Oleh HARIS ZALKAPLI
Dunia
Islam terus menyaksikan politik yang mencabar sepanjang tahun 2014,
dengan beberapa negara Islam terlibat dalam percaturan dan persaingan
kuasa-kuasa besar dunia. Perkembangan seperti konflik di Syria dan konflik daripada geopolitik kebangkitan Arab menampakkan kesannya dengan jelas pada 2014.
Dari Afrika hingga ke Asia Pasifik, politik
dunia Islam memberi implikasi yang besar kepada seluruh dunia, Berikut
disenaraikan 10 isu besar politik utama dunia Islam tahun 2014.
10. Dasar luar Emiriyah Arab Bersatu
Emiriyah
Arab Bersatu, negara musuh utama gerakan Ikhwan al-Muslimin menyaksikan
dasar luar yang aktif dan mencapai jauh pada tahun 2014. Sebagai reaksi
kepada kebangkitan serantau yang melonjakkan Ikhwan terutama di Mesir,
dan dasar luar negara jiran, Qatar yang mendukung perluasan kuasa
Ikhwan, Emiriyah menggerakkan kempen anti orde baharu di seluruh rantau
Arab dari Libya di Afrika Utara hingga ke Yaman di hujung Semenanjung
Arab. Paling mengejutkan, Emiriyah dengan kerjasama Mesir melakukan
serangan udara terhadap posisi kumpulan disokong Qatar dan Turki, yang
bersaing untuk menguasai Libya.
9. Recep Tayyip Erdogan dan Turki baharu
Walaupun
berdepan tekanan pihak pesaing, Recep Tayyip Erdogan dengan
popularitinya gagal disekat oleh mana-mana pihak, dan menang pilihan
raya presiden Turki, sekaligus melanjutkan posisi dalam kepimpinan
Turki, selepas sebagai perdana menteri, mengambil peranan sebagai
presiden. Pemimpin kepercayaan beliau, Ahmet Davutoglu yang sebelum itu
menjadi menteri luar dipilih memegang jawatan perdana menteri. Gandingan
Erdogan-Davutoglu ini kini mengemudi Turki yang baharu, yang
pencapaiannya selama ini tergugat oleh perkembangan-perkembangan baharu
serantau.
8. Bashar al-Assad dan Syria
Selepas hampir
empat tahun kebangkitan di Syria bermula, Presiden Bashar al-Assad masih
terus berkuasa. Walaupun kedudukannya kini tidak sekukuh sebelum ini,
pemimpin kuku besi Syria ini terus berkuasa, mengambil kesempatan
daripada penentang-penentang yang berpecah dan kepentingan kuasa-kuasa
terlibat yang masih bimbang terhadap kemungkinan Syria pasca-Assad yang
berisiko. Kesan perang di Syria kini muncul dalam bentuk
kumpulan-kumpulan militan yang lebih bebas dan bersenjata, dan
kemunculan kumpulan militan Negara Islam di Iraq dan al-Syam, ISIS.
7. Rundingan Iran-Barat
Rundingan
antara Iran dengan kuasa-kuasa Barat dan Rusia (yang gagal
disempurnakan pada 2014) disebut sebagai rundingan nuklear, untuk
menyelesaikan isu-isu berkaitan program pengkayaan uranium oleh Iran
yang dikatakan boleh dijadikan senjata. Tetapi pemulihan hubungan Iran
dengan Amerika Syarikat berupaya mengubah peta politik seluruh Asia
Barat dari Lubnan ke Yaman, mengubah orde yang mahu dikekalkan oleh
negara seperti arab Saudi. Sekiranya berlaku kerjasama antara Iran
dengan AS (yang beberapa tandanya telah kelihatan) banyak sekutu dan
musuh bakal menyaksikan sokongan dan padang permainan yang berubah
dengan drastik.
6. Abdel Fatah al-Sisi dan Mesir
Kemunculan
Abdel Fatah al-Sisi sebagai presiden baharu Mesir, selepas
pencapaian-pencapaian pascakebangkitan yang menjatuhkan kepimpinan Hosni
Mubarak pada 2011 disempurnakan dengan kejayaan Ikhwan menguasai
kepimpinan tertinggi, menunjukkan bagaimana akhirnya kuasa kesinambungan
tidak dapat disekat. Perkembangan selepas 2011 kemudian menunjukkan
pendemokrasian bukan satu-satunya hal yang sedang berlaku di Mesir.
Tetapi, Mesir yang menjadi rebutan kuasa-kuasa serantau akhirnya
menyaksikan orde lama dan negara-negara yang menyokongnya kembali
menguasai.
5. Kebangkitan dan kemerosotan Qatar
Pada
Disember, tekanan terhadap Qatar memuncak dengan tindakan Mesir menuntut
ilmuan Islam terkemuka yang berpangkalan di Qatar, Syeikh Dr Yusuf
al-Qaradawi ditahan atas dakwaan terlibat dalam keganasan. Sebelum itu,
Arab Saudi, Emiriyah Arab Bersatu dan Bahrain memanggil pulang duta
masing-masing dari Doha, ibu negara Qatar sebagai protes terhadap
tindakan Qatar menyokong Ikhwan al-Muslimin dan melindungi Qaradawi.
Pencapaian-pencapaian Qatar sejak 2011 juga dihakis sedikit demi sedikit
oleh pesaing, seperti yang dilihat di Mesir dan Yaman.
4. Kebangkitan Houthi di Yaman
Kumpulan
pemberontak Houthi telah beberapa kali cuba menggerakkan penentangan
bersenjata terhadap kerajaan di Sanaa, tetapi dipatahkan setiap kali.
Walau bagaimanapun, bermula penghujung 2013, Houthi mula mara menguasai
kawasan di luar wilayah tradisinya. Hasil kemungkinan persefahaman
antara pihak berkepentingan termasuk Arab Saudi, Emiriyah dan Iran,
Houthi bertindak menghapuskan penguasaan Ikhwan Yaman yang disokong
Qatar dan juga Turki. Yaman kini berdepan satu perubahan besar, yang
mungkin menjadikan keadaan negara itu semakin tidak menentu.
3. Malaysia dan geopolitik MH370 dan MH17
Malaysia,
negara Islam yang dilihat sebagai model oleh banyak pihak mewakili
pelbagai kecenderungan politik, berdepan cabaran getir apabila tersepit
dengan tiga kuasa besar dunia ekoran peristiwa kehilangan pesawat
penerbangan MH370 pada Mac dan kemudian pesawat MH17 ditembak di ruang
udara Ukraine. Hubungan Malaysia dengan China teruji melalui kehilangan
MH370, dan dengan Rusia tercabar apabila pesawat MH17 didakwa ditembak
pemisah disokong Rusia. Hubungan luar Malaysia menghadapi perubahan
besar ekoran dua peristiwa ini, terutama dengan AS yang menjadi lebih
terikat, pada masa sama Kuala Lumpur cuba mengekalkan hubungan baik
dengan China dan Rusia.
2. Kebangkitan militan ISIS dan implikasi global
Kumpulan
militan Negara Islam di Iraq dan al-Syam, ISIS, muncul menakluk satu
wilayah besar di utara Iraq dan menampakkan pengaruh di kawasan
sekitarnya. Bermula dengan konflik bersenjata di Iraq dan kemudian
Syria, ISIS dan ideologi yang dibawanya mencetuskan implikasi global
yang meluas, melibatkan warga pelbagai negara termasuk Malaysia,
Indonesia dan juga negara-negara Barat. ISIS menjadi satu pencetus
kepada wacana baharu dunia mengenai Islam dan politik, dengan kesan yang
hampir sama dengan peristiwa 11 September, 2001 di AS.
1. Serangan Gaza dan pencerobohan Masjid al-Aqsa
Palestin
berdepan dua cabaran getir, pertama serangan ke atas Gaza pada musim
panas dan kemudian pencerobohan dan provokasi ke atas Masjid al-Aqsa dan
kawasan sekitarnya oleh Yahudi yang disokong dan dilindungi pasukan
keselamatan Zionis. Dalam serangan Zionis bermula 8 Julai, lebih 2,000
warga Gaza terbunuh. Pihak Palestin walau bagaimanapun menunjukkan
penentangan terkuat setakat ini, dengan serangan roket yang lebih
canggih dan mencapai jarak lebih jauh, dan penggunaan terowong serangan
yang lebih berkesan hingga memasuki wilayah dikuasai Zionis.
Pertempuran ini meningkatkan lagi sentimen umat Muslim seluruh dunia
untuk menunjukkan sokongan kepada perjuangan Palestin, dan menjadi
peristiwa yang menyatukan umat Muslim pada 2014.
Blog analisis, komentar dan berita politik Malaysia. SiasahDaily bukan versi internet Siasah cetak dan tidak mempunyai hubungan dengan akhbar tersebut.
Wednesday, December 31, 2014
Tuesday, December 23, 2014
Kenapa Mesir mahu tangkap Qaradawi?
Oleh HARIS ZALKAPLI
Sejurus
selepas Morsi dijatuhkan, Arab Saudi, Emiriyah dan Kuwait segera
menjanjikan bantuan sebanyak AS$12 bilion, sebagai usaha mengatasi
pengaruh Qatar dan menarik Mesir ke pihak mereka.
Ini
bermakna, tindakan Mesir terhadap al-Qaradawi dan Ikhwan ini berkait
langsung dengan kepentingan bersama Saudi, Emiriyah dan Kuwait yang kini
menjadi pendukung Mesir.
Al-Qaradawi telah
menunjukkan sokongan terhadap dasar luar Qatar dan Ikhwan serantau.
Beliau memberi sokongan kepada Ikhwan di Emiriyah, Mesir dan menyatakan
sokongan jelas kepada Erdogan semasa menjadi perdana menteri Turki dalam
kes protes di Gezi, yang disifatkan Qaradawi sebagai satu "plot
antarabangsa" untuk menjatuhkan Erdogan.
Tindakan
memanggil pulang duta dari Qatar diketuai oleh Saudi beberapa bulan
lalu memulakan satu tindakan bersepadu terhadap negara pangkalan Ikhwan
itu. Tindakan protes itu didorong oleh isu utama dasar luar Doha yang
menyokong Ikhwan, dengan al-Qaradawi menjadi satu senjata pentingnya.Sunday, November 9, 2014
Tentera laut Asean mula tumpu pasukan amfibia
Oleh KOH SWEE LEAN COLLIN
Tentera laut Asia Tenggara sentiasa berusaha membina kemampuan yang seimbang, akibat daripada geografi maritim dan pelbagai cabaran keselamatan dalaman.
Ini bukan sahaja mencerminkan keperluan setiap negara yang berbeza tetapi juga keadaan ekonomi yang berbeza yang menuntut prioriti ditetapkan.
Dalam hal ini, pasukan amfibia yang sering dilihat sebagai kurang menarik, sentiasa tidak diutamakan berbanding aset-aset berkeupayaan tinggi seperti kapal dan kapal selam bersenjata peluru berpandu.
Sejak sedekad lalu, hal ini mula berubah.
Enam daripada sembilan anggota Persatuan Negara-Negara Asia Tenggara (Asean) kini memiliki pasukan darat amfibia seperti Kor Marin Amerika Syarikat atau Infantri Tentera Laut Rusia.
Ini semua bukan kebetulan kerana mengurus pasukan yang berbeza dengan tentera darat ini bukan murah. Tambahan pula, kapal amfibia yang diperlukan untuk memberi keupayaan mobiliti pasukan ini juga mahal walaupun sistemnya kurang kompleks berbanding aset bersenjata.
Pada awal 1990-an, Indonesia membeli 12 buah kapal pendaratan kelas Frosch dari Jerman dengan harga murah. Ini mendorong Malaysia membeli KD Sri Inderapura, kapal 8,450 tan terpakai dari Tentera Laut Amerika Syarikat. Dilengkapi dengan dok pelantar pendaratan (LPD) besar untuk membawa kapal dan kenderaan tempur kecil dan pelantar untuk dua atau lebih helikopter saiz sederhana.
Kemudian Singapura menggantikan kapal pendaratan lamanya dengan empat buah LPD buatan tempatan seberat 8,500 tan pada hujung 1990-an. Perolehan ini semua ialah petanda penting kerana kebanyakan kapal amfibia Asia Tenggara ialah kapal era Soviet dan Perang Dunia ke-2 yang dipersoalkan kemampuan untuk beroperasi.
Walau bagaimanapun, kemampuan amfibia Asean masih terhad dan tidak mampu memberi bantuan kemanusiaan ekoran tsunami pada Disember 2004. Sejak itu, Indonesia dan Thailand terutamanya mula membeli LPD baharu.
Indonesia membeli lima LPD kelas Makassar 11,400 tan (satu daripadanya dijadikan kapal hospital) berdasarkan reka bentuk Korea Selatan. Thailand memperkenalkan HTMS Ang Thong, varian ubah suai direka bentuk di Singapura, yang menunjukkan kemampuan membantu mangsa tsunami di Aceh.
Minat terhadap kemampuan amfibia ini walau bagaimanapun tersekat akibat dana yang terhad. Asean mula memberi tumpuan pada ancaman yang jelas. Contohnya, walaupun KD Sri Inderapura perlu diganti ekoran kebakaran pada 2009, masalah belanjawan menyebabkan Malaysia menangguhkannya, dan memberi tumpuan pada platform kawalan dan pencegahan penggunaan laut melalui pembelian kapal peronda dan kapal selam, untuk digunakan menangani lanun dan terkini, ketegangan di Laut China Selatan.
Minat terhadap kemampuan amfibia diperbaharui semula kebelakangan ini. Julai lalu, Myanmar dilaporkan mula berunding dengan pembina kapal Indonesia untuk membeli LPD kelas Makassar yang tidak didedahkan jumlahnya.
Sekiranya urusniaga ini berlaku, Myanmar akan melakukan satu lonjakan. Filipina juga akhirnya meneruskan program melibatkan kontrak membeli kapal LPD kelas Makassar.
Sebelum itu, Filipina hanya memiliki sebuah kapal pendaratan buatan tempatan yang mula digunakan pada 2011, satu-satunya tambahan kepada keupayaan Filipina yang kebanyakannya daripada era Perang Dunia ke-2.
Banyak pihak mengaitkan perkembangan ini dengan operasi bantuan bencana dan kemanusian, yang diperlukan dalam beberapa insiden kebelakangan ini seperti Taufan Haiyan. Ini mungkin disokong oleh rancangan Singapura untuk membeli sebuah kapal yang digelar kapal pengangkut pesawat mini, kapal pelbagai misi.
Walaupun peningkatan ini mungkin dinilai sebagai usaha kolektif untuk meningkatkan kemampuan bantuan oleh negara-negara Asean, ada juga faktor-faktor lain. Ini termasuk modenisasi dan pengoperasian pasukan darat amfibia, dan juga perubahan doktrin yang melebihi daripada sekadar bantuan bencana dan kemanusiaan.
Misalnya, ekoran pertempuran dengan militan Sulu di Lahad Datu, Sabah, Menteri Pertahanan Malaysia Dato' Seri Hishamuddin Hussein memberitahu wartawan pada Oktober 2013 bahawa usaha sedang dijalankan untuk meningkatkan keupayaan pertahanan amfibia.
Semasa lawatan kerja ke Hawaii Januari lalu, beliau meminta bantuan AS untuk membangunkan satu pasukan khusus tentera amfibia berdasarkan model Marin AS. Latihan bersama Eksesais Amfibia Malaysia-AS di Lahad Datu mungkin satu langkah ke arah kerjasama ini.
Indonesia juga sedang memperbaharui kemampuannya. Baru-baru ini, ia melancarkan kapal amfibia terbaharunya, KRI Teluk Bintuni, dan merancang untuk membeli sekurang-kurangnya enam buah lagi kapal jenis ini. Kor Marin Indonesia juga sedang meningkatkan keupayaan. Pada Julai 2013, Jakarta dilaporkan merancang menubuhkan batalion ke-10 marin sebagai sebahagian program perluasan dan penstrukturan semula tentera laut. Tambahan kapal amfibia buatan Rusia yang dioptimumkan untuk serangan amfibia, tiba pada Januari 2014, menjadikan jumlah keseluruhan kapal amfibia marin Indonesia 54 buah. Indonesia juga dilaporkan merancang untuk membeli dari Ukraine.
Selain faktor misi bantuan, perkembangan ini juga dipengaruhi sebahagiannya oleh program amfibia kuasa sekitar Asia. Australia sebagai contoh kini sedang mula menggunakan kapal pelantar pendaratan helikopter kelas Canberra berdasarkan kelas Juan Carlos, dan mempunyai rancangan untuk memiliki pasukan amfibia yang siap siaga menjelang 2016.
Korea Utara juga menyediakan rancangan pada 2013 untuk memperolehi sebuah kapal pendaratan amfibia yang lebih besar daripada Dokdo seberat 19,000 tan yang sedia ada, kemungkinan juga berdasarkan kelas Juan Carlos. Korea juga baru melancarkan kapal pendaratan buatan tempatan, LST-II seberat 4,500 tan pada September 2013, dan bercadang membeli tiga lagi kapal seumpamanya.
Jepun sedang menubuhkan pasukan amfibia khusus untuk memenuhi keperluan dasar pertahanannya, melibatkan pulau-pulau di selatan termasuk Senkaku/Diayou yang dipertikaikan. Ini termasuk menubuhkan pasukan seperti Marin AS menjelang 2015 yang akan dilengkapi kenderaan tempur amfibia dan helikopter Osprey MV-22, dan juga kapal pendaratan besar yang lebih berkemampuan berbanding LPD kelas Osumi, dijangka mula berkhidmat pada Mac 2019. Jepun juga sedang mendapatkan pengetahuan tentang operasi serangan amfibia melalui latihan dengan Kor Marin AS.
Paling menarik tumpuan ialah China yang rancak meningkatkan kemampuan pasukan amfibia sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Kor Marin China sedang melaksanakan modenisasi dengan meningkatkan keupayaan infantri dan kenderaan amfibia, disokong kapal yang lebih besar. Ogos tahun lalu, Beijing dilaporkan mula membina dok pendaratan helikopter berdasarkan kapal kelas Mistral Perancis.
China baru-baru ini menarik perhatian lagi apabila memperlihatkan kemampuan amfibianya di perairan dipertikaikan. Kapal LPD kelas Yuzhao 17,600 tan sering dilihat bersama pasukan Marin China, helikopter dan kapal serangan pendaratan di perairan dipertikaian.
Kemampuan amfibia China yang dilihat berdasarkan pertikaian Laut China Selatan mungkin faktor penting mendorong peningkatan pasukan amfibia di Asia Tenggara. Ini paling utama dilihat pada Filipina dan Vietnam, dan juga Indonesia dan Malaysia. Filipina baru-baru ini mengisytiharkan peralihan daripada pasukan keselamatan dalaman kepada pasukan pertahanan luaran dengan fokus pada Laut China Selatan. Kapal baharu yang akan diterima pada 2016-17 akan menyokong kerahan pasukan ke kawasan yang jauh di Kepulauan Spratly.
Vietnam kini bergerak ke arah membina keupayaan kawalan laut ofensif yang boleh digunakan sekiranya kedudukan dikuasainya di Spratly ditawan. Walaupun keupayaan amfibia masih kecil, Vietnam telah memberi tumpuan pada misi Spratly. Tentera laut infantri Vietnam juga sedang melaksanakan modenisasi yang sederhana dan mula membeli peralatan baharu.
Malaysia tidak menuntut kawasan yang besar di Spratly, dan tidak mengejutkan apabila ia tidak menunjukkan reaksi marah semasa berlaku pencerobohan wilayah perairannya oleh China. Tetapi Kuala Lumpur sedar cabaran China di Laut China Selatan. Walaupun rancangan menubuhkan pasukan amfibia bermodelkan Marin AS dikaitkan dengan insiden Lahad Datu, tidak boleh ditolak kemungkinan langkah itu juga diambil berdasarkan perkiraan Laut China Selatan. Berdasarkan perkiraan ini, latihan bersama dengan AS berguna untuk persediaan di Sabah dan juga Spratly.
Indonesia juga memerhatikan Laut China Selatan. Mac tahun ini, pemimpin tentera Indonesia Jeneral Moeldoko mengisytiharkan pengukuhan pertahanan sekitar Kepulauan Natuna di hujung selatan Laut China Selata, lokasi kapal perang China sering menceroboh. Beliau menggesa pemantauan Laut China Selatan dan berkata sebarang peristiwa di Laut China Selatan mungkin merbahaya kepada Indonesia kerana boleh merebak ke negara itu.
Pembinaan kekuatan Indonesia juga kelihatan berdasarkan kemungkinan pertikaian maritim dengan Malaysia. Pada Mei 2014, Marin Indonesia terlibat dalam latihan melibatkan operasi udara-darat-laut yang bertujuan meningkatkan keupayaan respons terhadap Malaysia berhubung blok hidrokarbon Ambalat di Laut Celebes.
Kapal pendaratan amfibia sukar dibezakan antara kemampuan pertahanan dan serangan. Memang sifatnya ialah dua kegunaan, yang boleh digunakan untuk misi bantuan tetapi juga tindakan agresif merampas wilayah maritim. Pada era bencana semakin kerap, keupayaan ini menjadi pilihan oleh Asean.
Walau bagaimanapun, disebabkan dua fungsi inilah wujud kemungkinan lain, terutama bila digabungkan dengan pasukan tentera laut yang lain. Kemampuan amfibia ini menjadi lebih relevan dengan pertikaian wilayah. Untuk menangani masalah ini, pasukan amfibia serantau perlu digalakkan mengadakan latihan bersama bukan sahaja untuk membina ketahanan serantau terhadap bencana, tetapi juga membina keyakinan dan kepercayaan.- November 3, 2014
Koh Swee Lean Collin ialah felo penyelidik bersekutu di Institut Kajian Pertahanan dan Strategi di Sekolah Kajian Antarabangsa S Rajaratnam, Universiti Teknologi Nanyang, Singapura. Artikel asal, Southeast Asia's Emerging Amphibious Forces, diterbitkan di laman The Diplomat.
Tentera laut Asia Tenggara sentiasa berusaha membina kemampuan yang seimbang, akibat daripada geografi maritim dan pelbagai cabaran keselamatan dalaman.
Ini bukan sahaja mencerminkan keperluan setiap negara yang berbeza tetapi juga keadaan ekonomi yang berbeza yang menuntut prioriti ditetapkan.
Dalam hal ini, pasukan amfibia yang sering dilihat sebagai kurang menarik, sentiasa tidak diutamakan berbanding aset-aset berkeupayaan tinggi seperti kapal dan kapal selam bersenjata peluru berpandu.
Sejak sedekad lalu, hal ini mula berubah.
Enam daripada sembilan anggota Persatuan Negara-Negara Asia Tenggara (Asean) kini memiliki pasukan darat amfibia seperti Kor Marin Amerika Syarikat atau Infantri Tentera Laut Rusia.
Ini semua bukan kebetulan kerana mengurus pasukan yang berbeza dengan tentera darat ini bukan murah. Tambahan pula, kapal amfibia yang diperlukan untuk memberi keupayaan mobiliti pasukan ini juga mahal walaupun sistemnya kurang kompleks berbanding aset bersenjata.
Pada awal 1990-an, Indonesia membeli 12 buah kapal pendaratan kelas Frosch dari Jerman dengan harga murah. Ini mendorong Malaysia membeli KD Sri Inderapura, kapal 8,450 tan terpakai dari Tentera Laut Amerika Syarikat. Dilengkapi dengan dok pelantar pendaratan (LPD) besar untuk membawa kapal dan kenderaan tempur kecil dan pelantar untuk dua atau lebih helikopter saiz sederhana.
Kemudian Singapura menggantikan kapal pendaratan lamanya dengan empat buah LPD buatan tempatan seberat 8,500 tan pada hujung 1990-an. Perolehan ini semua ialah petanda penting kerana kebanyakan kapal amfibia Asia Tenggara ialah kapal era Soviet dan Perang Dunia ke-2 yang dipersoalkan kemampuan untuk beroperasi.
Walau bagaimanapun, kemampuan amfibia Asean masih terhad dan tidak mampu memberi bantuan kemanusiaan ekoran tsunami pada Disember 2004. Sejak itu, Indonesia dan Thailand terutamanya mula membeli LPD baharu.
Indonesia membeli lima LPD kelas Makassar 11,400 tan (satu daripadanya dijadikan kapal hospital) berdasarkan reka bentuk Korea Selatan. Thailand memperkenalkan HTMS Ang Thong, varian ubah suai direka bentuk di Singapura, yang menunjukkan kemampuan membantu mangsa tsunami di Aceh.
Minat terhadap kemampuan amfibia ini walau bagaimanapun tersekat akibat dana yang terhad. Asean mula memberi tumpuan pada ancaman yang jelas. Contohnya, walaupun KD Sri Inderapura perlu diganti ekoran kebakaran pada 2009, masalah belanjawan menyebabkan Malaysia menangguhkannya, dan memberi tumpuan pada platform kawalan dan pencegahan penggunaan laut melalui pembelian kapal peronda dan kapal selam, untuk digunakan menangani lanun dan terkini, ketegangan di Laut China Selatan.
Minat terhadap kemampuan amfibia diperbaharui semula kebelakangan ini. Julai lalu, Myanmar dilaporkan mula berunding dengan pembina kapal Indonesia untuk membeli LPD kelas Makassar yang tidak didedahkan jumlahnya.
Sekiranya urusniaga ini berlaku, Myanmar akan melakukan satu lonjakan. Filipina juga akhirnya meneruskan program melibatkan kontrak membeli kapal LPD kelas Makassar.
Sebelum itu, Filipina hanya memiliki sebuah kapal pendaratan buatan tempatan yang mula digunakan pada 2011, satu-satunya tambahan kepada keupayaan Filipina yang kebanyakannya daripada era Perang Dunia ke-2.
Banyak pihak mengaitkan perkembangan ini dengan operasi bantuan bencana dan kemanusian, yang diperlukan dalam beberapa insiden kebelakangan ini seperti Taufan Haiyan. Ini mungkin disokong oleh rancangan Singapura untuk membeli sebuah kapal yang digelar kapal pengangkut pesawat mini, kapal pelbagai misi.
Walaupun peningkatan ini mungkin dinilai sebagai usaha kolektif untuk meningkatkan kemampuan bantuan oleh negara-negara Asean, ada juga faktor-faktor lain. Ini termasuk modenisasi dan pengoperasian pasukan darat amfibia, dan juga perubahan doktrin yang melebihi daripada sekadar bantuan bencana dan kemanusiaan.
Misalnya, ekoran pertempuran dengan militan Sulu di Lahad Datu, Sabah, Menteri Pertahanan Malaysia Dato' Seri Hishamuddin Hussein memberitahu wartawan pada Oktober 2013 bahawa usaha sedang dijalankan untuk meningkatkan keupayaan pertahanan amfibia.
Semasa lawatan kerja ke Hawaii Januari lalu, beliau meminta bantuan AS untuk membangunkan satu pasukan khusus tentera amfibia berdasarkan model Marin AS. Latihan bersama Eksesais Amfibia Malaysia-AS di Lahad Datu mungkin satu langkah ke arah kerjasama ini.
Indonesia juga sedang memperbaharui kemampuannya. Baru-baru ini, ia melancarkan kapal amfibia terbaharunya, KRI Teluk Bintuni, dan merancang untuk membeli sekurang-kurangnya enam buah lagi kapal jenis ini. Kor Marin Indonesia juga sedang meningkatkan keupayaan. Pada Julai 2013, Jakarta dilaporkan merancang menubuhkan batalion ke-10 marin sebagai sebahagian program perluasan dan penstrukturan semula tentera laut. Tambahan kapal amfibia buatan Rusia yang dioptimumkan untuk serangan amfibia, tiba pada Januari 2014, menjadikan jumlah keseluruhan kapal amfibia marin Indonesia 54 buah. Indonesia juga dilaporkan merancang untuk membeli dari Ukraine.
Selain faktor misi bantuan, perkembangan ini juga dipengaruhi sebahagiannya oleh program amfibia kuasa sekitar Asia. Australia sebagai contoh kini sedang mula menggunakan kapal pelantar pendaratan helikopter kelas Canberra berdasarkan kelas Juan Carlos, dan mempunyai rancangan untuk memiliki pasukan amfibia yang siap siaga menjelang 2016.
Korea Utara juga menyediakan rancangan pada 2013 untuk memperolehi sebuah kapal pendaratan amfibia yang lebih besar daripada Dokdo seberat 19,000 tan yang sedia ada, kemungkinan juga berdasarkan kelas Juan Carlos. Korea juga baru melancarkan kapal pendaratan buatan tempatan, LST-II seberat 4,500 tan pada September 2013, dan bercadang membeli tiga lagi kapal seumpamanya.
Jepun sedang menubuhkan pasukan amfibia khusus untuk memenuhi keperluan dasar pertahanannya, melibatkan pulau-pulau di selatan termasuk Senkaku/Diayou yang dipertikaikan. Ini termasuk menubuhkan pasukan seperti Marin AS menjelang 2015 yang akan dilengkapi kenderaan tempur amfibia dan helikopter Osprey MV-22, dan juga kapal pendaratan besar yang lebih berkemampuan berbanding LPD kelas Osumi, dijangka mula berkhidmat pada Mac 2019. Jepun juga sedang mendapatkan pengetahuan tentang operasi serangan amfibia melalui latihan dengan Kor Marin AS.
Paling menarik tumpuan ialah China yang rancak meningkatkan kemampuan pasukan amfibia sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Kor Marin China sedang melaksanakan modenisasi dengan meningkatkan keupayaan infantri dan kenderaan amfibia, disokong kapal yang lebih besar. Ogos tahun lalu, Beijing dilaporkan mula membina dok pendaratan helikopter berdasarkan kapal kelas Mistral Perancis.
China baru-baru ini menarik perhatian lagi apabila memperlihatkan kemampuan amfibianya di perairan dipertikaikan. Kapal LPD kelas Yuzhao 17,600 tan sering dilihat bersama pasukan Marin China, helikopter dan kapal serangan pendaratan di perairan dipertikaian.
Kemampuan amfibia China yang dilihat berdasarkan pertikaian Laut China Selatan mungkin faktor penting mendorong peningkatan pasukan amfibia di Asia Tenggara. Ini paling utama dilihat pada Filipina dan Vietnam, dan juga Indonesia dan Malaysia. Filipina baru-baru ini mengisytiharkan peralihan daripada pasukan keselamatan dalaman kepada pasukan pertahanan luaran dengan fokus pada Laut China Selatan. Kapal baharu yang akan diterima pada 2016-17 akan menyokong kerahan pasukan ke kawasan yang jauh di Kepulauan Spratly.
Vietnam kini bergerak ke arah membina keupayaan kawalan laut ofensif yang boleh digunakan sekiranya kedudukan dikuasainya di Spratly ditawan. Walaupun keupayaan amfibia masih kecil, Vietnam telah memberi tumpuan pada misi Spratly. Tentera laut infantri Vietnam juga sedang melaksanakan modenisasi yang sederhana dan mula membeli peralatan baharu.
Malaysia tidak menuntut kawasan yang besar di Spratly, dan tidak mengejutkan apabila ia tidak menunjukkan reaksi marah semasa berlaku pencerobohan wilayah perairannya oleh China. Tetapi Kuala Lumpur sedar cabaran China di Laut China Selatan. Walaupun rancangan menubuhkan pasukan amfibia bermodelkan Marin AS dikaitkan dengan insiden Lahad Datu, tidak boleh ditolak kemungkinan langkah itu juga diambil berdasarkan perkiraan Laut China Selatan. Berdasarkan perkiraan ini, latihan bersama dengan AS berguna untuk persediaan di Sabah dan juga Spratly.
Indonesia juga memerhatikan Laut China Selatan. Mac tahun ini, pemimpin tentera Indonesia Jeneral Moeldoko mengisytiharkan pengukuhan pertahanan sekitar Kepulauan Natuna di hujung selatan Laut China Selata, lokasi kapal perang China sering menceroboh. Beliau menggesa pemantauan Laut China Selatan dan berkata sebarang peristiwa di Laut China Selatan mungkin merbahaya kepada Indonesia kerana boleh merebak ke negara itu.
Pembinaan kekuatan Indonesia juga kelihatan berdasarkan kemungkinan pertikaian maritim dengan Malaysia. Pada Mei 2014, Marin Indonesia terlibat dalam latihan melibatkan operasi udara-darat-laut yang bertujuan meningkatkan keupayaan respons terhadap Malaysia berhubung blok hidrokarbon Ambalat di Laut Celebes.
Kapal pendaratan amfibia sukar dibezakan antara kemampuan pertahanan dan serangan. Memang sifatnya ialah dua kegunaan, yang boleh digunakan untuk misi bantuan tetapi juga tindakan agresif merampas wilayah maritim. Pada era bencana semakin kerap, keupayaan ini menjadi pilihan oleh Asean.
Walau bagaimanapun, disebabkan dua fungsi inilah wujud kemungkinan lain, terutama bila digabungkan dengan pasukan tentera laut yang lain. Kemampuan amfibia ini menjadi lebih relevan dengan pertikaian wilayah. Untuk menangani masalah ini, pasukan amfibia serantau perlu digalakkan mengadakan latihan bersama bukan sahaja untuk membina ketahanan serantau terhadap bencana, tetapi juga membina keyakinan dan kepercayaan.- November 3, 2014
Koh Swee Lean Collin ialah felo penyelidik bersekutu di Institut Kajian Pertahanan dan Strategi di Sekolah Kajian Antarabangsa S Rajaratnam, Universiti Teknologi Nanyang, Singapura. Artikel asal, Southeast Asia's Emerging Amphibious Forces, diterbitkan di laman The Diplomat.
Wednesday, November 5, 2014
Gerakan Islam, liberalisme dan pasca-Islamisme
Oleh MUHAMMAD ATIULLAH OTHMAN
Sungguh mengejutkan pendedahan Mustafa Akyol mengenai hasil kajian Liberal Turkish pada 2006 yang mendapati bahawa tuntutan masyarakat Turki agar kembali kepada syariah menurun dari 21 peratus kepada sembilan peratus dalam tempoh tujuh tahun sejak Islamic Calvinism diperkenalkan.
Islamic Calvinists adalah golongan yang menumpukan nilai dan kesufian tetapi mengamalkan sistem ekonomi kapitalis. Golongan ini ditubuhkan untuk mengambil alih kekuasaan Parti Refah sehinggalah Parti Keadilan dan Pembangunan, AKP, menaiki tangga politik pada 2006.
Kajian tahun 2006 ini jugalah, kehendak masyarakat Turki kepada undang-undang rejam menurun kepada satu peratus sahaja. Malah, idea jihad medan perang sudah bertukar kepada jihad ekonomi, selera tulisan-tulisan pembaca novel pun telah beralih arah dari citra Islam kepada kebejatan moral sekular.
Lebih teruk dari itu lagi, kem Islamis turut mengkritik budaya Islam dan beralih kepada bentuk hidup Muslim yang individualistik, serta mengubah arah dari citra ketaatan kepada agama kepada citra kebebasan. Inilah suasana yang golongan liberal Turki rancang bagi menyediakan AKP sebagai Islamis mengambil pentadbiran kerajaan.
Gerakan liberal memang sah perancangan antarabangsa. Kini, gerakan liberal ini pula mengemukakan satu gerakan baharu sebagai langkah antarabangsa. Satu tesis berjaya dihasilkan bagi mengetengahkan neoliberal antarabangsa, pascamodenisme dan kepelbagaian budaya kepada AKP yang ditulis oleh Burak Ozcetin bagi mendapatkan doktor falsafah di Middle East Technical University pada 2011.
Tidak hairanlah, Akyol menyebut golongan pembangkang menjadi rakan sekular-liberal kerana sekular-liberal gagal dipertahankan oleh pemerintah. Beliau mencadangkan mengubah wajah Islamisme kepada pasca-Islamisme.
Pandangan Akyol bukanlah bersandarkan kepada pandangan Asef Bayat sendiri yang berbicara mengenai sosial, politik dan hak. Beliau bukan bersandarkan pandangan Olivier Roy dan Gilles Kepel mengenai kegagalan Islamisme membuka ruang baharu dimensi politik moden dan menghalang pemikiran radikal.
Beliau lebih jauh mengheret pandangan pasca-Islamisme kepada bentuk liberal iaitu Islam adalah serasi dengan demokrasi, sekular, kapitalisme, hak asasi manusia dan nilai-nilai Barat. Kesemua idea ini diaduk dalam pasca-Islamisme yang pernah dicanang oleh Islamic Rennaisance Front (IRF) oleh pengerusinya iaitu Dr Ahmad Farouk Musa.
Kegiatan liberal ini adalah selaras dengan keinginan Barat. Alain Roussilon menyatakan Barat tengah menunggu dan mendesak rangka kerja pasca-Islamisme disegerakan. Bentuk pasca-Islamisme yang diinginkan adalah menolak pemikiran radikal Islam, lebih mirip kepada pemikiran Protestan Kristian atau pemikiran liberal Muslim, perwatakan masyarakat Muslim yang lebih moderat dan yang paling penting adalah bagi menolak idea negara Islam dan perlaksanaan syariat Islam. Kandungan Islam Liberal ini sudah berjaya dimuatkan dalam pasca-Islamisme oleh Husnul Amin dalam disertasinya yang bertajuk From Islamism to Post-Islamism.
Tanpa syak lagi, terdapat desakan dari pihak Barat dan liberal Turki bagi mengetengahkan Islam Liberal dalam pasca-Islamisme. Persoalan yang timbul adalah mengapakah mereka mendesak pasca-Islamisme disegerakan? Adakah kerana kegagalan Kemalisme di Turki, Jamal Abdul Naser di Mesir dan Zine el-Ebidine Ben Ali di Tunisia mengekalkan hegemoni sekular?
Adakah liberal dan sekular tidak lagi mampu berdepan mengetengahkan idea dan gerakan agar diikuti masyarakat dunia Islam? Atau adakah pasca-Islamisme adalah citra menukar wajah Islamisme kepada mesra liberal dan sekular selepas menyedari sekular dan liberal sudah tiada tempat di hati umat Islam?
Hanya dua negara yang berjaya menukar citra Islamisme kepada pasca-Islamisme iaitu di Turki dan Tunisia. Di Turki, regim tentera Turki yang beraliran sekular telah menahan Recep Tayyip Erdogan selama setahun kerana dikaitkan dengan parti Refah. Apabila keluar dari penjara, Erdogan terus menyebut agar memberi peluang kepada demokrasi dan liberal menyalurkan kepada masyarakat satu suasana menikmati lebih kebebasan.
Masyarakat merasai sendiri kebebasan ini di bawah pentadbiran AKP berbanding Refah yang dilihat sebagai Islamis. Ideanya, demokrasi Barat adalah lebih bebas dari Turki lalu mengajak ke arah demokrasi bebas. AKP dengan bantuan Kemalisme berjaya membuat tekanan sehingga demokrasi Turki berjalan dengan baik. Ini memberi impak baik kepada AKP untuk terus berkuasa.
Di Tunisia pula, gerakan pasca-Islamisme telah lama dan awal. Kenaikan Rached Ghannouchi membuka lembaran kepada puak sekular agar bersama-sama dengan Islamis. Ruang ini telah membuka lembaran pasca-Islamisme diketengahkan.
Malah, Pusat Kajian Islam dan Demokrasi, CSID, di Washington, Amerika Syarikat yang merupakan pusat kajian sekular dan liberal telah berjaya dibawa ke dalam pentadbiran Ghannouchi yang mengetengahkan idea demokrasi, ekonomi bebas dan hak masyarakat sivil.
Kejayaan pasca-Islamisme di Turki dan Tunisia sedang diaplikasikan di dunia Islam. Negara-negara yang sedang giat dimomokkan dengan pasca-Islamisme adalah Mesir, Yaman, Pakistan dan Malaysia. Baki negara-negara Islam yang lain sedang diusahakan. Sebagai contoh, parti Wasat sedang dinaikkan atas nama pasca-Islamisme padahal parti ini adalah berhaluan sekular yang pro-Abdel Fattah al-Sisi.
Atas tujuan inilah, Akyol telah membentangkan kertas kerjanya di Kaherah, Mesir yang bercerita pengalaman Turki menghadapi Islamisme. Justeru, tidaklah pelik, bekas pimpinan Ikhwan al-Muslimin yang dibuang keahliannya iaitu Kamal Helbawi telah bersama bersekongkol dengan pemerintah Mesir bagi menghidupkan pasca-Islamisme. Dengan harapan, keinginan masyarakat Mesir terhadap syariat akan menurun.
Golongan liberal dan Barat sudah mengetahui bahawa ideologi sekular dan liberal sudah gagal. Kini, mereka menggerakkan dua ideologi ini dengan penjenamaan baharu. Jikalau mereka menggunakan ideologi sekular dan liberal bagi berhadapan dengan pencinta syariat Islam, seluruh umat Islam yang berpegang teguh dengan ajaran Islam sudah mengetahui jawapan-jawapannya dalam karya-karya ulama sejak kurun ke-20 lagi.
Cuma yang tinggal adalah harapan dari anak-anak muda Islam dan menanti kebangkitan semula para pemikir dan cendekiawan abad ke-20 ini mengemudi perjuangan di awal era abad ke-21 ini agar terus berhadapan idea baharu liberal, yang dimunculkan sebagai pasca-Islamisme.
Dr Muhammad Atiullah Othman ialah pensyarah pengajian Islam di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI).
Sungguh mengejutkan pendedahan Mustafa Akyol mengenai hasil kajian Liberal Turkish pada 2006 yang mendapati bahawa tuntutan masyarakat Turki agar kembali kepada syariah menurun dari 21 peratus kepada sembilan peratus dalam tempoh tujuh tahun sejak Islamic Calvinism diperkenalkan.
Islamic Calvinists adalah golongan yang menumpukan nilai dan kesufian tetapi mengamalkan sistem ekonomi kapitalis. Golongan ini ditubuhkan untuk mengambil alih kekuasaan Parti Refah sehinggalah Parti Keadilan dan Pembangunan, AKP, menaiki tangga politik pada 2006.
Kajian tahun 2006 ini jugalah, kehendak masyarakat Turki kepada undang-undang rejam menurun kepada satu peratus sahaja. Malah, idea jihad medan perang sudah bertukar kepada jihad ekonomi, selera tulisan-tulisan pembaca novel pun telah beralih arah dari citra Islam kepada kebejatan moral sekular.
Lebih teruk dari itu lagi, kem Islamis turut mengkritik budaya Islam dan beralih kepada bentuk hidup Muslim yang individualistik, serta mengubah arah dari citra ketaatan kepada agama kepada citra kebebasan. Inilah suasana yang golongan liberal Turki rancang bagi menyediakan AKP sebagai Islamis mengambil pentadbiran kerajaan.
Gerakan liberal memang sah perancangan antarabangsa. Kini, gerakan liberal ini pula mengemukakan satu gerakan baharu sebagai langkah antarabangsa. Satu tesis berjaya dihasilkan bagi mengetengahkan neoliberal antarabangsa, pascamodenisme dan kepelbagaian budaya kepada AKP yang ditulis oleh Burak Ozcetin bagi mendapatkan doktor falsafah di Middle East Technical University pada 2011.
Tidak hairanlah, Akyol menyebut golongan pembangkang menjadi rakan sekular-liberal kerana sekular-liberal gagal dipertahankan oleh pemerintah. Beliau mencadangkan mengubah wajah Islamisme kepada pasca-Islamisme.
Pandangan Akyol bukanlah bersandarkan kepada pandangan Asef Bayat sendiri yang berbicara mengenai sosial, politik dan hak. Beliau bukan bersandarkan pandangan Olivier Roy dan Gilles Kepel mengenai kegagalan Islamisme membuka ruang baharu dimensi politik moden dan menghalang pemikiran radikal.
Beliau lebih jauh mengheret pandangan pasca-Islamisme kepada bentuk liberal iaitu Islam adalah serasi dengan demokrasi, sekular, kapitalisme, hak asasi manusia dan nilai-nilai Barat. Kesemua idea ini diaduk dalam pasca-Islamisme yang pernah dicanang oleh Islamic Rennaisance Front (IRF) oleh pengerusinya iaitu Dr Ahmad Farouk Musa.
Kegiatan liberal ini adalah selaras dengan keinginan Barat. Alain Roussilon menyatakan Barat tengah menunggu dan mendesak rangka kerja pasca-Islamisme disegerakan. Bentuk pasca-Islamisme yang diinginkan adalah menolak pemikiran radikal Islam, lebih mirip kepada pemikiran Protestan Kristian atau pemikiran liberal Muslim, perwatakan masyarakat Muslim yang lebih moderat dan yang paling penting adalah bagi menolak idea negara Islam dan perlaksanaan syariat Islam. Kandungan Islam Liberal ini sudah berjaya dimuatkan dalam pasca-Islamisme oleh Husnul Amin dalam disertasinya yang bertajuk From Islamism to Post-Islamism.
Tanpa syak lagi, terdapat desakan dari pihak Barat dan liberal Turki bagi mengetengahkan Islam Liberal dalam pasca-Islamisme. Persoalan yang timbul adalah mengapakah mereka mendesak pasca-Islamisme disegerakan? Adakah kerana kegagalan Kemalisme di Turki, Jamal Abdul Naser di Mesir dan Zine el-Ebidine Ben Ali di Tunisia mengekalkan hegemoni sekular?
Adakah liberal dan sekular tidak lagi mampu berdepan mengetengahkan idea dan gerakan agar diikuti masyarakat dunia Islam? Atau adakah pasca-Islamisme adalah citra menukar wajah Islamisme kepada mesra liberal dan sekular selepas menyedari sekular dan liberal sudah tiada tempat di hati umat Islam?
Hanya dua negara yang berjaya menukar citra Islamisme kepada pasca-Islamisme iaitu di Turki dan Tunisia. Di Turki, regim tentera Turki yang beraliran sekular telah menahan Recep Tayyip Erdogan selama setahun kerana dikaitkan dengan parti Refah. Apabila keluar dari penjara, Erdogan terus menyebut agar memberi peluang kepada demokrasi dan liberal menyalurkan kepada masyarakat satu suasana menikmati lebih kebebasan.
Masyarakat merasai sendiri kebebasan ini di bawah pentadbiran AKP berbanding Refah yang dilihat sebagai Islamis. Ideanya, demokrasi Barat adalah lebih bebas dari Turki lalu mengajak ke arah demokrasi bebas. AKP dengan bantuan Kemalisme berjaya membuat tekanan sehingga demokrasi Turki berjalan dengan baik. Ini memberi impak baik kepada AKP untuk terus berkuasa.
Di Tunisia pula, gerakan pasca-Islamisme telah lama dan awal. Kenaikan Rached Ghannouchi membuka lembaran kepada puak sekular agar bersama-sama dengan Islamis. Ruang ini telah membuka lembaran pasca-Islamisme diketengahkan.
Malah, Pusat Kajian Islam dan Demokrasi, CSID, di Washington, Amerika Syarikat yang merupakan pusat kajian sekular dan liberal telah berjaya dibawa ke dalam pentadbiran Ghannouchi yang mengetengahkan idea demokrasi, ekonomi bebas dan hak masyarakat sivil.
Kejayaan pasca-Islamisme di Turki dan Tunisia sedang diaplikasikan di dunia Islam. Negara-negara yang sedang giat dimomokkan dengan pasca-Islamisme adalah Mesir, Yaman, Pakistan dan Malaysia. Baki negara-negara Islam yang lain sedang diusahakan. Sebagai contoh, parti Wasat sedang dinaikkan atas nama pasca-Islamisme padahal parti ini adalah berhaluan sekular yang pro-Abdel Fattah al-Sisi.
Atas tujuan inilah, Akyol telah membentangkan kertas kerjanya di Kaherah, Mesir yang bercerita pengalaman Turki menghadapi Islamisme. Justeru, tidaklah pelik, bekas pimpinan Ikhwan al-Muslimin yang dibuang keahliannya iaitu Kamal Helbawi telah bersama bersekongkol dengan pemerintah Mesir bagi menghidupkan pasca-Islamisme. Dengan harapan, keinginan masyarakat Mesir terhadap syariat akan menurun.
Golongan liberal dan Barat sudah mengetahui bahawa ideologi sekular dan liberal sudah gagal. Kini, mereka menggerakkan dua ideologi ini dengan penjenamaan baharu. Jikalau mereka menggunakan ideologi sekular dan liberal bagi berhadapan dengan pencinta syariat Islam, seluruh umat Islam yang berpegang teguh dengan ajaran Islam sudah mengetahui jawapan-jawapannya dalam karya-karya ulama sejak kurun ke-20 lagi.
Cuma yang tinggal adalah harapan dari anak-anak muda Islam dan menanti kebangkitan semula para pemikir dan cendekiawan abad ke-20 ini mengemudi perjuangan di awal era abad ke-21 ini agar terus berhadapan idea baharu liberal, yang dimunculkan sebagai pasca-Islamisme.
Dr Muhammad Atiullah Othman ialah pensyarah pengajian Islam di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI).
Tuesday, November 4, 2014
Selepas AS berundur, China mahu kuasai Afghanistan

Dalam masa dua bulan, pasukan keselamatan asing di Afghanistan akan menyerahkan tanggungjawab keselamatan kepada pasukan tempatan.
Sebagai persediaan untuk penyerahan ini, dan kemudian pengunduran pihak tentera asing, Beijing telah meningkatkan usaha diplomasinya di Afghanistan, yang sebelum ini secara tradisinya tidak menonjol.
China telah mengusahakan berpuluh mekanisme diplomasi dua hala dan pelbagai hala dengan Afghanistan dan negara-negara sekitar dengan tumpuan diberikan pada isu keselamatan. Diplomasi, selain peningkatan kerjasama ekonomi, ialah satu tunjang utama China di Afghanistan.
Kepentingan utama China di Afghanistan ialah keselamatan. China mahu mengelakkan penyebaran fahaman yang oleh mendorong aktiviti terorisme ke wilayah Xinjiang, dan pada masa sama memastikan Afghanistan tidak menjadi satu pangkalan untuk militan Uyghur.
Beijing tidak akan menempatkan tenteranya di Afghanistan, jadi bagaimanakah ia akan menggunakan diplomasi untuk menghalang ketidakstabilan merebak ke Xinjiang?
Beijing akan cuba mengurangkan ancaman keselamatan melalui dua cara.
1. Menstabilkan Afghanistan, atau menghalang kemerosotan dalam keadaan keselamatan Afghanistan yang telah sedia buruk.
2. Sekiranya langkah 1 gagal, hadkan penyebaran ketidakstabilan baharu dan kurangkan ancaman langsung terhadap Xinjiang.
Pengaruh langsung Beijing dalam menstabilkan Afghanistan adalah terhad. Hal ini memerlukan komitmen bantuan sokongan ekonomi yang besar.
Dari sudut diplomasi, Beijing mengajak negara-negara jiran menyumbang kepada pembangunan semula Afghanistan. Tetapi hal keselamatan diserahkan kepada pasukan bersenjata Afghan dan tentera asing yang masih ada. Amerika Syarikat kemungkinan besar akan memainkan peranan pengantara di Afghanistan jika perlu, seperti yang berlaku semasa kebuntuan dalam pilihan raya yang lalu.
Berhubung menghalang penyebaran ketidakstabilan baharu, Beijing mempunyai lebih pilihan melalui cara diplomasi. China mempunyai hubungan dengan pelbagai pihak, termasuk individu dan kumpulan di Afghanistan, termasuk Taliban.
Sejak kerajaan Hamid Karzai berkuasa pada 2001, hubungan dengan Taliban dilakukan melalui orang tengah. Tetapi kebelakangan ini Beijing dilaporkan membina semula hubungan terus dengan Taliban yang telah terbina sejak sebelum penaklukan AS pada 2001.
Beijing mahu jaminan yang Afghanistan tidak akan berfungsi sebagai satu pangkalan untuk kumpulan militan Uyghur. Ia juga mahu pelaburan China di Afghanistan dilindungi daripada serangan Taliban.
Wujud pelbagai pandangan bercampur-campur tentang keberkesanan pendekatan ini. Ada sumber dari China yang mengatakan Taliban tidak mahu membangkitkan kemarahan Beijing kerana ini akan menyukarkan hubungan kumpulan itu dengan Pakistan yang juga mempunyai hubungan rapat dengan China.
Ada juga yang mempersoalkan komitmen Taliban terhadap tuntutan-tuntutan China. Militan telah menyerang projek sumber China di Afghanistan beberapa kali, dan pada tahun 2012 Reuters memetik seorang jurucakap Taliban sebagai berkata yang kumpulan itu menentang pelaburan terbesar China di Afghanistan, sebuah lombong tembaga dekat Kabul.
Beijing juga telah meluaskan kehadiran diplomatiknya di rantau ini. China berharap dapat mencapai konsensus mengenai Afghanistan dengan negara-negara sekitar kerana ia berada di barisan hadapan dalam menangani ketidakstabilan di Afghanistan.
Bentuk konsensus ini masih tidak jelas, tetapi mungkin melibatkan usaha meningkatkan kerjasama serantau berhubung isu seperti antinarkotik dan menentang terorisme, dengan langkah-langkah praktikal seperti perkongsian hasil risikan, latihan ketenteraan bersama dan latihan perundangan dan penguatkuasaan undang-undang bersama (sesetengah kerjasama ini telah dijalankan secara dua hala melalui Pertubuhan Kerjasama Shanghai, SCO).
Terdapat banyak halangan untuk mencapai agenda China ini. Pegawai-pegawai di negara Asia Tengah disyaki mempunyai hubungan baik dengan pedagang dadah. Pada masa sama juga telah wujud lama kerisauan terhadap Pakistan yang membantu melindungi teroris. Malah, hubungan sesama negara Asia Tengah juga tidak baik.
Walaupun berdepan cabaran, pendekatan diplomatik Beijing kelihatan mencukupi untuk menangani ancaman teroris dari Afghanistan. Jumlah militan Uyghur yang berlindung di Afghanistan dan juga Pakistan masih kecil, dan kemampuan militan Uyghur dari luar untuk melancarkan serangan ke atas China masih terhad. Mereka perlu meningkatkan kemampuan berganda untuk mampu menjadi ancaman yang tetap kepada China.
Walau bagaimanapun, campurtangan dalam bentuk diplomasi, ekonomi dan ketenteraan tidak mampu menyekat propaganda dari teroris yang menggunakan agama daripada sampai ke Xinjiang.
Hal ini secara konsisten disebut oleh pihak China sebagai ancaman luar yang paling besar terhadap kestabilan Xinjiang.
Kerajaan China mungkin memperbesarkan ancaman ideologi dari luar, seperti yang dilakukan oleh banyak kerajaan. Masalah Xinjiang hampir keseluruhannya bersifat domestik, yang muncul daripada peminggiran populasi Uyghur melibatkan kekangan keagamaan, ketidakseimbangan ekonomi dan diskriminasi yang telah berleluasa. Tetapi dibimbangi yang mesej-mesej ideologi mungkin diterima oleh kumpulan ini.
Kumpulan bersenjata Uyghur yang beroperasi di luar paling dikenali, Parti Islam Turkistan, menggalakkan penggunaan taktik keras di Xinjiang dan menyokong pemisahan.
Hebahan medianya juga semakin canggih sejak beberapa tahun lalu. Kumpulan lain seperti ISIS dan al-Qaeda juga telah menunjukkan sokongan secara ideologi kepada Uyghur di Xinjiang, walaupun sokongan hanya terhad dan tidak termasuk sokongan operasi.
Penganalisis China memahami had kemampuan diplomasi dalam menangani hal keselamatan berkaitan Afghanistan. Tetapi diplomasi dilihat, bersama dengan bantuan ekonomi, sebagai pilihan yang terbaik daripada pilihan-pilihan yang terburuk.
Shi Lan daripada Akademi Sains Sosial Xinjiang menyimpulkan pilihan ini: "Dialog ialah pilihan terbaik yang ada untuk menyelesaikan masalah. Saya sendiri merasakan sukar untuk mencapai sebarang hasil, tetapi kita mesti mencuba." - Oktober 27, 2014
Tulisan ini, dipetik dari laman Lowy Interpreter, tajuk asalnya China's Afghanistan Policy: Testing the Limits of Diplomacy.
Tuesday, October 21, 2014
Kempen pegang anjing bermatlamat salah
Oleh MUHAMMAD FAISAL ASHAARI
Isu pegang anjing yang heboh sehari dua ini bukan sekadar
dibincangkan dari sudut hukum atau dari sudut fiqh, tetapi lebih dari
itu ia perlu dibincangkan dari sudut pemikiran moden yang berkembang
dalam kalangan generasi baru.
Dari sudut fiqh, ada mazhab yang ketat
dalam isu pegang anjing dan pula mazhab yang memberikan ruang dan
kelonggaran seperti mazhab Hanafi.
Ia sepatutnya tidak menjadi masalah
yang besar kerana wujud kelonggaran dari sudut agama.
Masalahnya ialah
ia bercanggah dengan adat dan tradisi orang Melayu di negara ini yang
berasa canggung dengan anjing. Ia dikukuhkan lagi dengan mazhab fiqh
orang Melayu yang berasaskan kepada mazhab Syafie yang kurang mesra
dengan anjing.
Dari sudut pemikiran,
mengetengahkan isu pegang anjing merupakan suatu jenis pemikiran yang
dinamakan sebagai pascamodenisme iaitu pemikiran yang sentiasa
mengkritik apa yang telah mapan atau yang sudah biasa diamalkan dalam
masyarakat atau melakukan sesuatu menyanggah kebiasaan masyarakat. Ia
menjadi trend semasa kepada generasi masa kini yang dipercayai atas
alasan itu adalah hak mereka.
Banyak aktiviti kehidupan generasi masa
kini yang cuba menyalahi amalan kebiasaan pada masa lalu yang dianggap
sebagai inovasi. Malah, menyanggahi amalan kebiasaan dalam sesetengah
keadaan sangat digalakkan atas nama inovasi. Memang tidak semua
sanggahan terhadap tradisi itu haram melainkan sekiranya menyanggah
perkara yang diwajibkan dalam agama.
Sikap
suka menyanggahi amalan tradisi termasuk agama adalah sifat utama kepada
liberalisme dan pluralisme yang cuba membebaskan diri dari sebarang
ikatan autoriti. Sifat agama yang mengikat tidak membenarkan penganutnya
membebaskan diri dan melakukan amalan ikut hawa nafsu.
Namun, bagi
seorang pluralis dan liberalis, tradisi dan agama telah mengongkong
kehidupan mereka. Maka, menyanggahi tradisi termasuk agama adalah suatu
keperluan. Mereka mengkritik biarpun perkara yang sudah tetap di dalam
agama. Fenomena inilah yang disebut sebagai pascamodenisme.
Isu
pegang anjing merupakan suatu usaha yang halus yang boleh dikaitkan
dengan usaha untuk meruntuhkan pegangan umat Islam terhadap tradisi,
termasuklah agama. Setakat ini, pegang anjing bukanlah suatu isu penting
yang perlu diangkat sebagai bahan perbincangan oleh umat Islam.
Banyak
lagi isu yang perlu diberikan perhatian oleh orang Islam seperti isu
akidah, isu arak dan sebagainya. Tetapi ia diangkat sebagai isu yang
penting dipercayai mempunyai agenda yang tertentu dan sebahagian dari
kempen besar contestation dalam “politik baharu” yang ingin dibawa masuk
ke dalam negara ini. Kali ini mungkin pegang anjing, mungkin akan datang
lain pula isunya.
Saidina Ali berkata: "Kata-kata yang betul, tetapi digunakan untuk tujuan yang salah."
Dr Muhammad Faisal Ashaari ialah akademik pengajian Islam di Universiti Kebangsaan Malaysia.
Monday, October 20, 2014
Pakatan anti-dolar Rusia, China dan Iran
Selepas beberapa bulan rancangan Rusia dan China untuk melaksanakan rancangan yang konkrit untuk menghakis pengaruh dolar Amerika Syarikat, kedua-dua negara akhirnya mencapai satu siri perjanjian perdagangan dan kewangan pada Isnin, 13 Oktober lalu.
Pertemuan pemimpin tertinggi Rusia dan China bulan Mei lalu telah meningkatkan lagi perhatian kepada rancangan Moscow-Beijing ini, yang akhirnya termeterai minggu ini.
Pemimpin kedua-dua negara menandatangani perjanjian tenaga, perdagangan dan kewangan yang disebut sebagai dasar beralih ke Asia yang telah mencapai hasilnya.
Perjanjian ini juga dicapai untuk membantu kedua-dua Rusia dan China berdepan dengan sekatan yang semakin ditingkatkan ke atasnya oleh Barat, terutama selepas krisis Ukraine.
Sebanyak 38 perjanjian dicapai di Moscow dalam pertemuan antara Perdana Menteri Rusia Dmitri Medvedev dan Perdana Menteri China Li Keqiang, melibatkan kerjasama tenaga dan pertukaran mata wang bernilai 150 bilion yuan atau AS$25 bilion, yang boleh membantu mengurangkan peranan dolar dalam perdagangan kedua-dua negara.
Perjanjian-perjanjian tersebut ialah antara tanda kejayaan awal dasar beralih ke timur yang diarahkan oleh Presiden Vladimir Putin untuk mengelakkan peminggiran akibat sekatan.
Pada Mei lalu, kedua-dua negara memeterai perjanjian perdagangan gas asli bernilai AS$400 bilion, yang dicapai segera selepas Barat meningkatkan tekanan terhadap Rusia ekoran krisis Ukraine.
Amerika Syarikat dan Eropah memberi sokongan kepada kumpulan pro-Barat di Ukraine, yang melakukan protes besar-besaran sehingga mencetuskan krisis, yang akhirnya mendorong Rusia menakluk Crimea.
"Saya menganggap keupayaan kita membuka kemungkinan baharu walaupun berdepan sekatan sebagai satu pencapaian penting," kata Medvedev selepas majlis menandatangani perjanjian.
Tetapi China menunjukkan tanda yang rasa curiga masih belum terhapus sepenuhnya, apabila kelihatan masih berhati-hati, termasuk ketika mengulas prospek perjanjian pada 2015 pembinaan saluran bekalan gas kedua membekalkan gas Rusia ke China.
"Kerjasama dalam gas asli antara Rusia dan China telah lama berjalan. Tetapi banyak lagi rundingan antara syarikat terbabit perlu diadakan," kata Li.
Perjanjian ini membantu Rusia yang semakin disekat oleh Barat, termasuk dalam sektor perbankan yang menyukarkan bank Rusia untuk berurusan dengan pasaran Barat.
Pertukaran mata wang yang dicapai, melibatkan Rusia dan China berurus niaga dengan satu sama lain dalam mata wang ruble dan yuan, membantu China meluaskan penggunaan yuan di peringkat antarabangsa, sekaligus mengurangkan penggunaan dolar.
China, yang memiliki 34 peratus daripada AS$4 trilion rizab asing yang dilaburkan dalam hutang kerajaan AS, mahu menghadkan kerugian yang boleh disebabkan oleh penurunan nilai dolar dalam jangka pendek. Perancangan jangka panjangnya ialah meningkatkan pengaruh yuan dan menjadikannya satu mata wang rizab global.
Medvedev berkata,perdagangan antara Rusia dengan China berkembang sebanyak lebih daripada 100 peratus sepanjang enam tahun ini antara AS$40 bilion kepada AS$90 bilion.
Menurutnya, Rusia dan China ialah rakan dagang yang rapat, satu lagi kenyataan yang menegaskan kepentingan perdagangan kedua-dua negara, yang kini memasuki satu fasa yang kuat dipengaruhi geopolitik kuasa-kuasa besar.
Di bawah perjanjian baharu ini, kerjasama akan dijalankan dengan lebih mendalam antara pengeluar minyak milik negara Rosneft dan Perbadanan Petroleum Nasional China, termasuk dalam projek gas asli cecair dan kemungkinan bekalan gas asli cecair ke China.
Bank-bank VTB, VEB dan Bank Pertanian Rusia - yang seperti Rosneft juga terjejas akibat sekatan - menandatangani perjanjian rangka kerja dengan Bank Exim China untuk pengurusan kredit.
Pengendali telefon bergerak MegaFon dan Bank Pembangunan China bersetuju untuk menguruskan pembiayaan bernilai AS$500 juta.
Li, yang tiba di Rusia dari Jerman kemudian akan ke sidang kemuncak pemimpin Eropah dan Asia, dan dijadual bertemu Putin untuk perbincangan.
Satu lagi tanda pemulihan hubungan antara Rusia dan China ialah peningkatan eksport minyak mentah ke China sepanjang Januari hingga September sebanyak hampir 45 peratus. Penghantaran ke Eropah dari pelabuhan Primorsk di Laut Baltik merosot hampir 20 peratus.
Menurut satu syarikat perunding tenaga, JBC Energy, eksport semakin bertambah ke pasaran Timur dan merosot ke Barat, trend yang dijangka terus meningkat dalam keadaan politik semasa.
Beijing mahu meningkatkan urus niaga dengan Rusia, mengambil kesempatan daripada kemerosotan hubungan Moscow dengan Barat, yang kini berada pada tahap terburuk selepas Perang Dingin.
Walau bagaimanapun, masih banyak perlu dilakukan untuk menghapuskan rasa saling mencurigai antara satu sama lain, yang baru menyelesaikan pertikaian sempadan pada dekad lalu.
Beijing berminat untuk melabur dalam pembangunan infrastruktur, tenaga dan komoditi di Rusia, tetapi Moscow mungkin berhati-hati dalam membenarkan pelaburan dalam industri strategik.
China mungkin juga bimbang untuk melabur dalam ekonomi Rusia yang berdepan pelbagai hambatan, termasuk sekatan dan kemerosotan harga minyak, eksport paling penting Rusia.
Pada masa sama, Rusia juga merancang bersama Iran untuk menubuhkan sebuah bank kerjasama untuk meningkatkan perdagangan dua hala dan mengatasi sekatan terhadap sektor perbankan Iran, lapor media Iran Press TV baru-baru ini.
Tehran dan Moscow sedang mengkaji kemungkinan membuka halaman baharu dalam perdagangan antara kedua-dua negara yang memberikan keupayaan untuk memecahkan dominasi mata wang Barat dalam urusniaga dua hala, Asadollah Asgaroladi, ketua Dewan Perniagaan Iran-Rusia dilapor berkata.
"Oleh kerana bank-bank Rusia bimbang akan implikasi berurusan dengan Iran disebabkan sekatan, kami mahu menubuhkan bank kerjasama Iran-Rusia dengan bantuan bank pusat dan sektor swasta kedua-dua negara," kata Asgaroladi.
"Bank seperti itu akan boleh menukarkan wang antara dua pihak menggunakan rial Iran dan rubles Rusia, tanpa menggunakan dolar, euro atau pound," tambahnya.
Iran telah mengalami kesukaran ekonomi beberapa tahun kebelakangan ini disebabkan sekatan Barat terhadap sektor tenaga dan kewangan Iran.
Malah, sejak beberapa tahun lalu, Amerika Syarikat mengenakan sekatan ke atas beberapa individu dan entiti Iran walaupun pada masa sama meneruskan rundingan untuk mencapai penyelesaian komprehensif program nuklear Iran. (Reuters, Xinhua)
Pertemuan pemimpin tertinggi Rusia dan China bulan Mei lalu telah meningkatkan lagi perhatian kepada rancangan Moscow-Beijing ini, yang akhirnya termeterai minggu ini.
Pemimpin kedua-dua negara menandatangani perjanjian tenaga, perdagangan dan kewangan yang disebut sebagai dasar beralih ke Asia yang telah mencapai hasilnya.
Perjanjian ini juga dicapai untuk membantu kedua-dua Rusia dan China berdepan dengan sekatan yang semakin ditingkatkan ke atasnya oleh Barat, terutama selepas krisis Ukraine.
Sebanyak 38 perjanjian dicapai di Moscow dalam pertemuan antara Perdana Menteri Rusia Dmitri Medvedev dan Perdana Menteri China Li Keqiang, melibatkan kerjasama tenaga dan pertukaran mata wang bernilai 150 bilion yuan atau AS$25 bilion, yang boleh membantu mengurangkan peranan dolar dalam perdagangan kedua-dua negara.
Perjanjian-perjanjian tersebut ialah antara tanda kejayaan awal dasar beralih ke timur yang diarahkan oleh Presiden Vladimir Putin untuk mengelakkan peminggiran akibat sekatan.
Pada Mei lalu, kedua-dua negara memeterai perjanjian perdagangan gas asli bernilai AS$400 bilion, yang dicapai segera selepas Barat meningkatkan tekanan terhadap Rusia ekoran krisis Ukraine.
Amerika Syarikat dan Eropah memberi sokongan kepada kumpulan pro-Barat di Ukraine, yang melakukan protes besar-besaran sehingga mencetuskan krisis, yang akhirnya mendorong Rusia menakluk Crimea.
"Saya menganggap keupayaan kita membuka kemungkinan baharu walaupun berdepan sekatan sebagai satu pencapaian penting," kata Medvedev selepas majlis menandatangani perjanjian.
Tetapi China menunjukkan tanda yang rasa curiga masih belum terhapus sepenuhnya, apabila kelihatan masih berhati-hati, termasuk ketika mengulas prospek perjanjian pada 2015 pembinaan saluran bekalan gas kedua membekalkan gas Rusia ke China.
"Kerjasama dalam gas asli antara Rusia dan China telah lama berjalan. Tetapi banyak lagi rundingan antara syarikat terbabit perlu diadakan," kata Li.
Perjanjian ini membantu Rusia yang semakin disekat oleh Barat, termasuk dalam sektor perbankan yang menyukarkan bank Rusia untuk berurusan dengan pasaran Barat.
Pertukaran mata wang yang dicapai, melibatkan Rusia dan China berurus niaga dengan satu sama lain dalam mata wang ruble dan yuan, membantu China meluaskan penggunaan yuan di peringkat antarabangsa, sekaligus mengurangkan penggunaan dolar.
China, yang memiliki 34 peratus daripada AS$4 trilion rizab asing yang dilaburkan dalam hutang kerajaan AS, mahu menghadkan kerugian yang boleh disebabkan oleh penurunan nilai dolar dalam jangka pendek. Perancangan jangka panjangnya ialah meningkatkan pengaruh yuan dan menjadikannya satu mata wang rizab global.
Medvedev berkata,perdagangan antara Rusia dengan China berkembang sebanyak lebih daripada 100 peratus sepanjang enam tahun ini antara AS$40 bilion kepada AS$90 bilion.
Menurutnya, Rusia dan China ialah rakan dagang yang rapat, satu lagi kenyataan yang menegaskan kepentingan perdagangan kedua-dua negara, yang kini memasuki satu fasa yang kuat dipengaruhi geopolitik kuasa-kuasa besar.
Di bawah perjanjian baharu ini, kerjasama akan dijalankan dengan lebih mendalam antara pengeluar minyak milik negara Rosneft dan Perbadanan Petroleum Nasional China, termasuk dalam projek gas asli cecair dan kemungkinan bekalan gas asli cecair ke China.
Bank-bank VTB, VEB dan Bank Pertanian Rusia - yang seperti Rosneft juga terjejas akibat sekatan - menandatangani perjanjian rangka kerja dengan Bank Exim China untuk pengurusan kredit.
Pengendali telefon bergerak MegaFon dan Bank Pembangunan China bersetuju untuk menguruskan pembiayaan bernilai AS$500 juta.
Li, yang tiba di Rusia dari Jerman kemudian akan ke sidang kemuncak pemimpin Eropah dan Asia, dan dijadual bertemu Putin untuk perbincangan.
Satu lagi tanda pemulihan hubungan antara Rusia dan China ialah peningkatan eksport minyak mentah ke China sepanjang Januari hingga September sebanyak hampir 45 peratus. Penghantaran ke Eropah dari pelabuhan Primorsk di Laut Baltik merosot hampir 20 peratus.
Menurut satu syarikat perunding tenaga, JBC Energy, eksport semakin bertambah ke pasaran Timur dan merosot ke Barat, trend yang dijangka terus meningkat dalam keadaan politik semasa.
Beijing mahu meningkatkan urus niaga dengan Rusia, mengambil kesempatan daripada kemerosotan hubungan Moscow dengan Barat, yang kini berada pada tahap terburuk selepas Perang Dingin.
Walau bagaimanapun, masih banyak perlu dilakukan untuk menghapuskan rasa saling mencurigai antara satu sama lain, yang baru menyelesaikan pertikaian sempadan pada dekad lalu.
Beijing berminat untuk melabur dalam pembangunan infrastruktur, tenaga dan komoditi di Rusia, tetapi Moscow mungkin berhati-hati dalam membenarkan pelaburan dalam industri strategik.
China mungkin juga bimbang untuk melabur dalam ekonomi Rusia yang berdepan pelbagai hambatan, termasuk sekatan dan kemerosotan harga minyak, eksport paling penting Rusia.
Pada masa sama, Rusia juga merancang bersama Iran untuk menubuhkan sebuah bank kerjasama untuk meningkatkan perdagangan dua hala dan mengatasi sekatan terhadap sektor perbankan Iran, lapor media Iran Press TV baru-baru ini.
Tehran dan Moscow sedang mengkaji kemungkinan membuka halaman baharu dalam perdagangan antara kedua-dua negara yang memberikan keupayaan untuk memecahkan dominasi mata wang Barat dalam urusniaga dua hala, Asadollah Asgaroladi, ketua Dewan Perniagaan Iran-Rusia dilapor berkata.
"Oleh kerana bank-bank Rusia bimbang akan implikasi berurusan dengan Iran disebabkan sekatan, kami mahu menubuhkan bank kerjasama Iran-Rusia dengan bantuan bank pusat dan sektor swasta kedua-dua negara," kata Asgaroladi.
"Bank seperti itu akan boleh menukarkan wang antara dua pihak menggunakan rial Iran dan rubles Rusia, tanpa menggunakan dolar, euro atau pound," tambahnya.
Iran telah mengalami kesukaran ekonomi beberapa tahun kebelakangan ini disebabkan sekatan Barat terhadap sektor tenaga dan kewangan Iran.
Malah, sejak beberapa tahun lalu, Amerika Syarikat mengenakan sekatan ke atas beberapa individu dan entiti Iran walaupun pada masa sama meneruskan rundingan untuk mencapai penyelesaian komprehensif program nuklear Iran. (Reuters, Xinhua)
Subscribe to:
Posts (Atom)