Thursday, November 20, 2008

Didakwa larikan anak orang tapi menang besar

TEMERLOH: Selepas gempar dengan cerita ada calon Umno yang bertanding untuk merebut jawatan dalam salah satu Umno Bahagian di Pahang dengan cara mengedarkan nombor ekor untuk mendapatkan undi kini Umno negeri ini sensasi lagi dengan kisah seorang calon yang bertanding Timbalan Ketua Bahagian telah menang besar walaupun dikaitkan dengan salah laku moral.

Calon tersebut dikatakan telah kahwin lari dengan anak dara orang untuk dijadikan isterinya nombor tiga.

Menurut laporan polis (gambar) yang dibuat oleh seorang wanita, beliau mendakwa anak perempuannya telah berkahwin dengan pemimpin Umno tersebut yang juga Adun salah sebuah kawasan dalam daerah Jerantut.

Beliau membuat laporan kerana meragui perkahwinan anaknya itu dan sebagai rujukan pihak Jabatan Agama

Laporan tersebut mengatakan, pada 22 Mei 2008 beliau telah melihat anak gadisnya itu keluar rumahnya di Felda Sungai Retang, Jerantut dengan membawa pakaiannya. Beliau cuba menghalang tetapi gagal.

Pada awal bulan Jun, beliau mendakwa, telah dimaklumkan bahawa anak perempuannya itu telah berkahwin lari dengan pemimpin Umno tersebut sebagai isterinya yang ketiga.

Sejak itu beliau tidak dibenarkan berjumpa anak gadisnya itu.

Siasah difahamkan salinan report polis tersebut telah digunakan oleh pihak tertentu untuk menghalang pemimpin Umno tersebut daripada memenangi pertandingan jawatan Umno Bahagian.

Salinan report itu dikatakan telah diedarkan kepada ahli-ahli Umno yang datang ke mensyuarat bahagian.

Bagaimanapun apa yang menarik, pemimpin itu telah menang besar dan bergaya menewaskan lawannya dengan melebihi 100 undi.

163 comments:

kayemsee said...

org umno biasa la buat kerja tak bermoral camtu...dari yg bwh hinggalah ke pemimpin tertinggi...dah jadi perkara biasa bagi mereka...berjudi, pompuan, buat video seks, skandal, bunuh org & bom org...dah jadi perkara biasa bg umno....

anonymous said...

PENCALONAN UMNO

Posted by Dr. Mahathir Mohamad at November 19, 2008 3:31 PM |

1. Selesailah sudah mesyuarat bahagian-bahagian UMNO untuk memilih kepimpinan Bahagian, Wanita, Pemuda dan Puteri bahagian serta pencalonan bagi jawatan-jawatan dalam Majlis Tertinggi Parti.

2. Sistem kuota masih berkuat-kuasa dan pemerhati mengikuti jumlah pencalonan yang diperolehi oleh calon-calon tertentu dalam media samada mereka memenuhi kuota atau tidak.

3. Tetapi berita utama bukanlah berkenaan dengan layak atau tidak layak calon-calon. Berita utama ialah berkenaan dengan kegunaan wang sogokan oleh calon-calon tertentu. Di zaman keterbukaan yang dijunjung oleh Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi, Perdana Menteri dan Presiden UMNO, sogokan wang juga dibuat secara semakin terbuka.

4. Agen-agen calon secara terbuka memberi wang sogokan kepada jawatankuasa bahagian dan wakil ke mesyuarat bahagian. Agen-agen ini tidak segan-segan menyebut nama calon yang membekal wang. Mereka menunggu semasa mengundi untuk mengetahui siapa undi siapa.

5. Satu fenomena yang aneh ialah pencalonan bagi calon tertentu meningkat dengan mendadak pada minggu pertama dan ke-dua. Ternampak seolah-olah mereka ini akan menang tanpa bertanding.

6. Tetapi selepas dua minggu pencalonan bagi calon-calon yang nampak popular ini mula merosot. Masuk minggu ke-empat pencalonan mereka tidak bertambah lagi atau hanya sedikit sahaja.

7. Sebaliknya dari jauh di belakang, calon-calon yang mendapat amat sedikit pencalonan pada minggu-minggu awal tiba-tiba mendapat begitu banyak pencalonan. Demikianlah pencalonan yang mereka dapati sehingga mereka melepasi kuota dan layak bertanding.

8. Apakah yang menyebabkan fenomena ini berlaku? Kata orang (saya tak ada bukti) kata orang sahaja, wang yang amat banyak ditaburkan oleh mereka yang mulanya ketinggalan.

9. Kita juga dengar ada perwakilan yang apabila diminta supaya menyokong calon tertentu telah hantar melalui SMS (system pesanan ringkas) namanya dan nombor akaunnya di bank.

10. Yang lain pula berkata tak apalah. Kami terima sogokan dan kami calon mereka tetapi undi semasa pemilihan dalam Mesyuarat Agong belum tentu.

11. Tengku Ahmad Rithaudeen, pengerusi Lembaga Disiplin telah melaporkan yang lembaga telah terima 900 laporan rasuah dalam pencalonan untuk Majlis Tertinggi dan jawatankuasa bahagian. Ini semasa 2-3 minggu bahagian-bahagian bermesyuarat. Apakah angka ini tidak bertambah?

12. Juga dilaporkan bahawa Badan Pencegah Rasuah (BPR) juga mendapat banyak laporan berkenaan sogokan wang semasa pencalonan.

13. Saya tertanya-tanya apa yang telah jadi kepada laporan-laporan ini. Besar kemungkinan bukti tidak cukup dan siapa pun tidak akan didakwa.

14. Sebenarnya rakyat Malaysia semua tahu yang pencalonan dan pemilihan pemimpin UMNO adalah hasil sogokan wang berjuta-juta Ringgit. Anggapan bahawa jika tidak ada bukti yang boleh diterima mahkamah maka ini bermakna tidak ada sogokan, bahawa pemilihan dan pencalonan dalam UMNO adalah bersih seperti kain putih, sukar diterima oleh orang ramai. Mereka bukan bodoh seperti yang dianggap sesetengah Menteri UMNO. Mereka tahu sogokan wang memang berlaku.

15. Sesungguhnya kesan daripada tingkah laku calon-calon untuk jawatan dalam UMNO dan juga ahli-ahli UMNO yang tamak dan begitu bersedia untuk disogok sudah menjadikan UMNO sebuah pertubuhan yang dipandang hina dan dibenci oleh rakyat samada Melayu, Cina atau India. Mereka sedang melihat kelakuan buruk dan kotor orang UMNO tanpa memprotes atau menegur. Kononnya orang bukan UMNO terutama pesara UMNO tidak berhak menegur UMNO. Dan mereka pun tidak menegur. Maka akan selamatlah perasuah.

16. Parti lawan juga turut lihat pendedahan keburukan UMNO dan mereka berdiam diri. Lebih buruk kelakuan orang UMNO lebih baik bagi parti lawan. Kemungkinan mereka menang menjadi lebih cerah apabila UMNO menjadi lebih kotor dan dipandang jijik oleh pengundi.

17. Pada 2008 pengundi termasuk ahli dan penyokong setia UMNO telah tolak UMNO hanya kerana pucuk pimpinan UMNO yang tak mampu memimpin, yang tunduk kepada Singapura, yang tak tahu kenang budi, yang utamakan anak menantu lebih daripada rakyat dan bemacam lagi. Kerana orang ini seorang, pengundi telah dengan berat hati, undi parti lawan. Orang ini hanya seorang sahaja tetapi UMNO dan BN yang menjadi mangsa.

18. Kali ini penolakan UMNO dan Barisan Nasional oleh majoriti pengundi akan disebabkan mereka, Melayu, Cina dan India, memandang jijik keseluruhan UMNO itu sendiri. Dengan mengetahui UMNO terdiri dan dipimpin oleh perasuah, dengan anggapan bahawa siapa sahaja yang menjadi calon UMNO dalam Pilihanraya Umum ke-13 akan terdiri daripada orang yang telah decalonkan kerana rasuah, dipilih oleh pemimpin perasuah dari parti yang secara terbuka mengamal rasuah, apakah pengundi akan rela beri undi mereka kepada calon-calon UMNO? Saya fikir tidak. Mungkin yang dapat nikmat tertentu akan undi BN. Tetapi ramai yang tidak akan undi BN.

19. Dahulu ramai berpendapat jika dapat tempat dalam UMNO banyak peluang dan keuntungan akan diperolehi. Ada yang akan jadi Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri, Menteri, Timbalan Menteri dan gelaran-gelaran Tan Sri, Dato dan sebagainya. Yang lain akan dapat kontrak, atau jadi pengarah dan mendapat pendapatan lumayan.

20. Kenapa tidak? UMNO tetap menang dan jadi Kerajaan.

21. Tetapi kerana kelakuan buruk ahli dan pemimpin UMNO kali ini besar kemungkinan BN dan UMNO akan kalah. Lihat 2008. Ketua-ketua perhubungan Kedah, Perak dan Selangor dapat jadi calon dan dapat menang pun. Tetapi BN dan UMNO kalah di negeri-negeri ini. Apabila parti kalah yang menang menjadi pemimpin dalam UMNO tidak akan dapat menjadi Mentri Besar, ahli Exco dan sebagainya. Mereka akan bernasib baik jika dapat jadi pembangkang.

22. Ramai daripada mereka tidak pun dapat jadi ahli Yang Berhormat. Mereka akan kalah.

23. Apakah yang akan jadi pada UMNO yang sudah kalah? Mungkinkah ia memberi nikmat kepada ahli dan pemimpin-pemimpin UMNO? Tentu tidak. Jika tidak hancur, UMNO akan jadi parti yang tidak bermaya, tidak akan dapat pejuangkan nasib bangsa, agama dan tanahair. Mungkinkah UMNO yang lemah ini dipulih semula. Saya tidak fikir UMNO dan BN juga yang telah dirosakkan oleh pucuk kepimpinan UMNO pada mulanya dan sekarang oleh lain-lain pemimpin dan juga ahli biasa akan dapat dipulihkan oleh mereka yang telah merosakkannya kerana kelakuan buruk mereka.

24. Jika UMNO hendak dipulih semula pemimpin yang telah kotorkannya sehingga kalah perlu diganti dengan yang dianggap bersih oleh masyarakat dan ahli parti yang tidak tercemar dan masih berpegang kepada prinsip perjuangan UMNO.

25. Soalnya siapakah yang layak? Sama-samalah kita fikir. Ingatlah apabila Abdullah umumkan yang dia akan bersara pada tahun 2010, pengumuman ini disambut dengan tepuk sorak. Tidak ada sesiapa yang merayu supaya dia tarik balik pengumumannya. Tidak ada yang menangis. Sebaliknya sejurus selepas pengumuman ini desakan dibuat lagi supaya peralihan kuasa dilakukan lebih awal.

26. Kenapakah UMNO dan rakyat lain hendakkan peralihan kuasa lebih awal? Apakah kerana tidak suka kepada tubuh badan Abdullah atau apakah kerana tidak suka kepada dasar-dasar dan pendekatannya dalam pentadbiran parti dan Negara? Apakah kerana mereka semata-mata mahu pemimpin lain menggantinya?

27. Sesungguhnya sambutan terhadap peralihan kuasa ialah kerana harapan rakyat supaya dasar-dasar, pendekatan dan tingkahlaku Abdullah diganti dengan dasar, pendekatan dan tingkahlaku yang lain, yang berbeza.

28. Jika penggantinya hanya akan teruskan semua dasar dan amalan Abdullah maka sia-sia sahajalah penggantian Abdullah dan peralihan kuasa.

29. Kata Mat Salleh, "You will be back to square one". Dan UMNO akan kalah.

irfandina said...

salam...

siasah perlu bersikap adil...patutnya sebelum hendak menyiarkan laporan seperti ini siasah perlu menyiasat terlebih secara menyeluruh....mungkin beliau mempunyai alasan yg tersendiri...

jgnlah bersifat double standard...kenapa ketika terkeluarnya cerita mengenai seorang ADUN PAS di Kelantan yg mengabaikan isteri (warga asing) hingga kes mereka diheret ke mahkamah siasah langsung tidak menyiarkannya di laman blognya????

sepatutnya siasah lebih profesional dan bersifat terbuka...umno atau pas kita semua manusia biasa...tiada yg sempurna...

bunga melati said...

APA YG DI LUAH KAN OLEH IRFANDINA tu btol.... sebagai manusia kita tak lari dari masalah dan ketidaksempurnaan dalam kehidupan....

mmg btol di kelantan pun terjadi jugak... tapi setelah dia bergelar YB bukan sewaktu pemilihan... tu terdapat nyer perbezaan yg mungkin irfandina terlepas pandang.....

kes yg siasah siarkan ni adalah sewaktu beliau ingin bertanding dan terpilih, lain lah klu sudah terpilih dan kes ni dibangkit kan... tu lain, bermakne org2 yg memilih calon tersebut tidak menilai perkara tersebut, lain lah dah jadi pemimpin baru benda ni berlaku, kita pun tak boleh nak buat apa, takde siapa yg mampu meramal mase dpean, tetapi untuk kes ni sudah terang2 org tahu tapi dia tetap terpilih jugak....

jadi saudari/saudara irfandina fikir-fikirkan lah....

segala yg benar dan baik datang dari ALLAH S.W.T dan segala yg buruk datang dari saya sendiri....

zali said...

kmc

awak kata umno biasa buat kerja tak bermoral...

ok...sebagai orang yang bermoral kenapa tak membasminya atau setidak-tidaknya membantu membasminya atau paling lemah mendoakan pembasmiannya?

malah terus-terusan mengutuk untuk meraih sokongan...lebih mementingkan parti yang didalangi imigran dari bangsa sendiri...apa hal?

di negeri 5+1 gejala sosial,pusat maksiat,penyeludupan masih berleluasa...apa kerja orang bermoral di sana?

terkini di kedah,sebelumnya di selangor...kandang babi...apa hal orang yang bermoral nak teruskan kerja-kerja orang yang tak bermoral?

putra revolusi said...

Saya sangat setuju dengan irfandina yang mengusulkan siasah bersikap adil dan tidak double standard dalam sorotan beritanya. Namun saya berpendapat bukan sahaja soal keadilan, tidak double standard dan tidak bias itu menjadi prinsip Siasah tapi semua media cetak dan eletronik kita. Lihatlah kaedah penyampaian berita akhbar arus perdana dan TV kita, jelas ia disampaikan dengan cara yang begitu lucu dan jijik. Seolah-olahnya semua yang kerajaan BN buat itu baik belaka dan seolah-olahnya semua yang PR buat itu jelik belaka, sedangkan fakta sebenarnya bukan begitu.

Dalam konteks ini, malam tadi saya terlihat berita TV3 mengenai isu Kerajaan Negeri Kedah yang dilaporkan ingin membuka ladang babi di Bukit Selambau. Gaya bercerita TV3 seolah-olah menggambarkan Kerajaan Negeri Kedah beriya-iya sangat ingin mengadakan projek itu, namun hakikatnya apa yang diceritakan oleh diTV3 tidak seperti yang sebenarnya berlaku. Lihatlah berita di bawah ini:

"ALOR STAR 19 Nov. - Kerajaan Negeri Kedah hanya akan membuka ladang babi moden secara berpusat di kawasan Bukit Selambau JIKA IA TIDAK MENDAPAT BANTAHAN DARI PENDUDUK SETEMPAT.

Kerajaan Negeri dalam jawapan bertulis pada Sidang Dewan Undangan Negeri Kedah Ke-12 yang dikeluarkan hari ini memberitahu, tapak seluas 162 hektar itu telah diluluskan pada 4 Disember 2007, iaitu ketika Kedah masih diperintah oleh BN.

Jawapan bertulis itu juga menyebut, hanya satu syarikat dikenal pasti untuk mengendalikan ladang babi tersebut dan sebanyak 46,000 ekor babi dibenarkan diternak di ladang berkenaan oleh kerajaan negeri BN yang lalu.

Jika dilaksanakan, Kerajaan Negeri akan mengikut Enakmen Pengawalan Penternakan Babi 1991 untuk memastikan kawasan penternakan tersebut dibina 300 meter dari kawasan penempatan penduduk.

Ia juga akan beroperasi menerusi sistem kandang tertutup dan lengkap dengan rumah penyembelihan."

Kesimpulannya ialah:

i) Projek ternakan babi itu adalah merupakan projek yang direncanakan oleh kerajaan BN dan diluluskan pada tahun lepas iaitu ketika Kedah masih di bawah kepimpinan BN.

ii) Projk tersebut hanya akan diteruskan pelaksanaannya jika ia tidak mendapat bantahan dari penduduk setempat.

iii) Jika tidak mendapat bantahan rakyat dan dilaksanakan, projek tersebut akan mematuhi akta dan undang-undang sedia ada.

Soalnya di mana keadilan, di mana tiada double standard, di mana sikap berkecuali TV3 yang menggambarkan seolah-olah ia adalah projek kerajaan PAS yang dipaksakan kepada rakyat? Mengapa TV3 acapkali terdorong menyeleweng fakta berita dan terus-terusan menunjukkan sikap tidak matang dan mengenenepikan realiti sejak dahulu lagi? Rakyat semakin pintar dan cerdik, malangnya media kita masih di takok lama - konservatif, orthodox, berat sebelah, busuk dan jijik!

zali said...

sebelum tu pro pr orang pas khususnya sila baca kat tranungkite : Sejarah Pas dan realitinya kini
_______________________________________

melati kata : segala yg benar dan baik datang dari ALLAH S.W.T dan segala yg buruk datang dari saya sendiri....

ungkapan ni memang sedap di dengar tetapi ianya hanya ungkapan yang akan membawa kepada syirik.

rukun iman : percaya kepada qada & qadar

yang baik dan buruk semua dari Dia.

apa tingginya darjat awak menyamai Dia yang boleh mendatangkan buruk?

Fendy2177 said...

Mengulas berkenaan artikel "Didakwa larikan anak orang tapi menang besar" mempunyai maksud yang tersirat. Antara komen yang boleh diberikan ialah seperti :-

- Calon tersebut telah melakukan rasuah (politik wang kata mereka) dengan membeli MARUAH pengundi untuk mengundi jawatan tersebut.

- Orang yang memilih/ mengundi (ahli umNO) sudah tidak tahu mana baik dan mana buruk, moral tolak tepi.

- umNo dah ketandusan pemimpin sehingga yang moralnya rendah turut tepilih memegang jawatan (mungkin calon tersebut baik sikit, membawa lari anak orang tapi dikahwininya berbanding yang lain, pakai buang).

Apapun, fikirlah sendiri, ke mana hala tuju Malaysia apabila dipimpin oleh mereka yang rendah moral dan menganggap KUASA adalah LESEN untuk berbuat apa sahaja.

Harap SIASAH dapat mengulas ISU BABI di MELAKA. Baru best kita berdebat. Mana lagi bagus, kandang berpusat yang kurang pencemaran (tetapi dipolitikkan oleh umNO) berbanding di MELAKA yang terbuka dan berselerak hingga nasib ORANG MELAYU di sana TERTINDAS TANPA PEMBELAAN KERAJAAN NEGERI. Lepas ni kita lihat siapa yang bakal diupah oleh umNO untuk berdemontrasi membantah ISU KANDANG BABI di KEDAH. Tungguuuu.

zali said...

fendy 2177...
tak payah tunggu siasah siarkan sekarang pun boleh kalau dah kemaruk nak berdebat...

(minta laluan untuk paste soalan dari yang empunya soalan)

Soalnya:
1) Sebelum ini penduduk-penduduk negeri ini makan babi dari mana?

2) Sebelum ini tidak pula kedengaran penduduk Kedah yang makan babi meraung dan menjerit-jerit kerana lapar babi.

3) Jika sebelum ini mereka tidak ada masalah untuk mendapat bekalan babi, jadi kenapa pula kerajaan Kedah yang diketuai oleh PAS mahu membina ladang ternakan babi?

haa...jawab le...

Fendy2177 said...

Hehehehee, Emosinya En. Zali kita ni.

Apa yang nak kita bincangkan di sini ialah kebaikan ladang berpusat vs ladang berselerak. Yang berpusat seperti yang cuba dibuat di Selangor serta Kedah. Terima kasih kepada kerajaan Negeri terdahulu (BN) kerana merancang perkara tersebut (di Selangor serta Kedah). Kenapa malu mengakui perkara baik tersebut. Lihat apa jadi kepada Negeri Melaka yang belum selesai lagi ISU PENCEMARAN GARA-GARA LADANG TAK BERSISTEMATIK. PEMILIK RESORT ORANG MELAYU (BELA LA BANGSA KITA TU BANG) MENGELUH KERANA PECEMARAN TERSEBUT.

Yang di Kedah tu, baca betul-betul kenyataan akhbar ni.

ALOR STAR 19 Nov. - Kerajaan Negeri Kedah HANYA AKAN membuka ladang babi moden secara berpusat di kawasan Bukit Selambau JIKA IA TIDAK MENDAPAT BANTAHAN DARI PENDUDUK SETEMPAT.

Kerajaan Negeri dalam jawapan bertulis pada Sidang Dewan Undangan Negeri Kedah Ke-12 yang dikeluarkan hari ini memberitahu, tapak seluas 162 hektar itu telah diluluskan pada 4 Disember 2007, iaitu ketika Kedah masih diperintah oleh BN.

Jawapan bertulis itu juga menyebut, hanya satu syarikat dikenal pasti untuk mengendalikan ladang babi tersebut dan sebanyak 46,000 ekor babi dibenarkan diternak di ladang berkenaan oleh kerajaan negeri BN yang lalu.

Jika dilaksanakan, Kerajaan Negeri akan mengikut Enakmen Pengawalan Penternakan Babi 1991 untuk memastikan kawasan penternakan tersebut dibina 300 meter dari kawasan penempatan penduduk.

Ia juga akan beroperasi menerusi sistem kandang tertutup dan lengkap dengan rumah penyembelihan.

Lain kali, jangan EMOSI En. Zali. Kami tahu tekanan penyokong umNO mempertahankan parti yang dah HANYIR ni. Terus lah pertahankan. Rakyat terutamanya dari golongan MUDA dah celik. kita tunggu je masanya.

anakkancil said...

zali said...
sebelum tu pro pr orang pas khususnya sila baca kat tranungkite : Sejarah Pas dan realitinya kini
_______________________________________

melati kata : segala yg benar dan baik datang dari ALLAH S.W.T dan segala yg buruk datang dari saya sendiri....

ungkapan ni memang sedap di dengar tetapi ianya hanya ungkapan yang akan membawa kepada syirik.

rukun iman : percaya kepada qada & qadar

yang baik dan buruk semua dari Dia.

apa tingginya darjat awak menyamai Dia yang boleh mendatangkan buruk?

November 19, 2008 7:57 PM

Ape le kau benak sangat zalee oi...memang la yang baik semua dari allah tapi yang buruk mungkin dari kite ...sebabnya kita mengunakan nafsu dan akal ketika meluahkan sesuatu..Akal dan nafsu nie sentiasa diganggu gugat oleh iblis laknatullah,Itu sebabnya segala hujah mengenai hukum hakam kena belandaskan nas-nas agar kita tak terpesong...Itu pendapat saya le.Yg baik dtg dari Allah dan yg tak baik mungkin dari kesilapan saya sendiri.waallah hu aklam

anonymous said...

SYABAS! TUN MAHATHIR

Dr M to name those involved in money politics

PUTRAJAYA: Former prime minister Tun Dr Mahathir Mohamad has promised to name Umno members implicated in money politics on his influential blog www.chedet.com.
He said he was willing to be sued for defamation and even risk arrest by the authorities because he was not afraid to expose the truth and the identities of such errant members.
“I can’t do anything about the complaints except to hand these over to the Umno disciplinary committee. I will put these names up in my blog.

KOMEN:
Mummy respect Tun M di atas keberanian beliau untuk mendedahkan semua nama-nama perasuah politik dalam UMNO. Biar semua orang tau. Memang tepat kerana Tun M tidak ada apa-apa kepentingan. Pembongkaran ini akan menjadi satu sejarah dan sentiasa akan dikenang di dalam sejarah UMNO.
Keberanian dan pengorbanan harus ada kalau Melayu sayangkan UMNO. Mummy percaya Tun M ada satu senarai yang panjang dan Mummy sedang menunggu tarikh bersejarah itu. Ayuhh Tun sama-sama kita singgirkan perasuah politik!
Kalau tidak hari ini bila lagi?

Posted by MUMMY ROKIAH at 9:07 PM

dipetik dari: mummyrokiah.blogspot.com

anonymous said...

Orang melayu bodoh dungu sahaja yg sanggup menyokong pemimpin yg di ketahui rausah - (rasuah politik) kata orang UMNO - boleh & ada cop logo 'HALAL'.

Orang melayu bodoh ini juga sanggup menerima sogokkan 'wang rasuah' ini dan di belanjakan untuk keluarga.

Itu lah melayu bodoh pencacai UMNO!

Muzafar said...

Berbalik kpd tajuk asal...

Org UMNO bagus juga, sokong poligami. Dia org berpoligami ok tapi yg bawak lari tu yg tak betul . Org UMNO sokong poligami dan sokong org larikan anak dara org macam org Lombok.

kesimpulan:
1 org ADUN UMNO = org LOMBOK

Muzafar said...

Org UMNO dah anggap duit 'politik wang' - HALAL.
Org PAS pula anggap maki, sumpah seranah org UMNO - HALAL

Kesimpulan:

Org UMNO dan org PAS 2 X 5

YANG TAK HALAL DIHALALKAN.

afja02 said...

Salam Pembaca sekalian.

YB larikan anak dara orang tu menang besar jawatan Timbalan Ketua Bahagian adalah benar dan saya nak tambah maklumat lagi ialah dia juga menang jawatan Ketua Pemuda juga adalah benar.
Team YB ni mengalahkan team YB Pulau Tawar bekas Exco Pahang.

Menurut cerita kawan-kawan yang menjadi perwakilan kemenangan team YB tersebut berpunca dari rasuah kepada pengundi/perwakilan.Team mereka memang team koperat.

anakkancil said...

kayemsee said...
org umno biasa la buat kerja tak bermoral camtu...dari yg bwh hinggalah ke pemimpin tertinggi...dah jadi perkara biasa bagi mereka...berjudi, pompuan, buat video seks, skandal, bunuh org & bom org...dah jadi perkara biasa bg umno....

November 19, 2008 4:34 PM
betoi kata kayemsee...masa mengundi 2 thn lalu,ade la hamba allah yg perjuangkan umno (kat area aku le) berpenat lelah la buat keja di bangsal panas BN.Habis mengundi dengar la cerita ade hubungan dgn 1 janda dlm puteri UMNO.Bukan anak dare le...janda berhias kut...gah seanteroa area tu..tup..tup jadi no2 daa...Nasihat aku kat puteri Umno...Awas dengan buaya-buaya UMNO yang kelaparan...nie habis perhimpunan Umno nanti ade le cerita lain pula timbul antara puteri dan pemuda...bukan boleh percaya sangat...rebut jawatan semua booleh serah..jgn serah body udah le....

AJK-UMNO said...

zali emosi betul,, hehe..

bn@umno said...

wah wah wah pandai tuduh orang umno tu tak bermoral.habih yg Si Nuar membaham buntut Si Saiful tu dianggap bermoral ke?dan satu lagi kes di Perak di mana pemimpin PKR menerima rasuah seks tu dianggap bermorallah ye?hey penyokong PR, kalau nak mengata orang tu cermin-cerminlah diri tu dulu sebelum mengata orang.buat malu sendiri jelah.komen penyokong PR ni macam budak tak menunjukkan kematangan berhujah langsung.

perunding said...

sekadar nasi tambah,

yg baik dan yg buruk datang dari Allah.
yg baik dari Allah,yg buruk dari kelemahan saya...

ia boleh diperjelaskan begini..

perkara yg meliputi PERISTIWA/KEJADIAN spt hujan,ribut,tanah runtuh,letupan gunung berapi dll kita terus kata yg baik datang dari Allah,yg buruk juga dari Allah dan pasti ada hikmahnya..

adapun perkara yg melibatkan PERBUATAN spt kata2 saya,ceramah saya,hujah saya,saya tersepak orang..
maka yg baik tetap kita kata dari Allah,manakala yang buruk kita SANDARkan/NISBAHkan kpd perbuatan manusia.
begitulah adab makhluk dgn penciptanya.

maka bila kita sudah berhujah,kita boleh kata.
1.yg baik itu dari Allah,yg kurang,lemah,silap itu dari saya.
atau..
2.yg baik itu dari Allah,yg lemah,kurang,silap dll adalah sifat manusia dan adalah saya terdiri/datang/tergolong dari kalangan mereka(manusia).
wallahuallam.

allen said...

bn@umno said : wah wah wah pandai tuduh orang umno tu tak bermoral.habih yg Si Nuar membaham buntut Si Saiful tu dianggap bermoral ke?

November 19, 2008 6:32 PM

Ni cite lame, kes dah nak ditutup, mak bapak saiful tu dah takde idea camane nak sabit kesalahan DSAI, lepas majlis sumpah lakhnat tu terbongkar, diorang dah senyap aje... Ape mangkok sangat ko ni boleh pecaye DSAI buat bende tuh? Saiful tu mude dan kuat, bukannya bwh umur, camane lak yg DSAI yg tua tu boleh ganyang dia?? Pikir logik sume org dah tau, bengap ko ni..

UMNO mmg dah dilabel pemimpin yang tak beretika dan tak bermoral, topik kali ni perkara biase, takde ape yg perlu dibincangkan sebenanya, semua dah meluat denga, biar lantak pi la.. Ptuihhh!!!

bn@umno said...

hey allen

jgn ko nak merepek kat sini.sejak bila pulak kes liwat Nuar tu dah nak ditutup.perbicaraan pun belum lagi bermula, inikan pulak nak tutup kes.ko ingat senang-senang je ke nak tutup kes macam tu je?kes liwat ni adalah satu kesalahan yg besar, lebih-lebih lagi membabitkan bekas menteri kewangan negara pulak tu.aku cukup malu Malaysia mempunyai seorang bekas menteri kewangan yg dituduh sbg peliwat.kalau tak ada angin takkan pulak ombak boleh bergelora.pikit-pikirkanlah........

allen said...

Mmg ade angin, mmg ombak dah makin bergelora, sebabnya DSAI dah nak jadik PM.. Hahahaaa...!

bn@umno said...

aku cukup kecewa apabila melihat TV3 melaporkan kerajaan negeri Kedah menaikkan sewa tapak pasar malam sewenang-wenangnya.kenaikan sewa tapak itu amat membebankan peniaga lebih-lebih lagi keadaan ekonomi negara yg tidak menentu.Sebelum PRU12 yg lalu pemimpin PAS telah berjanji untuk menjaga masalah rakyat tapi apabila menang pada PRU12, kerajaan PAS kedah telah mengingkari janji-janjinya.Ini mencerminkan kerajaan PAS kedah TIDAK PRIHATIN KEPADA MASALAH RAKYAT KEDAH.

putra revolusi said...

Saya bersetuju dengan pandangan bn@umno bahawa kes Anwar tidak mungkin akan ditutup. Walaupun mahkamah kita sering dilabel sebagai 'kangaroo court' atau mahkamah olok-olok, namun perbicaraan Anwar pasti diteruskan, walaupun dibauri pelbagai episod lawak jenaka. Oleh itu tidak mungkin kes Anwar akan ditutup. Anwar adalah musuh Najib, kesnya perlu dibicarakan untuk memalukannya dan mencalar sebanyak mungkin reputasinya. Anwar hanya seorang bekas TPM, dia tidak setaraf dengan Abdul Razak Baginda yang merupakan rakan karib Najib. Kes Razak Baginda boleh ditutup kerana dia orang penting Najib, sedang Anwar adalah musuh Najib. Lagipun jika kes Anwar ditutup, ramai yang pasti kecewa. Saya antara mereka yang paling kecewa kerana terlepas peluang melihat pelbagai lawak jenaka yang bakal dipersembahkan oleh mahkamah olok-olok kita kelak.

Tidak lama lagi Razak Baginda akan keluar negara. Orang Melayu yang menurut Tun Mahathir mudah lupa itupun tidak akan mengingati rakan Najib ini lagi yang bakal menuruti jejak Balasubramaniam yang sedang berehat dan berbulan madu di luar negara. Lalu tinggallah 2 pegawai polis berpangkat rendah yang tidak begitu mengenali Altantuya untuk dijadikan kambing hitam dan dijerut lehernya ke tali gantung. Mengapa Altantuya dibunuh, atas arahan siapa bom pemusnah bangunan C4 digunakan untuk menghancurkan tulang dan merobekkan sisa-sisa daging wanita Mongolia ini hanya akan menjadi rahsia Allah, rahsia Altantuya dan rahsia mastermind yang dengan kejam dan tanpa peri kemanusiaan mengarahkan Altantuya dibunuh.

Begitulah adil dan menariknya sistem kehakiman Malaysia. Jika pada minggu lepas Ketua Hakim Negara secara jujur mengakui dia juga pernah terlibat dengan rasuah semasa menjadi peguam dahulu, siapa lagi yang boleh kita yakini bagi menegakkan keadilan di bumi Malaysia yang bertuah dan penuh keanihan ini?

zali said...

allen : Saiful tu mude dan kuat, bukannya bwh umur, camane lak yg DSAI yg tua tu boleh ganyang dia??

saya pernah tengok di u tube clip nuar terhegeh-hegeh berpimpin di khalayak ramai tapi bila di dalam bilik sikit punya segar dan tak mau pakai kerusi roda.

nuar memang pelakon.

walaubagaimanpun...

(ulang tayang)jika sabit kesalahan penjara 20 tahun + sebatan

mati celik la dalam jel kempunan nak jadi pm.

"wa ada chance ma" guan eng kata.

putra revolusi said...

Tadi tiba-tiba saya TERtonton TV3. Ha...ha...haa, cerita kandang babi di Kedah lagi!! Pada mulanya saya ingatkan TV3 hendak memohon maaf dan membetulkan berita bahawa projek ladang babi di Bukit Selambau itu adalah projek kerajaan BN yang diluluskan pada 4 Disember 2007 dan bukan projek hasil ide PAS Kedah. Tetapi pengumuman tentang pembetulan berita dan memohon maaf daripada TV3 tiada jua muncul hingga ke penghujungnya. Kemudian baru saya teringat bahawa saya kini bukan berada di negara Barat atau Jepun yang kafir itu. Di negara Barat dan Jepun yang kafir itu sebaik sahaja menyedari kesilapan dilakukan, permohonan maaf pasti menyusul.
Malangnya kita sedang berada di negara ketuanan Melayu dan memohon maaf rupanya bukan budaya Melayu, bukan juga budaya Islam Hadhari. Memohon maaf selepas melakukan kesilapan adalah budaya orang kafir yang tidak sesuai dengan budaya ketuanan Melayu dan Islam Hadhari. Terima kasih Tuhan, kerana kita dilahirkan di negara ketuanan Melayu dan Islam Hadhari ini!!

zali said...

perunding : adapun perkara yg melibatkan PERBUATAN spt kata2 saya,ceramah saya,hujah saya,saya tersepak orang..
maka yg baik tetap kita kata dari Allah,manakala yang buruk kita SANDARkan/NISBAHkan kpd perbuatan manusia.
begitulah adab makhluk dgn penciptanya.

jika awak sandarkan perbuatan baik pada Allah tapi perbuatan buruk pada manusia bererti manusia tu boleh berdiri dengan sendiri...wow!

boleh awak sepak orang kalau tidak dengan Allah?

boleh awak merompak kalau tidak dengan Allah?

kita ni sarung je...tiada daya dan tak berdaya melainkan dengan Allah

itu pasal saya kata : ungkapan ni memang sedap di dengar tetapi ianya hanya ungkapan yang akan membawa kepada syirik.

bukan kah lebih baik kalau cakap "saya minta maaf kalau saya silap" orang pun faham akidah pun terjaga.

zali said...

kandang babi bukit selembau batal sebab banyak bantahan

tetapi kerajaan negeri akan terus buat kandang babi di tempat lain.

kalau dah tau bn buat silap dengan meluluskan projek tu kenapa pr masih mahu teruskan juga?

babi tu nanti akan di supply untuk kegunaan kedah dan penang.

biasala...dap order pkr dan pas mesti ikut punya...

"wah babi kedah manyak sedap ma" kata kit siang nanti.

anonymous said...

- Thursday, November 20, 2008 -

SALAH BABI ATAU SALAH KITA?

Sebelum ini, isu ternakan babi di Selangor mendapat liputan yang meluas daripada media arus perdana sehinggalah ke ruangan blog.

Dan kini, isu tersebut merebak ke Kedah pula bila kerajaan negeri yang diterajui PAS telah bersetuju untuk meneruskan projek ternakan babi tersebut di Bukit Selambau, Sungai Petani Kedah.

Mengikut rekod, projek ternakan babi secara bersepadu di Selangor dan Kedah merupakan projek yang diluluskan oleh kerajaan terdahulu iaitu kerajaan Barisan Nasional.

Mungkin disebabkan projek ini tidak ada papan tanda “Satu lagi projek kerajaan Barisan Nasional” seperti projek-projek yang lain, maka ianya tidak disedari oleh rakyat.

Pertikaian mula timbul bila kerajaan Pakatan Rakyat yang mengambil-alih kepimpinan negeri Selangor dan Kedah telah mengambil keputusan untuk meneruskan projek ternakan babi tersebut. Maka, isu ini pun disensasikan dengan tujuan untuk memperlekehkan kewibawaan kerajaan Pakatan Rakyat.

Jika difikirkan, ada buruk dan baiknya isu ini diketengahkan.

Apa kebaikannya?

Bila isu ini dibangkitkan, secara tidak langsung penternak babi di negara ini akan lebih berwaspada dengan aktiviti penternakan mereka. Jika sebelum ini aspek kebersihan dan penjagaan alam sekitar tidak menjadi keutamaan bagi mereka, mungkin selepas ini, para penternak babi terpaksa memberi keutamaan kepada aspek kebersihan dan penjagaan alam sekitar.

Ini dapat dibuktikan apabila kebanyakan penternak babi mula mengubah kaedah ternakan mereka ke arah kaedah yang lebih moden, bersih dan tidak mencemarkan alam sekitar.

Apa pula keburukannya?

Malaysia sebagai sebuah negara yang berbilang kaum perlu menghormati tradisi dan cara hidup kaum-kaum yang lain. Sebagai contoh, orang bukan Islam di negara ini mesti menghormati pandangan orang Islam di negara ini tentang pengharaman babi.

Dan orang Islam juga harus menghormati cara hidup bukan Islam di negara ini yang masih menjadikan babi sebagai sumber makanan mereka.

Bila isu ternakan babi ini dijadikan isu di sebelah pihak sahaja, ianya akan dipandang sebagai penindasan kaum tertentu kepada kaum tertentu. Keadaan ini boleh menyebabkan jurang perpaduan antara kaum di negara ini akan menjadi semakin melebar dan bukannya bertambah baik.

Apa yang perlu dilakukan berhubung isu ini?

Pertama, semangat toleransi perlu dikekalkan. Hubungan kaum perlu dijalinkan melalui semangat saling menghormati antara hak dan tradisi kaum-kaum yang wujud di negara ini. Misalnya, babi antara perkara yang diharamkan oleh Islam sebagaimana arak, judi, zina, riba dan lain-lain lagi.

Justeru orang bukan Islam harus menghormati pandangan umat Islam berhubung pengharaman ini.

Dalam masa yang sama pula, orang Islam harus menghormati tradisi penganut lain yang memakan daging babi. Untuk berlaku adil kepada kedua-dua pihak, ternakan babi seharusnya dibenarkan tetapi mestilah berpandukan kepada syarat dan peraturan tertentu. Misalnya, aktiviti ternakan tersebut mestilah menepati piawai alam sekitar, tidak menganggu ketenteraman penduduk dan mengikut kuota yang telah ditetapkan.

Isu ini tentunya tidak menjadi isu jika semua pihak memainkan peranan dan tanggungjawab masing-masing. Malangnya, terdapat segelintir pengusaha dari bukan Islam yang tidak menghormati peraturan dan hanya mementingkan keuntungan.

Misalnya, arak tidak boleh dijual kepada orang Islam-dijual juga, bilik hotel tidak boleh disewakan kepada pasangan Islam yang bukan muhrim-disewakan juga, transaksi riba tidak dibenarkan kepada orang Islam-dibenarkan juga dan nombor ekor tidak boleh dijual kepada orang Islam-dijual juga.

Lebih menyedihkan, ada pula di kalangan umat Islam sendiri yang begitu melenting bila berbicara isu babi tapi dalam masa yang sama, mereka ini tidak kisah bila melihat kegiatan haram lain yang berlaku depan mata mereka.


Tidak dapat dinafikan, umat Islam di Malaysia begitu jijik dengan babi tapi meleleh air liur bila melihat peha dan betis anak dara sunti yang gebu, tertelan air liur bila melihat botol Jack Daniel dan Carlsberg serta tak senang duduk bila melihat rakan lain kena nombor ekor.

Persoalannya, apakah kita benar-benar melihat sesuatu yang diharamkan itu sebagai dosa ataupun hanya melihat yang diharamkan itu sebagai tegahan tradisi dan kepercayaan turun-temurun?

Fikir-fikirkanlah…

dipetik dari: nuraflah.blogspot.com

Muzafar said...

Kata anonymous betul...

Kita memperbesar-besarkan isu penternakan babi.

BABI - Orang bukan Islam suka makan tapi haram bagi orang ISLAM.
JUDI - Orang bukan Islam suka
main tapi haram bagi orang ISLAM
ARAK - Orang bukan Islam suka minum tapi haram bagi orang ISLAM

Kerajaan PR benarkan ternakan babi
Kerajaan BN benarkan 'ternakan' judi (bagi lesen)
Kerajaan BN benarkan 'ternakan' arak (bagi lesen)

BABI - Orang ISLAM tak tergila-gila nak makan babi
JUDI - Orang ISLAM ramai yang gila judi
ARAK - Orang ISLAM ramai yang gila nak mabuk arak

JUDI & ARAK merosakkan akhlak orang ISLAM.

PASAL BABI KECOH HEBOH,
KENAPA PASAL ARAK & JUDI(4D, TOTO,MAGNUM) TAK KECOH PUN ?

bn@umno said...

aku rasa lepas ni kalau PR dapat membentuk Malaysia,Malaysia akan menjadi tempat pembiakan babi terbesar di rantau asia bagi tujuan mengeksport ke luar negara utk sbg sumber pendapatan negara.

zali said...

muzafar...

sebelum memerintah pr kata : tempat maksiat berleluasa kenapa kerajaan biarkan sahaja maksiat bermaharajalela.

selepas memerintah 5+1 : apasal tak tutup saja semua tempat maksiat nih?

mungkin awak ada jawapan bagi pertanyaan kami...silakan.

perunding said...

sambungan nasi tambah,
saya tak berniat utk memanjangkan hujah,
saya boleh TERIMA apa yg zali katakan dan cadangkan..
(bukan kah lebih baik kalau cakap "saya minta maaf kalau saya silap" orang pun faham akidah pun terjaga.)

cuma kpd SESIAPA YG LAIN ingin mengetahui lebih lanjut bolehlah tengok hujah Jabariah dan ASWJ mengenai perkara tersebut.

saya copy sikit ...
Fahaman Jabariah ini ditolak oleh ahli sunnah wal
jamaah yang mengatakan, walau pun yang buruk atau pun
yang baik adalah ketentuan dari Allah, namun manusia
adalah mempunyai usaha dan ikhtiar. Manusia boleh
berusaha dan berikhtiar untuk mencari kebaikan dan
menghindarkan dari kejahatan. Ahli sunnah wal jamaah
menyandarkan setiap kebaikan yang berlaku itu adalah
datang daripada Allah tetapi setiap kejahatan itu
adalah kesalahan diri manusia itu sendiri walaupun
hakikatnya datang dari Allah jua. Kerana, semasa
manusia itu melakukan kejahatan, dia melakukannya
dalam kesesatan iaitu dia tahu apa yang dilakukannya.
Sebab itu, dia dihukum kerana kesedarannya itu. Inilah
pegangan ahli sunnah wal jamaah.

wallahuallam.
bukan utk diperlanjutkan.saya mohon mengundur diri.

putra revolusi said...

Para bloggers Siasah,

Sebenarnya isu babi dan kebanyakan isu yang menyebabkan kita bertelagah di ruang ini hasil permainan media kita yg sebahagiannya cuba mempamerkan sikap 3 suku dan sewel keterlaluan mereka. Tentu media 3 suku dan sewel yg berada di persada top ten ialah TV3. Dulu TV3 asyik menyerang Penang, Selangor dan Perak. Kedah hampir tida diserang kerana hampir tiada isu yg boleh disensasi dan difitnahkan di negeri Darulaman itu.

TV3 yang nyata kecewa kerana gagal mencari berita sensasi di Kedah tidak pernah berhenti mencuba mencari jalan mereka-reka cerita yang tidak wujud. Mula-mula dulu disensasikan cerita MB Kedah menaiki jet eksekutif ke Brunei. Namun berita fitnah itu telah mengundang kemurkaan istana yang sebenarnya mengarahkan MB ke Brunei dengan sebuah pesawat kecil yg disediakan oleh pihak istana sendiri. TV3 nampaknya begitu kecewa kerana fitnah yang cuba dicipta mereka tidak mengena.

Kemudian timbul pula isu penebangan balak yang kemudiannya ternyata disalah lapor oleh TV3. Sekali lagi TV3 kecewa kerana fitnah murahannya masih tidak meyakinkan rakyat.

Minggu lepas timbul isu ahli PAS yang berani mengkritik kepimpinan PAS negeri. TV3 seperti terkejut kerana ada ahli PAS yang berani berhujah dan mengkritik kepimpinan mereka dalam satu forum di Kota Sarang Semut. Namun bagi PAS kritikan dan teguran kepada pemimpin adalah suatu amalan sihat bagi menyubur dan memperkasakan parti. MB Kedah menyatakan kritikan dan teguran ahli sentiasa dialu-alukan kerana tanpa teguran kita tidak tahu kesilapan yg dilakukan. PAS bukan seperti UMNO, parti tua yg memerintah secara autokratik dan berlagak seperti diktator yang tidak mengalu-alukan teguran dan kritikan ahli. Sekali lagi TV3 terpukul dan kecewa.

Dan minggu ini isu babi pula disensasikan. Namun sekali lagi TV3 kecewa kerana projek babi itu sebenarnya ialah satu lagi projek kerajaan BN yg diluluskan tahun lepas. Publisiti murahan TV3 sekali lagi memakan diri kerana sekarang baru rakyat Kedah sedar rupa-rupanya mantan kerajaan BN Kedah pernah berhasrat untuk membina ladang babi di negeri yang 80% penduduknya Melayu itu. TV3 tentu sangat kecewa dan bertambah kecewa apabila MB kelmarin mengumumkan projek kerajaan BN di Bukit Selambau itu dibatalkan.

Kepada TV3, tidak serik lagikah mereka cipta fitnah murahan yang meloyakan tekak insan waras ini? Banyak isu masyarakat seperti dadah, dedah, jenayah, salahlaku pemimpin dll yang boleh diketengahkan, tetapi berita yang tiada nilai beita juga yang diminatinya. Mengapakah begitu gerangannya kamu wahai TV3?

anonymous said...

21 November 2008

Ladang babi tidak dibuka di Bukit Selambau

Oleh ZAINU'L AZHAR ASH'ARI

ALOR STAR 20 Nov. - Ladang babi moden secara berpusat tidak akan dibuka di Bukit Selambau selepas tidak mendapat kebenaran Jabatan Veterinar, kata Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak.

Menurut beliau, jabatan berkenaan membuat keputusan itu setelah melihat daripada beberapa sudut teknikal.

''Sebenarnya, kelulusan tapak di Bukit Selambau adalah keputusan kerajaan terdahulu, kita cuma menghormatinya tetapi semalam Jabatan Veterinar tak benarkan, jadi ia tidak jadi di kawasan itu,'' jelas beliau.

Menteri Besar itu berkata demikian dalam sidang akhbar selepas menggulung perbahasan Bajet 2009 pada persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Kedah Ke-12 di sini hari ini.

Beliau mengulas laporan media mengenai pembukaan ladang babi moden di kawasan Bukit Selambau yang turut disentuh dalam persidangan DUN negeri ini.

Menurut Azizan, atas sebab teknikal itu, kemungkinan tapak lain yang lebih sesuai dan tidak menjejaskan keselesaan semua pihak akan dicari.

''Kita kena lihat sama ada pembukaan ladang penternakan babi ada bantahan atau tidak daripada orang ramai, sebab itu kena cari kawasan sesuai jauh dari penduduk," jelas beliau.

Yang Berkhidmat KedahLaNie Di pos pada 7:28 AM

bn@umno said...

putra revolusi,

jgnlah ko ingat semua berita yg TV3 laporkan itu untuk memfitnah dan memburukkan PR.banyak berita yg disampaikan oleh TV3 itu betul dan boleh dipercayai cuma kau dan kuncu-kuncu kau je yg tak boleh menerima kenyataan atau menerima keburukkan PR yg didedahkan oleh TV3.salah satu contohnya ialah di Perak beberapa bulan yg lalu TV3 telah melaporkan pemimpin PKR menerima rasuah seks dan kejadian ini mmg betul-betul terjadi.adakah kejadian ini pun kau cakap TV3 cuba memburukkan PR dan melaporkan berita yg palsu?tolong bukan sikit pemikiran kau yg sempit tu, terima jelah kenyataan yg PR ni bukannya baik sgt malah LEBIH TERUK DRPD BN.

kayemsee said...

aku pun tak paham kenapa tv3suku lebih teruk berat sebelahnya berbanding rtm yg sememangnya hak milik bn...adakah kerana nak membodek atau ia mempunyai syer milik menteri2 tertentu dlm bn...sbb kalau kita perhatikan, teruk sgt fitnah2 dan berita2 merapu yg cuba direka berkenaan pihak pembangkang bermula sebelum pilihanraya umum lalu...tiada langsung perkara baik yg ditonjolkan drp 5 kerajaan negeri di bwh PR...tapi semua yg meno & beend adalah betul & baik belaka...semua pemimpin beend adalah maksum...
tapi rakyat bukan bodoh (kecuali benak@meno, zali, jijah & sewaktu dgnnya)...kekalahan teruk beend dulu pun sbb rakyat cukup menyampah dgn fitnah oleh tv3suku...ini masih teruskan sifat buruk tu...bagus lah..teruskan mengundang benci & menyampah rakyat...semoga lepas pru13 nanti tv3suku terpaksa berpindah pejabat ke kepulauan timur timur....

kayemsee said...

untuk benak@meno, zali, jijah dan rakan2...harap layar blog ini.

http://selamatkanumno.blogspot.com/

Blog luahan drp ahli umno sendiri berkenaan tenatnya umno ketika ini...

kayemsee said...

ada terjumpa satu komen drp TKO...

kata forumer tu...
Aku terima call dr member, dia kata dia tengok berita 8pm tv3. Cerita babi di bukit selambau, tapi TV3 interview org tempat lain. Dia kata semua yg diinterbiu TV3 itu dia kenai, semua itu orang LANGGAR, alor star!!!. ladang babi di BUKIT SELAMBAU, nun dekat GURUN sana!

apa punya b.o.d.o.h TV3, takkan nak menipu memanjang.

bn@umno said...

kayemsee

kau kena terima hakikat yg PR sudah tidak releven lagi dan rakyat sudah sedar yg dorang telah kena tipu dgn pemimpin PR masa PRU12 dgn pemimpin PR menaburkan berbagai=bagai janji manis yg langsung tidak dilaksanakannya. sekarang kau kena terima kenyataan yg rakyat telah beralih sokongan kepada BN.jgnlah kau menyalahkan TV3 di atas penyiaran berita tentang keburukkan PR sehinggakan penyokong PR sendiri beralih arah dgn memberikan 100% sokongan terhadap kerajaan BN.kau kena terima takdir yg PR sudah lemas dan tak kuat seperti dulu lagi.

peon pencen said...

Sebenar nye kekuatan PR pada hari ini se mata2 kerana kelemahan BN terutama nye UMNO.

PR akan tumpas jika BN kuat semula.

Realiti nye, boleh kah BN/UMNO kuat semula?

Hingga kesaat ini kita perhatikan BN/UMNO makin bertambah PARAH. - terutama nye UMNO.

MCA - bermasalah, hinggakan sokongan kaum cina hampir semua dah cabut lari.

MIC - Isu Samy Velu, Hindraf dan ketuanan melayu/DEB telah membuat kaum india cabut lari tinggal kan MIC.

Parti2 sekutu BN di Sabah dan Sarawak pula berada dalam 'wait dan see'.

UMNO sebagi chief dlm BN sendiri telah gagal menyatu kan ahli2 UMNO nye. Ahli2 bercelaru dgn matif masing2 - berpecah kpd beberapa kumpulan. Ini telah berlaku dlm semua bahagian, terutama dlm pucuk pimpinan parti.

Rasuah (politik wang) terang2 dilakukan oleh UMNO. Sehingga kini belum ada apa2 tindakan di ambil.

Sebenar nye tiada apa tindakan yg boleh diambil. UMNO akan punah jika diambil tindakan.

Saya sangat kecewa apa yg berlaku dlm UMNO. UMNO masih BELUM berubah.
Tetapi makin bertambah PARAH.

kayemsee said...

benak@meno...kau yg kena terima hakikat bhw umno dah sampai kehujung hayat...terlalu tenat utk diselamatkan...sekarang ini sedang menyabung nyawa di dlm Unit Penjagaan Rapi (ICU) cuma dpt menruskan sisa2 kehidupan dgn dibantu oleh Mesin penyambung hayat (Ventilator)....para doktor2 pakar dah menyerahkan pada takdir...tiada apa yg boleh dilakukan lagi...tot..tot...tottttttttttttt.....marilah sama2 kita sedekahkan surah yasin.....

bn@umno said...

kayemsee

jgn jadi bodohlah.BN masih mempunyai masa 5 tahun sebelum tibanya PRU13.dalam masa 5 tahun tu BN mampu mengembalikan semula keyakinan rakyat terhadap BN.nampaknya impian kau nakkan PR membentuk kerajaan hanya tinggal kenangan dan mimpi yg indah sajelah.hahhahahha

Unknown said...

umeno ada saham dalam tv3 ma...semua berita kena edit bagi umeno senang ati! tv3 susah kalau tak ampu umeno.

peon pencen said...

BN/UMNO ada masa 5 tahun (mungkin kurang) untuk membaiki parti dan mengambil hati rakyat. Tersangat lah betul tu!.

Cuma yg tidak mahu betul, pencacai2 dan pemimpin2 nye. Mereka akan tetap bersikap TAMAK, MEMENTINGKAN DIRI DAN GILA KUASA.

Cuma rakyat yg berakal dan sedar sahaja yg boleh mengubah perangai pencacai2 dan pemimpin2 UMNO yg BUSUK ini.

Bila tiba PRU13 nanti BN/UMNO memang berubah - Jadi parti pembangkan.

putra revolusi said...

TV3 tentu sangat sakit hati bila terbaca berita yang petikan dari Malaysiakini ini:

AZIZAN SUMBANG GAJI RM10,000 SEBULAN

Alor Star Nov 21, 08 11:29am

"Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak membuat potongan gaji/elaunnya lebih RM10,000, JUMLAH PALING BESAR yang pernah dibuat oleh seorang Menteri Besar.
Potongan itu daripada jumlah gajinya RM14,100 dimulakan sejak awal pemerintahan kerajaan Pakatan Rakyat pimpinan PAS di negeri itu, Mac lalu, namun ia tidak diumumkan secara meluas, kata timbalan pesuruhjaya PAS Kedah, Hassan Razak.

Jumlah wang yang dipotong itu disalurkan kepada jabatan/agensi kerajaan negeri bagi mencontohi amalan cara hidup sederhana yang selama ini diamalkan Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Hassan menambah, potongan itu diumumkan pertama kali dalam program taklimat dasar-dasar kerajaan kerajaan negeri di ibu negeri apabila dibangkitkan PAS kawasan Alor Star, 14 November lalu.

Bagaimanapun, katanya, perkara itu tidak didedahkan sebelum ini kerana "hendak membuat kebaikan tidak perlu dihebah-hebahkan".

Malaysiakini difahamkan, dalam pertemuan minggu lepas, Menteri Besar dan kerajaan Kedah mendapat kritikan pedas wakil-wakil PAS kawasan sehingga beliau diminta menyerahkan portfolio agama yang dipegangnya kepada exco lain. Pegawai kerajaan pula didakwa mendapat layanan istimewa daripada Menteri Besar berbanding pegawai lantikan politik (dari PR).

Bagaimanapun, kata Hassan, perkara itu dijelaskan oleh Menteri Besar di hujung program di Kompleks Alor Star.Wakil-wakil PAS daripada 15 kawasan di seluruh Kedah turut dikatakan berpuas hati dengan penjelasan tersebut.

Sehubungan itu, Hassan berkata, kritikan kepada kerajaan negeri merupakan salah faham dan dibuat berdasarkan "cakap-cakap di kaki lima".

Menurutnya, dalam pentadbiran kerajaan, ada perkara yang telah dibuat tetapi belum diumumkan dan ada yang belum dibuat tetapi telah dirancang dan akan dijalankan secara berperingkat-peringkat.

Komen-komen itu, termasuk yang pedas dan negatif, diusulkan secara bertulis oleh wakil-wakil PAS kawasan tanpa menyatakan nama pengemuka soalan-soalan tersebut.

Majlis sumbang saran kali ketiga itu dihadiri wakil-wakil PAS kawasan, semua Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) dan ahli-ahli parlimen PAS Kedah.

Majlis itu merupakan susulan selepas pertemuan Ogos lalu, sementara perjumpaan pertamanya diadakan sejurus selepas kemenangan parti itu dalam pilihanraya umum, Mac lalu.

PAS negeri merancang menjalankan sesi taklimat dasar-dasar kerajaan negeri kepada jentera parti empat kali setahun."

Komen putra revolusi: masih ingat lagikah anda berapa jumlah yang Perdana Menteri, TPM dan menteri-menteri kita buat potongan selepas kenaikan harga minyak dahulu? (Untuk rekod gaji/elaun PM sekitar RM75,000 sebulan)

Harap-harap malam ini atau esok hari TV3 akan membidas MB Kedah kerana sampai hati menganiayai diri dan keluarganya sendiri dengan membuat potongan gaji yang begitu besar. Tentu TV3 akan berkata, "Inilah contoh MB yang paling teruk di Malaysia dan dunia kerana sanggup meletakkan kepentingan rakyat melebihi diri sendiri, tidak seperti pemimpin-pemimpin BN yang sentiasa memikirkan bagaimana hendak merompak wang rakyat". Seterusnya TV3 juga pasti akan memuji-muji PM, TPM dan menteri-menteri kita yang lain yang sentiasa menyayangi diri dan keluarga sendiri melebihi rakyat sehingga tidak berani membuat potongan gaji yang besar seperti MB Kedah!

TEKONG DARAT said...

putra,
nanti ada pencacai mangkuk@ayun kata tak payah menunjuk-nunjuk....
tak pun si melayu laknat keluarkan pandangan dia...tak yah laa heboh2 benda ni...
untuk merekA yg sokong pas tapi tak pernah duduk pun bawah kerajaan pas ni, moga bukak mata...
bukan niat menunjuk-nunjuk...
tapi sistem di malaysia sekarang yg diamalkan memerlukan kita bagitau apa kebaikan kita buat...
niat bukan nak duduk sampai mati kat tampuk pemerintahan...tapi nak perbetulkan keadaan...apa orang nak kata dalam mana2 media silakan laa...yang penting pada pandangan rakyat...bukan lensa kamera...
apa pun, tahniah kepada semua...

bn@umno said...
This comment has been removed by the author.
bn@umno said...

putra revolusi,

hahahahhaha aku nak tergelak baca komen kau kat atas tu.jgnlah kau terlampau terpengaruh sgt dgn berita kononnya MB kedah tu potong gaji beliau sampai rm10,000.pemotongan ni mungkin betul dan mungkin tidak.kalau betul sekalipun alah setakat potong gaji rm10,000 bukannya besar sgt.mungkin pemotongan gaji ni hanya lakononnya semata-mata bagi menunjukkan kepada rakyat kedah kononnya MB kedah ni baik TAPI hakikatnya dgn kuasa yg ada pada MB Kedah tu, aku yakin beliau mampu membuat duit berlipat ganda lebih drpd rm10,000. manakala sumber pendapatan yg kita tak nampak seperti sumber pendapatan drpd 'under table' pun dah tak habis nak makanlah.setakat rm10,000 ape nak diherankan.

kayemsee said...

benak@meno...jgn la kau samakan pemimpin2 bn kesayangan kau dgn MB Kedah atau pemimpin lain yg bergelar ustaz...jauh panggang dari api moral mereka...tak payah la nak buat tuduhan2 yg tak ada asas..ada ka bleh buat fitnah 'under table'..kau ada nampak ka MB Kedah buat camtu?? memang dasar org munafiq menuduh org2 baik melakukan mungkar...

bn@umno said...

kayemsee

cara berpakaian pemimpin PAS tidak mencerminkan dorang ni alim dan baik.kalau setakat secara luaran je nampak alim ape gunanya.kalau MB Kedah tu ada terlibat dgn 'projek under table' pun bukannya beliau bagi tahu ngkau pun.jadi jgn mudah mempercayai seseorang dgn melihat kepada cara pemakaian seseorang je.lagipun sejak dulu aku mmg TAK PERCAYA LANGSUNG DGN MB KEDAH SKG NI YG SUKA CAKAP PUTAR ALAM.BUKAN SETAKAT AKU JE YG TAK SUKA MB KEDAH NI MALAH 90% RAKYAT KEDAH ITU SENDIRI PUN BENCI CARA PEMERINTAHAN MB KEDAH.INI KENYATAAN YG PERLU DITERIMA OLEH PENYOKONG PAS ATAUPUN PR.

kayemsee said...

hahah...marah nampak...
nak membohong pun agak2 la...aku pun org kedah...bukan stakat org pas...kawan2 aku org2 umno sendiri pun suka ustaz azizan..ni mana hang dpt statistik 90% ni...aku rasa hang tersilap la..mungkin 90% yg suka...10% lagi org2 yg mcm hang la perosak bangsa...hahahaaha

perunding said...

TAHNIAH buat MB Kedah,
Moga senantiasa dirahmati ALLah,

membuat pemotongan gaji utk disalurkan kpd kebaikan adalah satu amalan sedekah.

sedekah adalah amalan yg sangat istimewa.

sedekah BOLEH dilakukan secara TERANGAN dan juga secara SEMBUNYI.
sila rujuk ayat 271 Al Baqarah.

adapun sedekah secara sembunyi diberikan extra kelebihan iaitu dimasukkan ke dalam 7 golongan yg mendapat perlindungan Arash Allah di Mahsyar nanti.
sila rujuk sahih Bukhari (7 golongan...)

TEKONG DARAT said...

aku dah cakap...
betul tak putra...
memang mangkuk@ayun

perunding said...

begitu sekali pandangan dan fikiran orang dot dot dot tu ya.

beginilah agaknya..logik akalnya..

katakan A selalu sangat buang sampah tepi jalan.
satu hari B cerita kat A bahawa C tak pernah buang sampah tepi jalan .
tentu A mati-mati tak percaya..mana mungkin kata A

begitu juga agaknya lah kalau orang yg jadikan rasuah tu mainan hidup.
kalau kita kata kat dia..
aku ni tak pernah amik rasuah.
agaknya tentu dia kata...biar betul kau ni..

ni agaknya...logiknya

bn@umno said...

tekong darat,

boleh aku tahu siapa yg kau maksudkan dgn mangkuk@ayun ni?aku dah cari seharian kat blog siasah ni dan tak jumpa pun nick name mangkuk@ayun.aku tak paham nape ko marah sgt kat mangkuk@ayun yg tak wujud kat blog siasah ni.tolong bagi jawapan soalan yg aku utarakan tu.kerjasama anda amat dihargai.tq

TEKONG DARAT said...

nak tahu sapa mangkuk@ayun?
nak buat apa?
tapi ada satu pepatah...
sapa makan cili dia rasa pedas...
konfom mangkuk@ayun!!!

putra revolusi said...

bn@umno kata 90% rakyat Kedah tidak sukakan MB mereka yang tinggal di rumah kampung yang sangat sederhana itu? Jadi maksudnya mereka masih sukakan Maahathir Khalid yang tinggal di mahligai comel bernilai RM4.5 juta itu? Bila pula bn@umno buat banci nie? Mak bapa mertua saya, ipar duai dan saudara mara yang tinggal di Kedah menyatakan mereka tidak pernahpun wawancara untuk banci yang entah bila dilakukannya itu? Boleh beritahu BILA bn@umno lakukan banci lawak itu untuk saya sahkan dengan data-data di Jabatan Perangkaan?

Saya sendiripun tiada maklumat mengenai berapa peratus yang menyenangi MB yang tinggal di rumah kampung dan masih menggunakan kereta peribadinya yang uzur itu. Tapi saya ada maklumat dari bancian mStar yang membuktikan sokongan terhadap PR semakin bertambah selepas PRU-12.

Kalau nak bercakap bercakaplah berdasarkan fakta bukannya auta. Zaman sudah beubah tapi geli hati melihat masih ada katak puru yang tinggal di bawah tempurung purba!!

TEKONG DARAT said...

bercakap pun dah macam tv tuuuut....utk putra, tu adalah "perkerangkaaan"....angka utk menjadikan rakyat malaysia tinggal rangka sebab nak makan susah, nak hidup susah...

Che Moq™ said...

Selama ini semua blogger hanya melayari laman blog blogger lain dan bertukar komen. Kini marilah kita bersama memulakan inisiatif baru untuk berbincang dengan lebih efektif dalam usaha menghubungkan sesama kita bersama dengan lebih pantas dan mudah. Mulakanlah langkah setapak dengan menyokong usaha ini bersama.

Sebentar tadi (Jam 8.35 pm sehingga 12.25 am) 20 November 2008 berlangsungnya satu konferensi pertama bagi bloggers yang menyahut seruan blogger Penembak Tepat dalam usaha bersama untuk bergabung idea di Yahoo Messenger.

Antara bloggers yang sempat hadir adalah :-

1. Panglima Cyber = penembak-tepat.blogspot.com
2. Che Moq = che-moq.blogspot.com
3. Zealforce = Pemerhati bukan blogger
4. Sarfa MS = sarfarizmalsaad.blogspot.com
5. Hakeem = sejarahmelayu.blogspot.com
6. Cheguman = waadat.blogspot.com
7. Ah Lang = perigijernih.blogspot.com
8. Dato Seri Andalas = medan-info-kita.blogspot.com
9. Dr Novandri = novandri.blogspot.com

(Nama dalam catatan Che Moq. Jika ada nama blogger yang hadir tetapi Che Moq tidak maklumkan diatas, sila tinggalkan mesej di dalam komen)

Ia satu inisiatif Penembak Tepat bagi merapatkan saf dan hubungan sesama blogger yang mana lebih cenderung mencintai hak, maruah dan keistimewaan bumiputera khususnya melayu yang tidak senang dengan :-

1. Sikap pemimpin pembangkang Pakatan Rakyat yang mula menunjukkan belang dengan menggadaikan maruah dan hak melayu.
2. Blogger Pakatan Rakyat yang menggunakan sumber palsu fitnah dan gosip di dalam penulisan mereka kepada pemimpin dan blogger lain.

Senarai mereka yang menyertai team ini akan diletakkan di dalam bloglist khas di blog masing-masing (usaha sendiri tuan blog untuk membuat bloglist baru bagi semua ahli group) khusus bagi ahli yang menyertainya. Nama group akan dibincangkan di perjumpaan kedua malam ini jam 9 malam (21 November 2008). Antara nama awal yang telah dibincangkan sebentar tadi adalah Parlimen Blogger Malaysia, Angkatan Blogger Malaysia dan Team Blogger Negara. Semua ahli digalakkan dan dialu-alukan untuk memberi sumbangan idea tentang nama,logo dan slogan yang akan dibina.

Siapa yang layak untuk menyertai?

1. Bloggers UMNO tidak kira dari penyokong pro Pak Lah, Najib, Muhyidin, Isa Samad, Muhd Taib, Ali Rustam, Khairy, Mukhriz, Khir Toyo atau sesiapa sahaja tidak kira di dalam dan luar negara.
2. Bloggers neutral yang mahu menegakkan hak dan keistimewaan melayu dari terus dicabul.
3. Bloggers Pakatan Rakyat yang sudah muak dengan perjuangan palsu parti pimpinan Anwar Ibrahim, Lim Kit Siang dan Hadi Awang.
4. Bukan Bloggers (akan dinilai penembak tepat)

Setiap ahli akan menziarahi blog ahli lain dan saling bekerjasama memberi komen dan pendapat tentang sesuatu isu atau masalah dan pandangan yang berlaku atau disentuh oleh team kita. Semua dialu-alukan berkongsi idea, pendapat dan cadangan sesama ahli.

Begitu juga jika ada blog yang dilihat tidak mengamalkan etika sebagai blogger terhormat maka kita akan gerakkan team ini bagi menegur beramai ramai tindakannya demi mengelakkan kesan yang buruk terhadap negara kita.

Di dalam konferensi pertama sebentar tadi, kelihatan usaha ini membuahkan hasil dengan visi dan misi ianya diwujudkan dapat dicapai dan berjaya memisahkan fahaman dan sokongan peribadi masing-masing demi berkongsi idea untuk menyerang Pakatan Rakyat. Semua forumer yang berbincang sepakat dengan memulakan sesi taaruf suai kenal, bertukar email dan laman blog untuk di masukkan ke bloglist, bersembang tentang tujuan bersama dan juga cadangan-cadangan menarik untuk dibawa ke konferensi kedua malam ini (21 November 2008)

Objektif utama cadangan penembak tepat selaku Speaker Dewan adalah :-

1. Mengumpulkan blogger2 pembela negara
2. Mempromosi blog blog team di blog ahli team.
3. Memberi komen pandangan setiap artikel yang ditulis oleh team blogger.
4. Melawan pandangan songsang terhadap usaha murni kerajaan serta mengkritik tindakan yang dirasakan tidak sesuai dibuat oleh kerajaan dengan berhikmah dan mauizah hasanah.
5. Mengeratkan hubungan antara blogger utk pengaliran info maklumat terkini.
6. Memastikan agama bangsa dan negara dikuatkan dengan team blogger harapan Malaysia ini.

Di harap dapatlah kiranya bloggers bersama memulakan langkah awal bersama dengan add email penembak tepat di bawah untuk memulakan gerakan membina rangkaian blogger negara Malaysia. Pada peringkat permulaan conference room di bawah YM panglimaperangcyber@yahoo.com akan digunakan sementara usaha membina medium perbincangan yang lebih baik akan dilakukan:-

Email Speaker Dewan : panglimaperangcyber@yahoo.com
Email Che Moq : utusan_che_moq@yahoo.com

Semua dijemput hadir ke konferensi maya kedua pada :-
21 November 2008 / 9.00 Malam
Perhatian : Sila add YM email speaker dewan untuk menyertai

Laporan oleh :-
Che Moq ( che-moq.blogspot.com )

bn@umno said...

putra revolusi

aku rasa kau tak perlu tahu di mana aku dapat angka bancian yg mana 90% rakyat kedah tolak MB Kedah ni kerana aku rasa ia tak beberapa penting untuk kau tahu semua tu.yg paling penting kau kena terima hakikat yg PR sudah tak releven lagi di Malaysia termasuk Kedah.

bn@umno said...

Pakatan Rakyat sememangnya pengadai maruah orang melayu hanya BN sahaja pembela kebajikan dan hak orang melayu.tanpa BN orang melayu akan merempat di tanah air yg bernama Malaysia.

perunding said...

sekadar menyibuk,

wah hebat projek dia orang,

amiklah nama barisan blogger nasional ke..

kalau nama parlimen blogger malaysia,sapa lak nak jadi pembangkang nya?

sori ekk...hal rumahtangga orang kan.

TEKONG DARAT said...

best jugak rasanya kalu gi bt kecoh kat tmpat orang...
pastu huru-harakan diorang....

TEKONG DARAT said...

mangkuk@ayun...
kalau dah cakap sembur, ngaku jer laa..tak nak cakap laa...nak kena maki kot "natang" ni....tunjukkan laa bukti tu...bagi kami takut..
seterusnya join barisan keparat ngko tu...

Unknown said...

salam

Kepada BN@UMNO,

Aku bersyukur dapat kenal ko melalui blog ni.

Layarilah blog aku:
empayar-malaya.blogspot.com atau
nasilemakkopi-o.blogspot.com

haluan kita sama.. aku yakin semua penacai PR ni akan sedar bila Melayu sudah hilang kuasa di bumi sendiri.

Tak guna berdebat dengan mereka.

Aku baru bersembang dgn Melayu Singapura.

Cina Singapura, serpihan DAP di Malaysia, jelas mengenepikan hak Melayu.

Azan langsung tidak boleh kedengaran..

Singapura kan tanah Melayu dulu bernama temasik..

Oleh kerana org Melayu lemah dan bodoh mcm pencacai PR, penjilat peluh DAP dan pengikut Aljuburi, akhirnya segalanya hilang.

Sedih..

TEKONG DARAT said...

singapore kuar dari tanah melayu sebab PR?....wahahahahahahahahaha!!!!

TEKONG DARAT said...

batu puteh pun dapat kat singapore jugak...salah PR gak tu....wahaha....gi laa tanya batu sana....korang tu kalau tak main isu kaum ni, nak pertahankan batu pun tak mampu tau...jgn batu kat celah kangkang tu dapat kat cina pun salahkan PR...

bn@umno said...

tekong darat

kau pun sama perlu terima hakikat yg PR yg kau puja macam tuhan selama ni dah hilang taring bisanya.ramai rakyat malaysia sudah kembali menyokong BN nampaknya impian ko nakkan Si Nuar jadi PM hanya tinggal mimpi sj.BN tewas pada PRU12 hari tu pun mungkin disebabkan rakyat kurang senang dgn pemerintah AAB yg kurang cekap tapi selepas peralihan kuasa ni di mana Najib akan menjadi dilantik menjadi PM akan dpt mengembalikan kegemilangan BN dan menambah keyakinan rakyat semula.aku tegok ko ni taksub dgn parti PR tu tak bertempat.orang bengap macam ko je masih setia dgn PR tu.

allen said...

Adakah di bawah BN nasib Melayu terbela? Jelas sekali jikalau diperhatikan terdapat banyak kelemahan di bawah pemerintahan BN yg perlu dikaji dgn lebih terperinci. Tolong jangan samakan M'sia & S'pura. Majoriti rakyat Singapura menganut agama Buddha iaitu 31,9%, Tao pulak 21,9%. Agama Islam cuma 14,9%, 12,9% Kristian, 3,3% Hindu, dan lainnya 0,6%. Selebihnya pulak 14,5% tidak beragama.

Kita lihat sahaja contoh DEB yang telah direncanakan oleh BN. Agenda untuk mengawal sekurang-kurang 30 peratus equiti kekayaan Bumiputera tidak tercapai. Keadaan ini diburukkan lagi dgn tindakan biadap MCA untuk menghapuskan 30% kuota Bumiputera itu. Pak Lah sendiri telah mengakui bahawa DEB perlu diperbaiki kerana dasar ini telah menyemai orang Melayu bukan dengan semangat keusahawanan yang diharapkan tetapi sebaliknya ia telah melahirkan golongan yang terlalu bergantung kepada pemberian kontrak kerajaan dan kroni kapitalist.
Dasar Ekonomi Baru dihubungkaitkan dengan masalah ketidakseimbangan sosial, pengagihan pendapatan yang tidak adil dan amalan rasuah yang memeluasa.
Satu kepincangan yang telah menggagalkan usaha untuk membangunkan Negara melalui pelaksanaan projek-projek pembangunan adalah ketirisan dan kebocoran. RMK 9 juga tidak akan dikecualikan daripada menghadapi masalah yang sama. Akibat berlakunya korupsi & pembaziran, RMK 9 mungkin berjaya sekadar mewujudkan satu kelas bumiputra yang kaya & bertambah lagi kaya serta meminggirkan lagi golongan bumiputra miskin yg papa kedana.

Kita lihat beberapa contoh di mana syarikat konsesi yang mempunyai pertalian politik dengan pemegang kuasa politik dipilih walaupun syarikat berkenaan tidak mempunyai cukup kelayakan untuk mengendalikan projek penswastaan. Apa pula dari segi pengagihan kontrak-kontrak pembangunan sehingga Pak Lah perlu menafikan dakwaan bahawa hampir 80 peratus dari kontrak RMK 9 akan ditawarkan kepada kroni-kroni beliau. Tender perlu dibuka dgn perhatian ditumpukan kepada semua syarikat Bumiputera khususnya SME.
Sedarlah, terdapat banyak kelemahan dalam tampuk pemerintahan kerajaan sekarang. Semoga dengan pendekatan ideologi politik baru yang diwar²kan oleh DSAI dan PR dapat mengubah nasib M'sia. Wassalam.

putra revolusi said...

Che Moq,

Hanya ada 4 golongan yg dipelawa menganggotai grup blogger tersebut. Ada beberapa golongan lagi yg entah dibenarkan atau tidak menghampiri grup yg ditubuhkan itu, antaranya:

i) Ahli UMNO yg berfikiran waras dan sudah muak dan loya dengan perilaku pemimpin mereka yang gila kuasa dan rakus membahagi khazanah negara untuk diri, famili dan kroni mereka;
ii) Ahli UMNO dan bukan ahli UMNO yang menyokong Dr Mahathir tetapi tidak menyenangi kepimpinan UMNO yang gila kuasa dan korup itu;
iii) Blogger non-partisan yg tidak mengganggotai mana-mana parti politik dan tidak menyebelahi mana-mana parti politik tetapi mempunyai idealisme yg tinggi bagi membina sebuah Malaysia Baru yang merdeka dari penjajahan minda UMNO yg cuba membina metos kolot bahawa hanya mereka insan terpilih yg boleh memerintah/memusnahkan negara.

Bolehkah kami dari salah satu grup ini menghampiri kem anda?

putra revolusi said...

bn@umno,

Jangan gunakan bancian hasil igauan mimpi yang tidak pernah wujud. Berpijaklah di bumi realiti. Kalau hendak menggunakan angka, sebutkan sumbernya. Sumber berdasarkan mimpi Pak Pandir tidak lagi terpakai di zaman manusia celik maklumat ini. Jika bercakap sila gunakan fakta, bukan auta. Sudah 8 tahun kita berada di alaf baru, mengapa masih ada yang tersesat minda ke zaman dinosour penuh kegelapan?

Azizahns said...

puas saya besarkan salinan report tu tapi masih tak nampak tulisannya.

Hamba Miskin said...

salam..

Baru saja kawan rakan saya memberitahu...sekarang ini sedang diadakan forum terbuka untuk mereka yang mempunyai ID di yahoo mesengger, supaya sign in dan add ke ym anda ID panglimaperangcyber . Sila masuk segera untuk mengelakkan kesesakan akibat kebanjiran yb-yb bloggers. harap maalum

cikgu tomoi said...

wuiyyooo...

Masuk cepat oooo...Sudah ramai masuk dalam itu bilik sembang yahoo mesengger.. kasi salin iini ID -->panglimaperangcyber . Mintak sama dia masuk itu bilik sembang. siap pakai mic lagi..!!:))

cikgu tomoi said...

encik zizah,encik bn,encik tekong darat,encik kayemsee,dan semua pencinta debat..meh masuk ..jangan malu-malu!!

Unknown said...

Salam,

Jgn samakan Singapura dan Malaysia?

Singapura adalah tanah melayu sama seperti Malaysia.

Tapi ia hilang selepas Lim Kuan Yu, mendesak agar ia dipisahkan dari malaysia.

Sape mereka itu? Bukankah DAP jelas sebagai parti yg sealiran dengan mereka.

Apa kesannya DAP terus berkuasa? jawab sikit pencacai PR sekalian..

DEB tidak berjaya bukan kerana kerajaan tetapi kerana sikap org Melayu sendiri yang tidak mengunakan tongkat yang sudah disediakan sebaiknya.

DEB telah bnyk membantu org Melayu sejak ia dilancarkan... Ia masih releven cuma tidak mencapai target.

Mengapalah generasi kini tidak bersyukur?

kalau Tun Razak masih hidup arwah pasti sedih dengan sikap org Melayu kini.

ikhlas,
empayar-malaya.blogspot.com

TEKONG DARAT said...

betul keris mangkuk...
tun razak akan sedih sebab anaknya terpaksa pnjam duit rakyat utk hadapi gawat...di tuduh pulak jadi pengebom...bukan aku tuduh, RPK...

TEKONG DARAT said...

keris bodoh,
lim guan eng takda pun mintak penang kuar dari malaysia...mana samanya parti kat singapore tu ngan DAP?...bukan nak bela DAP, tapi kita dilarang 'menganiayai makhluk walaupun ianya babi'...

allen said...

Saudara Tamingsari,
Dari gaya penulisan saudara, saya dapat mentafsirkan anda terlalu banyak menonton berita televisyen terutama RTM1 & TV3. Cuba luaskan perspektif tentang kerajaan sekarang nie dgn lebih byk membaca (kecuali Berita Harian, Utusan etc.) Jangan kita terlalu memandang ke belakang. Usah diungkit kembali sejarah Lee Kuan Yew & Tun Razak yang telah menaburjasa kpd kita. Kita hendaklah bersyukurrr, ini kempen org UMNO dah lapok. Semenjak Rancangan Malaya 1 diperkenalkan pada 1956, tidak dinafikan kita berjaya mempelbagaikan sektor ekonomi, mengurangkn jurang kemiskinan dan memangkinkan pembangunan menyeluruh meliputi semua bidang ekonomi. RMK2-RMK5 (DEB) pula diperkenalkan sejak 1971-1990 untuk menambah lagi penjanaan pertumbuhan ekonomi & menjamin kestabilannya. Sudah lebih 30 tahun! Seandainya ia relevan mengapa BN masih tercari² jalan utk mencapai matlamatnya?
Kita harus membuka mata dengan melihat keadaan yg melanda negara sekarang dan juga memandang jauh ke depan serta menilai nasib kita kelak. Mmg kita bersyukur dgn ape yg kite dah ade skang ni, tapi maslahnye keadaan skang dah makin teruk dan diambang kehancuran. Apa salahnya menerima serba sedikit pandangan PR? BN sekadar tau syok sendiri tanpa menghiraukan nasib rakyatnya. Fikir²kanlah sendiri. Wassalam..

Karuppiah said...

saya ada baca ini comment dia kata:


bn@umno:

hahahahhaha aku nak tergelak baca komen kau kat atas tu.jgnlah kau terlampau terpengaruh sgt dgn berita kononnya MB kedah tu potong gaji beliau sampai rm10,000.pemotongan ni mungkin betul dan mungkin tidak.kalau betul sekalipun alah setakat potong gaji rm10,000 bukannya besar sgt.mungkin pemotongan gaji ni hanya lakononnya semata-mata bagi menunjukkan kepada rakyat kedah kononnya MB kedah ni baik TAPI hakikatnya dgn kuasa yg ada pada MB Kedah tu, aku yakin beliau mampu membuat duit berlipat ganda lebih drpd rm10,000. manakala sumber pendapatan yg kita tak nampak seperti sumber pendapatan drpd 'under table' pun dah tak habis nak makanlah.setakat rm10,000 ape nak diherankan.

___________________________

ok sini saya mau cakap sama ini budak bn@umno, lu kalu mau cakap kalu baik2 cakap. lain2 cakap lu bole cakap tapi suka2 cakap sama ini soleh punya worang jangan suka2 cakap. saya tengo ini bn@umno punya budak suda lebeh.

lu tau ka, ini kedah punya MB BN punya worang pun ada banyak respek sama dia tau???!!! mahathir puon ada banyak respek sama dia.

saya mau tanya, sapa makan under table??? sapa makan under table??? sama sapa lu maksudkan??? MB kedah???

lu kalu mau cakap lain2 lu bole cakap tapi in suda lebey. jgn jd kurang ajar.

sorinai.....

Unknown said...

Salam,

Tiap-tiap hari aku baca harakah daily, baca suara keadilan, baca blog siasah.

Aku juga tidak lupa untuk baca media arus perdana.

Cuma Allen dan Tekong Darat yg bijaksana sahaja yg terpengaruh dengan media aliran pembangkang... aku dah lama buka minda. ko je Allen yg jumud.

Bodoh.. bodoh..

Kesian tekong darat, buta sejarah.. Tak tahu siapa DAP sebenarnya..

13 Mei, sape yang punya angkara kalo tak DAP yang bangkitkan kemarahan org Melayu? Tekong, buka sikit buku sejarah jgn asyik baca harakah je..

Kesian, rupanya aku berdebat dengan tekong yang aku sangka bijak.. rupanya dunggu mcm lembu.

ikhlas,
empayar-malaya.blogspot.com

TEKONG DARAT said...

buku sejarah mana ngko baca keris bodoh?...sejarah kehebatan umno?...
wahaha...memang laa diorang jer yg betul....nak tau cerita, tanya putra revolusi...jgn hanya baca buku sejarah sekolah menengah...
dan bertanya pada orang yg tahu lebih senang difahami daripada baca buku...lantak ngko laa...tak yah laa promosi blog ngko...tgk tajuk pun nyampah...

bn@umno said...

tekong darat

wah ko ni senang-senang tuduh orang umno ni bodoh orang umno tu bodoh, habih yg ko tu cerdik sgt ke?aku rasa otak lembu pun lebih cerdik drpd otak ko tulah.SAH KO NI SUDAH TERLAMPAU BENAK.malulah sikit kat lembu-lembu yg lebih cerdik drpd ko tu.buat malu je.hahhahahhahahhaha

Dr Nik-On X-Ray said...

sekarang nampak sangat orang Melayu semakin bercakaran, orang Cina dan India semakin sibuk membina kaum masing-masing. Sedarlah wahai orang Melayu... kaum lain sedang menangguk di air yang keroh, di atas kekerohan kesatuan orang-orang Melayu. Jangan sampai jadi macam Melayu Singapura

bn@umno said...

awey kelate

sebenarnya tujuan umno adalah baik iaitu ingin menyatukan orang melayu dan membela nasib orang melayu cuma PR je yg tak boleh bekerjasama dgn BN.tia-tiap kali apabila BN nak bela nasib orang melayu maka mulalah PR nak membantah.

bn@umno said...

Pemimpin PR mmg terkenal dgn sikap dorang yg suka nak memecah-belahkan orang melayu dan melihat melayu bercakaran sesama sendiri.wahai penyokong PR sedarlah sikit tak guna bercakaran sesama sendiri dan lebih baik korang baliklah ke pangkal jalan dgn memberi sepenuh sokongan kepada Umno kerana dgn Umno sajalah kebajikan dan perpaduan melayu dapat dilaksanakan.PEMIMPIN UMNO SEMEMANGNYA TERKENAL DGN KEPRIHATINAN MEREKA MENJAGA KEBAJIKAN ORANG MELAYU.

bn@umno said...

Umno boleh diibaratkan sebagai parti pembela nasib orang melayu, membela ketuanan melayu, prihatin masalah orang melayu, ambilberat kebajikan orang melayu dan bermacam-macam lagi.hey penyokong PR ape lagi yg korang nak?tak cukup lagi ke semua pembelaan yg dilakukan oleh Umno seperti di atas tu?

putra revolusi said...

Benarkah taraf hidup orang Melayu S'pura teruk sangat seperti yg didakwa TAMING SARI, pahlawan dari pulau Jawa itu? Saya baru balik dari S'pura kerana hadiri kenduri kawin rumah sepupu. Maklumbalas yang saya perolehi dari sembang-sembang dengan org-org di sana menunjukkan taraf hidup orang Melayu S'pura secara relatifnya lebih maju dari Melayu Malaysia. Saya tidak ingin menyatakan apa yg org-org Melayu katakan itu benar belaka, tetapi itulah realiti yg mereka rasai. Cuma barangkali kita di sini saja yg merasakan org lain teruk, sedang yg teruk itu lebih hebat dari kita.

putra revolusi said...

Jika nak tahu mengenai siapa yg menjadi punca berlakunya 13 Mei 1969, jangan semata-mata bersandarkan buku sejarah Sekolah Menengah atau buku yg dikarang oleh Allayarham Tunku A.Rahman. Banyak buku yg berada di pasaran yg merungkai peristiwa itu yg disertakan dokumen-dokumen sahih yg membicarakan rahsia pihak sebenar yg mencetuskan tragedi itu. Saya tidak berminat membangkitkan hal itu, kerana nama-nama penting disebalik tragedi tersebut seperti Datuk Harun Idris, T.A.Rahman dll telah tiada lagi. Doakan roh mereka berada di kalangan org-org yg beriman bersama-sama mangsa tragedi tersebut yg kebanyakannya adalah bukan org-org politik yg tidak berdosa....

perunding said...

berbalik kpd sedekah,

sila rujuk..

ayat 274 Al Baqarah
org yg belanja(derma)harta pada malam dan siang,secara sulit atau terangan......

hadis

Bersedekahlah sekalipun sebutir kurma. riwayat Ahmad

Jagalah dirimu dari neraka sekalipun dgn bersedekah SETENGAH biji kurma....riwayat bukhari dan muslim

ayat 261 Al Baqarah
Bandingan (derma) orang yg belanjakan harta kejalan Allah,spt sebiji benih tumbuh menerbitkan tujuh tangkai,tiap tangkai mengandungi 100 biji..

Unknown said...

kalau ambil berat sgt pasal Melayu apesal biar anak Melayu jd artis tak senonoh dalam kaca tv?
-org Melayu kuat dewakan artis!

zali said...

fakrul

umno mana ada bela melayu...

dap sebenarnya yang bela melayu...

lihat saja di penang...
melayu hidup senang lenang.

lihat juga di selangor...
melayu maju dan kaya raya...dan tak akan ada demonstrasi bogel.

di perak...melayu tak ada yang merempat...

di kedah...melayu lagi kaya sebab banyak ladang babi.

dap pembela melayu yang sebenar!

zali said...

Allen : Apa salahnya menerima serba sedikit pandangan PR?

pandangan?

jangankan pembangunan meterial atau modul insan...pandangan pun pr tak pernah dan tak mampu nak beri.

apa yang pr beri selama ni hanyalah kritikan.

kalau kritikan membina boleh juga digunapakai...ini,kritikan yang cuma boleh disumbat dalam lubang najis nik ajis.

paling hebat pandangan pr boleh bagi ialah : umno rasuah...umno bangang...umno nak tumbang...

ek eleh...itu pandangan pr yang hebat dan yang perlu di terima umno?

tokmisai said...

adun pas pun ada gak kes sblm ni..

cikgu tomoi said...

Malam tadi 12 orang blogger hadir untuk berforum. Malam ini di jemput kepada sesiapa sahaja sama ada pro atau kontra,penyokong atau pembangkang untuk berdebat dan berhujjah di yahoo Mesengger. Sila addkan ID ini ---> panglimaperangcyber untuk memasuki parlimen maya. Semua YB-YB bloggers semua di jemput hadir malam ini jam 9.00 malam,22 november 2008.

cikgu tomoi said...

Pastikan anda download terlebih dahulu aplikasi YAHOO MESENGGER untuk memudahkan anda memasuki parlimen maya malaysia!!

cikgu tomoi said...

kayemsee,anonymous,irfandina ,bUnGa mElaTi,zali,putra revolusi,fendy2127,allen,bn@umno,azizah,ihya,
perunding,MUZAFAR,TAMING SARI,Fakrul,peon pencen,tekong darat,tok misai,nalapambu serta administrator blog dan semua yang beri komen dalam blog ini untuk hadir malam ini. PERTAHANKAN PRINSIP ANDA!! Ayuh berdebat serta berhujjah di yahoo mesengger secara percuma dan yang paling pentingnya...SECARA LANGSUNG!! ANDA JUGA DI BENARKAN MENGGUNAKAN MICROPHONE UNTUK BERSUARA DI DALAM PARLIMEN MAYA INI. Sila addkan id ---> panglimaperangcyber atau cikgutomoi untuk memudahkan anda memasuki parlimen maya!!

Saiful said...
This comment has been removed by the author.
Saiful said...

tergelak pecah perut aku dgn tindakkan Majlis Fatwa Negara yg dipengerusikan oleh Abdul Shukor Husin yg melarang ummat islam melakukan Yoga kerana dianggapnya Yoga ni haram bagi ummat islam.tapi yg mengherankan pusat-pusat yoga tumbuh bagaikan cendawan di negara-negara Arab yg majoritinya orang islam.adakah Majlis Fatwa Negara ni nak tunjukkan kepada dunia luar kononnya yg Malaysia ni lebih islam drpd negara islam itu sendiri?Majlis Fatwa mmg pandai buat lawaklah lebih-lebih lagi dipengurusikan oleh Abdul Shukor Husin yg bertindak sebagai badut.

Aku tengok kerje Majlis Fatwa ni cukup releks je dan tiap-tiap minggu pasti ade shj fatwa baru dikeluarkan oleh Majlis Fatwa ni sehinggakan ada dikalangan umat islam pun dah naik muak dgn Majlis Fatwa ni yg mengada-gada.yalah mana tahu kalau tak keluarkan fatwa baru nampak sgt majlis fatwa ni makan gaji buta.sebagai ummat islam al-quran dah cukup lengkap selengkapnya untuk dijadikan rujukkan dan sebagai pedoman hidup.kalau cara hidup kita berlandaskan al-quran pasti takkan keluar akidah cuma majlis fatwa yg lebih dan suka mengada-gada.aku tabik dgn majlis fatwa yg macam badut ni.

Hamba Miskin said...

kayemsee,anonymous,irfandina ,bUnGa mElaTi,zali,putra revolusi,fendy2127,allen,bn@umno,azizah,ihya,
perunding,MUZAFAR,TAMING SARI,Fakrul,peon pencen,tekong darat,tok misai,nalapambu serta administrator blog dan semua yang beri komen dalam blog ini untuk hadir malam ini. PERTAHANKAN PRINSIP ANDA!! Ayuh berdebat serta berhujjah di yahoo mesengger secara percuma dan yang paling pentingnya...SECARA LANGSUNG!! ANDA JUGA DI BENARKAN MENGGUNAKAN MICROPHONE UNTUK BERSUARA DI DALAM PARLIMEN MAYA INI. Sila addkan id ---> panglimaperangcyber atau cikgutomoi untuk memudahkan anda memasuki parlimen maya!!

cikgu tomoi said...

sidang di parlimen maya tadi berlangsung dengan kekurangan wkil PR . Antara yang hadir tadi ialahabe mie dan lain2 penyokong BN. malam esok jangan ketinggalan..masuk beramairamai..meriahkan sidang parlimen maya. sila addkan id panglimaperang cyber atau cikgutomoi untuk memudahkan anda memasuki sidang parlimen maya.

zali said...

kalau tak ada masalah dengan broadband nih malam ni saya akan try
sidang parlimen maya tu.

putra revolusi said...

Sayapun ikut berdebat malam tadi, tapi bukan atas nama putra revolusi. Saya guna nama menyamai nama asal pemberian bapa saya. Isu debat asal kisah sang babi, kemudian melalut ke isu kebebasan media & kepimpinan Anwar. Azizah & abe mie ikut sama.
Ramai yg ikut berdebat kebanyakannya fanatik BN, tapi di hujung debat hanya tinggal 5 org saja yg masih ada dlm Dewan. abe mie dan azizah keluar awal, Speaker masih ada tapi entah hilang ke mana. Malam ni 9 mlm jom kita ramai-ramai serbu dan rempuh Yahoo Messanger panglimaperangcyber@yahoo.com!!!

kayemsee said...

maaf...tak dpt join berdebat krn connection broadband dirmh ada masalah...

Kerajaan Rakyat said...

Rafidah Aziz berkata beliau mahu peralihan kuasa dilakukan pada Jun tahun depan bukan kerana beliau ‘gila jawatan kabinet’.

Sah Rafidah ni gila jawatan kabinet. Dia ni terkenal dengan ‘cakap terbalik’. Bila dia kata dia tidak amalkan rasuah, maknanya memang dia perasuah. Itu sebabnya dia kebas AP untuk menantunya.

“Kalau orang kata, saya mengekalkan jawatan ketua semata-mata untuk mendapatkan jawatan kabinet, itu adalah kerja gila,” katanya.

Cik Pidah, awak dah lupake bila Datuk Dollah tidak ambil awak jadi menteri selepas PRU-12, awak menangis macam budak kecil. (Malaysian PM drops trade minister)

“Saya mengekalkan peralihan kuasa pada Jun 2009 semata-mata untuk memperkuatkan Wanita umno, kerana kita mendapati, setelah kali teruk dalam pilihanraya umum lalu, Kekuatan Wanita Umno sudah terlalu berkurangan.

“Kelemahan wanita Umno telah menyebabkan kekalahan parti dalam pilihanraya umum lalu.”

Hello Cik Pidah, wanita UMNO bukan lemah, dah parah. UMNO sudah nak hanyut dah Cik Pidah.

Mengenai pertemuannya dengan penyokongnya hari ini, Rafidah berkata, mereka datang sendiri selepas mengetahui yang beliau akan mempertahankan jawatan ketua Wanita.

“Bukan saya panggil, mereka datang sendiri,” katanya.

Ha ha ha, pecah tembelang Cik Pidah. Semalam masa di Hong Kong awak yang cakap awak nak panggil dan berjumpa dengan pembodek-pembodek awak bila awak balik ke Malaysia. Sekarang awak cakap mereka datang sendiri. Confirmed awak gila meroyan Cik Pidah. Besar punya PENIPU awak ni rupanya.

rockers said...

hari ini dalam surat khabar berita minggu,najib razak ada mengatakan bahawa'kejatuhan harga minyak dunia menyebabkan pendapatan petronas dan negara berkurang' penyebab kepada kerajaan tidak dapat mengurangkan harga minyak terus ke harga yang sepatutnya.tapi ketika harga minyak dunia naik,pendapatan petronas dan negara bertambah,kerajaan terus menaikkan harga minyak kepada harga yang tak sepatutnya.itulah putar belit orang umno mcm bn@umno n the gang.

rockers said...

bn@umno said...
Umno boleh diibaratkan sebagai parti pembela nasib orang melayu, membela ketuanan melayu, prihatin masalah orang melayu, ambilberat kebajikan orang melayu dan bermacam-macam lagi.hey penyokong PR ape lagi yg korang nak?tak cukup lagi ke semua pembelaan yg dilakukan oleh Umno seperti di atas tu?

November 21, 2008

pasal agama islam ntah mane umno campak,melayu 2 agama orang umno kt.x agama melayu agama hadhari.

TEKONG DARAT said...

negara lain tak da petronas pun...
lagi maju dari malaysia...
korea selatsn contohnya, merdeka pun hampir2 sama tahunnya dgn malaysia....tengok laa mereka sekarang...industri pelbagai sektor maju...singapore, takda pun emas hitam ni...singapore negara kecil?....itu hanya alasan orang takda otak...perlis pun negeri kecil...apa yg ada?...bukan kutuk orang perlis...tapi bandingkan perlis ngan singapore...sedangkan malaysia, hasil bumi melampau banyaknya...tapi sebab SALAH GUNA KEKAYAAN, kita tak ke mana...pikir laa sendiri...
tak perlu nak berkokok kata bela tu bela ni,..sedangkan ekor penuh ngan tahi...itu semua cerita lama...dan akan ada orang marah bila cerita lamer dipersoalkan...
betul tak azizah?...

cikgu tomoi said...

nampaknya kawan kita si perunding memulakan langkah berani untuk bertarung hujjah secara jantan melalui sidang parlimen maya !! mari semua para bloggers!! Tak kira BN atau PR!! Tegakkan pendirian anda di atas landasan yang benar!! Sla add ID panglimaperangcyber atau cikgutomoi untuk masuk ke ruangan debat!!

cikgu tomoi said...

Tajuk debat malam ni yahoo mesengger ialah -->SUBSIDI UTK RENDAHKAN HARGA DI SABAH SARAWAK, PERLU ATAU TIDAK? sila add id panglimaperangcyber atau cikgutomoi untuk masuk ke ruangan debat!!

Firdaus AMK PKR said...

salam...dah lame xon cni..
apa khabar kawan2ku..
kelakar..
ada pencacai merangka ada 90% rakyat malaysia telah menolak PR..
perangkaan mana ya pencaci?
mana buktinya?
sila pastekan..

kelakar..
ada pencacai kata pemula tragedi berdarah 13mei ialah DAP!
salah tu pencacai,ia ialah dari MCA.mereka membawa,menunjuk dan berarak dengan penyapu selepas menang besar di salah satu kawasan di Selngor ketika itu..dengan bermaksud penyapu itu hapuskan Melayu,pencacai bleh rujuk arkib negara atau laman2 berkaitan peristiwa ini..

p/s:jgn ckp sembur..

(Firdaus-AMK-PKR)

Firdaus AMK PKR said...

ya..
bermula pada 28hb ini bermulanya kongres PKR di Stadium Melawati sehingga 30hb melibatkan seluruh bahagian2 dan negeri PKR di seluruh negara dan ini merupakan penyertaan ahli dan ketua2 bahagian yang terbesar pernah diadakan selepas PRU-12 (Tsunami Politik).

28hb-kongres AMK (Angkatan Muda KeADILan)dan sayap Wanita.

29hb-Kongres PKR dan Usul.

30hb-pergulungan dan penutup Kongres PKR.

p/s;pssssttt..tiada balingan kerusi,pergaduhan,cacian,perebutan kuasa..seperti parti itu..(paham2 jelah).

(FIrdaus-AMK-PKR)
(S/U AMK BHG)

zali said...

firdaus : tiada balingan kerusi,pergaduhan,cacian,perebutan kuasa

bererti semua main angguk-angguk geleng-geleng je la.

nak jaga status punya pasal,pro pkr semua lupa prinsip/kehendak diri sendiri dan mengorbankannya untuk kepentingan sivaji boss.

kalau disajikan taik babi sekalipun pasti akan dilahap beramai-ramai dan tak akan ada satu suara pun yang menentang...

Atuk Banjar Masin said...

Kepada rakan2,
Berilah komen yg logik dan boleh diterima akal.

Dengan memberi komen yg tidak masuk akal, ianya cuma menampak kan kebodohan diri sendiri.

putra revolusi said...

Harap budaya baling, terajang dan tumbuk yg pada mulanya manjadi trade mark kerabat BN iaitu MIC dan kemudiannya UMNO tidak berjangkit kepada mana-mana parti lain, sama ada kerabat BN maupun PR. Kita rakyat Malaysia yg bertamadun perlu menghindari budaya jakun milik MIC dan UMNO itu tidak menjangkiti hidup kita. Katakan tidak kepada budaya samseng milik UMNO dan MIC!!

Atuk Banjar Masin said...

Blogger putra revolusi said...

Harap budaya baling, terajang dan tumbuk yg pada mulanya manjadi trade mark kerabat BN iaitu MIC dan kemudiannya UMNO tidak berjangkit kepada mana-mana parti lain, sama ada kerabat BN maupun PR. Kita rakyat Malaysia yg bertamadun perlu menghindari budaya jakun milik MIC dan UMNO itu tidak menjangkiti hidup kita. Katakan tidak kepada budaya samseng milik UMNO dan MIC!!

November 23, 2008 9:46 PM


Sdr putra, sedarkah apa yg anda telah sebutkan, 'budaya jakun'.
Anda telah menyinggung perasaan 'kaum jakun'. Kerana budaya kaum jakun tidak pernah berlaku sedemikan.

Tahu kah anda siapa 'kaum jakun' di Malaysia ini?

Adakah anda pernah belajar tentang kaum jakun di Malaysia?

Pada pandangan saya anda macam tidak pernah bersekolah sahaja.

Azizahns said...

saya masih merasakan firdaus hanyalah budak mentah yang baru grade agaknya dan sangat teruja kerana terpilih memegang jwatan. sehingga akal dan pertimbangannya tidak dapat disatukan.

Unknown said...

Salam,

Kepada Firdaus AMK PKR.. hii geli aku..

Peristiwa 13 Mei dsbbkan oleh MCA?

Wah.. ini benda baru.. arkib mane tuan rujuk ni?

Arkib Al-Juburi ke?

bleh tunjukan bukti tak?

Kira AMK PKR nie bijak sejarah le..

wah.. wah..

Betul2 penipu rakyat..

jahilnya AMK PKR ni.

belagak sungguh dengan jawatannya..

tapi bodoh sejarah...

zali said...

t'sari & zizah

dari haritu saya dah pertikaikan macammana pkr boleh ambil setiausaha yang sebangang-bangang setiausaha dalam sejarah dan peradaban persatuan.

mungkin ada unsur rasuah atau kroni dalam perlantikan firdaus.

pkr sila siasat.

peon pencen said...

Sebenarnye BN dan PR sama sahaja.
Ke dua2 parti politik yg di terjaui oleh sekumpulan manusia.

BN ada baik dan ada buruk nye.
PR pun ada baik dan ada buruk nye.

CUMA!

BN sudah terbukti memerintah lebih 50 tahun nampak nyata BURUK dan baik nye.

PR baru memerintah tak sampai setahun jagung, kita masih belum nampak BAIK atay buruk nye.

Jadi bagai mana kita boleh mengatakan PR itu baik atau pun buruk?

putra revolusi said...

Sdr umno 46

Saya dgn segala rendah hati memohon maaf atas penggunaan terma 'budaya jakun' yg sebenarnya berlaku kerana salah faham dialek. Saya org Utara & bagi kami org Utara 'jakun' adalah merujuk kepada maksud 'tidak bertamadun. Ia jika ditulis menggunakan huruf kecil 'j' dan bukannya 'Jakun' yg merujuk kepada salah satu kaum Orang Asli yg ramai mendiami selatan Tanah air. Jadi, maafkan saya kerana tersasul bercakap dalam dailek Utara yg dekat dengan kehidupan saya.

Saya sebenarnya sangat menghormati Orang Asli tidak kira sama ada mereka dari puak Jakun, Senoi dsbnya, kerana mereka adalah penduduk asal Semenanjung Malaysia sebelum orang Melayu, Cina dan India berhijrah ke Semenanjung ini.

Mengenai penghinaan saudara bahawa saya tidak pernah bersekolah, saya dengan rendah diri mengaku bahawa saya tidak bersekolah tinggi dan belum lagi punya Ph D yg membolehkan saya digelar 'Doktor'. Setakat menggenggam ijazah BA atau B Sc mahupun MA seperti kebanyakan kita tentu tidak boleh dianggap bersekolah tinggi kerana ramai yg memilikinya.

perunding said...

itulah kau putra,
itu bukan budaya kaum jakun,itu budaya kaum dot dot dot sahaja.!tau

TEKONG DARAT said...

apa perkembangan debat ngan orang2 mangkuk@ayun?

peon pencen said...

Ke ujudan PAS dan PKR memerintah atau menguasai Selangor, Perak dan Kedah hanya buat sementara sahaja.

Tetapi P Pinang dikhuatiri akan terus di kuasai oleh DAP. Begitu juga dgn Kelantan akan terus dikuasai oleh PAS.

Walaubagai manapun dlm politik macam2 boleh berlaku dgn secara tiba2 yg tidak boleh di duga oleh sesiapa.

Sebenar nye, di Perak, Selangor dan Kedah, pengaruh PAS dan PKR tidak lah sehebat yg mereka anggap.

Kemenangan mereka ini semata2 kerana berlaku pergeseran dlm UMNO sebelum PRU12 yg lalu.

Jika UMNO dapat mengatasi pergeseran ini UMNO akan boleh menawan negeri2 yg telah di kuasai oleh PR itu.

Tetapi malang nye UMNO masih lagi dlm keadaan kucar kacir. Rakan2 BN nye MCA dan MIC juga berada dim keadaan yg sama dgn UMNO.

Rakyat di Sabah dan Sarawak sedang berada dlm keadaan 'wait and see'.

Rakyat di Sabah dan Sarawak juga sudah nampak bosan dgn telatah BN/UMNO. Kaum cina dan india juga sudah hilang minat untuk menyokong BN/UMNO.

Nampak nye PR ada harapan lagi berkuasa selepas PRU13 nanti jika UMNO gagal menarik minat kaum cina dan india kembali kepangkuan BN. UMNO juga kena pulih semangat rakyat Sabah dan Sarawak agar terus setia kepada BN/UMNO.

putra revolusi said...

Saya tidak berkesempatan menghadiri debat malam tadi kerana kekangan tugas. Tajuknya mengenai isu penggunaan pelbagai bahasa di papan tanda di P.Pinang. Resolusi debat boleh dilihat dalam blog panglimaperangcyber.

Malam ini tajuk debat ialah 'Hudud antara arah PAS dan sikap UMNO'. Bagi yg berminat, jom kita berdikusi jam 9 malam dengan mengaktifkan yahoo messanger anda ke panglimaperangcyber@yahoo.com.

perunding said...

saya kurang berminat utk menulis berkaitan 13 mei krn kekurangan maklumat.
izinkan saya menulis berdasarkan pengamatan kasar shj.
rata2 mengetahui kejadian tersebut berlaku selepas p/raya 10 may 1969.
gerakan (pembangkang)telah memenangi ppinang.dap juga menang diselangor dan kl.mca kalah.

tentulah perkara ini mustahil berlaku dalam sekelip mata.
kita perlu lihat renteten peristiwa
dari tahun 1960 lagi.banyak tuntutan dan desakan dari kaum C mungkin melalui mca keatas ruling parti.
pertentangan nampak lebih jelas antara dua kaum.bukan antara parti2.
ketika itu kerajaan dikuasai perikatan yg bertunjangkan umno pimpinan TARahman.
telah dikatakan kononnya rusuhan berlaku apabila DAP merayakan kemenangan mereka.
tetapi cuba kita fikirkan dgn akal yg waras.
Logikkah satu pihak yg menang sanggup merusuh?
sudah biasa kita melihat penyokong pasukan bola meraikan kemenangan mereka.
pasukan mana yg mungkin akan merusuh? tentulah yg kalah!!
jikalau mca kalah kemudian merusuh.adalah mustahil mereka akan sanggup membunuh!!
tentu ada muslihat disebalik semua cerita yg kita dengar.
DrM kaitkan dgn kelemahan pimpinan parti M ketika itu.

saya mengambil andaian secara kasarnya..begini..sekiranya ketika itu ruling parti adalah PKR dipimpin oleh Anwar.maka saya akan kata...wahai semua janganlah kita sokong PKR lagi dan Anwar hendaklah dipertanggungjawabkan krn telah terbukti kegagalan mereka memerintah dan menangani permasalah dlm negara (dlm 10 tahun ini).
dibawah pimpinan PKR,kita telah berseteru dgn Indonesia,melepaskan SIngapura,dan kini telah berlaku rusuhan.
berdasarkan bukti-bukti tersebut haruslah kita memilih parti lain utk memerintah dan jgn bagi peluang lagi kpd PKR dimasa hadapan.
itu hanya andaian kasar..
maklumat yg lebih tepat dan benar ada tersimpan di (spt makna namanya)PEACE HILL.

zali said...

putra

tolong bagi manual cammana nak masuk debat tu...

yahoo massenger dah down load dan aktif tapi nak masuk tu macammana?

semalam cuba add tapi tak boleh pun...mungkin tak kena caranya.

lastnya chat kosong je cari jodoh...he..he..

perunding said...

zali message je kat cikgu tomoi atau panglima perang cyber.
nanti dia akan invite kita.
ari tu saya pun tak tau nak masuk.
tapi kemudian message je kat cikgu tomoi.

TEKONG DARAT said...

kadang2 susah utk orang amik yg logik utk dijadikan petunjuk...
rujukan dari buku2 sekolah jugak yg jadi panduan...bukan semua ilmu sekolah itu salah...tapi sejarah adalah cerita...cerita yg buleh diceritakan oleh sesiapa...
apa lagi kita ada pengaruh...ada kuasa...mudah saja utk mempengaruhi orang yg tak nak berfikir...hmmm...

Saiful said...

Setelah yoga diharamkan, lepas ni Majlis Fatwa Kebangsaan akan mengeluarkan fatwa yg lain pula bagi menunjukkan yg mereka ni ada bekerja bukannya makan gaji buta.antara fatwa-fatwa yg akan dikeluarkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan adalah:-
a. melarang orang muslim terlibat dgn seni mempertahankan diri seperti taekuando dan karate do kerana kedua-dua seni mempertahankan diri ini tidak mempunyai unsur-unsur islam di dalamnya.
b. melarang ummat islam melakukan aerobik kerana ia tidak mencermin ciri-ciri seorang muslim.

aku cukup tak pahamlah dgn Majlis Fatwa kebangsaan yg begitu anti sgt dekat kaum wanita ni.kalau tak ada insan yg bergelar wanita maka tak wujudlah kita di dunia ni.Yoga yg biasanya dilakukan oleh wanita pun diharamkan kat malaysia sedangkan di negara islam yg majoritinya orang islam tak pun mengharamkan yoga.Malaysia sedang menuju ke sebuah negara lawak dan ditertawakan oleh orang bukan islam itu sendiri.Cukuplah setakat pemimpin Umno shj yg membuat lawak dan ditertawakan oleh negara luar, jgnlah Majlis Fatwa Kebangsaan mengikut jejak langkah Umno yg menjadi bahan ketawa media dan negara luar.

TEKONG DARAT said...

saiful...
gi jumpa mufti tanya...
tak payah nak buat andaian sendiri...

Azizahns said...

saiful... kalau nak pertikaikan sesuatu perkara pergilah bertanya kepada yang pakar. nak berhujah boleh tapi jangan sampai rosak akidah.
hati-hati dalam tutur kata.

Saiful said...

tekong darat

bukannya aku tak nak tanya mufti tapi kat malaysia ni dah bercelaru mankala agama dan politik telah dicampur adukkan.golongan mufti kat malaysia ni dah terbahagi kepada 2 dah iaitu mufti drpd BN dan mufti drpd PR.ape yg mufti drpd BN cakap dibangkang oleh mufti drpd PR dan ape yg mufti drpd PR cakap maka dibangkang pula oleh mufti drpd BN.semua mufti-mufti bertindak demikian hanya untuk survival sj untuk sesuap nasi.contohnya kau tegok JAKIM yg sepatutnya ditubuhkan untuk memartabatkan islam tapi sejak kebelakangan ni dah lain pulak jadinya.aku tegok ketua pengarah JAKIM itu sendiri pun dah nampak terang-terangan membuat sesuatu perkara menyebelahi Umno padahal.apabila pemimpin Umno buat salah ketua pengarah JAKIM diam je dan apabila PR yg buat salah maka mulalah dorang hentam pemimpin PR.mungkin ketua pengarah JAKIM ni membuat sedemikian untuk sesuap nasi bagi menyedapkan hati boss-boss yg melantik dorang drpd kalangan orang Umno.

TEKONG DARAT said...

takkan yoga pun nak politik lagi...
agak2 laa...

Saiful said...

aku rasa tak usahlah majlis fatwa kebangsaan nak berfatwa sana dan berfatwa sini yg paling penting ikut je cara hidup berasaskan al-quran dan hadis nescaya akidah takkan terpesong.

putra revolusi said...

saiful,

Sebenarnya tak ramai orang Islam yg peduli tentang fatwa ni, sama ada yg dikeluarkan oleh Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan mahupun Jawatankuasa Fatwa Negeri. Ambil saja contoh fatwa mengenai merokok. Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan pada 23.3.1995 telah mengharamkan merokok atas alasan terdapat banyak kemudaratan. Jawatankuasa fatwa negeri Kedah, Perlis, Pulau Pinang, Selangor dan Sarawak juga telah mengharamkan merokok.

Tapi cuba lihat berapa ramai antara kita yg memperdulikan pengharaman merokok oleh Majlis Fatwa Kebangsaan dan negeri-negeri itu? Tanya juga menteri-menteri kita, tokoh-tokoh politik kita tidak kira BN atau PR mengapa masih ramai di antara mereka masih merokok walaupun ada fatwa mengenainya?

Itu belum sentuh lagi soal pengharaman yg sudah jelas dalam Islam seperti arak, judi, maksiat dll, di mana Melayulah juaranya.

TEKONG DARAT said...

saiful,
kalu nak ikut quran,lagi takde yoga...

Hamba Miskin said...

PESANAN DARI CIKGU TOMOI!!

"NGO BUKAN ISLAM TIDAK SEPATUTNYA TENTANG FATWA DAN ISU GERAKAN NGO ANTI ISLAM DI MALAYSIA" adalah tajuk utama debat malam ini.. SILA PASTIKAN SETIAP PENYOKONG MENGHANTAR WAKIL MASING DAN TIDAK KETINGGALAN JUGA PEMBANGKANG!! MALAM INI JANGAN LUPA UNTUK MASUK KE SIDANG PARLIMEN MAYA JAM 9.00 MALAM. MASUK PERCUMA. SILA ADD ID panglimaperangcyber atau cikgutomoi untuk masuk ke bilik debat!!

Azizahns said...

saiful anda digalakkan persidangan maya tu

Azizahns said...

komen rashidi hassan dalam harakah daily tentang mahathir menunjukkan beliau budak mentah yang baru keluar pusat. nampak sangat kejahilan dan kedangkalan ilmu.

inilah sebenarnya sikap orang pas dan pkr yang suka buat kenyataan hentam kromo tanpa ada fakta yang jelas.

inilah juga sikap orang pas pkr yang tidak boleh dikritik dan hanya ingin dipujui-puji dan dilambung-lambung.

inilah juga contoh sikap orang pas dan pkr yang tidak mampu berfikir dengan waras.

banyak saya lihat orang pas dan pkr tak berkemampuan kerana akal fikiran tidak tajam. malahan calon-calon adun daripada pas juga bukanlah di kalangan mereka yang terpelajar.

sikap tangkap muat dan sikap hentam kromo memang terserlah dikalangan orang pas dan pkr.

TEKONG DARAT said...

betul tu azizah...
ni jugak salah satu cadangan orang bodoh...dari PAS...



Arak: Kejayaan pertama PAS di Shah Alam
Jimadie Shah Othman | Nov 26, 08 12:31pm
kemaskini 2:13pm Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) menjadi pihak berkuasa tempatan (PBT) yang pertama di Selangor - di bawah pentadbiran Pakatan Rakyat - yang akan membataskan jualan minuman keras berkuatkuasa Januari depan.

Ia telah diluluskan dalam mesyuarat MBSA hujung bulan lepas, kata sumber-sumber majlis itu kepada Malaysiakini hari ini.

Langkah ini dianggap sebagai kejayaan pertama usaha PAS - salah sebuah parti komponen Pakatan - untuk menguatkuasakan peraturan tersebut seperti mana diperkenalkan di Kelantan yang ditadbir oleh parti itu.

Sebelum ini, dilaporkan mesyuarat exco kerajaan Selangor telah menolak cadangan tersebut yang dikemukakan oleh pihak PAS.

Berikutan itu, timbul desas-desus yang mengatakan PAS akan meneruskan usahanya dengan meminta ahli-ahli majlis dari parti itu supaya mengemukakan cadangan tersebut di PBT yang mereka wakili.

Menurut sumber-sumber MBSA lagi, berikutan itu, pengeluaran lesen bagi tiga premis - kedai runcit, restoran dan kedai serbaguna 24 jam - akan disemak semula.

"Mereka perlu mengemukakan rayuan yang akan dipertimbangkan oleh jawatankuasa pelesenan yang juga dianggotai ahli MBSA," kata sumber-sumber tersebut.

Semakan semula lesen

Bagaimanapun, tambah sumber-sumber, semakan semula ini tidak melibatkan premis lain seperti hotel, kelab malam, kedai ubat Cina, pasaraya besar dan jualan oleh pemborong.

Semakan semula lesen itu akan mempertimbangkan faktor lokasi tempat ia beroperasi dan maklum balas orang awam.

Perkara itu didakwa telah ditimbulkan pertama kali kira-kira dua bulan sebelum cadangan itu diterima hujung bulan lalu, untuk menyediakan dokumen yang lebih terperinci.

Sementara itu, Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Abdul Samad ketika dihubungi mengesahkan penerimaan majlis itu terhadap cadangan yang dikemukakan seorang ahli majlis itu.

Katanya, beliau difahamkan, perkara itu telah dibincangkan dan diterima oleh wakil DAP sendiri. Cuma, tambahnya, terdapat sebahagian daripada ahli majlis daripada kalangan PKR yang menentang cadangan itu.

Bagaimanapun, Khalid berkata, setakat yang beliau tahu, PAS tidak pernah mengarahkan ahli-ahlinya mengemukakan permohonan membataskan penjualan minuman keras di negeri itu.

"Perkara ini tidak pernah dibincangkan di peringkat parti," katanya yang juga bekas timbalan pesuruhjaya PAS yang baru digugurkan minggu lepas.

Mesyuarat MPK

Ditanya tentang desas-desus seorang ahli majlis PAS yang akan membentangkan cadangan itu dalam mesyarat Majlis Perbandaran Klang (MPK) hari ini, Khalid berkata, perkara itu mungkin terilham daripada kejayaan membawa usul itu di MBSA.

Seorang ahli majlis di MPK yang juga ahli PAS Kota Raja dijangka membentangkan cadangan pembatasan jualan minuman keras di kawasan perbandaran berkenaan hari ini.

Bagaimanapun, Malaysiakini difahamkan, sehingga tamat mesyuarat pada tengah hari tadi, cadangan itu tidak dibuat.

Mengulas lanjut isu tersebut, Khalid menegaskan, apa yang dilakukan ahli majlis PAS itu “hanyalah cadangan dan bukannya tuntutan”.

Beliau berkata, ia dikemukakan bertujuan mengawal masalah sosial seperti alkoholisme yang menular di kalangan anak muda.

Katanya lagi, cadangan itu bukanlah sebahagian daripada usaha PAS menerapkan nilai-nilai Islam di negeri itu, sebaliknya bertujuan memberikan faedah kepada semua pihak tanpa mengira fahaman dan agama masing-masing.

Beliau turut menegaskan bahawa keputusan itu tidak bermaksud "pengharaman penuh", sebaliknya hanya tempat-tempat tertentu sahaja.

Reaksi PAS

"Kalau kita lihat, 7-Eleven, misalnya, merupakan pengenalan pertama alkohol kepada orang muda," katanya.

Sementara itu, ketua penerangan PAS Selangor, Roslan Shahir Mohd Sharir ketika dihubungi menafikan terdapat "rancangan kedua" (plan B) PAS untuk membataskan penjualan alkohol di negeri itu setelah gagal diterima dalam mesyuarat exco negeri itu bulan lepas.

"Tidak ada plan A atau plan B. Tidak ada pelan," katanya, apabila diminta mengulas laporan akhbar-akhbar berbahasa Cina yang menyebut PAS merancang membataskan jualan alkohol di seluruh Selangor.

Roslan, juga setiausaha akhbar kepada presiden PAS berkata, cadangan itu tidak dibincangkan di peringkat parti dan jika ada, ia inisiatif peribadi ahli majlis PAS sendiri.

Mengulas laporan cadangan exco agama Selangor dan juga pesuruhjaya PAS negeri Datuk Dr Hasan Ali yang dilaporkan ditolak oleh mesyuarat exco Selangor, Roslan berkata, tokoh PAS itu cuma ingin kerajaan melaksanakan apa yang sudah termaktub dalam enakmen jenayah syariah Selangor 1995.

Beliau juga menyelar pihak yang membocorkan keputusan mesyuarat tersebut kerana menurutnya perkara yang dibincangkan dalam mesyuarat exco kerajaan negeri merupakan rahsia.

Beliau berkata, cadangan itu bukanlah pengharaman tetapi membataskan jualannya kepada orang Islam.

"Kelantan pun tidak haram. Cuma tidak boleh beli, minum di tempat terbuka," katanya.

TEKONG DARAT said...

lagi satu berita karya orang tak sekolah....utk azizah...


Umno kalah teruk pilihan raya akan datang - Dr M
Abdul Aziz Mustafa
Wed | Nov 26, 08 | 2:18:14 am MYT
KUALA LUMPUR, 26 Nov (Hrkh) - Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad meramalkan Umno akan kalah teruk dalam pilihan raya umum akan datang. Iklan



"Ramalan saya ialah Umno akan kalah teruk pada pilihan raya umum ke-13. Mendapat sokongan daripada parti (melalui rasuah) tidak akan menjamin kemenangan dalam pilihanraya umum.

"Yang memberi kemenangan kepada calon-calon Umno dahulu ialah undi ahli bersama dengan penyokong luar, penyokong bukan Umno. Jangan fikir hanya dengan undi ahli Umno sahaja kemenangan akan diperolehi.

"Dalam pilihanraya umum ke-12 ramai ahli Umno pun tidak undi calon BN (Barisan Nasional). Dan amat ramai daripada penyokong-penyokong (bukan ahli) Umno yang undi parti lawan. Itulah yang memberi keputusan yang buruk bagi BN dalam pilihanraya umum ke-12," katanya.

Beliau mengingatkan, kelebihan undi bagi calon Umno yang menang tidak sebesar dahulu.

"Jika hanya separuh lebih sedikit daripada kelebihan kecil ini berpaling tadah dan mengundi parti lawan Umno akan kalah dimana dahulu ia menang," katanya.

Beliau mendedahkan, "orang yang terkenal menyogok wang untuk jadi pemimpin Umno, jika mereka dipilih akan menyebabkan Umno ditolak dalam pilihan raya umum".

"Rakyat tahu siapa mereka walaupun sukar bagi mendapat bukti yang mereka ini adalah perasuah," katanya.

Mengkhianati bangsa

Beliau juga memberi amaran yang keras kepada perwakilan-perwakilan Umno yang memilih pemimpin yang menyogok mereka.

"Perwakilan Umno yang menerima sogokan dan memilih orang yang dikenali sebagai perasuah, harus ingat apabila mereka memilih orang ini, mereka sebenarnya mengkhianati bangsa, agama dan negara hanya kerana sedikit wang yang akan habis dibelanjakan dalam sekelip mata.

"Kamu dan zuriat kamu akan dikutuk oleh bangsa kamu tiap kali mereka menderita kerana kamu telah jual bangsa dan negara kamu untuk sedikit wang," kata bekas Presiden Umno itu.

Dr Mahathir juga mempersoalkan kenyataan Timbalan Presiden Umno, Datuk Seri Najib Tun Razak yang berkata usaha membanteras gejala politik wang dalam Umno adalah satu proses yang memerlukan keazaman politik dan secara realistiknya tidak dapat diselesaikan dalam tempoh terdekat.

"Semasa dia (Dr Mahathir) tamat sebagai Perdana Menteri dan Presiden Umno, dia menyatakan kekecewaannya kerana gagal membanteras politik wang," kata Najib.

Mengulas kenyataan Najib itu, Dr Mahathir berkata, beliau bersetuju dengan pendapat Najib bahawa usaha membanteras politik wang perlu keazaman politik.

Bagaimanapun, Dr Mahathir mempersoalkan: "Keazaman politik siapa? Apakah keazaman politik mereka yang ingin dicalonkan dan sudah hulur wang sogokan?"

Beliau juga mempersoalkan, apakah keazaman pemimpin Umno untuk melihat parti itu bersih daripada politik kotor.

"Jika pemimpin yang perlu banteras, yang mana satukah pemimpin yang perlu berazam; pemimpin cawangankah, bahagian, Majlis Kerja Tertinggi atau Presiden parti?" soal beliau.

Laporan polis ke atas Najib

Walaupun Dr Mahathir mengakui rasuah berlaku ketika beliau menerajui Umno, tetapi beliau menyifatkannya tidak seburuk rasuah politik di dalam Umno pada masa ini.

"Ya, memang pun semasa saya dahulu sudah ada politik wang.

"Tetapi peristiwa sogokan secara terbuka dan besar-besaran sehingga ramai dalam masyarakat pandang jijik akan politik Umno tidak berlaku dahulu.

"Tidak pernah terjadi yang Presiden parti didakwa terlibat dengan politik wang melalui laporan kepada polis dan Badan Pencegah Rasuah (BPR)," katanya.

4 September lalu, bekas exco Pemuda Umno, Datuk Mazlan Harun membuat laporan kedua kepada (BPR) berhubung dakwaan rasuah membabitkan Presiden Umno, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan Najib sendiri.

Menjelaskan lebih lanjut tentang betapa buruknya rasuah politik di dalam Umno hari ini, Dr Mahathir berkata, tidak pernah Lembaga Disiplin parti itu menerima sehingga 900 laporan berkenaan politik wang.

"Tidak pernah BPR terima banyak laporan rasuah untuk pencalonan bagi jawatan dalam Umno," katanya.

Dr Mahathir mengingatkan, "membuat alasan bahawa dulu pun ada rasuah tidak menghalalkan rasuah sekarang, terutamanya rasuah terbuka dan besar-besaran".

Beliau seterusnya mengingatkan, hari ini di mana-mana juga rakyat bercakap tentang rasuah dalam pencalonan kepimpinan Umno.

"Dahulu rakyat/pengundi tidak anggap Umno sebagai parti pimpinan perasuah seperti hari ini," katanya._

al mizan - 017 7165890 said...

lagi satu kouta boleh diisi, baru tiga tu, hu

perunding said...

gambar Mata kata,
"malahan calon-calon adun daripada pas juga bukanlah di kalangan mereka yang terpelajar"

tentulah ini bukan mata PEN ANALISA POLITIK.

disini saya letak a few.(Dunselangor)
1.Dr Hassan Ali Phd USA
2.Saari Sungip Master Eng UK
3.iskandar abdul samad arkitek UK
4.Dr Abd Rani Osman
5.Dr Halaimah Ali
6.Dr Ahmad Yunos hairi
7.Dr mohammad Sallehudin Hafiz
8.Ir Mohd Hashim Hassan

senarai penuh profail calon boleh dilihat di http://pru12.pas.org.my
profail calon.

silakan tuan puan.

anonymous said...

Selangor
>> Klik pada Nama calon Untuk melihat Profil Calon..

KOD


PARLIMEN


NAMA CALON
P.093 SUNGAI BESAR DR OSMAN HJ SABRAN
P.095 TANJONG KARANG MOHAMED HANIPA MAIDIN
P.096 KUALA SELANGOR DR DZULKEFLY AHMAD
P.101 HULU LANGAT DR CHE ROSLI CHE AMAT
P.108 SHAH ALAM IR KHALID ABD SAMAD
P.111 KOTA RAJA DR SITI MARIAH MAHMUD
P.113 SEPANG IR HJ MOHAMED MAKKI AHMAD

Untuk tatapan 'si mata terbeliak' tetapi bute hati

anonymous said...

Selangor
>> Klik pada Nama calon Untuk melihat Profil Calon..

KOD


DUN


NAMA CALON
N.01 SUNGAI AIR TAWAR USTAZ AZRULKHAKIM SURADI
N.02 SABAK USTAZ SALLEHEN MUKHYI
N.03 SUNGAI PANJANG USTAZ HJ MOHD FADZIN TASLIMIN
N.05 HULU BERNAM ABDUL SYUKOR ALI
N.08 SUNGAI BURONG USTAZ ABDUL GHANI SAMSUDDIN
N.12 JERAM HAIRI@MARUJI BIN DARMO
N.15 TAMAN TEMPLER HJ MOHAMAD ABDUL RAHMAN
N.17 GOMBAK SETIA DATO' DR HASAN MOHAMED ALI
N.18 HULU KELANG SAARI SUNGIP
N.20 LEMBAH JAYA KHASIM ABDUL AZIZ
N.21 CHEMPAKA ISKANDAR ABDUL SAMAD
N.23 DUSUN TUA MOHD SANY HAMZAH
N.26 BANGI DR SHAFIE ABU BAKAR
N.29 SERI SERDANG AHMAD IDZHAM AHMAD
N.38 PAYA JARAS MOHD KHAIRUDIN OTHMAN
N.42 MERU DR ABD RANI OSMAN
N.45 SELAT KLANG DR HALIMAH ALI
N.51 SIJANGKANG DR. AHMAD YUNUS HAIRI
N.53 MORIB DR MOHAMAD SALLEHUDDIN HAFIZ
N.54 TANJONG SEPAT IR MOHD HASLIN HASSAN

Yg ni pula calun DUN PAS pula

Hoi! 'mata terbeliak' berfikir dulu sebelum bercakap, jangan jadi orang bercakap tanpa berfikir.

putra revolusi said...

azizah,

Cuma sekadar bertanya: adakah orang yg tiap-tiap malam berconference dlm blog panglimaperangcyber atas nama azizahns_ns itu adalah orang yg sama dengan anda?

Sekadar bertanya.

Azizahns said...

dimana-manapun saya tetap azizah yang sama.

saya tak perlu banyak nama.

Azizahns said...

yang disebut hanya diselangor bagaimana ditempat lain.

TEKONG DARAT said...

perunding...
memang calon pas tak banyak orang yg terer bab ilmu dunia ni...
sekolah tak habis pun...
nik aziz, takda pun degree ekonomi dari oxford atau harvard...
yg ada hanya ilmu agama yg tak relevan lansung dgn pentadbiran malaysia...mb kedah pun sama, setakat ustaz cabuk jer...
mb perak plak hanya engineer kelas tiga...huh, tak cerdik laa pemimpin PAS...

MOHD AFIQ said...

Alamak, ini tidak mencerminkan sikap kelelakian dan kepimpinan yang baik,.

anonymous said...
This comment has been removed by the author.
anonymous said...

'mata terbeliak otak sempit'
sila lawati :
PAS

Saiful said...

sebenarnya pemimpin PR dan BN semuanya tak betul.99.9% semuanya mata duitan dan bukannya nak membela rakyat pun.nampaknya rakyat terpaksalah merempat.orang politik semuanya senang-lenang belaka dan rakyat pula menderita.

bunga melati said...

puan azizah said:

"yang disebut hanya diselangor bagaimana ditempat lain"

melati said:

nak tempat lain plak... ok mcm ni lah apa kata ko paste kat sini tahap pendidikan agama pemimpin2 umNO dalam siasah ni....

nak tgk gak tahap pendidiakn agama di kalangan pemimpin2 umNO... pada aku tu yg paling penting.. klu agama no 1 yg lain tak jadi masalah... apa yg penting agama islam...kita ni umat islam kan..

btol tak azizah??

p/s: dah lama tak masuk siasah ni, skang dah siap ada ruangan parlimen maya lagi, bgs2..aku yg menghilang kerana urusan kerja...

rindu pada en zali....kui...kui...

bunga melati said...

ada lagi balaci dan anjing2 umNO yg meragui tahap pendidikan di kalangan adun2 dari parti PAS....

pelik lah, klu pencacai dan penjilat umNO nak tahu, pemimpin2 PAS pun tak kurang hebat nyer... so tak payah lah nak timbul kan isu yg lama ni... bukak hati bukak minda....

ada akai....pakai.....
ada otak jgn simpan dalam kotak....

perunding said...

kpd rakan2 tima kasih lah menambah.
kpd A Nony Mous tima kasih byk masuk kan link PAS tu.

saya menulis tiada bermaksud utk berlawan hujah dgn lawan,tidak juga utk cabar mencabar lawan.

hanya utk 'org ketiga',yg masih terbuka hati.
1.cth;pembaca yg ingin mendapatkan maklumat lebih benar(unbias)dan tepat.(cari kebenaran)

2.utk diri kita sendiri.andainya kita jumpa student universiti (org cerdik akal).kita boleh buktikan mereka kelebihan pendidikan pemimpin PAS.
kita jumpa org agama( ada iman)kita boleh tunjukan keilmuan agama pemimpin PAS.

adapun kpd lawan kita,boleh saje saya cabar mereka

berikan 10 ADUN mereka yg ada gelaran DR.
boleh campur samada dari MIC,MCA,UMNO seluruh semenanjung dan Sabah Sarawak!

Akan tetapi tiadalah saya berniat begitu.

bunga melati said...

sila...sila....

bagi tahu kepada semua org2 umNO yg ada 'DR' selain tun M hehehehehe....

amacam ada berani ke?? siap bagi talian hayat plak boleh campur org2 dari MIC, MCA dan sekutu2 umNO...
hehehehe....

saya pun bkn lah nak menilai tapi just kita saje2 compare..yg baik kita ikut yg tak baik kita tinggal kan...

tak gitu en zali... kui...kui...kui...

Firdaus AMK PKR said...

pencacai ..
anda boleh rujuk atau sekiranya anda membeli buku tentang sejarah peristiwa 13 Mei itu.
anda cari siapa yang menunjukkan Penyapu pada kaum Melayu ketika itu.
pencacai..
anda boleh repot polis dan repot pada pihak PKR atasan tentang rasuah didalam perlantikan jawatan saya.Saya dan seperti yang lain langsung xmendapat satu sen pun kami ikhlas berjuang!Saya cabar anda ZALI!!
pencacai..
hakikat tiapkali perjumpaan atau mesyuarat parti pencacai ada kecoh,kerusi terbang,bertumbuk,betul tak?
Kami tiada,kami bermesyuarah..tiada tindakan fizikal.bukan bermakna kami sekadar angguk2 geleng2.FAHAM?!
Mata Celik Otak Sempit hehe..
teka siapa blogger itu.

(Firdaus-AMK-PKR)

Firdaus AMK PKR said...

ceh adalah sorang tu yang ber`ikon` mata celik cakap sembur kata calon2 PR xbagus,xberkreadibiliti..nilah tulah..
bila saudara saya bentang dan paste nama2 calon PR yang terang menyangkal dakwaan Mata Celik tu,terus Mata Celik melenting `setakat kawasan Selangor je ke`..

p/s:ceh..nak dalih ke..nak putar belit ke..hehe alalala Mata Celik ni.

MORAL:jgn tulis dan cakap sembur je..hehe

(Firdaus-AMK-PKR)

Firdaus AMK PKR said...

Saya bagi contoh PALING DEKAT!
Datuk Seri Najib Tun Razak
Berkelulusan SPM!

Tak Percaya?
Kajilah..

p/s:mengata dulang paku serpih mengata orang dia yang lebih.

(Firdaus-AMK-PKR)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...