Wednesday, October 19, 2011

Pendatang asing tanpa izin: Malaysia tunggu saat kehancuran?

Isu pendatang tanpa izin ialah satu isu yang sukar untuk ditangani oleh pihak berkuasa Malaysia kerana pelbagai sebab. Antaranya Malaysia memerlukan tenaga kerja yang besar di pelbagai sektor, membuka ruang dan permintaan kepada buruh murah yang menjadi faktor kedatangan pendatang asing. Terkini, media tempatan mula memberi perhatian kepada pendatang asing, yang dikaitkan dengan pengundi hantu dan juga pendatang yang menjadi penjenayah. Artikel di bawah, tulisan ARIF ATAN, diterbitkan dalam akhbar Siasah pada Jun, 2010.

Alangkah ramainya pekerja asing yang mencari rezeki di negara ini. Tidak kurang juga pendatang asing yang masuk secara haram. Sebahagia besar hanya datang sebagai penjenayah termasuk perompak dan pengedar dadah serta pelacur di sebalik “topeng” permit kerja, pas pelajar dan pelancong.

Dalam persidangan Dewan Negara pada 3 Mei 2010 lalu, didedahkan statitik Jabatan Imigresen. Sehingga 31 Disember 2009, terdapat seramai 1.92 juta pendatang asing berpermit masuk ke tanahair ini iaitu warga Indonesia (991,940 orang), Bangladesh (319,020), Nepal (182,668), Myanmar (139,731) dan India (122,382).

Namun, melihatkan kelibat mereka yang berada di mana-mana sahaja sehingga juruwang pusat beli-belah, pelayan restoran mewah dan pekerja hotel pun mereka juga walaupun tempat itu boleh diisi oleh anak tempatan, pastilah angka mereka jauh lebih besar lagi!

Apakah yang akan berlaku kepada aspek ekoposial (ekonomi-politik-sosial) Malaysia nanti paling kurang 50 tahun akan datang?

Kita semua maklum akibat kecuaian raja-raja Melayu dahulu maka satu demi satu negeri-negeri Melayu jatuh ke tangan penjajah melalui tipu helah yang dibayangi dengan tawaran harta dan kuasa.

Antaranya, bagaimana sultan Melaka boleh mudah terpedaya dengan Belanda yang mulanya konon mahu membeli tanah sebesar belulang lembu dengan wang sepenuh-penuhnya di atas belulang tersebut.

Singapura yang kini berwajah Hong Kong pun adalah akibat dijual raja. Mudah benar raja dan para pembesarnya menurunkan tandatangan dalam surat perjanjian dengan Inggeris. Akibatnya, nama Stamford Raffles yang dibanggakan sebagai pengasas Singapura pada tahun 1819 sekaligus menutup sejarah republik itu yang sebenarnya bermula dengan pemerintahan bangsa Melayu. Begitu jugalah yang berlaku kepada Pulau Pinang yang terlepas ke tangan Francis Light, Pattani ke tangan Siam dan negeri-negeri Melayu lain.

Kedatangan dan penguasaan penjajah khususnya Inggeris membawa bersama-samanya masuk beratus-ribu tenaga kerja asing dari China dan India. Akibatnya, berlaku perubahan mendadak dari segi komposisi penduduk Tanah Melayu. Kaum pendatang yang juga dahulunya digelar juga “orang-orang dagang” bertambah ramai sehingga mengatasi jumlah bangsa Melayu serta membolot kekayaan hasil-mahsul atau kek ekonomi tanahair ini.

Misalnya, jumlah penduduk Cina di Singapura telah meningkat daripada 3,000 orang pada tahun 1820 kepada 50,043 pada tahun 1860 (LA Mills dalam British Malaya 1824-1867 (1966), Itu baru dalam tempoh tidak sampai separuh abad! Menurut catatan WL Blyte dalam Kamaruzzaman Abd Kadir (1987) pula, jumlah imigran Cina di Selangor telah mencecah 65 peratus daripada penduduk negeri itu pada tahun 1901.

Di Kuala Lumpur dan Selangor juga, penglibatan orang Melayu dalam perniagaan runcit dan pasar pada tahun 1850-an jauh berkurang berbanding awal tahun 1830-an akibat daripada kemasukan ramainya kaum imigran terutamanya Cina. Demikian kenyataan daripada Hj Abdullah Hukum bin Abdul Rahim, pengasas Kampung Abdullah Hukum (kini tinggal sejarah) serta antara tokoh penting yang meneroka Kuala Lumpur dalam temubual pengarang Warta Ahad dari 6 Oktober 1935 hingga 17 November 1935. (Maklumat lanjut dalam Adnan Hj Nawang, Kuala Lumpur: Haji Abdullah Hukum (1997)

Jadi, dengan angka berjuta-juta pendatang asing termasuk dari Myanmar, Vietnam, Nepal dan Afrika yang merebut rezeki secara halal mahupun haram di Malaysia yang enggan diambil peduli oleh pemerintah tidak mustahil akan mengulang “musibah” yang pernah berlaku dahulu dan meranapkan kelangsungan rakyat Malaysia terutamanya bangsa Melayu kelak.

Berhubung dengan impak buruk kebanjiran imigran, disertakan petikan dari novel sebelum Perang Dunia Kedua bertajuk Melati Kota Bharu karya Abdul Kadir Adabi (1901-1944) untuk renungan kita bersama: “..kita sendiri memperlemahkan diri kita dan kita terima polisi pintu terbuka itu dengan tiada bergerak-gerak …jikalau polisi itu tiada diubahkan di dalam beberapa tahun ke hadapan ini … kita menderita keazaban …dan merbahayanya …seperti yang ditanggung oleh ummah Palestin … atau jika tidak maka tiadalah jauh watan kita Semenanjung Tanah Melayu ini … seperti Chzechoslovakia…”

Melihatkan sejarah lalu dan “amaran” oleh pengarang silam akan bahayanya kebanjiran pendatang asing tanpa kawalan, apakah kita mahu hanya berpeluk tubuh menantikan saat kehancuran itu?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...