Sunday, May 20, 2012

Muzakarah dan politik berpaksi fakta, bukan fitnah

Oleh NASRUDIN HASSAN

1. Sebelum ini saya telah mencadangkan agar Bersih 4.0 dibuat dalam format duduk dan debat. Ertinya saya melihat ruang politik baharu mendepani Pilihan Raya Umum ke-13 adalah melalui persaingan hujah yang sihat berpaksi fakta dan figure. Bukan lagi politik selak dan dedah atau politik tohmah dan fitnah.

2. Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang pula telah menyatakan kesediaannya untuk bermuzakarah dengan semua pihak asal sahaja menepati syarat yang telah ditetapkan oleh pihak beliau. Nada serupa ditegaskan oleh Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, Mursyidul Am PAS.

3. Saya bangga dan sokong kesediaaan mereka untuk duduk dan berbincang, berdialog dan berbahas untuk mencari kebenaran dan tentu sahaja semua pihak berkewajipan tunduk kepada kebenaran. Sementara kebenaran itu pula pastilah datang dari Allah Jalla wa A'la Tuhan yang mencipta manusia dan seluruh alam cakerawala ini.

4. Semua pihak tidak perlu angkuh atau skeptikal antara satu sama lain demi masa depan agama, bangsa dan negara. Ada kesungguhan dan keikhlasan, maka tiada sebab kenapa kita tidak boleh menerima Islam sebagai dasar dan asas perjuangan serta hidup kita, malah pegangan dan prinsip politik kita juga mestilah dilandasi Islam. Kepimpinan dan pemerintahan kita juga mesti tunduk kepada perintah dan kehendak Allah SWT. Jangan angkuh terhadap kebenaran! Biar sehebat mana anda mempertahankan kebatilan, apabila datang kebenaran ini, nescaya binasalah kebatilan itu.

5. Media massa sebagai penghubung pelbagai pihak secara umum mesti bersikap positif. Bukan menjalankan agenda pihak tertentu dan akhirnya suatu yang baik bukan sahaja gagal tetapi dilihat buruk dan jahat. Bukan sahaja orang politik bertanggungjawab memimpin dan mengurus rakyat, media juga mesti sedia membina pemikiran positif di kalangan rakyat, bukan menjadi batu api yang menyemarakkan persengketaan dan kebencian melampau sesama manusia.

6. Telah saya tegaskan, kita selesaikan apa jua persoalan yang tercetus dengan debat, dialog atau muzakarah. Paksinya ialah tunduk dan akur dengan kebenaran. Justeru kebenaran itu suatu yang mulia dan terpuji. Hanya pesalah takutkan kebenaran, hanya orang yang lemah jiwanya takut kepada kebenaran, hanya orang yang mempunyai agenda buruk dan berkepentingan diri serta puak sendiri yang takut pada kebenaran. Sedarlah, ahli politik hari ini mesti bina iklim politik yang lebih bistari dan harmonis bertunjangkan hujah yang benar dan akal yang rasional.

7. Rakyat dan negara tidak boleh membiarkan petualang agama dan bangsa terus melonjak nafsu politik mereka tanpa peduli letak duduknya kebenaran. Petualang inilah kelak merosakkan tamadun dan pemikiran generasi yang sedang membangun dengan nafsu politik yang tiada sempadan kawal. Sanggup rasuah, menyeleweng, menyalahgunakan kuasa, menindas yang lemah, melobi yang kaya dan mengipas yang berkuasa akan menjadi rutin di pentas politik tanahair apabila mereka bergelar politikus atau penguasa melalui manipulasi politik dan kelicikan mereka meraih sokongan pengundi tanpa landasan ilmu dan hujah yang benar, jauh sekali berpaksikan taqwa kepada Allah SWT.

8. Banyak jalan dan cara untuk berkuasa dalam negara kita termasuk melalui manipulasi pilihan raya, sogokan, ugutan dan sebagainya. Kita tidak mahu jalan dan cara ini. Kita mahu pemimpin negara kita terdiri daripada pemimpin yang benar dan memiliki nilai integriti yang baik menepati pelan integriti nasional dan yang lebih penting menepati piawaian akhlak kepimpinan yang telah dimuktamadkan oleh Islam. Lantas rakyat memilih pemimpin yang terbaik melalui standard piawaian tersebut setelah rakyat pula mendapat maklumat yang adil dan seimbang.

9. Al-Quran telah menggariskan kaedah dialog, debat dan muzakarah ini sebagai strategi dakwah yang berhikmah untuk mengembalikan manusia kepada Allah SWT. Ingatlah, sebagai seorang Muslim malah seluruh umat manusia, kita berpolitik adalah bersaing untuk mencari individu atau pihak yang terbaik sebagai pengurus dan penyelia urusan hidup manusia di muka bumi ini berpandukan pedoman dan petunjuk Allah SWT Tuhan Yang Maha Mencipta.

10. Kita tidak berhak dan kita juga tiada autoriti untuk membuat pilihan lain selain apa yang telah ditetapkan oleh Allah SWT bagi menyelamatkan negara dan rakyat dari pengaruh politik jijik dan keji. Pelaku politik jijik dan keji tidak suka muzakarah, tidak suka debat dan tidak suka dialog kerana apa yang mereka suka ialah dedah dan selak keaiban individu, fitnah dan tohmahan liar serta berdendang dengan lagu politik lapuk dan primitif. Mereka tidak ada hujah tapi mahu cari kuasa. Mereka tidak ada ilmu tapi mahu cari pengaruh. Mereka tidak miliki kebenaran tetapi mahu memimpin. Hancur masa depan negara kita!

Nasrudin Hassan ialah ketua Dewan Pemuda PAS.

1 comment:

Anonymous said...

Muzakarah mana ada syarat-syarat pulak. jangan nak tegakkan benang basahlah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...