Tuesday, July 31, 2007

Pasukan bola Iraq mahu Amerika keluar


JAKARTA, 31 Julai: “Saya mahu Amerika keluar (dari Iraq). Hari ini, esok atau lusa, tetapi keluarlah. Saya harap orang Amerika tidak menakluki Iraq. Semoga semua masalah ini akan selesai segera.”

Itulah harapan Ketua Pasukan Bolasepak Iraq, Younis Mahmoud selepas berjaya membawa negaranya menjadi juara piala Asia baru-baru ini selepas menjaringkan gol tunggal menewaskan Arab Saudi 1- 0.

Buat masa ini sehinggalah Amerika keluar dari negaranya, Younis Mahmoud dan rakan-rakannya tidak berani pulang.

“Jika saya dan pasukan saya pulang, sesiapa sahaja boleh membunuh atau cuba mencederakan saya,” kata Mahmoud yang kini bermain dengan kelab dari Qatar, Al Gharafa.

Kejayaan Iraq buat pertama kalinya menjuarai Piala Asia disambut oleh semua rakyatnya walaupun dalam suasana peperangan.

Hampir kesemua pemain pasukan Iraq itu kini bermain bola di luar dari negara mereka.
Bagi Mahmoud, tentera Amerika yang berada di negara mereka memberikan masalah besar bukannya rahmat.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...