Wednesday, November 5, 2008

Perkuatkan rangsangan ekonomi pada negeri-negeri

Oleh Husam Musa

Di celah krisis ekonomi sedunia, apakah yang perlu dirangsangkan?

Ciri-ciri krisis ini antara lain ialah matawang turun naik tak menentu. Ringgit melemah. Ada pihak meramal ringgit turun sampai RM 3.80 berbanding satu USD. Import akan menjadi mahal. Inflasi akan naik kecuali negara dapat mengeluarkan gantian import melalui ransangan pengeluaran keperluan kita dalam negara.

Yang perlu dirangsang ialah peningkatan penggantian import dan pengeluaran domestik.Pasaran saham merudum. Bank mungkin terjejas bila pinjaman tak berbayar meningkat mendadak sama seperti kita pernah alami sekitar 90an. NPL akan menggoncang bank-bank sekali lagi.

Ekonomi melembab. Harga komoditi turun. Kesannya, pendapatan rakyat menurun. Pengganguran meningkat. Hasil negara turut terjejas.

Jangkaan Najib bahawa hasil negara tahun 2009 berkurangan hanya RM8 billion saja tentunya tak benar. Paling tidak, dengan kejatuhan harga minyak mentah, sawit dan getah, hasil negara 2009 berkurangan sekitar RM 20 billion atau lebih.

Yang perlu dirangsang ialah pewujudan peluang kerja produktif. Juga pengunaan alternatif komoditi utama kita.

Kenapa tak fikirkan kemudahan canggih dan lengkap untuk industri perikanan di Pantai Timur dan Malaysia Timur? Hasil laut kita sebahagian besar kini didaratkan di Thailand dan kita mengimport ikan yang ditangkap di perairan kita sendiri kerana kita tidak mempunyai rangsangan yang cukup dan lengkap untuk sebuah pembangunan industri perikanan yang sempurna. Aneh tapi benar.

Rangsangan yang diumumkan Najib lebih berunsurkan rangsangan politik - rumah dan sekolah(pendidikan). Lagi-lagi pengangkutan awam. Saling tak tumpah seperti pre emptive strike yang pernah dilancarkan Tun Mahathir yang berakhir dengan pembinaan sekolah rendah seakan kampus universiti di tengah hutan belantara.

Setengahnya, bumbung makmal komputer runtuh dan seribu satu macam jenaka dan sandiwara lagi. (Pre emptive itu dijadikan peluang kroni tertentu mendapat projek).

Ia tak menggambarkan daya kreativiti Najib sebagai Menteri Kewangan dinamik menggantikan Menteri sebelumnya. Stimulus amat ala kadar tanpa falsafah kukuh mendasarinya.

7 bilion (cadangan baru) dicampur 5 bilion (dari KWSP) untuk pasaran saham, RM12 bilion. Kita bimbang, wang habis, ekonomi tetap kuyup. Nanti kita kena berbelanja lagi.

Jika setiap negeri diberi peluang merangka program rangsangan ekonomi masing-masing selari dengan keperluan negara dan diberikan peruntukan RM 200 juta setiap negeri, kita hanya perlukan 2.6 billion saja dan saya yakin, kesannya berlipat ganda kerana Negeri lebih memahami apa yang berkesan untuk negeri masing-masing. Umpamanya perumahan.

Ia boleh menjadi rangsangan aktiviti ekonomi di negeri tertentu tetapi mungkin menambah 'bubble' pada negeri tertentu.

Tiba masanya stimulus seperti ini di 'empower' (diperkuatkan) sama kepada negeri-negeri. Rangsangan baru, bukan rangsangan lama diulang tayang berkali-kali.

22 comments:

anonymous said...

Thursday, November 6, 2008

Bajet tidak sah, pembentang Najib ditolak PARLIMEN,

6 November (SK) - Parlimen membuat keputusan menolak bajet tambahan yang dikemukakan oleh Menteri Kewangan Najib Razak semasa menggulung Bajet 2009 pada Selasa lalu.

Menurut Ketua Pakatan Rakyat (PR) Anwar Ibrahim, bajet tambahan yang dibentangkan oleh Timbalan Perdana Menteri itu tidak sah dan melanggar peraturan mesyuarat Parlimen.

Perkara itu berlaku kerana apa yang dilakukan oleh Najib ialah membentangkan bajet baru bukan menggulung bajet yang dibentang oleh Perdana Menteri Abdullah Badawi pada 29 ogos lalu.

“Jika ‘bajet Najib’ diluluskan maka ia melanggar peraturan kerana yang diedarkan kepada kami ‘bajet Abdullah’, dan ‘bajet Najib’ belum diedarkan.

“Jadi peruntukan perbelanjaan pertanian dan pendidikan sudah berbeza,” jelas ahli Parlimen Permatang Pauh dalam sidang media semalam.

Tambahnya, bila giliran menteri menggulung, jika tidak faham dan ada apa-apa soalan daripada ahli dewan maka menteri perlu jawab.

“Tapi apa yang berlaku, tidak pernah berlaku dalam sejarah Parlimen kita.

“Selepas satu jam dua atau tiga menyoal kemudian tutup dan lulus. Inilah sebenarnya rancangan beliau, saya dengar sendiri apa yang dikataan kepada editor,” hurainya yang merupakan Ketua Umum KeADILan.

Mengikut pengalaman beliau, katanya, perlu ada usul diedarkan untuk makluman ahli-ahli Parlimen.

Anwar pernah memegang jawatan Menteri Kewangan di zaman Tun Mahathir sebelum dipecat dalam satu kospirasi politik.

Bajet Abdullah dibahas, bajet Najib diluluskan

Sementara itu, ahli Parlimen Ipoh Timur Lim Kit Siang menganggap perbahasan dan penggulangan yang dijalankan di sebelah pagi semalam dan kelmarin adalah membuang masa kerana itu adalah pembentang bajet baru Najib.

“Tambahan 700 juta ini merupakan bajet baru dan mesti dibentangkan kepada Parlimen sebelum diluluskan,” tegasnya yang juga merupakan ahli Parlimen Ipoh Timur.

Namun, katanya, apa yang dilakukan oleh Najib adalah sesuatu yang sangat pelik kerana dua bulan lepas ‘bajet Abdullah’ dibahasakan, tetapi hari semalam, ‘bajet Najib’ yang diluluskan.

Akibat tekanan daripada PR yang diketuai oleh Anwar tentang perkara terbabit, akhirnya, persidangan Parlimen semalam terpaksa ditangguhkan lebih dua jam bermula 12.15 tenggah hari semalam.

Pada jam 2.30 petang, apabila mesyuarat disambung semula, Timbalan Speaker Wan Junaidi Tuanku Jaafar membuat keputusan bahawa ‘bajet Najib’ itu tidak sah dan melanggar peraturan.

Oleh itu, perbahasan Bajet 2009 disambung hanya membenarkan perbahasan peruntukan yang dibentangkan oleh Perdana Menteri pada 29 Ogos lalu dan tidak menerima pakai selain pandangan dan hujah yang dibentangkan oleh Najib semalam.

Pada Selasa lalu, Najib yang juga Menteri Kewangan mengumumkan pakej rangsangan ekonomi bernilai RM700 juta dalam usaha mengukuhkan lagi daya tahan negara semasa menggulung pembentangan bajet 2009.

Sementara itu, dalam sidang media selepas mesyuarat ditangguhkan, Anwar penjelaskan setiap pindaan yang hendak dibuat di Parlimen mesti diberitahu dua hari sebelum isu tersebut dibahaskan.

“Kalau hendak membuat pindaan hendaklah diberi notis dua hari, ia ada dalam perkara 66 (15) yang menyatakan pindaan dikehendaki diberitahu sekurang-kurangnya dua hari dan ada usul diedarkan.

Perangai Najib membahayakan negara

Beliau turut melahirkan rasa bimbang dengan senario yang berlaku, di mana bakal Perdana Menteri itu mengabaikan peraturan dan undang-undang dalam pembentangan bajet.

“Jika perkara ini berterusan, ini akan membahayakan negara kerana beliau mengabaikan perkara yang penting,” katanya.

Turut hadir dalam sidang media tersebut ialah Penasihat DAP dan Setiausaha Agung Pas Kamarudin Jaffar.

Dalam pada itu, Kamarudin berkata, tindakan Najib ini adalah satu petanda buruk kepada negara.

Ujarnya ini kerana beliau masih belum memegang jawatan Perdana Menteri tetapi sudah berlagak dan cara beliau menyalahi undang-undang.

Beliau berkata demikian, ketika mengulas tindakan Najib tidak membenarkan sesiapa mencelah untuk mendapat penjelasan sewaktu menggulung bajet 2009.

Terdahulu pada sebelah pagi, ketegangan dan suasana panas di Dewan Rakyat berterusan sehingga memaksa Wan Junaidi menangguhkan sidang selama dua jam.

Beliau berkata, Speaker akan mempengerusikan mesyuarat pada sesi petang bagi menjelaskan mengenai Bajet 2009 yang dibentangkan sebelum ini serta sumber kewangan sebanyak RM700 juta selepas mendapat penjelasan daripada Kementerian Kewangan.

Sebelumnya, ahli Parlimen PR berkata mereka keliru dengan angka yang diumumkan Najib semalam dengan angka yang diumumkan Abdullah yang ketika itu memegang jawatan Menteri Kewangan semasa membentangkan Bajet 2009.

Pada Selalu lalu, kesemua ahli Parlimen PR memulaukan ucapan penggulungan Najib mengenai perbahasan Bajet 2009 selepas beliau tidak memberi laluan selama satu jam di peringkat awal untuk mengemukakan soalan.

Mereka bertindak keluar dan tidak masuk semula sehingga Najib habis berucap.

Sumber: Suara Keadilan
Posted by AMK Melaka at 1:14 PM

perunding said...

bravo..

Azizahns said...

TANAH MERAH, 5 Nov -- SUMBER UTAMA ... Penduduk Kampung Peralla 2 di sini, menggunakan air Sungai Peralla untuk mandi dan membasuh pakaian kerana ketiadaan bekalan air bersih di kampung itu.
Kira-kira 1,000 penduduk di kampung itu yang rata-ratanya penoreh getah, telah 20 tahun menjadikan sungai itu sebagai penyambung kelangsungan hidup.

anonymous said...

November 6, 2008

SIAPA PENGKHIANAT BANGSA?- Malaysiakini.

"No money no talk" ....- Malaysiakini.

Saya sebenarnya bukan minat sangat nak baca cerita-cerita tentang pemimpin UMNO ini.Tetapi, selagi ISA masih ada, mahu tidak mahu, terpaksa juga mengikuti perkembangan parti yang didakwa sudah mengidap "Alzheimer" ini kerana hanya Parti inilah satu-satunya yang masih mempertahankan kegunaan ISA.(MCA,GERAKAN,MIC juga sudah menyebut supaya review atau mansuhkan ISA)

Kes 1.

Kisah terbaru, ialah kisah bagaimana UMNO bahagian mencalonkan dan mengundi pemimpin yang menawarkan diri untuk mengisi jawatan-jawatan tertentu , untuk pemilihan March depan.
Bila pembantu YB Ku Li kata " ketua bahagian minta duit antara RM500- RM1500 untuk setiap undian" saya yakin pengikut dan semua peminat UMNO yang baik-baik(jika ada) pun turut benci sama dengan pendedahan ini.Kenapa tidak? Rakyat menyerahkan sepenuh keyakinan, kepercayaan dan taat setia kepada ketua bahagian supaya memilih pemimpin yang mampu membawa kebaikan untuk seluruh rakyat Malaysia.Tetapi, jika wang yang dijadikan ukuran untuk pemilihan pemimpin tersebut.... maka habislah segala nilai-nilai murni yang sepatutnya menjadi asas pada pemilihan itu.

Kes 2

Seorang bekas tahanan ISA selama 5 tahun, ketika ingin mendapatkan pekerjaannya disebuah Jabatan Kerajaan, telah di beritahu bahawa beliau,yang pernah ditahan dibawah ISA, tidak boleh mendapatkan semula pekerjaan yang telah ditinggalkan selama 5 tahun lalu kerana beliau telah dianggap seorang pengkhianat.Seorang bekas tahanan ISA yang ditahan tanpa sebarang bicara selama 5 tahun,telah dituduh sebagai pengkhianat. Dia telah mengkhianati siapa?

Siapakah sebenarnya yang menipu rakyat? Siapakah sebenarnya yang mengkhianati rakyat?

http://lailagmi.blogspot.com/
Posted by kerabu at 11/06/2008 01:52:00 PM

Azizahns said...

kalau dah macam hindraf tu memang patutpun kena tahan isa.

zali said...

zizah...

kami tak kisah hidup miskin...
kami tetap sokong pas...nanti buleh masuk surga...

duit haram kerajaan kami tak heran sebab anak cucu kami semua kerja kerajaan dan depa huloq tiap bulan...

bujet mesra rakyat untuk kami pun kami tak mahu...kami lebih mesra dengan nuar...

kami juga sokong hindraf...saudara kami.

takbirr!

TEKONG DARAT said...

pompuan sundal macam azizah nak sumbat mana?

zali said...

zizah bukan sundal tapi mak awak yang menyundal dapat awak yang panggil dia sundal.

anonymous said...

Thursday, November 6, 2008

Ex-gratia: Salleh Abas , lima bekas hakim kanan terima RM10.5 juta

KUALA LUMPUR: Bekas Ketua Hakim Negara, Tun Salleh Abas dan lima bekas hakim kanan yang lain menerima bayaran ex-gratia dengan jumlah keseluruhan RM10.5 juta sebagai pampasan atas pemecatan mereka pada tahun 1998 yang lalu.

Pembayaran ex-gratia itu diumumkan Perdana Menteri pada April lalu sebagai menghargai sumbangan bekas hakim-hakim yang dipecat dalam krisis kehakiman tersebut dan merupakan langkah kerajaan memulihkan semula kewibawaan badan kehakiman.

Bekas hakim terlibat selain Salleh ialah Tan Sri Azmi Kamaruddin, Tan Sri George Edward Seah Kim Seng, Tan Sri Wan Hamzah Mohd. Salleh, Allahyarham Tan Sri Eusoffe Abdolcadeer dan Allahyarham Tan Sri Wan Suleiman Pawanteh.

Sumber: mSTAR
Posted by AMK Melaka at 4:55 PM

anonymous said...

Khamis, 2008 November 06

BURSA SAHAM RUNTUH RANTAH – BERITA PALSU ?

PETALING JAYA: Bursa saham di seluruh Asian runtuh rantah hari ini.

Kelmarin Bursa Saham di Jalan Tembok telah jatuh lebih dari 5%.

Bursa Kopsi di Korea Selatan jatuh 6.6%.

Hang Seng Index jatuh 6.41%.

Taitex di Taiwan jatuh 5.66%
.
Nikkei Jepun jatuh 5.46%

Singapura ST Index tahuh 3.61%

Shanghai Inkex Konposit jatuh 2.5%

Hanya BURSA SAHAM KUALA LUMPUR SAHAJA YANG TERUS NAIK …. kah kah kah…

Bursa Saham Kuala Lumpur naik dari 900 ke 889.59 mata…. kah kah kah

Bursa Saham Kuala Lumpur naik 23.73 mata atau 2.59%.... kah kah kah

Hangus hancur terbakar lingkup coplot gubrak ngandak ....tinggal habuk duit KWSP 5 bilion ringgir kerana burasa saham kita terus melonjak naik…. kah kah kah.... kah kah kah.... kah kah kah....

NEGARA TIDAK ADA MASAALAH EKONOMI - EKONOMI KITA TIDAK MELESET - Najib Razak Menteri Keduitan Kedua ( Menteri Keduitan Pertama You Tahu Siapa?...kah kah kah)


Dicatat oleh Tukar Tiub pada 4:46:00 PM

anonymous said...

Rasuah dan Umno, dari sudut pandang Sayuti Omar

04 Nov 2008 8:48AM

Oleh Mohd Sayuti Omar

RASUAH dalam Umno diperkatakan dimana-mana saja. Fenomena ini memburuk dan menghanyirkan parti Melayu itu. Saking kuat dan hebatnya percakapan mengenai rasuah menyebabkan seolah-olah Umno sebuah parti rasuah, bukan parti Melayu lagi.

Umno jadi institusi rasuah, bukan lagi bertaraf sekolah atau kolej tetapi sudah sampai ke taraf universiti. Umno sebuah universiti rasuah!

Akar umbi rasuah dalam Umno berlaku pada atau ketika pemilihan pemimpin di semua peringkat.

Kerana ingin tempat dan kedudukan ahli Umno sanggup melakukan rasuah, beri dan terima. Rasuah berlaku dari sekecil-kecil perebutan jawatan hinggalah ke peringkat tertinggi.

Bezanya di cawangan nilai rasuah kecil berbanding diperingkat kebangsaan.

Di cawangan rasuahnya berupa pemberian material kain atau makanan seperti pelikat, batik jawa, gula, biskut atau membelanja makan mee di restoran atau teh tarik dikedai mamak atau warung wak Jawa.

Ahli mesyuarat tingkat peringkat cawangan akan dirasuahkan dengan cara begitu. Manakala diperingkat bahagian pula nilai meningkat sedikit.

Perwakilan akan diberikan wang seratus dua menjelang pemilihan peringkat bahagian.

Sebelum itu perwakilan dirasuahkan dengan lawatan sambil belajar, atau melancung (termasuk melacur sekali) ke luar negeri, Phuket, Medan, Bantam atau paling jauh di Jakarta.

Tahap rasuah itu menjadih lebih besar dan grand lagi bila sampai di peringkat nasional, dalam pemilihan pucuk pimpinan parti.

Perwakilan bukan lagi diukur setakat seratus dua tetapi ribuan ringgit. Tempat dibawa untuk lawatan bukan lagi di Indonesia atau Thailand, tetapi sampai ke London, Australia dan Makkah.

Tidak hairanlah kalau ahli Umno menjadikan musim pemilihan sebagai musim untuk mencari rezeki tersepak serta melancung ke luar negeri atau kawasan.

Pernah seorang perwakilan memperolehi pendapatan sehingga RM50,000 pada satu musim pemilihan peringkat kebangsaan.

Bayangkan betapa lumayan dan senangnya perwakilan berkenaan, boleh memiliki Proton baru secara bayaran tunai.

Cerita dan pengakuan ini bukan dongengan tetapi realiti dalam parti bernama Umno yang dulu ianya ditubuh dengan menggunakan wang dan titis peluh rakyat marhaen.

Sekali dengar tidak logik bagaimana perwakilan mendapat sebanyak itu! Macam dibuat-buat hendak burukkan parti Melayu itu saja.

Formula bagi perwakilan itu mendapat sebanyak itu senang saja dan ini dipraktikkan oleh kebanyakan perwakilan yang celit huruf dan celit komputer.

Misalnya kalau ada pertandingan untuk sesuatu jawatan itu melibatkan lima calon (Naib Presiden misalnya) senang-senang perwakilan berkenan akan memperolehi RM5,000 dari setiap calon.

Kalau lima calon jumlahnya RM25,000. Mereka bukan ambil dari satu calon saja tetapi dari semua calon.

Itu untuk Naib Presiden, belum dicampur dengan Majlis Tertinggi Umno. MT ada 25 jawatan, yang bertanding melebihi 50 orang.

Bayangkan kalau daripada satu calon mereka memperolehi RM1,000 ini bermakna sudah RM50,000.

Jumlah itu tidak termasuk rasuah untuk jawatan-jawatan lain Ketua Pemuda, Ketua Wanita atau Ketua Puteri dan juga pendapatan rasuah di peringkat cawangan dan bahagian!

Jadi pendapatan sebanyak RMN50,000 tadi adalah perkara yang tidak mustahil bahkan satu pendapatn dikira sedarhana bagi seseorang perwakilan yang licit dan tahu mengeksploitasikan keadaan.

Sebab itu bagi ahli Umno mereka suka kalau tiba musim pemilihan. Sudah terlekat dalam kepala (menjadi mind set) mereka musim pemilihan musim mencari rezeki dan pendapatan tambahan.

Ahli Umno sudah menjadikan musim pemilihan sebagai masa untuk mereka mengorbankan pemimpin parti. Seolah-olah mereka menyertai Umno hanya untuk mendapatkan manfaat berkenaan.

Seorang bekas ahli Umno dalam sebuah bukunya menyenaraikan harga untuk merebut ketua cawangan ialah antara RM2,000 hingga RM3,000.

Nilai ahli jawatankuasa bahagian pula RM5,000 hingga RM10,000. Manakala nilai untuk jadi Ketua Bahagian ialah RM30,000 hingga RMN50,000 ribut. Angka ini adalah dipraktik dan dilalui sendiri oleh bekas ahli Umno berkenaan.

Kalau diperingkat terendah sudah berjumlah ribuan ringgit bayangkan bagaimana kalau di peringkat kebangsaan tentu angkanya menelan jutaan ringgit. Berdasarkan kepada pengalaman itu jadi tidak mustahil perwakilan akan memperolehi sehingga RM50,000.

Pendedahan yang dibuat oleh calon Presiden Umno 2008, Tengku Razaleigh Hamzah yang mana ada bahagian meminta RM1 hingga RM2 juta sebagai jaminan untuk mencalonkannya menunjukkan keadaan rasuah dalam Umno sudah parah. Itu setakat untuk mencalonkan saja belum lagi upah atau rasuah untuk undi.

Permintaan rasuah sudah tidak sembunyi-sembunyi lagi tetapi ia dilakukan secara terus terang. Kerana itulah benar bagaimana kata Rais Yatim, jawatan tertinggi dalam Umno wajar dibuka tender.

Sesiapa yang mempunyai banyak wang boleh memiliki jawatan menerusi bidalan. Siapa yang membidal dengan cara tertinggi dialah akan memilik jawatan.

Mengambil kira pendedahan Tengku Razaleigh tadi cubalah kira berapa banyak dibelanjakan oleh Mohd Najib Razak untuk mendapat 143 pencalonan.

Berapa banyak digunakan oleh Muhyiddin Yassin. Berapa banyak pula digunakan oleh Mukhriz Mahathir, Khairy Jamaluddin dan Khir Toyo. Yang pastinya pencalonan itu tidak datang percuma melainkan setelah dibeli ataupun dirasuahkan.

Apakah ahli Umno suka-suka dan mencalon Najib dan yang lain-lain itu percuma begitu saja? Mustahil.... mustahil.... dan mustahil... Yang pastinya setiap bahagian yang mencalonkan mereka tentu mendapat imbuhannya atau pun dijanjikan imbuhan.

Manakala mereka yang tidak dicalon atau tidak cukup pencalonan bukan tidak merasuah, tetapi nilai rasuah mereka tersangatlah kecil.

Untuk membuang penyakit rasuah dalam Umno ini bukan mudah lagi. Rasuah sudah jadi kenser dalam Umno, tidak ada penawar.

Hanya satu cara sahaja bagi memperbaiki Umno ialah dengan memusnahkannya. Umno sudah jadi lembu yang terkena penyakit kuku dan mulut, di mana ia tidak boleh dipulihkan melainkan kena musnahkannya. Bawa ke tepi lubang dan tembak!

Orang Melayu termasuk ahli Umno yang sayangkan Umno kena berusaha memusnahkan Umno. Biarkan parti itu kalah, hilang kuasa untuk sesuatu tempoh. Selepas itu berusahalah membangunkannya dengan titik peluk seperti tatkala ia wujud di dunia ini.

Itu saja cara, cara lain sudah tidak ada. Tanpa pemusnahan cara begitu Umno akan terus hilang dan lenyap dari muka bumi ini. Kehilangan Umno tidak bermakna Melayu akan hilang itu hanya mitos orang-orang yang bebal saja!

* Penulis dilahirkan di Kampung Gual Nibong, Gual Periok, Pasir Mas Kelantan pada Feb, 1960. Mendapat pendidikan dan pengalaman kewartawanan di Indonesia awal tahun 1980-an. Berkecimpung dalam dunia kewartawan/penulisan buku politik sejak lebih 20 tahun. Sehingga kini telah menghasilkan lebih 45 buah buku politik semasa. Antara buku yang menjadi sebutan "Anwar Ibrahim: Mimpi dan Realiti, "Sumpah dan Airmata Reformis Bangsa:,"Saya Mahafiraun", "Hitam Putih: Darul Arqam" dan lain-lain. Blog beliau boleh dilayari di msomelayu.blogspot.com - Pengarang

TEKONG DARAT said...

aik,
melayu laknat cuba mempertahankan kesundalan seseorang...yer laa, kedua2nya melayu laknat...macam anjing...ramai2 berani yer...
jom turun kl tengok sapa pondan...
zali melayu laknat!!!pttuihh!!
aku dah cakap, bagi contoh yg aku mintak hari tu...kalu ngko berjaya, aku blah dari blog ni...banyak saksi tau benda yg aku mintk dari ngko tu...ngko tak bagi pun...komen macam2, apa pun takdak...yer laa, anjing menyalak bukit laa kan...bukit ni tak runtuh, gi salak bukit lain...ptuihh!!!

bn@umno said...

tekong darat

jgn tunjukkan kepondanan ko kat sinilah.menyampah aku.aku tau ko ni berani hanya kat internet je tapi kalau berdepan tu terus kejut telor.buat malu jer.

Azizahns said...

ZALI TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN PADA SAYA WALAUPUN TAK KENAL TAPI ATAS PERJUANGAN AGAMA DAN BANGSA KITA SOKONG ANTARA SATU SAMA LAIN.

TAPI MALANGNYA MASIH ADA ORANG MACAM tekong darat. mulut busuk sejahat hatinya yang busuk.

PALING heran ... kenapa penyokong yang kononya pejuangkan agama (PAS DAN PKR) mulutnya busuk-busuk belaka. MUNGKIN KAH DAP DAH BAGI MAKAN B***

Unknown said...

tolak Al-Quran dan hadis adalah memperjuangkan Islam, memperkecilkan hukum Allah swt seperti tidak memakai tudung, bersalaman lelaki perempuan bukan muhrim, meletak kalungan bunga di patung(tugu), menyelitkan hiburan yang menampilkan artis-artis perempuan yang tidak menutup aurat dan ada juga sesetengahnya berpakaian yang memberahikan ketika program-program kerajaan adalah contoh perjuangan Islam. merobohkan masjid dan surau termasuk dalam perjuangan Islam. menghina ulama dan membelakangkan teguran juga termasuk dalam perjuangan Islam. nak jadi ketua atau pegang jawatan? takpe dalam perjuangan Islam boleh rasuah utk menang jawatan. boleh ambil duit rakyat bila dah berkuasa takpa tak salah dalam perjuangan Islam. memisahkan agama dan politik pun adalah sebahagian daripada perjuangan Islam.

tapi kalau ikut Al-Quran dan sunnah setakat yang aku belajar tak pernah tgk pun. mungkin ada dalam kitab terbaru lagi dari Al-Quran kot?
kitab islam hadhari...

Unknown said...

Rasulullah s.a.w. telah meninggalkan umatnya sejak empat belas abad yang lalu, iaitu satu tempoh yang agak lama, sepeninggalan baginda sebenarnya telah memberikan banyak input mengenai Islam dalam bentuk yang mudah difahami, apatah lagi umat hari ini yang boleh disifatkan sebagai golongan manusia yang mudah untuk memahami sesuatu, kerana mereka semakin cerdik.

Namun begitu, apa yang sepatutnya diharapkan dari umat ini ialah bagaimana mereka boleh menjadi individu-individu yang terbaik dalam segenap aktiviti atau agenda harian hidup mereka, kerana peluang dan kesempatan untuk mereka menggarap khazanah ilmu peninggalan baginda Rasulullah s.a.w. terbentang luas, sepatutnya mereka boleh jadi lebih baik dibandingkan umat terdahulu, sama ada di kalangan para sahabat, tabiin dan generasi selepas itu.

Tetapi apa yang dapat dilihat di kalangan umat Islam hari ini, mereka semakin menjadi lemah tidak keharuan, jumud (beku) cara berfikirnya, malah ada yang tersasar jauh daripada ajaran Islam sebenar, akibat tidak duduk dalam majlis-majlis ilmu atau bersama dengan golongan yang mampu mengingatkan mereka kepada Allah SWT.

Benarlah apa yang disabdakan oleh baginda Rasulullah s.a.w., bahawa akan datang satu masa (dianggarkan masa itu ialah pada hari ini), ramai di kalangan umat Islam menjauhkan diri daripada golongan ulama (tidak mahu memperdalami ilmu agama), tindakan mereka itu sebenarnya telah mengundang kemarahan Allah, dan Allah timpakan tiga bala ke atas diri mereka, iaitu Allah akan menarik segala sumber keberkatan dalam usaha/pekerjaan yang dilakukan, mereka akan diperintah oleh para pemerintah yang zalim dan mereka akan meninggalkan dunia ini dengan tidak membawa walaupun secebis iman dalam diri mereka.

Justeru, tidak hairanlah jika mereka bertindak sesuatu yang menyalahi ajaran agama Islam, akibat daripada menjauhkan diri daripada ulama yang merupakan pewaris nabi-nabi, malah mewarisi tugas, kerja, peranan nabi-nabi dalam menyampaikan kebenaran untuk menyeru manusia seluruhnya menerima Islam sebagai satu-satunya agama yang diperakui Allah SWT.

Sehubungan itu, baginda Rasulullah s.a.w. ada menegaskan dalam sebuah hadisnya yang bermaksud : Bagi orang yang mempelajari ilmu-ilmu agama, mereka akan berhadapan dengan (tiga) golongan yang mencabar keilmuan mereka, iaitu golongan yang menyeleweng daripada kebenaran agama Islam lagi melampaui batas-batas agama, golongan yang mencipta agama baru dan golongan yang jahil tentang Islam, tetapi cuba mentafsirkan Islam mengikut kepala mereka.

Jelas daripada apa yang ditegaskan oleh baginda, sesungguhnya bagi mereka yang benar-benar komited dengan Islam, berusaha untuk menyampaikannya kepada orang lain, tetapi pada masa yang sama akan berhadapan dengan golongan-golongan yang disifatkan oleh baginda sebagai anti kepada Islam yang mesti dibendung dengan apa cara sekalipun , lebih-lebih lagi golongan pemerintah.

Kenapa tidak, kerana golongan-golongan tersebut boleh memudaratkan akidah, pegangan, kepercayaan yang dianuti oleh orang-orang Islam yang lemah cara berfikirnya, dibimbangi akan mendatangkan musibah yang berpanjangan pada masa akan datang.

Kenyataan baginda di atas telah disebut seribu tahun yang lalu, tetapi ia dianggap segar dalam minda umat Islam yang sayangkan agama mereka, ini kerana golongan yang menyeleweng daripada kebenaran agama Islam lagi melampaui batas-batas agama semakin berleluasa dalam masyarakat, ia dapat dilihat dengan tindakan para pengusaha atau pengamal perfileman yang menerbitkan filem-filem yang dianggap tersasar jauh daripada kebenaran Islam dan sekaligus melampaui batas-batas agama Islam yang suci daripada sebarang bentuk penyelewengan.

Begitu juga dengan golongan yang mencipta agama baru, seperti lahirnya golongan yang mengaku menjadi nabi selepas Nabi Muhammad s.a.w., seperti Kahar Ahmad, Ayah pin dan lain-lain yang masih aktif dengan penyelewengan mereka yang sepatutnya dihukum sebagai terkeluar daripada agama Islam, namun penguatkuasaan ke atas mereka masih berada pada jalan buntu yang belum dirungkai.

Ini termasuk penyelewengan golongan yang cuba mentafsirkan Islam, sedangkan mereka sebenarnya jahil mengenainya, ia dapat dilihat seperti tindakan golongan liberisme, pluralisme, sisters in Islam dan lain-lain yang jelas menunjukkan kejahilan mereka mengenai Islam, tetapi cuba mentafsirkan Islam yang jelas menyimpang jauh daripada landasan Islam sebenar.

Yang dibimbangkan, jika golongan-golongan berkenaan tidak dibendung dengan kadar segera oleh pihak berkuasa, lambat laun akan mempengaruhi umat khususnya di kalangan golongan remaja yang longgar ikatan dan hubungan mereka dengan Islam, kerana golongan-golongan berkenaan tidak pernah berdiam diri daripada berperanan untuk menyatakan pandangan mereka mengenai Islam mengikut acuan mereka yang tidak selari dengan islam yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w.

bn@umno said...

firdaus

jgn ko dok berdakwah kat sini kalau setakat ilmu pengetahuan islam ko hanya standard sekolah rendah je.lagipun ko ni pandai cakap je tapi ko pun bukannya mengamalkan ajaran islam.kalau setakat cakap, aku pun bolehlah.salah satu sebab aku cakap ko ni bukan mengamalkan ajaran islam sebab ko suka ni suka memaki,menghina,menggunakan perkataan yg lucah dan kesat terhadap parti pemerintah.itu hanyalah salah satu sebab je dan belum lagi aku huraikan semuanya.

perunding said...

salam.
orang mukmin akan merasakan dosa(biarpun kecil) itu seperti sebuah gunung nak menhempap kepala..
orang fasiq menganggap dosa(biarpun besar) itu seperti lalat yg singgah dimuka..dikipas larilah ia.
renunglah sendiri..

bunga melati said...

oh abang zali...

nampak nyer ade pasangan dari umNO iaitu jijah dan en. zali... aduh!!

ko tak pernah tgk cerita 'bersamamu' ke?? kata en zali ni peminat no 1 tv3 suku, sampai hancing kene kencing, tapi tak kan tak pernah tgk rancangan tu??

ko minggu ni, tgk dari negeri mana yer.. jgn main hentam jer.. kadang benda depan mata tak nampak yg jauh nampak... en zali bukak mata bukak minda...

kepada jijah... jgn lah tak nak ngaku yg dalam negeri BN pun byk lagi yg miskin, PAS kat kelantan tak sampai 30 tahun pemerintahan, tapi BN dah separuh abad jijah dan en zali...

agak2 ko mana yg lagi hina...

perunding said...

berbalik kepada kisah air paip oleh cikgu zizah.

tidak dinafikan tanggapan orang sekarang terutama yg tinggal dibandar,bahawa paip air adalah petunjuk kepada pembangunan..sekiranya tiada ,mundurlah rasanya..

juga air yg bersih..kita dibandar merasakan itulah satunya sumber yg bersih..(maklumlah sungai kelang kita mcm teh tarik mamak.)

namun senario terbaru ramai yg tinggal di KL(terutamanya)sanggup mencari air alternatif(air bukit,air mata air )di hulu langat,ulu yam dll .
air tapisan 20 sen seliter dibeli dekat vending machine juga sangat laku..
jualan filter juga sangat laku utk dipasang pada paip di rumah.
semuanya kerana air paip sangat dikhuatiri kualitinya.
bab kata orang..mati ikan kalau bubuh air paip terus ke aquarium tanpa dirawat.
manakala di kelantan air dari sumber perigi,mata air dan sungai adalah dingin,sejuk,bersih dll.
ia disalurkan ke dalam rumah menggunakan paip.(bukan punggah dgn baldi mcm zaman dulu)

tidak pernah kita dengar keracunan rakyat kelantan sebab dek air..sebaliknya
pernah tak dengar budak sekolah keracunan susu bantuan sekolah
tajaan kerajaan dot dot dot.

sebab tu agaknya tawaran kpd rakyat kelantan tak laku..
study dulu sasaran anda (dalam perniagaan mahupun dalam politik)

Firdaus AMK PKR said...

adakah anda tahu?
Najib merupakan pemimpin lepasan SPM..

adakah anda tidak ragu-ragu??
saya berasa amat ragu-ragu Najib memegang jawatan Menteri Kewangan ini merupakan jawatan kementerian yang paling susah dan mencabar!

adakah anda tak terfikir sebelum ini?
Mungkin Najib akan menjadi menteri kewangan yang paling teruk dan terburuk dalam sejarah politik negara!

tunggu..

(Firdaus-AMK-PKR)

Mesra Sokmo said...

PAS baru 20 tahun tapi UMNO diKelantan 30 tahun siapa lebih lama? Tak hairan kalau rakyat Msia ada yg makan siput Khizir. UMNO yang berbudi bahasa tolong jengok mereka ini. Kesian ....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...