Friday, May 4, 2012

Buku Faisal Tehrani dan Abdul Shukur Harun di Pesta Buku

Dua buku terbaharu terbitan Unit Buku Harakah boleh didapati di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur, di gerai M20-M21, bilik Mawar.

Sinema Spiritual: Dramaturgi dan Kritikan ialah karya terbaharu penulis dan pengkaji seni budaya Faisal Tehrani (Dr Mohd Faizal Musa), memuatkan ide-ide asas gagasan yang dinamakan "Sinema Spiritual" dan kritikan filem-filem terpilih dari seluruh dunia.

“Sesungguhnya kita tidak boleh lagi bergantung dengan produk filem seperti Lion of the Desert, atau
The Message dan dua tiga lagi filem yang sudah lapuk. Musuh Islam telah meninggalkan kita jauh, amat jauh. Maka atas semangat dan kesedaran itulah saya teringin menerjuni dalam lubuk dunia ini.

"Kerana kita sudah banyak membina masjid, kita sudah melahirkan beratus ribu graduan al-Azhar, Madinah dan Jordan tetapi ulama masih gagal menyelesaikan persoalan masyarakat malah asyik bergaduh dan terikut-ikut mengejar populariti seperti artis.

"Rasa-rasanya di sini kita tiada filem Islam (saya sedari sesetengah orang begitu alahan dengan label ini), jadi kita tidak boleh membiarkan keadaan ini berterusan. Dan tidak ada yang paling anggun sekali dengan memulakan produk pertama kali dalam bidang perfileman dengan menghasilkan sebuah filem mengenai peranan manusia sebagai khalifah Allah,” tulis Faisal dalam sebuah artikel awalnya.

Dengan kata pengantar oleh Sasterawan Negara dan pengerusi bersama Bersih 3.0, A Samad Said, penulis veteran Abdul Shukur Harun melahirkan karya terbaharu Gelombang di Pesisir Waktu: Kumpulan Rencana Politik, Gerakan Islam, Kesusasteraan dan Kehidupan.

Buku ini mengumpulkan tulisan-tulisan terbaik Abdul Shukur yang lebih dikenali sebagai Pak Shukur oleh teman-teman wartawan yang rapat, mengenai politik negara terutama yang berkaitan dengan PAS, isu-isu sastera dan seni budaya negara.

Pak Shukur, bekas pengarang akhbar Harakah juga banyak menulis untuk akhbar Siasah semasa masih di bawah kendalian kumpulan Harakah memerhatikan perkembangan PAS dalam politik negara, melalui era kebangkitan dan paling menarik perhatiannya, selepas Pilihan Raya Umum ke-12 pada 2008.

Gelombang di Pesisir Waktu mengemukakan pandangan dan analisis dari perspektif seorang wartawan yang telah memerhatikan dunia politik dan seni budaya tempatan sejak puluhan tahun lalu.

Juga boleh didapati di gerai yang sama ialah Kebangkitan Gerakan Islam dalam Fenomena Arab Spring oleh Haris Zalkapli, buku kedua menyusuli Revolusi Global yang menganalisis perkembangan di dunia Arab dan implikasi kepada gerakan Islam.

Kebangkitan Gerakan Islam dalam Fenomena Arab Spring memberi fokus pada isu-isu berkaitan gerakan Islam dalam menangani tuntutan rakyat dan sistem politik demokrasi, persaingan kuasa-kuasa serantau di Asia Barat dan isu terbaharu yang kritikal kepada gerakan Islam Hamas, Hizbullah dan Jihad Islami, iaitu isu Syria.

Buku ini diterbitkan oleh Jundi Resources, dan dengan kata pengantar oleh Riduan Mohamad Nor.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...