Thursday, August 11, 2011

Tangani segera kemelut Pasti an-Nur Puchong

Oleh IBNU AHMAD

Saya menulis luahan ini setelah tidak dapat menahan lagi rasa marah dan meluat menyaksikan kemelut Pasti an-Nur, sebuah Pasti di Puchong, Selangor.

Pasti itu sekarang seolah-olah menjadi tebusan dalam krisis melibatkan pengurus Pasti tersebut dengan Dewan Pemuda PAS Puchong.

Saya tidak mahu tulisan ini dilihat menyebelahi sesiapa, tetapi saya minta penyelesaian segera kemelut Pasti tersebut.

Eloklah saya tidak ceritakan butirnya, tetapi cukuplah saya katakan hubungan buruk kedua-dua pihak kini menjadi ancaman yang boleh merosakkan institusi pendidikan yang kita sebagai ahli PAS banggakan ini.

Masalah ini sudah berlarutan lama dan nampaknya seperti tidak ada usaha serius pihak yang lebih atas untuk menangani misalnya dengan mengambil alih pengurusan buat sementara.

Saya sedih melihat kemelut berpanjangan ini boleh berlaku dalan sebuah jamaah yang memperjuangkan Islam dan ketika kemenangan besar yang dijanjikan sudah hampir di depan mata.

Sekiranya ujian yang dihadapi sekecil ini tidak mampu kita hadapi, bayangkanlah sekiranya ditimpa ujian yang lebih besar kelak.

Apa yang paling menyedihkan saya ialah kanak-kanak kecil tidak berdosa di Pasti itu sedang menjadi mangsa politik dalaman parti, yang masih gagal diselesaikan secara baik dan berhemah.

Saya mohon dan merayu kepada pemimpin yang lebih tinggi, di peringkat negeri dan pusat yang membaca tulisan saya ini agar segera bertindak untuk membantu memperbaiki keadaan.

Kemelut Pasti ini bukan juga yang paling besar, tetapi sebahagian daripada kemelut lebih besar yang melanda PAS Puchong sejak sekian lama.

Kalau dulu kita berbangga dengan perjuangan kita yang berlandaskan Islam dan lantang mengecam segala tindakan Umno yang buruk, tetapi hari ini kita sendiri malu melihat apa yang berlaku pada kita.

Banyak isu melibatkan sikap ego yang akhirnya mencetuskan gejala berpuak-puak dan saling syak dengan satu sama lain perlu ditangani segera, dan diselesaikan dengan semangat Ramadhan yang mulia ini.

Ibnu Ahmad ialah pembaca SiasahDaily.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...