Monday, November 3, 2008

Ke mana wang RM5 bilion dari KWSP akan pergi?

KUALA LUMPUR, 3 Nov: Akhbar laman web, Malaysiainsider.com hari ini mempertikaikan ke manakah sebenarnya wang pinjaman sebanyak RM5 bilion dari KWSP untuk Valuecap Sdn Bhd akan pergi selepas ini.

Ini kerana, pada bulan Februari 2009 tahun depan, Valuecap sepatutnya membayar balik RM5.1 bilion pinjaman modal yang diperolehinya sebelum ini.

Wang itu dipinjam oleh Valuecap dari Khazanah, Kumpulan Wang Amanah Pencen and Permodalan Nasional Bhd pada Mac 2003 dalam bentuk modal untuk dilaburkan dalam pasaran saham.

Pinjaman dibuat dalam bentuk bond tanpa faedah.

Menurut laman web itu, mereka menerima dokumen yang menyebut, Valuecap perlu membayar bond-bond pinjamannya itu pada tahun 2006 tetapi syarikat itu telah diberikan tempoh tiga tahun lagi untuk membayarnya iaitu ke tahun 2009.

Setiap pemegang saham itu memberikan RM1.7 bilion dalam bentuk bond tanpa faedah dan perlu dibayar balik pada tahun 2006 itu.

Kini timbul persoalan, apakah pinjaman baru RM5 bilion wang simpanan rakyat dari KWSP itu juga akan mengalami nasib yang sama.

Sebelum ini, Menteri Kewangan, Datuk Seri Najib Tun Razak memaklumkan, kerajaan telah bersetuju untuk memberikan pinjaman sebanyak RM5 bilion wang KWSP kepada Valuecap untuk dilaburkan ke dalam pasaran saham bagi mengawalnya agar tidak terus merudum.

Menteri Kewangan Kedua, Nur Muhamad Yaakub pula berkata, pinjaman itu akan menguntungkan KWSP kerana saham-saham sekarang berada di bawah paras nilai sebenar mereka.

Namun, Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa berhujjah, tindakan melaburkan wang dalam pasaran saham sekarang umpama "memasukkan barang ke dalam telaga buruk" atau "memasukkan garam ke dalam laut" yang tidak akan memberikan sebarang kesan dan pulangan.

"Valuecap tidak akan terlebih baik dari Jawatankuasa Pelaburan yang ada di KSWP dalam hal mengendalikan pelaburan di pasaran saham," tulis seorang pelawat dalam akhbar laman web itu mengulas berita ini.

66 comments:

bn@umno said...

napelah isu mengeluarkan wang drpd KWSP di kecoh-kecohkan ni?bukankah kerajaan mengambil wang untuk memulihkan keadaan ekonomi yg tidak menentu ni.sebelum ni pun kerajaan pernah mengambil wang drpd KWSP juga tapi kerajaan ada bayar balik.tapi yg herannya nape isu yg remeh-temeh macam ni pun ditimbulkan oleh parti pembangkang untuk memburukkan nama baik kerajaan.lagipun jika keadaan ekonomi negara dpt dipulihkan, yg untungnya rakyat malaysia juga bukannya orang lain.ape punya bebal punya parti pembangkang, yg perkara yg remeh-temeh dibesar besarkan manakala isu yg besar pula dibuat tak nampak je.

bUnGa mElaTi said...

teliti bn@umNO nyer hujah:

bn@umNO said:

"bukankah kerajaan mengambil wang untuk memulihkan keadaan ekonomi yg tidak menentu ni"

melati said:

dulu-dulu najib kata malaysia ni bebas dari masalah ekonomi... ko pun sokong kenyataan najib pastu ko kata plak lain, ko ni mana satu ni kejap kata ekonomi malaysia baik, tak bergantung pada ekonomi lain, dalam tv3 suku pun sibuk bgtahu yg ekonomi bagus, kita tak terkena langsung...

wah2 cakap main sedap mulut jer skang ni plak amik duit KWSP plak... nak buat apa?? suntik modal pada co mana plak?? kejap cakap ok kejap cakap lain, apa boss ko ni, tahu tadbir negara ke tidak, klu terjejas cakap jer lah terjejas tak payah lah nak kelentong mcm ko same jer perangai kejap mahathir bagus kejap ko kutuk baik punyer...

bn@umNO... untuk pengetahuan ko ni cakap putar alam... lu nyer otak ok ke?? ke dah layak masuk tanjung rambutan???

g lah wat cek up g tgk ko nyer mentel lu ok ke tidak...

bn@umNO = dungu = bn@umNO.....

bn@umno said...

bunga melati

eh eh bila pulak aku cakap yg ekonomi malaysia tu ok.ko ni rembat sesuka hati ko jelah.ape yg aku cakap adalah keadaan ekonomi adalah terjejas tapi taklah teruk sgt berbanding negara-negara lain di dunia.Ini disebabkan kecekapan kerajaan BN mentadbir negara.percayalah kalau malaysia di bawah PR sekarang ni, nescaya keadaan negara pasti lebih teruk lagi.

godon said...

aku setuju dgn ko bunga melati.
ari tu kata ekonomi m'sia ok tak terjejas sebab nak tutup kelemahan bila AI mintak di kaji balik bajet 2009.bentang semula bajet...
skrg masih belum mengaku lg ekonomi terjejas...
ni la gayanya org kata bodo-sombong

putra revolusi said...

Saya sokong bn@umno yang menyatakan rompakan wang rakyat dalam KWSP oleh Valuecap tidak perlu kecoh-kecoh kerana yang untung kelak dari rompakan ganas itu ialah rakyat juga. Betul kata bn@umno tu, apa yg anda katakan itu betul belaka. Menerusi rompakan itu dana Valuecap yg kian menguncup kerana kejatuhan harga saham dapat ditingkatkan kepada RM10.3 bilion.

Menerusi hasil rompakan caruman KWSP itu bermakna kita telah
membantu bail-out saham-saham blue-chip syarikat-syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan syarikat-syarikat kroni Barisan Nasional yang nilai sahamnya kini berada di bawah paras nilai. Kalau kita sebagai pencarum KWSP ini yang majoritinya bukan ahli BN yang tidak menyelamatkan syarikat-syarikat kroni BN yg sedang mengalami kerugian itu, siapa lagi yang nak membantu? Lagi pun duit KWSP yg dirompak dari kita itu bukannya banyak sangat pun, RM5 bilion ajer. Kini duit hasil titik peluh kita, yang kita kumpul sejak puluhan tahun termasuk duit pekerja golongan berpendapatan rendah dan golongan mustadh’adfin (tertindas) dilaburkan untuk membantu pasaran saham yg sedang merudum. Jika nilai saham naik, siapa yg untung? Tentu yg untung ialah orang-orang berada, termasuk syarikat-syarikat kroni BN itu juga. Persetankan diri kita sendiri yg tidak untung apa-apa dengan pelaburan itu. Kita hanya orang kecil. Orang kecil seperti kita yg tidak pandai bermain saham ini bukanlah penting sangat di negara tercinta ini. Yang penting sekarang ialah Datuk, Datuk Sri, Tan Sri dll orang besar (termasuk yg berlengan besar dan berperut besar) dan juga kroni BN yg banyak terbabit dalam pasaran saham itu. Kita hanya penting bila piihanraya sudah dekat. Sekarang pilihanraya lambat lagi, kita jadi tak penting. Bersyukurlah kita kerana dapat berbakti untuk menyelamatkan orang berada dan kroni-kroni BN yg sedang nazak itu.

Sebagai orang susah, renung-renunglah sama ada kita sendiri pernah memohon untuk gunakan wang KWSP kita itu. Jenaka betul, ya, bila kita nak pakai sikit duit kita dalam KWSP, kena mengemis macam peminta sedekah kepada KWSP. Kadang-kadang pelbagai karenah menyebabkan kita rasa kita ni macam kucing kurap walaupun nak minta gunakan duit sendiri. Depa senang-senang boleh tibai RM5 bilion untuk bail-out saham-saham kawan-kawan depa yg berada di bawah nilai. Tapi kita pencarum KWSP yg baik hati ni nak kata apa, kan?!! Depa ada kuasa, depa boleh buat apa saja untuk selamatkan kroni depa.

Hidup penyalahgunaan kuasa, hidup kronisme, hidup penipuan, hidup penindasan, hidup BN!!

bUnGa mElaTi said...

dah aku agak tu jawapan ko bn@umNO...

ko belum pun hantar komen lagi aku dapat agak ko nyer komen... hehehehe... memang pemikiran putar alam ko ni.. kejap kata ok kejap kta tak ok, dah lah bn@umno... ko tu dasar dungu sampai bila2 pun ko tetap dungu...

dah 'main' dah buntingkn anak org ko tak ngaku plak... dasar jantan takde maruah lah ko ni. tu mcm andaian untuk ko lah... ko paham ke tidak tu??

kang ko tak paham plak, maklum lah, bos kata ekonomi ok ko pun kata mcm tu jugak, bos kata ada sikit masalah ekonomi ko pun kata mcm tu jugak....

bro!! mana satu lu punyer pendirian ni, kasi mantap sikit bro lu punyer pendirian bro jgn mcm 'lalang' bro...

tapi gua tak heran lah lu kan dungu... apa2 je lah bn@umNO...

dah lah tu tak yah nak senyum2 malu bila aku panggil ko dungu...
tak yah nak malu2 aku puji ko...
hehehehe...

bn@umno said...

walaupun ekonomi terjejas, negara malaysia taklah sampai nak pinjam duit dekat IMF.tegok masa krisis ekonomi pada tahun 1997 tu dulu, AI telah bercadang nak ambil pinjaman drpd IMF tapi nasib baiklah Mahathir tu cerdik dan tidak membenarkan AI pinjam drpd IMF kalau tidak maruah negara pasti tergadai.biasalah AI nikan agen yahudi, apa-ape yg beliau buat pasti ada agenda yg tersenbunyi iaitu untuk mengadaikan maruah negara kepada yahudi.

bUnGa mElaTi said...

lor... ko kata terjejas plak, kan aku dah cakap pada ko, ko ni putar alam, kejap kata tak terjejas kejap kata terjejas mana satu ko ni bn@umNO???

dungu... dungu... anuar ibrahim plak yg nak pinjam IMF... apa ko merepek ni labu... aduh yai....
tak payah lah ko nak koemn klu setakat ko ni putar alam peringkat ke 8...

merepak2 je komen ko lah, hujah ko mengarut plak tu... dari mana lah sumber ko dapat, tv3 suku ke??

bn@umNO aku nak tya ko ni, ekonomi negara kita sebenanyer terjejas ke tidak ni???

cube ko jawab soklan aku yg very simple ni...

bingai nyer lah ko nyer komen, kejap ada kejap takde, dah mcm biskut aku tgk ko ni lah...

Mr Green said...

Blogger bn@umno said...

walaupun ekonomi terjejas, negara malaysia taklah sampai nak pinjam duit dekat IMF.tegok masa krisis ekonomi pada tahun 1997 tu dulu, AI telah bercadang nak ambil pinjaman drpd IMF tapi nasib baiklah Mahathir tu cerdik dan tidak membenarkan AI pinjam drpd IMF kalau tidak maruah negara pasti tergadai.biasalah AI nikan agen yahudi, apa-ape yg beliau buat pasti ada agenda yg tersenbunyi iaitu untuk mengadaikan maruah negara kepada yahudi.

BN@UMNO BEROTAK TAHI

Anwar dah bilang dalam PARLIMEN kemarin masa hujah belanjawan...

MALAYSIA TULIS SURAT KEPADA IMF pada tahun 1999 untuk buat pinjaman ...

TAKKAN Anwar buat pinjaman dalam penjara buloh kot...

OTAK TAHI TU TAHI GAK!.....TAK BOLE UBAH

bUnGa mElaTi said...

bn@umNO kan dungu... jgn salah kan mak dia plak, mak dia tak bersalah alngsung, sedih mak ko bn@umNO klu dia baca komen ko kat siasah ni, cakap main sedap mulut jer, kejap cakap a kejap cakap b...

agak nyer mase mak ko bela ko dulu susah yer, yerlah dasar penipu, mana satu nak percaya pun susah, kejap kata ok kejap kata tak ok....

dah2 bn@umNO g balik... mak ko dah panggil dah tu, sini untuk org cakap dgn pendirian jer, ko jenis takde pemdirian pastu nak komen org...

bn@umno said...

bunga melati

AI mmg nak pinjam duit dgn IMF pe.aku rasa ko ni tak tahu berita yg sebenar tapi berlagak tahu pulak.kalau si AI tu tak ada niat pinjam duit drpd IMF, takkanlah beliau boleh dipecat oleh mahathir.mahathir tahu yg AI ni akan memusnahkan negara jika AI terus dgn niat utk mengambil pinjaman drpd IMF, jadi untuk mengelak negara ni musnah, lebih baik musnahkan karier politik AI tu dulu drpd maruah negara tergadai.aku cukup tabik dgn mahathir di atas keprihatinan beliau terhadap masalah negara pada tahun 1997 tu dulu.kalau beliau memberi jawatan PM kepada AI t dulu, aku gerenti negara akan musnah.

bUnGa mElaTi said...

apa ko merepek nilabu...

tahun 1999 lah, tahun tu anuar ibrahim kat mana?? kat dewan rakyat ke?? bkn ke dalam penjara, cakap pakai akai bkn main hentam jer, oppp!! maklum lah ko ikut fakta tv3 suku lah kata kan...

dasar bajingan...

anonymous said...

03 November 2008

'PERWAKILAN MERAUNG TAK MAU DUIT'

Tengku Razaleigh Hamzah mendedah dan menganggarkan kira-kira RM200 juta digunakan untuk tujuan kempen dan membeli undi dalam pemilihan UMNO kali ini.

Malah, dakwa beliau, ada bahagian yang meminta sehingga RM2 juta sebagai ganjaran pencalonan.

Hmm, main juta-juta…

Macam yang dah pernah disebut berulang kali, cerita UMNO, politik dan wang ringgit bukanlah lagi benda pelik. Yang peliknya kalau ada berita menyebut ‘Perwakilan UMNO Menangis Dan Meraung Tak Mau Duit’ atau segala sesuatu seumpamanya.

Dan yang tak kurang peliknya ialah bila pihak-pihak yang mendakwa sekadar dok buat kenyataan demi kenyataan demi kenyataan demi kenyataan, tapi tak tampil ke hadapan dengan maklumat dan bukti terperinci.

Awat, licik sangat ka si pemberi dan si penerima rasuah sampai begitu payah nak cekup? Atau sebenarnya orang UMNO semuanya dah pakat keliru antara rasuah, upah, duit minyak, duit kopi dan duit sagu hati sehingga tak tau yang mana patut diadu dan yang mana tidak?
Posted by jeanbara at 5:48 PM
0 commen

anonymous said...

Monday, November 03, 2008

Tabiat UMNO dengan apa yang dipimpin ?

Tarik tali dan main-main dengan amanah dan dengan rasa tanggungjawab serta tidak takut kepada Allah. Inilah sikap mereka terhadap amanah rakyat. Beginilah pemimpin UMNO terutama yang menerajui dan memimpin kerajaan dan negara.

Penyelewengan duit rakyat, mencuri duit rakyat dan melanggar amanah rakyat terhadap adalah perkara biasa. Perasaan takut atau bersalah tiada langsung ada dalam lubuk hati mereka. Amanah selama 50 tahun menjadi perkara sia-sia, maka kita tunggulah sahaja kemusnahan kepada negara kita ?

Eurocopter: PAC tangguh mesyuarat


Mesyuarat Jawatankuasa KiraKira Wang Negara (PAC) hari ini terpaksa ditangguhkan ke Isnin depan, selepas jawatankuasa berkenaan tidak berpuas hati apabila pegawai tertinggi Kementerian Kewangan gagal hadir tanpa alasan yang kukuh.

Pengerusinya, Datuk Seri Azmi Khalid berkata, kementerian itu hanya menghantar seorang Setiausaha Bahagian untuk menghadiri mesyuarat hari ini yang berlangsung kurang daripada sejam.

''Isu ini adalah isu yang serius dan mempunyai profil tinggi di kalangan masyarakat maka PAC tidak berpuas hati dengan kehadiran seorang pegawai sahaja.

''PAC memerlukan sekurang-kurangnya kehadiran Ketua Setiausaha (KSU) Kementerian Kewangan sendiri," katanya kepada pemberita di lobi Parlimen di sini hari ini.

Azmi menambah, hari ini merupakan hari kedua PAC bermesyuarat berkaitan dengan pembelian Eurocopter.

''Sebagai custodian (penjaga) dalam urusan pembelian, kewangan dan sebagainya ia menjadi tanggungjawab KSU Kementerian Kewangan untuk tampil dalam mesyuarat hari ini.

''Sepatutnya Ketua Setiausaha berkenaan memberikan surat kepada PAC menjelaskan alasan beliau tidak dapat hadir. Bagaimanapun tidak ada notis bertulis yang diberikan dan alasan yang diberi iaitu sibuk dengan tugas-tugas lain tidak meyakinkan PAC," katanya.

Tambah Azmi, pada 3 November ini, Bahagian Teknikal Kementerian Pertahanan akan dipanggil semula kerana ada beberapa perkara yang perlu dijawab berhubung isu itu.

''Pada Isnin ini, Kementerian Pertahanan akan memberikan keterangan pada sebelah pagi sementara pada sebelah tengah hari Kementerian Kewangan pula akan memberikan penjelasan mengenai penilaian kewangan. Kita harap KSU Kementerian Kewangan akan hadir Isnin nanti.

''Buat masa ini PAC tidak akan memanggil Menteri atau Timbalan Menteri kementerian terbabit untuk memberikan keterangan kerana belum ada keperluan untuk berbuat demikian," jelasnya.

posted by PERANTAUKITE @ 2:15 PM

perunding said...

salam maghrib.
dulu kita akan kecoh kalau 5juta kena songlap,kemudian 50juta,kemudian 500juta.
sekarang kebas 5BILLION..org umno kata remeh temeh.....!!!je

bn@umno said...

biarkanlah kerajaan gunakan wang KWSP asalkan ia dapat memberikan kebaikan dan manfaat untuk kita semua.apa salahnya dgn menggunakan Rm5 billion, asalkan keadaan ekonomi negara dapat dipulihkan dan dapat menguntungkan rakyat juga.seperti kata orang putih 'win-win situation'.

Mr Green said...

BN@UMNO BEROTAK TAHI..

Mahathir pecat Anwar kerana Anwar tak mahu luluskan 2 billion duit rakyat untuk menolong syarikat anak Mahathir yg nak bankrap!! semua orang tahu! hang sorang saja nak buat orang tak tahu..apa kena mengena ngan pinjam IMF nak pecat Anwar!...

Mr Green said...

Blogger bn@umno said...

biarkanlah kerajaan gunakan wang KWSP asalkan ia dapat memberikan kebaikan dan manfaat untuk kita semua.apa salahnya dgn menggunakan Rm5 billion, asalkan keadaan ekonomi negara dapat dipulihkan dan dapat menguntungkan rakyat juga.seperti kata orang putih 'win-win situation'.

BN@UMNO BEROTAK TAHI..

Win - win situation hotak hang!..

KWSP duit tu duit orang simpan utuk masa tua bodoh!..

Untung apa .Pulih apa....5billion dah hangus...index Malaysia dibawah 900...elok akai lembu lagi cerdik dari hang!

hang cakap ngan orang kampung hulu bole la depa takdapat info....

zali said...

ada jugak salam maghrib dalam islam ya...

perunding...

songlap apa kebendanya...

kan dah diterangkan berjuta juta juta kali...itu pinjaman.

kalau pinjam dah tentu la bayar.

saya cabar awak tunjukkan bukti segala pinjaman kerajaan yang tak berbayar dan di songlap...

jangan asyik melalak menjilat mencacai,mencacai menjilat melalak je.

jangan pulak lepas ni tak masuk blog ni dah atau tukar nama sebab malu kerana seorang yang tak lekang dek islamic value rupanya hanya penabur fitnah berbayar.

zali said...

en hijau,ada lagi rupanya.

dengar cerita sambung belajar kat oversea...jpa bagi pinjaman ya.

dah pinjam bayar la macam melati...tiap bulan bayar pinjaman,bagus tu,cuma dia lupa diri dan belot pada yang membantunya seperti pepatah...melepaskan anjing tersepit pula kerajaan ni.

si hijau tak payah risau...cukup ganyut nanti si hijau boleh bawak keluar berapa juta yang ada dalam kwsp tu...

selama ni tak pernah pun ada isu kwsp tak ada duit nak bagi pada pencarum yang layak keluarkan duit mereka kan...

perunding said...

salam
zali
memang saya takde bukti..kalau saya kata saya ada bukti dah tentu bee pee rrrrrrr cari saya..sebab cas sembunyi bukti..kan selalu bee pee rrrrrrrrr cari "whistle blower".
maksud kebas tu boleh juga difahamkan (dlm kes epf)sebagai ambik sewenang-wenangnya.
dulu(2003) dah ambik 5billion..tak bayar lagi ekk.
kalau untung tentu dah boleh byr balik..lepas tu boleh beli saham lagi..tak perlu mintak tambah..logik akal kan..
ni niaga buluh kasap..untung takdak(berasap je) modal lesap..

perunding said...

salam
en hijau
kerana jpa hantar orang bertuah spt anda..barulah kita tahu erti dalam dunia demokrasi..
kerajaan bukan milik umno...depa hanya ruling parti..bukan kerajaan depa punye.
mesti ada parti pembangkang..parti pembangkang bukan org buruk spt gambaran dek org umno..
skrg kita pembangkang di peringkat pusat..nanti mungkin giliran mereka pula.
sekarang mereka pula juga pembangkang di peringkat negeri..
contoh kat uk..konservatif dan labour
kat us republik dan demokrat..
harapnya org umno menjadi semakin matang dalam sistem demokrasi.

anonymous said...

Kerja 4 tahun bolih beli 8 buah banglo, inilah UMNO-BN

Posted by Super Admin
Monday, 03 November 2008 12:45

Saya bukan ahli politik, tetapi saya membaca sifir politik melalui pemerhatian dan pengamatan tingkahlaku dan sandiwara para pelakonnya. Pelakon sandiwara politik ini adalah mereka yang menjadikan lapangan politik sebagai sumber pendapatan berlebihan mereka. Pelakon-pelakon ini juga membina landasan politik mereka sebagai lebuhraya yang menuju ke lubuk khazanah rakyat yang bakal dirompaknya.

Slogan dan retorik yang beraneka adalah skrip sandiwara kutu-kutu politik ini. Samada kutu-kutu ini mementaskan sandiwara politik mereka di peringkat nasional, negeri, daerah atau desa, matlamat dasar mereka adalah meraih perhatian, simpati dan sokongan rakyat demi meliliti mereka dengan kekuasaan yang lumrahnya berakhir dengan matlamat sebenar mereka - menggunungkan harta kekayaan dan wang ringgit.

Bukan tiada insan yang dengan penuh keinsafan menyertai dunia politik demi menyempurnakan niat murni demi perjuangan luhur, tetapi dalam kontek dunia hari ini adalah terlalu sukar untuk menemui insan seperti ini lagi. Allahyarham Cikgu Jabbar (Bebas) di Kelang mungkin seorang daripadanya. Tuan Guru Nik Aziz (PAS) dan Datuk Hj Abdul Latif Kantan (UMNO) di Rompin mungkin dalam kelompok insan berhati murni ini.

Laungan, seruan dan rayuan yang mereka pamirkan biasanya akan menjurus kepada menjenamakan mereka seolah-olah merekalah pejuang, merekalah wira dan merekalah pemimpin yang sunggup berkorban apa sahaja demi keselesaan dan kebahagian rakyat.

READ MORE HERE: http://dinmerican.wordpress.com/2008/11/03/kerja-4-tahun-bolih-beli-8-buah-banglo-inilah-umno-bn/

zali said...

perunding...

ambil sewenang-wenangnya?

ini tuduhan berat ni...tak sebegitu mudah seperti yang awak sangkakan.

dah tentu ada paperwork yang berkaitan dan dah tentu ada kelulusan kedua belah pihak.

kalau awak dakwa begitu bererti awak mendakwa kesemua yang menguruskan pinjaman tu korup termasuk pegawai kwsp.

awak perlu bertanggungjawab atas apa yang awak dakwa ni...

jangan main dengar dan sebar je...tu fitnah tu.

allen said...

Valuecap Sdn Bhd tu Sykt Milik Kerajaan (GLC ) milikan bersama KNB & PNB. Diaaorang punya duit banyak knape lak kene amek duit KWSP (Duit Rakyat). Dana dilabur semata² utk lindungi kepentingan GLC. Siapa nak tanggungjawab kalau duit labur dlm GLC tu rugi? BN nak bayor? Surela boleh, tapi kene naik lah harga minyak barang sume lagi mangkuk hayun. Korang yg sokong BN ni tau cite ke mmg bongek tak tau?? Apekejadah nya bende ni boleh nguntungkan rakyat??
Najib kata nak pulihkan ekonomi menerusi pasaran Bursa M'sia konon. Korang tau tak dana Bursa M'sia ade 690 billion, ni nak suntik 5 billion je mane ade effect ape...Sengaalll...

allen said...

Ni denga ni wakil Parti 'Pembangkang' nak cakap ,
Valuecap Sdn Bhd tu Sykt Milik Kerajaan (GLC ) milikan bersama KNB & PNB. Diorang punya duit belambak knape lak kene amek duit KWSP (Duit Rakyat). Dana dilabur semata² utk melindungi kepentingan GLC. Siapa nak tanggungjawab kalau duit labur dlm GLC tu rugi? BN nak bayor? Surela boleh, tapi kene naik lah harga minyak barang sume lagi mangkuk hayun. Korang yg sokong BN ni tau cite ke mmg bongek tak tau????? Apekejadah nya bende ni boleh nguntungkan rakyat?????
Najib kata nak pulihkan ekonomi membantu pasaran Bursa M'sia konon. Korang tau tak dana Bursa M'sia ade 690 billion?? Ni nak suntik 5 billion je mane ade effect ape... Bodohla wehhh....!!

zali said...

perunding kata : skrg kita pembangkang di peringkat pusat..nanti mungkin giliran mereka pula.

ya,memang tak dapat di nafikan dimana negara pun ada pembangkang.

dimata kerajaan,pembangkang di m'sia ni memang buruk.

taktik yahudi : 3C : meyakinkan,mengawal dan menakluk telah di gunapakai oleh penjananya di malaysia.

penjana pembangkang meyakinkan rakyat...inilah pemerintahan yang adil...inilah yang lebih baik dll dengan menyalahkan dan memburukkan kerajaan dalam segala hal.

penjana pembangkang kemudian mengawal/control semua penyokong dan pencacainya untuk terus menyokong dengan menyogokkan isu-isu seperti minyak boleh turun lagi,barang boleh turun harga,ekonomi akan bagus,pembelaan kepada kaum lain dll.

penjana pembangkang akhirnya bercita-cita menakluk malaysia secepat mungkin tapi gagal buat masa ni...

pembangkang malaysia boleh sampai tahap mengawal aahaja dan tak boleh pegi ke tahap menakluk dan terpaksa menunggu pru 13.

berbeza dengan beberapa negara lain...pembangkang mereka adalah repairer atau maintenance bukan jenis 3C ni.

jadi sementara bergelar pembangkang ni...awak jadi lah penmbangkang yang boleh membaiki negaranya dan bukan jenis 3C.

kesian awak semua khayal dalam slogan lawan tetap lawan tetapi realitinya...awak semua sedang dicontrol minda dan fizikal oleh penjana 3C di malaysia.

Mr.Obama said...

Buat apa bising-bising kat sini.kalau dah tak puas hati sgt dgn Najib, nape tak buat tunjuk perasaan je kat bandar-bandar besar di malaysia sebagai tanda protes.kalau setakat luahkan perasaan kat sini tak memberi kesan pun.jadi kepada penyokong parti pembangkang diharap korang buatlah seperti yg disuruh di atas barulah nampak kejantanan sikit.

Mr.Obama said...

kepada penyokong parti pembangkang, kita sebagai rakyat malaysia jgn terlampau emosi sgt dgn tindakkan kerajaan guna duit KWSP tu.aku yakin kerajaan sudah membuat keputusan yg terbaik untuk rakyatnya.jadi diharap berilah peluang kepada DSNTR untuk menunjukkan kebolehan beliau mengatasi masalah ekonomi negara.

Mr.Obama said...
This comment has been removed by the author.
Mr.Obama said...

Berita Mutakhir drpd Berita Harian

Tiada penyelewengan pembelian Eurocopter: PAC


KUALA LUMPUR: Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) yang bermesyuarat Parlimen hari ini mendapati tiada penyelewengan dalam prosedur pembelian helikopter Eurocopter yang bernilai RM1.604 bilion.

Perkara itu diumumkan oleh Pengerusi PAC, Datuk Seri Azmi Khalid, petang ini.

perunding said...

selamat pagi zali..
ok camtu.
memang zali seorang penyokong kerajaan yg sangattt baik..
senantiasa sangka baik kat kerajaan..
dah tentu ada paperwork..
dah tentu...bla..bla..
sebab tu bila nak beli heli main sign je..bila rakyat bising baru ngelabah..
seronok jadi kerajaan bn... kan

perunding said...

eh mr obama.
ada kat sini..
tak balik negara ke..awak bertanding ari ni kan.
menanglah awak kalau ikutkan polls ya.
zaman ni kita ada kat blog lah.
nak provoke ke..
nanti lari pulak pelancong asing yg awak sayang tu kan.
pelabur asing ada cabut ke..
tanya je..jangan marah ekk..

firdaus said...

bn@umno said...

biarkanlah kerajaan gunakan wang KWSP asalkan ia dapat memberikan kebaikan dan manfaat untuk kita semua.apa salahnya dgn menggunakan Rm5 billion, asalkan keadaan ekonomi negara dapat dipulihkan dan dapat menguntungkan rakyat juga.seperti kata orang putih 'win-win situation'.

November 3, 2008 3:44 AM


utk kita apa kejadahnya. tu untuk syarikat kroni dia yang dah nak lingkup. kalau kerajaan betul prihatin masalah rakyat apsal tak suntik dana utk penoreh getah yang sekarang tgh merana dgn kejatuhan harga getah? 5bilion utk syarikat kroni boleh takkan 1 atau 2 bilion nak bantu golongan penoreh tak boleh?

firdaus said...

Blogger Mr.Obama said...

Berita Mutakhir drpd Berita Harian

Tiada penyelewengan pembelian Eurocopter: PAC


KUALA LUMPUR: Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) yang bermesyuarat Parlimen hari ini mendapati tiada penyelewengan dalam prosedur pembelian helikopter Eurocopter yang bernilai RM1.604 bilion.

Perkara itu diumumkan oleh Pengerusi PAC, Datuk Seri Azmi Khalid, petang ini.

November 3, 2008 9:50 AM


sebelum najib jadi pm elok la pi berguru dgn menteri kewangan brazil dulu belajar mcm mana nak dapatkan peralatan ketenteraan dengan harga murah. belajar tawar-menawar...

Mr Green said...

Blogger zali said...

en hijau,ada lagi rupanya.

dengar cerita sambung belajar kat oversea...jpa bagi pinjaman ya.

NI FITNAH DAN SERKAP JARANG MELAYU MURAH. SAYA TAK PERNAH MENDAPAT PINJAMAN DARI JPA KE OVERSEA DAN SAYA TAK PERNAH BELAJAR OVERSEA. SAYA BERKERJA DI OVERSEA ATAS TAWARAN SYARIKAT LUAR.SO SAYA TAKDAK HUTANG NGAN JPA.SILA RUJUK MUNGKIN ANDA YG PINJAM DUIT JPA KEMUDIAN SEMBUNYI BAWAH KAIN TAK NAK BAYAR

SAYA TAK PERLU TUNGGU GAYUT NK RASA DUIT KWSP TU.

Blogger zali said..

selama ni tak pernah pun ada isu kwsp tak ada duit nak bagi pada pencarum yang layak keluarkan duit mereka kan...

NAK KATA TAK BELAJAR...JPA TAJA KO BELAJAR TINGGI.SETAHUN BERAPA PENCARUM YG BOLE BAWAK KELUAR DUIT DAN SETAHUN BERAPA PENCARUM YG SIMPAN DUIT KWSP? NAK TUNGGU KWSP BANGKRAP KER BARU NAK JADI ISU.NAK BIAR PEMIMPIN ROMPAK DUIT KERAJAAN? JGN JGN KO PUN SAMA NGAN PEMIMPIN ATASAN....

azizah said...

seperti yang saya kata kebanyakan mentaliti orang pas dan pkr di taraf budak sekolah. baca sahajalah komen-komen daripada bunga melati, putra, mr. green dan lain-lain. hanya budak sekolah sahaja yang berhujah macam tu.

kedangkalan ilmu semakin terserlah. ITULAH MASALAH BESAR GENERASI KINI YANG KURANG ILMU TAPI BERLAGAK PANDAI DAN SOMBONG.

azizah said...

firdaus cakap...kalau kerajaan betul prihatin masalah rakyat apsal tak suntik dana utk penoreh getah yang sekarang tgh merana dgn kejatuhan harga getah? 5bilion utk syarikat kroni boleh takkan 1 atau 2 bilion nak bantu golongan penoreh tak boleh?

INILAH BUKTI KATA-KATA ORANG YG MEMPUNYAI KEDANGKALAN ILMU YANG PALING DASYAT.
SEJAK MASUK DIRUANGAN INI, SAYA MELIHAT RATA-RATA PENGIKUT PAS DAN PKR MEMANG MEMPUNYAI MENTALITI YANG BEGINI.

UNTUK FIRDAUS ...
TERINGAT SAYA SUATU KETIKA DULU...
KALAU NAK BANTU ORANG BUKAN KITA BANTU DENGAN MEMBERI SEEKOR IKAN UNTUK DIMAKAN PADA HARI ITU SAHAJA TAPI BANTULAH DIA DENGAN MEMBERIKAN DIA KAIL PANCING AGAR DIA BOLEH MAKAN UNTUK SELAMANYA.

azizah said...

untuk makluman semua... duit kwsp tu untuk masa depan hari tua. kalau kita keluarkan sekarang apalagi yang tinggal untuk hari-hari tua kita.

apakah anda semua mahu menjadi peminta sedekah atau tinggal di rumah orang tua atau mahu hidup merempat di kala umur dah sampai ke penghujung.

cuba anda kira sendiri duit kwsp anda sendiri. sudah cukup banyakkah untuk menampung hidup untuk tempoh 20 tahun lagi selepas umur 60 tahun.

berapa ribu yang ada. 100k, 200k .
berapa ramai yang ada 500k dalam simpanan mereka.

RM2000 x 12 bulan x 20 tahun
=rm480,000.00

fikir-fikirkanlah.

azizah said...

kepentingan GLC. tahukah anda GLC tu apa. kalau syarikat GLC bankrap, TNB, MAS, PETRONAS, Tabung haji, proton bankrap. siapa yang tak ada kerja.

berapa juta orang melayu jadi penganggur.

kerajaan bantu syarikat GLC bukan setakat bantu pengerusi-pengerusinya. kalaupun petronas bankrap, hassan merican banyak lagi sumber pendapatan lain.

tapi yang kerja sebagai kerana, pegawai tadbir, despatch, technician, electrical dll. perlukan kerja. kerana itu syarikat GLC perlu dibantu.

yang kerja kat syarikat GLC tu bukan sorang je tapi beribu-ribu orang. beribu-ribu orang tu 80 peratus adalah orang melayu.

kenapalah otak korang dangkal sangat. itu sebab belajar rajin-rajin. banyakkan baca buku. tajamkan minda. jangan jadi jahil.

tekong darat said...

sundal cakap....

untuk makluman semua... duit kwsp tu untuk masa depan hari tua. kalau kita keluarkan sekarang apalagi yang tinggal untuk hari-hari tua kita.

AKU CAKAP,
WEI SUNDAL...TU LA NGKO...CAKAP ORANG BUDAK SEKOLAH...BENDA KAT ATAS TU NGKO TAK CAKAP PUN SEMUA ORANG TAU LAA...ORANG TUA PANGGIL DUIT EPF...ORANG MUDA PANGGIL KWSP...BODOH...

sundal ceramah lagi...
apakah anda semua mahu menjadi peminta sedekah atau tinggal di rumah orang tua atau mahu hidup merempat di kala umur dah sampai ke penghujung.

cuba anda kira sendiri duit kwsp anda sendiri. sudah cukup banyakkah untuk menampung hidup untuk tempoh 20 tahun lagi selepas umur 60 tahun.

berapa ribu yang ada. 100k, 200k .
berapa ramai yang ada 500k dalam simpanan mereka.

RM2000 x 12 bulan x 20 tahun
=rm480,000.00

fikir-fikirkanlah.


AKU JAWAB...
HAH RETI PUN SUNDAL PASAL NI...
HAL NI LAA YG KAMI TENGAH LAWAN NI...TAK DA LAA BILA NAK TUNTUT DUIT TU NANTI KWSP BAGI ALASAN MACAM2...

KESIMPULANYA...
2-3 EKOR SPESIS YG KONONNYA PUAK KANAN NI TAK TAU APA YG MEREKA PERJUANGKAN...WEI BUDAK MENTAH...
BLAH LAA...PTTUIHHH!!!

firdaus said...

azizah said...

firdaus cakap...kalau kerajaan betul prihatin masalah rakyat apsal tak suntik dana utk penoreh getah yang sekarang tgh merana dgn kejatuhan harga getah? 5bilion utk syarikat kroni boleh takkan 1 atau 2 bilion nak bantu golongan penoreh tak boleh?

INILAH BUKTI KATA-KATA ORANG YG MEMPUNYAI KEDANGKALAN ILMU YANG PALING DASYAT.
SEJAK MASUK DIRUANGAN INI, SAYA MELIHAT RATA-RATA PENGIKUT PAS DAN PKR MEMANG MEMPUNYAI MENTALITI YANG BEGINI.

UNTUK FIRDAUS ...
TERINGAT SAYA SUATU KETIKA DULU...
KALAU NAK BANTU ORANG BUKAN KITA BANTU DENGAN MEMBERI SEEKOR IKAN UNTUK DIMAKAN PADA HARI ITU SAHAJA TAPI BANTULAH DIA DENGAN MEMBERIKAN DIA KAIL PANCING AGAR DIA BOLEH MAKAN UNTUK SELAMANYA.

November 3, 2008 6:11 PM

bodoh la kau azizah, aku maksudkan bukan bagi duit utk penoreh getah tapi suntikan dana bagi menstabilkan harga getah.

jadi cara kau komen mcm kau memang setuju la dgn cara kerajaan yang prihatin yang bagi ikan utk golongan yang dah ada banyak ikan utk dimakan pastu utk rakyat bawahan ini plak hanya bagi pancing saja lepas tu nasib la dapat tak dapat ikannya. kalau dapat makan la kalau ak dapat lantaklah korang...

firdaus said...

azizah said...

kepentingan GLC. tahukah anda GLC tu apa. kalau syarikat GLC bankrap, TNB, MAS, PETRONAS, Tabung haji, proton bankrap. siapa yang tak ada kerja.

berapa juta orang melayu jadi penganggur.

kerajaan bantu syarikat GLC bukan setakat bantu pengerusi-pengerusinya. kalaupun petronas bankrap, hassan merican banyak lagi sumber pendapatan lain.

tapi yang kerja sebagai kerana, pegawai tadbir, despatch, technician, electrical dll. perlukan kerja. kerana itu syarikat GLC perlu dibantu.

yang kerja kat syarikat GLC tu bukan sorang je tapi beribu-ribu orang. beribu-ribu orang tu 80 peratus adalah orang melayu.

kenapalah otak korang dangkal sangat. itu sebab belajar rajin-rajin. banyakkan baca buku. tajamkan minda. jangan jadi jahil.

November 3, 2008 6:58 PM


syarikat glc tidak bersalah dalam hal ini tetapi yang salahnya adalah dalam pentadbirannya. penyelewengan, rasuah, pecah amanah, dan penyalahgunaan kuasa oleh pemimpin umno yang menyebabkan kerugian. jika betul sesebuah syarikat berstatus glc ditadbir oleh orang yang berkebolehan, jujur, dan amanah dlm kerjanya aku optimis syarikat glc pasti boleh maju. tapi cuba tgk contoh yang dekat. aku anak kedah dan selalu ambik tau pasal perkembangan negeri aku. terbaru adalah mengenai pecah amanah yang berlaku dalam beberapa syarikat berstatus glc negeri kedah itu belum lagi yang anak syarikatnya yang ditubuhkan tapi tak tahu fungsi sebenar dan tidak jalan pun tapi terpaksa membayar gaji pengarah yang dilantik(kroni la). syarikat ditubuhkan hanya sebagai syarat utk memberi gaji atas angin kepada kroni. itu la wajah dan sikap pemimpin umno yang lebih gilakan harta daripada memikirkan soal halal atau haram...

putra revolusi said...

Isunya di sini ialah bukan berapa banyak yg dipinjam dari KWSP, tetapi untuk apa ia dipinjamkan. Wang KWSP pun selama ini bukan diperam dalam tabung tanpa berkembang. Sebenarnya wang itu dilabur dalam pelbagai instrumen termasuk bon, ekuiti, syarikat sekuriti, pasaran hartanah dll.

Tetapi mengapa ia dilabur (istilah Menteri Kewangan 'dipinjamkan') kepada Valuecap yg menguruskan pasaran saham? Pencarum tidak merungut jika ia dilabur ke dalam instrumen yang berpotensi untuk berdaya maju seperti yg dilakukan sebelum ini. Tapi dipinjamkan kepada Valuecap untuk membantu melonjakkan pasaran saham yg sedang jatuh merudum bukan satu ide yg bijak. Ia seperti memutar sejarah silam Noor Yaacob yang ketika menjadi gabenor Bank Negara Malayia (BNM) pernah melabur wang BNM ke dalam pasaran mata wang yang mengakibatkan BNM rugi RM18 bilion. Dan kini history repeat itself, Najib mengikuti apa yg pernah dilakukan oleh Noor Yaacob dulu. Melabur ketika pasaran mata wang sedang jatuh merudum sama sahaja dengan melabur ketika pasaran saham sedang mengalami nasib yg sama.

Jika dulu BNM rugi RM18 bilion gara-gara kebijaksanaan Noor Yaacob, mari kita teka berapa bilion KWSP akan rugi bila melabur dalam pasaran saham yg sedang merudum? Mungkinkah Najib selaku Menteri Kewangan merangkap bakal PM melakukan segalanya ini untuk menunjukkan kepada rakyat dia lebih hebat dalam memusnahkan wang rakyat berbanding Noor Yaacob?

editor said...

Apa nak jadi ni.Duit KWSP tu rakyat yang punya yang simpan untuk masa tua.Najib kau sedar ke kau telah merompak duit hasil titik peluh manusia yang bekerja siang dan malam untuk masa depan.Najib dah betul nak cari pasal.Kau akan dilaknat nanti.Rakyat malaysia akan pastikan mana2 pemimpim yang songlap duit rakyat akan dihukum dalam pilihanraya nanti.

Lt M Musli Bin Jaffar (PSSTUDM) said...

5 bilion satu nilai yang cukup besar. RM5 bilion wang yang diambil dari KWSP adalah wang rakyat. Apa2 pun dan kemana pun wang itu pergi lantak la. Klu niat baik guna amanah orang maka baik lah jadinya klu sebaliknya terimalah siksa dari Allah s.w.t. kelak..

Mr.Obama said...

penyokong PR

alah najib pinjam duit untuk sementara waktu je pun dah bising-bising.tahulah najib untuk membayarnya balik tu.lagipun yg korang pinjam duit kerajaan untuk buat business atau melanjutkan pelajaran tu ada bayar kat kerajaan ke?dan adakah semasa korang nak buat pinjaman, adakah kerajaan ada berkira sgt dgn korang?aku tegok ramai orang tak bayar duit pinjaman PTPTN selepas habis belajar.ini menyebabkan kantung kerajaan semakin hari semakin kosong.jadi kepada sesiapa yg ambil pinjaman PTPTN tu tolonglah bayar.kalau bayar pun tepat pada masanya ke tak?jadi tak payah nak buat bising-bising kat sini.

firdaus said...

mr. obama klon,

kau tahu duit kerajaan tu duit siapa? datang dari mana?

duit kita tau, duit rakyat. kita beli pakaian ada tax. beli kereta, motor kena tax lepas tu tiap2 tahun kena bayar roadtax. makan pun kena tax. boleh katakan apa saja yang kita buat hari-hari mesti ada tax. tax pintu, tax tanah dan macam-macam lagi lah tapi ramai yang tak tahu sebab tu lah ramai yang tertipu dgn ayat-ayat macam ni-
1.kerajaan bn dah bina sekolah utk rakyat.
2.kerajaan bn dah bina hospital utk rakyat.
3.kerajaan bn buat itu, buat ini utk rakyat.
inilah ayat-ayat yang digunakan utk memperbodohkan golongan bermentaliti kelas ketiga.

sebenarnya duit yang digunakan oleh kerajaan adalah duit rakyat. duit yang dikutip melalui pelbagai jenis cukai tapi rakyat kebanyakkannya tidak sedar dan tertipu dgn ayat-ayat manis kerajaan. sebab itulah mudah utk pemimpin umno mengaut kekayaan utk mereka dan saudara-mara diorang lagipun bila kroni nak muflis duit kwsp kan ada lantak la lagipun rakyat bukan ada kuasa nak halang...

allen said...

Betuuull Firdauss...!!! Aku setuju... Rakyat akan terus tertipu dgn ayat² manis kerajaan terutama bile tgk berita kat RTM, TV3 baca Berita Harian, Utusan Malaysia, bla..bla..bla.. Oleh itu, dapatkan akhbar S*&*@H utk berita mutakhir lagi sensasi! Heeheehee..

perunding said...

salam.
matematik mudah.
5 billion = 5,000,000,000.00

gaji RM1000 sumbang rm100.

memerlukan
50,000,000 orang mencarum.atau (10 juta pencarum selama 5 bulan.)


hanya untuk renungan sebelum tidur nanti.

cikgu tomoi said...

Ada yang nak kena tomoi ni...

perunding said...

salam.
kalau jadi apa2 kat duit rakyat tu...
camna nak jawab....
besarnya amanah tu..
ingat2 akhirat...

firdaus said...

pemimpin umno peduli ka pasal akhirat?...

firdaus said...

cikgu tomoi,
sini bukan tempat utk bertomoi...

cikgu tomoi said...

aku nak bagi hikmat penampar monyet terbang kat bn@umno...

bn@umno said...

cikgu tomoi

eh eh nak bagi penampar monyet terbang kat orang pulak.kau tu dalam internet beranilah tapi kalau berdepan tu kejantanan kau tu terus hilang sehinggakan telur kau pun jadi kecut.hahahha

bn@umno said...

firdaus

nape dgn kau ni?asyik-asyik bercerita tentang duit rakyat je memanjang.takde bende lain nak cakap lagi ke atau dah kehabisan modal?aku tak nafikan yg duit kerajaan tu adalah duit rakyat tapi sekalipun duit kerajaan tu duit rakyat,bukannya senang-senang kerajaan nak bagikan duit rakyat tu sewenang-wenangnya.tanpa approval drpd kerajaan, pinjaman pun tak boleh dapat walaupun ia adalah duit rakyat.ape punya bodoh punya komenlah ko ni.entah-entah kau pun tak bayar lagi kepada kerajaan diatas loan PTPTN ko tu.ataupun kau ingat disebabkan duit PTPTN tu duit rakyat dan kau rasa dah tak perlu bayar, yelah duit rakyatlah katakan.ni adalah salah satu komen yg menunjukkan kobodohan ko.

S46 said...

[Sebagai rakyat, kita memang berhak tahu kemana wang itu akan pergi. Ini kerana kita tidak yakin yang puak-puak ini akan membelanjakannya ke jalan yang benar dan menguntungkan. Apa yang digusarkan sangat ialah kita khuatir mereka akan merompak wang itu dengan sewenang-wenangnya jika tidak dipantai. Lihat apa yang berlaku kepada Eurocopter, jika tidak dipantau sudah pasti berjuta-juta wang rakyat mengalir begitu sahaja. Inilah yang harus kita lakukan sekarang. Jangan terus terpedaya].

firdaus said...

haha!!ada orang dungu kata AI dipecat kerana AI pinjam wang IMF?menjahanamkan negara bila AI memerintah?
ko tahu ke tak ni mengapa AI dipecat..kerana orang umNO ketika itu percaya terhadap buku dalil mengapa AI xleh menjadi PM!
orang umNO yg sendiri wat buku tuh.itu fitnah sehingga beliau dipecat!dah terbukti segala dakwaan terhadap AI digugurkan di mahkamah kerana Bahan Bukti telah direka n di eksploitasi oleh pihak tertentu!
ternyata orang dungu yg wat knyataan AI dipecat kerana IMF ilmu politiknya setahun jagung!semasa 1997-1999 ko hisap puting lagi kot?
MORAL:jgn cakap main sembur je!

firdaus said...

syabas be end@umNO kata watpe nak diremehkan hal penggunaan KWSP ke dalam saham!mungkin itu bukan duit ko tapi itu duit kami!~!
pencacai guna wang kami dengan semudah langkah tapi bila kami mohon wang kami pula memakan masa!!bermcam karenah dan syarat!!!
KWSP bukan Kumpulan Wang Simpanan Pencacai!

firdaus said...

be end@umNO memang tak berpendirian tetap..
dulu kata ekonomi malaysia bagus tapi sekarang kata duit KWSP digunakan kerana ekonomi negara bermasalah..
mane satu ko kata..kejap kata A kejap kata B!
ko xnampak ke..kami tak buta..dah ramai bloggers sini perhatikan dan komen cara ko berpendirian tapi ko wat dek dan nafikan..
dulu pun ko kata Pak Lah bagus tetiba ko jgak yg hentam Pak Lah kesayangan ko tu!!

hampeh!

firdaus said...

be end@umNO memang tak berpendirian tetap..
dulu kata ekonomi malaysia bagus tapi sekarang kata duit KWSP digunakan kerana ekonomi negara bermasalah..
mane satu ko kata..kejap kata A kejap kata B!
ko xnampak ke..kami tak buta..dah ramai bloggers sini perhatikan dan komen cara ko berpendirian tapi ko wat dek dan nafikan..
dulu pun ko kata Pak Lah bagus tetiba ko jgak yg hentam Pak Lah kesayangan ko tu!!

hampeh!

allen said...

bn@umno becakap macam orang tak penah keje & tak penah bayor KWSP... Dia ni aku rase budak skolah lagi... Takpun keje penyamun...

perunding said...

sekadar menambah
2003 valauecap pinjam rm5,100,000,000.00 dari epf dll.

kalaulah,sekiranya,jika,
valuecap labur sekadar kat dalm ASB je(sebagai contoh)maka dapatlah pulangan sebanyak (10%) iaitu rm510 juta setahun.

utk 5 tahun dapatlah sebanyak rm255juta.(belum campur compounding effect lagi tu)

maka boleh lah pulangkan duit yg dipinjam rm5.1b dan baki untung tu bolehlah dilaburkan semula.

logiknya tak yah lah pinjam lagi kan.
tapi ya lah semua tu tak jadi..
valuecapbuluhkasap..untung ntah modal lesap.

perunding said...

ralat
untung 5 tahun rm2.55billion

AJK-UMNO said...

Menurut DEB Najib, duit 5 bilion ringgit ini akan disalurkan kepada syarikat ValueCap Sdn Bhd. Penyaluran duit KWSP ini bertujuan menaikkan harga nilai saham syarikat-syarikat yang dianggap “jatuh nilai”.

Persoalan timbul - nilai saham ini rendah kerana orang ramai tidak yakin terhadap syarikat-syarikat ini. Memasukkan duit ke dalam syarikat ini tidak akan membawa apa-apa keuntungan. Untuk sementara waktu, kemungkinan nilai saham syarikat ini akan naik tetapi akhirnya akan jatuh terlingkup juga.

Apabila saham ini mendapat suntikan 5 bilion ringgit, maka nilai sahamnya naik. Apabila nilainya naik, maka makin ramai tuan empunya saham akan menjualkan saham mereka kerana ekonomi sedang gawat. Apabila saham banyak terjual, maka nilai saham ini akan jatuh kembali.

Hanya orang bengong sahaja yang tidak faham bagaimana spekulasi bergerak pantas di bursa saham Kuala Lumpur. Lima bilion ringgit ini akan dicekup oleh pemodal besar terutama dari luar negara.

Dalam masa yang singkat 5 bilion ringgit ini pasti akan hangus. Lima bilion ringgit ini adalah duit kita semua yang diperjudikan di Bursa Malaysia oleh Najib.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...