Thursday, August 18, 2011

Kuasa ketiga dan cabarannya terhadap perjuangan Islam

Oleh HAYKAL HASHIM

Kemunculan kumpulan politik yang memakai label kuasa ketiga selepas Pilihan Raya Umum ke-12, dengan calon-calon seperti Malik Imtiaz Sarwar dan diterajui Raja Petra Kamaruddin menunjukkan satu perkembangan yang semakin merancakkan politik Malaysia.

Dua kelompok besar gabungan Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat kini mempunyai pencabar selain musuh tradisi masing-masing.

Pada masa yang sama, Datuk Zaid Ibrahim juga sekarang memimpin sebuah parti yang akan dibawa ke arah perjuangan liberal seperti yang diyakini beliau.

Tokoh-tokoh ini seperti yang diketahui ramai berpendirian liberal dan semestinya tidak selari dengan perjuangan gerakan Islam di negara kita yang diterajui PAS.

Perkembangan kedatangan kuasa ketiga ini dalam pentas politik negara membimbangkan sekiranya difikirkan dengan mendalam kesannya untuk jangka panjang.

Biarlah sekiranya ada kerjasama dengan parti dan kumpulan terbabit, kerjasama dihadkan dan dijelaskan pada hal yang dipersetujui sejak awal lagi.

Parti dan kumpulan terbabit mungkin tidak akan bertembung dengan PAS dalam pilihan raya akan datang, dan mungkin terus pada pilihan raya seterusnya.

Ini disebabkan sasaran pengundi yang berbeza antara parti liberal itu dengan parti Islam, PAS.

Parti Kesejahteraan Insan Tanah Air (Kita), dan Gerakan Kebebasan Sivil Malaysia (MCLM) mensasarkan konstituensi bandar dan masyarakat majmuk yang lebih mudah menerima agenda-agenda mereka.

Masyarakat yang menjadi sasarannya ialah yang menerima kebebasan tafsiran liberal yang mengutamakan kebebasan individu.

Kemunculan Parti Kita dan MCLM meramaikan lagi tokoh-tokoh liberal bergiat dalam medan politik Malaysia dan bertanding dalam pilihan raya, selepas ramai terlibat dalam PKR.

Bertanding dalam pilihan raya membuka jalan untuk mereka menjadi wakil rakyat dalam Parlimen dan terlibat dalam pembuatan undang-undang.

Mereka juga, dengan menjadi wakil rakyat berkemampuan mengetengahkan suara-suara yang sebelum ini berada di pinggir.

Kegiatan mereka sebagai pemimpin juga membolehkan suara mereka sampai kepada masyarakat dengan lebih meluas dan berkesan kerana liputan media yang mereka terima.

Apa yang mereka sampaikan tentulah idea-idea liberal yang tidak selari atau bertentangan dengan apa yang diperjuangkan oleh gerakan Islam di negara kita.

Zaid, ketua Parti Kita baru-baru ini mengulas isu Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) dan sebuah gereja Metodis di Selangor dengan mengatakan tindakan Jais itu bertentangan dengan Artikel 11 Perlembagaan Persekutuan.

Selepas PKR dan DAP, golongan liberal dapat lebih ramai wakil dalam Kita dan MCLM, yang akan merebut kerusi dalam Parlimen Malaysia.

Malaysia sudahpun melihat aktiviti liberal yang banyak dan pelbagai di negara kita. Aktiviti mereka dan apa yang mereka tuntut adalah berdasarkan tafsiran Barat dalam hak asasi manusia.

Kebebasan ini termasuk bebas memilih melaksanakan agama atau tidak, yakni menolak kuasa pihak berkuasa agama dalam peraturan melibatkan meminum arak, berzina (termasuk sama jantina), dan sebagainya.

Bagi mereka, semua ini hak asasi manusia yang mesti mengatasi apa sahaja peraturan. Mereka menganggap tindakan pihak berkuasa agama itu sebagai “moral policing” yakni melakukan tugas polis moral.

Termasuk dalam hal ini ialah kebebasan beragama yang Malik Imtiaz bergiat aktif dalam mempertahankan.

Kumpulan ini bergerak selari dan seiring dengan kumpulan seperti Sisters in Islam yang menuntut persamaan hak wanita dengan lelaki menurut tafsiran yang bukan bersumberkan Islam.

Ini bukan bermaksud mereka bekerjasama dalam setiap hal, tetapi matlamat akhir mereka tidak jauh berbeza antara satu sama lain.

Kita pasti masih ingat episod imam wanita Amina Wadud yang menggemparkan suatu ketika dulu. Ini disokong oleh Sisters in Islam yang yakin dengan tafsiran yang membenarkan tindakan itu.

Mungkin ramai yang tidak melihat kaitan antara setiap satu kes tersebut tetapi semua itu bergerak dalam satu kerangka, satu tafsiran idea Barat yang bertentangan dengan penerimaan masyarakat kita, dan apa yang diperjuangkan gerakan Islam seperti PAS.

Gerakan Islam PAS perlu bersedia menghadapi cabaran-cabaran ini, yang semakin sukar dan menuntut kekuatan yang tinggi sebagai individu dan secara jamaah sebagai gerakan Islam.

Haykal Hashim ialah nama samaran seorang pembaca SiasahDaily.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...