Thursday, March 10, 2011

Buku Mahathir tingkat tekanan ke atas Anwar

Datuk Seri Anwar Ibrahim menyaksikan tekanan yang semakin meningkat ke atas beliau dengan penerbitan buku Tun Dr Mahathir Mohamad baru-baru ini.

Buku beliau, A Doctor in the House: The Memoirs of Tun Dr Mahathir Mohamad dilancarkan ketika Pilihan Raya Umum ke-13 dirasakan semakin hampir dan Anwar sedang berdepan perbicaraan.

Portal-portal berita melaporkan berita-berita sensasi daripada pendedahan Mahathir dalam bukunya pada hari dilancarkan, meningkatkan perhatian terhadap buku bekas perdana menteri yang bertanggungjawab memecat Anwar itu pada penghujung 1998.

Antara didedahkan oleh Mahathir termasuk dakwaan hubungan seks Anwar dengan wanita yang dibawa oleh seorang dikenali sebagai Nalla.

Kesan daripada pendedahan Mahathir ini dilihat mengganggu tumpuan Anwar dan Pakatan Rakyat menghadapi pilihan raya akan datang, kerana melibatkan kredibiliti Anwar sebagai pemimpin de facto dan calon perdana menteri daripada PR.

Penegasan tuduhan melibatkan moral Anwar oleh Mahathir yang konsisten sejak 1998 membawa sekali lagi tumpuan terhadap bekas timbalan perdana menteri itu.

Dakwaan Mahathir melalui memoirnya merupakan berita besar kedua melibatkan isu moral Anwar selepas laporan akhbar Australia berhubung hal sama tahun lalu.

Tuduhan-tuduhan Mahathir mungkin dilihat sebagai benar sekiranya tiada tindakan daripada Anwar.

Anwar diharap mengambil tindakan tegas menangani tuduhan Mahathir itu atau akan dilihat menyembunyikan sesuatu, seperti tanggapan banyak pihak apabila beliau enggan bersumpah menafikan tuduhan liwat Saiful Bukhari Azlan.

4 comments:

محمد حذوان بن حميدان said...

analisis yg baik, ada kalanya kita hanya prlu senyap utk mghilangkan ssuatu tuduhan, ttapi selalunya kita prlu brsuara dlm menegakkan ssuatu kbnaran,renungan brsama~ (^_^)

Anonymous said...

Baik Punya!

Mohamed Ali said...

Tidak apa yang dibanggakan buku memory Mahathir malahan dengan sendiri nya ianya menjatuhkan namanya daripada dihormati dan disanjungi rakyat.

PASAR CHOWKIT said...

Tuduhan Mahathir terhadap Anwar menjurus kepada waktu ketika Anwar menjadi orang kuat UMNO jadi untuk memperkatakan tentang perangai pemimpin-pemimpin UMNO ianya dah menjadi lumrah.Mungkin apa yang dituduhkan oleh Mahathir itu ada kebenarannya oleh kerana sejak UMNO diistiharkan kelahirannya pada 11 Mei 1946 di Istana Johor Bahru sehingga ke hari ini belum pernah ada seorang pun dari kalangan pemimpin UMNO yang mampu menampakkan bahawa dirinya sebagai seorang Islam yang benar-benar cintakan Agama.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...