Wednesday, May 16, 2012

Irshad Manji kini di Malaysia, masih bimbang isu keselamatan

Aktivis kontroversi Irshad Manji kini telah berada di Malaysia selepas terpaksa menangguhkan program di sini yang dijadual bermula Sabtu lalu ekoran insiden serangan di Jogjakarta, Indonesia.

SiasahDaily difahamkan Manji tiba di Malaysia lewat malam semalam dari Indonesia dan dijadual memulakan program terbuka pada Jumaat nanti.

Manji dan rombongannya masih terkejut dengan apa yang berlaku di Jogjakarta dan dijangka mengambil langkah-langkah keselamatan lebih ketat di sini, walaupun pihak penganjur tidak menjangka insiden ganas yang berlaku di Indonesia akan berulang di sini.

Beberapa orang termasuk pembantu Manji, Emily Rees cedera selepas dipukul oleh sekumpulan lelaki yang mahu menghentikan program tersebut.

Program-program Manji di sekitar Kuala Lumpur bermula Sabtu lalu dibatalkan pada Jumaat selepas insiden di Indonesia memaksa beliau dan rombongan menyelesaikan beberapa isu di sana.

Kehadiran Manji ke Malaysia menerima tentangan pelbagai kumpulan termasuk PAS dan pertubuhan bukan kerajaan Pembela, yang mengaitkan aktivis wanita itu dengan aktivisme gay dan Islam liberal.

Manji dijadual melancarkan buku terbaharunya, Allah, Kebebasan dan Cinta, terjemahan buku Allah, Liberty and Love yang diterbitkan pada tahun lalu di Universiti Monash pada Jumaat, 18 Mei, menurut maklumat dari laman Facebook ZI Publications, penerbit buku beliau yang juga menguruskan program aktivis itu di sini.

Program tersebut dijadual diadakan pada jam 1 tengah hari hingga 2 petang, ketika waktu solat Jumaat, dipercayai untuk mengelak protes daripada penentang Manji.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...