Sunday, January 8, 2012

'Kalau saya ditembak...'

Dalam satu sidang media, ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam mengulas isu kepimpinan Pakatan Rakyat sekiranya beliau dipenjara menyebut insiden beliau ditembak sebagai satu senario yang dibayangkan.

Kata Anwar, sekiranya beliau dipenjara, mengalami kemalangan atau ditembak, PR sudah bersedia dengan semua senario itu.

Sebelum ini, tindakan sabotaj terhadap Anwar pernah didakwa berlaku, seperti dakwaan perbuatan khianat terhadap sebuah kereta yang digunakan pemimpin PKR itu.

Ada pihak musuh politiknya mendakwa Anwar yang terdesak merancang insiden-insiden seperti itu untuk meraih simpati dan mencetuskan kekacauan.

Menjelang tarikh 9 Januari dan keadaan yang akan tercetus selepas itu, dakwaan perbuatan khianat terhadap Anwar, termasuk senario beliau ditembak, semakin diberi perhatian, sehingga beliau sendiri menimbulkannya.

Baru-baru ini, seorang pengawal peribadi presiden PKR, dimasukkan ke hospital akibat kecederaan yang didakwa hasil tindakan khianat.

Senario beliau ditembak atau cuba dibunuh dapat dibayangkan memandangkan episod terbaharu politik yang kritikal dan menjadi penentu kepada ketua pembangkang itu.

Senario itu berpotensi mencetuskan kemarahan besar terhadap pemerintah dan simpati serta sokongan untuk Anwar dan pembangkang.

Dari segi manfaat politik, Anwar boleh mendapat lebih kesan positif hasil sekiranya sebarang tindakan khianat terhadap beliau berlaku, berbanding musuh politiknya.

Sama ada benar atau tidak, sebarang insiden yang menimpa Anwar akan mudah dikaitkan kepada pihak pemerintah, yang kelihatan mahu melenyapkan tokoh PR itu daripada politik negara.

Insiden yang berlaku juga akan menarik perhatian media dan kerajaan-kerajaan asing, yang dijangka akan turut bersimpati dan menunjukkan sokongan kepada Anwar.

Apapun yang bakal diputuskan di mahkamah nanti, PR tidak wajar menghabiskan terlalu banyak masa dan tenaga untuk seorang pemimpin, sedangkan PR mewakili isu yang lebih besar dan rakyat yang lebih ramai.

Kes liwat Anwar ini telah lama mengheret seluruh ahli PR dalam menanganinya, menguji gabungan parti-parti pembangkang pesaing utama kepada Barisan Nasional itu.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...