Thursday, May 17, 2012

Program Irshad Manji batal lagi

Program awam aktivis liberal Irshad Manji di sekitar ibu negara dijadualkan bermula esok dibatalkan atas sebab tentangan dan tekanan pihak berkuasa agama, menurut maklumat penganjur ZI Publications di laman Facebook sebentar tadi.

Menurut kenyataan ringkas penganjur, "Borders menyatakan kebimbangan tentang keselamatan manakala Monash mendakwa bahawa mereka mendapat tekanan daripada Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS)."

Kenyataan itu turut memuatkan kenyataan daripada Manji tentang keazamannya untuk mengadakan perbincangan dan mendakwa menerima mesej sokongan melalui Twitter.

"Saya komited untuk adakan perbincangan awam di Kuala Lumpur sebelum kami pulang.

"Kita tahu bahawa ramai rakyat Malaysia mahu mendengar tentang pembaharuan Islam dan keberanian moral kerana twitter saya dihujani dengan mesej-mesej yang memberi sokongan daripada rakyat Malaysia sejak saya mengumumkan ketibaan saya di KL semalam," katanya.

Pembatalan kali kedua ini memperlihatkan tekanan kuat terhadap aktiviti pejuang hak asasi manusia yang kontroversi ini.

Rancangannya mengadakan program di Universiti Monash di Sunway Jumaat ini pada waktu solat Jumaat mencetuskan protes keras daripada beberapa kumpulan bukan kerajaan Muslim.

Penganjur walau bagaimanapun masih mencari ruang untuk program awam Manji, yang mungkin akan diadakan tanpa publisiti meluas.

1 comment:

a.t.u.l.a.s.c.a. said...

moga Allah patahkan usaha terkutuk Irshaad Manji & Moga Allah berikan kembali hidayah buat belaiu amin....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...