Tuesday, September 13, 2011

Caj 6% prabayar, kerajaan berdrama lagi

Kerajaan Barisan Nasional sekali lagi dilihat berdrama apabila caj enam peratus cukai perkhidmatan telefon prabayar ditangguhkan selepas dihebohkan selama beberapa hari.

Akhbar utama pro-Umno, Utusan Malaysia menjadikan tajuk kejayaan penanguhan pelaksanaan caj itu di muka hadapan, dengan berita lanjut yang memberi gambaran positif kepada kerajaan dan Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak.

Umno dan penyokong termasuk beberapa kumpulan dan blog memperlihatkan penentangan terhadap rancangan itu sejak mula diumumkan minggu lalu.

Menteri dari parti pemerintah itu turut mempersoalkan caj itu secara terbuka sejurus cadangan itu diumumkan.

Utusan Malaysia juga meletakkan tajuk Bantah Caj 6% Prabayar di muka hadapan pada keluaran 9 September lalu, memberi gambaran pendirian Umno dan kerajaan.

Kerajaan sebelum ini dilihat berdrama apabila bertindak menangguh kenaikan harga petrol RON 95 dengan meneruskan subsidi, selepas isu itu menjadi hangat di media selama beberapa hari.

Tindakan mengenakan caj enam peratus itu jelas satu beban yang besar kepada pengguna utamanya yang merupakan pelajar dan golongan berpendapatan rendah, menimbulkan risiko kemerosotan sokongan dalam pilihan raya umum akan datang.

Kos hidup melibatkan pelbagai barangan dan perkhidmatan kini meningkat dan kerajaan telah pun membenarkan kenaikan tarif tenaga elektrik beberapa bulan lalu.

Pembangkang walau bagaimanapun terus melahirkan rasa tidak puas hati dengan cukai perkhidmatan yang dikenakan, walaupun menyambut baik penangguhan itu.

Pemuda PAS dalam satu kenyataan hari ini mendesak cukai itu dihapuskan dan menggesa kerajaan memikirkan mekanisme cukai yang lebih berkesan terhadap penyedia perkhidmatan dan pengguna.

Menurut Pemuda PAS, sistem cukai seperti dilaksanakan kini memberi kesan negatif paling utama kepada golongan berpendapatan rendah, pengguna utama perkhidmatan prabayar.

Ketuanya, Nasrudin Hassan dalam kenyataan itu turut menggesa cukai perkhidmatan yang dinilai tidak adil itu dimansuhkan dalam bajet 2012 yang akan dibentangkan bulan depan.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...