Monday, April 30, 2012

Bersih 3.0: Beberapa perspektif terpilih di media

Kesan limpahan daripada protes Bersih ketiga Sabtu lalu masih dirasakan oleh kedua-dua pihak penggerak Bersih dan pemerintah Barisan Nasional.

Berbanding dua Bersih sebelum ini, Bersih 3.0 kelihatan lebih seimbang dari segi kesan untung ruginya kepada kedua-dua pihak.

Selain liputan media Barat yang rata-rata negatif kepada pentadbiran Najib, liputan dan komentar dalam negara lebih pelbagai dan turut memperlihatkan pandangan kritikal terhadap Pakatan Rakyat dan petubuhan bukan kerajaan Bersih.

Berikut beberapa tulisan terpilih di media dari pelbagai perspektif berhubung isu-isu sekitar Bersih 3.0:

Catatan Sejarah 28 April - Hishamuddin Rais, Malaysiakini, 26 April, 2012:

"Budaya melawan telah mengampuh seluruh negara. Budaya menentang kezaliman menjadi cool dan trendy. Budaya memperlekeh United Malays National Organisation telah menjadi fesyen untuk yang tua dan muda. Yang tinggal bersama United Malays National Organisation hanya yang 'poyo' dan kaki bodek."

Bersih 3.0 is Jumping the Gun - Kapil Sethi, The Malaysian Insider, 13 April, 2012:

"Now that most of their demands have been met for Bersih to insist that unless they are met within a timeframe of their choosing or they will take to the streets immediately smacks of a political vendetta."

Hasut Media Asing Burukkan Malaysia - Pak Selamat, Malaysian Digest, 26 April, 2012:

"Khabarnya, kali ini, pemimpin-pemimpin Bersih 3.0 akan memastikan keadaan menjadi benar-benar genting. Malah mereka bersedia mengorbankan peserta iaitu penyokong mereka sendiri dalam demonstrasi ini demi mencapai matlamat untuk menghuru-harakan negara kerana pilihan raya semakin hampir. Mereka mengharapkan momentum kemarahan rakyat akan terus meningkat selepas itu sehingga pilihanraya menjadi benar-benar panas."

Let's Tell the Main Story of Bersih 3.0 - Kee Thuan Chye, Malaysian Digest, 29 April, 2012:

"Let us not cloud the issue. The people have spoken. Will those in authority choose to listen or merely harp on the ugly incidents?" 

Did Bersih Walked Into the BN's Trap? - Syed Jaymal Zahiid, Free Malaysia Today, 28 April, 2012:

"Today’s untoward incident gave them just that – the political ammunition to invalidate Bersih’s demands and strengthen accusations that it never had intentions to improve the election system." 

Libertarian Cergas Ko-opt Penyertaan Melayu - A Kadir Jasin, The Scribe A Kadir Jasin, 28 April, 2012:

"Saya yakin kedudukan istimewa A Samad Said sebagai sasterawan Melayu yang terkenal dan perwatakan beliau yang lemah lembut telah berjaya dimanfaatkan oleh golongan libertarian untuk menarik penyertaan Melayu ikutan."

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...