Sunday, January 8, 2012

Hasan Ali dipecat, apa tindakan Umno?

Datuk Dr Hasan Ali, pemimpin kontroversi PAS dari Selangor akhirnya dipecat hari ini, akibat tindakan beliau yang didakwa membelakangi kepentingan parti.

Hasan yang terbabit dalam kontroversi dalaman ekoran penglibatannya dalam siasatan ke atas sebuah gereja yang didakwa memurtadkan orang Muslim mula dikritik ramai sejak episod itu.

Kemudian, Hasan kembali menjadi perhatian selepas PAS Selangor melalui Saari Sungib mengumumkan yang beliau ditolak oleh ahli dan mungkin tidak bertanding dalam pilihan raya umum akan datang.

Hasan kemudian muncul dalam media dikuasai Umno, TV3 dan Utusan Malaysia, membalas kritikan dan meningkatkan profil dirinya.

Tindakan Hasan itu mengaitkan lagi dirinya dengan parti pesaing kepada PAS itu. Hasan sejak 2008 dikaitkan dengan Umno dan didakwa berhasrat menyatukan PAS dan Umno, walaupun parti telah menunjukkan sikap bertentangan.

Dalam permainan persepsi, pemecatan Hasan boleh dimanfaatkan oleh Umno dalam usahanya memperlihatkan PAS sebagai tunduk kepada DAP dan PKR.

Hasan pernah bertembung dengan DAP dan PKR dalam isu pentadbiran negeri Selangor, dan terbaharu, menimbulkan kemarahan PKR apabila menyeru ahli PAS tidak menyertai perhimpunan menyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 9 Januari.

Selepas kontroversi gereja, Hasan bergerak aktif dengan pertubuhan Himpun, yang tidak dipersetujui PAS dan mendapat sokongan Umno.

Umno dijangka mengemukakan hujah penglibatan Hasan dalam isu melibatkan umat Muslim terbabit, yang tidak direstui parti sekutu DAP dan PKR sebagai sebab beliau dipecat.

Sebelum ini, usaha mengganti Datuk Seri Azizan Abdul Razak sebagai menteri besar Kedah turut dikait dengan pengaruh DAP, yang sering tidak sehaluan dengan dasar dan tindakan kerajaan negeri Kedah pimpinan Azizan.

Isu ini dilihat mampu untuk mempengaruhi orang Melayu - terutama di Selangor - menjadi semakin kritikal dengan PAS yang didakwa oleh Umno menjadi tunggangan DAP dan PKR.

Walau bagaimanapun, dari satu sudut lain, kedudukan Hasan di luar parti mampu mengurangkan kesan negatif kritikannya terhadap PAS dan gabungan Pakatan Rakyat.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...