Thursday, May 12, 2011

Umno angkat Naquib al-Attas

Umno pada sambutan ulang tahun ke-65 semalam mengambil kesempatan meningkatkan imej di mata orang Melayu dengan memberi anugerah kepada tokoh ilmuan Islam, Prof Dr Syed Muhammad Naquib al-Attas.

Naquib ialah ilmuan Malaysia paling dikenali dalam bidang falsafah dan pemikiran Islam di peringkat antarabangsa.

Karya paling popularnya, Islam and Secularism yang diterbitkan pada 1978 merupakan hasil tulisan yang memberi impak besar kepada pemikiran di dunia Islam, terutama di dunia Melayu.

Buku yang menjadi rujukan penting itu dinilai sebagai satu pemerhatian dan penerangan yang cemerlang berhubung pandangan dunia Islam dan konsep seperti al-din, kritikan terhadap tamadun Barat dan sekularisme.

Beliau ialah pengasas pusat pengajian tinggi Islam, Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam (ISTAC).

Penganugerahan Anugerah Melayu Terbilang ini berpotensi meningkatkan imej Umno dalam isu keilmuan Islam dan dalam kalangan ilmuan dan aktivis Melayu Muslim.

PAS kebelakangan ini dilihat mengabaikan dan kurang agresif menangani isu-isu seperti pluralisme agama dan kalimah Allah digunakan Kristian Katolik yang menjadi perhatian ilmuan dan aktivis Islam yang sebahagian besarnya memandang tinggi Naquib.

Parti Islam itu didakwa sesetengah pihak mengutamakan perkiraan politik pilihan raya apabila mengambil sikap yang lunak menangani isu penggunaan kalimah Allah oleh Katolik.

Penganugerahan oleh Umno ketika berdepan ujian besar menjelang Pilihan Raya Umum ke-13 boleh dilihat sebagai sebahagian kempen memulihkan dan membina imej.

PAS pada muktamar di Shah Alam, Selangor pada 2009 memberi anugerah pejuang bahasa kepada Sasterawan Negara A Samad Said yang menjadi salah seorang penentang dasar pendidikan sains dan matematik dalam bahasa Inggeris.

Walaupun lambat menyertai kempen anti-PPSMI itu, PAS berjaya mengambil manfaat daripada gerakan tersebut.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...