Monday, January 14, 2013

Kalimah Allah: Kenyataan syura PAS disambut baik

Walaupun disifatkan sesetengah pihak sebagai terlambat, kenyataan rasmi Majlis Syura Ulama PAS menegaskan kalimah Allah tidak boleh dijadikan kata ganti kepada tuhan dalam kitab agama lain seperti yang menjadi polemik sejak lebih dua tahun lalu.
 
"Kalimah Allah adalah kalimah khusus yang Allah menamakan diri-Nya Allah. Kalimah itu tidak boleh diterjemahkan ke dalam mana-mana bahasa dunia kerana tidak menepati kehendak sebenar dari kalimah ini. Demikian juga tidak boleh kalimah asing hendak diterjemahkan kepada kalimah Allah."

"Oleh kerana itu, menterjemah kalimah God atau Lord dari mana-mana kitab agama bukan Islam kepada perkataan Allah tidak dibolehkan kerana ianya salah dari segi makna dan salah guna, tidak menepati kehendak sebenar yang boleh membawa kekeliruan yang nyata. Oleh kerana itu ia hendaklah dicegah," tegas kenyataan itu, yang ditandatangani Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Datuk Dr Haron Din.

Kenyataan diterbitkan semalam itu boleh disifatkan kenyataan akhir daripada PAS, daripada badan pembuat keputusan tertinggi, berhubung isu kalimah Allah yang mencetuskan debat yang telah menjejaskan PAS dari sudut politik dan kredibilitinya sebagai pemimpin umat.

Rata-rata intelektual Muslim yang selama ini tidak bersetuju dengan sikap politik PAS yang kelihatan samar-samar dalam hal ini menyambut baik kenyataan terbaharu PAS ini.

Pendirian ini dilihat sebagai satu konsensus ilmuan Islam tempatan, dan penegasan pendirian PAS ini diterima baik sebagai penetapan pendirian PAS yang sewajarnya.

Pendirian ini juga dilihat sebagai pendirian yang sepatutnya diambil oleh PAS sejak awal, dengan tidak membiarkan kenyataan longgar yang boleh ditafsir secara luas menjadi kenyataan yang dikeluarkan oleh parti.

Kenyataan ini boleh menyelesaikan debat dalaman dan di peringkat nasional berhubung pendirian PAS dalam hal ini, yang sebelum ini dikatakan bersetuju membenarkan kalimah Allah digunakan sebagai ganti nama tuhan dalam Injil berbahasa Melayu.

Berdasarkan pendirian ini, yang "memperjelaskan maksud" kepimpinan PAS, PAS sebenarnya menegaskan bahawa ia tidak bersetuju dengan penggunaan kalimah Allah dalam kitab agama lain, tetapi menegaskan kalimah itu tidak boleh disalah guna.

Kenyataan asal PAS itu telah ditafsirkan sebagai membenarkan penganut agama lain menggunakan kalimah Allah seperti yang dituntut mereka, kekeliruan dan manipulasi yang sepatutnya boleh dielakkan sejak awal sekiranya PAS menyatakan pendirian dengan lebih jelas dan tegas.

Kenyataan "boleh tetapi jangan disalah guna" terlalu longgar dan agak lari daripada tajuk sebenar, dan lebih bersifat politik dengan menyediakan ruang yang luas untuk penafsiran.

PAS masih berdepan kempen negatif pesaing politik bertujuan menunjukkan ia berdolak-dalik atau mengubah pendirian, tetapi bagi PAS, kenyataan dari majlis syura ini telah membantu menjernihkan keadaan dan memulihkan imej parti dalam kalangan umat Muslim yang beranggapan negatif terhadap PAS ekoran pelbagai dakwaan salah terhadapnya.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...