Monday, November 22, 2010

Ahli terbuka BN: Pakatan Rakyat perlu hadapi realiti

Usaha meluaskan sokongan oleh Barisan Nasional dengan memperkenalkan ahli terus dan bersekutu mendapat respons yang pelbagai daripada pemerhati.

Bagi pihak Pakatan Rakyat, mereka mendakwa tidak bimbang dengan perubahan itu kerana melihat perubahan itu sebagai tanda BN yang semakin tidak mendapat sokongan.

Dari satu sudut, pandangan ini ada benarnya kerana dengan keahlian yang ramai dalam parti komponen utama, sukar untuk dibayangkan tuntutan ini akan muncul.

Umno, MCA, MIC, Gerakan dan parti-parti komponen yang menarik untuk disertai memungkinkan isu keahlian terus dan bersekutu tidak timbul, kerana komponen-komponen utama kukuh dan mendapat sokongan.

Walau bagaimanapun, penyertaan dalam parti terbabit kurang tarikannya, sehingga mencetuskan keperluan membuka keahlian.

Hal ini menjadi lebih penting dalam usaha memenangi sokongan ramai pada pilihan raya umum dan menghadapi serangan-serangan pembangkang.

Tetapi, sekiranya tindakan itu berjaya mendapatkan sokongan untuk BN, walaupun sekadar cukup untuk memenangi kerusi dalam pilihan raya, sudah cukup untuk BN terutama dalam jangka masa pendek.

Tuntutan untuk menjadikan BN sama-rata tidak terlaksana dengan perubahan itu kerana parti utama masih mahu mengekalkan status quo kuasa dengan menghadkan suara ahli terus dan bersekutu.

Ini perlu dilihat dengan serius oleh PR, yang hingga kini masih tidak berjaya mewujudkan satu gabungan yang kohesif dan berkesan, sekurang-kurangnya dalam politik pilihan raya.

PR sehingga kini masih dibelenggu agenda yang simplistik dan kurang jelas, dan pada masa sama menuntut kepatuhan yang ketat terhadap "semangat PR."

Beberapa agenda PR kelihatan dipaksakan dan masih berlaku percanggahan dalam banyak isu besar, yang hakikatnya memang tidak dapat dipersetujui semua, seperti isu kalimah Allah.

PR perlu sedar bahawa kepelbagaian ideologi tidak memungkinkan penyatuan seperti yang dibayangkan dalam retorik-retorik pemimpinnya.

Satu perbezaan besar BN dengan PR ialah BN lebih bersikap pragmatik dan bersetuju untuk bekerjasama secara agak realistik dalam perkongsian kuasa.

Parti-parti PR mempunyai ideologi yang jelas dan mengharapkan perbezaan ini ditangani dengan mudah dan PR sebagai satu badan seperti BN dapat diwujudkan dengan segera ialah sesuatu yang sangat tidak realistik.

Apa yang wajar dilakukan ialah mempersetujui satu agenda yang boleh diterima semua - seperti satu lawan satu menentang BN - dan bergerak sebagai pakatan yang longgar dahulu.

Kesepakatan dan kesatuan dalam kalangan parti berbeza ideologi sememangnya sukar dan memerlukan proses tawar-menawar yang panjang.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...