Tuesday, February 14, 2012

Umno kuatkan 'kuasa ketiga' untuk tawan Selangor

Kuasa ketiga, ruang dan suara yang lebih bebas pada mulanya digerakkan untuk mengimbangi kuasa Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat, ekoran pertembungan sengit kedua-dua kumpulan selepas Pilihan Raya Umum ke-12.

Kini, Umno kelihatan dapat memanfaatkan suara yang agak bebas daripada pengaruh politik parti ini untuk kepentingan mereka.

Satu misi utama Umno kini ialah menawan kembali Selangor, yang dirampas PR selepas kekalahan mengejut dan memalukan Umno yang menguasai negeri itu.

Dua individu yang bebas daripada parti politik kini menjadi tumpuan utama dalam siri tindakan yang berpotensi menjejaskan PR di Selangor; bekas exco negeri Datuk Dr Hasan Ali dan pengendali blog Raja Petra Kamaruddin.

Hasan yang muncul di tengah-tengah kontroversi berkaitan agama di Selangor ekoran sokongannya untuk beberapa langkah yang dikatakan bertujuan membela umat Muslim negeri itu dipinggirkan dan kemudian dipecat daripada PAS.

Raja Petra pula konsisten dalam kritikannya terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim dan pakatan pembangkang PR, termasuk melalui wawancara dengan akhbar dikuasai Umno.

Terbaharu, Raja Petra mendakwa PKR terlibat dalam skandal projek pasir hingga membawa kepada pembunuhan seorang ahli perniagaan.

Pengendali blog yang kini berada di London itu kini dilihat dengan sangat kritikal oleh PR dan kumpulan politik liberal lain ekoran kritikannya terhadap pakatan pembangkang utama negara itu, walaupun beberapa isu yang dibawa beliau tidak berlebihan dan wajar diberi perhatian.

Beliau sebelum ini dalam satu wawancara menafikan kaitan isteri perdana menteri Datin Seri Rosmah Mansor dalam pembunuhan model Mongolia, Altantuya Shaariibuu, dakwaan yang lama menjadi modal pembangkang.

Raja Petra semakin kritikal terhadap Anwar yang didakwa berdepan isu moral ekoran pelbagai dakwaan skandal seks ketua pembangkang itu.

Sikap kritikal kedua-dua Hasan dan Raja Petra - yang mendapat sokongan kuat dan layanan baik media pro-Umno - kini kelihatan membimbangkan pentadbiran PR Selangor yang dikuasai PKR dan DAP.

Hasan pula kelihatan menarik ramai hadirin ke ceramah jelajahnya di Selangor dan seluruh negara yang sebahagian besar merupakan kritikan terhadap sikap PAS dan PR di Selangor terhadap agama Islam.

Kempen Hasan itu berpotensi menarik undi Melayu daripada PAS, sekaligus mampu menguatkan lagi sokongan kepada Umno.

Umno kini mengeksploit isu-isu berkaitan Melayu dan Islam dalam usaha memenangi undi Melayu dan merampas negeri Selangor daripada PR.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...