Thursday, May 26, 2011

Selepas undi Cina selamat, DAP usaha tarik Melayu

DAP kini meningkatkan usaha menarik undi masyarakat Melayu dengan melancarkan Roketkini, portal untuk menyampaikan perspektif parti didominasi Cina itu kepada orang Melayu.

Dilancarkan Isnin lalu, portal berita dan pendapat itu muncul dengan mengemukakan wajah-wajah Melayu yang sangat dikenali dalam kalangan orang Melayu seperti Tan Sri P Ramlee dan Said Zahari.

Tindakan ini boleh dibaca sebagai usaha mengambil hari dengan cara memperlihatkan tokoh-tokoh tersebut, yang dekat dengan orang Melayu bukan asing bagi DAP.

Turut diterbitkan ialah gambar Teresa Kok memberi bantuan kepada sekumpulan orang Melayu, yang juga boleh menyampaikan mesej DAP tidak bermusuh dengan orang Melayu.

Di bahagian rencana utama, rencana pengenalan DAP disertakan gambar perisytiharan kemerdekaan oleh Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj, mengaitkan parti itu dengan perjuangan kemerdekaan.

Satu rencana yang memperlihatkan satu persepsi DAP terhadap orang Melayu ialah berkenaan orang muda Melayu kelas pekerja yang dinamakan Mat, yang bernada agak menghakimi dan mempersalahkan kerana tidak peduli dengan politik.

Satu tema yang dapat diperhatikan ialah usaha DAP mempersembahkan dirinya sebagai sebuah parti yang inklusif.

Roketkini juga kelihatan masih berhati-hati dan memberi tumpuan pada isu-isu yang selamat - berbanding isu seperti penukaran agama dan undang-undang Islam - dan tidak mendedahkannya kepada kontroversi yang boleh menjejaskan misinya.

Walau bagaimanapun, penerbitan Roketkini tidak dapat dilihat secara terpisah daripada DAP secara keseluruhan.

DAP telah terlibat dalam politik Malaysia sejak selepas merdeka, dan masih mempunyai rupa dan sikap yang mewakili masyarakat Cina.

Kepimpinan DAP terus dikuasai tokoh berbangsa Cina dan bukan Melayu, dan parti itu terus tidak menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa utama.

Kenyataan-kenyataan pemimpin DAP yang muncul hampir setiap hari apabila diperhatikan tidak ada yang menyuarakan kepentingan orang Melayu, malah bersikap selektif dalam hal melibatkan kaum.

Tanpa perubahan yang lebih bermakna melibatkan DAP, Roketkini hanya akan menjadi satu propaganda murahan dan penyelewengan sikap DAP terhadap orang Melayu.

1 comment:

Waris said...

Habis tu nak buat macam mana? Dah umno pijak orang melayu. Pas pulak tak reti nak tarik orang melayu... sibuk nak tarik pak lebai je.

Tukar slogan dari PAS for ALL kpd PAS for ULAMA only

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...