Thursday, December 9, 2010

Isu TPM: Pakatan Rakyat jangan hilang tumpuan

Suasana panas ketika ramai sedang menjangka Pilihan Raya Umum ke-13 akan diadakan beberapa bulan sahaja lagi telah mencetuskan pelbagai isu.

Di kedua-dua pihak BN dan Pakatan Rakyat, sensitiviti terhadap isu-isu yang timbul pada masa ini meningkat dengan semua memerhati setiap perkembangan.

Dakwaan terhadap Datuk Seri Dr Khir Toyo, peralihan kepimpinan MIC dan timbalan perdana menteri kerajaan PR semuanya mencetuskan respons segera semua pihak.

Terbaharu, parti-parti PR terlibat dalam debat hangat berhubung timbalan perdana menteri kerajaan PR yang dikatakan dijanjikan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim kepada Lim Kit Siang.

Kedua-dua pihak yang menyokong dan menentang mengambil posisi masing-masing, mengulas isu sensitif ini.

Walau bagaimanapun, ingatan daripada presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang memperlihatkan sikap rasional dan berhati-hati dalam menangani isu ini.

Hakikatnya, Pilihan Raya Umum ke-13 belum berlaku lagi, dan tidak dapat dipastikan suasana politik ketika pilihan raya itu berlangsung nanti, yang menurut keadaan kini, hampir pasti tidak menyamai suasana pilihan raya umum yang lalu.

Kemenangan PR sehingga berjaya menubuhkan kerajaan pusat, parti mana yang akan menang paling banyak kerusi, siapa yang bakal menjadi perdana menteri dan banyak lagi isu masih jauh daripada jelas, apatah lagi kedudukan timbalan perdana menteri.

Kedudukan timbalan perdana menteri dan semua jawatan menteri dalam kabinet bukan mudah untuk diselesaikan, dan pasti persoalan timbalan perdana menteri dan menteri-menteri lain tidak akan ditangani secara berasingan.

Ini jelas menunjukkan bagaimana isu timbalan perdana menteri ini telah menjadikan tumpuan PR tersasar. Sekiranya isu timbalan perdana mentei diperdebatkan, boleh juga jawatan penting lain diperdebatkan juga, seperti menteri kewangan, menteri dalam negeri, perumahan dan kerajaan tempatan dan pelajaran.

Sensitiviti isu ini juga mampu menjejaskan kerjasama dalam kalangan PR ekoran sentimen yang mampu dicetuskan. Ini berpotensi menjejaskan hubungan sesama PR, jauh sebelum pertempuran sebenar PRU 13 bermula.

Menjelang konvensyen PR yang bakal diadakan pada 19 Disember nanti, parti-parti pakatan ini perlu bertindak dan berfikir secara matang dan tidak tersasar daripada isu utama mengukuhkan kerjasama.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...