Tuesday, January 29, 2013

PAS jangan biar DHPP dimonopoli

Kumpulan penyokong PAS bukan Muslim, yang kini menikmati kedudukan selesa sebagai Dewan Himpunan Penyokong PAS, DHPP, perlu dinilai semula kedudukannya supaya tidak mencetuskan masalah pada masa depan kepada PAS.

DHPP yang diketuai Hu Pang Chow itu melonjak naik dengan pantas, daripada sekadar kelab penyokong bukan Muslim kepada sebuah dewan dalam tempoh yang singkat.

Kewujudan DHPP sebagai satu sayap yang rasmi itu bermakna dewan ini secara rasmi menjadi suara bagi penyokong bukan Muslim PAS, dan diiktiraf sebagai wakil dan suara tunggal penyokong bukan Muslim.

Dewan itu, yang setakat ini kelihatan dikuasai hampir sepenuhnya oleh Hu yang telah lama rapat dengan PAS, menampakkan pengaruh yang agak besar, sehingga mampu mengkritik parti dengan lantang tanpa berdepan dengan risiko yang biasa dihadapi pengkritik parti dari dalam.

Malah, Hu juga pernah mencetuskan satu kejutan besar apabila mengkritik kerajaan negeri Kelantan berhubung isu pelaburan ke negeri yang telah dikuasai PAS selama lebih daripada 20 tahun itu.

Tindakan-tindakan Hu selama ini menunjukkan satu pengaruh besar yang dimilikinya melalui penglibatan lamanya bersama PAS dan kedudukan sebagai ketua DHPP yang sehingga kini kelihatan dikuasai sepenuhnya oleh beliau, tanpa sebarang saingan dari dalam.

Pengaruh dimiliki Hu dan DHPP ini kelihatan melebihi kadar kedudukan sayap itu dalam PAS, yang keahlian dan kekuatan sebenarnya masih belum dapat dinilai dengan tepat.

Sesetengah pihak dalam PAS melihat kedudukan Hu ini memberikan beliau bargaining chip yang cukup besar untuk membuat tuntutan, dan segala yang disuarakan beliau itu tidak dapat tidak akan dilihat sebagai mewakili penyokong bukan Muslim PAS.

Keadaan sekarang membolehkan Hu dan DHPP - yang dilihat masih tidak benar-benar mewakili keseluruhan penyokong bukan Muslim PAS -mengambil kesempatan daripada sentimen semasa dalam PAS dan keperluan pada masa ini untuk menarik undi bukan Muslim.

Dalam suasana Pilihan Raya Umum ke-13 semakin hampir, pelbagai tuntutan boleh dikemukakan, dengan berbekalkan DHPP dan penyokong bukan Muslim sebagai satu bentuk jaminan.

Pada tahun 2011, Hu menuntut satu kerusi diberikan di setiap negeri kepada calon bukan Muslim, tuntutan yang menggambarkan keyakinan yang semakin kuat di pihak Hu dan DHPP.

PAS dilaporkan bakal meletakkan lebih ramai calon bukan Muslim dalam Pilihan Raya Umum ke-13 nanti, tindakan yang membuka ruang kepada pelbagai tuntutan lagi daripada DHPP pada masa akan datang.

Tanpa menafikan sumbangan yang telah dan mampu diberikan oleh DHPP, PAS perlu memastikan pengaruh dimiliki Hu dan juga DHPP dikenakan semak dan imbang yang sewajarnya, agar sayap ini tidak mengenakan pengaruh yang tidak sewajarnya kepada parti.

2 comments:

Anonymous said...

Lebih baik letak calon bukan Islam yg condong kpd Islam dr ambil melayu yg tolak Islam!

Hamdan Rukun said...

HE!HE!HE!

BODO PUNYER ANON. SIAPA TOK GURU DIA GAMAKNYER?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...