Sunday, April 29, 2012

Pasca-Bersih 3.0: Siapa paling dapat manfaat, PR atau BN?

Laporan dan komentar di media tempatan dan antarabangsa mengenai protes Bersih 3.0 di Kuala Lumpur semalam menunjukkan kumpulan itu dan parti-parti Pakatan Rakyat yang menggerakkannya mendapat manfaat politik segera.

Ada yang melihat pemerintah akan melewatkan lagi Pilihan Raya Umum ke-13 sehingga kesan negatif hasil laporan dan persaingan maklumat di media berhubung Bersih 3.0 dapat dikawal atau diatasi dengan isu lain.

Seperti dijelaskan SiasahDaily dalam tulisan sebelum ini, isu imej pentadbiran Najib di peringkat antarabangsa bakal menjadi satu bahagian penting dalam peristiwa yang mempunyai kaitan terus dengan Pilihan Raya Umum ke-13 nanti. 

Media-media asing seperti dijangka segera mengambil sudut yang mudah dan mudah dibaca ini, antaranya akhbar New York Times, Washington Post dan Wall Street Journal.

Sudut dan naratif mudah yang dikemukakan itu ialah bentuk gambaran besar pertembungan kerajaan yang autoritarian dengan pembangkang atau rakyat yang ditindas yang mudah difahami pertubuhan-pertubuhan masyarakat sivil pejuang demokrasi dan hak asasi dan kerajaan di Barat.

Satu komentar di Global Post yang ditulis sebelum perhimpunan pula meletakkan tajuk Malaysia's Arab Spring?, analisis yang melihat dengan mudah perkembangan di Malaysia ini dengan kebangkitan di dunia Arab sejak lebih setahun lalu.

Laporan itu memetik Bridget Welsh, akademik pengkaji politik Malaysia di Universiti Pengurusan Singapura sebagai berkata pemerintah menghalang penggunaan Dataran Merdeka sebagai tempatb perhimpunan disebabkan "persamaannya dengan Medan Tahrir di Mesir."

Pemimpin-pemimpin PR, terutama Datuk Seri Anwar Ibrahim telah banyak kali dalam ucapannya mengaitkan protes berleluasa di dunia Arab untuk membina sentimen yang sama di Malaysia, melalui senjata utama perhimpunan Bersih, dengan tujuan yang dibaca sebagai untuk meningkatkan sentimen penentangan terhadap pemerintah Umno dan Barisan Nasional.

Rujukan terhadap perubahan rejim dan revolusi juga timbul dalam kalangan aktivis pembangkang, walaupun  secara rasmi pakatan pembangkang menolak perubahan kerajaan melalui proses selain pilihan raya (kecuali dalam kes 16 September, 2008).

Seorang aktivis PR, Amin Iskandar menulis dalam Twitter: "Regime change will happen soon in Malaysia. Not through election. Mark my words!"

Ucapan Datuk Seri Anwar Ibrahim membakar semangat demonstran supaya "memerdekakan Dataran Merdeka," juga telah dilihat sebagai satu pencetus huru hara dalam demonstrasi yang telah berlangsung tanpa sebarang insiden serius sejak malam sebelum 28 hari bulan.

Tindakan Anwar itu telah mencetuskan dakwaan usaha beliau mencetuskan protes yang lebih ganas dan membuka untuk hal-hal lain yang membuka kepada pelbagai kemungkinan berlaku, dakwaan yang menurut sesetengah bekas individu dalam lingkungan dalaman Anwar sebagai bukan semata-mata sesuatu yang diperbesarkan musuh politik pemimpin itu.

Hal ini diburukkan lagi dengan dakwaan bahawa Anwar dan kepimpinan Bersih 3.0, di bawah Datuk Ambiga Sreneevasan kelihatan berbeza dalam menguruskan demonstrasi itu semalam.

Dan dalam satu isu berkaitan, DAP, sebuah parti komponen PR memperlihatkan perbezaan pendapat dalam sokongan terhadap Bersih 3.0.

SiasahDaily juga melaporkan sejak semalam bagaimana maklumat penamatan demonstrasi yang tidak sampai kepada demonstran di tempat-tempat berbeza telah membuka ruang kepada insiden tidak diingini berlaku,

Insiden yang lebih buruk mampu mencetuskan suasana yang lebih merugikan kepada Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak dan keseluruhan pemerintah serta pasukan keselamatan.

Isu berkaitan pemulihan proses pilihan raya kini menjadi kurang kritikal berbanding persepsi dan momentum yang telah dicetuskan hasil protes besar-besaran semalam.

Perang maklumat selepas demonstrasi semakin menunjukkan bagaimana protes Bersih 3.0 menjadi senjata kempen yang diharapkan oleh PR untuk diraih pulangannya dalam Pilihan Raya Umum ke-13. 

Sejarah sejak 2007 menunjukkan PR hanya mengadakan perhimpunan Bersih ketika merasakan pilihan raya semakin hampir.

Pemulihan proses pilihan raya tidak menjadi isu besar sejak kemenangan besar parti-parti pembangkang pada Mac 2008. Bersih kedua dan debat panas reformasi pilihan raya kembali pada tahun lalu, ketika pilihan raya umum mula dirasakan semakin hampir.

Walau bagaimanapun, perang maklumat antara kedua-dua pihak belum menunjukkan mana-mana pihak mempunyai kelebihan yang jelas.

James Chin, profesor sains politik di Universiti Monash seperti dipetik Wall Street Journal berkata beliau menyaksikan ramai demonstran mencari konfrontasi dengan pihak berkuasa, dan ini boleh memberi kelebihan kepada Najib.

Najib kini terpaksa melakukan kawalan kerosakan (damage control), tetapi kesan negatif di luar dan dalam negara boleh dikatakan berbeza.

Fokus media asing pada isu demokrasi - dengan para demonstran dalam semua laporan disifatkan sebagai menuntut reformasi proses pilihan raya - menghasilkan hanya satu bentuk pembingkaian (framing) dan penerimaan audiens terbabit, tetapi di Malaysia yang rakyatnya memerhati dengan lebih dekat, mungkin kesannya tidak sepenuhnya positif.

Isu kaitan Ambiga dengan perjuangan menuntut hak oleh golongan gay masih menjadi isu dimainkan oleh Umno dan kumpulan yang beraliansi dengannya untuk membina dan mengubah persepsi orang Melayu. Satu tulisan oleh seorang wartawan senior memberikan satu pandangan yang agak jelas dalam isu ini.

Di peringkat global, imej Najib boleh dikatakan telah terjejas, tetapi permainan politik dalaman.yang melibatkan isu agama, politik Melayu, gay dan juga kaitan dengan keamanan dan keselamatan negara masih menjadi sebahagian permainan media yang boleh mengubah.



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...