Tuesday, November 30, 2010

PRU 13: Walaupun yakin, Najib masih berdepan risiko tersilap langkah

Selepas membentangkan bajet yang memberi beberapa ganjaran kepada rakyat dan disusuli kemenangan dalam pilihan raya kecil Galas dan batu Sapi, kerajaan Barisan Nasional pimpinan Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak kelihatan yakin untuk menghadapi pilihan raya umum akan datang.

Tinjauan-tinjauan yang menunjukkan kembalinya sokongan Melayu dan masalah menimpa parti-parti pembangkang menambahkan lagi keyakinan itu.

Pada masa sama, pembukaan keahlian BN dijangka meluaskan sokongan pada Pilihan Raya Umum ke-13 nanti, walaupun hasil selepas itu masih belum dapat dijangka.

Walau bagaimanapun, keyakinan Umno dan BN ini juga telah mendorongnya tersilap langkah dalam beberapa hal yang kritikal.

Dalam keghairahan menggunakan bencana alam di Kedah untuk kepentingan politik, pemerintah telah mengundang murka Sultan Kedah apabila menuduh kerajaan negeri tidak membantu.

Najib juga dilaporkan menolak nasihat bekas Perdana Menteri Tun Mahathir Mohamad supaya menara 100 tingkat tidak dibina sekarang.

Dua contoh kesilapan ini mendedahkan keangkuhan Umno dan BN yang tidak mengambil kira suara rakyat terbanyak.

Dalam kes Kedah, Umno menambahkan rasa marah rakyat kepada parti pemerintah itu dengan tuduhan buruk terhadap kerajaan negeri itu. Lebih menambahkan kemarahan, sekitar masa yang sama, rakyat Kedah mengingati peristiwa Memali.

Menara 100 tingkat yang kuat diperjuangkan kerajaan BN itu mendapat tentangan ramai rakyat yang ketika ini dihambat dengan pelbagai kenaikan kos sara hidup.

Menara yang tidak dapat dihubungkan dengan manfaat kepada rakyat terbanyak itu menimbulkan pelbagai tanda tanya tentang tujuannya, dan siapa yang akan paling mendapat manfaat.

Keyakinan Najib untuk menghadapi pilihan raya tidak secara mudah dapat ditafsirkan kepada kemenangan.

1 comment:

Anonymous said...

Menang kat Batu Sapi ceritanya lain, customer saya warga Indon tetiba dapat KPT Biru dan dibawa ke Batu Sapi untuk undi, entah berapa ribu lagi Indon dapat KPT ntah untuk undi hantu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...