Thursday, May 12, 2011

Suhaizan, Raja Ahmad calon paling popular Pemuda PAS

Ketua Penerangan Pemuda PAS Pusat, Suhaizan Kayat dan Timbalan Ketua Pemuda PAS Perak, Dr Raja Ahmad Iskandar al-Hiss kekal calon paling popular untuk merebut jawatan-jawatan tertinggi sayap Pemuda PAS dalam pemilihan kurang sebulan daripada sekarang.

Suhaizan dikatakan menerima pencalonan terbanyak untuk bersaing bagi jawatan ketua pemuda, mencabar Nasrudin Hassan.

Raja Ahmad, yang menang tanpa bertanding jawatan timbalan ketua Pemuda PAS Perak baru-baru ini menerima sokongan ramai untuk bertanding jawatan naib ketua Pemuda PAS.

Turut menjadi pilihan ramai ialah Ahli Parlimen Jerai, Mohd Firdaus Jaafar yang dicalonkan untuk jawatan timbalan ketua.

Firdaus yang mengetuai Jabatan Pilihan Raya Dewan Pemuda PAS sudah menyatakan kesediaan untuk bertanding jawatan timbalan ketua.

Jawatan itu kini disandang Azman Shapawi Abdul Rani yang tidak lagi dilihat sesuai untuk memegang jawatan itu selepas satu penggal.

Raja Ahmad merupakan calon paling popular dalam kalangan ketiga-tiga pemimpin pemuda itu, menerima sokongan meluas dari seluruh negara.

Beliau juga berada di kedudukan paling selamat berbanding dua jawatan tertinggi yang masih terbuka kepada pertandingan atau kompromi lain.

Nasrudin masih menerima sokongan dan pencalonan, manakala kedudukan timbalan mungkin menyaksikan persaingan sengit.

Beliau yang kini mengetuai Lajnah Antarabangsa Pemuda PAS dikatakan menerima jumlah menggalakkan dari seluruh negara, termasuk 24 pencalonan dari Perak, 15 dari Johor dan empat negeri iaitu Kelantan, Selangor, Pahang dan Kedah masing-masing memberikan 10 pencalonan.

Suhaizan yang pernah dipecat daripada jawatan pensyarah di Universiti Teknologi Malaysia di Skudai, Johor, menerima sokongan berdasarkan aktivisme beliau dalam parti dan di peringkat nasional.

Beliau merupakan antara pemimpin pemuda yang paling berprofil tinggi di peringkat nasional disebabkan penglibatannya dalam demonstrasi dan kempen-kempen lain.

Suhaizan, Firdaus dan Raja Ahmad dilihat sebagai satu gandingan untuk mengetuai sayap pemuda pada penggal akan datang, tempoh yang dijangka berlaku Pilihan Raya Umum ke-13.

Ketiga-tiga calon menerima sokongan luas sebahagiannya disebabkan pendirian yang dilihat tidak berpihak kepada mana-mana kem dalam parti, yang bersaing dengan sengit sejak Pilihan Raya Umum ke-12.

1 comment:

IBH Blog Harian said...

ya gandingan yang mantap Insya Allah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...