Saturday, February 28, 2009

SIASAH dalam keluaran terbarunya melaporkan cadangan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, agar semua parti-parti politik di negara ini bersatu untuk agenda yang lebih besar negara iaitu bekerja untuk kepentingan rakyat.

Beliau mencadangkan pengalaman Habibie, Presiden Indonesia selepas Suharto, membentuk kerajaan perpaduan di negara itu dijadikan contoh ikutan.

Dalam kerajaan perpaduan itu, semua parti politik bersatu dalam kerajaan dan bekerja untuk matlamat bersama.

Kesan, Habibie walaupun memimpin Indonesia selama dua tahun sahaja tetapi peninggalannya berjaya membina semula Indonesia dalam konteks pencegahan rasuah, kebebasan media dan pembangunan ekonomi.

Presiden PAS berharap melalui pendekatan ini semua pihak akan bekerjasama untuk kepentingan negara bukan lagi untuk kepentingan parti masing-masing yang sempit.

97 comments:

Azizahns said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Azizahns said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Azizahns said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Azizahns said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Azizahns said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Azizahns said...

SAYA BANTAH PENGGUNAAN PERKATAAN ALLAH DALAM PENERBITAN KRISTIAN

Azizahns said...

SAYA BANTAH PENGGUNAAN PERKATAAN ALLAH DALAM PENERBITAN KRISTIAN

Azizahns said...

SAYA BANTAH PENGGUNAAN PERKATAAN ALLAH DALAM PENERBITAN KRISTIAN

Azizahns said...

SAYA BANTAH PENGGUNAAN PERKATAAN ALLAH DALAM PENERBITAN KRISTIAN

Azizahns said...

SAYA BANTAH PENGGUNAAN PERKATAAN ALLAH DALAM PENERBITAN KRISTIAN

Azizahns said...

SAYA BANTAH PENGGUNAAN PERKATAAN ALLAH DALAM PENERBITAN KRISTIAN

Azizahns said...

SAYA BANTAH PENGGUNAAN PERKATAAN ALLAH DALAM PENERBITAN KRISTIAN

Azizahns said...

SAYA BANTAH PENGGUNAAN PERKATAAN ALLAH DALAM PENERBITAN KRISTIAN

Azizahns said...

SAYA BANTAH PENGGUNAAN PERKATAAN ALLAH DALAM PENERBITAN KRISTIAN

Azizahns said...

SAYA BANTAH PENGGUNAAN PERKATAAN ALLAH DALAM PENERBITAN KRISTIAN

Azizahns said...

SAYA BANTAH PENGGUNAAN PERKATAAN ALLAH DALAM PENERBITAN KRISTIAN

Azizahns said...

SAYA BANTAH PENGGUNAAN PERKATAAN ALLAH DALAM PENERBITAN KRISTIAN

Azizahns said...

SAYA BANTAH PENGGUNAAN PERKATAAN ALLAH DALAM PENERBITAN KRISTIAN

Azizahns said...

SAYA BANTAH PENGGUNAAN PERKATAAN ALLAH DALAM PENERBITAN KRISTIAN

Azizahns said...

SAYA BANTAH PENGGUNAAN PERKATAAN ALLAH DALAM PENERBITAN KRISTIAN

Azizahns said...

SAYA BANTAH PENGGUNAAN PERKATAAN ALLAH DALAM PENERBITAN KRISTIAN

Azizahns said...

pinjam dari blog GOMO:

PERJUANGAN ANJING BETINA TERESSA KOK DALAM MEMURTADKAN UMAT ISLAM DI TANAH MELAYU INI SUDAH PUN HAMPIR BERJAYA.


INI SEMUA ADALAH BERKAT DAN DORONGAN SELURUH AHLI PAKATAN RAKYAT!!!


PAS, DAP DAN PKR BERJAYA DALAM MEMBANTU MATLAMAT KAFIR-KAFIR YANG INGIN MENYESATKAN KITA UMAT ISLAM!!!


TERESSA KOK BERJUANG DALAM USAHA MENGKAFIRKAN UMAT ISLAM


TERESSA KOK MERUPAKAN AHLI DAP!!!


DAP MERUPAKAN GABUNGAN PAKATAN RAKYAT YANG TERDIRI DARIPADA


PAS DAN PARTI KEADILAN RAKYAT.


PEMIMPIN PAS TUAN GURU NIK AZIZ DAN PKR ANWAR AL-JUBURI


MEREKA HANYA BERDIAM DIRI SAHAJA AKAN PERCUBAAN TERESSA KOK DAN PUAK-PUAK KAFIR DALAM USAHA MENYESATKAN UMAT ISLAM!!!

NAH...SEKARANG KEPUTUSAN NYA TELAH BERJAYA DI PEROLEHI OLEH PUAK-PUAK KAFIR YANG DI DALANGI OLEH TERESSA KOK!!!


KEJAYAAN PENGGUNAAN NAMA ALLAH BAGI MENGANTIKAN PERKATAAN JESUS


KLIK DI SINI


KDN sejak penghujung 2007 mengharamkan penggunaan istilah Allah dalam mingguan Katolik, The Herald sehingga memaksa penerbitan itu menyeret kontroversi tersebut ke mahkamah.


TAHNIAH DI ATAS SATU LAGI PROJEK PAKATAN RAKYAT YANG BERJAYA MENJUAL AGAMA ISLAM!!!


SELEPAS BERJAYA MEMECAHBELAHKAN
BANGSA MELAYU
SETERUSNYA BERJAYA MENJUAL
TANAH MELAYU


DIIKUTI PULA DENGAN PENDERHAKAAN
PADA RAJA-RAJA
KINI AGAMA ISLAM TELAH DINODAI OLEH
PAKATAN RAKYAT!!!


PERJUANGAN AKHBAR KAFIR INI DI DALANGI TERESSA KOK


TERESA KOK MERUPAKAN AHLI DAP

DAP GABUNGAN PAS DAN PKR


TIDAK ADA SATU TENTANGAN PUN DARI PEMIMPIN
ISLAM DIDALAM PAKATAN RAKYAT INI.

YANG ADA HANYA YB KULIM

ISLAM DALAM PAKATAN YANG LAIN???


HARAM!!!


TAHNIAH ATAS KEJAYAAN ANDA CUBA MENYESATKAN UMAT ISLAM INI.

SELEPAS INI BOLEHLAH KIRANYA PUAK PAKATAN RAKYAT BERSEMBAHYANG DI GEREJA PULA!!

perunding said...

umno masuk pas??

TEKONG DARAT said...

komen anda tidak benar...
malah tidak berkaitan...
saya mencari tuduhan spt yg anda buat ni dalam paper arus perdana...
takda...
takda...
takda...
apakah ini juga membuktikan bahawa apa yg anda cakap tu hanya andaian atau fitnah?...atau memang beita tu tak benar?...jgn membabi buta menuduh...apa lagi anda menuduh orang islam bersekongkol dgn kristian laknatullah...
cuba lagi...

Hamba Miskin said...

Azizah...

Belajar agama bukan setakat nikah kawin.

Orang arab yang bukan islam sudah lama memakai istilah Allah di dalam bible. Syeikh Qardhawi,ulama muktabar dunia islam pun takda komen pasal penggunaan Allah oleh orang arab bukan islam. Begitu juga syeh-syeh dan ulama dari kalangan arab. Mereka ( orang arab ) memahami bahawa Allah adalah tuhan iaitu Robb.

Begitu juga keadaan di kalangan mereka penganut kristian ada yang membantah penggunaan Allah di dalam bible. Saya pernah membaca keratan akhbar berita harian. Penganut kristian ( bukan majoriti ) ada mengatakan, "selepas penggunaan Allah,apa lagi yang pihak gereja mahu ubah? Adakah perlu penganut kristian semua berpuasa di bulan ramadan dan bersembahyang 5 waktu seperti orang islam?"..

Mereka sendiri sekarang sudah kalut mencari tuhan. Sedangkan pihak tertinggi gereja sendiri sudah tertipu oleh bible,maka kukuhkanlah pegangan agama kita bahawa "Katakanlah: Dialah ALLAH yang maha Esa,ALLAH adalah Tuhan yang bergantung kepadaNya segala sesuatu,Dia tiada beranak dan tiada pula diperanakkan. Dan tidak ada seorang pun yang setara dengan DIA"..Al-Ikhlas 1-4.

Kekusutan tentang penggunaan nama Allah bolehlah kita rujuk sesama dengan berlapang dada dengan membaca dan memahami firmanNya.

" Katakanlah: Hai orang-orang kafir! Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah Dan kamu bukan penyembah Tuhan yang aku sembah Dan aku tidak pernah menjadi penyembah apa yang kamu sembah,dan kamu tidak pernah (pula) menjadi penyembah Tuhan yang aku sembah. Untukmu agamamu,dan untukku agamaku."

Azizah dan rakan2 bloggers yang beragama islam. Marilah kita beriman kepada Allah. Tunjukkan kita penganut Allah yang bukan apa yang mereka sembah. Itu yang lebih baik dari kita menganggu ibadat mereka sesungguhnya janganlah kita mencari musuh dengan Rasulullah s.a.w di akhirat kelak dengan menyakiti hati jiran-jiran kita yang bukan beragama islam.

Taasub pada Tuhan yang satu iaitu ALLAHU JALLA JALALUH

Solawat ke atas Rosul yang terakhir sollallahu alaihi wasallam khotimul anbiya'

Hamba Miskin said...

Sebenarnya penggunaan Nama ALLAH ini insya Allah akan membuka perbincangan di antara ulama-ulama Islam dan pendita nasrani dan kristian di malaysia untuk mencari siapakah Allah yang sepatutnya di sembah...

Semoga pengikut kristian boleh menerima bahawa tuhan yang satu hanyalah ALLAH dan nabi Isa alaihi salam adalah Nabi yang ke 24 dan di angkat ke langit bukannya di salib!!! Insya Allah,hidayah untuk mereka..doakanlah bersama-sama.

roh_insan said...

Azizahns.

Jgn terlalu mengikut nafsu,tengok islam dr pandangan yg luas.kenal islam itu dgn benar2 kenal,cari isinye,make hanye mengenal kulitlah kite sering bertelagah sesame kite.

Awal2 agame mengenal Allah.Mengenal Allah bkn pd name.

apam taiping said...

syg skali aku tgk posting azizah ni....jgn terlalu taksub....anda bukan sorg ulamak,sbb aper byk org islam berjaya dikafirkan ko x selidik ke?sbb undang2 islam kat malaysia ni lemah...mahakamah syariah tu juz jd tugu je dan handel kes2 khalwat ke itu je...yg lain sume nye mahkamah tiggi pnya kuasa....kes lina joy?ko bace x?ok aku nak tnye ko ader anak x yg amik upsr?xpun anak sedara ke?ko tawu x kerajaan bn tolak tepi je matapelajaran agama islam dan xmasuk dlm subjek peperiksaan?so kat mn slhnye kalo anak2 zman skrgni sng terpesong?tepuk dada tnya kerajaan....
aku ader ckit crite la yg aku dgr sendri dgn telinga aku...ader 1 hr dlu aku lpk kat rmh abg ipar aku,time tu kwn dier dtg ziarah,bwk anak bini...aku respek giler dorgni 1famili mmg speaking smp anak dier 5tahun mmg sepatah bhsa melayu pun xkuar dari mulut...pergh...tapi time dier dok main2 kat luar,aku terdengar perkataan dia jerit "oooh jesus christ" nauzubillah...ko pk la kalo bdk zmn skunkni dah leh sbut mcm2,xmustahil kalo krg didikan agama kat skolah nnt dorg lg truk...xyah ckapla pakatan ke dap ke,kalo bab murtad ni ko sendri kna jaga....

Azizahns said...

saya tak katapun pendapat saudara-saudara sekalian salah... apa yang saudara-saudara katakan benar..

dan saya setuju dengan apa yang semua saudara ihya, roh ihsan, perunding cakapkan... apa yang apam taiping khuatirkan juga betul..

saya cuma melahirkan rasa kebimbangan saya ...
saya membantah atas rasa keikhalasan saya sebagai seorang muslimin sebab selain daripada menyatakan pendapat di ruangan siasah ini... saya tiada kuasa lain yang boleh dilakukan.

Unknown said...

apa kena mengena PR dgn isu penggunaan nama Allah swt?

Azizahns said...

untuk saudara seislam....

mungkin di pihak orang atasan atau para ustaz dan ulama tiada kebimbangan kerana mereka dan persekitaran mereka mempunyai pegangan ilmu islam yang dalam.

tapi bagaimana pula rakyat jelata yang tinggal di luar kelompok ulamak-ulamak, ustaz-ustaz ni...

walaupun penerbita kristian ini hanya untuk edaran puak-puaknya sahaja adalah tidak mustahil edaran ini akan tersebar di luar sana... tidak takutkah generasi kecil anda akan terdedah dalam persekitaran yang mengelirukan..

Kapak Batu said...

yg aku tahu hamid albar yg bagi kebenaran guna nama ALLAH tu!!

biskut said...

MASIH RASA SEDIH...
DALAM SOAL ISLAMPUN KORANG TAK NAK BERSATU... INI BUKAN MASA UNTUK MENYALAHKAN SATU SAMA LAIN...
MARILAH SAMA-SAMA KITA FIKIRKAN APA YANG TERBAIK UNTUK ISLAM DI NEGARA INI...

CUKUP. NOKTAH.

Cherry said...

KENAPA KITA TAK GUNAKAN KUASA DYMM SERI PADUKA BAGINDA YANG DIPERTUAN AGONG. BUKANKAH KUASA AGAMA ISLAM TERLETAK DI TANGAN BAGINDA.

AMPUN TUANKU...

PAPA GOMO said...

PERJUANGAN ANJING BETINA TERESSA KOK DALAM MEMURTADKAN UMAT ISLAM DI TANAH MELAYU INI SUDAH PUN HAMPIR BERJAYA.

INI SEMUA ADALAH BERKAT DAN DORONGAN SELURUH AHLI PAKATAN RAKYAT!!!

PAS, DAP DAN PKR BERJAYA DALAM MEMBANTU MATLAMAT KAFIR-KAFIR YANG INGIN MENYESATKAN KITA UMAT ISLAM!!!

http://gomo-no1.blogspot.com/2009/02/pakatan-rakyat-berjaya-menodai-agama.html

Cherry said...

KISAH SIKAP DAN SIFAT ORANG INDIA / bangsa asing

situasi 1
suatu ketika saya pernah menyewa rumah dan jiran saya adalah india. seperti kebiasaan orang lain waktu siang tiada di rumah kerana pergi kerja. Dengan selamba tanpa meminta izin jiran india saya mengambil kesempatan menggunakan penyidai kain di halaman rumah saya kerana saya tidak menggunakannya. Dia menggunakan penyidai tersebut sehinggalah saya menegurnya yang saya tidak suka dan tidak benarkan dia menggunakan penyidai kain saya dan memasuki halaman rumah saya sesuka hati walaupun saya tiada di rumah.

situasi kedua.
saya mempunyai kedai yang mempunyai kawasan lapang berumput... dengan selamba seorang india membawa beberapa ekor lembu memasuki halaman berumput di dalam kawasan kedai saya untuk lembu dia meragut rumput-rumput tersebut.
saya menegurnya.. mengatakan ini kawasan saya. saya tak benarkan kerana lembu-lembu tersebut akan berak merata-rata dan saya terpaksa membersihkannya.

Situasi –situasi di atas menggambar bahawa orang india atau bangsa lain sentiasa mengambil kesempatan selagi kita tidak mempertahankan hak kita... selagi itulah dia akan cuba menggunakan hak tersebut walaupun mereka tahu sebenarnya mereka memang tiada hak.

Kerana itu juga situasi-situasi kini telah berlaku ATAS SEBAB kita sendiri tidak mempertahankan hak kita.
1. Situasi dimana terdapat senarai nama bukan melayu dalam calom MB di Perak
2. PM dan TPM juga diingini oleh bukan Melayu
3. Biasiswa diagih samarata
4. Penggunaan kalimah Allah di benarkan dalam terbitan kristian

shyufi said...

penggunaan perkataan ALLAH dalam penerbitan the herald memang harus ditentang keras!!
Umat islam harus bersatu dlm hal ini!!

hm..negara tanpa pembangkang?
isu ni sebenarnya amatlah aku x setuju..
klu xd pembangkang,xde la kritikan yg akan memajukan n membaiki kelemahan sesuatu pentadbiran kerajaan..
ape2 pun klu di persetujui juga,mgkin tercetusnya pergerakan yg secara x langsung mengkritik kerajaan..
kesimpulan kat sini pembangkang amat diperlukan xkira la PR @ BN....

PR bersatu !!

Cherry said...

dan malangnya kita masih lagi bertelagah sesama kita dan menyalahkan sesama kita (melayu dan islam)

Cherry said...

SAYA JUGA SETUJU DAN MEMBANTAH PENGGUNAAN PERKATAAN ALLAH DALAM PENERBITAN KRISTIAN

Cherry said...

SAYA JUGA SETUJU DAN MEMBANTAH PENGGUNAAN PERKATAAN ALLAH DALAM PENERBITAN KRISTIAN

Perawi said...

Buat logo baru utk POLIS & ASKAR, sebab ianya mengandungi nama Allah & Muhammad - dipakai oleh org kafir serta dibawa ketandas. Siapa yg kuat UMNO Hadhari boleh kemukakan pd Bapak BN. Kalau tidak berani cabar Najib & Pok LOh # sememang penyokong UMNO/BN, tiada batu kata Karpal Sigh.

Mesra Sokmo said...

PERJUANGAN ANJING BETINA NONI ANAK CUCU BADAWI, ANAK MAHATHIR, MARINA & ANAK HUSAIN ONN DALAM MEMURTADKAN UMAT ISLAM DI TANAH MELAYU INI SUDAH PUN HAMPIR BERJAYA.

TAHNIAH ATAS KEJAYAAN ANDA CUBA MENYESATKAN UMAT ISLAM INI.

SELEPAS INI BOLEHLAH KIRANYA RAKYAT MALAYSIA SEMBAHYANG DI GEREJA PULA!!

YA ALLAH PERCEPATKANLAH PRU13, KITA TAK NAK TENGOK PUAK UMNO/BN, TERUS MEMURTAD UMAT ISLAM TERUTAMA DARI BANGSA MELAYU. YG BUKAN MELAYU SPT TIARA JAQULIANA ISTERI NAWAWI YG TELANJANG DIDEPAN MASYRAKAT UMUN DIMSIA DENGAN TEATERNYA - BUKIT & GUNUNG LEDANG.
ADUH SEDIH BILANYA, BILA NATANG POK LOH NAK BUAT PINDAAN HUKUM MURTAD?

PENGUNDI & PENYOKONG UMNO/BN TERUS MENANGUNGGUNG DOSANYA ....KESIAN

sapphire said...

SAYA SOKONG KENYATAAN MESRASOKMO..

Org Islam sendiri murtadkan org Islam, bukannya teresa. Klau betul pun teresa nk menyesatkan org, itu sebab dia mmg bukan Islam.. Kita sebagai org Islam dah tau dia bukan Islam kita pandai2la tapis sendiri. MASALAHNYA SEKARANG, kita yg Islam ni sendiri dah jadi keliru ttg Islam disbbkan oleh puak2 UMNO ni...

Berapa keratkah pemimpin UMNO yg mengamalkan Islam sebenar supaya akhlak mereka boleh dijadikan contoh sebagai peneguh hati anak2 muda terhadap keindahan Islam...

Bagaimana pulak kes pemimpin yg mempercayai serapah sami2 India, kalau anak org Islam murtad masuk Hindu, nak salahkan siapa, dah pemimpin sendiri pun import sami dari India...

Nauzubillah

zali said...

perawi...

logo yang di gunapakai oleh polis non muslim tiada mempunyai allah muhammad.

dewatawanberapi said...

sepphire said...

Org Islam sendiri murtadkan org Islam, bukannya teresa. Klau betul pun teresa nk menyesatkan org, itu sebab dia mmg bukan Islam..

......................................

Kalau teresa nak menyesatkan orang islam, kau sebagai orang Islam WAJIB tentang, bukannya bersetongkol dengan ANJING BETINA dap ni...

Takkan itu pun kau tak paham...BODOH

Jangan suka pusing fakta...alih2 kaitkan dengan UMNO pulak...

dewatawanberapi said...

Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, mencadangkan agar semua parti-parti politik di negara ini bersatu...

Aku rasa semua penjilat2 PR kat blog ni tak setuju dengan cadangan hadi ni...

Kalau korang tak setuju...mari korang ikut aku...kita sama2 kata...

HADI BODOH...
HADI BODOH...
HADI BODOH...
HADI BODOH...
HADI BODOH...

Apa macam????

AffanIslam said...

hey dewata awan berapi,ko yang bodoh....sepatutnya ko fikir apa baiknya cadangan itu,untuk kebaikan rakyat negara ini bukan kena fikir seminit ja macam ko fikir....tapi kena ambil masa untuk fikir cadangan itu....komen ko tu,memperbodohkan diri sendiri...memalukan...

ngalabu said...

Tidak terbacake atau tahuke atau pura-pura lupa azizah dan dewata bahawa ada pertubuhan yang dikepalai oleh anak-anak perempuan pembesar dan bekas pembesar UMNO yang menimbulkan situasi keliru bagi orang islam dan memperjuangkan hak orang-orang islam untuk murtad

ngalabu said...

Ada baiknya cadangan ustaz hadi itu di ambil kira dan di bincangkan dengan teliti. Saya kira ada baiknya cadangan itu dipraktikkan. Apa gunanya ada pembangkang kalau hak mereka dinafikan, bukan itu sahaja hak rakyat juga dinafikan. Buang masa dan tenaga saja kita mengadakan pr jikalau keputusannya tidak dihormati. Sepatutnya pencacai bn bersetuju dengan cadangan itu, kerana tak perlu lagi parti pembangkang, tidak bersusah payah menghadapi pembangkang, merasuah, menidakkan dan membuat apa saja asalkan parti pembangkang tidak menang. Sekarang ini sudah ada cadangan meniadakan pembangkang, ini merupakan bonus bagi parti pemerintah, kalau tak terima bodoh dan bengonglah.

ngalabu said...

Gomo mungkin kau terlebih gomo sebab itu kau????? kita perlu menentang siapa saja yang cuba memurtadkan orang islam lebih-lebih lagi kalau dia memang orang islam sendiri.

Azizahns said...

aduuuh letih aku...
masih lagi bertelagah...
sampai bilepun takde kesudahan.
hamas dan fatahpun dah ke meja rundingan.
kalau macam nilah gayanye... kita akan jadi palestinlah jugak.

Bulan Penuh 2012 said...

Salam semua pembaca blog Siasah.

Saya sedang menyiapkan kertas kerja tentang penglibatan Kapten (B) Hussein Onn dalam membunuh rakyat Palestin semasa bertugas dengan tentera British sekitar 1946-1948.

Khabarnya dia dihantar oleh bapaknya Dato' Onn Jaafar untuk membantu British membentuk Negara Haram Israel.

Turut serta Jen. (B) Ismail Ibrahim dan seorang kerabat Johor yang belum dapat disahkan identitinya.

Sesiapa ada maklumat sila emailkan ke noontimesilence@yahoo.com

Terima kasih!

Anak Bulan
bulanpenuh2012.blogspot.com

TokBatin X said...

Kah.. kah.. keh.. keh.. he.. he..
Allah adalah 'The God' atau 'Tuhan', bukannya nama Tuhan. Nama Tuhan dalam bahasa Arab ada 99.. dan satu rahsia. Allah tu bukan nama Tuhan . ....Nama Tuhan yang ke100 'PENADOL' YANG menghilangkan sakit kepala.

Sebab itu disebut Bismillahir rahmanir rohim .. Dengan nama 'TUHAN' yang maha pengasih lagi penyayang.

Mengapa ta' disebut jer Allah maha pengasih lagi penyayang? mengapa mesti dengan perkataan 'Dengan'

Hai silabu.. kena hamput lah aku olih mereka2, yang ta'sub dengan perkataan ALLAH nih.

Hamba Miskin said...

Salam ziarah..

Lawatilah www.dzulhaqq.blogspot.com .

Video baru menanti anda!! Penuh dengan aksi.

PARPUKARI said...

BANYAK KAT SINI PENYOKONG SI PELIWAT TEGAR, JADI KALAU LIWAT PUN BOLEH, ADA APA DENGAN YANG LAIN YE TAk//


LU PIKIR LA SENDIRI FUCKATAN RIOT OI....

sapphire said...

Saya cam tak pecaya je bahawa adanya makhluk sedegil parpu kari dan dewata...

Maksud saya ttg teresa kok tu ialah SESIAPA saja non-muslim yg berniat jahat terhadap Islam, KITA BOLEH TAPIS DGN AKAL KITA (bukannya maksud saya Teresa Kok sorang...). Kau cuba tanya budak Islam 5 tahun, boleh tak sembahyang dgn colok, otomatik akal diorang cakap tak boleh.. Ada aku cakap boleh bersekongkol, aku cakap TAPIS, diulangi, TAPIS...kau jgn ubah fakta, dewata bengong ooi...

Parpu Kari ni, apa pulak hal liwat pulak nih.. Itula aku cakap BN ni takde topik baru nak citer, balik2 liwat, balik2 agen Amerika, yg pemimpin diorang tu beribu2 lemon kejahatan sampai tak larat nak 'list', ada diorang nk jawab isu2 tu??? Lari bertempiaran...

sapphire said...

saudara2 sila bukak blogspot ni pulak, jauhnya beza DAP dgn UMNO...

http://telaahpolitik.blogspot.com/

sapphire said...

Nori dan Marina patut lebih dibimbangi daripada Teresa!!!!

Baca pulak Mingguan Malaysia front page ari ni... Najib kata keputusan Siva buat sidang tergempar tidak sah SEBAB...(kITA KENA TUNGGU KEPUTUSAN MAHKAMAH DULU,KITA KENA PASTIKAN BAHAWA KERAJAAN BN DI PERAK ADALAH SAH DARI SEGI PERLEMBAGAAN.) Ini Najib cakap, saya copy sebijik dari paper tu.

PEH!!! Ari tu beriya-iya kata kerajaan BN sah di Perak.. Apa punya mangkuk... Kawan saya yg paling buta politik pun dah terheran," Sah ke tak sah ni,aku tak paham le kerajaan pusat ni...."

Unknown said...

biasalah najib-tuya memang suka ckp belit2...

Unknown said...

bagus cadangan TG Hadi Awang tu dan jika jadi kenyataan aku syorkan sprm dan polis siasat semua adun dan mp dgn adil dan telus tentang rasuah, salahguna kuasa, moral dan lain2 supaya rakyat malaysia tahu pemimpin dari parti mana yang lebih bersih dan amanah.
dengan itu mungkin dapat menyedarkan puak yang memperbodohkan diri menyokong pemimpin yang rasuah serta mementingkan kroni lainlah kalau mereka dah tahu tapi tetap nak memperbodohkan diri mereka jugak...

ngalabu said...

tok batin. no komen . Cuma takut budak-budak kecil terkeliru dan menganggap Islam dan Kristian agama yang sama sebab menggunakan ' nama' Tuhan yang sama.

ngalabu said...

kali ini aku bersetuju dengan kau azizah,' letih' kerana bertelagah. Jadi fikir-fikirkan lah cadangan Ustaz Hadi. Selama inipun bergaduh kerana idealogi politik yang berbeza, kalau sama tak lagi bergaduh, apa kata tok batin.

ngalabu said...

Azizah, tok hamid sudah mengaku silap dalam kebenaran penggunaan nama Allah dalam penerbitan kristian. Penggunaan nama Allah di larang kepada agama selain Islam. Oklah tu mengaku salah kalau bersalah. Azizahpun patut mengaku salah kerana 'fitnah' orang lain dalam isu penggunaan nama Allah.

sapphire said...

Siapakah pendalang isu-isu murtad di Malaysia?? Jawapannya IFC(Suruhanjaya antara agama) yg mengatakan kalo org non-muslim boleh tukar ke agama Islam, kenapa pulak org Islam tak boleh tukar ke agama lain...

Siapakah penyokong kuat IFC?
Jawapannya SIS..

Siapakah kepala SIS?
Jawapannya....pikir sendiri!!

TokBatin X said...

Blogger ngalabu said...

kali ini aku bersetuju dengan kau azizah,' letih' kerana bertelagah. Jadi fikir-fikirkan lah cadangan Ustaz Hadi. Selama inipun bergaduh kerana idealogi politik yang berbeza, kalau sama tak lagi bergaduh, apa kata tok batin.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Berpolitik nih memamg meletihkan... tambah2 pulak kita yang ta' berduit dan tak berjenama 'LEVIS' umpamanya.

Kalu hanya pakai komputer jer kat depan kita... pirrraah.. baik bawak2 tido, atau bawak2 menoreh getah, atau main dam.. pekene kopi '0' secawan .. relak.. relak.. relak
,,,,,,,,,,,,,,
kalu na' cerita pasal ugama lak... terpaksalah berlajo betul2.. jangan dok hentam keromo jer.. sedap mulut na' bercakap... hingus masih meleleh.

Kalu na' cerita pasal Islam.. kene belajo bahasa Arab.. nahu, bayan, mantik, balaghah dan selalu membaca AlQuran dan Hadis. Belajo baru sikit2, dah nak bersyarah. Patut ker?

Islam, Kristian, Buddha, Hindu, Yahudi diumpamakan Operating sistem pada komputer.. win 98, win xp, vista, linux.. yang dibekalkan olih nenek moyang kita.. jadi update le mengikut kemahuan dan kemampuan masing2.

Hai silabu.. panjang citer sikit hari ni. selamat membasuh minda.

Hamba Miskin said...

Salam ziarah..

Soalan saya mudah.

Adakah remaja atau masyarakat islam yang murtad atau menukar agama ini terpengaruh kepada elemen2 The Herald menguna pakai nama Allah dalam penerbitan mereka?

Sejak bila murtad dan jenayah syari'e berlaku? Dah lama dah. Saya tertarik kepada blog SUKJ yang mengatakan takkan 1-2 kes melibatkan murtad kita mahu heboh? Eh? Kenyataan apa ini?

Umum mengetahui masalah murtad yang utama adalah mengikut teman lelaki atau perempuan,tiada asas agama yang kukuh,desakan hidup dan berbagai mehnah lagi. Mereka sanggup menukar agama kerana undang-undang LORD REID di malaysia tanah airku ini tidak menjaga agama. kalaupun wujud undang-undang syar'ie,ianya hanya merangkumi tentang masalah nikah,cerai,khalwat dan persetubuhan haram @ zina. Dan dendanya kepada pelaku hanyalah mudah di bayar oleh pelaku jinayah. Saya bagi gelaran 365 bagi 3 tahun penjara,6 kali sebatan dan RM 5000 denda. Kenapa ini berlaku??

Anda mahu ianya tidak berlaku lagi? Apa kata kita sokong perlaksanaan Hukum HUDUD yang mahu di laksanakan PAS? Kalau UMNO nak laksanakan..lagilah saya sokong. Tapi jangan sekadar cakap...

apam taiping said...

pencacai umno,bn...

leh ko terangkan x peranan sister in islam n aper yg dia dah bwak dlm ajaran agama islam kpla otak dia?saper yg ader teguh belakang lina joy yg nak tukor agama tuh?

aper kuasa mahkamah syariah?aper kuasa mhkamah tggi?kejaDAH sume tu?ko terangkan sume....krjaan lah yg jd kan siistem kita kat negara ni dah mcm negara KAFIR!!!!negara islam tu hnya wadah ja...ngok!

Azizahns said...

tok batin ... kalau bertelagah dan mengeluarkan idea-idea yang bernas... tak mengapa.

tapi letih sebab... bertelagah yang itu... yang itu jugak... fakta dia sama...
1.umno cakap pas bersongkol dengan dap celaka...
2.pas pulak kata umno rasuah...
3.umno kata pas pun sama rasuah..
4. pas kata umno banyak skandal seks. pemimpin tak baik.
5.umno kata pas dan pkr pun sama ... ramai juga pemimpin dikalangan pembangkang tak baik dan terlibat dalam skandal seks.
6. pas kata umno tak cekap mentadbir... umno lagi kata pas dan pembangkang hanya tahu cakap..

so kesimpulannya itu.... dan itu jugak.. eh. bosanlah.

TokBatin X said...

Blogger ngalabu said...



tok batin. no komen . Cuma takut budak-budak kecil terkeliru dan menganggap Islam dan Kristian agama yang sama sebab menggunakan ' nama' Tuhan yang sama
<<<<<<<<<<<<>>>>>>>>>>>>>>>>

Tentang perkataan 'ALLAH' nih dah lama da dalam Injil, berbahasa Arab Seria sebelum zaman jahilliyah lagi. Perkataan 'ALLAH' dalam AlQuran terbit dari kitab2 lama.. As Suhuful Uula.

Bahkan kitab ugama yahudi juga menyebut nama tuhan mereka 'Elah.

Perkara murtadnya umat Islam nih bukan kerana perkataan ' ALLAH', tetapi kerana sikap suka menceduk2 pengalaman baru, dari komputer, radio, telipon, media, majalah2, TV.., fashion2, idea2..

Jadi yang salah.. sebenarnya sikap diri individu.

Kalu sure heboh TV3 jer.. orang melayu kitalah yang paling heboh.. Bangsa2 lain ader ker?

Hamba Miskin said...

Setuju. My 2 cents untuk to' batin senoi..

Azizahns said...

ngalabu... apa yang saya fitnahkan..
memang dap yang buat rayuan kat mahkamah agar perkataan Allah digunakan dalam terbitan kristian.
dap tu gabungan parti mana.. lu fikirlah sendiri.

apapun saya dah usulkan perkara ini pada YB Salehudin Ayub. Dia kata majlis syura tengah bincang.

Azizahns said...

tok batin apa yang awak cakapkan itu juga betul... majalah, tv internet semuanya menyumbang... tapi janganlah kita tambahkan lagi sumbangan kita dengan membenarkan penggunaan kalimah Allah itu.

TokBatin X said...

Azizahns said...

tok batin ... kalau bertelagah dan mengeluarkan idea-idea yang bernas... tak mengapa.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Berpolitik memang macam tu..
Ada satu teori dalam politik yang mesti dipelajari olih politikus2 'POLITICAL DIRTY TRICKS & DECEPTION'

Jadi kita orang2 bawahan akan melopong mendengar 'permainan2 politik yang ta' kunjung menyenangkan. Baik dari mana2 parti politik pun.

apam taiping said...

tul tu azizah,

mmg dap ader terlibat dlm permohonan mggunakan perkataan Allah ni,aku phm ko tkt n riso ngan keadaan skunkni..aku pun tkt n sume blogger yg bertamadun pown tkt generasi kita nnt jd xtentu arah,skunkni kita leh bantah tp bg pendapat2 cerdik pandai?ade kbaikan dan ade kburukan,,,mcm yg ihya dan tok batin huraikan la...yg pntg skunkni didikan agama n ktguhan iman yg tinggi yg kt kena terapkan dlm jiwa generasi kt nnt,firstly dr skolah rendah...bible kbnyakan kluar dlm bahas inggeris,plajaran skolah anak2 kita skunkni dlm bahasa?sendri tau la kan?mmg kalo nak terpesong tu bkn leh kira tua ke muda ke...tp kalo asas akidah dah diterap dlm jiwa kt ni dr kcik,Insya Allah selamat dunia akhirat,ok skunkni ko msh islam kan?ko tau knape?sbb dlu ko dah diterapkan dah tul x?aku stil sedih skunkni upsr stil xde matapelajaran agama islam...sains dan math dlm bi pnyala tekan smp nak termuntah bdk2...samada dah lulus ke x penggunaan perkataan Allah dlm bble katolik tu, tu smua ujian....senjata umat islam kan doa..

ironseven said...

dangkalnya hujah pencacai bn umno ni....

kes murtad dh berlaku sejak teresa tak jadi MP lagi pon...alangkah baiknya kalau kerajaan yg berkuasa selama 51 tahun (BN la) yg ada la ni ikot undang2 islam (hudud. undang2 allah ni dari dulu kini dan selamanya adil dan terbaik, bukannya undang2 lord ried.

cuba la check sejarah berapa ramai dh murtad sejak sebelum mac 2009. kes lina joy dah lama cuma baru2 ni ja disabitkan.

sapa yg dulu kata "ramai makan sup tangan", hina janggut nabi, hukum islam tak universal, ketinggalan zaman? SAPA KATA DULU kalau bukan juak2 umno yg menjilat juboq dr.M.

tu la akibatnya menolak hukum islam. mana ustaz2 umno? jawab la. lagi tak mau mengaku salah....

pemanduteksi said...

Allah bukan milik orang Islam..sebaliknya Allah lah yang memiliki sekalian alam termasuk orang kafir dan UMNO.

biskut said...

malas nak layan ironseven

Perawi said...

Baru ini Mahathir sakit hampir masuk kubur, Apa Marina buat, minta doa kpd semua ugama.
Ustaz hadhari minta doa dgn Allah
Sami budha minta dgn tok pekong
Hindu minta doa dgn patung
Kristian minta doa dgn padri
Sikh pun ada juga minta doa. Apa makna semua ini, itulah tidak yakinnya org UMNO dgn Allah. Menperlimakan Allah, tak murtad lagi. Buat malu dgn org kafir, org kafir kata sihat mahathir adalah doanya dgn tuhannya, itu dijaja kesana kemari. Melayu mudah lupa.

Perawi said...

Akhir - akhir negara gempar dengan budaya songsang yang sangat menjijikkan ini . Biarpun Majlis Fatwa Kebangsaan telah mengeluarkan fatwa mereka mengenai hukum terhadap kedudukan golongan ini , namun pendekatan menyata hukum tidak memberi kesan kepada mereka.

Selain dakwah yang telah giat dilakukan oleh pelbagai pihak seperti badan - badan atau agensi kerajaan yang terlibat ( jabatan agama ) , Ngo - Ngo Islam dan parti - parti politik termasuk PAS , saya merasakan perlunya perlaksanaan undang - undang syariat dikuat kuasakan.

Jenayah sosial dan akhlak ini tidak boleh dibiarkan berlarutan kerana kelak ia akan membinasakan masa depan agama , bangsa dan negara .

Kerajaan UMNO dan Barisan Nasional bertanggungjawab segera melaksanakan syariat sementara keadaan masih boleh diperbaiki dan diperbetulkan .

Tanpa penguatkuasaan syariah , segala usaha dakwah yang selama ini telah digerakkan oleh pelbagai pihak akan menjadi sia - sia . Manakan tidak , jika satu satu pihak mengajak ke arah kebaikan sementara satu pihak lain pula menganjurkan aktiviti maksiat malah menggalakkannya sementara pihak berkuasa pula mendiamkan diri tanpa menggunakan kuasa untuk mencegah .

Ingatlah , berleluasanya budaya kotor lagi hina inilah yang menyebabkan ummat terdahulu , bangsa , tamadun dan generasi mereka dihancurkan oleh Allah swt dengan azaz yang sangat dahsyat .

Selamatkanlah tanahair kita dan bersihnya dari segala maksiat dan mungkar sementara kita benar - benar belum terlambat .

Kepada sahabat seperjuangan , ayuh kita lipatkan gandakan usaha kita untuk memerangi maksiat dan mungkar ini serta perhebatkan usaha dakwah melepasi sempadan masjid surau sehingga kita mampu mendekati golongan songsang ini lantas membimbing mereka ke arah kebaikan .

Saya turut mengharapkan kepada kerajaan Pakatan Rakyat di 5 buah negeri agar memberikan perhatian serius terhadap perkembangan budaya songsang yang semakin marak dan galak mutaakhir ini .

Gunakanlah segala kemudahan dan kuasa serta mandat yang diberi oleh rakyat untuk mengambil langkah - langkah pro aktif dan berkesan guna membimbing mereka ke jalan yang benar .

Jangan kita asyik dengan kuasa politik dan mengabaikan aspek pembinaan aqidah , syaksiyah dan fikrah rakyat agar mereka tidak derhaka kepada Allah swt , kerana kelak rosak binasa negeri dan negara kita dek azab Allah swt yang Maha Dahsyat .

Dewan Pemuda PAS Pusat insyaallah bersedia untuk melaksanakan misi ini jika mana - mana kerajaan Pakatan Rakyat sedia memberikan kemudahan dan dana khas untuk pihak DPP Pusat merancang aktiviti yang berkesan .

Tidak dinafikan bahawa mengupayakan gerakkerja menangani golongan Pengkid dan gay ini memerlukan program yang besar dan ia memerlukan kos . Insyaallah , sekali lagi saya tegaskan bahawa DPP Pusat sedia memberikan tenaga dengan mengembelingkan seluruh kekuatannya dipelbagai peringkat untuk tujuan dakwah dan tarbiyah ini .

Apa yang kita kurang ialah dana dan kemudahan pra sarana . Kiranya Kerajaan Pakatan Rakyat memberikan kepercayaan kepada Dewan Pemuda PAS , insyaallah kami berkeyakinan akan dapat melakukan sesuatu yang lebih berkesan

Selama ini pun Dewan Pemuda PAS sangat konsisten dalam menggerakkan aktiviti dakwah ini dengan segala keupayaan yang ada meskipun terhad . Semoga Allah memberikan kita kekuatan dan petunjuk untuk melaksanakan tugas Islah ini .

sumber: http://www.detikdaily.net

Perawi said...

http://www.detikdaily.net

http://7thsphere.100webspace.net/php-fusion/news.php

Kementerian Dalam Negeri pula membatalkan warta kerajaan yang membenarkan penggunaan bersyarat perkataan "Allah" dalam penerbitan agama Kristian, berkuatkuasa serta merta.

Sambil mengakui bahawa ada kesilapan dalam menggubal warta itu yang menyebabkan kekeliruan berhubung isu itu, Menterinya Datuk Seri Syed Hamid Albar berkata keputusan kerajaan untuk melarang penggunaan perkataan itu dalam penerbitan majalah Herald tetap berkuatkuasa sehingga mahkamah memutuskan sebaliknya.

Baru-baru ini, kerajaan melarang terbitan Herald dalam edisi Melayu sehingga mahkamah membuat keputusan sebagai sebahagian dari syarat untuk membenarkannya terus menerbitkannya dalam Bahasa Inggeris, China dan Tamil, lapor Bernama.

"Terdapat semakan semula kehakiman dalam perkara ini dan saya serahkan kepada mahkamah untuk memutuskannya. Saya berpendapat ada kesilapan dalam warta itu. Apabila kita membuat kesilapan, saya mesti akui ia perlu diteliti secara menyeluruh.

"Tetapi oleh kerana perkara itu sudah silap...maka lebih baik kita buat pembetulan," katanya kepada pemberita di Kota Kinabli semalam.

Syed Hamid berkata demikian ketika mengulas kenyataan Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim) hari ini yang meminta kerajaan menarik balik keputusan itu kerana ia menyentuh sensitiviti umat Islam bukan sahaja di negara ini malahan di seluruh dunia.

Yang Dipertua YADIM Datuk Mohd Nakhaie Ahmad berkata, kerajaan tidak bertindak secara bijak apabila membenarkan penggunaan kalimah itu oleh penerbitan Kristian kerana ia akan menimbulkan kemarahan umat Islam dan boleh membawa kepada tindakan agresif.

Semalam, melaporkan Perintah Keselamatan Dalam Negeri (Larangan Dalam Penggunaan Perkataan Tertentu dalam Dokumen dan Penerbitan) 2009 yang baru diwartakan KDN bahawa penggunaan perkataan "Allah" dalam penerbitan agama Kristian bukan lagi satu larangan.

Warta kerajaan yang diwartakan 16 Februari itu berbunyi: "Percetakan, penerbitan, penjualan, pengeluaran, pengedaran dan pemilikan sebarang dokumen dan penerbitan berkaitan agama Kristian yang mengandungi perkataan 'Allah', 'Kaabah', 'Baitullah' dan 'Solat' adalah dilarang melainkan di muka hadapan dokumen dan penerbitan itu ditulis dengan perkataan "Khusus Untuk Penganut Agama Kristian".

Perawi said...

{Zali & UMNO/BN - Logo yang di gunapakai oleh polis non muslim tiada mempunyai allah} tak usah mu nak kelengtong Aku dlm hal ini, sebab aku seorg Polis, tetapi jiwa PAS

Saiful said...

apasal nak bising-bising pasal Allah ni?negara lain tak penah bising pun pasal penggunaan Allah hanya Melayu je yg lebih-lebih nak tunjuk jaguh atau hero.adakah Allah memerlukan Melayu utk mempertahankanNya.Sekuat mana pun kita mempertahankan penggunaan perkataan Allah, kalaulah kat dunia ni pun kita banyak buat dosa JAWABNYA masuk neraka juga.disebabkan pemikiran orang melayu yg sempit nilah menyebabkan melayu 'ditertawa dan dipandang rendah' oleh kaum lain.

jit_tontoya said...

Perawi said...

{Zali & UMNO/BN - Logo yang di gunapakai oleh polis non muslim tiada mempunyai allah} tak usah mu nak kelengtong Aku dlm hal ini, sebab aku seorg Polis, tetapi jiwa PAS

-----------------------------
Perawi,

Dia tu bukan betul sangat. dah terbukti polis guna pun dia kata tak guna. kat topi ada, kat tali pinggang ada....itulah ukuran mentalitinya kalau engko nak tahu..

Perawi said...

Assalammualaikum w.b.t.

Jiwa yang sihat dan tenteram memiliki beberapa tanda, sebagaimana yang disebutkan oleh al-Imam Ibnu Qayyim al-Jauziyah di dalam kitab ،§Ighatsatul Lahfan min Mashayid asy-Syaithan.،¨ Di antara tanda-tanda tersebut adalah mampu memilih segala sesuatu yang bermanfaat dan memberikan ketenteraman kepada jiwanya. Dia tidak memilih perkara-perkara yang berbahaya atau yang menjadikan jiwanya sakit atau menderita. Tanda jiwa yang sakit adalah sebaliknya. Santapan jiwa yang paling bermanfaat adalah keimanan dan ubat yang paling mujarab adalah al-Quran. Selain itu, jiwa yang sihat memiliki sifat sebagaimana berikut:

1. Matlamatnya Akhirat
Jiwa yang sihat bergerak dari dunia menuju ke akhirat dan seakan-akan telah sampai di sana. Sehingga dia merasa seperti telah menjadi penghuni akhirat dan putera-puteri akhirat. Dia datang dan berada di dunia ini seakan-akan sebagai orang asing, yang mengambil sekadar keperluannya, untuk segera kembali ke negeri asalnya. Nabi s.a.w bersabda, "Jadilah engkau di dunia ini seperti orang asing atau (musafir) yang melalui suatu jalan." (HR. al-Bukhari)

Bila jiwa seseorang itu sihat, dia akan mengembara menuju akhirat dan menghampirinya, sehingga seakan-akan dia telah menjadi penghuninya. Sedangkan bila jiwa tersebut sakit, maka dia akan terlena dengan dunia dan menganggapnya sebagai negerinya yang kekal, sehingga jadilah dia hamba kepadanya.

2. Keinginan Menuju Allah s.w.t.
Di antara tanda tenteramnya jiwa ialah selalu mendorong seseorang untuk kembali kepada Allah s.w.t. dan tunduk kepada-Nya. Dia bergantung hanya kepada Allah, mencintai-Nya sebagaimana seseorang mencintai kekasihnya.. Tidak ada kehidupan, kebahagiaan, kenikmatan, kesenangan kecuali hanya dengan ridha Allah, merasa dekat dan rasa jinak terhadap-Nya. Merasa tenang dan tenteram dengan Allah, berlindung kepada-Nya, bahagia bersama-Nya, bertawakkal hanya kepada-Nya, yakin, berharap dan takut hanya kepada Allah .

Maka jiwa tersebut akan selalu mengajak dan mendorong pemiliknya untuk mecari ketenangan dan ketenteraman bersama Ilah sembahannya. Tatkala itulah ruh benar-benar merasa kehidupan dan kenikmatan dan menjadikan hidupnya lain daripada yang lain, bukan kehidupan yang penuh dengan kelalaian dan berpaling dari tujuan penciptaan manusia. Untuk tujuan menghamba kepada Allah s.w.t inilah syurga dan neraka diciptakan, para rasul diutus dan kitab-kitab diturunkan.

Abul Husain al-Warraq berkata, "Hidupnya jiwa adalah dengan mengingat Zat Yang Maha Hidup dan Tidak Pernah Mati, dan kehidupan yang nikmat adalah kehidupan bersama Allah, bukan selain-Nya."

Oleh karena itu terputusnya hubungan seseorang dengan Allah s.w.t. adalah lebih dahsyat kepada orang-orang arif yang mengenal Allah daripada kematian, karena terputus dari Allah adalah terputus dari al-Haq, sedang kematian adalah terputus dari sesama manusia.

3. Tidak Bosan Berzikir
Di antara tanda sihatnya jiwa adalah tidak pernah bosan untuk berzikir mengingat Allah s.w.t Tidak pernah merasa jemu untuk mengabdi kepada-Nya, tidak terlena dan asyik dengan selain dari Nya, kecuali kepada orang yang menunjukkan jalan kepada Nya, orang yang mengingatkan dia kepada Allah s.w.t. atau saling mengingatkan dalam kerangka berzikir kepada-Nya.

4. Menyesal jika Tertinggal dari Berzikir
Jiwa yang sihat akan rasa menyesal, merasa sedih dan sakit melebihi sedihnya seorang bakhil yang kehilangan hartanya jika tertinggal atau terlupa berzikir.

5. Rindu Untuk Beribadah
Jiwa yang sihat selalu rindu untuk menghamba dan mengabdi kepada Allah s.w.t. , sebagaimana rindunya seorang yang lapar terhadap makanan dan minuman.

6.Khusyu' Dalam Shalat
Jiwa yang sihat akan meninggalkan segala keinginan dan sesuatu yang bersifat keduniaan ketika sedang menunaikan solat. Sangat berhati-hati dalam masalah solat dan bersegera melakukannya, serta memperolehi ketenangan dan kenikmatan di dalam solat tersebut. Baginya solat merupakan kebahagiaan dan penyejuk hati dan jiwa.

7.Keinginannya Hanya kepada Allah
Jiwa yang sihat, keinginannya hanya satu, iaitu kepada segala sesuatu yang diridhai Allah s.w.t..

8. Menjaga Waktu
Di antara tanda sihatnya jiwa adalah merasa sayang jika waktunya hilang dengan sia-sia, melebihi sayang seorang yang kikir terhadap hartanya.

9. Muhasabah dan Memperbaiki Diri
Jiwa yang sihat senantiasa memberi perhatian untuk terus memperbaiki amal, melebihi perhatian terhadap amal itu sendiri. Dia terus bersemangat untuk meningkatkan keikhlasan dalam beramal, mengharap nasihat, mutaba'ah dan ihsan (seakan-akan melihat Allah s.w.t. dalam beribadah, atau selalu merasa dilihat Allah). Di samping itu dia selalu memperhatikan pemberian dan nikmat dari Allah s.w.t. serta kekurangan dirinya di dalam memenuhi hak-hak-Nya.

Demikian di antara beberapa fenomena dan karakteristik yang menunjukkan sihatnya jiwa seseorang.

Dapat disimpulkan bahwa jiwa yang sihat dan tenteram adalah qalbu yang himmah (keinginannya ) kepada sesuatu yang menuju Allah s.w.t. , mencintai-Nya dengan sepenuhnya, menjadikan-Nya sebagai matlamat. Jiwa raganya untuk Allah, amalan, tidur, bangun dan bicaranya hanyalah untuk-Nya. Dan ucapan tentang segala yang diridhai Allah lebih dia sukai daripada segala pembicaraan yang lain, fikirannya selalu tertuju kepada apa sahaja yang diridhai dan dicintai-Nya.

Berkhalwah (menyendiri) untuk mengingat Allah s.w.t lebih dia sukai daripada bergaul dengan orang, kecuali dalam pergaulan yang dicintai dan diridhai-Nya. Kebahagiaan dan ketenangannya adalah bersama Allah, dan ketika dia mendapati dirinya berpaling kepada selain Allah, maka dia segera mengingat firman-Nya,

"Hai jiwa yang tenang. Kembalilah kepada Rabbmu dengan hati yang puas lagi diridhai-Nya.،¨ (QS. 89:27-28)

Dia selalu mengulang-ulang ayat tersebut, dengan harapan dia akan mendengarnya nanti pada hari Kiamat dari Rabbnya. Maka akhirnya jiwa tersebut di hadapan Ilah dan Sesembahannya yang Haq akan terwarna dengan sibghah (celupan) sifat kehambaan. Sehingga jadilah dia abdi sejati sebagai di segi sifat dan karakternya, ibadah adalah nikmat bukannya beban yang memberatkan. Dia melakukan ibadah dengan rasa gembira, cinta dan rasa dekat kepada Rabbnya.

Ketika diajukan kepadanya perintah atau larangan dari Rabbnya, maka hatinya berkata , "Aku sambut panggilan-Mu, aku penuhi dengan suka cita, sesungguhnya aku mendengar, taat dan akan melaksanakannya. Engkau berhak dan layak mendapat semua itu, dan segala puji kembali hanya kepada-Mu.،¨

Apabila ada takdir menimpanya maka dia mengatakan, " Ya Allah, aku adalah hamba-Mu, miskin dan memerlukan-Mu, aku hamba-Mu yang fakir, lemah tidak berdaya. Engkau adalah Rabbku yang Maha Mulia dan Maha Penyayang. Aku tidak mampu untuk bersabar jika Engkau tidak menolongku untuk bersabar, tidak ada kekuatan bagiku jika Engkau tidak membantuku dan memberiku kekuatan. Tidak ada tempat bersandar bagiku kecuali hanya kepada-Mu, tidak ada yang dapat memberikan pertolongan kepadaku kecuali hanya Engkau. Tidak ada tempat berpaling bagiku dari pintu-Mu, dan tidak ada tempat untuk lari dari-Mu.،¨

Dia mempersembahkan segalanya hanya untuk Allah s.w.t, dan dia hanya bersandar kepada-Nya. Apabila ditimpa sesuatu yang tidak disukai maka dia berkata, "Rahmat telah dihadiahkan untukku, ubat yang sangat bermanfaat dari Zat Pemberi Kesembuhan yang mengasihiku." Jika dia kehilangan sesuatu yang dia sukai, maka dia berkata, "Telah disingkirkan keburukan dari sisiku."

Semoga Allah s.w.t memperbaiki jiwa kita semua, dan menjaganya dari penyakit-penyakit yang merosak dan membinasakan, Amin.

Al Anbiyaa' ayat 105
Dan demi sesungguhnya, Kami telah tulis di dalam Kitab-kitab yang Kami turunkan sesudah ada tulisannya pada Lauh Mahfuz: "Bahawasanya bumi itu akan diwarisi oleh hamba-hambaKu yang soleh".

Nurkilan : mdnazir575@yahoo.com

jit_tontoya said...

Saiful said...

apasal nak bising-bising pasal Allah ni?negara lain tak penah bising pun pasal penggunaan Allah hanya Melayu je yg lebih-lebih nak tunjuk jaguh atau hero.adakah Allah memerlukan Melayu utk mempertahankanNya.Sekuat mana pun kita mempertahankan penggunaan perkataan Allah, kalaulah kat dunia ni pun kita banyak buat dosa JAWABNYA masuk neraka juga.disebabkan pemikiran orang melayu yg sempit nilah menyebabkan melayu 'ditertawa dan dipandang rendah' oleh kaum lain.

--------------------------------

saiful ,
aku sokong engko...

bila bab itu sensitif pulak jadinya. bila org crite dah banyak sangat yang sudah murtad hasil daripada didikan dan corak pemerintahan la ni tak sensitif pulak.

- bila nak jalankan hukum hudud ditentang habis-habisan. kudung tangan dan kaki melayulah. hukum tak sesuai dengan zamanlah. biar tuhan hukum diakhiratlah...mcm2 dihujahnya. bila kes ni pandailah risau pulak. apa engko pun takut kena murtad juga ka?

- bila pemimpin rasuah, tidak takut pula sokong. dok pangkah yang kaki betina, kaki sundal, kaki judi, kaki arak, kaki rasuah, kaki yang tolak hukum tuhan, yang bunuh dan bom orang, yang tu tak takut pula...tuhan kata sokong orang begitu sama jugak share yang engko dapat...

- yang wanita terdedah sana sini, aurat jelas tidak tutup pun engko sokong..yang itu tidak takut...

hoi manusia,

raja ka, sultan ka, pemimpin ka, kita ka masuk neraka kalau tak ikut al-quran dan hadis.......

yang murtad itu sebab tidak faham islam. nak faham macamana alim ulamak yang tidak sokong islam hadari di gam, tak boleh ceramah. nak mengajar agama kena ada tauliah daripada majlis agama. yang ulama sokong pembankang tak boleh mengajar dan berceramah. tgk ustz haron din, ustaz ismail kamus, ust tuan ibrahim tuan man, dr badrul amin dan yg tersohor dlm forum perdana h.e.islam dulu...masuk pembangkang terus dah kena gam.. ...yang itu kita tak bimbang pulak....

mangkuk hay

TokBatin X said...

Saiful said...

apasal nak bising-bising pasal Allah ni?negara lain tak penah bising pun pasal penggunaan Allah hanya Melayu je yg lebih-lebih nak tunjuk jaguh atau hero.

>>>>>>>>>>

Pemikiran orang melayu kita sempit dengan perkataan Allah nih.

Injil seluruh penganut2 kritian, di benua arab, gunakan perkataan 'Allah' Dalam bahasa melayunya 'Tuhan',

Injil diseluruh Indonesia pun mengunakan perkataan Allah untuk menyebut 'TUHAN'

• Ada pun الله itu terbit dari huruf ال إلاه* * Dan ال itu adalah Alif Lam Alma’rifah, dan pengertiannya ialah menyatakan kepastian. إلاه ertinya tuhan. Dan jadilah ungkapan إلاه nama khas/ proper noun bila ditambah ال المعريفة .Dan bukanlah الله itu TUHAN , kerana ia hanya adalah satu ungkapan bahasa yang membawa maksud YANG MAHA SEMPURNA ujudNya. الله /ال إلاه / The God /Yang Maha Sempurna PengaturanNya.

Allah (Arab), Tuhan, (Melayu), Pramatma (Sanskrik), Brahman (India), God (Inggeris), Elah (Yahudi) ….

jit_tontoya said...

UNTUK MELAYU YANG SENSITIF

Kalau engko memang sensitif dengan nama tuhan ini, aku memang sokong 100%. tapi bagi aku kamu itu tetap bangang dan bodoh sombong.

- engko memang sensitif dengan nama tuhan.tapi engko tak sensitif pun dengan hukum dan kehendak tuhan. hukum tuhan pun engko tolak. perintah tuhan pun engko perkecil-kecilkan.

- engko sokong pemimpin yang tolak hukum tuhan. gerakan sis pun dipimpin oleh anak pemimpin yang engko sokong. itu engko tak sensitif pulak.

tu la pasal aku kata engko dan pemimpin engko itu bodoh sombong. baik engko sensitif bila la engko nak mati..nak mengadap tuhan...nak kira projek yang engkodapat depan tuhan...kuang..kuang..kuang..kuang..

kot2 tuhan terima projek engko dan perjuangan engko ganti amal ibadat engko semasa hidup...

Perawi said...

En Saiful, banyak bersabar tunggu PRU13 nanti, BN akan jadi pembangkang. Diharapkan terus bagi sokongan kpd Pakatan Rakyat demi martabatkan Islam.

Hamba Miskin said...

Alhamdlillah..

satu satu topik di beri,dapat di huraikan. Penjelasan tentang ALLAH ,to batin senoi sudah beri. Terima kasih to batin atas maklumat berguna itu.

Setiap isu daripada orang tak faham jadi faham.. Teruskan usaha anda semua.

ngalabu said...

Tahniah juga untuk tok batin, aku dari dulu lagi memang menghargai ilmu to batin.

kalau semua orang macam tok batin dan lain-lain yang bijak pandai tak apalah. tapi berapa orang sangat yang betul-betul faham. Budak-budak kecil dan juga orang tua pun kalau tak belajar memang tak faham dan terkeliru. Elakkan daripada mengelirukan masyarakat awam.

Syukurlah isu ini telah selesai.
Tahniah jugalah untuk tok Hamid, ustaz nakaie, ustaz harunsani yang sensitif, dan semualah termasuk azizah juga.

saya nampak semua orang boleh bersatu dalam hak ini. marilah kita bersatu dalam erti kata yang lebih besar dan padu, jadi fikir-fikirkanlah cadangan ustaz hadi tu

Azizahns said...

untuk tok batin dan muslimin sekalian...

Isu tentang penggunaan kalimah Allah di gunakan untuk agama lain bukan sekadar menyentuh isu bahasa tetapi tentang akidah.

adakah Allah dalam bible atau injil merujuk kepada Allah s.w.t. ... tentang ujud, qidam baqa dan setrusnya... tentang Allah tidak beranak dan tidak diperanakkan..

sekiranya dalam bible tidak merujuk kepada Allah yang Esa... mereka tidak boleh mengelirukan umat islam dengan menggunakan perkataan Allah dengan tujuan maksud tuhan mereka.

yang lain-lain biarlah ulamak yang berbincang. ...
Wa Allahualam...

sang kelembai junior said...

org arab kristian pun panggil tuhan dgn nama "allah"...bagi sape2 yg kata takut anak2 melayu terpengaruh, sila kemukakan statistik berapa byk org arab muslim yg dah murtad disebabkan penggunaan nama allah di kalangan golongan kristian...

kalo diorg gagal kemukakannya, jelaslah kerisauan diorg xde maknanya...kalo ada, boleh kita bahaskan secara rasional tapi bukan emosional...

Azizahns said...

untuk sang kelambai junior...
kita berbincang bukan untuk menunjukkan siapa yang lebih handal.. tapi berbincang untuk mencari penyelesaian yang terbaik untuk umat islam . FULLSTOP

Perawi said...

Zali > cuba cerita...cina dan negro mana yang sanggup bertumbuk untuk nizar? NEGRO ZAMRY .... ha3 penyokong BN sibudak hitam, gelap macam Obama melayu apa? aku tak ngaku zamry tu melayu tulin...he

Kuda Kepang said...

Adakah perkongsian Kuasa degan PR ini melibatkan perkongsian Elizebath Wong?Ramai pemimpin PR yg telah berkongsi Eli.Boleh pihak kerajaan BN juga menggunakan khimad beliau?

Perawi said...

saya ada terbaca web kristian berbahasa melayu, memang setiap baris ayatnya menyebut nama Allah, sebab ianya ugama dari Allah SWT. Web tersebut telah telah aku lupa ...sorry {Siswa kampus, kalau tak silap}

Perawi said...

Dr Khir dituduh 'cakap tidak serupa bikin' isu foto Eli
Abdul Rahim Sabri & Fathi Aris Omar | Feb 19, 09 5:15pm
kemaskini 6.50pm
****************************************
Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo didakwa mengamalkan sikap "cakap tidak serupa bikin" apabila mendesak Elizabeth Wong melepaskan jawatan exco kerajaan Selangor dan wakil rakyat susulan terbongkarnya foto separuh bogelnya.

Bekas menteri besar itu tidak mengambil sikap sedemikian apabila dimaklumkan tentang dakwaan skandal Senator Datin Paduka Norhayati Onn beberapa tahun lalu, kata suami pemimpin Wanita Umno itu, Mohd Suffian Abdul Aziz.

"Wajarkah Datuk Seri Khir meminta YB Elizabeth meletakkan jawatan sedangkan semasa beliau menjadi menteri besar, kenapa beliau abaikan kes Norhayati?

"Saya sendiri pernah berjumpa Datuk Seri Khir di pejabat menteri besar, mengadu masalah (dakwaan) hubungan sulit isteri saya dengan (bekas) ahli parlimen Gombak," kata Mohd Suffian.

Bekas ketua penerangan Umno Klang itu mengulas desakan ketua pembangkang Selangor itu selepas tersebar foto-foto separuh bogel Elizabeth yang didakwa dirakam tanpa kerelaannya dan sewaktu wakil rakyat PKR itu sedang tidur.

Mohd Suffian, yang menemui Malaysiakini hari ini, berkata Dr Mohamad Khir tidak membuat sebarang tindakan terhadap aduannya dan sebaliknya meminta beliau "menyelesaikan sendiri" isu rumahtangganya "sedangkan segala bukti termasuk rakaman suara, mesej SMS, video dan foto" diserahkan kepada bekas menteri besar itu.

"Tetapi tiada tindakan daripada Datuk Seri Khir. Bila timbul isu (foto) YB Elizabeth, dia (Dr Khir) bercakap," kata Mohd Suffian.

"Saya hairan kenapa kes Norhayati tidak disiasat walaupun sembilan laporan polis dibuat oleh saya? Bahkan Norhayati dilantik semula sebagai senator walaupun ada masalah moral."

Jawatan Norhayati - anak pengerusi tetap Umno dan bekas Speaker DUN Selangor, Tan Sri Onn Ismail - sebagai senator disambung bagi penggal kedua pada Oktober lepas walaupun kontroversi mengenai membuak sejak 2007.

Norhayati, yang juga ketua Wanita bahagian Klang, berhasrat mempertahankan jawatannya sebagai exco Wanita Umno, bulan depan.

Dihubungi Malaysiakini, bekas menteri besar Selangor itu berkata beliau tidak mengambil tindakan terhadap aduan Mohd Suffian kerana wujud perbezaan antara isu itu dengan isu Elizabeth.

"Kes ini berbeza. Elizabeth mengaku itu gambar dia dan dia buat laporan polis. Tapi macam Norhayati, dia tak mengaku gambar itu betul atau tidak," kata Dr Khir.

"(Isu) itu masalah rumahtangga. Kita tak ada hak untuk campur tangan rumahtangga orang."

Tambahnya, pihaknya sendiri tidak dapat memastikan kesahihan gambar tersebut.

"Norhayati tidak mengaku, sebab itu kita tidak berani nak menuduh (beliau). Sebab itu kita tidak berani hendak ambil tindakan ke atasnya.

"Kalau (Norhayati) mengaku, lainlah. Gambar mereka, muka dekat, dekat. Mungkin super-impose," katanya.

Beliau mengingatkan agar Mohd Suffian tidak membabitkan orang lain berhubung masalah rumahtangganya dengan isu foto separuh telanjang wakil rakyat Bukit Lanjan.

Exco Wanita Umno itu dilantik semula sebagai senator melalui saluran pihak kerajaan persekutuan, tambah Dr Khir.

Norhayati tidak dapat bercakap panjang kepada Malaysiakini sewaktu dihubungi sebentar tadi kerana sedang memandu.
*******************************************

Ape benda lah Toyol tu hari itu cepat sangat dan orang yang paling awal sibuk2 minta Eli letakan jawatan atas sebab moraliti sebagai politician...... atau dia dah nampak gambar2 tu lebih awal ker? Ingat lagi tak dulu dia hadiahkan penyapu kat staf Majlis Bandaraya? Dalam hal tu mana moraliti dia ? Apakah dia ada jaga moraliti semua staf Bandaraya tu ? Mungkin dia agapkan moraliti staf Bandaraya sebagai sampah sebab tu dia hadiahkan penyapu..... cuma Toyol yang ada idea tu... setiasa nak memalukan dan jatuhkan orang. Akhirnya dia sendiri jatuh dari kerusi MB....{Beza org kafir VS Hadhari} ....Boleh pihak kerajaan BN juga menggunakan khidmad sex Norhayati?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...