Friday, December 3, 2010

Selangor sasaran utama Umno dalam PRU 13

Hari ini, Jumaat, gabungan kumpulan yang menamakan diri mereka Gagasan Anti Penyelewengan Selangor, GAPS, mengadakan perhimpunan di Istana Kayangan, Shah Alam, Selangor selepas solat Jumaat.

GAPS yang dianggotai 50 pertubuhan bukan kerajaan mendakwa akan mendedahkan 30 kes korupsi dan salah guna kuasa oleh syarikat subsidiari kerajaan negeri seperti Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor, PKNS, dan Yayasan Selangor.

Pada Ahad, kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor akan ke Istana Negara untuk menyerahkan memorandum menuntut hak pengurusan air diberikan kepada kerajaan negeri.

Kedua-dua kumpulan juga bakal bertembung dalam usaha masing-masing berhimpun dan menyerahkan memorandum kepada Yang Dipertuan Agung dijadualkan Ahad ini.

Perkembangan berkaitan Syarikat Bekalan Air Selangor, Syabas ini berada di tengah-tengah persaingan sengit Umno dengan kerajaan negeri dikuasai PR.

Satu ofensif yang dilakukan terhadap kerajaan Selangor ialah Tabung Budi yang digunakan untuk membantu mereka yang tidak mampu tetapi kelihatan mempunyai motif politik yang jelas, sebagaimana didakwa Ahli Parlimen Kuala Selangor, Dr Dzulkifly Ahmad.

Usaha Tabung Budi itu tidak dapat dielakkan daripada dilihat bermotif politik kerana ditubuhkan ketika PR menguasai negeri, dan bergerak dalam konteks yang kritikal terhadap tindakan-tindakan kerajaan negeri.

Umno turut cuba mendapatkan manfaat daripada kenyataan Sultan Selangor berhubung isu ketuanan Melayu yang dimanipulasi oleh PKR dalam kongresnya hujung minggu lalu.

Walau bagaimanapun, kumpulan-kumpulan disokong Umno menyasarkan lebih daripada isu air, tetapi turut mengaitkan pengurusan kerajaan negeri dan syarikat-syarikat berkaitan.

Kesungguhan Umno meningkatkan ofensif terhadap PR di Selangor dicerminkan melalui kempen ceramah yang diadakan sejak beberapa bulan lalu, mengemukakan penceramah seperti Senator Ezam Mohd Noor dan pemimpin-pemimpin kanan parti itu.

Umno kini semakin yakin dengan sokongan Melayu dan mengharapkan perubahan itu akan memberi manfaat dalam Pilihan Raya Umum ke-13 nanti.

Perarakan hari ini dan pada Ahad nanti akan meningkatkan lagi persaingan sengit kedua-dua PR dan BN untuk merebut negeri Selangor, dengan kedua-duanya cuba merebut perhatian daripada institusi raja.

1 comment:

hurry said...

memangla tu la ade-ade je kes pakatan rakyat ni..kalii ni agak-agak kes penyelewengannya adalah bagi kepada anak-anak selangor tuisyen percuma..tu seleweng besar tu..sebab tak bagi kat kroni

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...