Friday, May 18, 2012

Politik baharu dan kebangkitan LGBT

Satu gelombang aktivisme homoseksual kini sedang melanda dunia, mencabar nilai-nilai tradisional dan konservatif yang selama ini menjadi nilai dominan di kebanyakan negara.

Dengan peningkatan penerimaan wacana hak asasi manusia dan demokrasi, perjuangan liberal ini dapat didirikan di atas wacana tersebut, yang kini diletakkan di sebelah yang bertentangan dengan nilai-nilai seperti politik kuku besi yang mudah dikaitkan dengan pihak konservatif di banyak negara.

Di Malaysia, gelombang ini semakin dirasakan sejak kebelakangan ini, dengan aktivisme kelompok LGBT - lesbian, gay, biseksual dan transgender - semakin muncul di ruang awam dan arus perdana.

Kemunculan dan penegasan hak asasi LGBT ini mencetuskan pertembungan sengit melibatkan kelompok konservatif dengan liberal yang tidak pernah disaksikan sebelum ini, seperti yang dilihat semasa kekecohan berhubung festival Seksualiti Merdeka Oktober tahun lalu.

Kebangkitan golongan LGBT ini sedang memberi kesan besar kepada politik negara, antaranya disebabkan kemampuan mereka mengutarakan pandangan, akses kepada media termasuk di luar negara dan aktivisme yang mempunyai jaringan dan sokongan kuat dari seluruh dunia.

Di dalam negara, agenda LGBT ini menerima sokongan pelbagai pertubuhan bukan kerajaan termasuk Majlis Peguam

Parti-parti politik, terutama yang berhaluan liberal, kini menjadi sandaran kepada golongan ini untuk membantu perjuangan agenda mereka yang termasuk tuntutan persamaan hak melibatkan perkahwinan.

Dalam satu surat kepada media, seorang aktivis LGBT, Pang Khee Teik menegaskan: "Pilihan raya umum akan datang akan menyaksikan persaingan sengit. Di banyak konstituensi, perbezaan undi pemenang dengan yang tewas ialah sekitar 3 hingga 10 peratus, peratusan sama jumlah LGBT dalam masyarakat."

Menekankan kuasa undi golongan ini, Pang menegaskan lagi, "Undi LGBT oleh itu merupakan penentu antara menang atau kalah. Dengan majoriti berpecah kepada dua gabungan, minoriti akan menentukan hasil pilihan raya nanti."

Walaupun gambaran ini agak simplistik, kenyataan itu menunjukkan kesediaan golongan LGBT untuk menunjukkan pengaruh mereka kepada parti-parti politik yang bersaing dalam medan politik negara.

Secara semulajadi, parti-parti konservatif seperti Umno dan PAS menjadi parti yang bertentangan dengan agenda liberal LGBT ini.

Hal ini akan terus meningkatkan lagi pertembungan secara terbuka kelompok liberal dengan konservatif dalam politik negara.

Dalam suasana iklim politik global yang liberal masa kini, parti-parti politik terutama yang liberal tidak dapat mengelakkan daripada memberi perhatian kepada isu ini, yang menjadi salah satu pengukur kepatuhan terhadap nilai-nilai liberal.

Malaysia juga tidak dapat mengelak daripada dilanda suasana ini, lebih-lebih lagi dengan penegasan sokongan untuk LGBT oleh kuasa besar dunia Amerika Syarikat.

Selain AS dan kerajaan negara-negara Barat yang akan sentiasa memerhatikan isu yang diletakkan di bawah tajuk hak asasi manusia ini, pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan global yang berpengaruh turut menjadi pendesak dalam perjuangan hak LGBT ini.

Human Rights Watch contohnya pada Disember tahun lalu menegaskan Malaysia memansuhkan undang-undang yang menghukum pelaku seks homoseksual dan luar tabie.

Isu berkaitan kebebasan seksualiti ini menjadi salah satu pengukur kebebasan dan hak asasi manusia, sesuatu yang mampu memberi kesan kepada persepsi negara luar terhadap Malaysia.

Malah baru-baru ini, pemimpin AS Presiden Barack Obama menyatakan sokongan kepada perkahwinan sejenis, mesej yang walaupun lebih dikaitkan dengan pilihan raya presiden negara itu, merupakan satu mesej yang disambut dengan serius oleh komuniti LGBT seluruh dunia.

Perkembangan terbaharu, termasuk kehadiran aktivis lesbian Irshad Manji ke Malaysia menunjukkan persaingan yang semakin sengit antara liberal dengan konservatif di negara ini.


1 comment:

Anonymous said...

Untuk menang pilihan raya tidak perlu lah menyokong apa yang Allah larang. Perlu di ingat manusia merancang hanya Allah sahaja yang menetukan.

Sebagai Muslim kita berpegang kuatlah pada ini InsyaAllah kita akan mendapat bantuan dariNya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...