Wednesday, May 11, 2011

911 dan kesannya terhadap politik Malaysia

Oleh HARIS ZALKAPLI

Kebenaran, dikatakan menjadi korban pertama perang. Dalam perang yang disebut "memerangi terorisme," kebenaran bukan sahaja menjadi korban, tetapi juga menjadi sasaran utama.

Dalam wacana terorisme yang dibina hasil peristiwa serangan pada 11 September, 2001 di Amerika Syarikat, dengan mudah sekali kumpulan-kumpulan Islam dikaitkan dengan terorisme atau kecenderungan untuk bertindak militan, atau mempunyai "Islamist tendency."

Istilah Islamist dibiarkan (atau diharapkan) dimengertikan menurut tafsiran negatif, untuk memenuhi agenda pihak tertentu meletakkan Islam dalam kedudukan defensif dan apologetik.

Wacana akademik dan media berkenaan tajuk gerakan Islam atau political Islam menjadi sangat tertumpu pada isu keselamatan (security centric) dan politik.

Seluruh kehidupan manusia terkesan oleh akibat-akibat daripada reaksi terhadap aksi terorisme 11 September itu, dari yang kecil (seperti had cecair yang boleh dibawa dalam kapal terbang) hingga isu-isu besar global (seperti perkiraan dalam membuat kenyataan isu seperti nuklear).

Dunia, sama ada bersetuju atau tidak, memasuki era pasca-911 atau "age of terror," dengan hampir segala isu perlu dilihat dari perspektif 911, termasuk falsafah dan sumber tenaga Asia Tengah.

Negara-negara kuasa besar mengambil kesempatan daripada wacana antiterorisme untuk menjadikan pembangkang Islamis sebagai mangsa.

Rusia meletakkan pejuang militan Chechnya dan Kaukasus sebagai teroris, China mewarnakan Muslim Uyghur sebagai teroris, malah negara-negara Asia Tengah majoriti Muslim turut mengambil kesempatan sama untuk memangsakan pembangkang.

Di Malaysia, PAS turut menjadi mangsa wacana menyeleweng itu, dan dengan mudah dikait dengan ciri-ciri atau kecenderungan ganas.

Istilah negara Islam, hudud dan sebagainya yang menjadi sebahagian wacana parti Islam itu mula mendapat warna negatif.

Wacana ini hakikatnya sudah lama dipergunakan oleh pemerintah pimpinan Umno terhadap PAS, terutama pada era Umno belum lagi mempunyai kepandaian untuk menggunakan wacana Islam.

Cuma selepas 11 September, 2011, wacananya menjadi lebih sofistikated dan dilihat semakin penting.

Parti-parti bukan Melayu bertindak lebih jauh lagi dengan mengeksploit fahaman salah penyokong mereka mengaitkan parti Islam itu dengan hal-hal negatif berhubung sifat militan.

Hubungan dan kerjasama melibatkan PAS diserang sebagai membina hubungan dengan kumpulan Islam, yang telah dibina imej negatifnya.

DAP sebagai contoh, bertindak pragmatik dalam hal menjalin kerjasama dalam pakatan yang melibatkan PAS, dengan dua kali menarik diri daripada kerjasama politik pembangkang.

Malah, DAP menarik diri daripada Barisan Alternatif, gabungan empat parti pembangkang termasuk PAS tidak lama selepas 11 September, 2001.

DAP telah memanfaatkan wacana antiterorisme untuk dikaitkan dengan PAS, untuk menjarakkan diri daripada parti berasaskan agama itu dan menebus "dosa" kepada penyokongnya, sekaligus melepaskan serangan terakhir untuk memburukkan gabungan yang ditinggalkannya itu.

Pemimpin DAP, Lim Kit Siang telah dengan agresif mengaitkan Islam (PAS, negara Islam) dengan serangan 11 September, 2001 dalam kempennya pada 2002 itu, selepas perang mulut dengan PAS berhubung isu peranan Islam dalam politik di Malaysia.

DAP telah meletakkan isu 911 sekali dengan 929 (29 September, tarikh perdana menteri ketika itu, Datuk Seri [Tun] Dr Mahathir Mohamad membuat perisytiharan Malaysia sebagai negara Islam) dalam kempen "No to 911, No to 929, Yes to 1957."

Tindakan itu membina atau menguatkan persepsi kaitan Islam dengan terorisme, melalui kenyataan yang meletakkan 911 sekali dengan perisytiharan Malaysia sebagai negara Islam dan tindakan menarik diri daripada pakatan disertai PAS.

Dalam kenyataan itu, pemimpin kanan DAP itu menggesa rakyat Malaysia untuk "say 'no' both to the PAS Islamic State and the Umno Islamic State and to make clear that while Malaysians do not want terrorism or any form of extremism to rear its ugly head in Malaysia.."

Sukar untuk kenyataan itu dibaca tanpa mengaitkan secara tidak langsung negara Islam (dan juga PAS) dengan terorisme.

Secara licik sekali, DAP meletakkan semua tajuk-tajuk itu yang dapat dengan mudah dikaitkan dengan Islam, dalam satu kelompok, menyumbang kepada pembinaan persepsi negative terhadap PAS dan sekaligus Islam.

Hal itu mendedahkan bagaimana wacana terorisme ekoran peristiwa 11 September, 2001 telah dipergunakan untuk kempen politik negatif pihak-pihak berkepentingan, dengan mengambil kesempatan daripada persepsi salah berhubung Islam.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...