pasal tulisan jawi diturunkan dan penambahan tulisan-tulisan lain tapi sibuk bagi tahu pasal keadilan.

itulah pas yang sebenarnya. HAJI PAK TURUT.

PAK TURUT PADA SIAPA???. PADA TERESA, LIM NGAN KARPAL.

jangan lupa tarbiyahkan teresa mudah-mudahan mereka anuti (bukan peluk) agama islam.

Pakngah Din said...

Azizah Si Ratu Babi....
Pas ada komen pasal RPK, kalau dia dituduh salah bicarakan..tebukti salah sumbatlah dalam penjara,suruh dia minta ampun ngan tuhan.
Pas paling besar KOMEN kenapa terus humban dalam isa..demokrasi kepala hotak.
Nak komen apa pasal hindraf,wujud pun tidak...ntah-ntah amno saja reka puak ni kot sbb nak bantai islam.
Bacalah komen-komen sebelum ni sapa yang mundurkan tulisan jawi...bahlol.

bn@umno said...

pakngah din,

kalaulah ko ni menentang ISA bermakna ko ni jenis manusia yg sukakan keganasan seperti Amrozi, Mukhlas dan Imam Samudra yg dikena hukuman tembak diatas kesalahan pengeboman di bali yg mengorbonkan ramai manusia tg tidak berdosa.adakah ko nak Malaysia ni melahirkan orang seperti penganas Indonesia itu?

Sekarang ni Malaysia semakin hari semakin banyak mendapat ancaman drpd 'penganas' yg moden walaupun taklah sampai kena bom sana sini oleh penganas.penganas-penganas moden ni biasanya akan menggunakan blog-blog sebagai saluran untuk menyebarkan maklumat-maklumat yg tidak betul, beransur hasutan, fitnah dan perkauman yg mana boleh menjejaskan keamanan negara.aku rasa dgn maklumat-maklumat yg disebarkan melalui blog-blog maka secara tidak langsung ia akan menjadi ancaman kepada negara.Jadi penulis-penulis blog yg tidak bertanggungjawab seperti RPK adalah salah sorang drpd 'penganas moden' masa kini.JADI MMG PATUT AKTA ISA DIKEKALKAN UNTUK MENJAGA KESELAMATAN NEGARA.

sharp shooter said...

azizah oh azizah.anda tahu tak mengikut peraturan dalam multimedia,jika kita menaip ayt dlm hruf bsar mcm anda tulis tu adlah dianggp mnjerit?anda ni gne pc tp xbce prturan ke?.lg 1,anda ni DSWA yg dsayangi rakyat ke?.

Pakngah Din said...

Alahai...bn@umno geliga kepala hotak kau macam azizah ratu b***.
Bezanya Amrozi, Mukhlas dan Imam Samudra...mereka diBICARAkan.
Paham ke kau,isa tu TAK diBICARAkan terus kena sumbat.
Lantaklah penggananas ke, penternak babi ke, sesape ke klau dah bicarakan, bukti salah, hukumlah, apa susah.
Senang banyak la kalau terus tuduh seseorang tu pengganas tanpa bukti kukuh, tanpa bicara, senang la puak-puak kau boleh la terus brkuasa...
Hei bahlol,sapa yang ganas kat sini...yg suka dibicarakan atau yang suka menghumban orang sesuka hati tanpa bicara.
Fikir-fikirlah..

azizah said...

SHARP SHOOTER....
HURUF BESAR BUKAN BERERTI MENJERIT.

KALAU SEMUA BARIS AYAT DITULIS DENGAN HURUF KECIL TAPI BEBERAPA AYAT ATAU PERKATAAN DITULIS DENGAN HURUF BESAR MAKNANYA KITA HIGHLIGHT / TEKANKAN AYAT TERSEBUT....

SAYA TAK PERNAH MENJERIT. SAYA HANYA BERBISIK DI TELINGA NADA SEMUA SUPAYA MASUK TERUS KE DALAM HATI.

azizah said...

pakngah buta huruf tu sebab tak tahu apa perkembangan kat malaysia. asyik dengar orang bercerita. ntah betul entah tidak.

azizah said...

pakngah perlu ditarbiyyahkan.
itupun kalau islamlah entah-ntah bukan pak ngah tapi LIM POK NGA.

azizah said...

UNTUK LIM POK NGA DIIIN,

PERKARA UTAMA YANG PERLU DIBACARAKAN SAMA ADA PERBUATAN RAJA PETRA ITU SALAH ATAU TIDAK DI DALAM ISLAM.

ADAKAH UMAT ISLAM DIBENARKAN MENGHINA DAN MEMBENARKAN TULISAN MENGHINA ISLAM.

KENAPA PAS DAN PKR TAK KOMEN. BUKANKAH ITU PERKARA YANG PALING PENTING. TENTANG AKIDAH.

azizah said...

PAS MESTI MEMPUNYAI PENDIRIAN SENDIRI BUKAN BERGANTUNG DAN JADI PAK TURUT PADA PKR DAN ANUAR IBRAHIM.

MACAM MANA ANUAR NAK JADI PEMIMPIN. SIANG JADI IMAM, MALAM PEGI BERJOGET. SAYA TAK PERNAH JUMPA SESEORANG YANG PERNAH MENGIMAMKAN ORANG RAMAI BOLEH PEGI JOGET DENGAN PEREMPUAN BUKAN MUHRIM.
SESEORANG YANG PERNAH MEMEGANG JAWATAN PRESIDENT ABIM. TAPI AKHLAKNYA SAMA MACAM TAUKE KELAB MALAM.

INIKAH YANG DIKATAKAN LIBERALISME. APAKAH PAS SETUJU DENGAN LIBERALISME INI.

azizah said...

UNTUK PERUNDING.... SAYA NANTIKAN JAWAPAN ANDA TENTANG BEZA ANTARA PAS, PKR DAN DAP....

macam sama je.
pkr buat reformasi untuk tarbiyahkan pas, akhirnya dua-dua jadi kuli dap.

azizah said...

UNTUK PERUNDING BERITAHU JUGA PADA SAYA INI...
beza isu robohkan surau antara
Dr. Xavier Jayakumar dengan tindakan kerajaan dulu.

perunding said...

mengatakan tudung itu tidak wajib sudah cukup utk membatalkan syahadah..
dalam kes RPK beliau membawakan ayat 59 al ahzab..
...labuhkan hijab..supaya wanita muslim dapat dikenali..
beliau mentafsir ayat tersebut berdasarkan rujukan sendiri tanpa bantuan pakar/ilmuan quran dan hadis.
beliau mengatakan aya tersebut bermaksud wanita muslim di suruh/minta membuka tudung(tidak menutup kepala/muka)supaya dapat dikenali seterusnya dipelihara dari diganggu.

ternyata beliau SALAH..

ayat tersebut sebaliknya menyatakan/menegaskan supaya wanita muslim bertudung(menutup kepala)dan melabuhkan tutupan itu sehingga ke dada..
supaya dikenali/dibezakan (dari bukan muslim)seterusnya (dengan begitu)memelihara mereka dari ganguan (molest etc).

bagaimana kita harus berdepan dengan pandangan orang seperti RPK.

seharusnya bawak dia jumpa pakar agama JAKIM atau universiti.kita bentangkan hujah kpd orang begini.
kalau masih berdegil bawa ke makhamah..hukumlah dengan undang syariah..

sekiranya murtad..feqah kata..hukumannya bunuh ya..
kenapa bukan ISA..?
part1

perunding said...

part 2. kenapa bukan ISA..

sekitar rentetan peristiwa
penahanan RPK..

permatang pauh..anwar menang dari semua sudut menurut analisa politik.
peralihan kuasa pm kepada dpm..
Bala libatkan dpm dgn minah mongol.
Bala hilang...
RPK libatkan kak Ros dengan minah mongol..
Ahmad umno pung pang pung pang
Ah Koon gerakan pung pang pung pang
Paklah kata ISA mungkin diperlukan..
alih alih ..
Amoi kok selangor kena pasal cerita lain..
RPK kena pasal tudung..
amoi penang kena(tapi mca gerakan bising)..lepaslah

jadi.
dah lah semua rakyat tak setuju dgn ISA..rentetan tersebut menyebabkan rakyat rasa ada sebab lain pulak.
maka umno rugi dari segi perkiraan politik..
umno tidak betul tindakannya dari sudut hukum agama.(rujuk part 1)

skrg RPK bebas..kot kot nanti muncul pulak Bala..
apa ke makna nya tu..bukan nak speculate.

perunding said...

yang haram itu jelas
yang halal pun jelas
yg syubhah/musykil jauhkan/elakkan
itulah warak/cermat.

tentulah sekiranya ada iman dan ilmu..maka dgn mata iman mudahlah nampak utk membezakan halal dan haram.
sekiranya kurang ilmu bolehlah kita bertaklid..dengar cakap ustaz.
dalam hukum fekah..ikutlah/taklid lah mengikut imam mazhab..
melayu ..imam syafie..mamak pakistan mengikut imam hanafi dan seterusnya.

kalau ikut mata kasar...
apa ke bezanya rasa dan rupa masak kari ayam sembelih dengan ayam ketuk kepala.
bank bagi interest 5% dengan bank bagi profit/mudharabah 5%.



pun begitu apabila kita menurut kaedah dan tatacara hukum feqah
maka perkara asalnya haram dengan mudah menjadi halal..

contoh..selama ini satu kampung tu sembelih ayam ikut belakang leher.
untuk jadi halal..mereka cuma perlu tukar kpd sembelih kat depan leher..
.contoh 2..
kahwin..dengan akad (aku nikahi kau)berserta saksi (fekah hanafi)ditambah wali feqah Syafie..sudah menjadikan pasangan itu halal.
contoh 3..
insurance...dengan kaedah tolong menolong ..membuang unsur haram(riba,gharar,judi)menjadi halal ia.


begitu juga rasuah dan hadiah..
rasuah itu amat jelas perkaranya,jenisnya,rupanya adalah haram..
bezakan lah ia daripada hadiah,bantuan..

tulisan ini tidak ditujukan kpd sesiapa..wallahuallam.
kalau benar ambil..kalau salah buang jauh2.

info_mppums said...

salam ukhuwahfillah..

Betullah Usrah Tunjang tarbiyah..

zali said...

Ahli-Ahli Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara

Pengerusi ialah Yang Berhormat Dato’ Seri Azmi bin Khalid (UMNO)

Naib Pengerusi ialah Yang Berhormat Dr. Tan Seng Giaw (DAP)

Yang Berhormat Datuk Nur Jazlan bin Mohamed
Ahli bagi kawasan Pulai (UMNO)

Yang Berhormat Puan Tan Ah Eng
Ahli bagi kawasan Gelang Patah (MCA)

Yang Berhormat Tuan Ir. Haji Hamim bin Samuri
Ahli bagi kawasan Ledang (BN-UMNO)

Yang Berhormat Datuk Seri Panglima Mojilip b. Bumburing@Wilfred
Ahli bagi kawasan Tuaran (UPKO)

Yang Berhormat Tuan Liang Teck Meng
Ahli bagi kawasan Simpang Renggam (GERAKAN)

Yang Berhormat Tuan Alexander Nanta Linggi
Ahli bagi kawasan Kapit (PRS)

Yang Berhormat Tuan Lee Chee Leong
Ahli bagi kawasan Kampar (MCA)

Yang Berhormat Dato' Haji Abdul Rahman bin Haji Dahlan
Ahli bagi kawasan Kota Belud (UMNO)

Yang Berhormat Tuan Kamarul Baharin bin Abbas
Ahli bagi kawasan Teluk Kemang (PKR)

Yang Berhormat Tuan William Leong Jee Keen
Ahli bagi kawasan Selayang (PKR)

Yang Berhormat Dato' Haji Kamarudin bin Jaffar
Ahli bagi kawasan Tumpat (PAS)

Yang Berhormat Tuan Tony Pua Kiam Wee
Ahli bagi kawasan Petaling Jaya Utara (DAP)

zali said...

patut la najib cool je dalam isu eurocopter...

tabik najib.

anonymous said...

November 10, 2008

bersatu kita bersatu....bersama pemimpin penipu..rakyat selalu ditipu...untuk ambil duit saku...


KEPALA BATAS: Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mahu penyokong ketiga-tiga calon Timbalan Presiden bersatu dan kembali bekerjasama selepas berakhirnya pemilihan parti, Mac depan.

Perdana Menteri yang juga Presiden Umno, mengakui pertandingan bagi jawatan kedua tertinggi dalam parti itu akan mewujudkan tiga kumpulan dalam parti.

“Kewujudan tiga kumpulan itu sudah tentu akan memecahkan ahli Umno tetapi diharap ini hanya berbentuk sementara dan tidak menyebabkan perpecahan yang berterusan.

"Itu adalah kehendak ahli Umno dan ini bermakna ketiga-tiga calon itu perlu bertanding," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Persidangan Perwakilan Umno Bahagian Kepala Batas di sini, semalam.

Beliau mengulas tiga calon yang layak bertanding jawatan Timbalan Presiden Umno. Mereka ialah Tan Sri Muhyiddin Yassin, Datuk Seri Mohd Ali Rustam dan Tan Sri Muhammad Muhammad Taib.

Terdahulu dalam ucapannya pada majlis itu, Abdullah berkata, Umno tidak akan berjaya mengharungi cabaran masa depan jika dipimpin oleh mereka yang tidak ikhlas dalam perjuangan.

Katanya, pemimpin yang hanya mementingkan jawatan dan diri sendiri serta kumpulan masing-masing, tiada integriti dan tiada hala tuju, tidak mampu memimpin parti.

“Apa yang perlu, Umno mesti dibarisi oleh mereka yang mempunyai integriti, ikhlas dan sanggup berkorban untuk berjuang demi agama, bangsa dan negara,” katanya.

Pada mesyuarat itu, Abdullah kekal sebagai Ketua Umno bahagian apabila menang tanpa bertanding. Beliau turut menerima borang keahlian 116 orang dari cawangan yang baru ditubuhkan iaitu Taman Sejahtera.

Sehubungan itu, Abdullah mengingatkan perwakilan yang akan menghadiri perhimpunan agung Umno pada Mac depan supaya bijak memilih pemimpin yang bakal mewarisi pentadbiran parti.

"Ada pemimpin yang tercemar dan integriti dicurigai. Apa yang perlu ialah memilih pemimpin yang berwibawa, berintegriti dan berjuang untuk parti dan bukannya untuk kepentingan diri.

"Inilah matlamat yang perlu ada pada perwakilan sama ada di peringkat bahagian mahupun nasional," katanya.

Beliau turut berharap tempoh lebih tiga bulan menjelang pemilihan parti Mac depan tidak dicemari dengan politik wang dan perbuatan yang boleh mencemarkan parti.

Pada sidang media selepas itu, Perdana Menteri berkata, masalah politik wang akan berterusan selagi perwakilan terus meminta daripada calon bertanding.

"Selagi ahli Umno berharap untuk mendapat wang daripada undi mereka, maka politik wang tidak akan selesai dan akan berterusan," katanya.

Kelmarin, Pengerusi Lembaga Disiplin Umno, Tan Sri Tengku Ahmad Rithauddeen Tengku Ismail, menyatakan pihaknya menerima lebih 900 aduan mengenai politik wang.
Posted by kerabu at 11/10/2008 08:10:00 AM

anonymous said...

Eksklusif: Isu Pergaduhan Di Seremban, Bukti Puak-Puak UMNO Kemaruk Dan Gila Kuasa !!

SEREMBAN: Mesyuarat peringkat bahagian yang dijadual berakhir hari ini 'tercemar' apabila Persidangan Perwakilan Umno Seremban pagi ini terpaksa ditangguhkan ekoran pergaduhan sehingga menyebabkan dua perwakilan cedera ringan. Dalam reaksi segera di Kepala Batas, Presiden Umno Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi kecewa dengan pergaduhan yang berlaku sambil menyifatkan ia sebagai kejadian yang amat memalukan. Kejadian itu tidak sepatutnya berlaku dan setiap perwakilan harus mematuhi peraturan dan perjalanan mesyuarat dengan baik, kata beliau. Tegas beliau, tindakan disiplin boleh diambil terhadap mereka yang terlibat jika didapati bersalah.

Katanya, bukan sahaja politik wang yang boleh dikenakan tindakan disiplin malahan kes yang melibatkan pergaduhan juga boleh diambil tindakan sama. Sebaik diajukan soalan itu oleh wartawan, beliau terus menghubungi Pengerusi Perhubungan Umno Negeri, Datuk Seri Mohamad Hasan menerusi telefon bimbit seorang pengawal peribadinya bagi mendapatkan gambaran sebenar mengenai kejadian itu. Perdana Menteri berkata, oleh kerana kejadian itu mengakibatkan kecederaan kepada perwakilan, ia juga merupakan satu perbuatan jenayah dan boleh dikenakan tindakan menurut Kanun Keseksaan. Ketua Umno Cawangan Jalan Kuala Pilah, Abd. Halim Lokman pula membuat laporan di Balai Polis Senawang kerana cedera dipukul seorang pengawal keselamatan.

Punca Berlaku Kejadian Pergaduhan

Mesyuarat yang dimulakan pada pukul 10 pagi tadi menjadi gamat dengan adegan baling kerusi dan tumbukmenumbuk di dalam dewan Kelab Golf Taman Tuanku Ja'afar. Keadaan menjadi kecoh selepas kira-kira 20 minit mesyuarat dimulakan apabila salah seorang ahli Umno cawangan bahagian itu enggan balik ke tempat duduk walaupun diarahkan oleh Timbalan Pengerusi Tetap bahagian Othman Senara. Apabila seorang ahli jawatankuasa keselamatan cuba meminta lelaki itu duduk, beberapa orang penyokongnya bangun dan menimbulkan kekecohan yang berlarutan selama hampir setengah jam menyebabkan sebahagian daripada perwakilan yang datang melarikan diri.

Ketua Umno Bahagian Seremban, Datuk Ishak Ismail kemudian mengeluarkan usul supaya mesyuarat itu ditangguh dan diserahkan perjalanannya kepada Majlis Tertinggi. Naib Ketua Bahagian, Mohd Nor Awang kemudian mengadakan sidang akhbar untuk kumpulan yang menimbulkan kekecohan itu selepas melakukan demontrasi di hadapan dewan dengan membawa sepanduk mengutuk Ishak. Katanya, kumpulan yang menimbulkan kekecohan itu cuma mahu melahirkan rasa tidak puas hati kerana cawangan-cawangan mereka belum lagi bermesyuarat. "Ishak dengan sewenang-wenangnya menggunakan kuasa untuk mengadakan mesyuarat bahagian walaupun Majlis Tertinggi mahukan semua mesyuarat cawangan diselesaikan dahulu, baru boleh mesyuarat bahagian dibuat," katanya.

Rahim Thamby Chik Elak Wartawan

Pengerusi Jawatankuasa Pemantau Umno Bahagian Seremban yang juga ahli Majlis Tertinggi Umno, Tan Sri Rahim Thamby Chik hadir pada mesyuarat itu, tetapi beliau enggan menemui pemberita. Kelmarin, Mohd. Nor yang telah didakwa di Mahkamah Sesyen Seremban pada 2 September lepas atas dua tuduhan memberi rasuah kepada perwakilan, telah melakukan demontrasi di hadapan Wisma Umno Negeri Sembilan. Beliau yang sepatutnya mencabar Ishak gagal bertanding jawatan Ketua Umno Bahagian Seremban selepas Majlis Tertinggi kelmarin membuat pengumuman bahawa beliau tidak layak bertanding jawatan itu kerana masih dalam pertuduhan rasuah. Ini bukan kali pertama kekecohan disaksikan ketika persidangan perwakilan di peringkat bahagian. Pada 17 Oktober lalu, Persidangan Perwakilan Pemuda Umno Bahagian Rantau Panjang kecoh apabila sekumpulan individu bertindak agresif dengan menjerit dan melaungkan rasa tidak puas hati bagi membantah jumlah perwakilan yang didakwa tidak sah.

Ulasan Menteri Besar Negeri Sembilan

Dalam pada itu, Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri Sembilan, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, insiden pergaduhan pada persidangan perwakilan Umno Bahagian Seremban pagi ini tidak sepatutnya berlaku. Sambil melahirkan rasa sedih dengan kejadian itu, Mohamad, yang juga Menteri Besar Negeri Sembilan, berkata beliau akan meneliti laporan penuh insiden itu daripada jawatankuasa pemantau. "Setakat ini, saya sedang menunggu laporan jawatankuasa pemantau," katanya kepada pemberita ketika mengulas kejadian itu. mStar Online

[Pergaduhan yang berlaku ini jelas sekali membuktikan bahawa puak-puak UMNO kemaruk dan gila kuasa. Mereka pasti tidak akan berpuas hati dengan calon pilihan yang diatur oleh pihak atasan. Ini semua sebenarnya berlaku di seluruh negara, cuma perkara ini disembunyikan oleh pihak-pihak tertentu. Semua ini berlaku kerana pengaruh politik wang. Jika tidak sufah pasti pergaduhan tidak akan berlaku. Apapun ini semua adalah petanda bahawa sememangnya UMNO bergaduh sesama sendiri di peringkat pusat. Justeru itu, masa kian hampir untuk kita menyaksikan parti karat itu karam dipukul badai dan gelombang].

anonymous said...

Monday, November 10, 2008

Politik Wang. Betul ke Tidak?

Bercakap tentang politik wang khususnya di dalam pemilihan kepimpinan UMNO sekarang ini bukan calang-calang topik. Semua bercakap tentangnya. Daripada ahli cawangan, bahagian, negeri dan juga pusat. Yang bercakap pun handal-handal belaka. Ahli Majlis Tertinggi, Naib Presiden, Timbalan Presiden, calun-calun jawatan utama dan juga Presiden sendiri.

Hari ini, Presiden parti, Datuk Sri Abdullah Ahmad Badawi juga bercakap mengenainya. Cakap-cakap beliau seolah-olah mengesahkan apa yang berlaku. Apabila yang bercakap itu seorang yang duduk di hiraki tertinggi kepimpinan, tentulah maklumatnya bukan calang-calang maklumat. Hanya maklumat yang telah ditapis dan disahihkan ketulenannya sampai ke Presiden (sepatutnya). Pastinya beserta dengan bukti-bukti yang jelas. Kalau tidak pastilah Presiden tidak bercakap dengan nada yang begitu sedih. Siap dengan muka-mukanya menunjukkan kesedihan dan kemarahan.

Namun disebalik cakap-cakap ini sejak beberapa bulan/tahun yang lepas, ianya kekal sebagai cakap-cakap sahaja. Tidak ada tindakan yang benar-benar berkesan untuk mengatasi masalah ini. Maka cakap-cakap itu hanya akan kekal sebagai cakap-cakap atau pun digunakan kelak untuk mengungut mana-mana calun yang cuba nak lawan tokey (?)
Posted by Zainal A. Kasim at 11/10/2008 08:26:00 AM

dipetik dari :-c-box.blogspot.com/

anonymous said...

Kalau diambil tindakan tentu UMNO dah tutup kedai. - Semua pemimpin dan pencacai kena gantung!

bUnGa mElaTi said...

tak habis2 dgn politik wang lah...
politik wang tu bkn ke rasuah???
tapi aku pelik nape umNO panggil rasuah sebagai politik wang?? nape tak panggil jer sebagai rasuah...

ke umNO malu klu tukar kepada rasuah... maksud yg same, benda yg same.. tapi name nyer di lembut kan sikit... nmaklum lah umNO kan perjuang kan bangsa melayu termasuk
lah bahasa melayu....

walaupun nama umNO sendiri berbunyi dalam bahasa inggeris... bodoh ke apa puak2 umNO ni...

klu sibuk nak martabat kan bahasa ibunda, melayu kan nama umNO jgn duk sibuk pasal bangsa melayu diri sendiri bertaik...

dungu = umNO = bn@umNO

firdaus said...

Kelakar...
ada yang bandingkan ISA dengan pengganas di Indonesia..ISA adalah tahanan yg telah ditahan tanpa dibicarakan!pengganas di Indonesia itu dibicarakan!!
FAHAM?

Kelakar..
TAIP KOMEN MENGGUNAKAN FONT BESAR ADALAH SUATU CARA HIGHLIGHT PADA KOMEN BELIAU,SALAH TU IA AKAN MEMBUAT TANGGAPAN BLOGGERS LAIN SEAKAN MENJERIT..
p/s:dia taip font besar kerana dia nak tulisan dia menonjol di ruangan ini,sedia tahukan ruangan ni dipenuhi oleh orang pembangkang (PR),nilah cara dia..betul tak JIJAH?

firdaus said...

Sila jelaskan..
ya pencacai Be End..
tentang tulisan si Perunding tu..
aku suka penulisan dan hujah kau yg berfakta..
tentang rentetan peristiwa ISA!
membuatkan pencacai xdapat nak patah tulisan kau tu..
(sekali diorang tukar topik lain da..)

pencacai Be End..
sila jelaskan sekali tentang isu pergaduhan di mesyuarat perwakilan di Seremban..

p/s:mereka buat-buat tak nampak kot..KEMARUK KUASA WALAUPUN BERNAUNG DI BAWAH KERIS YANG SAMA.KENAPA YA?
KoNkLuKsI:Keris Dah Tak Relevan Lagi.

(Firdaus-AMK-PKR)
(S/U BHG)

azizah said...

PART 1
untuk perunding dalam dalam kes RPK ada juga otak kau.
tapi bagaimana nak hukum bunuh bagi orang yang murtad sebab di malaysia bukan guna hukum hudud.

kalaupun umno bawa hukum hudud di parlimen untuk dibincangkan. dapatkah 2/3 majoritti sokongan.

kalau tak dapat sokongan dari bukan islam, hukum hudud tetap tidak dapat dijalankan di malaysia.

JADI SEMENTARA PAS NAK TARBIYAHKAN DAP SUPAYA TERIMA HUKUM HUDUD. KITA AMBIL TINDAKAN PADA RPK UNTUK DITAHAN ISA. daripada membiarkan dia begitu sahaja.

PART 2... samb

anonymous said...

Monday, November 10, 2008

UMNO Dan Wang Berpisah Tiada.

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengingatkan bahawa tidak ada tempat dalam UMNO bagi pemimpin parti itu yang terlibat dalam gejala politik wang.

Tegasnya, UMNO memerlukan pemimpin yang memiliki kredibiliti dan bersih daripada amalan politik wang untuk meneruskan perjuangan parti ke peringkat tertinggi.

Kata-kata yang sama dengan Pi Em terdahulu... tindakan jugak sama macam UMNO yang dahulu.

Abad ini, siapa yang tak kenal UMNO? abad ini siapa yang tak tahu satu-satunya "Universiti Cepat Kaya" ialah UMNO? tanyalah sesiapa sahaja baik yang bergiat dalam politik secara aktif atau tidak aktif pasti tahu UMNO dan wang tak dapat dipisahkan.

Sebutlah satu nama pemimpin dalam UMNO yang tak pernah dikaitkan dengan wang.sebutlah satu mesyuarat mana-mana cawangan atau bahagian dalam UMNO yang tak melibatkan wang.sebutkan juga UMNO tanpa wang, pasti janggal bunyinya kan?

Tolak pemimpin yang terlibat dengan politik wang?sebutkan pula satu nama dalam senarai pencalonan Mac ini yang tak terlibat dengan wang.ada?

Kalau ada pasti itu bukan UMNO, tapi "hantu" yang menyamar sebagai ahli UMNO.


Tak percaya? tanyalah ahli UMNO sendiri.


Posted by Topengperak_Xinwugi at 1:45 PM

azizah said...

part 2 untuk perunding....

ini menunjukkan pembangkang terutama PAS terlalu taksub pada parti bukan perjuangan islam dan agama. mereka sukar membezakan kebenaran. apa yang mereka tahu semuanya palsu dan politik walaupun perkara tersebut benar hanya kerana ia datang daripada pihak sebelah lain.

bukan kah kita diajar supaya mendengar sesuatu apa yang dikatakan bukan melihat siapa yang berkata.

saya melihat ini sebagai tindakan kurang rasional. ia berbeza dengan kami, walaupun kata-kata pembangkang menyakitkan hati sekurang-kurangnya kami kaji.

part 3 samb...

azizah said...

part 3...
BAGAIMANA KITA NAK MENTAFSIR KEBAIKAN YANG ADA MUSLIHAT...
benar perbuatan itu baik... tetapi adakalanya orang yang berbuat baik itu mengharapkan sesuatu untuk nya.

contoh...
adun pas memberi hadiah dan sumbangan kepada ahli dengan membelikan sejadah dan pakaian untuk ahli-ahlinya. apakah niatnya....

adun umno memberikan wang saku rm50.00 kepada ahli-ahlinya... dengan tujuan menampung duit minyak kereta dan cuti kerja misalnya.... apakh niatnya benar-benar begitu...

sama ada semua kebaikan di atas ada muslihat atau pun tidak bergantung kepada niat dan keikhlasan.

MASALAH BESARNYA... pembangkang hanya melihat sesuatu yang buruk sahaja sekiranya ia datang daripada pihak kerajaan walaupun niat sebenar adalah ikhlas.

SAMA-SAMA KITA FIKIRKAN.

anonymous said...

Monday, November 10, 2008

Tompek Den Ekau Kolahi, UMNO Tak Guno !

Bak kata Husin Lempoyang, "Siapa biaso dengan orang Nogori dan Melako akan sodar mereko memang seronok dibuek kawan. Pandai borak, kaki bocerito dan copek mesro. Mereka bule melawak, konokan orang dan sporting bila dikonokan."

Memang benar sekali, orang nogori senang dibawak berkawan. Tidak dapat dinafikan dengan fakta sains sekalipun, orang nogori mudah mesra dan sporting.

Sebagai salah seorang anak nogori, saya terpanggil untuk mengulas isu yang agak memalukan ini. Jika diikutkan, kita memang tak peduli sangat tentang apa yang berlaku dalam masyarakat UMNO tambahan pula sekarang ini, UMNO semakin nazak dengan pelbagai insiden di peringkat akar umbi. Apatah lagi di peringkat tertinggi.

Tetapi oleh sebab peristiwa yang seumpama WWE berlaku di Seremban, anak-anak nogori yang lain sedikit-sebanyak terkena tempiasnya. Kawan-kawan sepejabat pun dah mula kenen-kenen. Perkataan-perkataan seperti MIC dan Hindraf begitu synonim untuk dikaitkan dengan apa yang telah berlaku.

Lantaklah, itu orang UMNO yang makin terdesak dan makin menjadi-jadi. Bezanya ia terjadi di Negeri Sembilan.

Kita di Pakatan Rakyat harus mengambil iktibar dan kembali mengukuhkan parti ke tahap yang lebih jitu. Kita harus mematri penyatuan di antara komponen Pakatan Rakyat dan kita juga harus bersedia untuk menjadi sebuah wadah yang diterima oleh semua peringkat masyarakat.

Mentaliti harus diubah, kita bukan parti keduitan. Pakatan Rakyat adalah parti untuk rakyat dan apabila diberi mandat menjadi kerajaan kelak, pastikan kerajaan itu adalah kerajaan untuk rakyat. Pastikan pengorbanan setiap rakyat ke arah reformasi ini berbaloi.

Posted by Edyes at 11:26 AM

azizah said...

untuk bunga melati... baik kau baca sejarah daripada memperbodohkan diri di khalayak ramai.

azizah said...

kadang-kadang rasa pelik... pembangkang dah dapat 5 negeri... jadi jalankanlah tugas mengikut yang puak korang mahukan. asalkan hak perlembagaan dipatuhi. peliknya pembangkang masih lagi menyalak-nyalak membuat demontrasi menunjukkan rasa tak puas hati.

pelik... pelik...rakyat dah bagi kuasapun masih lagi menyalak-nyalak.

anonymous said...

Eksklusif Korup

Syed Hamid - orang luar UMNO tak perlu laporkan aktiviti politik wang UMNO.

Logik berfikir pemimpin UMNO tak lurus, bengkang bengkok.
Rasuah dan politik wang UMNO ada eksklusiviti dan 'orang luar' tak berhak mencegahnya. Pada hal, pemimpin yang menang pemilihan UMNO secara korup akhirnya akan memimpin negara.

Masih mereka percaya dengan doktrin urusan UMNO untuk UMNO saja sama seperti mereka percaya politik suku, agama suku.

Orang yang membuat laporan pula kena bedal oleh Syed Hamid.
Menteri sekanan Syed Hamid sepatutnya tak perlu gentar atau menunjukkan kegentarannya dengan laporan sedemikian. Bahkan, beliau harus dilihat terbuka dan sedia disiasat.

Tuduhan boleh datang dan pergi tetapi apa diheran dengan laporan yang dibuat jika kita tak bersalah. Berani kerana benar.
Penyiasatan yang akan dibuat akan membersihkan lagi nama baik beliau jika ia cuma laporan berunsur politik.

Sekarang, isu politik wang Syed Hamid dah meningkat kepada cara berfikir UMNO yang pelik iaitu urusan politik wang mereka adalah eksklusif untuk sesama mereka dan undang-undang negara tak berhak menyentuh amalan seperti itu.
Dengan imej seburuk itu dan jalan berfikir sebengkok itu, layakkah UMNO memimpin Malaysia?

Posted by faqir putih at 6:35 PM

dipetik dari: cetusan-hati.blogspot.com

zali said...

Polis menahan 23 orang termasuk beberapa pemimpin pembangkang yang disyaki terlibat dalam perhimpunan haram di hadapan Dewan Sivik, Petaling Jaya di sini malam tadi.

tak habis-habis buat kecoh...bangang!

azizah said...

kebanyakkan orang lelaki memang suka bergaduh... apa nak diherankan.
tengok bola sepak gaduh, pasal awek gaduh, mesyuarat gaduh, nak kahwin gaduh, cerai gaduh, pegi berlumbapun gaduh, pegi nyanyi gaduh, nak jadi imampun gaduh.

pendek kata dah tak heran... kebanyakkan orang lelaki memang suka gaduh tak kiralah dia umno ke, pas, pkr ke, kelantan ke, ns, johor ke, kl ke...

anonymous said...

Tahniah Mat bTaib, Ali Rustam Dan Abdullah Badawi

Tahniah Mat Taib. Tahniah Ali Rustam. Tahniah Abdullah Badawi. Anda bertiga dah berjaya. Muhyiddin Yassin tak menang kerusi Timbalan Presidan UMNO tanpa bertanding. Hantu dan pelesit anda bertiga menang handal. Nombor satu. A one.

Dengan ini harapan UMNO untuk jadi tulangbelakang Barisan Nasional yang unggul nampak samar-samar. Apa taknya. Walau Najib Razak dah menang tak bertanding, peluang dia Perdana Menteri masih belum terjamin.

Lebih-lebih lagi bila kes Altantuya belum berakhir. Kita tak tau apa akan jadi bila perbicaraan diteruskan minggu depan. Kita belum tau apa kata dua pegawai polis yang tertuduh dalam kes ini.

Kita belum tau apa Raja Petra Kamaruddin akan cakap. Lepas bebas dari ISA, RPK hampir pasti dijadikan saksi dalam kes ini. Jadi, apa keputusan muktamad kes ini dan apa akan jadi kepada Najib?

Oleh itu, bagaimanakah jika Najib jadi Presiden UMNO dan Perdana Menteri dengan persepsi umum yang sangat negatif terhadap dirinya?

Oleh itu, bagaimanakah jika Muhyiddin dikecundangkan oleh rasuah politik? Bagaimanakah jika Ali atau Mat Taib yang jadi Timbalan Presiden UMNO dan Timbalan Perdana Menteri bila dia orang ni nak cakap Inggeris pun tunggang langgang?

Saya serahkan seluruh persoalan di atas kepada warga UMNO yang insaf akan masa depan agama, bangsa dan tanahair. Terserahlah kepada mereka untuk menangani dan mengatasi segala-galanya.

Mungkin selepas seluruh bahagian UMNO selesai dengan perwakilan masing-masing, semua pihak wajar mendesak Majlis Tertinggi UMNO mempercepatkan proses pemilihan pucuk pimpinan parti.

Mungkin juga mereka perlu mengadakan mesyuarat bahagian masing-masing untuk mengeluarkan usul ke arah ini.

Terserahlah. Kalau UMNO nak terus perkasa dan berkuasa, buatlah sesuatu secara segera dan bijaksana. Jika tidak, biarkan saja Abdullah dan kesongsangan perjuangannya terus memandu UMNO ke zaman kehancurannya.

http://politica-net.blogspot.com

azizah said...

untuk firdaus yang tak ada logo...

seperti mana kau yang suka gunakan penyamaran dan memanipulasikan nick name kau... begitu jugalah dengan pkr. jauh lebih hebat dalam penyamaran dan memanipulasikan fakta untuk bodohkan penyokong pkr.

azizah said...

sekurang-kurangnya saya melihat disini... zali tetap zali, bn@umno tetap bn@umno dan saya azizah tetap azizah...

tak pula kami ni nak menyamar-nyamar. berani kerana benar.

kalau kami ni suka jadi pembodek tentunya tak masuk ruangan ni. lebih baik masuk je kelab-kelab umno lain.

anonymous said...

WAHYU MAKHLUK GHAIB DAN KEMUNGKINAN BERLELUASANYA RASUAH POLITIK DALAM PEMILIHAN UMNO

Saya tidak mempersoalkan prinsip kebebasan memilih di dalam UMNO. Tetapi, kebelakangan ini terdapat kata-kata tentang wujudnya makhluk ghaib yang kononnya telah mengarahkan segelintir bahagian tertentu mencalonkan Datuk Seri Ali Rustam atau Tan Sri Muhammad Muhd Taib ke jawatan Timbalan Presiden UMNO Malaysia.

Kononnya, makhluk ghaib itu mahukan Tan Sri Muhyiddin Yassin dinafikan kemenangan tanpa bertanding bagi jawatan Timbalan Presiden UMNO Malaysia.

Kononnya, ini kerana Muhyiddin disifatkan oleh makhluk ghaib itu sebagai pemimpin yang terlalu sangat memperjuangkan suara warga UMNO akar umbi sehingga menyebabkan proses peralihan kuasa dipercepatkan dari Jun 2009 kepada Mac 2009.

Soalnya, betulkah begitu dan siapakah makhluk ghaib berkenaan? Soalnya juga, benarkah sejumlah besar wang ringgit jadi motivasi yang digandingkan dengan arahan makhluk ghaib itu supaya sesetengah bahagian tertentu memberikan pencalonan kepada Ali atau Muhammad?

Kini akan terjadi pertandingan tiga penjuru antara Muhyiddin-Ali-Muhammad bagi jawatan Timbalan Presiden UMNO Malaysia. Kepada segelintir perwakilan yang tidak berprinsip, situasi ini amat menguntungkan. Ini akan membolehkan mereka mengugut calon-calon terbabit untuk terlibat dalam rasuah politik. Mungkin juga sesetengah calon tertentu akan melakukan rasuah politik secara sukarela demi keghairahan mendapatkan undi dan kemenangan.

Semoga Badan Pencegah Rasuah dan badan-badan perisikan yang lainnya akan memantau kemungkinan ini secara ikhlas dan jujur di semua peringkat, termasuk bagi pertandingan jawatan Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia.

http://kuda-kepang.blogspot.com

anonymous said...

bersatu kita bersatu....bersama pemimpin penipu..rakyat selalu ditipu...untuk ambil duit saku...

KEPALA BATAS: Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mahu penyokong ketiga-tiga calon Timbalan Presiden bersatu dan kembali bekerjasama selepas berakhirnya pemilihan parti, Mac depan.

Perdana Menteri yang juga Presiden Umno, mengakui pertandingan bagi jawatan kedua tertinggi dalam parti itu akan mewujudkan tiga kumpulan dalam parti.

“Kewujudan tiga kumpulan itu sudah tentu akan memecahkan ahli Umno tetapi diharap ini hanya berbentuk sementara dan tidak menyebabkan perpecahan yang berterusan.

"Itu adalah kehendak ahli Umno dan ini bermakna ketiga-tiga calon itu perlu bertanding," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Persidangan Perwakilan Umno Bahagian Kepala Batas di sini, semalam.

Beliau mengulas tiga calon yang layak bertanding jawatan Timbalan Presiden Umno. Mereka ialah Tan Sri Muhyiddin Yassin, Datuk Seri Mohd Ali Rustam dan Tan Sri Muhammad Muhammad Taib.

Terdahulu dalam ucapannya pada majlis itu, Abdullah berkata, Umno tidak akan berjaya mengharungi cabaran masa depan jika dipimpin oleh mereka yang tidak ikhlas dalam perjuangan.

Katanya, pemimpin yang hanya mementingkan jawatan dan diri sendiri serta kumpulan masing-masing, tiada integriti dan tiada hala tuju, tidak mampu memimpin parti.

“Apa yang perlu, Umno mesti dibarisi oleh mereka yang mempunyai integriti, ikhlas dan sanggup berkorban untuk berjuang demi agama, bangsa dan negara,” katanya.

Pada mesyuarat itu, Abdullah kekal sebagai Ketua Umno bahagian apabila menang tanpa bertanding. Beliau turut menerima borang keahlian 116 orang dari cawangan yang baru ditubuhkan iaitu Taman Sejahtera.

Sehubungan itu, Abdullah mengingatkan perwakilan yang akan menghadiri perhimpunan agung Umno pada Mac depan supaya bijak memilih pemimpin yang bakal mewarisi pentadbiran parti.

"Ada pemimpin yang tercemar dan integriti dicurigai. Apa yang perlu ialah memilih pemimpin yang berwibawa, berintegriti dan berjuang untuk parti dan bukannya untuk kepentingan diri.

"Inilah matlamat yang perlu ada pada perwakilan sama ada di peringkat bahagian mahupun nasional," katanya.

Beliau turut berharap tempoh lebih tiga bulan menjelang pemilihan parti Mac depan tidak dicemari dengan politik wang dan perbuatan yang boleh mencemarkan parti.

Pada sidang media selepas itu, Perdana Menteri berkata, masalah politik wang akan berterusan selagi perwakilan terus meminta daripada calon bertanding.

"Selagi ahli Umno berharap untuk mendapat wang daripada undi mereka, maka politik wang tidak akan selesai dan akan berterusan," katanya.

Kelmarin, Pengerusi Lembaga Disiplin Umno, Tan Sri Tengku Ahmad Rithauddeen Tengku Ismail, menyatakan pihaknya menerima lebih 900 aduan mengenai politik wang.

Posted by kerabu at 11/10/2008 08:10:00 AM

anonymous said...

Isnin, 2008 November 10

TERPERANJAT !!! JANGAN BERI TEMPAT PADA AHLI RASUAH – berita hairan

PEKAN: Datuk Seri Najib Razak berkata, ahli Umno yang terbabit dalam politik wang pada pemilihan parti Mac tahun depan sepatutnya tidak diberi tempat dalam kepemimpinan parti.

Timbalan Perdana Menteri berkata, politik wang akan menjejaskan Umno berikutan pandangan orang luar, proses pemilihan dalam parti tidak bersih.

Beliau berkata, keadaan itu juga menyebabkan pemimpin yang tidak sepatutnya diangkat untuk sesuatu jawatan akhirnya terpilih disebabkan sokongan berdasarkan mainan politik wang.

kah kah kah …… biar betul…. kah kah kah…. biar betul cakap ni…. kah kah kah…. tu macam mana ……abis semua bungus…. kah kah kah….lingkup satu kapal…

kah kah kah….nak cari yang TAK RASUAH…..kah kah kah… macam nak cari air laut tak masin….kah kah kah…. mana nak jumpa…. kah kah kah… ade jumpa ke?..... kah kah kah


Dicatat oleh Tukar Tiub pada 4:35:00 AM

ngalabu said...

Pemilihan umno yang sudah dan sedang berlangsung ibarat satu kumpulan manusia yang berada dalam tong tahi yang besar sesiapa yang terlibat sama ada sebagai calon atau sebagai pemilih terpaksa terjun dalam tong tahi tersebut. Sesiapa yang tidak mahu atau tidak sanggup maka dia terpaksa keluar dari tong tersebut. Yang ada di dalamnya terpaksalah bergelumang dengan tahi. Aku rasa bn@umno ,ajijah,zali dan yag lain-lain penyokong mereka sangat faham maksud aku.

mudz said...

sambungan. tambah lagi

Baguih. Tambah lagiiiii

Lahanat punya UMMNO.

Memang orang-orang UMMNO ngok / bangang / bodoh tahap marhain / tolol /gila meroyan/ tak sekolah/kaki bodek /...

adake dipilih

kaki betina/ kaki mark-up price / kaki makan komisyen / kaki makan rasuah / kaki beri rasuah / kaki songlap / kaki sontot / kaki ngentot / kaki sex bwh umur / kaki raba bontot / kaki bangsat

sebagai calon pemimpin

Kerana duit, Orang-orang UMNO sanggup jadi ngok sampai mampus, sanggup gadai bangsa dan tanahair.

Orang -orang UMNO paegi mampus lagi bagus, hidup pub menyusahkan orang lain.

bUnGa mElaTi said...

pn azizah said:

untuk bunga melati... baik kau baca sejarah daripada memperbodohkan diri di khalayak ramai.

November 9, 2008 10:38 PM

melati cakap...

apa ko merepek ni, sejarah tetap sejarah dan tak boleh di ubah, yg boleh di ubah ialah mase skang ni, aku pelik dan hairan walaupun aku naik heran klu baca brita hairan kenapa umNO yg sibuk kta memperjuang kan bahsa melayu tapi tak nak merubah 'umNO' yg disebut dalam bahasa penjajah???

adakah pemimpin melayu dalam umNO taksud pada panjajah?? atau takut pemimpin2 terdahulu marah atau apa??

apa yg pn azizah cube bgtahu saya ialah dgn meneliti semula sejarah??? kita jgn sebut pasal sejarah pn azizah... sejarah dah tak boleh di ubah.. tapi persoalan nyer dalam mase sekarang ni...

PAHAM TAK PN AZIZAH?? PERSOALAN NYER SEKARANG?? BKN DULU2....
KATA MEMPERJUANG KAN BAHASA MELAYU....

jadi saper yg bodoh?? pn azizah atau saya?? balik buat surat suh pemimpin pn azizah ubah perkataan umNO yer...

baru datang sini komen org ok??
paham??

ada akai pakai lah pn azizah...
ada otak jgn simpan dalam kotak...
ok pn azizah??

bUnGa mElaTi said...

skang apa komen pn azizah pasal 'politik wang'???

saya nak tanya pada pn azizah lah apa beza 'rasuah' dan 'politik wang'????

sila jawab klu pn azizah ni pandai dan selalu membuat kajian mengenai sejarah....

jawab pn azizah sila jawab... jgn suke hati nak bidas org... dalam umNO sendiri berbalah bila waktu pemilihan... penah dgr ke kerusi terbang atau org bertumbuk dalam PAS waktu pemilihan???

klu ada sila nyatakan bila dan di mana... senang saya nak rujuk balik sejarah....

pn azizah...pn azizah.... hati ko keras...

peon pencen said...

Sebelum PRU12 yg lalu saya adalah salah seorang ahli ajk UMNO dlm satu cawangan di T Intan.

Oleh kerana bosan dgn perangai ketua2 cawangan dan bahagian yg terlalu rasuah, kami ahli2 telah keluar dari UMNO.

UMNO sudah menjadi sebuah parti yg terlalu busuk. Sehingga kini saya malu untuk mengaku sebagai ahli UMNO.

UMNO telah menghalal kan rasuah. Tidak ada apa bezanye rasuah dan politik wang, cuma UMNO sahaja yg menyebut nye politik wang dan menghalal kan nye.

Mengapa pemimpin UMNO sanggup berbelanja begitu banyak memberi rasuah kepada ahli2 nye?

Ahli2 yg buta kayu ini pula sanggup menerima rasuah itu.

Adakah ahli2 UMNO ini tidak tahu bahawa wang 'rasuah itu HARAM'

Saya kira UMNO akan menerima hukuman dari Allah kerana menghalalkan rasuah.

ngalabu said...

Masya Allah apa yang berlaku dalam permilihan UMNO, seolah-olah mereka ini tiada tuhan dan tidak takut mati, hidup hanya sementara saja, woi zali, bn@umno jijah sedarlah , bertaubatlah semua, keluarlah dari tong tahi yang besar itu.

bUnGa mElaTi said...

itu yg menjadi persoalan nyer... aakah politik wang bkn rasuah?? atau rasuah ni salah dan politik wang di benarkan??

mengapa politik wang yg di guna pakai dalam umNO?? dalam tv3 suku, berita hairan dan utusan melayau menulis politik wang dan bukan nyer rasuah yg seperti mana org2 kampung paham....

kepada pn azizah yg jugak penyalak umNO di siasah ni, apakah perbezaan perkataan rasuah dan politik wang... sila jawab bagi saya penjelasan yg btol, pn azizah seorg yg pandai jugak, sehingga mengatakan org lain cube memperbodoh kan diri...

sebenanyer umNO yg cube memperbodoh kan org seperti pn azizah... politik wang bukan lah 100% rasuah... agak nyer lah, atau pn azizah kurang arif tentang maksud politik wang...

bUnGa mElaTi said...

PR telah menang di 5 negeri dan mereka sebagai pemerintah telah menjalankan tanggungjawab yg telah di amanah kan, tu pn azizah jgn risau, saya rase mereka lebih arif dan tahu mengenai nyer...
pn jijah jgn risau... tahu lah mereka menjalan kan tugas masing2 ok...

pn azizah said:

kadang-kadang rasa pelik... pembangkang dah dapat 5 negeri... jadi jalankanlah tugas mengikut yang puak korang mahukan. asalkan hak perlembagaan dipatuhi. peliknya pembangkang masih lagi menyalak-nyalak membuat demontrasi menunjukkan rasa tak puas hati.

pelik... pelik...rakyat dah bagi kuasapun masih lagi menyalak-nyalak.

November 9, 2008 10:50 PM

melati said:

pada pendapat saya org2 PR hanya bising2 mengenai hal2 yg berkaitan rakyat yg di zalimi pn azizah... akta ISA tu kan zalim... menahan tanpa membicara kan pesalah...

tapi jgn cakap org2 PR jer pn azizah... apa kurang nyer 'anjing-anjing' umNO pn azizah... mereka sering membuat bantahan, menghantar demo, membuat demontrasi jalanan, contoh ada bkn takde, contoh nyer uitm... bkn ke tu satu demontrasi jalanan yg di taja umNO??

di penang, berkenaan isu DEB... saper yg buat bantahan dan demontrasi??? berkenanan perlantikan pemimpin PKNS...saper yg tak puas hati... umNO kan?

kata suh tadbir tapi bila dah tadbir org2 umNO dan anjing2 umNO tak payah lah nak sibuk...pasal PKNS tu nape nak sibuk so skang ni saper yg kacau pentadbiran dalam 5 negeri tu???

dah kalah buat cara kalah jgn nak menyalak lagi... cube lagi PRU ke 13 nanti yer...

ngalabu said...

Ramai juga ustaz yang terlibat sebagai calon atau pemilih dalam umno, dan mereka ini sama-sama bergelumang dengan tahi, sedarlah wahai ustaz, apa sikap kita semasa berhadapan dengan Allah, sedangkan kita terpalit sama-sama tahi kerana berada dalam tong besar tahi .

bUnGa mElaTi said...

ustat?? ok lah klu btol2 nak memperjuang kan melayu dalam umNO mungkin cara diorg dgn menjadi salah seorg dari umNO... tak salah..

tapi terang pemimpin tertinggi umNO tak mengikut ajaran islam...
saya takde lah alim atau nak bersyarah kat sini, kita cuba back to basic... menutup aurat kan salah satu dari tuntutan agama, jadi mengapa kita nak pilih pemimpin yg secara terang tidak menunaikan salah satu tuntutan islam....

terserah pada anjing2 umNO nak menilai... mmg tak di nafikan itu hak masing2, kubur lain2... tapi kita sebagai umat islam wajib menegur dan menolak pemimpin mcm tu.....

so pikir2 kan lah... kepada pn azizah... adakah anda jugak tidak menutup aurat (rambut)??? klu belum sila lah berbuat demikian, mati tidak mengira waktu dan jika saudari pn azizah sudah berumah tangga, dosa pn azizah akan ditanggung oleh suami pn azizah...

mesti pn azizah tahu kan... pn azizah seorg yg cerdik dan berpelajaran... jadi fikir-fikir kan lah...

anonymous said...

Isnin, 2008 November 10

Bodohnya UMNO Tanjong-Utusan Melilau

PULAU PINANG 10 Nov. — UMNO Bahagian Tanjong menyerahkan memorandum bantahan kepada Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) berhubung isu penggunaan pelbagai bahasa pada papan tanda nama jalan di tapak warisan Georgetown.

Memorandum itu disampaikan oleh Timbalan Ketua UMNO Bahagian Tanjong, Raja Munir Shah Raja Mustapha kepada Yang Dipertua MPPP, Datuk Zainal Rahim Seman di sini hari ini.

Memorandum tiga muka surat itu antara lain mempersoalkan tujuan MPPP dan kerajaan negeri menggunakan pelbagai bahasa bagi papan tanda nama jalan di tapak warisan itu yang disifatkan sebagai mencabar ketuanan Melayu.

Zainal Rahim berkata, MPPP belum menetapkan mekanisme tertentu untuk pelaksanaan cadangan kerajaan negeri itu.

Pada 24 Oktober kerajaan negeri mengumumkan akan menggunakan pelbagai bahasa pada papan tanda nama jalan di tapak warisan Georgetown dan ini disifatkan sebagai tidak menghormati Perlembagaan Persekutuan.
- Bernama


Ahaks............nih lagi 1 samdol yang takat berani kot belakang pemimpin parti sendiri.......masa mahadet meng'English'kan sains dgn matematik............sekor berok nih x nampak batang hidung...........

Bila Paklah jadi PM..........Berok2 samdol nih juga tak nampak muka nak Me'melayu'kan sains dgn matematik...........bila kerajaan negeri nak buat papantanda pelbagai tulisan bahasa (hanya di kawasan pelancongan).........ramai yg jd beruk dalam zoo..........

berok2 nih tak faham & tak belajar bahasa........mgkin berok nih takot kalau tulis pelbagai bahasa.............nama tmpat yang di tulis dgn tulisan jawi 'Georgetown' (kononnya melayu) akan di eja jadi 'johntown' (cara bacaan setelah di eja),klau tulisan cina pula jadi 'Kuntown' kalau india jadi 'Santown'..................

Betapa bodohnya UMNO tanjong...........lupa pula dengan 50 tahun memerintah..............melayu pulau pinang masih kongsi rumah sebumbung 3 keluarga yang tiada kaitan saudara hanya saudara sesama islam.........

Inilah tahap pemikiran Politik UMNO.................rakyat juga ada yang ikut akal mcm melayu dalam UMNO nih............mcm bro Isham ckp.........United Malays National Organisation (1 lagi ketuanan bahasa melayu dalam UMNO).........tuh bahasa apa bodohhh.........Khakkkkkkkkk Ptuihhhhhhhhhhhh

Dicatat oleh aloha2 di 17:33

putra revolusi said...

anonymous,

Walaupun negara sudah merdeka lebih daripada setengah abad, namun UMNO (United Malays National Organisation) masih menggunakan bahasa kolonial sebagai tanda nama parti itu. Mengapa nama UMNO yang berbaur kolonial itu tidak ditukar kepada PEKEMBAR (Parti Kebangsaan Melayu Bersatu)?

Rakyat Penang masih tertunggu-tunggu bilakah gerangan pula UMNO Tanjong hendak mengemukakan bantahan kepada presiden mereka kerana parti itu masih menggunakan bahasa kolonial?

tekong darat said...

bahasa melayu?...
mana ada class...
tak gitu zizah?

perunding said...

sekadar untuk adik2 darjah 1 dan 2.

apa makna politik wang

apabila sseorang A namanya mahukan bahagian B memilih beliau untuk dicalonkan bertanding jawatan X katakan.
berkata A,hai ketua B kau bawaklah bincang dgn semua wakil2 dari cawangan2 kau bahawa aku sanggup bayar setiap orang rm1000 (sbg contoh) bagi kau orang namakan aku.

atau boleh juga ketua B datang jumpa A.
berkata ketua B,hai A sekiranya kau berkehendakan sekelian kami menamakan akan dikau utk calon jawatan X maka sangguplah ngkau membayar kami rm1000 setiap seorang.

RASUAH lah tu.apa nak kona kona lagi.
baru calonkan nama..
nanti hari bertanding nanti..tak ke bersanding duit,berkenduri duit.
untungnya jadi orang parti tu ya...

perunding said...

hai adik2
apabila adik solat hendaklah adik berniat kerana Allah dan ikhlas kerana Allah.
itu namanya berniat baik .

tetapi sekiranya adik ternampak ada orang sedang merompak,jgnlah adik tanya..
encik merompak ni berniat baik ke..?
encik merompak ni ikhlas ke..?

gitu juga kalau ada orang jumpa adik..dan berkata..
adik ni pakcik nak bagi RASUAH ni dengan niat baik dan ikhlas..
adik gunalah baik2.

pengajarannya cikgu,
perkara/perbuatan baik memerlukan niat yg baik..
sedangkan perbuatan jahat/rasuah tetap salah dan jahat biarpun apa niatnya.

firdaus said...

aku sangkal dakwaan jijah tentang penggunaan nickname aku ni...
nilah nama penuh aku..
MOHD FIRDAUS BIN ZAINAL.
jadi..takkanlah aku nak pakai nama kat blog ni nama Azizah?bnumNO?zali?
bukan ke lain ejaan dan bunyi tu..
lagipun nama yg aku tulis tadi tu adalah jijik..
aku gunalah nama aku firdaus,bukan nak gebang,aku memang setiausaha AMK BHG Sembrong!
jijah sila rujuk blog AMK!
Zali pun sama!
moral;jgn cakap sembur je!

(Firdaus-AMK-PKR)

firdaus said...

betul tak apa yg aku tulis kawan2ku semua..
berkenaan politik wang dalam pemilihan umNO,rujuk penulisan aku sebelum ni,
mereka (Pencacai be End) pasti akan membuka topik yg lain..mereka takkan menjelaskan isu atau salahlaku tersebut...
buat2 xnampak no..

p/s:politik wang itu adalah rasuah tapi pencacai sebutkan dengan sopan dan halus iaitu politik wang,nilah tabiat menghalalkan cara.Mereka nak takut apa,sistem prundangan dan kehakiman negara inikan pencacai yang punya.Tak hairanlahkan..

(Firdaus-AMK-PKR)
(S/U BHG)

azizah said...

bungamelati ...
membantah untuk mempertahankan hak dengan membantah dengan perkara yang boleh mendatangkan masalah adalah dua perkara berbeza.

JANGANLAH JADI pakturut sangat. KALAU ORANG LAIN DAH MEMPERTIKAIKA HAK KITA. MESTILAH KITA BANGKANG.

AWAK NI SAYA RASA MEMANG TAK ADA JIWA.

UITM BUAT DEMONTRASI UNTUK PERTAHANKAN HAKNYA.
ORANG MELAYU BUAT DEMONTRASI SEBAB LIM GUAN ENG SUKA-SUKA HATI NAK HAPUSKAN DEB. DEB ITU HAK MELAYU.

tapi pkr dan pas buat demontrasi nak bebaskan anuar pengkhianat melayu.
pkr buat demontrasi nak bebaskan raja petra, orang yang menghina islam

jauh matlamatnya.

HIDUP MEAYU teruskan perjuangan demi islam, melayu dan malaysia.

azizah said...

untuk anynomous ... (perkataan inggeris juga ni)

menggunakan papan tanda dengan pelbagai bahasa dengan mempelajari bahasa inggeris sama ada dlm sains an metematik atau subjek lain adalah 2 perkara yang amat brbeza.

di sinilah letaknya mentaliti rendah tahap cipan puak-puak pkr dan pas

thailand misalnya ... pelajarnya boleh memilih banyak subjek bahasa untuk dipelajari bangi menambahkan ilmu tapi diorang tak gunakanpun banyak bahasa kat papan tanda jalan.

eeee malaslah nak hujah dengan orang bodoh. buang masa.

azizah said...

untuk perunding....
kebaikan yang ada muslihat juga adalah rasuah.

bagi tiket pegi haji dengan niat nak pancing undi... pun rasuah.

apasal tak bagi tiket pegi haji pd orang susah. kenapa yang pegi tu ada kaiatan suku sakat, adik tiri bapam mertua atau sahabat-sahabat yang tolong bayarkan duit banner masa kempen ari tu.

apasal....

perunding said...

sekadar makluman
semua MB mempunyai QUOTA haji
bukan TIKET FREE haji.

bUnGa mElaTi said...

buat tatapan puan azizah....

"membantah untuk mempertahankan hak dengan membantah dengan perkara yang boleh mendatangkan masalah adalah dua perkara berbeza"

puan azizah, apa ko merepek ni...apa yg mempertahan kan hak?? uitm bkn nyer sekarang ni 100% orang melayu je belajar kat uitm... ade dari luar negara... saper yg bukak kepada rakyat luar negara?? bkn PR tapi kerajaan umNO.... ok tu satu hal, lagi satu hal plak, puan azizah bgtahu saya yg membantah yang boleh mendatang kan masalah??? apa ni puan azizah...

puan azizah ni baca berita tak?? tahu tak apa yg diorg buat?? hanya meminta 'MANSUHKAN ISA' dan 'BEBASKAN SEMUA TAHANAN ISA'....

BKN TERTUMPU PADA RPK SAHAJA PUAN AZIZAH.....

tu kene paham, klu tak paham matlamat jgn main sembur jer, klu setakat dgr berita pro umNO dan kerajaan, mmg lah tulis mcm tu puan azizah, bukak minda dan pakai akai....

apa beza nyer dgn PR...PR tak pernah buat demontrasi tak aman, saya pernah pergi melihat sendiri, diorg membuat secara aman. tapi bila polis dah campur tangan tu yg jadi kecoh...polis kata takde permit...

berlainan pula dgn umNO atau uitm, same berdemontrasi tanpa permit tapi tak pernah di halang oleh polis, apa beza?? PR pun mempertahan kan hak2 kemanusiaan... mcm puan azizah cakap, uitm pun mempertahan kan hak nyer, same sahaja puan azizah...

cume yg membezakan nyer adalah PR dan kerajaan umNO... sebab tu bila umNO dan uitm buat demontrasi tak pernah di halang dan ditangkap...beza tu...

kanak2 yg baru akil baligh pun boleh nampak perbezaan... mungkin puan azizah belum akil baligh kot...

tapi bila najib al-rosmah rambut kembang cakap DEB akan di mansuh kan secara beransur2 mana penjilat, mana anjing2 umNO yg dulu menyalak tak tentu pasal bila DAP cakap hal DEB, tapi bila bos sendiri dah cakap mcm tu, masing2 anggguk jer.... tak pulak buat demontrasi pertahan kan hak puan azizah????

mana perginyer hero2 yg dulu menyalak...mana?? bila boss sebut diam membisu... jadi pak turut... gila ke apa. org lain bkn main lagi bila boss cakap diam jer...

lawak lah sandiwara penjilat2 umNO mcm puan azizah...


akai ada pakai...otak ada jgn simpan dalam kotak...

bUnGa mElaTi said...

buat tatapan puan azizah sekali lagi dengan izin....

puan azizah, apa yg uitm buat tu perkara yg paling bodoh dalam sejarah pendidikan... sebab apa saya kata mcm tu puan azizah, sebab "menteri besar selangor hanya memberi cadangan dan bukan nyer mempunyai kuasa mutlak ke atas uitm dalam erti kata yg sebenar nyer..."

seperti kita sedia maklum bahawa yg datang berarak dari uitm ke SUK selangor tu adalah terdiri daripada org2 yg berpendidikan tinggi... yg bakal menerajui negara satu hari nanti...

yg menyedihkan saya ialah diorg tak boleh ke berfikir yg itu hanya cadangan... bkn nyer muktamad dan menteri besar selangor tiada kuasa pun nak buat... tapi pelajar2 uitm yg konon nyer bakal doktor bakal engineer bakal lawyer dan sebagai nyer tak dapat nak berfikir secara waras dan secara terpelajar...

guna kan akai... bkn main ikut jer, daripada diorg wat bantahan walaupun takde permit, baik diorg masuk kelas sambung bekajar dari buang mase duk buat bantahan yg kita tahu itu hanya cadangan dan MB selangor takde kuasa pun...

tu lah org melayu ni suke malatah... termasuk lah student2 uitm..nasib baik aku tak belajar kat uitm...buat malu bangsa jer...
benda hanya cadangan bkn nyer ada kuasa...

kepada puan azizah baik lah mintak menteri pelajaran dari umNO tu tukar balik matematik dan sains ke bahasa melayu... tu lebih bagus dan lebih kemelayuan dan lebih memperjuang kan hak...

jagn lah kita menyalak pada tiang atau batang tunggul... kerana batang tunggul tetap batang tunggul puan azizah...

akai ada pakai....
otak ada jgn simpan dalam kotak...

perunding said...

sekadar ingatan,
tahun sudah ranking antarabangsa UM(universiti malaya) jatuh.
tahun ini terkeluar terus dari 200 teratas.

antara cadangan diperlukan..

adakan pelajar n pensyarah antarabangsa.

begitu juga UITM..perlukan
pensyarah n pelajar antarabangsa..
dan
pelbagaian kaum.

Mesra Sokmo said...

UMNO/BN tak ramai doh, Tunggu PRU13tinggal kosong untuk BN. Tak caya tengoklah. Kalau dah nyata tolak & hina hukum Allah (hudud dan sebagainya) dan ambil pula fahaman hadhari, nak kata Islam apa? Nabi Muhammad SAW tak pernah ajar fahaman Pok Loh - (Hadhari - persamaan hak antara lelaki & perempuan - Dlm pembahagian harta pusaka, menutup aurat (perempuan halal pakai seluar pendek macam mu - paras lutut), Islam apa ini? memang tempah neraka Allah SWT. Nabi pun merintah tanah arab, itu politiklah tu. Kalau tidak kafir quraish merintah Madinah & Mekah dsb atau pun samy vellu & Koh su koon - yg engkau sokong. Fikirkanlah sebelum mati. Org UMNO pun tinggal tak berapa org lagi doh, sebab itulah Pok Loh takut nak buat undian kecil diKulim & Perlis ...kan kalah lagi malulah BN

MUZAFAR said...

Daripada Abu Hurairah r.a. berkata,bersabda Rasulullah s.a.w.," Akan datang suatu zaman, seseorang tidak mempedulikan lagi dari mana ia mendapatkan harta, apakah dari sumber yang halal atau pun haram". Hadith riwayat Muslim.
Sekarang merupakan zaman dimana manusia tidak peduli dari mana mereka mendapatkan rezeki dan kekayaan, kadang2 yang halal bercampur dengan yang haram. Malah sumber yang haram pun dianggap halal. NauzubilLah.

Abu Muhammad el-Merbawiy said...

Monday, November 17, 2008
TARBIYAH UNSUR ASASI DALAM GERAKAN ISLAM

Al-hamdulillah 'ala umur ad-Din wa ad-Dawlah, was-solatu was-salaamu 'ala Rasulillah al-mustafaa, wa 'ala 'aalihi wa sahbihi wa man tabi'ahum wa waalaah..

Umat Islam yang tercinta. Ungkapan ini adalah kewajipan di atas kewajipan bagi semua pejuang Islam di bumi bertuah Malaysia ini dan seluruh alam Islam bahkan di seluruh pelusuk dunia ini amnya. Mengapakah Tarbiyah Islamiah, Ruhiyah, Tanzimiah, Da'awiyah, Harakiyyah dan Tarbiyah Dawlah Islamiyah PENTING?.

Jawapannya gerakan GLOBALISASI BARAT akan hanya berjaya dihadapi dan dikuasai oleh mereka yang beriltizam penuh dengan PEMBENTUKAN INSAN RABBANIY melalui ACUAN PEMBENTUKAN GENERASI RASULULLAH SAW yang unik, walau di zaman mana sekalipun pun mereka berada, Paksi Kemenangan akan beralih kepada GENERASI YANG MEREALISASIKAN TARBIYAH ISLAMIAH SYAMILAH ( Pembentukan Generasi Islam sejati secara menyeluruh). Semuannya dibuat dan menjadi WAJIB kerana ingin mengundang BANTUAN DAN PERTOLONGAN ALLAH SWT TANPA SYAK DAN RAGU di dalam apa jua bentuk perjuangan. Kalah atau menang di dunia ini, perkiraan Allah swt ialah FI SABEELILLAH - BERADA DI JALAN ALLAH SWT. Inilah golongan yang TIDAK MENGENAL ERTI KEKALAHAN,malah Allah swt menjanjikan KEMENANGAN KEPADA MEREKA, SAMADA MEREKA MENANG DI DUNIA ATAU SYAHID...KEDUA-DUANYA ADALAH KEMENANGAN UMAT ISLAM.

Maka untuk itu ARUS GLOBALISASI BARAT harus dihadapi dengan UNIVERSALISASI ISLAM. Ubahlah perjuangan KEBANGSAAN YANG MENJANJIKAN NEGARA BANGSA ( Tajaan Penjajah) kepada NEGARA ISLAM (Tajaan Allah swt yang MAHA ADIL) YANG AKAN MEMAYUNGI DAN MEMBERI HAK SEMUA BANGSA MANUSIA DI DALAM SATU ACUAN KEADILAN ISLAM DARI ALLAH SWT.

Arau

PERLIS DARUS SUNNAH

MOHD AFIQ said...

Hampir sampai masanya umat Islam di Malaysia khususnya kaum Melayu, untuk berdakwah secara terbuka dan berkesan kepada seluruh umat manusia sebagaimana yang telah dilakukan oleh Nabi Muhammad s.a.w. Tugas kita hanyalah untuk menyampaikan, bukan memaksa.

Hidayah akan diberikan kepada sesiapa yang dikehendaki oleh Allah s.w.t.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...