Monday, November 17, 2008

Menggarap keahlian bukan Islam dalam PAS

Oleh ZULKIFLI SULONG

Jika tidak ada sebarang masalah, Muktamar PAS pertengahan tahun depan akan membincangkan pembentukan satu lagi sayap parti Islam itu. Ia akan dikhaskan untuk orang bukan Islam. Demikian kata Dr Mujahid Yusof Rawa selepas pulang dari retreat PAS di Langkawi kepada wartawan Siasah baru-baru ini. Berikut adalah hasil perbincangan Siasah dengan Mujahid.

PAS telah menang sebanyak 23 kerusi Parlimen dalam pilihan raya 2008 lalu. Sebahagian dari kerusi itu adalah hasil sumbangan undi orang bukan Islam terhadap PAS.

Kota Raja, Kuala Selangor, Titiwangsa, Pokok Sena, Parit Buntar dan beberapa kawasan Parlimen lagi adalah antara sumbangan mereka kepada PAS.

Dr Mujahid Yusof Rawa (gambar) adalah antara pihak terlibat dalam usaha memujuk mereka memberikan undi kepada PAS. Melalui Lajnah Perpaduan Nasional yang dipimpinnya, Kelab Penyokong PAS ditubuhkan.

Menjelang pilihan raya lalu, kelab ini ditubuhkan di mana-mana. Berbondong-bondong orang bukan Islam, semada Cina atau India yang menyertai kelab ini. Bagi mereka, PAS adalah alternatif kepada Umno yang korup dan recist itu.

Namun, Mujahid mengaku, sokongan orang bukan Islam kepada PAS ini sedikit sebanyak terjejas dengan beberapa isu yang berlaku selepas pilihan raya umum. Ia bermula dengan apa yang dinamakan isu muzakarah Umno dengan PAS. Ia pula katanya dibuat atas kepentingan Melayu Islam. Kemudian isu itu berkembang ke PAS akan menyokong pembentukan kerajaan Pakatan di peringkat Pusat jika majoriti anggota Parlimennya adalah Melayu dan Islam.

Terakhir, isu perlantikan Low Siew Moi sebagai pemangku Pengurus Besar Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS). Penentangan PAS terhadap perlantikan itu dianggap kerana Madam Low adalah Cina.

"Saya sangat berbesar hati kerana ketika menggulung perbincangan tentang kertas yang saya bentangkan ini, Mursyidul Am Tok Guru Nik Aziz berkata, rancangan ini perlu dipercepatkan," cerita Mujahid kepada Siasah.

Mujahid menyatakan perkara ini ketika ditanya apakah respon pimpinan PAS terhadap kertas cadangan beliau agar satu dewan yang dikhaskan untuk orang bukan Islam dibentuk dalam PAS.

Mujahid membentangkan kertas cadangan agar satu Dewan dibentuk untuk membolehkan orang bukan Islam aktif secara rasmi dalam PAS di retreat PAS di Langkawi 7 ke 9 November lepas. Hampir 40 pemimpin PAS yang mengganggotai Jawatankuasa PAS Pusat dan Majlis Syura Ulama menyertai retreat itu.

"Mereka ada antara 15,000 ke 20,000 orang yang aktif dalam kelab penyokong PAS ini. Namun sebagai ahli kelab, mereka tidak ada ruang untuk aktif yang jelas dalam parti. Jadi kita cadangkan agar kita tubuh satu sayap baru kepada PAS iaitu satu dewan untuk mereka. Namun, namanya belum kita muktamadkan lagi," kata Mujahid ketika ditemubual di pejabat pembangkang di bangunan Parlimen.

Ketika ditanya, apa respon pemimpin yang lain, Mujahid berkata, hampir kesemua mereka menyokong cadangan beliau itu. Hanya sebahagian kecil menimbulkan beberapa persoalan mengenainya, yang lain menyokong.

"Presiden PAS sendiri menganggap sudah tiba masanya PAS menerima orang bukan Islam ini sebagai ahlinya," cerita Mujahid.

Selepas ini, kata Mujahid, beliau akan menyediakan kertas pelaksanaan kepada cadangan ini. Beliau berharap, menjelang muktamar PAS tahun depan, semuanya sudah siap.

"Kita harap, dalam muktamar akan datang, para perwakilan dapat membahaskan cadangan ini dan seterusnya meluluskannya.

"Jika diluluskan muktamar, kita akan serahkan kepada Pendaftar Pertubuhan untuk diluluskan sebelum kita dapat melaksanakannya dan mula membuka pintu kepada orang bukan Islam untuk menjadi ahli parti Islam ini," kata Mujahid.

Mujahid berbangga, jika diluluskan nanti, PAS akan menjadi satu-satunya parti dan gerakan Islam di dunia ini yang mempunyai keahlian bukan Islam.

Ketika ditanya, apakah cadangan beliau ini ada kaitan dengan apa yang dibuat oleh Tayyib Erdorgan di Turki dalam memperkasakan Parti AK, Mujahid berkata, tidak bahkan lebih dari itu.

Erdorgan telah melantik beberapa menterinya dari kalangan bukan Islam padahal di Turki penduduk Islamnya adalah 90 peratus berbanding di Malaysia hanya 55 peratus sahaja Islam.

"Jika 90 peratus Islampun boleh lantik orang bukan Islam sebagai calon dan pemimpin, apatah lagi kita di Malaysia," kata Mujahid.

Bagi beliau, sebelum diterima sebagai ahli, mereka perlu memahami PAS dengan mendalam terutama sekali dasar perjuangan PAS iaitu Islam.

Ke mana mereka selepas menjadi ahli dewan ini? Ini menjadi soalan panas yang sudah tentu ingin diketahui oleh ahli baru PAS ini selepas mereka menjadi ahli PAS.

"Pertama, sebagai ahli mereka bebas bergerak dalam PAS tetapi buat permulaan ini dalam sempadan dewan mereka. Mereka juga akan menjadi perwakilan dalam muktamar melalui dewan mereka.

"Mereka juga akan dipilih untuk mewakili PAS dalam pilihan raya umum akan datang. Kita akan pastikan ada di kalangan mereka dapat menjadi calon PAS untuk kawasan-kawasan tertentu. Kita harap ia akan berlaku mulai pilihan raya ke 13 nanti," beritahu Mujahid.

Di samping itu, katanya, beliau akan mencadangkan agar anggota dewan ini akan dilantik sebagai senator, anggota majlis kerajaan tempatan dan sebagainya.

"Dengan cara ini, mereka akan terasa mereka bukan dipergunakan oleh PAS tetapi menjadi sebahagian dari kita," kata beliau.

Ketika ditanya, oleh kerana naturenya mereka bukan anggota penuh PAS dan ada kecenderungan pihak-pihak tertentu untuk menyifatkan mereka sebagai ahli kelas dua dalam PAS, Mujahid menjelaskannya:-

"PAS ini sudah 50 tahun bergerak dan tidak ada orang bukan Islam menjadi ahlinya. Jika kita buka pintu untuk mereka menjadi ahli, ini satu perkembangan baik untuk PAS. Sudah tentu selepas ini, ia akan berkembang sesuai dengan perkembangan semasa. Kita tidak tahu ia berkembang ke mana. Jadi saya tidak fikir soal ahli kelas dua ini berbangkit," kata Mujahid.

Mujahid yakin, dengan masuknya orang bukan Islam ke dalam PAS ini akan melahirkan satu suasana perhubungan yang baru dalam masyarakat negara ini khasnya dalam PAS sendiri.
Hubungan antara kaum tidak akan menjadi entnocentrik lagi tetapi akan menjadi multicentrik.

Apabila ini berlaku, tidak akan berlaku lagi soal perkauman dan racist di kalangan masyarakat dan perpaduan yang sebeginilah yang hendak dicapai, kata beliau.

76 comments:

zali said...

PAS akan menjadi satu-satunya parti dan gerakan Islam di dunia ini yang mempunyai keahlian bukan Islam.


apa yang nak di kejar pas sebenarnya?
mencipta sejarah?nama?world record atau perjuangan islam itu sendiri?

nak ke depa tu karang pergi ke ceramah agama?di tarbiah?di dakwah...

atau depa sekadar daftar nama dan tak aktif dalam pas?cuma digunakan masa mengundi saja?

pas menggunakan mereka atau mereka akan menggunakan pas...kita lihat saja mereka yang tersasar dalam perjuangan asal dan lebih pada mencari/mendapat sokongan untuk duniawi semata.

anonymous said...

November 17, 2008

hebatnya penangan wang haram untuk ahli umno

‘UM’ plus ‘NO’ equal to beruk

Gejala politik wang sudah sebati dengan Umno! Ini rumusan penganalisis dan pemerhati politik yang mengikuti dengan dekat perkembangan tersebut sejak kebelakangan ini.

Pensyarah sains politik Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Madya Dr Ghazali Mahyudin berkata, gejala politik wang sudah lama berakar umbi dalam Umno dan ia merebak daripada peringkat atasan hingga ke bawah.

“Ia dah berlaku lama. Bila ada bunga-bunganya, ia patut dicantas cepat tapi Umno dulu, masa hal ini (politik wang) berlaku, mereka menutupnya dan akibatnya semakin dapat dilihat pada hari ini. Ia semakin merebak dan sukar dibendung lagi,” katanya ketika dihubungi mStar Online, hari ini.

“Selain itu, ini juga melibatkan masalah kepimpinan. Walaupun ada pemimpin Umno yang berdegar-degar bercakap politik wang berdosalah, merosakkan maruah bangsa dan sebagainya tetapi tidak semua ahli yang memandang berat cakap-cakap mereka.

Bangsat punya pemimpin UMNO

“Ada sesetengah ahli yang bila pemimpin bercakap demikian, mereka pun kata ‘alah, dia cakap, dia pun buat juga’... itulah yang membimbangkan,” katanya.

BPR dan PDRM bacul, semuanya mengikut telunjuk UMNO. Macam bangkai bernyawa.

Ghazali menambah, gejala yang berleluasa di kalangan ahli Umno ini tidak boleh dipandang mudah kerana golongan ini yang akan menerajui parti dan kemungkinan besar menerajui negara.

Orang UMNO yang berebut nakkan jawatan dalam parti semata-mata untuk merembat khazanah negara. Sialan punya pencacai UMNO kerana mempersundalkan undi mereka dengan mengangkat perasuah sebagai pemimpin mereka.

Justeru katanya, cara yang baik bagi mengekangnya adalah dengan menghapuskan sistem kuota yang menjadi salah satu punca kepada gejala ini terus berlaku.

Ada kuota atau tiada kuota, UMNO telah menjadikan rasuah sebagai budaya hidup mereka. Mana mamat Ezat yang kononnya hendak membeteras rasuah?. Dah kena beli dengan UMNO?. Tiada maruah, tiada harga diri. Lebih hina daripada beruk.

“Jika tidak dilakukan, saya tidak nampak hal ini akan berkesudahan dan saya fikir tidak ada jawatankuasa yang mampu menanganinya kerana ia sudah seperti satu budaya.

“Pemimpin cakaplah apa pun, media tulislah apa pun, setakat ini memang tidak memberi kesan. Pada saya, politik wang dalam Umno boleh dikatakan ‘kalau bagi salah, tak bagi kalah’,” katanya.

Tengok, apa jadi kepada perompak konsesi balak di Pahang, UMNO keparat angkat dia dijadikan TYT Melaka. Inilah jasa terbesar Tun Mahathir kepada rakyat Melaka. Perompak dijadikan ketua negari. Kalau bukan budaya sundal, nak dinamakan budaya apakah ini?

Sementara itu, pensyarah Sekolah Sains Sosial, Universiti Malaysia Sabah (UMS), Zaini Othman turut bersetuju jika sistem kuota dalam pemilihan Umno dihapuskan.

“Ia melibatkan aspek penstrukturan dalam pemilihan Umno kerana struktur sedia ada iaitu sistem kuota yang mendokong politik wang ini terus berlaku dalam parti tersebut.

Ada kuota atau tiada kuota serupa je. Dah memang dasar UMNO merompak khazanah negara.

“Bukanlah saya maksudkan ia akan terus terhapus tetapi mungkin sedikit sebanyak, gejala politik wang itu dapat dikurangkan,” katanya.

Zaini berkata, salah satu cara bagi menggantikan sistem sedia ada adalah dengan mengadakan pemilihan secara serentak berbanding secara berperingkat-peringkat yang diamalkan pada masa ini.

“Sekarang ini, pemilihan yang diadakan melalui mesyuarat-mesyuarat agung (persidangan perwakilan) bahagian membolehkan calon meletakkan sasaran, bahagian mana yang mereka mahukan untuk mendapatkan lebih lagi pencalonan.

Mana orang UMNO nak tukar system ni, ini lubok korek duit buat mereka. Mereka beraya dengan duit rasuah. Duit jual maruah diri.

“Jika dilakukan serentak, hal ini dapat dielakkan kerana mereka tidak ada masa untuk melakukan semua itu,” katanya.

Selain itu, Zaini berkata, ahli-ahli Umno juga perlu mengubah persepsi mereka bahawa Umno adalah sebuah parti yang menjanjikan wang kepada ahli-ahlinya.

Nak mengubah persepsi?. Ha ha ha, hello, ini bukan persepsilah. Ini kenyataan. UMNO memang tempat bernaungnya perompak dan lanun.

“Ahli-ahli Umno ini perlu diorientasikan semula daripada menganggap Umno itu duit, duit itu Umno. Saya tidak pasti macam mana caranya tapi itulah yang perlu dilakukan,” katanya.

Nak orientasi ahli UMNO?. Mimpilah. Tunggu dunia kiamat.

Sementara itu, pensyarah jurusan pembangunan sosial Universiti Utara Malaysia (UUM), Prof Dr. Ahmad Atory Hussain berkata, Lembaga Disiplin dan Badan Pencegah Rasuah (BPR) perlu bekerja keras dalam membasmi gejala politik wang ini daripada terus berleluasa.

“Kalau betul-betul nak banteras (politik wang), Umno memang kena kerja keras termasuk Lembaga Disiplin perlu memantau daripada awal lagi perjalanan mesyuarat peringkat bahagian.

Lembaga Disiplin?. Hello Mamat Atory, lu story apa?. Ini Lembaga Disiplin repot pada siapa?. Lu tau ke?. Depa pun repot kepada Dollah dan Najib. Dua-dua pun lanun jugak.

“Masalahnya sekarang, dalam gejala politik wang yang begitu teruk pada masa ini, ia boleh diibaratkan seperti rumah sudah terbakar tapi mesyuarat nak panggil bomba baru nak diadakan,” katanya.

Rumah sudah terbakar?. Sudah hangus pun.

Jelas beliau, Lembaga Disiplin boleh mengadakan jawatankuasa di peringkat negeri supaya masalah disiplin ahli termasuk politik wang boleh dikawal.

“Masalahnya, politik wang ini sukar dikesan kerana tiada siapa yang mahu tampil menjadi saksi dan kita pun tidak tahu tangan-tangan tersembunyi yang menerima duit-duit itu.

Rakyat terbanyak, penulis blog, wartawan akhbar, ahli politik dah banyak buat pendedahan, kenapa taknak siasat?. Sebab yang perasuah tu Rosmah, sebab yang songlap duit tu bini khir Toyol, maka semua tidak berani nak siasat?. Polis nak siasat?, piirahhh, ketua polis pun serupa, enam kali empat sepuluh.

“Bagaimanapun pada saya, setiap ahli sebenarnya perlu kembali semula kepada ajaran Islam iaitu keimanan dan ketakwaan serta sayang kepada negara,” katanya.

Inilah masalah yang dah jadi problem. Orang dah cakap ikut ajaran Islam yang sebenarnya, tapi beruk-beruk UMNO ni pegi ikut mazhab hadhari yang entah dari hutan mana datangnya.

Posted by kerabu at 11/17/2008 10:21:00 AM

Anonymous said...

anonymous above,u re out of topic

Aduka said...

Tak salah menerima sokongan orang bukan Islam dan berusaha untuk mendapatkan sokongan dari kalangan bukan Islam.
Tapi perlukah kita berusaha untuk mendapatkan sokongan masyarakat bukan Islam hingga menggadaikan perinsip perjuangan kita ?
Apakah dalam melaksanakan hukum Allah perlu kita bertolak ansur ?

Aduka said...

Perjuangan Rasulullah memantapkan kualiti bukan memantapkan kuantiti. Dalam sejarah Islam, dalam perang Badar, orang Islam 313orang dapat mengalahkan 1000 orang kafir. Begitu juga dalam perang Mu'tah, orang Islam 3000 orang dapat mengalahkan 200000 orang kafir. Orang Islam menang kerana kualiti iman dan kualiti amal soleh penganutnya.
Dalam demokrasi, orang Islam 313, orang kafir 1000, dapatkah orang Islam menewaskan orang kafir ?

Adakah orang bukan Islam (kafir lah tu) akan merestui perjuangan orang Islam yang benar-benar ingin menegakkan hukum Allah ?

allen said...

Terima sajalah kenyataan Lim Guan Eng: "GEORGE TOWN: Islam is a universal way of life and does not discriminate against race, said Chief Minister Lim Guan Eng. The DAP secretary general said he believed that Islam is based on the core value of justice without taking into account the differences in races. "This I fully respect. So, I hope this will be the main core to all efforts to strengthen the unity between all races in this country,".
Kita harus bekerjasama menolak cara Barisan Nasional yang telah gagal menyatukan warganegara Malaysia setelah 50 tahun mentadbir Malaysia. Isu perkauman masih belum selesai. tuduh-menuduh dan jatuh menjatuh masih segar. Kekayaan Projek Kroni bertambah-tambah dan rasuah menjadi mainan harian...
Kita berdoa agar hubungan baik PAS-DAP-PKR berjalan lancar sebab masa depan kemakmuran Malaysia ada pada pakatan ini. Tidak timbul isu perbezaan ideologi politik kerana setiap parti mempunyai agenda & perjuangan masing² adalah utk memupuk perpaduan & kemakmuran antara kaum.. Amin..

Aduka said...

ANDAI UMNO NAJIS, DAPATKAH DIBASUH NAJIS ITU DENGAN ARAK ?

Islam ialah agama yang murni. Seharusnya digunakan cara yang murni untuk menghapuskan kemungkaran dan kejahatan.

Demokrasi berparlimen di Malaysia diasaskan oleh Lord Reid. Siapa Lord Reid ? Mengapa harus kita mengambil cara Lord Reid dan meninggalkan cara Rasulullah (sunnah) dalam usaha menegakkan Islam.
Murnikah cara demokrasi berparlimen ? Bila kita berada dalam politik kepartian, kita meletakkan diri dalam suasana permusuhan. Apakah musuh kita boleh menerima apa yang kita cakap dalam suasana sedemikian ?
Adakah kita benar-benar telah melaksanakan kerja-kerja dakwah untuk menegakkan Islam ? Tegakkan Islam dalam diri kita, kemudian ahli keluarga kita, kemudian ahli kumpulan kita dan seterusnya masyarakat kita.
Wallahua'alam

nalapambu said...

sabenar nye UMNO suda terlalu takut bila PAS buka keahlian kepada bukan Islam.

Saya hendak tanya satu soalan kepada pencacai UMNO, mengapa bukan Islam tidak boleh sokong PAS?

Pada masa lalu kami juga pernah sokong UMNO, mengapa UMNO tidak pertikai?

Bila PAS suda buka keahlian nye pada bukan Islam, UMNO sangat menghina PAS, mengapa?

perunding said...

seandainya relevan,

Islam telah sampai ke tanah besar china sekitar tahun 600 masihi atau dalam masa 100 tahun pertama selepas kewafatan nabi.
Islam dibawa oleh para sahabat dan tabiin dan diterima dengan meluas oleh masyarakat china ketika itu.
dynasty tang,song,ming dll telah memerintah kerajaan mereka dgn Islam.
berbanding dengan Malaysia,Islam hanya sampai di tempat kita sekitar tahun 1400 masihi dibawa oleh pendakwah arab yaman.
iaitu selepas 800 tahun orang cina telah memeluk islam.
hingga kini terdapat lebih ramai orang cina beragama Islam berbanding dgn org malaysia beragama Islam.

point saya.

Agama Islam tidaklah ASING kepada orang berketurunan cina.
cuma penjajah Inggeris telah purposely/intentionly membawa masuk orang cina yg bukan islam ke sini.(seandainya dipilih yg islam tentulah senario politik kita berbeza skrg)..Allah maha mengetahui akan hikmahnya...

tidaklah juga mustahil orang cina boleh menerima islam semula.
(cicit genghis khan pun akhirnya mengembangkan empayar islam mongol)

perunding said...

politik,
ari tu Pak lah umumkan direct membership ke dalam BN.

kenapa sunyi..tak setuju,tak relevan,belum masa,komponen sedia ada dah mencukupi,memadai,atau lain2 sebab.

pas bagi semua agama membership..dapt sambutan pulak..hangat.
(ada yg setuju,ada yg tak)
boleh bawak bincang..

putra revolusi said...

.

Alias Mohd Yusof said...

Prinsip Demokrasi, yang mendapat sokongan ramai akan menang. Kalau orang bukan Islam tak sokong sampai kiamat pun PAS takkan menang, sedangkan pengundi Islam tak sampai 60%.

nalapambu said...

aha! apa macam iskarang, mana itu ismua pencacai AMENO.

suda abis modal ka? tara bole cakap apa2 lagi.

Iskarang PR suda jadi sebuah parti yg sangat kuat.

PAS - untuk semua kaum.
PKR - untuk semua kaum.
DAP - untuk semua kaum.

Ini macam kalu, itu Sabah, Sarawak rakyat banyak sinang mau pilih ya mana satu dia mau join.

HIDUP PR!

HIDUP PR!

HIDUP PR!

Wanakam

Karuppiah said...

pambu,

ingat skarang itu rakyat adda suka ka masa itu UMNOR? adda suka ka sama itu Bieyend? tara punyaa....

bUnGa mElaTi said...

tun m mengatakan selain melayu pun boleh jadi PM di malaysia...

ada saper2 nak komen ke pasal hal ni?? kadang2 pelik bila org lama dalam umNO sendiri yg menyatakan pendapat cam tu, bkn calang2 org plak tu, bekas PM negara plak tu, org yg paling lama jadi PM di malaysia ni...

tapi takpe, cume aku perhatikan mana nyer org2 umNO yg lantang pasal ketuanan melayu menghilang bila veteran umNO cakap pasal hal tu...

takde ke pro umNO nak jawab soklan tu?? atau nak bagi pendapat keatas kenyataan tun m tu???

zali said...

pro pr sekelian

ni yang nak bangga pasal keahlian pas ni apasal...

saya ada satu soalan yang perlu dijawab oleh pro pr mahupun mujahid sendiri.

siapakah golongan bukan islam yang jadi golongan sasaran kemasukan dalam pas?

orang dap?...mereka setia dengan parti anti islamnya.
orang mca?...jangan mimpi lah
orang mic?...sammy vellu lah pujaan mereka.
orang pkr...depa kan dah lama menjilat bulu nuar.
atas pagar?...depa memang tak mahu terikat.

mujahid sendiri kata "Kita tidak tahu ia berkembang ke mana."ber erti ni main belasah je ni...selain gagal menentukan sasaran produk pemikir pas juga gagal menetapkan hala tuju dan future plan untuk puak kafir pas nanti...

jangan jadi duri dalam punggung nik ajis pulak...mencucuk tuu...

apa kejadahnya begitu?

zali said...

melati : tun m mengatakan selain melayu pun boleh jadi PM di malaysia...

ni tak payah komen kerana semuanya telah jelas maksud lontaran dr m tu.

sila rujuk utusan online yang awak anti sangat tu...sana boleh baca.

Aduka said...

Aduka bukan penyokong UMNO jauh sekali nak jadi ahli UMNO. Janganlah anggap sesiapa yang mengkritik kita adalah musuh kita. Fikir dan kaji setiap kritikan dengan teliti dan hati yang terbuka. Kalau benar, terima, kalau salah tak payah terima.

Perjuangannya UMNO berdasarkan perkauman,nama pun Pertubuhan MELAYU Bersatu.

Perjuangan PAS berdasarkan Islam, tapi 100 % ke ikut kaedah Islam ?
Nampak pemilihan Presiden pun ikut stail demokrasi juga.

Perjuangan PKR pula lebih terbuka, untuk menuntut keadilan.

Kalau yang betul saya sokong tak kira siapa yang buat. Janganlah mentang-mentang musuh kita yang buat, yang betul pun kita tak nak akui itu betul. Kalau puak kita buat, yang salah pun kita diamkan saja. Yang salah kita tegurlah biar pun ketua kita yang buat, tapi biarlah berhikmah.

AMAR MA'ARUF NAHI MUNGKAR.

nalapambu said...

Blogger zali said...

pro pr sekelian

ni yang nak bangga pasal keahlian pas ni apasal...

saya ada satu soalan yang perlu dijawab oleh pro pr mahupun mujahid sendiri.

siapakah golongan bukan islam yang jadi golongan sasaran kemasukan dalam pas?

orang dap?...mereka setia dengan parti anti islamnya.
orang mca?...jangan mimpi lah
orang mic?...sammy vellu lah pujaan mereka........


ini bodo punya 'zali' wotak isrupa itu udumbu punya wotak.

itu PAS, PKR sama DAP suda satu ati dlm PR.

ini bodo punya 'zali', dia hingat India worang suka itu samy velu ka?
chit! sutly paily.

tak tau ka, PRU12 lepas itu samy velu suda poci. - isebab India punya worang tara suka sama dia la, wotak udumbu punya 'zali'

Iskarang Cina sama India sama Islam suda bersatu dlm PR.

HIDUP PR!!! - SATAMPOCI UMNO!

man said...

wah!!!!
lama aku xbg komen...
jali still mcm dlu...
akai ciput
mmalukan betol...
bc hujah pn putar paria

MUZAFAR said...

UMNO ibarat kain lama yg kotor.
Guna peluntur akan reput.
Disental pula akan koyak.

MUZAFAR said...

zali said...
melati : tun m mengatakan selain melayu pun boleh jadi PM di malaysia...

ni tak payah komen kerana semuanya telah jelas maksud lontaran dr m tu.

sila rujuk utusan online yang awak anti sangat tu...sana boleh baca.

November 17, 2008 8:27 PM

____________________________________

Selain Melayu pernah jadi PM.
Tun Mahathir tu kan bukan Melayu. Cuba En. Zali check salasilah Tun Mahathir...dari tanah Jawa ka .. dari India ka..!!

AMK PKR Parlimen Sembrong said...

salam..
tahniah pada PAS kerana ingin memperceptkan keterbukaan keahlian PAS pada yg bukan islam n pada ZALI..
PAS bukan parti pertama yg merupakan parti terawal yg berdasarkan Islam pada keahlian bukan ISLAM!!
kan dah ternyata sebuah parti di turki berbuat cara begini..Parti AK!
(untuk info-penduduk Islam di Turki ialah sebanyak 90 peratus!)

p/s:nampaknya Zali macam xbaca habis laporan siasah tentang topik ini.JGN CKP SEMBUR..

(Firdaus-AMK-PKR)

zali said...

muzafar...

tak payah la begitu detail tentang melayu...sebab kalau nak ikut saya pun bukan melayu...saya banjar.

awak tu pun jawa totok...bukan melayu juga.

itu kecik punya hal.

tapi madah berhelah awak nih :

'UMNO ibarat kain lama yg kotor.
Guna peluntur akan reput.
Disental pula akan koyak.'

pedih jugak baca...
cobaan...

zali said...

firdaus...dah tukar nama ya...

firdaus kata : PAS bukan parti pertama yg merupakan parti terawal yg berdasarkan Islam pada keahlian bukan ISLAM!!

siasah kata : Mujahid berbangga, jika diluluskan nanti, PAS akan menjadi satu-satunya parti dan gerakan Islam di dunia ini yang mempunyai keahlian bukan Islam.(paragraf selepas gambar ke dua)

siapa yang cakap sembur dan siapa yang menyembur ni...

baca bagi habis ya firdaus...

zali said...

kesian nalapambu...

dia masih tak dapat bezakan antara sokong dan menjadi ahli...

sampai dia bertanya : 'Saya hendak tanya satu soalan kepada pencacai UMNO, mengapa bukan Islam tidak boleh sokong PAS?'

sini bukan cerita pasal sokong...sini cerita pasal keahlian...mana punya hindu yang mahu masuk pas...awak cakap sama saya...hindraf punya gang ka?

cikgu tomoi said...

zali..

Apa yang kau benci sangat ngan nik aziz tu? sampai kau kutuk dia ?
Mohon penjelasan..

anakkancil said...

zali said...
pro pr sekelian

ni yang nak bangga pasal keahlian pas ni apasal...

saya ada satu soalan yang perlu dijawab oleh pro pr mahupun mujahid sendiri.

siapakah golongan bukan islam yang jadi golongan sasaran kemasukan dalam pas?

orang dap?...mereka setia dengan parti anti islamnya.
orang mca?...jangan mimpi lah
orang mic?...sammy vellu lah pujaan mereka.
orang pkr...depa kan dah lama menjilat bulu nuar.
atas pagar?...depa memang tak mahu terikat.

mujahid sendiri kata "Kita tidak tahu ia berkembang ke mana."ber erti ni main belasah je ni...selain gagal menentukan sasaran produk pemikir pas juga gagal menetapkan hala tuju dan future plan untuk puak kafir pas nanti...

jangan jadi duri dalam punggung nik ajis pulak...mencucuk tuu...

apa kejadahnya begitu?

November 17, 2008 8:20 PM

zali...zali...
Kau lupa asal kejadian kau...Kalau yang bernama manusia nie...ianya bersifat baharu...Tak mustahil hari ni dia dlm partinya ...kedepan kelak ia masuk pas...so brg hadapan jgn kau kata akan berkekalan.Empayar firaun pun satu ketika gah tapi hancur oleh anak belaannya...nabi Musa...so..tak mustahil bagi Allah.

cikgu tomoi said...

Salam..

Saudara2 UMNO ingin tahu kisah sejarah sebenarnya yang telah di gelapkan british? Bukti-bukti telah mencukupi cuma anda semua perlu terima hakikat sahaja. Apakah kaitan SIAM dengan melayu? Siapa melayu? Apakah kaitan THAi dengan dengan SIAM? Minta anda semua masuk ke dalam link di bawah ini..Baca dari mula untuk kefahaman,insya Allah,anda semua akan faham. Semoga dimudahkan. Amin

http://sejarahnagarakedah.blogspot.com/

ATAU

http://themalaypress.blogspot.com/

zali said...

cikgu amoi

tak la benci nik ajis tu...sayang apa.
kita kena sayang warga emas...

zali said...

ayy lama tak masuk anak ikan...banyak kerja ke?

ni kalau dengan awak ni...cerita bab Dia...lemah rasa nak menaip.

apa pun kita kena merancang...kalau apa kita rancang pun kita tak tahu...

apa ceritanya?

bn@umno said...

Biasalah pemimpin PAS ni,kalau dah terlampau nakkan sokongan ape-ape tindakan yg tak masuk akal pun dorang sanggup buat. Tindakkan pemimpin PAS membuka keahlian kepada orang bukan islam telah mencalar maruah parti PAS itu sendiri kerana dr awal penubuhan ia hanya diterajui oleh ORANG MELAYU SAHAJA.PAS sememangnya sudah terlalu terdesak disebabkan ramai orang melayu sudah beralih sokongan kepada BN.Pemimpin PAS sanggup mengadai maruah parti semata-mata nakkan sokongan orang bukan melayu.Ini merupakan satu tindakan yg kurang bijak.

Ihya said...

cikgu tomoi..

Sedih hati saya membaca kisah sejarah SIAM serta kaitannya dengan melayu. Tak sangka pula tomoi itu satu seni warisan orang islam ya? Memang dasar binatang Thailand ni..patutla seni MUAY tu dia orang panggil muay thai. Rupanya bukan diaorang punya seni kisahnya..ish..ish..sedih..

cikgu tomoi said...

"Sedih hati saya membaca kisah sejarah SIAM serta kaitannya dengan melayu. Tak sangka pula tomoi itu satu seni warisan orang islam ya? Memang dasar binatang Thailand ni..patutla seni MUAY tu dia orang panggil muay thai. Rupanya bukan diaorang punya seni kisahnya..ish..ish..sedih.."

=====================================
Tau takpa ihya..memang sedih dan binatang..
Lebih binatang lagi kalau ada sesiapa di sini menyambung kesinambungan "kebinatangan" mereka...

bn@umno said...

Ternyata PAS mmg sebuah parti yg tidak ada pendirian.Jadi ape tunggu lagi? marilah ramai-ramai join Umno.

nalapambu said...

"Blogger zali said...

kesian nalapambu...

dia masih tak dapat bezakan antara sokong dan menjadi ahli...

sampai dia bertanya : 'Saya hendak tanya satu soalan kepada pencacai UMNO, mengapa bukan Islam tidak boleh sokong PAS?'

sini bukan cerita pasal sokong...sini cerita pasal keahlian...mana punya hindu yang mahu masuk pas...awak cakap sama saya...hindraf punya gang ka?

November 18, 2008 12:24 AM"



bodo punya 'zali' kalu india sama cina suda sokong itu PAS, itu suda banyak baik la.

tapi kalu itu PAS suda kasi kebenaran menjadi ahli itu lagi baik.

apa lu worang peincacai ameno susa ati? iskarang pun cina sama india suda banyak sokong itu PAS sama PKR.

ameno boleh idup ka, tanpa sokongan kaum cina sama india?

tentu tara bole, ameno misti mati.

HIDUP PR!!!

HIDUP PR!!!

HIDUP PR!!! - SATAMPOCI AMENO!!!

Tai Kho Cin said...

Ini pinciacai ameno manyak bolo, gila punya olang. Apa pasat dia olang manyak susah ati kalo itu PAS mau kasi kita olang cina sama india jali ahli PAS.

Ini simua kita olang Pakatan punya suka. LU apa pelului.

Lu jaga itu ameno, sula mau hampui, heli2 ada galo. Sikalang itu pelempuan ameno sula mula galo banyak busat.

Ini maciam ameno tentu hampui.

bn@umno said...

Sebenarnya orang Umno bukannya nak mencampuri urusan PR.lantaklah ape yg PR nak buat orang Umno peduli ape.takkanlah orang umno memberi nasihat dan teguran kat PR pun tak boleh.kalau dah buat silap kita kenalah tegur tanpa mengira fahaman politik.

zali said...

baru beberapa bulan memerintah...ada melayu yang dah menyamar jadi cina...

segan nak mengaku melayu...

sikit lagi ikut dap makan lembu pendek la pulak...

apa nak jadi la pencacai pr sekor nih...

zali said...

nala...

apa nak heran setakat sokong macam awak ni yang cuma akan membawa rebah saja...

zali said...

cikgu amoi & ihya

saya ada sekali imbas blog tu petang tadi...tahniah!memang bagus siap dengan gambar dan gaya bahasa pun bagus.

tomoi satu seni warisan orang islam?

mungkin tak terbaca lagi pasal ni tapi saya tak setuju sama sekali ianya di kata sebagai warisan islam.

islam apa kejadahnya kalau di awal persembahan dah melutut sembah buddha.

awak sebagai guru amoi mesti lebih faham dalam sembah mula ni...

apa kata awak berdua?

firdaus said...

bn@umno said...

Biasalah pemimpin PAS ni,kalau dah terlampau nakkan sokongan ape-ape tindakan yg tak masuk akal pun dorang sanggup buat. Tindakkan pemimpin PAS membuka keahlian kepada orang bukan islam telah mencalar maruah parti PAS itu sendiri kerana dr awal penubuhan ia hanya diterajui oleh ORANG MELAYU SAHAJA.PAS sememangnya sudah terlalu terdesak disebabkan ramai orang melayu sudah beralih sokongan kepada BN.Pemimpin PAS sanggup mengadai maruah parti semata-mata nakkan sokongan orang bukan melayu.Ini merupakan satu tindakan yg kurang bijak.

November 18, 2008 3:10 AM

Allah swt tak pernah mengatakan Islam milik melayu saja dan semua bangsa adalah sama disisiNya. hang ingat dgn mengagung-agungkan bangsa melayu, hang tuah boleh bawak hang masuk syurga ka? Allah swt langsung tak pandang perjuangan ber'akidah'kan bangsa...

Tai Kho Cin said...

Blogger zali said...

nala...

apa nak heran setakat sokong macam awak ni yang cuma akan membawa rebah saja...

November 18, 2008 7:16 AM



Ya! 'zali', itu manyak butut. Itu sibab ameno sula rebah lalam 5 buah negili.

Ha! ha! ha! ini kali 'zali' ala siakap manyak butut.

firdaus said...

kejayaan pas menarik bukan Islam menyokong perjuangan Islam adalah satu kemenangan yang sangat besar dari Allah swt. dalam banyak-banyak gerakan Islam di dunia, pas berjaya mengikis imej negatif yang ada pada Islam yang cuba ditonjolkan oleh bukan saja golongan kafir di barat malah orang Islam di malaysia sendiri. pas berjaya mempamerkan keindahan dan keadilan Islam itu sendiri melalui kerajaan negeri kelantan yang mengamalkan keadilan dan kesaksamaan utk rakyatnya yang terdiri dari bangsa melayu, cina, siam dan india...

Tai Kho Cin said...

Sikalang ameno sula mau hampui, sibab BN sula hampui.

Olang cin sama indu sula tala picaya sama ini ameno. Ini ameno manyak busuk punya parti.

Sula lebeh 50 taun ameno tipu sama lakyat. Sikalang olang cin sama indu sula manyak pandai, ameno tak moleh tipu. Tapi atak lagi manyak lamai olang gulayu bolo.

Ini bodo punya gulayu sokong ameno silupa itu monkey. Kasi satu pisang dia lubut2 samapi mau mati.

Lagi olang cin sama indu talak sokong BN, ameno tintu hampui.

firdaus said...

bn@umno said...

Ternyata PAS mmg sebuah parti yg tidak ada pendirian.Jadi ape tunggu lagi? marilah ramai-ramai join Umno.

November 18, 2008 3:32 AM

kapal nak tenggelam ajak orang naik?
standby la pelampung dulu takut nanti 'lemas' pulak.
bukan apa sekadar pesan saja...

cikgu tomoi said...

zali..

Tari sang hanuman itu kami tak buat..sebelah kedah hanya segelintir je buat begitu. Kalau Thailand nak buat begitu..biaq pi lah kat dia.Kami tak campur!!

allen said...

bn@umno kate: PAS sememangnya sudah terlalu terdesak disebabkan ramai orang melayu sudah beralih sokongan kepada BN.Pemimpin PAS sanggup mengadai maruah parti semata-mata nakkan sokongan orang bukan melayu.Ini merupakan satu tindakan yg kurang bijak.

November 18, 2008 7:13 AM

Ptuiiiwwhhh!!!! Cakap kosong takde bedasarkan fakta langsung.. UMNO dah terok weiii, bilangan ahli PAS makin bertambah bukan shaja terdiri drp orang Melayu, bahkan skang ni Cina & India pun boleh join.. Bagusla tu memupuk perpaduan, Islam mmg galakkan rakyatnya hidup bersatu padu... Ko kene paham ape sebenarnya perjuangan PAS.. aku sedih la BN tu masih lagi mampu meraih sokongan, khususnya di kalangan rakyat yg berpengetahuan cetek & hidup umpama katak bawah tempurung macam ko...

perunding said...

zali tanya (siapa dan kenapa)

siapakah golongan bukan islam yang jadi golongan sasaran kemasukan dalam pas?

orang dap?...mereka setia dengan parti anti islamnya.
orang mca?...jangan mimpi lah
orang mic?...sammy vellu lah pujaan mereka.
orang pkr...(depa sama pkr)-saya edit
atas pagar?...depa memang tak mahu terikat.


penyataan ini memang datang dari observatian yg baik dan tepat.kita semua perlu amati dan ambil perhatian.

inilah senario politik skrg..
2008 pru12 10.6 juta mengundi..
PRU13 16 juta akan layak mengundi,2 juta adalah pengundi muda (baru layak)4 juta dijangka tidak mengundi.(kumpulan pelik)20-25% tak keluar mengundi.

yg telah "make up their minds"memang spt yg zali kata,takleh kacau dah.
jadi kita perlu tumpukan kpd

1.golongan baru (2 juta)-anak muda yg canggih
2.atas pagar(tak tau juta,zali tau kot)- dgn cara tunjukan performance yg consistent dan boleh deliver, serta kempen saat akhir.

golongan ini meliputi semua kaum dan agama.

kenapa dibuka kpd semua agama?
1.menaiktaraf kedudukan kelab penyokong bukan islam.
2.membuka minda dan membuktikan Islam(juga pas) adalah untuk semua.
3.membuang prasangka buruk(imej negatif) bukan islam terhadap parti islam.
4.taktikal motif.. bukan semua pengundi pas adalah orang islam.
ini akan membuang perasaan takut org bukan islam( biarpun dia dari parti bukan islam lain) undi calon pas.
sbg analogi...kita lihat Bank Islam mengiklankan perkidmatan bank mereka adalah utk semua agama sedangkan di luar sudah banyak pilihan BANK utk org bukan islam.

apabila mereka yakin Bank islam utk semua,mereka juga pergi ke sana.
contoh yg suka hongleong pegi HL..yg suka Public pegi Public bank..jadi dgn keyakinan baru mereka boleh juga pergi ke bank islam.

pas sama sekali tidak menggadaikan perlembagaan parti dan juga tidak sama sekali menepikan matlamat hukum Allah ditegakan dibumi Allah ini.

rating saya,
zali paling cerdik,bnumno paling lurus umno,kedai kopi paling setia umno,taming sari paling sayang umno,zizah paling ikut je umno.
(itu puji ya..jgn marah ekk)

anakkancil said...

Zali...zali...
Dunia dah berubah...zaman dah maju....pemikiran orang dah advance ...cuma tinggal zali dan BN umno je belum advance...
Orang tertarik dgn PAS kerana pemimpinnya yang jujur,amanah,berlaku adil,tidak rasuah,membela nasib rakyat dan tidak bermewah-mewah.Cuba bandinfg pula pemimpin umno..

TAMING SARI said...

Salam,

Pelik.. tapi benar..

Dewan UlamaPAS pernah kata yang UMNO kafir sebab berstongkol dengan orang bukan Islam dalam BN.

Tapi kini PAS bukan sahaja berstongkol dengan DAP si Kafir si kafir harbi, tapi buka pula dalam parti itu keahlian kepada bukan Islam.

Apa pendapat Dewan Ulama PAS?

ikhlas,
www.empayar-malaya.blogspot.com
www.nasilemakkopi-o.blogspot.com

anonymous said...

PENCALONAN UMNO

Posted by Dr. Mahathir Mohamad at November 19, 2008 3:31 PM |

1. Selesailah sudah mesyuarat bahagian-bahagian UMNO untuk memilih kepimpinan Bahagian, Wanita, Pemuda dan Puteri bahagian serta pencalonan bagi jawatan-jawatan dalam Majlis Tertinggi Parti.

2. Sistem kuota masih berkuat-kuasa dan pemerhati mengikuti jumlah pencalonan yang diperolehi oleh calon-calon tertentu dalam media samada mereka memenuhi kuota atau tidak.

3. Tetapi berita utama bukanlah berkenaan dengan layak atau tidak layak calon-calon. Berita utama ialah berkenaan dengan kegunaan wang sogokan oleh calon-calon tertentu. Di zaman keterbukaan yang dijunjung oleh Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi, Perdana Menteri dan Presiden UMNO, sogokan wang juga dibuat secara semakin terbuka.

4. Agen-agen calon secara terbuka memberi wang sogokan kepada jawatankuasa bahagian dan wakil ke mesyuarat bahagian. Agen-agen ini tidak segan-segan menyebut nama calon yang membekal wang. Mereka menunggu semasa mengundi untuk mengetahui siapa undi siapa.

5. Satu fenomena yang aneh ialah pencalonan bagi calon tertentu meningkat dengan mendadak pada minggu pertama dan ke-dua. Ternampak seolah-olah mereka ini akan menang tanpa bertanding.

6. Tetapi selepas dua minggu pencalonan bagi calon-calon yang nampak popular ini mula merosot. Masuk minggu ke-empat pencalonan mereka tidak bertambah lagi atau hanya sedikit sahaja.

7. Sebaliknya dari jauh di belakang, calon-calon yang mendapat amat sedikit pencalonan pada minggu-minggu awal tiba-tiba mendapat begitu banyak pencalonan. Demikianlah pencalonan yang mereka dapati sehingga mereka melepasi kuota dan layak bertanding.

8. Apakah yang menyebabkan fenomena ini berlaku? Kata orang (saya tak ada bukti) kata orang sahaja, wang yang amat banyak ditaburkan oleh mereka yang mulanya ketinggalan.

9. Kita juga dengar ada perwakilan yang apabila diminta supaya menyokong calon tertentu telah hantar melalui SMS (system pesanan ringkas) namanya dan nombor akaunnya di bank.

10. Yang lain pula berkata tak apalah. Kami terima sogokan dan kami calon mereka tetapi undi semasa pemilihan dalam Mesyuarat Agong belum tentu.

11. Tengku Ahmad Rithaudeen, pengerusi Lembaga Disiplin telah melaporkan yang lembaga telah terima 900 laporan rasuah dalam pencalonan untuk Majlis Tertinggi dan jawatankuasa bahagian. Ini semasa 2-3 minggu bahagian-bahagian bermesyuarat. Apakah angka ini tidak bertambah?

12. Juga dilaporkan bahawa Badan Pencegah Rasuah (BPR) juga mendapat banyak laporan berkenaan sogokan wang semasa pencalonan.

13. Saya tertanya-tanya apa yang telah jadi kepada laporan-laporan ini. Besar kemungkinan bukti tidak cukup dan siapa pun tidak akan didakwa.

14. Sebenarnya rakyat Malaysia semua tahu yang pencalonan dan pemilihan pemimpin UMNO adalah hasil sogokan wang berjuta-juta Ringgit. Anggapan bahawa jika tidak ada bukti yang boleh diterima mahkamah maka ini bermakna tidak ada sogokan, bahawa pemilihan dan pencalonan dalam UMNO adalah bersih seperti kain putih, sukar diterima oleh orang ramai. Mereka bukan bodoh seperti yang dianggap sesetengah Menteri UMNO. Mereka tahu sogokan wang memang berlaku.

15. Sesungguhnya kesan daripada tingkah laku calon-calon untuk jawatan dalam UMNO dan juga ahli-ahli UMNO yang tamak dan begitu bersedia untuk disogok sudah menjadikan UMNO sebuah pertubuhan yang dipandang hina dan dibenci oleh rakyat samada Melayu, Cina atau India. Mereka sedang melihat kelakuan buruk dan kotor orang UMNO tanpa memprotes atau menegur. Kononnya orang bukan UMNO terutama pesara UMNO tidak berhak menegur UMNO. Dan mereka pun tidak menegur. Maka akan selamatlah perasuah.

16. Parti lawan juga turut lihat pendedahan keburukan UMNO dan mereka berdiam diri. Lebih buruk kelakuan orang UMNO lebih baik bagi parti lawan. Kemungkinan mereka menang menjadi lebih cerah apabila UMNO menjadi lebih kotor dan dipandang jijik oleh pengundi.

17. Pada 2008 pengundi termasuk ahli dan penyokong setia UMNO telah tolak UMNO hanya kerana pucuk pimpinan UMNO yang tak mampu memimpin, yang tunduk kepada Singapura, yang tak tahu kenang budi, yang utamakan anak menantu lebih daripada rakyat dan bemacam lagi. Kerana orang ini seorang, pengundi telah dengan berat hati, undi parti lawan. Orang ini hanya seorang sahaja tetapi UMNO dan BN yang menjadi mangsa.

18. Kali ini penolakan UMNO dan Barisan Nasional oleh majoriti pengundi akan disebabkan mereka, Melayu, Cina dan India, memandang jijik keseluruhan UMNO itu sendiri. Dengan mengetahui UMNO terdiri dan dipimpin oleh perasuah, dengan anggapan bahawa siapa sahaja yang menjadi calon UMNO dalam Pilihanraya Umum ke-13 akan terdiri daripada orang yang telah decalonkan kerana rasuah, dipilih oleh pemimpin perasuah dari parti yang secara terbuka mengamal rasuah, apakah pengundi akan rela beri undi mereka kepada calon-calon UMNO? Saya fikir tidak. Mungkin yang dapat nikmat tertentu akan undi BN. Tetapi ramai yang tidak akan undi BN.

19. Dahulu ramai berpendapat jika dapat tempat dalam UMNO banyak peluang dan keuntungan akan diperolehi. Ada yang akan jadi Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri, Menteri, Timbalan Menteri dan gelaran-gelaran Tan Sri, Dato dan sebagainya. Yang lain akan dapat kontrak, atau jadi pengarah dan mendapat pendapatan lumayan.

20. Kenapa tidak? UMNO tetap menang dan jadi Kerajaan.

21. Tetapi kerana kelakuan buruk ahli dan pemimpin UMNO kali ini besar kemungkinan BN dan UMNO akan kalah. Lihat 2008. Ketua-ketua perhubungan Kedah, Perak dan Selangor dapat jadi calon dan dapat menang pun. Tetapi BN dan UMNO kalah di negeri-negeri ini. Apabila parti kalah yang menang menjadi pemimpin dalam UMNO tidak akan dapat menjadi Mentri Besar, ahli Exco dan sebagainya. Mereka akan bernasib baik jika dapat jadi pembangkang.

22. Ramai daripada mereka tidak pun dapat jadi ahli Yang Berhormat. Mereka akan kalah.

23. Apakah yang akan jadi pada UMNO yang sudah kalah? Mungkinkah ia memberi nikmat kepada ahli dan pemimpin-pemimpin UMNO? Tentu tidak. Jika tidak hancur, UMNO akan jadi parti yang tidak bermaya, tidak akan dapat pejuangkan nasib bangsa, agama dan tanahair. Mungkinkah UMNO yang lemah ini dipulih semula. Saya tidak fikir UMNO dan BN juga yang telah dirosakkan oleh pucuk kepimpinan UMNO pada mulanya dan sekarang oleh lain-lain pemimpin dan juga ahli biasa akan dapat dipulihkan oleh mereka yang telah merosakkannya kerana kelakuan buruk mereka.

24. Jika UMNO hendak dipulih semula pemimpin yang telah kotorkannya sehingga kalah perlu diganti dengan yang dianggap bersih oleh masyarakat dan ahli parti yang tidak tercemar dan masih berpegang kepada prinsip perjuangan UMNO.

25. Soalnya siapakah yang layak? Sama-samalah kita fikir. Ingatlah apabila Abdullah umumkan yang dia akan bersara pada tahun 2010, pengumuman ini disambut dengan tepuk sorak. Tidak ada sesiapa yang merayu supaya dia tarik balik pengumumannya. Tidak ada yang menangis. Sebaliknya sejurus selepas pengumuman ini desakan dibuat lagi supaya peralihan kuasa dilakukan lebih awal.

26. Kenapakah UMNO dan rakyat lain hendakkan peralihan kuasa lebih awal? Apakah kerana tidak suka kepada tubuh badan Abdullah atau apakah kerana tidak suka kepada dasar-dasar dan pendekatannya dalam pentadbiran parti dan Negara? Apakah kerana mereka semata-mata mahu pemimpin lain menggantinya?

27. Sesungguhnya sambutan terhadap peralihan kuasa ialah kerana harapan rakyat supaya dasar-dasar, pendekatan dan tingkahlaku Abdullah diganti dengan dasar, pendekatan dan tingkahlaku yang lain, yang berbeza.

28. Jika penggantinya hanya akan teruskan semua dasar dan amalan Abdullah maka sia-sia sahajalah penggantian Abdullah dan peralihan kuasa.

29. Kata Mat Salleh, "You will be back to square one". Dan UMNO akan kalah.

anakkancil said...

TAMING SARI said...
Salam,

Pelik.. tapi benar..

Dewan UlamaPAS pernah kata yang UMNO kafir sebab berstongkol dengan orang bukan Islam dalam BN.

Tapi kini PAS bukan sahaja berstongkol dengan DAP si Kafir si kafir harbi, tapi buka pula dalam parti itu keahlian kepada bukan Islam.

Apa pendapat Dewan Ulama PAS?
Aik taming sari pun dah jadi spider man..
Kes kafir..mengkafir tu disebabkan pemimpin waktu tu tak mahu mengikut cara Islam dan menghina nabi...Taming sari berani dak hina nabi..hina hukum hudud (hukum Allah)alamatnya kena mengucap la balik keislaman imanmu.Perkara spt nie tidak boleh dipertikaikan ikut hukum akai...Kalau pemimpin umno ikut apa yang Islam kehendaki maka tak timbul lah kafir mengkafir nie...Kekadang ada geng ulamak -ulamak dlm kerajaan pung tak berani nak tegur takut takut nanti periuk nasi telingkup...

TAMING SARI said...

salam

anak kancil,

Ade tak aku sebut minta anak kancil jawab komen aku td?

Ko ni kan, kenapale tak faham. Oh.. Isu menkafirkan org tu salah puak BN lah?

Bila kita menghina nabi? bleh jelaskan?

Puak PAS dan termasuk mereka2 yg dungu mudah sahaja mengkafirkan org sedangkan semua urusan itu terletak ditangan Allah.

Rasanya belum sampai ke tahap kita takut menegur pemimpin. Mufti dan majlis fatwa banyak menegur kerajaan andai ade permasalahan msyrkt. Tapi tiadle sampai menkafirkan org, tmbhn org2 PAS.

PAS ni mmg dah tak releven. Bnyk sngt putar belitnya.

Mcmana org nak ikut PAS kalau cakap pn berubah2. MCM org tiada prinsip.

Sedih..

ikhlas,
www.empayar-malaya.blogspot.com
nasilemakkopi-o.blogspot.com

bn@umno said...

teruk betullah pemimpin PAS ni.suka sgt mengkafirkan pemimpin Umno yg bekerjasama dgn MCA dan MIC tu kafir.Tapi dorang tak sedar yg dorang ni pun kafir juga kerana bekerjasama dgn DAP.Biasalah pemimpin PAS ni umpama kuman di seberang laut tu nampak manakala gajah depan mata tak nampak pulak.Sebenarnya Parti PAS ni bukannya memperjuangkan Islam sgt tapi islam hanya terletak pada nama parti shj iaitu PAS=Parti ISLAM Semalaysia tapi ISLAM BUKAN TERLETAK PADA PEMIMPIN PAS ITU SENDIRI.PAS tidak mempunyai prinsip perjuangan yg kukuh kalau DAP ataupun Keadilan 'batuk' je semua 'telur-telur' para pemimpin PAS terus kecut.tak guna punya pemimpin pas.

putra revolusi said...

SOLAT: ZAHID SELAR RPK PERTIKAI PROSEDUR TAHANAN ISA


PUTRAJAYA: Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi hari ini menyelar tindakan bekas tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), Raja Petra Kamarudin (RPK) yang mempertikaikan prosedur ISA yang tidak membenarkan tahanan beragama Islam mengerjakan solat Jumaat.

"Solat Jumaat memang tidak diizinkan bagi tahanan ISA. Jangan bagi alasan untuk mempertikaikannya." katanya pada sidang media ketika melawat ke Institut Penyelidikan Produk Halal di Universiti Putra Malaysia (UPM) di sini, hari ini.

Zahid yang enggan mengulas lanjut berhubung hal itu bagaimanapun berkata, penulis laman blog Malaysia Today itu tidak sepatutnya mencabar aspek berkaitan tahanan beragama Islam yang telah ditetapkan itu.

Semalam, RPK yang pernah ditahan di bawah ISA selama 52 hari sebelum ini membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Sentul terhadap pusat tahanan ISA di Kamunting kerana tidak membenarkan beliau menunaikan solat Jumaat.

KOMEN putra revolusi: Isu tahanan Islam di Kem Tahanan Kamaunting tidak dibenarkan solat Jumaat bukannya isu baru kerana ia pernah diketengahkan oleh tahanan-tahanan ISA sebelum ini. Malah ada yang menyatakan telah 7 tahun tidak dibenarkan solat Jumaat. Soalnya adakah mana-mana nas dalam al-Quran, hadith mahupun ijmak ulamak yang membenarkan tahanan Islam yang sihat mental dan fizikalnya tidak boleh solat Jumaat? Mungkin Zahid sebagai menteri yang bertanggung jawab dalam hal ehwal agama Islam dan arif mengenai agama itu dapat memberi penjelasan bagi merungkai kemusykilan penganut Islam mengenai isu ini.

peon pencen said...

Walauapapun pencacai UMNO laungkan, UMNO tetap seperti najis.

Para pemimpin UMNO semua nye sudah di cop oleh rakyat sebagai kaki rasuah, tamak dan gila kuasa.

Lebih 50 tahun memerintah, apa yang telah terjadi, 5 buah negeri jatuh ketangan pembangkang.

Apabila 5 buah negeri ini jatuh ketangan pembangkang, orang melayu dah jadi kelam kabut, tidak tentu arah. - ini berpunca kelemahan UMNO yg telah gagal mempertahan kan 5 buah negeri ini.

Sekarang, semua pemimpin2 UMNO dlm semua peringkat sedang sibuk berkelahi sesama sendiri berebut kuasa. Rakyat terbiar.

Hari2 media kerajaan mengutuk memfitnah pemerintah 5 buah negeri, malang nye sokongan kepada 5 buah negeri ini makin bertambah kuat.

Pada PRU13 nanti kita akan menyasikan UMNO menjadi parti pembangkang.

perunding said...

tanda tanda

sesuatu berkembang..tambah lagi satu..tambah lagi satu..tambah lagi satu..
cth- semakin rami org dan parti menyertai pr

sesuatu menguncup...kurang lagi satu..kurang lagi satu..kurang lagi satu..
cth -satu persatu parti dan org nak keluar barisan

sesuatu nak hancur..gaduh kat sana..gaduh kat sini..gaduh kat situ..
cth -tu pemilihan kat seluruh negara tu

sesuatu nak tersisih..orang
semakin meluat,org dah tak larat nak nasihat..dinasihatkan pun terus buat tak faham.
cth - tu kes rasuah politik wang

MUZAFAR said...

putra revolusi said...
SOLAT: ZAHID SELAR RPK PERTIKAI PROSEDUR TAHANAN ISA
............

_________________________________________ Mintak maaflah .. Nak tanya sikit

Orang yang dalam penjara(Banduan, bukan warder) WAJIBKAH SOLAT JUMAAT KEATAS MEREKA ? Sapa2 yg tahu, tolong jawab...

Aduka said...

Assalamualaikum .....
Tugas Pendakwah ialah mengajak orang membuat amal kebajikan / kebaikan (AMAR MA'ARUF) dan meninggalkan kejahatan (NAHI MUNGKAR), bukan tukang cop orang ini kafir,orang itu kafir.

Kena ingat, kalau kita tuduh orang kafir walhal orang itu tidak kafir, maka kita yang akan kafir (antara perkara yang membatalkan IMAN /syahadah - sila rujuk kitab MUSTIKA HADIS jilid 1)

jangan cakap sembrono, perkara kafir mengkafir samalah macam talak.Silap cakap jatuh.
walLahua'lam

TAMING SARI said...

Salam..

wahai pencacai PR Al-Juburi, si peon Pencen.

Otak kau tu dah tepu. hati dah gelap. Tu tandanya ko dan diperbodohkan oleh PR. Kesian Ko.. aku doakan ko diberi hidayah oleh Allah.

Apa yang BN buat selepas 51 tahun. Kau tak berlajar sejarah dan isu semasa agaknya. Lihatlah anugerah kemerdekaan telah membawa ko dan semua rakyat Malaysia ke arah hidup yang senang tidak seteruk negara lain. jadilah org yg bersyukur Peon Pencen. Pencen ko tu pun kerajaan yang bayar.

Sedarlah wahai semua penyokong PR dalam siasah ni. jadilah rakyat yg bersyukur. PR belum tentu mampu berusaha jadikan Malaysia seperti ini. Buka minda dan buka hati.

kenalilah latarbelakang pemimpin2 korang. layakkah mereka mengemudi Malaysia dan menjaga bangsa dan agama kita.

ikhlas,
empayar-malaya.blogspot.com
nasilemakkopi-o.blogspot.com

TAIPINGMALI said...

bagus, sokonglah Pas dan pakatan rakyat.semoga masuk syurga semua orang.

Layak ker masuk syurga?

zali said...

perunding..

berulangkali telah di sanggah bahawa setakat pemilihan umno ni sahaja dan lepas itu semua kembali normal...ini semua macam hal adik beradik je.

tak ada pun orang umno yang keluar umno masuk pr walaupun digembar-gemburkan pro pr yang umno nak karam la...apa la...

taktik nak tarik penyokong mentah yang baru layak mengundi :

pemilihan umno ni la isu terbaik yang nak disogokkan agar mereka membenci dan menentang kerajaan...seolah-olah mereka wira malaysia...padahal cuma diperalat sahaja.

tapi saya percaya...bukan semuanya leka diperalat jentera pr...ramai lagi yang sedar.

zali said...

putra & muzafar

solat jumaat bukan isunya.

bukankah namanya tahanan,bagaimana nak dilepaskan walaupun seketika cuma.

kalau nak ikut salah satu syarat wajib solat jumaat : merdeka

memang mereka bukan hamba abdi tetapi merdeka tu luas maksudnya dan adakah tahanan itu merdeka?

tetapi tidak bererti polis menyekat kebebasan mereka beragama...mereka masih boleh solat zohor jika mahu.

anonymous said...

20 November 2008

SOKONG BAWA REBAH-MALAYSIAKINI

Itulah yang yang dapat digambarkan apa yang berlaku dalam Umno.Pemimpin semasa berkuasa disanjung dan dijulang. Apa yang dikatakan semua betul belaka tidak ada cacat dan cela.Ke mana pergi akan diekori walaupun terpaksa meninggalkan anak dan bini serta suami.

Sebaliknya pemimpin mereka bila sokongan semakin hilang, kuasa dah mula kurang dan kedudukan tidak lagi terbilang masing-masing sudah mula tunjuk belang dan temberang.

Lihatlah apa yang berlaku kepada mantan Presiden Umno, Tun Dr. Mahathir. Apa yang berlaku kepada beliau hari ini? Begitu juga kepada Pak Lah. Belum lagi turun kuasa dan masih jadi PM dan presiden Umno sudah mula nampak gelagat pengampu sebelum ini yang sudah mula tersipu-sipu dan menjauhkan diri.

Samalah juga apa yang berlaku kepada Rafidah. Dalam sekelip mata sokongan boleh berubah. Jadi apa yang Umno perjuangkan selama ini? Tidakkah 'pejuang-pejuang' Umno tulen melihat semua ini? Kepada mereka terutama golongan tidak berparti atau atas pagar yang telah 'terundi' atau mengundi Umno adakah anda hendak pilih pemimpin seperti ini dalam pilihanraya akan datang?

Berbeza apa yang berlaku dalam Pakatan Rakyat amnya dan Pas terutamanya. Pemimpin yang berkuasa dihormati yang pergi tetap diingati. Walaupun sejarah telah membuktikan bahawa terdapat bekas pimpinan Pas yang pernah menyertai parti lawan seperti seperti Nakhaie Ahmad tetap dia tetap dihormati dan tidak diaibkan sebegini rupa seperti yang berlaku dalam Umno.Ketokohan pimpinan terdahulu tetap dikenang dan dijadikan panduan sepanjang zaman.

Apa yang berlaku jelas menunjukkan sokongan dalam Umno adalah sokongan membawa rebah. Mereka sudah hilang teras dan matlamat perjuangan yang kononnya membela Melayu. sebaliknya Melayu makin ketinggalan dalam serba serbi. Melayu hanya menjadi juara dalam budaya negatif seperti jenayah, penceraian dan buang anak. Aset dan hartanah Melayu semakin susut dan surut gara-gara sikap tamak haloba pemimpin yang buas dan rakus mengumpul kekayaan dan gila kuasa.

Nama Melayu pun sudah semakin hilang. Apa lagi yang ada pada Melayu hari ini? Ohh..ada Keretapi Tanah Melayu..Patutlah Hang Tuah kata 'Tak Melayu Hilang Di dunia'.

Jadi kembalilah kepada pimpinan yang memperjuangkan keadilan dan menjaga kebajikan. Pilih pemimpin yang amanah dan bertanggungjawab. Pilih pemimpin untuk menyelamatkan kita kehidupan di dunia dan di akhirat.

Posted by angkasanuri at 11/20/2008 06:55:00 AM

irfandina said...

salam...

inilah akibatnya bila para pemimpin yg baru pertama kali mendapat kuasa sudah menjadi mabuk kepayang....

apa kita semua tak sedar lagi ke???non muslim hanya menyokong pr or pas semata-mata untuk kepentingan mereka...inilah nasib bangsa melayu...kepentingan kaum sebangsa dan seagama tidak begitu dipedulikan tapi kalau melibatkan kaum lain bukan main lagi...

cuba kita semua lihat apa yg berlaku di kedah sekarang ini...bila mana state government ingin menaikkan kuota perumahan untuk bumiputra dari 30% to 50%..bukan main lagi parti2 politik bukan melayu tak kiralah dari bn or pr mendesak state supaya menarik baik cadangannya....

cubalah kita semua juga bayangkan seandainya satu hari nanti keahlian pas juga dimiliki oleh non muslim...maka pada ketika itu makin kuatlah suara mereka...

takkanlah kita semua mahu situasi seperti itu berlaku....

kepada para pendokong serta pemimpin pas yg barangkali masih berada diawang-awangan hanya kerana mendapat undi pada pru yg lepas...bangun dan sedarlah dari mimpi...

perunding said...

sudut feqah,

1.banduan tetap wajib solat jumaat.
sila rujuk muzakarah bagi hal ehwal agama islam malaysia kali ke 56 mei 2003.

2.adapun kewajipan solat jumaat TIDAK semestinya dilakukan dgn syarat 40 orang bermastautin.
sila rujuk feqah mazhab hanafi dan maliki.
sbg contoh-pelajar di luar negara,tidak dapat ke masjid krn waktu singkat atau pengangkutan.maka mereka boleh lakukan di mussola dgn berjemaah (walaupun kurang 40 orang)dengan mesti cukup rukun khutbahnya biarpun hanya mengambil masa 10 minit di universiti mereka.


ini hanya hukum feqah.saya tidak komen mengenai RPK.harap maklum

perunding said...

sebolehnya saya ingin mengelak dari berhujah secara terbuka dgn saudara tuan aduka.
saya yakin tuan datang dari jemaah yg ingin melihat syiar agama Allah dilaksanakan diatas mukabumi milik Allah ini.
perbincangan perlu lebih mendalam dan mungkin disalah ertikan seolah dua kumpulan islam bertelagah akan KAEDAH mereka.
minta yg baik diterima,yg salah dan kurang Allah ampunkan saya,yg aib Allah lindungi saya.

tuan aduka,
tidak menerima perlembagaan skrg,kami juga begitu ingin tukarkan kpd perlembagaan bersumberkan quran n sunnah sepenuhnya.
tidak menerima kaedah demokrasi,kerana ,cth 10 orang mengundi nak pakai tudung tak ari ni.jikalau 6 org kata tak,maka tak bertudung mereka ari ni.
tuan aduka mempunyai beberapa pilihan:
1.raja atau sultan yg sepenuhnya memerintah negara dgn undang2 islam.cth arab saudi
2.kaedah di Somalia dan Afghanistan(anda faham)
kedua kaedah itu tak salah.

saya yakin kaedah tuan aduka adalah yg ketiga: iaitu

mengajak semua kembali kpd Allah dgn solat di rumah Allah.
krn dengan solat maka tertegahlah manusia dari melakukan fahsa' dan mungkar.kaedah ini adalah yg terbaik...(preventive/forward measure)
untuk melaksanakannya bukankah tuan aduka sering kata seru/suruh kpd kebaikan dan TEGAH yg mungkar.
tuan aduka pasti arif dgn susunan tegah dgn hati,mulut dan tangan.dgn hati hati itu selemah iman,dgn tangan itu bukan kah memerlukan kuasa..
bukankah feqah itu datang dengan HUKUMAN juga selain drp HUKUMnya.tegah/perlaksanaan hukuman memerlukan undang2 Allah dan kuasa pemerintahan.
benar tuan aduka meminta kita dahulukan diri kita,keluarga dan masyarakat.tapi siapakah yg hendak memastikan suasana diluar yg sentiasa menghulurkan madu dirangkaian 1,racun di rangkaian 2.pilih yg mana satu.
bukankah pihak pemerintahan wajib memastikan seluruh environment adalah ber roh kan islam,berajakan hukum allah.

mungkin tuan aduka tidak senang kami sentiasa 'menentang' kerajaan pusat..
bukankah Nabi Allah Musa a.s,Nabi Allah Ibrahim a.s diutuskan untuk menentang Raja,Ketua negara,kerajaan yg menguasai seluruh dunia.(namrud 2000 tahun,firaun2 5000 tahun..bukan 51 tahun!)

kita sangat bersyukur krn saya "andaikan" ABIM dan JIM telah bersama perjuangan kami.(mereka boleh nafikan jika sebaliknya)mereka sgt organised,displin,systematik dll.kehadiran adalah rahmat dari Allah.sekiranya jemaah tuan yg juga sangat effektif,displin,organised,systematik bersama kami..alangkah indahnya..
kaedah boleh berbeza...bila tiba kpd kesamaan,kita boleh berkerjasama.wallahuallam.
part1

perunding said...

tuan aduka,
adapun mengenai isu kafir mengkafir..
ia bermula apabila pemimpin kami 20 tahun lepas menyatakan barang siapa mengatakan hukum Allah itu tak boleh pakai,politik dan kenegaraan tidak boleh dicampurkan/ditadbirurus dgn agama islam,bersekutu dgn kafir dalam perkara tersebut maka terbatal lah shahadah orang tersebut.

dapatkan maklumat dari yg tidak fasiq..
bagaimana pula orang yg mengata orang lain kata orang lain kafir sedangkan orang tu tak pernah kata orang lain tu kafir...pening ayat tu kan..

wahai tuan aduka saya tidak bermaksud utk bertelagah dgn pihak tuan,kesudian pihak tuan dalam berbincang/berunding amatlah dialukan..
kerjasama kita akan membawa kepada kesempurnaan pejuangan yg akan "complement each other",
sekiranya semua kaedah/manhaj (ABIM,JIM,jemaah anda)kita dapat bekerjasama.anda tidakperlu menukar jemaah anda kpd kami,cukup sekadar memberi sokongan.
ruling parti sekarang sememangnya tidak risau kpd anda krn anda tidak mengundi.mereka lebih senang jika anda kekal sebegini.
seandainya anda mengundi saya yakin anda akan memihak kpd yg mahukan islam.
part2

Fendy2177 said...

Kepada Taming Sari,

"Sedarlah wahai semua penyokong PR dalam siasah ni. jadilah rakyat yg bersyukur. PR belum tentu mampu berusaha jadikan Malaysia seperti ini. Buka minda dan buka hati." Taming Sari.

Jadi, apakah alternatif kita? Terus menyokong pemimpin umNO yang ternyata terang-terang kebanyakannya mempuyai MORAL yang terkutuk (Rasuah, Perempuan, Arak) untuk memimpin Negara yang tercinta ini, atau memberi PELUANG kepada Pakatan Rakyat yang kurang skandal tersebut.

Adakah kerana JASA kita sanggup gadaikan nasib bangsa kita dari golongan teramai dengan memberi contoh sekerat dua kroni yang berjaya. Kita ada tanggungjawab yang akan dipersoalkan kelak. MENGAPA MEMILIH PEMIMPIN YANG TERANG-TERANG MELAKUKAN PERKARA MUNGKAR BERBANDING YANG KURANG SKANDALNYA.

Semoga Malaysia tidak hancur akibat kerakusan NAFSU pemimpinnya.

anakkancil said...

bn@umno said...
teruk betullah pemimpin PAS ni.suka sgt mengkafirkan pemimpin Umno yg bekerjasama dgn MCA dan MIC tu kafir.Tapi dorang tak sedar yg dorang ni pun kafir juga kerana bekerjasama dgn DAP.Biasalah pemimpin PAS ni umpama kuman di seberang laut tu nampak manakala gajah depan mata tak nampak pulak.Sebenarnya Parti PAS ni bukannya memperjuangkan Islam sgt tapi islam hanya terletak pada nama parti shj iaitu PAS=Parti ISLAM Semalaysia tapi ISLAM BUKAN TERLETAK PADA PEMIMPIN PAS ITU SENDIRI.PAS tidak mempunyai prinsip perjuangan yg kukuh kalau DAP ataupun Keadilan 'batuk' je semua 'telur-telur' para pemimpin PAS terus kecut.tak guna punya pemimpin pas.

November 19, 2008 4:13 AMTU LE KAU BN UMNO IBARAT KATAK BAWAH TEMPURONG UMNO...pAS MEMANG PERJUANGKAN iSLAM...Kalau kau nak nengok pergi la dlm majlis-majlis anjuran Pas.Tiap kali masuk waktu solat majlis akan berhenti utk menjalankan ibadah solat..bukan macam majlis umno....waktu solat pun tak sedar...apa punya tur umno..mcm nie nak masuk syurga...walah hu aklam

Aduka said...

Saudara Perunding,
Terima kasih atas penerangan saudara. Selama ni pun memang saya menyokong perjuangan untuk menegakkan kebaikan dan menentang kezaliman, tapi apa yg saya harapkan biarlah kita sama-sama perbetulkan kesilapan kita dan geng-geng kita serta perbaiki akhlak kita dan geng-geng kita.
Jangan sampai org yang kita nak ajak sokong kita seperti Zali, Jijah dan lain-lain semakin menjauhi kita dek kerana akhlak puak-puak kita yang megutuk dan memaki dia orang.
Tentang sokongan, tak perlu diragui. Insyaallah, Yang benar dan baik saya tetap sokong.
Wassalam.

perunding said...

sejuk hati bila baca respon tuan aduka.
moga kita semua mengikuti saranan saudara aduka.

umno_46 said...

PAS kata PAS memperjuangkan Islam,
UMNO tidak memperjuangkan Islam.

Cuba anda perhatikan, berapa buah masjid yg PAS atau UMNO dah dirikan di Malaysia?

Saya rasa UMNO lebih banyak mendirikan masjid dari PAS. Dari segi melaksana kan Islam pula apa kurang nye UMNO dah laku kan dan apa lebih nye PAS dah duat.

PAS jangan cuma berteriak Islam! Islam! Islam! tapi perlaksanaan nye? - jauh ketinggalan kebelakang jika di bandingkan dgn UMNO.

Pada hari ini dasar Islam dalam PAS bertambah teruk! Saya katakan begitu kerana PAS lebih rela bersekongkol dgn DAP dari bersekutu dgn UMNO.

Saya agak PAS lebih maklum bahawa dgn bersekongkol dgn DAP, PAS telah melemahkan perpaduan melayu terutama nye Islam.

PAS bukan tidak tahu bahawa DAP anti Islam. Tetapi oleh kerana kepentingan politik PAS, PAS sanggup memusnah kan melayu/Islam dgn cara halus dan perlahan.

Se buruk2 UMNO ianye masih lagi dapat mempertahan kan melayu/islam.

anakkancil said...

umno_46 said...
PAS kata PAS memperjuangkan Islam,
UMNO tidak memperjuangkan Islam.

Cuba anda perhatikan, berapa buah masjid yg PAS atau UMNO dah dirikan di Malaysia?

Saya rasa UMNO lebih banyak mendirikan masjid dari PAS. Dari segi melaksana kan Islam pula apa kurang nye UMNO dah laku kan dan apa lebih nye PAS dah duat.

PAS jangan cuma berteriak Islam! Islam! Islam! tapi perlaksanaan nye? - jauh ketinggalan kebelakang jika di bandingkan dgn UMNO.

Pada hari ini dasar Islam dalam PAS bertambah teruk! Saya katakan begitu kerana PAS lebih rela bersekongkol dgn DAP dari bersekutu dgn UMNO.

Saya agak PAS lebih maklum bahawa dgn bersekongkol dgn DAP, PAS telah melemahkan perpaduan melayu terutama nye Islam.

PAS bukan tidak tahu bahawa DAP anti Islam. Tetapi oleh kerana kepentingan politik PAS, PAS sanggup memusnah kan melayu/Islam dgn cara halus dan perlahan.

Se buruk2 UMNO ianye masih lagi dapat mempertahan kan melayu/islam.

November 24, 2008 2:56 AM


Umno 46...Kena perbetul banyak pandangan anda
Mengimarah masjid lebih di tuntut dari mendirikan banyak masjid tapi kosong dari sudut pengunaanya.So jgn tenguk dari sudut berapa banyak masjid didirikan tapi tgk dari sudut program yg diatur pada sesebuah masjid tersebut.waallah hu aklam bi sawab...

MOHD AFIQ said...

Eloklah tu, tapi jangan sampai PAS lari daripada perjuangan menegakkan syiar Islam di Tanah Melayu ini, hanya semata-mata untuk meraih sokongan ahli bukan Islam,. Allah jualah yang lebih mengetahui,.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...