Tuesday, November 11, 2008

Demonstrasi bantah ISA di Petaling Jaya

Foto oleh AZRUL EDHAM MOHD AMINUDDIN

Gambar sekitar demonstrasi membantah ISA dan sokongan kepada pengendali blog, Raja Petra Kamaruddin yang baru dilepaskan atas perintah mahkamah baru-baru ini.

Demonstrasi disertai sekitar 200 orang diadakan di Petaling Jaya, bermula di hadapan bangunan Amcorp Mall dan berakhir di dataran Majlis Perbandaran Petaling Jaya, dengan penahanan 23 orang perserta demonstrasi.

Pihak polis telah membebaskan semua tahanan kecuali seorang yang didakwa mempunyai kaitan dengan kes rogol.

Dua wakil rakyat DAP, Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara Tony Pua dan Adun Kampung Tunku Lau Wen Seng dalam sidang media di Parlimen semalam mendakwa polis bertindak kasar terhadap mereka dalam usaha menyuraikan perhimpunan itu.

66 comments:

firdaus said...

apelah...
kerajaan takut pada suara rakyat tentang penggunaan ISA!!!
ini demonstrasi aman!
lainlah kalau ia sebaliknya..
maka polis boleh bertindak..
demonstrasi secara aman pun ditangkap polis dan polis bertindak keterlaluan..!!!

p/s:ternyata kerajaan takut rakyat bersuara dan meminta mansuhkan ISA.seorang demi seorang tahanan ISA dibebaskan,tindakan ISA telah memakan `Tuan Milik` ISA ini.

(firdaus-AMK-PKR)

zali said...

demonstrasi aman?

tak tau lagi ke perhimpunan tanpa permit tak boleh?

isa bukan isunya...perhimpunan haram tu isunya.

zali said...

sepatutnya polis mengenakan tindakan yang lebih keras lagi bagi mereka-mereka yang tak mahu terikat dengan undang-undang ni...

suka suka nak demo...suka-suka nak tunjuk perasaan...

anonymous said...

Wednesday, August 13, 2008

mahasiswa UiTM berani keluar berdemo bantah cadangan Tan seri Khalid
Amat jarang sekali kita mendengar mahasiwa Universiti Teknologi Mara (UiTM) keluar beramai-ramai untuk berdemonstrasi bagi menyatakan bantahan terhadap sesuatu pihak samada kerajaan mahupun pihak lain. Namun peristiwa semalam (Selasa 12 Ogos) amat menarik untuk diperhalusi dimana lebih 5000 mahasiswa UiTM berdemonstrasi di hadapan Bangunan Setuausaha Kerajaan Selangor (SUK) bagi membantah cadangan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim untuk membuka 10 peratus kuota kemasukan UiTM kepada bukan bumiputera.

Sebelum ini umum mendengar laporan bahawa pernah beberapa orang mahasiswa universiti berkenaan diambil tindakan berikutan menyertai himpunan aman anjuran persatuan-persatuan mahasiswa. Sebagai contoh, seorang mahasiswa UiTM Shah Alam, Herman Sanuddin pernah ditahan polis dalam himpunan aman di hadapan Masjid Negara pada tahun 2000 bagi membantah penggunaan Akta Keselamatan Dalamdan Negeri (ISA).

Berikutan itu, Herman digantung pengajiannya hingga kini meskipun ketika digantung, pelajar terbabit belum pun dibuktikan bersalah di mahkamah atas dakwaan menyertai perhimpunan aman. Ketika itu UiTM ditadbir oleh Naib Canselornya yang cukup popular, Ibrahim Abu Shah yang juga dikenali sebagai penyokong Umno.


Malang sekali, kali ini dengan bukti yang kukuh, dengan gambar yang cukup jelas, 5000 mahasiswa yang berhimpun di hadapan SUK semalam tidak pun diambil tindakan oleh universiti yang ditadbir Ibrahim Abu Shah.Jauh sekali kata-kata amaran dikeluarkan UiTM kepada pelajarnya untuk menghalang dari menyertai himpunan aman tersebut.

Cukup terbuka dan cukup bebas nampaknya Ibrahim Abu Shah kali ini, membiarkan mahasiswa UiTM berdemonstrasi sedangkan sebelum ini beliau begitu anti kepada kelompok yang berdemonstrasi.Apakah yang tersirat di sebalik keterbukaan Ibrahim Abu Shah kali ini atau sebenarnya ada pihak yang 'menyalakan api' supaya mahasiswa-mahasiswa ini berdemontrasi tanpa memikirkan siapa dibelakang tabir peristiwa bersejarah ini.

Umum mengetahui, sejarah-sejarah penglibatan mahasiswa dalam himpunan-himpunan aman banyak berkisarkan kepada gerakan yang dibawa daripada beberapa universiti terkemuka antaranya Universiti Malaya (UM); Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) dan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).Sekitar tahun 1998 hingga 2001, ramai pelajar dari UM, UKM dan UIAM ditahan kerana menyertai dan menganjurkan himpunan aman membantah dasar-dasar kerajaan ketika itu.

Namun, jarang sekali kita mendengar kelompok pelajar UiTM menyertai himpunan aman, dan jika ada sekalipun hanyalah menjadi peserta dan bukan penganjur. Amat pelik sekali isu yang dibantah berdasarkan kepada cadangan yang dikemukankan oleh Khalid yang hanya semata-mata cadangan tanpa boleh mengganggu dasar sedia ada UiTM yang ditetapkan oleh kerajaan pusat.

Khalid sendiri tidak ada kuasa kerana beliau hanyalah Menteri Besar dan bukannya Menteri Pengajian Tinggi yang ada kuasa ke atas UiTM.Atas dasar itulah, ramai tertanya mengapa kerajaan Selangor yang menjadi tumpuan mahasiswa UiTM berhimpun di hadapan SUK membantah cadangan Khalid sedangkan MB Selangor itu tiada kuasa dalam menentukan dasar universiti berkenaan.

Mulalah akhbar arus perdana melaporkan kenyataan-kenyataan yang mengecam Khalid kononnya MB Selangor itu tidak memperjuangkan hak orang Melayu dengan cadangan ini, sedangkan beberapa tahun lalu cadangan yang sama pernah dikemukankan oleh kerajaan Umno-BN sewaktu Tun Dr Mahathir Mohamad menjadi Perdana Menteri.Apakah Umno ketika itu 'prihatin' kepada orang Melayu/bumiputera dengan cadangan itu?

Mungkin ramai yang tidak menyokong cadangan Khalid, namun amat pelik sekali apabila isu ini sengaja diperbesarkan dalam media sedangkan cadangan Khalid tidak akan menjadi barah kepada kerajaan pusat untuk mengubah dasar UiTM. Dalam hal ini boleh dianggap bahawa himpunan yang dibuat seperti 'seorang doktor yang merawat pesakitnya yang demam, namun ubat yang diberikan ialah ubat kencing manis'.

Siapa di belakang pelajar ini mungkin persoalan ini boleh dilontarkan kepada Ibrahim Abu Shah sendiri yang hingga kini tidak membuat sebarang kenyataan berhubung tindakan pelajar berhimpun. Mungkin himpunan sebegini nilainya diharuskan oleh Ibrahim atau Umno-BN merelakan himpunan sebegini kononnya demi kepentingan menjaga kepentingan Melayu.

Satu persoalan yang perlu dijawab mahasiswa yang terbabit dengan himpunan, sejak bilakah Umno-BN menjadi benteng kepada hak dan kepentingan Melayu hingga gula-gula sedemikian termakan oleh mereka

Labels: MAHASISWA

posted by lang buana at 12:31 AM

putra revolusi said...

Polis menyuraikan demonstrasi itu ketika para peserta dengan penuh semangat patriotik sedang menyanyikan lagu Negaraku. Lucunya Ketua Polis Selangor, Datuk Khalid Abu Bakar menafikan bahawa pihak polis bertindak menyuraikan demonstrasi ketika mereka sedang menyanyikan lagu Negaraku.

Apabila ditunjukkan mengenai rakaman video berhubung tindakan polis itu, Khalid menjawab: "Saya menafikannya".

Nampaknya Datuk Khalid ini rupanya seorang pelawak yg ada kelasnya tersendiri. Realiti yg disaksikan dengan matanya sendiripun dinafikan. Lucu, kerana sindrom nafi yg menghantui pemimpin-pemimpin politik kita turut menjangkiti anggota perkhidmatan awam yg sewajarnya lebih dipercayai. Mengapa sukar sangat berkata benar? Berdosa besar sangatkah berkata benar?

Fendy2177 said...

Anonymous : Kebanyakkan pelajar UITM yang keluar berdemonstrasi adalah kerana DIPAKSA. Mereka akan diambil tindakan sekiranya tidak terlibat dalam perarakan tersebut. Cuba cari kembali artikel2 berkenaan dan pengakuan2 pelajar terbabit.

Tak perlu lah kita bising2 lagi, memang semua sedia maklum, ORANG B.END @ umNO @ NGO sebelah mereka buat semua betul. PAKATAN RAKYAT @ NGO yg pro Pakatan Rakyat buat, semua salah. DOUBLE STANDARD punya POLIS.

Kita tunggu pencacai mereka bagi komen. Tak sabo nak tengok tahap pemikiran mereka yang sendat dgn simbol $$$$$.

abe MIE 'TERJAH' said...

http://pkrpasdap.blogspot.com

kalau nak buat perhimpunan haram kita hudud aje. potong tangan atau potong kaki terus... esok tak ada orang nak buat demonstrasi...

200 orang tak suka ISA tapi 25 juta pula suara mereka di mana?

putra revolusi said...

abe mie terjah kata : "200 orang tak suka ISA tapi 25 juta pula suara mereka di mana?"

Komen saya: Siapa kata 25 juta silent majority yang tidak hadir dlm perhimpunan itu semuanya menyokong ISA, siapa kata? Pernahkah ada kajian komprehensif yg mendapati 25 juta rakyat menyokong ISA? Yang ada cuma undian menerusi internet yg rata-ratanya menolak ISA. Jika kajian itu dikira sebagai mewakili majoriti suara rakyat Malaysia, maka sahlah ISA ditolak oleh rakyat Malaysia. ISA ditolak bukan saja kerana ia menghina fitrah manusia yang mendambakan kebenaran tetapi juga kerana ia mempamerkan kedayusan sang Pemerintah yang gentar membicarakan rakyat sendiri di mahkamah terbuka.

ngalabu said...

Ari ini aku bercakap dengan beberapa orang yang terlibat dengan pemilihan umno, mereka DENGAN BANGGANYA bercerita bahawa, sipolan sipolan bagi duit banyak ini, kemudian sipolan sipolan lain dari pusat dari negeri dan sebagainya bagi duit banyak ini banyak itu. SPESIS apani?

ngalabu said...

Abg Mie,

Apa sudah jadi, di mana belajar? hukum hudud potong kaki dan tangan kerana menghadiri perhimpunan, jangan main-main dengan hukum Tuhan. spesis apani?

azizah said...

UITM BUAT DEMONTRASI UNTUK PERTAHANKAN HAKNYA.
ORANG MELAYU BUAT DEMONTRASI SEBAB LIM GUAN ENG SUKA-SUKA HATI NAK HAPUSKAN DEB. DEB ITU HAK MELAYU.

tapi pkr dan pas buat demontrasi nak bebaskan anuar pengkhianat melayu.
pkr buat demontrasi nak bebaskan raja petra, orang yang menghina islam

jauh matlamatnya.

otak orang pkr dah bercelaru sampai tak leh nak pikir. JADI PAKTURUT.

azizah said...

TERESA KOK, DAP PKR LAGI PENAKUT.

TAKUT KAT UTUSAN MALAYSIA. BODOH. KONON PERJUANGKAN KEBEBASAN SUARA, TAPI UTUSAN PUN NAK BOIKOT.

KALAU DIO RANG BERKUYASA NANTI, AKHBAR MELAYU PUN TAKLEH BACA.

Afif Afiq said...

bila aku baca2 komen azizah , aku rasa dia nie dah ditutup hati dier dgn kebenaran . Dia akan pusing2 ayat orang dgn bagi ayat2 yang menunjukkan lagi kebodohan dia, kejahilan dia, kebangangan dia dan semua yang seumpama itu.

Betul la pencacai2 umno nie tak semua sombong bodusss , ajar la camna pun , tunjuk gambar terang2 pun , kata tak buat jugak macam . menafikan jugak . dia cakap seolah2dunia nie dia punya selama2nya

dah la azizah , makin nko cakap , makin terserlah kebuduhan muuu ...
lelama nanti lu meroyan seseorang sebab kebodohan lu.

MUZAFAR said...

azizah said...
UITM BUAT DEMONTRASI UNTUK PERTAHANKAN HAKNYA.
ORANG MELAYU BUAT DEMONTRASI SEBAB LIM GUAN ENG SUKA-SUKA HATI NAK HAPUSKAN DEB. DEB ITU HAK MELAYU.

tapi pkr dan pas buat demontrasi nak bebaskan anuar pengkhianat melayu.
pkr buat demontrasi nak bebaskan raja petra, orang yang menghina islam

jauh matlamatnya.

otak orang pkr dah bercelaru sampai tak leh nak pikir. JADI PAKTURUT.

November 11, 2008 1:08 AM

___________________________________
Mahasiswa UiTM buat demontrasi ada permit ke?

MUZAFAR said...

zali said...
demonstrasi aman?

tak tau lagi ke perhimpunan tanpa permit tak boleh?

isa bukan isunya...perhimpunan haram tu isunya.

November 10, 2008 8:40 PM
zali said...
sepatutnya polis mengenakan tindakan yang lebih keras lagi bagi mereka-mereka yang tak mahu terikat dengan undang-undang ni...

suka suka nak demo...suka-suka nak tunjuk perasaan...

November 10, 2008 8:46 PM
___________________________________

En. Zali
Demontrasi mahasiswa UiTM tu halal ke ? Kalau tak, kenapa Polis tak ambik tindakan ye?

bUnGa mElaTi said...

tu beza nyer...

klu PR wat demontrasi aman pun kene tahan tapi klu pencacai umNO buat tak payah pun nak permit...

pelik kan undang2 malaysia ni...
mungkin en zali yg kuarkan permit untuk budak2 uitm...

baik belajar bagi pandai dari buang mase duk berhimpun, tapi takpe diorg kebal dari polis walaupun takde permit dari polis...

tak gitu en zali...

tekong darat said...

kepada sumua penyokong pembangkang,
naper laa lembab sangat....
perhimpunan halal tu ialah perhimpunan yg ada permit...contohnya konsert avril lavigne, parti 'shuffle', bantah DEB depan komtar, bantah sultan sebab lantik ahmad said sebagai MB tganu, keluarkan poster kami nak idris, 'natang'!!!....yg pembangkang buat tu semua katde permit...haram...saper buat masuk nuraka...sebab lawan ulil amri...
tu laa korang, ikut lagi pembangkang...

zali said...

putra kata : Polis menyuraikan demonstrasi itu ketika para peserta dengan penuh semangat patriotik sedang menyanyikan lagu Negaraku

macam cerita zombie kampung pisang pulak...tak nak kena tangkap nyanyi lagu negaraku...

bangsat apa ni?

tangkap 'patriotik' yang jelas buat perhimpunan haram yang menganggu ketenteraman awam...lantak la nyanyi lagu apa pun...

dalam jel boleh nyanyi ok...

zali said...

muzaffar...

uitm buat demo...polis tak ada masalah sebab atas satu nama...uitm.

jika demo tersebut tukar jadi huru hara sekali pun polis senang nak cari dan tangkap sebab depa nak lari mana...uitm je.

berbeza dengan demo bangang pr yang kalau huru hara...sapa nak tanggungjawab?

kalau tanya pr sapa yang buat demo?mampus hidup semula pun pr kata...'wa tak tau la...wa tak tau la'...

entah mana ceruk orang datang buat demo...

dalam soal ni...ceritanya walaupun sama tak ada permit tapi polis m'sia bukan bodo...depa dah buat pertimbangan yang sesuai dari segi ketenteraman awam dan aspek lainnya.

tapi natang pr bukan tau serik...lepas ni entah apa pulak huru hara yang depa buat...

seronok sangat dapat mandi air dari water cannon tu ya...

bn@umno said...

tak ada otak ke penyokong PR ni?ape punya bodoh punya penyokong dan pemimpin PR membuat demonstrasi membantah ISA di Petaling Jaya.lagipun mengadakan demonstrasi tanpa permit mmg terang-terangan melanggar undang-undang negara.Orang yg membantah ISA boleh dikategorikan sebagai manusia yg sukakan keganasan.Ini bermakna penyokong dan pemimpin PR mmg sukakan keganasanlah.

Malaysia sekarang ni menghadapi keganasan zaman moden.Contoh penganas-penganas moden zaman kini adalah seperti blogger-blogger. Biasanya penganas moden ini menggunakan saluran internet untuk menyebarkan berita yg tidak betul dan menyebarkan fitnah untuk memburuk-burukkan kerajaan dan sekaligus akan membuatkan orang yg membaca artikel berunsur fitnah akan mempercayai segala yg ditulis oleh penganas moden itu.dan ini akan mengancam keamanan negara.penyokong dan pemimpin PR yg bengap yg mengadakan demonstrasi di PJ tu patut didakwa dibawah ISA kerana mengancam keamanan negara.

bn@umno said...
This comment has been removed by the author.
bn@umno said...

aku tegok semakin hari semakin biadaplah penyokong dan peminpin PR ni.aku rasa dah tiba masanya PDRM perlu mengambil tindakkan tegas ke atas penyokong dan pemimpin PR yg tak berotak ni.aku sarankan supaya PDRM jgn bagi muka sgt kepada semua penyokong dan pemimpin PR yg celaka ni yg mengadakan demonstrasi tanpa permit itu supaya semburkan je gas pemedih mata ataupun air kat dorang tu sebagai pengajaran.

anonymous said...

Tuesday, November 11, 2008

Peh! Tiga bijik dari Ahli Nujum Negara. Takpe, kuatkan semangat ...

Takpelah, tak akan asyik kenakan orang. Sesekali kena menerima pula. Husin nak guna buat air. Berikut Nujum Pak Belalang dari Azuan Bin Rusly

Soalan 1

Raja Masai: 'Didalam baju hamba, ada sebatang kayu yang telah dipilih,bagaimanakah kia mahu tahu yang mana UMNO dan yang mana PKR..??'

Ahli Nujum Negara: 'Mintak pada hamba..!! Apabila sebatang kayu diletakkan di dalam air, yang condong ke bawah itulah UMNO dan yang menegak ke atas itulah PKR..'

Raja Masai: 'Sebabnya...!!??'

Ahli Nujum Negara: 'Sebabnya... Kita pun telah tahu sekarang ini parti UMNO hampir tenggelam manakala PKR makin tinggi kedudukannya...'

Soalan 2

Raja Masai: 'Dua ekor anak itik yang baru menetas, yang manakah UMNO dan yang manakah PKR..??'

Ahli Nujum Negara: 'Ini senang saja, kita letakkan kedua anak itik ke dalam bekas berisi air, yang mengejar itulah PKR dan yang lari itulah UMNO..'

Raja Masai: 'Sebabnya...!!??'

Ahli Nujum Negara: 'Sebab di dalam negara kita, musuh PKR hanyalah UMNO yang patut kita kejar.. Bukan Parti Amanat Bangsa di Indonesia atau Parti Rak Tai di Thailand..!!!'

Soalan 3

Raja Masai: 'Terdapat sebuah masa’elah.. kalau satu, banyak-banyak!!... kalau dua, Sedikit-sediiikit!!... kalau tiga, jar-rang, jarang!!... kalau empat, kad-dang, kad-dang!!. Apa itu..???'

Ahli Nujum Negara: 'UMNO!!!'

Raja Masai: 'Buktikan..!!'

Ahli Nujum Negara: 'Satu... Baaanyak-banyak... Ertinya, ahli UMNO memang banyak dalam negara ini... Dua... Sedikit-sediiikit... Ertinya, sedikit sahaja yang berani bersuara dari bilangan ahli UMNO yang banyak itu... Tiga... Jarang-jarang... Ertinya, jarang-jarang yang kita dengar pemimpinnya berani melawan... Empat... Kad-dang, kad-dang... Ertinya kad-dang, kad-dang barulah kita dengar dan lihat ada pemimpin tertinggi UMNO yang mahu mendengar suara ahlinya...'

Soalan 4

Raja Masai: 'Dimanakah terletaknya kekuatan Laksamana UMNO..?? Di kerisnya kah? atau di jenteranya kah..???'

Ahli Nujum Negara: 'Kekuatan Laksamana UMNO bukan terletak pada kerisnya ataupun pada jenteranya...'

Raja Masai: 'Dimana terletak kekuatannya..???'

Ahli Nujum Negara: 'Kekuatan UMNO hanya terletak pada TOYOL-TOYOLnya!!'

Raja Masai: 'Buktikan!!'

Ahli Nujum Negara: 'Laksamana UMNO begitu bergantung kepada toyol-toyolnya untuk menonjolkan kekuatannya... Iaitu toyol dari Media Prima, toyol dari Berita Hairan Polis serta toyol dari Utusan Meloya.. Toyol-toyol inilah yang menampakkan Laksamana UMNO nampak hebat walaupun hakikatnya mereka luka parah...' 'Biasalah... UMNO akan memungkiri janji dan suka lari dari tajuk apabila kalah dalam apa-apa pertandingan..

Soalan Extra

Raja Masai: 'Kalau Ahli Nujum telus mata dan betul bijaksana...!!! Apakah yang ada di genggaman beta...????'

Ahli Nujum Negara: '........... ISA !!!..'

Eh eh eh ... Raja Masai ini macam hamba kenal. Dia ni menantu Sultan Abdullah atau anak jin atas pokok. Ahli Nujum Negara tu terang-terang serupa macam yang beli Bank di Tanah Seberang dengan harga mahal. Soalan bocor ...

Yang tukang tulis teka teki dapat ide dari si cucu hindu kutip botol. Itu pasal belalang dia ISA. Salah kau, Ane. Kau tak guna belalang, tapi pakai kunyit. Baru power macam Sivaji the Bos. Hehehe ... jangan marah, jangan marah.

Hamba kenalah test power sikit, tapi teguran diterima untuk buat air, air kuat semangat. Janji hamba tak bawak lari Tuan Puteri pergi gua atau pun nak tanam orang.

Kalau pandai kasi ide buat teka teki, mesti pandai penuhi janji dan bukan pandai buat alasan. Wow!

Nukilan Husin Lempoyang Pada 6:20 PM

firdaus said...

azizah said...

UITM BUAT DEMONTRASI UNTUK PERTAHANKAN HAKNYA.
ORANG MELAYU BUAT DEMONTRASI SEBAB LIM GUAN ENG SUKA-SUKA HATI NAK HAPUSKAN DEB. DEB ITU HAK MELAYU.

tapi pkr dan pas buat demontrasi nak bebaskan anuar pengkhianat melayu.
pkr buat demontrasi nak bebaskan raja petra, orang yang menghina islam

jauh matlamatnya.

otak orang pkr dah bercelaru sampai tak leh nak pikir. JADI PAKTURUT.

November 11, 2008 1:08 AM


apa sumbangan DEB kat kau? setau aku kroni-kroni umno peringkat atasan saja yang kaya dengan DEB. tapi rakyat apa yang dapat? muhyiddin yasin dengan najib pun kata gagal. memang gagal sebab matlamat tersirat DEB adalah kroni bukannya melayu.

apa guna dasar yang sudah diketahui gagal tapi hendak diteruskan? hasilnya akan tetap gagal...

firdaus said...

abe MIE 'TERJAH' said...

http://pkrpasdap.blogspot.com

kalau nak buat perhimpunan haram kita hudud aje. potong tangan atau potong kaki terus... esok tak ada orang nak buat demonstrasi...

200 orang tak suka ISA tapi 25 juta pula suara mereka di mana?

November 10, 2008 11:14 PM


perhimpunan bersih 40ribu lebih tapi keputusan pru12?
takkan la 40ribu ni saja boleh buat perubahan yang besar dalam lanskap politik tanahair?
berfikirlah secara bijak dan matang. jangan memberi komen menunjukkan ke'naif'an diri sendiri...

MUZAFAR said...

Buat Firdaus,Afif Afiq,bUnGa mElaTi dan geng sealiran.
Diharap janganlah diguna kata-kata kesat dan kasar terhadap zali,Azizah dan geng2 mereka. Mereka hendaknya hendaklah didakwah dengan cara yang hikmah. Kalau mereka enggan menerima dakwah kita,kita berserah kpd Allah. Yg memberi hidayah adalah hak mutlak Allah hatta bapa saudara Rasulullah sendiri tidak diberi hidayah untuk memeluk Islam. Fahamilah ada Hadith yg menyatakan diakhir zaman, orang baik berkurangan sedang orang yg jahat bertambah banyak. Wassalam

ISMAIL said...

bn@umno said... kata

aku tegok semakin hari semakin biadaplah penyokong dan peminpin PR ni.aku rasa dah tiba masanya PDRM perlu mengambil tindakkan tegas ke atas penyokong dan pemimpin PR yg tak berotak ni.aku sarankan supaya PDRM jgn bagi muka sgt kepada semua penyokong dan pemimpin PR yg celaka ni yg mengadakan demonstrasi tanpa permit itu supaya semburkan je gas pemedih mata ataupun air kat dorang tu sebagai pengajaran.

Aku setuju sangat ngan ko, memang patut pun pdrm amik tindakan kat puak PR, kan pdrm tu kije ngan umno, bukan ngan kerajaan malaysia. Pasal tulah kalau umno nak buat perhimpunan x payah pohon permit, wa'ima kalau pohon sekali pun, ngan mudah aje pdrm akan beri/keluarkan. Memang pun penyokong dan pemimpin PR celaka dan tak berotak, pemimpin umno semuanya baik2, mesyuarat elok2 tak gaduh, tak reti rasuah, tahunya hanya politik wang, tak sapu projek, tak tibai komisyen dan tak macam2 lagilah yang tak baik. Pendek kata semuanya baik2 belaka.

Aku juga setuju bila kau kata:

Malaysia sekarang ni menghadapi keganasan zaman moden.Contoh penganas-penganas moden zaman kini adalah seperti blogger-blogger. Biasanya penganas moden ini menggunakan saluran internet untuk menyebarkan berita yg tidak betul dan menyebarkan fitnah untuk memburuk-burukkan kerajaan dan sekaligus akan membuatkan orang yg membaca artikel berunsur fitnah akan mempercayai segala yg ditulis oleh penganas moden itu.dan ini akan mengancam keamanan negara.

kerana kau tu, serta rakan2 kau tu bukan blogger kan? kau tak pernah menyebarkan fitnah dan memburuk-burukkan kerajaan PR kan? Kau cuma cakap pusing2 je.

Aku tak tahulah siapa sebenarnya yang taksub dengan parti....

zali said...

artikel harakahdaily : hatta ramli : Penurunan harga minyak,satu kejayaan Protes

dah agak dah sapi mesti menguak kata 'mbooohh...itu sebab kami'

sedar lah wahai sapi sapi sekelian...penurunan minyak tu adalah hasil kebijaksanaan pengurusan kerajaan...

apa effect protes setakat buat demo bangang yang menyusahkan rakyat?

perunding said...

siapa sokong umno?


1998
FRU je.


2008
FRU + tambah lah sendiri..

perunding said...

EPU pulls plug on Malaysia Kitchen project
by Terence Fernandez

newsdesk@thesundaily.com
PETALING JAYA: The Economic Planning Unit (EPU) has ordered Tourism Ministry subsidiary Pempena Sdn Bhd to stop all activities on Malaysia Kitchen.

Sources said this is to facilitate investigations by the Anti-Corruption Agency (ACA), which is expected to embark on a wide probe. "Malaysia Kitchen can no longer operate until this whole issue is sorted out," said the source.

The project was set up to promote Malaysia abroad by opening restaurants in major cities around the world. Tourism Minister Datuk Seri Azalina Othman Said, who took over from Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor in March, had said that RM30 million was given to Pempena for this purpose, over a four-year period, with nothing to show.

"Up till Oct 15, RM9.1 million had been spent while the remaining RM900,000 would be spent till the end of the year. The ministry has set aside RM20 million for the next two years," she had told Parliament last week.

The source added: "Till today, Malaysia Kitchen has nothing to show in terms of ROI (return on investment), which is why the EPU wants to pore over this venture’s viability." He said the EPU was studying the PriceWaterHouse audit on Malaysia Kitchen and other Pempena firms, saying the audit report raised concerns.

Restaurants listed on the Malaysia Kitchen website include Awana Chelsea and Champor Champor in London; Bunga Raya in Weisbaden, Germany; Banana Leaf in Helsinki; Malakka in Rotterdam; and China Garden in Moscow.

Pempena came into the limelight following allegations in a memorandum by disgruntled staff who alleged irregularities and accused senior officials of corruption and criminal breach of trust. This includes RM11 million spent on Pempena Executive Taxi (PETS) limousine taxis. The vehicles are being repossessed by Public Bank Berhad.

The memorandum claimed that kickbacks were paid to Pempena officials to facilitate refinancing of the 70-odd vehicles. Dalammasa Sdn Bhd, which operates the taxi services for PETS, has not made any profit for Pempena which gave it RM160,000 to pay drivers.


Updated: 12:09PM Tue, 11 Nov 2008



perunding says,

ada orang main masak-masak kat London,Rotterdam,Moscow.
nasi hangus,periuk hangus,duit rakyat hangus.

ISMAIL said...

Betul tu zali..

Hasil kebijaksanaan pengurusan kerajaanlah harga barang tak naik dan rakyat dapat rebate petrol sehingga mac 09. Patutnya harga petrol dijual RM4.50 seliter, barulah sama ngan harga dinegara2 jirankan. Jadi tak payahlah nak susah2 bandingkan harga minyak di negara kita dengan mereka.

bn@umno said...

hey mail mangkuk hayun,

ko ni benak ke ape?aku tak cakap pun puak umno ni semuanya baik-baik belaka.kalaulah pemimpin umno tu menerima rasuah, menyalahguna kuasa, tibai komisyen dan bermacam-macam lagi biarlah dorang diadili di akhirat nanti. yg ko dok sibuk-sibuk ni ape hal?Yg penting kerajaan ambil berat tentang kebajikan masyarakat dan rakyat tak hidup susah dan tidak merempat di bumi Malaysia ini.kalaulah ko cakap dgn masuk umno boleh jadi kaya pergilah masuk umno.nape masih terhegeh-hegeh lagi?bahlul punya orang.

ISMAIL said...

E eh, marah pulak.

Cakap baik2 pun tak leh, cakap kasar pun apa lagi. Dah kalau kau cakap semua penyokong dan pemimpin PR tak berotak, celaka dan sebagainya. Jadi yang berotak, tak celaka dan yang baik2 semuanya tentulah uuuummnnnoooooo kan. Salah ke?

Mentaliti kelas berapa ko ni?

Lain kali kalau tak boleh dikata, jangan suka mengata. Maksudnya... aku nak bagi jelas nih, baca baik2 tau. Kalau tak boleh dikritik, jangan mengkritik.

Aku tahulah, umno aje yang boleh segala-galanya. Pandai memimpin negara, pandai menguruskan ekonomi, pandai menjaga kebajikan rakyat (itu pun setelah PRU12) dan pendek kata, pandai segala-galanyalah. Besok lusa bolehlah tubuh umno kat Iraq ke, kat Serbia ke, kat mana2lah. Tentu dia orang suka punya.

Ha ha, nak marah lagilah tu.
Oklah, aku nak tido dulu, besok nak gi cari helmet yang boleh tahan hentakkan kerusi.

he he he.

TAMING SARI said...

Salam,

Bila aku baca komen ni smua, jelas masih ramai yang tidak faham dengan perjuangan arus perdana.

Suka sempitkan fikiran dan teriku0ikut dengan budaya pembangkang.

Demonstrasi di tempat awam, apa baiknya? Macam anjing menyalak bukit sahaja.

cubalah korang yang menyokong pembangkang termasuk SIASAH, bukalah fikiran dan hati anda semua.

Kenalilah pemimpin kita, hayatilah perjuangan UMNO dan korang akan sedar siapa yang berjuang untuk periuk nasi bangsa korang dan agama korang.

Ikhlas,
www.empayar-malaya.blogspot.com
www.nasilemakkopi-o.blogspot.com

bUnGa mElaTi said...

tamin sari....

ada lagi penjilat2 umNO ni...
buat pengetahuan ko umNO bkn nyer bagi kita mkn, kita mkn dgn cari rezeki sendiri...yg kaya hanya kroni2 umNO dan penjilat2 umNO...

org malaysia dah sedar yg umNO ni kaki rompak duit rakyat... kaki politik wang walaupun tu sebenanyer rasuah... kaki pompuan... kaki minum arak....

mcm tu ker nak dijadikan pemimpin taming sari???

"periuk nasi bangsa korang"

apa ko merepak ni taming sari, dari dulu aku cari rezeki sendiri... aduh tuhan maha kaya dia yg bagi segala galanyer... bkn nyer umNO...

nampak nyer en taming sari dah sesat dgn ajaran ISLAM HADARI....

BOYOT said...

ngalabu said...

Abg Mie,

Apa sudah jadi, di mana belajar? hukum hudud potong kaki dan tangan kerana menghadiri perhimpunan, jangan main-main dengan hukum Tuhan. spesis apani?

November 10, 2008 11:46 PM


Ngalabu,

abe MIE spesis BABI TERBANG. Manatau hukum hudud.
Mak abe Mie spesis BABI BERENANG. BAPAK abe Mie spesis BABI MERANGKAK.

zali said...

boyot...boyot...

tak habis lagi bodo awak tu setelah sekian lama bertapa kat batu cave ya..

tapi best la...babi terbang...kih kih.

boyot...nyanyi la satu lagu boyot...lama tak dengar awak menyanyi.

anonymous said...

Kegagalan terbukti bila memperjuangkan bangsa
Melayu paling ramai pendapatan bawah RM1,000
(Utusan MELAYU!)
Oleh WAN SYAMSUL AMLY

KUALA LUMPUR 11 Nov. – Kaum Melayu merupakan kumpulan terbesar dalam senarai penduduk negara ini yang pendapatannya di bawah RM1,000 sebulan.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk S. K. Devamany berkata, berdasarkan Penyiasatan Pendapatan Isi Rumah (HIS) yang dijalankan Jabatan Perangkaan Malaysia pada tahun lalu, sebanyak 301,000 isi rumah kaum Melayu memperoleh pendapatan di bawah RM1,000 sebulan.

‘‘Sebanyak 495,500 isi rumah yang mempunyai pendapatan di bawah RM1,000 sebulan secara keseluruhannya.

‘‘Pecahan itu merangkumi 50,900 isi rumah kaum Cina, India (29,000), Kadazan (29,300), Orang Asli (7,500) dan lain-lain (78,800),” katanya semasa menjawab soalan Dr. Micheal Jeyakumar Devraj (PKR- Sungai Siput) pada sidang Dewan Rakyat hari ini.

Beliau berkata, bagi kumpulan berpendapatan antara RM1,001 hingga RM2,000 pula, keseluruhan bilangan isi rumah ialah 1,695,900 isi rumah dengan 976,500 daripadanya adalah Melayu, 338,300 (Cina), 125,300 (India), 38,800 (Kadazan), 9,800 (Orang Asli) dan 207,200 untuk kaum-kaum lain.

Dalam pada itu katanya, sebanyak 1,144,700 isi rumah memperoleh pendapatan antara RM2,001 hingga RM3,000.

‘‘Seramai 614,700 daripada mereka adalah orang Melayu, 300,800 (Cina), 121,500 (India), 15,300 (Kadazan), 2,500 (Orang Asli) manakala 89,900 isi rumah daripada kaum-kaum lain.

‘‘Bagi pendapatan antara RM3,001 hingga RM4,000 terdapat sebanyak 743,000 isi rumah dengan 380,500 daripadanya adalah Melayu, 234,700 (Cina), 73,300 (India), 8,900 (Kadazan), 1,000 (Orang Asli) dan 44,600 kaum lain.

Katanya, seramai 497,800 isi rumah memperoleh pendapatan antara RM4,001 hingga RM5,000 pula dengan 254,700 daripadanya adalah Melayu, 166,600 (Cina), 44,800 (India), 6,900 (Kadazan), 200 (Orang Asli) dan 24,600 kaum lain.

‘‘Bagi pendapatan antara RM5,001 hingga RM10,000, ia membabitkan seramai 914,200 isi rumah.

‘‘Daripada jumlah itu, 419,200 adalah Melayu, 368,400 (Cina), 76,800 (India), 13,400 (Kadazan) dan 36,500 lain-lain kaum.

‘‘Sebanyak 235,300 isi rumah memperoleh pendapatan antara RM10,001 hingga RM20,000 dengan 85,700 adalah Melayu, 118,700 (Cina), 23,400 (India), 800 (Kadazan) dan 6,700 kaum lain,” jelasnya.

Sementara itu, terdapat 49,500 isi rumah yang memperoleh pendapatan melebihi RM20,000 sebulan dengan 16,500 adalah Melayu, 27,900 (Cina), 3,600 (India) dan 1,500 dari kumpulan etnik lain.

Posted by fahmi at 3:20 PM

AJK-UMNO said...

Blogger abe MIE 'TERJAH' said...

http://pkrpasdap.blogspot.com

kalau nak buat perhimpunan haram kita hudud aje. potong tangan atau potong kaki terus... esok tak ada orang nak buat demonstrasi...

200 orang tak suka ISA tapi 25 juta pula suara mereka di mana?

November 10, 2008 11:14 PM

zali said...

tak ada nama paste : Kegagalan terbukti bila memperjuangkan bangsa
Melayu paling ramai pendapatan bawah RM1,000

kalau tengok perangkaan 1000 kebawah memang melayu ramai tapi ranking 1000-10000 ke atas melayu tak kurang...

jadi di mana kegagalan kerajaan dalam memperjuangkan melayu melainkan melayu itu sendiri yang keciciran kerana kemalasan dan tak mahu melonjakkan ekonomi mereka sendiri...

siapa yang nak merubah kalau tidak diri sendiri...

AJK-UMNO said...

bodoh betul budak yg cakap suara 25jt lagi kat mana.. tak ada otak agak nyer..

AJK-UMNO said...

betul tu boyot..

spesis beruk mana entah .. ada ke patut buat perhimpunan aman bagi menyuarakan rasa hati rakyat nak dikenakan hukuman hudud.. nie la dikata kan hukum kepala bapak dia..
bodoh tuli betul..

TAMING SARI said...

Salam Bunga Melati,

akal ko ni sama sahaja kalau aku letakan seperti orang asli di hutan. Sempit dan pendek..

Ko ingat, ko hidup selama ni dengan hasil titik peluh ko sendirilah ye? Tak bersyukur sungguh.

Aku tahu, rezeki tu dari Allah.. tetapi itu bukan isunya. Aku nak tanya ko lah, sepanjang umur ko tu, berapa bnyak bantuan kerajaan yg ko dah terima? ko jgn tipu diri ko sendiri.

kalau ko btul2 nak hidup dengan hasil titik peluh ko sendiri, ko hiduplah dalam hutan sorang2.. tanpa bantuan dari kerajaan, aku nak tengok, org asli mcm ko ni boleh hidup atau tidak..

Bersyukur lah sikit.. realistik kan sikit fikiran tu..

Pemimpin UMNO bukan semuanya berperangai busuk macam ko ckp tu. Ko tuduh smua tu, ko ade bukti ke? Dalam Pakatan Rakyat, smua pempinnya baik ke? Aku boleh tunjukan pada ko kalau ko tak de sakit jantung le.

Ko cuba fikir bebaik.. satu je aku pinta. jadilah rakyat malaysia yang bersyukur..

Ikhlas,
www.empayar-malaya.blogspot.com
www.nasilemakkopi-o.blogspot.com

zali said...

apa ni melati...

awak terang-terang pusing ayat mamat tu...

mamat kata : Kenalilah pemimpin kita, hayatilah perjuangan UMNO dan korang akan sedar siapa yang BERJUANG untuk periuk nasi bangsa korang dan agama korang.

melati bidas : apa ko merepak ni taming sari, dari dulu aku cari rezeki sendiri... aduh tuhan maha kaya dia yg BAGI segala galanyer... bkn nyer umNO...

kan jauh makna 'berjuang' dan 'bagi' tu...

awak pegi la ikut boyot dan ajk umno betapa kat batu cave melati...

sia-sia je pr ada pencacai macam awak nih...

AJK-UMNO said...

apa jenis binatang.. tak ada peri kemanusiaan langsung org berhimpun secara aman di balasah mcm penjenayah.. wartawan dirampas film tapi still ada film2 yg terlepas bagi tontonan kiter bagi membuka mata rakyat bertapa kejam nyer kerajaan dan anjing suruhannyer mengekang suara rakyat..

takan la batu kotel tak ada kot.. perempuan pun dok baloi.. otak letak kat bontot ker apa?? budak kecik dispak terajang sesuka hati..

AJK-UMNO said...

melayu yg masih dunggu org2 mcm zali nie... katak bawah tempurung...
hahaha.. jilat la jubo najib nun..

AJK-UMNO said...

bayangkan penyokong bn mcm mana bukti jelas kekerasan tanpa batas nie pun buat tutup mata.. tapi kalau kena puak2 dia.. kena tegur atau kena maki sikit sampai kelangit dia nampak..

AJK-UMNO said...

sepak terajang pukul sampai bedarah kepala perempuan.. pukul org ramai mcm anjing org mcm zali @ abg mie nie boleh kata patut.. kalau mak diaorg kena pukul mcm tu apa ko raser agak nyer... kalau adik ko kena sepak teranjang apa ko kata... ko akan kata thumbkan ;)

takan la tak ada etika langsung dalam menyuraikan demonstrasi rakyat.. binatang pun kiter tak tergamak nak pukul nie kan manusia
nie la kata org otak lembu.. bodoh nak mampus...

AJK-UMNO said...

tengok gambar yg dia siarkan siasah.. suami diheret bini terpukang .. tapi polis rileks jer tengok... apa nie...??? binantang betul..

bn@umno said...

ajk-umno

jgn ko nak merepek kat sini.masa demonstrasi di PJ hari tu, PDRM tak pun pukul atau terajang orang yg mengadakan demonstrasi.ape yg pdrm buat hanya menyuraikan demonstarsi dgn cara yg baik tanpa melibatkan pertumpahan darah.pdrm pun manusia juga yg mempunyai perasaan takkanlah pdrm tergamak menggunakan kekerasan semata-mata nak menyuraikan pendemonstrasi.ape punya otaklah ko ni.

zali said...

ajk umno...

sapa yang cari pasal?dah diberi amaran suruh bersurai...kepala batu sangat.

iya la sejak menyokong pr ni depa rasa kepala depa lebih keras dari cota polis...

patutnya buat macam kat thailand je...biar ramai sikit janda kat m'sia nih.

jadi berpesan-pesan lah pada sedara mara agar tak terlibat dengan mana-mana demo bangang ni...

malaysia tak perlu nak huru hara anjuran pr ni.

AJK-UMNO said...

Blogger bn@umno said...

ajk-umno

jgn ko nak merepek kat sini.masa demonstrasi di PJ hari tu, PDRM tak pun pukul atau terajang orang yg mengadakan demonstrasi.ape yg pdrm buat hanya menyuraikan demonstarsi dgn cara yg baik tanpa melibatkan pertumpahan darah.pdrm pun manusia juga yg mempunyai perasaan takkanlah pdrm tergamak menggunakan kekerasan semata-mata nak menyuraikan pendemonstrasi.ape punya otaklah ko ni.

November 11, 2008 7:41 PM




haha.. mamat nie.. tgk tv 3 agak nyer... bodoh mcm pokok nyor betul.. weh anjing.. lain kali bukak mata sikit.. pui..

firdaus said...

PR wat demonstrasi..xde permit `dorang kata Haram`.
Be End wat demonstrasi..xde permit `dorang kata halal`.
PR kuar dewan parlimen..`dorang kata pengecut`.
Be End kuar dewan parlimen..`dorang kata nak bagi laluan MP PR berhujah`

Konkluksi:`dorang` guna taktik mengHALALkan cara.
Dah Lumrah `Dorang`

(firdaus-AMK-PKR)

AJK-UMNO said...

tengok sahaja anjing banjingan berkata.. adoi sedih2.. org tengah nyanyikan lagu negaraku.. belum sempat apa2 tanpa beri amran la woi.. nie satu laknat boleh kata

" iya la sejak menyokong pr ni depa rasa kepala depa lebih keras dari cota polis...

patutnya buat macam kat thailand je...biar ramai sikit janda kat m'sia nih. "

anjing banjingan yg bodoh nie boleh cakap mcm nie.. undang mak ko la mcm nie.. bodoh nyer.. agak nyer kalau ikut undang zali nie hura hara la rakyat... bodoh..sangat

selogan org umno.. negara demokarasi dimana rakyatnyer berhak bersuara.. ceh podoh... pirah,,, konek duduk dalam batu la mu nie zali...



Blogger zali said...

ajk umno...

sapa yang cari pasal?dah diberi amaran suruh bersurai...kepala batu sangat.

iya la sejak menyokong pr ni depa rasa kepala depa lebih keras dari cota polis...

patutnya buat macam kat thailand je...biar ramai sikit janda kat m'sia nih.

jadi berpesan-pesan lah pada sedara mara agar tak terlibat dengan mana-mana demo bangang ni...

malaysia tak perlu nak huru hara anjuran pr ni.

November 11, 2008 8:45 PM

firdaus said...

dah dah,,..
xpayah nak panjang lebar tulis..
pencacai2 Be End semua sila jelaskan..
Demonstrasi UITM melibatkan penuntut TIADA PERMIT:
1.Akta AUKU (direka Be End) mengatakan penuntut x bleh melibatkan politik.
2.Demonstrasi tiada permit.
3.Campurtangan pihak politik dan menjadi dalang disebalik demonstrasi itu.
4.Tiada campurtangan polis dan FRU ketika demonstrasi dan bahkan mereka tidak menghalangnya!

itu je..sila jelaskan mengapa,kenapa,bagaimana,dan bermacam persoalan dibenak hati kami.Mengatakan ada DOUBLE STANDARD?
Jelaskan.Jgn Alih Point Penulisan Anda Ya Pencacai.Kami penat bertanya tapi pencacai tak mahu menjawab malah berdalih.

(Firdaus-AMK-PKR)
(S/U BHG)

firdaus said...

AMK akan mengadakan kongres AMK di (rahsia)
Semua AMK satu Malaysia akan turun termasuk PKR.
Semua bahagian terlibat.
bila.dimana,
tunggu..

(pencacai tahu bahaya!nanti guna ISA tangkap kami!)

(Firdaus-AMK-PKR)

zali said...

apa ke buta awak ni firdaus...

awak ni pentium mmx sama macam melati la...soalan awak tu dah lama di tanya dek muzaffar dan saya dah jawab dah sehingga melelah air liur basi muzaffar dengar dan terus masuk umno...

haa...lagi satu...kalau rahsia tak payah la tulis...amk ke apa kejadahnya la...pegi mampus la...apa kena mengena dengan kami?

bengap!

macammana la pr ada s/u bahagian sebegini bengap?...main tangkap muat je ke?

zali said...

ajk umno...

apasal?...mak awak kena rogol beramai-ramai dengan orang umno ke?

kecoh la...

awak nak suruh polis layan macam vvip ke para pendemo tu semua?

nak usap-usap kepala...
nak timang-timang...
nak belai-belai...

nak macam tu ke?

bengap berganda!

anonymous said...

Wednesday, November 12, 2008

Rasuah dan Umno, dari sudut pandang Sayuti Omar

RASUAH dalam Umno diperkatakan dimana-mana saja. Fenomena ini memburuk dan menghanyirkan parti Melayu itu. Saking kuat dan hebatnya percakapan mengenai rasuah menyebabkan seolah-olah Umno sebuah parti rasuah, bukan parti Melayu lagi.

Umno jadi institusi rasuah, bukan lagi bertaraf sekolah atau kolej tetapi sudah sampai ke taraf universiti. Umno sebuah universiti rasuah!

Akar umbi rasuah dalam Umno berlaku pada atau ketika pemilihan pemimpin di semua peringkat.

Kerana ingin tempat dan kedudukan ahli Umno sanggup melakukan rasuah, beri dan terima. Rasuah berlaku dari sekecil-kecil perebutan jawatan hinggalah ke peringkat tertinggi.

Bezanya di cawangan nilai rasuah kecil berbanding diperingkat kebangsaan.

Di cawangan rasuahnya berupa pemberian material kain atau makanan seperti pelikat, batik jawa, gula, biskut atau membelanja makan mee di restoran atau teh tarik dikedai mamak atau warung wak Jawa.

Ahli mesyuarat tingkat peringkat cawangan akan dirasuahkan dengan cara begitu. Manakala diperingkat bahagian pula nilai meningkat sedikit.

Perwakilan akan diberikan wang seratus dua menjelang pemilihan peringkat bahagian.

Sebelum itu perwakilan dirasuahkan dengan lawatan sambil belajar, atau melancung (termasuk melacur sekali) ke luar negeri, Phuket, Medan, Bantam atau paling jauh di Jakarta.

Tahap rasuah itu menjadih lebih besar dan grand lagi bila sampai di peringkat nasional, dalam pemilihan pucuk pimpinan parti.

Perwakilan bukan lagi diukur setakat seratus dua tetapi ribuan ringgit. Tempat dibawa untuk lawatan bukan lagi di Indonesia atau Thailand, tetapi sampai ke London, Australia dan Makkah.

Tidak hairanlah kalau ahli Umno menjadikan musim pemilihan sebagai musim untuk mencari rezeki tersepak serta melancung ke luar negeri atau kawasan.

Pernah seorang perwakilan memperolehi pendapatan sehingga RM50,000 pada satu musim pemilihan peringkat kebangsaan.

Bayangkan betapa lumayan dan senangnya perwakilan berkenaan, boleh memiliki Proton baru secara bayaran tunai.

Cerita dan pengakuan ini bukan dongengan tetapi realiti dalam parti bernama Umno yang dulu ianya ditubuh dengan menggunakan wang dan titis peluh rakyat marhaen.

Sekali dengar tidak logik bagaimana perwakilan mendapat sebanyak itu! Macam dibuat-buat hendak burukkan parti Melayu itu saja.

Formula bagi perwakilan itu mendapat sebanyak itu senang saja dan ini dipraktikkan oleh kebanyakan perwakilan yang celit huruf dan celit komputer.

Misalnya kalau ada pertandingan untuk sesuatu jawatan itu melibatkan lima calon (Naib Presiden misalnya) senang-senang perwakilan berkenan akan memperolehi RM5,000 dari setiap calon.

Kalau lima calon jumlahnya RM25,000. Mereka bukan ambil dari satu calon saja tetapi dari semua calon.

Itu untuk Naib Presiden, belum dicampur dengan Majlis Tertinggi Umno. MT ada 25 jawatan, yang bertanding melebihi 50 orang.

Bayangkan kalau daripada satu calon mereka memperolehi RM1,000 ini bermakna sudah RM50,000.

Jumlah itu tidak termasuk rasuah untuk jawatan-jawatan lain Ketua Pemuda, Ketua Wanita atau Ketua Puteri dan juga pendapatan rasuah di peringkat cawangan dan bahagian!

Jadi pendapatan sebanyak RMN50,000 tadi adalah perkara yang tidak mustahil bahkan satu pendapatn dikira sedarhana bagi seseorang perwakilan yang licit dan tahu mengeksploitasikan keadaan.

Sebab itu bagi ahli Umno mereka suka kalau tiba musim pemilihan. Sudah terlekat dalam kepala (menjadi mind set) mereka musim pemilihan musim mencari rezeki dan pendapatan tambahan.

Ahli Umno sudah menjadikan musim pemilihan sebagai masa untuk mereka mengorbankan pemimpin parti. Seolah-olah mereka menyertai Umno hanya untuk mendapatkan manfaat berkenaan.

Seorang bekas ahli Umno dalam sebuah bukunya menyenaraikan harga untuk merebut ketua cawangan ialah antara RM2,000 hingga RM3,000.

Nilai ahli jawatankuasa bahagian pula RM5,000 hingga RM10,000. Manakala nilai untuk jadi Ketua Bahagian ialah RM30,000 hingga RMN50,000 ribut. Angka ini adalah dipraktik dan dilalui sendiri oleh bekas ahli Umno berkenaan.

Kalau diperingkat terendah sudah berjumlah ribuan ringgit bayangkan bagaimana kalau di peringkat kebangsaan tentu angkanya menelan jutaan ringgit. Berdasarkan kepada pengalaman itu jadi tidak mustahil perwakilan akan memperolehi sehingga RM50,000.

Pendedahan yang dibuat oleh calon Presiden Umno 2008, Tengku Razaleigh Hamzah yang mana ada bahagian meminta RM1 hingga RM2 juta sebagai jaminan untuk mencalonkannya menunjukkan keadaan rasuah dalam Umno sudah parah. Itu setakat untuk mencalonkan saja belum lagi upah atau rasuah untuk undi.

Permintaan rasuah sudah tidak sembunyi-sembunyi lagi tetapi ia dilakukan secara terus terang. Kerana itulah benar bagaimana kata Rais Yatim, jawatan tertinggi dalam Umno wajar dibuka tender.

Sesiapa yang mempunyai banyak wang boleh memiliki jawatan menerusi bidalan. Siapa yang membidal dengan cara tertinggi dialah akan memilik jawatan.

Mengambil kira pendedahan Tengku Razaleigh tadi cubalah kira berapa banyak dibelanjakan oleh Mohd Najib Razak untuk mendapat 143 pencalonan.

Berapa banyak digunakan oleh Muhyiddin Yassin. Berapa banyak pula digunakan oleh Mukhriz Mahathir, Khairy Jamaluddin dan Khir Toyo. Yang pastinya pencalonan itu tidak datang percuma melainkan setelah dibeli ataupun dirasuahkan.

Apakah ahli Umno suka-suka dan mencalon Najib dan yang lain-lain itu percuma begitu saja? Mustahil.... mustahil.... dan mustahil... Yang pastinya setiap bahagian yang mencalonkan mereka tentu mendapat imbuhannya atau pun dijanjikan imbuhan.

Manakala mereka yang tidak dicalon atau tidak cukup pencalonan bukan tidak merasuah, tetapi nilai rasuah mereka tersangatlah kecil.

Untuk membuang penyakit rasuah dalam Umno ini bukan mudah lagi. Rasuah sudah jadi kenser dalam Umno, tidak ada penawar.

Hanya satu cara sahaja bagi memperbaiki Umno ialah dengan memusnahkannya. Umno sudah jadi lembu yang terkena penyakit kuku dan mulut, di mana ia tidak boleh dipulihkan melainkan kena musnahkannya. Bawa ke tepi lubang dan tembak!

Orang Melayu termasuk ahli Umno yang sayangkan Umno kena berusaha memusnahkan Umno. Biarkan parti itu kalah, hilang kuasa untuk sesuatu tempoh. Selepas itu berusahalah membangunkannya dengan titik peluk seperti tatkala ia wujud di dunia ini.

Itu saja cara, cara lain sudah tidak ada. Tanpa pemusnahan cara begitu Umno akan terus hilang dan lenyap dari muka bumi ini. Kehilangan Umno tidak bermakna Melayu akan hilang itu hanya mitos orang-orang yang bebal saja!

* Penulis dilahirkan di Kampung Gual Nibong, Gual Periok, Pasir Mas Kelantan pada Feb, 1960. Mendapat pendidikan dan pengalaman kewartawanan di Indonesia awal tahun 1980-an. Berkecimpung dalam dunia kewartawan/penulisan buku politik sejak lebih 20 tahun. Sehingga kini telah menghasilkan lebih 45 buah buku politik semasa. Antara buku yang menjadi sebutan "Anwar Ibrahim: Mimpi dan Realiti, "Sumpah dan Airmata Reformis Bangsa:,"Saya Mahafiraun", "Hitam Putih: Darul Arqam" dan lain-lain. Blog beliau boleh dilayari di msomelayu.blogspot.com - Pengarang

Sumber: KLpos

Posted by AMK Melaka at 1:52 PM

anonymous said...

Dr M: Beli undi jejaskan peluang Umno menang p'raya
Andrew Ong | Nov 12, 08 2:10pm

Mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mengingatkan ahli-ahli Umno bahawa perbuatan calon-calon menggunakan wang untuk membeli undi dalam pemilhan parti itu akan menjejaskan peluang Umno dalam pilihanraya umum akan datang.

mahathir perdana forum bangsa malaysia 121108 02Katanya, semua orang tahu yang pemimpin Umno menggunakan wang untuk terpilih memegang jawatan parti.

Bagaimanapun, katanya, bukan kesemua pemimpin Umno itu menggunakan wang untuk menang dalam pemilihan parti.

Namun, tambah Dr Mahathir, majoriti daripada mereka berbuat demikian.

Katanya, mereka boleh menjadi pemimpin dalam Umno tetapi rakyat tidak akan memilih orang yang rasuah dalam pilihanraya umum nanti.

Dr Mahathir memberita pemberita demikian selepas menyampaikan ucaptamanya mengenai Bangsa Malaysia di Yayasan Kepimpinan Perdana di Putrajaya hari ini.

Berita lanjut menyusul

Dipetik dari: Malaysiakini

ngalabu said...

Aku sudah lihat video SAJAK KEMATIAN, sangat baik, tahniah untuk pembikin video ini, sesuailah ia di tayangkan kepada kanak-kanak supaya sejak kecil lagi sudah takut dengan kekuasaan Allah, aku sarankan kepada bn@umno,abg mie, zali, azizah, seorang lagi yang baru sapatu? oo taming sari, lihatlah video ini. Aku cadangkan juga tv-tv arus perdana tayangkan video ini, kepada semua umno yang terlibat dalam pemilihan sesuailah ditonton video ini, tapi aku yakin mana berani di orang tayangkan ini di tv dia orang, kerana terkena atas batang hidung sendiri.

ngalabu said...

Dengar cerita tuan zali, menang ketua bahagian, betulke bn@umno?, kalu begitu sesuailah lihat video Sajak Kamatian itu?

AJK-UMNO said...

ZALI... ZALI..

KENAPA LA TOLOL SANGAT PEMIKIRAN KAMU NIE.. KENAPA OTAK DAN PEMIKIRAN KAMU MASIH DI ZAMAN TOK NENEK KAMU DULU ZALI!!

KALAU DULU BOLEH LA GUNA UNDANG2 RIMBA ZAMAN TOK KAMU DULU ZAMAN KOMUNIS.. MEMANG LA DICOTAR KEPALA TOKI KAMU.. KAMU RASE NORMAL.. DIRODOK COTAR DALAM LUBANG JUBO NENEK KAMU KAMU MASIH BOLEH KATA NORMAL!! TAPI NIE SEKARANG DI ZAMAN PERADAPAN..

TAKAN KAMU MENGHARAPKAN UNDANG KOMUNIS NIE UNTUK ANAK2 DAN KETURUNAN KAMU?? UNDANG2 RIMBA..NIE WEH!! "DI AKHIRAT PUN ADA MAKHAMAH MENGHITUNG DAN MENBICARAKAN KAMU"
NIE KAT MALAYSIA TERLEBIH ADVANCE~~ BELUM DIBICARA DAH DIHUKUM BERSALAH TANPA PERLU DIBICARAKAN..ASAL BERCANGAH NGAN PENDAPAT KERAJAAN TERUS HUMBAN JER DALAM "ISA" KENAPA BACUL SANGAT ORG BN NIE MAKHAMAH BERSEPAH KENAPA TAK DIGUNAKAN??

SLOGAN "BN" NEGARA KITER NEGARA DEMOKRASI.. RAKYAT BERHAK BERSUARA.. CEH PODOH LA..
PENUH NGAN DOUBLE STANDARD~~
BOLEH BERSUARA APANYER MCM NIE..

ZALI.. ZALI... ANAK SAPA LA BAHLUL SANGAT NIE.. AGAK NYER TOK NENEK MAK AYAH KAMU NIE GOLONGAN BAHALUL AGAK NYER..

TAKAN NAK TUNGGU MAK KAMU DIJOLOK NGAN COTAR DALM B_RIT BARU KAMU NAK BUKA MATA...

TENGOK KATA ORANG BINGAI~~
ZALI SAID..
(awak nak suruh polis layan macam vvip ke para pendemo tu semua?

nak usap-usap kepala...
nak timang-timang...
nak belai-belai...

PENDEMO2 TU BERHIMPUN SECARA AMAN LANGSUNG TAK MENCETUSKAN KEGANASAN!! KENAPA POLIS PERLU BERTINDAK GANAS TAK BERPERIKEMANUSIAN LANGSUNG..

SEKURANGNYER PRO LA SIKIT IKUT LA ETIKA2 PENAHANAN.. ADA PULAK SUKA HATI JER DOK COTAR KEPALA ORG.. PEREMPUAN LAK TU.. BINANTANG PUN ADA HATI BEB NIE KAN MANUSIA..





===================================

Blogger zali said...

ajk umno...

apasal?...mak awak kena rogol beramai-ramai dengan orang umno ke?

kecoh la...

awak nak suruh polis layan macam vvip ke para pendemo tu semua?

nak usap-usap kepala...
nak timang-timang...
nak belai-belai...

nak macam tu ke?

bengap berganda!

November 11, 2008 10:40 PM

AJK-UMNO said...

Blogger AJK-UMNO said...

ZALI... ZALI..

KENAPA LA TOLOL SANGAT PEMIKIRAN KAMU NIE.. KENAPA OTAK DAN PEMIKIRAN KAMU MASIH DI ZAMAN TOK NENEK KAMU DULU ZALI!!

KALAU DULU BOLEH LA GUNA UNDANG2 RIMBA ZAMAN TOK KAMU DULU ZAMAN KOMUNIS.. MEMANG LA DICOTAR KEPALA TOKI KAMU.. KAMU RASE NORMAL.. DIRODOK COTAR DALAM LUBANG JUBO NENEK KAMU KAMU MASIH BOLEH KATA NORMAL!! TAPI NIE SEKARANG DI ZAMAN PERADAPAN..

TAKAN KAMU MENGHARAPKAN UNDANG KOMUNIS NIE UNTUK ANAK2 DAN KETURUNAN KAMU?? UNDANG2 RIMBA..NIE WEH!! "DI AKHIRAT PUN ADA MAKHAMAH MENGHITUNG DAN MENBICARAKAN KAMU"
NIE KAT MALAYSIA TERLEBIH ADVANCE~~ BELUM DIBICARA DAH DIHUKUM BERSALAH TANPA PERLU DIBICARAKAN..ASAL BERCANGAH NGAN PENDAPAT KERAJAAN TERUS HUMBAN JER DALAM "ISA" KENAPA BACUL SANGAT ORG BN NIE MAKHAMAH BERSEPAH KENAPA TAK DIGUNAKAN??

SLOGAN "BN" NEGARA KITER NEGARA DEMOKRASI.. RAKYAT BERHAK BERSUARA.. CEH PODOH LA..
PENUH NGAN DOUBLE STANDARD~~
BOLEH BERSUARA APANYER MCM NIE..

ZALI.. ZALI... ANAK SAPA LA BAHLUL SANGAT NIE.. AGAK NYER TOK NENEK MAK AYAH KAMU NIE GOLONGAN BAHALUL AGAK NYER..

TAKAN NAK TUNGGU MAK KAMU DIJOLOK NGAN COTAR DALM B_RIT BARU KAMU NAK BUKA MATA...

TENGOK KATA ORANG BINGAI~~
ZALI SAID..
(awak nak suruh polis layan macam vvip ke para pendemo tu semua?

nak usap-usap kepala...
nak timang-timang...
nak belai-belai...

PENDEMO2 TU BERHIMPUN SECARA AMAN LANGSUNG TAK MENCETUSKAN KEGANASAN!! KENAPA POLIS PERLU BERTINDAK GANAS TAK BERPERIKEMANUSIAN LANGSUNG..

SEKURANGNYER PRO LA SIKIT IKUT LA ETIKA2 PENAHANAN.. ADA PULAK SUKA HATI JER DOK COTAR KEPALA ORG.. PEREMPUAN LAK TU.. BINANTANG PUN ADA HATI BEB NIE KAN MANUSIA..

firdaus said...

tak payah banyk cakap zali..
lu jawab je..
tak pun lu paste..kalo betul lu ada jawab dulu2..
kan wa dah cakap lu mesti nak berdalih..
bukan lu je tapi pencacai macam lu..
mesti ada seribu alasan..!!

kami bagi info untuk kamu tahu kami bergerak aktif dalam senyap!!
ramai pencacai anggap selepas PRU12,kami (AMK Malaysia).senyap..
kami amik langkah ni kerana penggunaan ISA oleh kamu berleluasa!!
kamu tunggu dan lihat..!

(Firdaus-AMK-PKR)
(S/U AMK BHg)

firdaus said...

Ops satu lagi!!!

Zali..saya bukan S/U AMK Bhg jenis tangkap muat!

beberapa minggu lepas saya berdebat dengan 3 orang Ketua pemuda bhg umNO rata2 berumur lebih dari 32-38tahun!
saya berumur 23tahun!

ketiga-tiga mereka tak dapat patah hujah dan fakta saya!
malahan hujah diorang berbelit dan berputar!benda yang sama!

hehe..kelakrnya mereka terus keluar dari tempat perdebatan dan disambut hilaian ketawa orang ramai..

Zali oh Zali..cukuplah dulu tuduh nama saya berkomplot dengan seseorang saudar saya.

(Firdaus-AMK-PKR)
(S/U AMK Bhg)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...