Tuesday, May 15, 2012

'Filem jubur Melayu'

Oleh MUHAMMAD LUTFI ISHAK


Perkembangan terkini dalam konteks dunia filem antarabangsa tentulah tentang anugerah Palme D‘Or 2010 yang dirangkul oleh Apichatpong Weerasethakul melalui filem arahannya Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives. 

Dari beberapa sudut, khususnya dalam konteks dunia filem asia tenggara – sedikit sebanyak kita punya asas yang kuat untuk sama-sama bergembira. Anugerah Palme D’Or ialah anugerah berprestij, yang dalam beberapa sudut yang boleh dipertahankan, khususnya jika dilihat dari perjalanan sejarahnya – menjadi satu aras kepada kualiti filem dunia. 

Dan, untuk tahun 2010, yang menjadi tanda aras kepada pencapaian dan kualiti filem dunia itu, datangnya daripada Thailand.

Fakta yang terakhir ini, maksud saya filem itu datangnya daripada Thailand, dari beberapa sudut, ialah satu fakta yang pedih untuk kita. Satu soalan yang menarik di sini, jika benar para pengarah kita mahu memikirkannya, apakah istimewanya negara itu, khususnya dunia filem mereka, berbanding dengan dunia filem tempatan? 

Jawapannya, jika mahu disenaraikan, memang banyak. Salah satunya tentulah keseriusan para pengarah filem, yang menyuntik elemen-elemen serius, budaya dan "nilai hidup Thai" dalam visual mereka.

Kejayaan yang dirangkul oleh pengarah filem Thailand itu bolehlah diumpamakan seperti kejayaan Neil Amstrong memacakkan bendera Amerika Syarikat di bulan. Maksud saya, itu ialah saat bersejarah, yang mana, boleh menjadikan diri kita lebih besar di hadapan orang lain. 

Seperti mana bangsa Amerika saat Perang Dingin boleh menjadi bangga apabila berdiri di hadapan orang Rusia apabila Neil Amstrong memacakkan bendera Amerika di bulan, sekurang-kurangnya begitulah perasaan orang Thai apabila mereka bercakap tentang filem selepas ini.

Mungkin, ketika industri filem di Thailand belum lagi habis berseronok atas kejayaan tersebut, SM Zakir, dalam salah satu entri di dalam blognya menulis bahawa filem Malaysia telah "beranjak" ke satu tahap lagi, dengan penghasilan "filem jubur Melayu." 

Dalam entrinya itu, SM Zakir mencemuh fenomena filem Melayu yang terus-terusan memfilemkan hal-hal yang berkaitan dengan "jubur." Filem-filem Jubur ini hadir setelah beberapa lama filem-filem kita di layar putih secara kronologi di bingitkan oleh "enjin kereta dan motor," hilai "suara hantu" plastik dan kisah-kisah percintaan yang ketiadaan konteks dan kenihilan nilai. 

Seolah-olah, tidak ada subjek lain yang kelihatannya boleh diutarakan dalam konteks filem tempatan daripada hal-hal sebegitu. Seolah-olah, kita seperti digambarkan bahawa, aras pemikiran para pengarah kita terlalu rendah, serendah jalan raya, dan kalaupun cuba pergi lebih tinggi, hanya boleh naik setakat juburnya sahaja.

Saya bukanlah anti kebebasan berkreatif atau bersuara - namun, saya fikir, apapun hendaklah digunakan dengan baik. Selagi kita mengakui kita ini makhluk Allah, dalam pengertian seorang "khalifah" – maka, selagi itulah kita terpaksa tunduk dengan tanggungjawab atau taklif yang telah ditetapkan. 

Biarpun kita memiliki kebebasan berkreatif, namun, apakah kebebasan berkreatif itu memberikan kita lesen untuk menggunakannya semahu mungkin. Seperti kita memiliki sebilah pisau, begitulah jugalah seperti kita memiliki kebebasan berkreatif. 

Kita tidak boleh menggunakan sebilah pisau sesuka hati, atas alasan memiliki hak menggunakan pisau itu kerana pisau itu milik kita. Sebaliknya kita dituntut menggunakan pisau itu sebaik-baiknya agar tidak memberikan kemudaratan.

Berdasarkan apa yang telah berlaku, saya fikir, filem jubur dan bersifat seksual ini akan menjadi satu fenomena baru. Selepas ini kita akan melihat ramai sekali karyawan filem, dan tentunya dengan dibantu oleh produser yang hanya mencari keuntungan, akan dengan berani sekali mengarah dan menerbit filem seperti ini. 

Biarpun, alasan yang akan dikemukakan kelihatannya suci, termasuk alasan kebebasan berkreatif, dan akan dituturkan oleh "pemikir filem" yang bertaraf profesor (kangkung?) namun saya lihat, itu semua ialah satu retorik murahan bagi menutup tahap pemikiran sesetengah pengarah kita yang tin kosong. 

Sebagai mana bisingnya filem Malaysia dengan hilai hantu dan bingit enjin, begitulah bunyi tin kosong apabila diketuk. Dentingnya membingitkan, tetapi hakikat isinya kosong.

Satu perkara yang juga boleh dilihat dalam perkembangan filem-filem jubur ialah pemanifestasian isu perjuangan kebebasan seksual atau nafsu. Apakah kini filem di Malaysia, dalam konteks ini yang dilahirkan oleh pengarah Melayu – sedang mempromosikan kebebasan homoseksual dan mungkin selepas ini, lesbian. 

Hal ini (filem lesbian) tentulah tidak mustahil akan berlaku, seperti mana yang berlaku pada filem-filem jubur ini, lebih-lebih lagi apabila kita lihat fenomena tomboy yang berleluasa. Mungkin, sesetengah produser/pengarah yang sudah selesai mengarahkan filem jubur, mungkin berminat untuk  memfilemkan dan menerbitkan filem lesbian pula. 

Maka, ketika itu, terjadilah sekali lagi anjakan dalam konteks filem Melayu, dan frasa "jubur" yang digunakan sudah terpaksa ditukar kepada frasa yang kelihatannya lebih taboo.

Apakah sudah tidak ada kebebasan yang lebih penting dan mulia, selain memperkatakan tentang kebebasan di bawah? Apakah, ketika mereka terus-terusan memperjuangkan kebebasan di bawah, mereka terlupa untuk memperjuangkan kebebasan yang lebih penting dan perlu, yakni kebebasan di atas. 

Saya yakin, jika mereka menumpukan filem-filem yang menumpukan kebebasan di atas, maruah pemikiran mereka tidak akan jatuh dan menyembah jubur mereka sendiri. Tidak ada tamadun, yang mana dapat diangkat dengan filem-filem seperti ini. Malah, sering kali sejarah menyatakan yang sebaliknya.

Ketika dilema demi dilema yang berterusan dalam fenomena filem Malaysia, kita mula terfikirkan satu soalan yang lebih penting; Ke manakah hala filem kita? Atau mungkin, dalam soalan yang lebih berterus terang, apakah industri filem kita tidak mempunyai tujuan? Bolehkah industri filem kita diumpamakan seorang buta yang kehilangan tongkat?

Jawapan-jawapannya memang pedih, lebih-lebih lagi jika kita membandingkan perkembangan yang berlaku di belahan dunia filem yang lain. Jika dunia Amerika Latin terus tegar dengan konsep "Sinema Ketiga" – satu antithesis kepada filem-filem Hollywood dan Eropah, filem Iran yang tegar dengan identiti Islam dan Syiahnya – filem-filem Afrika yang mula memperlihatkan kelantangan visualnya, dan Hong Kong yang semakin jelas memperlihatkan nasionalisme Cinanya biarpun dalam ruang yang popular seperti dalam filem Ip Man misalnya – jadi, di manakah kita? 

Jawapannya, kita mulai tegar dengan filem-filem yang mensepelekan nilai Islami dan budaya Melayu, yang dalam konteks ini, perkembangannya sudah sampai pada tahap "penghasilan filem jubur Melayu."

Artikel ini pernah disiarkan dalam akhbar Siasah, 6-12 Jun, 2010. Telah menghasilkan banya karya sastera dan rencana di pelbagai penerbitan. Koleksi cerpen Cerita Malam Pertama ialah buku terbaharunya, terbitan Ameen Books. Beliau menulis di blog Dunia Tanpa Fiksyen.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...