Tuesday, January 13, 2009

Royalti: Mampat cadang Abdul Wahid, Wan Farid berdebat

KUALA TERENGGANU, 13 Jan : Majlis Permuafakatan Rakyat Terengganu (Mampat) mencadangkan calon PAS dan Barisan Nasional (BN) yang bertanding dalam pilihan raya kecil Parlimen Kuala Terengganu pada 17 Januari ini berdebat isu royalti minyak.

Pengerusinya, Mohamad Fauzi Abu Samah berkata, Mampat berdiri untuk menyelesaikan permasalahan dengan menganjurkan Debat Royalti untuk memberi peluang kepada bakal ahli Parlimen Kuala Terengganu menjelaskan pendirian masing-masing dan memperjuangkan isu yang sebenar dengan tepat dan jitu.

Katanya, debat yang dianjurkan Mampat itu akan diadakan pada 15 Januari ini di Terengganu Equestarian Resort (TER) bermula jam 8.00 hingga 10.00 malam dengan ahli panelnya adalah Mohd Abdul Wahid Endut (PAS) dan Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh (PAS).

Tambahnya, Datuk Paduka Prof Mohamad Abu Bakar dari Universiti Malaya pula bertindak sebagai pengerusi debat yang bertajuk `Royalti: Antara Hak dan Maruah Rakyat Terengganu’ itu.

Menurutnya, usaha untuk mendapatkan kembali royalti adalah sebahagian daripada perjuangan Mampat.

“Mampat sebelum ini telah beberapa kali mengadakan program bagi mendapatkan kembali royalti yang merupakan hak rakyat negeri ini dipulangkan semula yang kini perjuangan itu hampir menampakkan hasilnya,” ujarnya pada sidang media yang diadakan di TER, semalam.

Bagaimanapun, beliau merasa sedikit kecewa bila mana Menteri Besar, Datuk Ahmad Said menyatakan Terengganu akan menarik kembali saman kerajaan negeri terhadap kerajaan Pusat berkenaan isu royalti pada 10 Januari lalu.

Bagi Mampat, katanya penarikan tersebut adalah sesuatu yang tidak wajar memandangkan isu itu belum selesai sepenuhnya.

“Bagi Mampat, kepercayaan dan keyakinan hanya akan kukuh apabila royalti benar-benar telah dikembalikan sepenuhnya hak pengurusan kepada kerajaan negeri,” ujarnya.

Menurutnya, penerimaan cek RM408.6 juta oleh Menteri Besar, Datuk Ahmad Said daripada Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak pada 12 Disember lalu di Stadium Negeri adalah amat sedikit dan masih jauh dari jumlah sepatutnya yang berjumlah RM6.218 bilion iaitu tunggakan bermula tahun 2000.

Tambahan pula, katanya, bayaran terus oleh Petronas kepada akaun kewangan negeri pula hanya akan berlaku mulai Mac 2009.

“Ini kerana RM700 juta wang royalti minyak telah digunakan oleh Kerajaan Pusat untuk membina rumah oleh Syarikat Perumahan Negara Berhad (SPNB) di negeri lain. RM800 juta lagi dibelanjakan untuk pelbagai projek pembangunan di negeri lain perlu dituntut kembali,” katanya lagi

Beliau berkata, menerusi akhbar Ganu Kite, iaitu edisi khas sempena pilihan raya kecil itu dimaklumkan sebanyak RM6.12 bilion sudah dimasukkan ke akaun kerajaan negeri sejak tahun 2000 yang termasuk jumlah cek RM408.6 juta.

“Kenyataan itu dilihat sebagai suatu yang sangat-sangat mengelirukan. Memandangkan isu royalti masih disebut-sebut dan wang berkenaan masih di awang-awangan, Mampat merasakan isu itu sewajarnya diperjuangkan sehingga benar-benar selesai,” ujarnya.

6 comments:

Juraimi Zainal said...

Debat jangan tak debat...... aku sokong...

TEKONG DARAT said...

aku sokong jugak...
sejak tahun 2000 konon...
kerajaan negeri mana dapat?...
nak burukkan PAS laa tu...

unanjaga said...

Kita nak lihat dimana kebenaran yang sebenar..setuju isu ini didebatkan.

atzmand said...

ralat: perenggan ke-3

Mohd Abdul Wahid Endut (PAS) dan Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh (HAMPAS).

perunding said...

debat?
apa?
Umno berkempen dalam bilik gerakan je.

aisal said...

perunding,

berkempen di bilik gerakan, `peratus kemenangan lebih tinggi tau....ceramah kat luar wt per kalau penceramah aje yg ada...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...