Tuesday, April 24, 2012

Selebriti dan perang moral parti politik

Dakwaan skandal Menteri Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah Datuk Shafie Apdal dengan selebriti Zahida Rafik menjadi berita hangat merentasi ruang liputan politik dan hiburan di media negara ini.

Kebelakangan ini, ruang berita politik turut dipenuhi liputan melibatkan penggiat budaya popular yang semakin ditarik dan mendekati ruang politik.

Perkembangan ini semakin menjadi kebiasaan menjelang Pilihan Raya Umum ke-13 yang memerlukan parti-parti politik membina imej dan persepsi untuk tujuan menarik sokongan.

Pertemuan politik dengan budaya popular ini telah memunculkan satu persaingan yang melibatkan kelebihan moral, dengan kelompok parti-parti Pakatan Rakyat mendakwa memiliki kelebihan moral (moral high ground) dalam isu ini.

Sisi ini semakin dijadikan modal utama dalam meningkatkan kempen negatif terhadap parti pemerintah Umno, yang dilihat kurang disertai selebriti bertudung atau selebriti yang telah "insaf."

Dengan barisan selebriti seperti Bob Lokman, Sham Kamikaze, Catriona Ross, Aisyah dan sebagainya yang sering membawa mesej keinsafan dalam ucapan-ucapan mereka, PAS, parti PR yang banyak menerima sokongan selebriti berjaya mengukuhkan lagi sisi kelebihan moralnya.

Sama ada benar atau tidak, satu bentuk hujah yang mudah dikemukakan oleh ahli dan penyokong PAS dalam isu ini ialah artis yang menyertai Umno lebih rendah moral.

Selain populariti yang membentuk imej mesra dan kelebihan populis, PAS - dan juga PR - juga mendahului dalam persaingan dalam menampakkan kelebihan moral dalam kalangan selebriti yang menyertai parti tersebut.

Umno kelihatan dapat menyaingi dari sudut populariti ekoran kaitan selebriti popular seperti Lisa Surihani, Afdlin Shauki, Harun Salim Bachik dengan parti itu, tetapi kelebihan dalam persaingan moral kelihatan dimiliki PAS.

Dakwaan skandal Shafie dengan Zahida yang telah pun mendatangkan kesan negatifnya walaupun tidak dibuktikan, ekoran penyebarannya di blog dan jaringan sosial di internet.

Perkembangan ini menambahkan lagi ruang persaingan moral yang sering lebih bersifat superfisial dalam ruang sosial dan politik di Malaysia.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...