Monday, May 7, 2012

BN dan PR terus bersaing rebut faedah Bersih 3.0

Selepas lebih seminggu protes Bersih 3.0 diadakan, kedua-dua pihak masih bersaing sengit merebut manfaat dan mencari sisi yang boleh memberi kelebihan politik dalam kempen masing-masing.

SiasahDaily dalam komentar 29 April lalu menegaskan bahawa "perang maklumat antara kedua-dua pihak belum menunjukkan mana-mana pihak mempunyai kelebihan yang jelas."

Terbaharu, komentar di majalah berpengaruh The Economist - yang sebelum ini memalukan pemerintah ekoran satu kes sensor - bersifat negatif kepada gerakan dikuasai Pakatan Rakyat itu memberi kelebihan pula kepada pemerintah Barisan Nasional.

Akhbar Umno, Utusan Malaysia malah menterjemahkan artikel itu dan dimuatkan dalam ruangan rencana.

Sejak berakhir perhimpunan 28 April itu, semakin jelas bahawa pihak pembangkang tidak mendapat manfaat sepenuhnya seperti dua perhimpunan sebelum ini, pada 2007 dan 2011.

Dua perhimpunan pertama menyaksikan pemerintah mengambil jalan menggunakan kekerasan terhadap demonstran, dengan kali kedua pada 2011 memperlihatkan ketidaksepakatan dalam kalangan pentadbiran Najib.

Kali pertama, imej Najib terjejas teruk ekoran liputan media antarabangsa, terutama al-Jazeera yang wartawannya memberi laporan dari tengah-tengah kekecohan ekoran disembur pemedih mata oleh polis, dengan kata-kata "Inilah demokrasi, cara Malaysia."

Kali ini, kedua-dua pihak bersaing mengemukakan versi terpilih masing-masing, dengan penilaian daripada dalam dan luar negara yang berbeza dan bercampur-campur, dan masih belum kelihatan akan berakhir segera.

Susulan perhimpunan kali ketiga ini pertama kali menyaksikan kritikan daripada kalangan penyokong pembangkang sendiri terhadap pemimpin-pemimpin politik.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...