Monday, January 7, 2013

Drama kesilapan kira undi DAP

Kekecohan melibatkan kesilapan pengiraan undi pemilihan jawatankuasa tertinggi DAP telah menarik respons yang dijangkakan daripada Umno dan penyokong.

Seperti dijangkakan juga, tuduhan hipokrit atau cakap tak serupa bikin menghujani parti DAP yang mendakwa mewakili masyarakat berbilang kaum itu.

Apapun jawapan yang diberikan oleh DAP, kes ini sukar untuk ditutup begitu sahaja, memandangkan kekuatan persepsi dalam permainan politik.

Episod ini mencetuskan persoalan besar ekoran plotnya yang seperti sebuah drama.

Kesilapan yang kemudian membawa Zairil Khir Johari ke Jawatankuasa Eksekutif Pusat DAP selepas pembetulan jelas sekali satu contrived coincidence yang sukar untuk diterima.

Kedudukan Zairil sebagai orang kuat Setiausaha Agung Lim Guan Eng dan ketua pegawai eksekutif badan pemikir kerajaan negeri tidak boleh diabaikan.

Kesilapan yang didakwa DAP itu telah membantu dalam mencapai dua perkara yang dilihat penting; kemasukan orang kuat setiausaha agung ke jawatankuasa tertinggi dan meletakkan seorang Melayu ke kedudukan itu, walaupun kelihatan sebagai satu token minority.

Kerosakan yang dihadapi DAP akibat kesilapan pengiraan undi ini juga lebih kecil berbanding faedah yang dapat diberikan kepada pihak yang berkepentingan, dan pengakuan kesilapan itu juga boleh menenggelamkan isu yang mungkin menjadi isu sebenar, sekiranya tidak dilihat dengan lebih mendalam.

Selepas kekalahan calon-calon Melayu dalam pemilihan DAP yang lalu, kes ini menambahkan lagi kerosakan kepada DAP ekoran perkembangan yang dilihat sebagai sangat tidak realistik ini.

Hal ini mendedahkan lagi sifat DAP sebagai sebuah parti yang paling dinastik dan tertutup, tuduhan-tuduhan yang sering dilemparkan kepada parti pemerintah terutama Umno.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...