Tuesday, May 15, 2012

Palestin, Malaysia dan isu global umat

Tarikh hari ini, 15 Mei, diingati dalam sejarah Palestin dan umat Muslim khasnya sebagai Hari Bencana, hari wilayah Palestin pada 1948 dirampas, dan negara Zionis Israel ditubuhkan.

Sehingga ke hari ini, isu Palestin masih membelenggu umat Muslim di seluruh dunia, yang berdepan realiti kompleksiti isu ini yang menjadi sebahagian politik rantau Asia Barat dan dunia Arab dan juga seluruh dunia Islam.

Pada masa Palestin semakin mendapat perhatian dunia dan semakin diiktiraf oleh negara-negara di Barat sendiri, dunia Islam masih tidak menunjukkan kesatuan dalam menangani isu sentral umat ini.

Palestin ada kalanya, seperti dalam kes melibatkan Syria pada masa ini, tersepit di antara percaturan kuasa-kuasa serantau, yang melibatkan jiran-jiran Arab, kuasa serantau Arab Saudi, Syria, Iran, Turki dan Qatar.

Kuasa-kuasa serantau, walaupun memberi banyak bantuan dan sumbangan dalam membela Palestin, walau bagaimanapun masih menjadikan Palestin sebagai sebahagian isu hubungan luar, yang ada turun naiknya.

Satu masa dulu, Saddam Hussein menggunakan isu Palestin untuk meningkatkan imejnya, dengan cara memberi bantuan kepada rakyat negara itu. Pada masa itu, Saddam ialah pemimpin yang tidak popular dalam kalangan pemimpin-pemimpin dunia Arab.

Walaupun kekejaman Saddam diketahui, sumbangan diktator Iraq itu tetap membantu rakyat Palestin menghadapi hari-hari yang sukar di bawah penjajahan Zionis.

Pada masa ini, Iran dan Syria menjadi pihak yang banyak membantu Palestin, terutama gerakan Islam dan kumpulan politik anti-Israel di Palestin dan Lubnan, tetapi talian hayat ini sedang cuba diputuskan oleh pihak-pihak yang berkepentingan yang antaranya termasuk kuasa-kuasa serantau Arab saudara seagama rakyat Palestin sendiri.

Turki dan kuasa sedang meningkat Qatar juga menunjukkan kesediaan memberi bantuan kepada Palestin, walaupun pemberian bantuan itu tidak dapat dipisahkan daripada agenda politik serantau yang sedang digerakkan oleh mereka pada masa ini.

Mesir, negara yang menguatkuasakan kepungan Gaza semasa di bawah Presiden Hosni Mubarak kini menyaksikan harapan kepada Palestin, walaupun keputusan akhirnya masih tertakluk kepada politik dalaman dan hubungan dengan kuasa besar.

Dalam kalangan negara Arab seperti Arab Saudi dan negara-negara Arab di Teluk Parsi, isu Palestin tidak mendapat perhatian sewajarnya, terutama melibatkan gerakan Islam seperti Hamas yang tidak disenangi rejim-rejim tersebut.

Suasana politik di dunia Arab telah menunjukkan perhatian yang sangat sedikit diberi pada Palestin, dan isu ini lebih menjadi retorik untuk menampakkan keprihatinan kepada warga dunia Islam.

Lebih malang lagi, usaha pembelaan Palestin oleh pertubuhan-pertubuhan masyarakat sivil dan beberapa kerajaan Barat dan Amerika Latin jauh mengatasi usaha oleh kebanyakan negara Arab.

Daripada senario ini, dapat dilihat bahawa sokongan untuk Palestin sangat berkait rapat dengan percaturan politik pemain-pemain utama politik rantau Asia Barat dan Afrika Utara.

Di Malaysia, hal yang sama juga berlaku, dengan kerajaan terpaksa menurut tekanan kuasa-kuasa besar - dan kuasa-kuasa serantau dunia Arab yang berhubungan baik dengan Kuala Lumpur - dalam membuat keputusan berhubung isu-isu besar dunia Islam.

Isu Palestin juga akhirnya lebih banyak menjadi permainan politik antara pihak pemerintah dengan pembangkang, dalam pertandingan mengejar populariti untuk pilihan raya.



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...