Friday, November 26, 2010

Kenapa Zaid keluar parti, dan haluannya selepas ini

Isu ideologi merupakan perkara yang agak kurang menjadi subjek laporan dan perbincangan dalam politik Malaysia, dengan nada wacana yang lebih cenderung mewarnakan pihak-pihak terlibat kepada baik dan jahat.

Walau bagaimanapun, ideologi politik ialah satu alat yang mampu memberikan kita pemahaman untuk menilai permainan politik, melihat hal yang lebih dalam berbanding yang muncul di permukaan.

Isu dominasi Umno, pakatan-pakatan pemerintah dan pembangkang sehingga kepada penilaian terhadap tokoh-tokoh memerlukan pengetahuan tentang ideologi untuk membolehkan pemahaman yang lebih mendalam.

Tidak terkecuali dalam hal ini ialah isu Datuk Zaid Ibrahim dan Parti Keadilan Rakyat yang menjadi cerita besar sejak beberapa bulan lalu. Kini, timbul cerita tentang kuasa ketiga yang dilihat mampu menggugat Pakatan Rakyat dalam Pilihan Raya Umum ke-13 nanti.

Di bawah ialah artikel mengenai persaingan dalam pemilihan kepimpinan PKR yang ditulis menjelang pemilihan baru-baru ini, menjelaskan kedudukan Zaid dan kumpulan-kumpulan lain dalam PKR.

Perang Azmin-Zaid dan masa depan PKR
Oleh Haris Zalkapli

Pemilihan jawatan timbalan presiden Parti Keadilan Rakyat, PKR telah pun mencetuskan drama yang hebat, lebih awal daripada yang dijangka, sebelum calon-calon disempurnakan pencalonan mereka untuk bertanding.

Kenyataan sokongan yang dibuat oleh sekumpulan wakil rakyat PKR baru-baru ini mencetuskan suasana yang tidak menyenangkan, bukan sahaja dalam kalangan ahli parti tetapi juga pemerhati politik dan penyokong Pakatan Rakyat.

Kenyataan bersifat preemtif oleh penyokong Azmin Ali terhadap Datuk Zaid Ibrahim itu menunjukkan wujudnya politik kelompok yang kuat dalam PKR, dan keazaman satu kumpulan untuk mentakrif dan menguasai perjuangan dan kepimpinan parti.

Kenyataan kumpulan Azmin itu bukan sesuatu yang mengejutkan kerana hanya mengesahkan lagi apa yang telah diperhatikan sejak sekurang-kurangnya pilihan raya kecil di Hulu Selangor.

Drama yang dicetuskan itu menunjukkan permainan politik seperti yang dikenali dalam politik parti negara ini masih terus hidup, walaupun dalam parti yang mendakwa membawa nilai-nilai yang lebih baik.

Perkembangan terbaharu ini menunjukkan persaingan pemimpin-pemimpin dan kumpulan-kumpulan dalam PKR sentiasa wujud, dan menegaskan lagi peranan penting ideologi dan pendekatan politik dalam parti itu.

Perbezaan-perbezaan melibatkan aliran ideologi dan gaya politik ini membezakan kumpulan-kumpulan dalam PKR, dan menjadi faktor utama dalam pelbagai isu, daripada penyingkiran Zulkifli Noordin hingga pemilihan Zaid untuk bertanding di Hulu Selangor.

Secara umumnya, tiga kumpulan besar bersaing dalam usaha mentakrif dan menguasai perjuangan PKR iaitu kumpulan yang sebahagian besarnya bekas Umno yang diwakili Azmin, kumpulan liberal dan berhaluan kiri diwakili individu seperti Tian Chua, Elizabeth Wong dan juga Zaid dan kumpulan Melayu Muslim diwakili Mustaffa Kamil Ayub.

Persaingan kumpulan ini dapat diperhatikan daripada mereka yang dijangka bertarung untuk jawatan timbalan presiden.

Ketiga-tiga kumpulan berusaha mengukuhkan pengaruh melalui Datuk Seri Anwar Ibrahim, pemimpin berkuasa dalam PKR yang memutuskan banyak keputusan.

Sejak penubuhan sebagai Parti Keadilan Nasional, persaingan kumpulan berbeza ideologi telah berlaku, dengan kumpulan berlatar belakang gerakan Islam seperti Abim menjadi yang pertama ditolak.

Kelompok berlatar Islam pada masa itu menjadi antara inner circle utama dalam kepimpinan parti itu, tetapi mempunyai perbezaan besar dengan kumpulan berhaluan kiri dan liberal dan sebahagian aktivis reformasi.

Pada masa kini, persaingan paling sengit melibatkan kelompok yang secara umumnya dipimpin Azmin dengan kumpulan liberal yang berhasrat menaikkan Zaid, tokoh yang menjadi harapan kumpulan liberal untuk memimpin PKR pada masa depan.

Hasil daripada persaingan untuk jawatan timbalan presiden ini akan menentukan bentuk dan perjalanan PKR dalam menghadapi pilihan raya akan datang dan seterusnya menempuh masa depan.

Kumpulan liberal dilihat mempunyai kekuatan pada masa ini, sebahagiannya disebabkan kejayaan mereka menasihati dan mendesak Anwar dalam beberapa isu, paling berprofil tinggi melibatkan penyingkiran Zulkifli, Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu.

Mereka juga mampu membawa perjuangan PKR keluar daripada garisan Anwar, menjadikan PKR parti liberal sebenar, tanpa perlu berselindung atau cuba kelihatan mewakili semua.

Hal ini menimbulkan persoalan tentang pendirian Anwar sebagai pemimpin PKR, berhubung siapa yang direstuinya untuk menjawat jawatan timbalan presiden. - politikpop.com

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...