Friday, September 30, 2011

Menegak Agama Membela Bangsa: Sejarah perjuangan kemerdekaan PAS

"Setelah mencapai kemerdekaan sampailah kita kepada peringkat perjuangan mengisi kemerdekaan, dari sini bermulalah peringkat kedua perjuangan kita, peringkat jangka panjang perjuangan PAS.

"Sebagai sebuah parti yang berideologi, kita berazam hendak mengisi kemerdekaan itu dengan ideologi kita sendiri, iaitu ideologi Islam atau Islamisme. Kita percaya dengan Islam sahajalah negara kita dan umat kita dapat dibawa ke arah keselamatan dan kebahagiaan yang sebenar-benarnya.

"Dengan lain-lain perkataan bahawa tugas kita yang terpenting sesudah tercapainya kemerdekaan ialah berikhtiar supaya undang-undang dan peraturan yang diamalkan dalam masyarakat dan dalam pemerintahan negara, sesuai dengan apa yang diperintahkan Allah. Dengan itu barulah ada nilainya Islam itu sebagai agama pembimbing hidup kemanusiaan." - Prof Zulkifli Mohamad

Menegak Agama Membela Bangsa: Perjuangan PAS 1951-1970
Oleh Dr Ismail Said
Buku Harakah, 2011.

Buku Menegak Agama Membela Bangsa: Perjuangan PAS 1951-1970 ini amat relevan dengan perkembangan semasa politik tanah air, semasa kita masih meraikan ulangtahun kemerdekaan dan menyaksikan perdebatan hangat menilai semula sejarah negara.

Hasil kajian akademik Dr Ismail Said ini merakamkan sejarah awal PAS, menjelang kemerdekaan daripada penjajah Inggeris dan perjuangan getir tahun-tahun awal selepas merdeka.

Buku ini menceritakan perjuangan PAS di bawah pemimpin-pemimpin awal Haji Ahmad Fuad Hassan, Dr Haji Abbas Alias dan Dr Burhanuddin al-Helmi.

Hasil kajian yang dikemukakan dengan mudah menjawab dakwaan bahawa hanya parti nasionalis Umno dan sekutunya sahaja yang memperjuangkan kemerdekaan, atau mereka sahaja pejuang tulen kemerdekaan.

Buku ini menjelaskan bagaimana asas kesedaran Islam telah membina perjuangan Islam untuk memerdekakan tanah air daripada penjajahan Inggeris, dan gandingan kesedaran Islam dan semangat membela bangsa memperkukuhkan perjuangan PAS pada tempoh awal kemerdekaan negara.

Dapatan pengkaji ini memperlihatkan semangat Islam dan Melayu yang kukuh dalam diri setiap pemimpin awal PAS itu, seperti yang dicatat dalam perlembagaan parti.

Dengan tegas sekali, pemimpin-pemimpin PAS terbabit memperjuangkan agama Islam dalam mengisi kemerdekaan negara, dan kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa negara yang merdeka ini.

Turut dirakamkan ialah perjuangan getir PAS menghadapi beberapa pilihan raya awal, berdepan dengan tekanan dan sekatan oleh pemerintah termasuk ditahan tanpa bicara.

Banyak iktibar boleh diperolehi daripada kisah perjuangan pemimpin-pemimpin terawal PAS yang terakam dalam buku ini, menjadikannya sebuah karya yang terus relevan dan bacaan penting kepada ahli-ahli PAS.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...