Thursday, October 4, 2012

Menjelang PRU 13, LGBT kembali jadi perhatian

Ketika Pilihan Raya Umum ke-13 semakin hampir, dan menjelang genap setahun kontroversi LGBT berhubung Seksualiti Merdeka dan konsert Elton John tahun lalu, debat isu LGBT kembali panas.

Isu orientasi seksual LGBT kembali menjadi berita besar ekoran pendedahan garis panduan mengenali LGBT untuk ibu bapa yang dilapor disokong Kementerian Pelajaran Malaysia.

Sekumpulan aktivis gay sebagai reaksi menganjurkan hari leher-v di sekitar menara Petronas di KLCC pada 1 Oktober lalu, yang turut menjadi acara publisiti kempen kesedaran kumpulan tersebut.

Sebelum itu, sebuah restoran mesra gay, Fierce Curry House memberikan nasi beriyani percuma kepada 15 lelaki pertama yang muncul dengan baju leher-v, juga sebagai reaksi kepada laporan garis panduan itu. (Fierce ialah satu istilah yang pernah popular dalam kalangan gay di Amerika Syarikat dan juga seluruh dunia, untuk menyifatkan "cool" atau hebat.)

Debat isu LGBT kini semakin terbuka dan menyaksikan pertembungan ide yang keras antara kedua-dua kumpulan konservatif dan liberal di negara ini, dan bakal menjadi isu besar dalam politik negara, yang selama ini dikuasai konservatif.

Kelompok LGBT dijangka bakal menunjukkan kuasa undi dengan memberikan sokongan politik yang kuat kepada kumpulan yang liberal dan lebih toleran terhadap orientasi seksual mereka dalam Pilihan Raya Umum ke-13 nanti.

Isu orientasi seks yang diterima sebagai hak asasi menurut tafsiran hak asasi manusia liberal Barat dinilai dengan sangat kritikal oleh Muslim dan penganut agama utama dunia, yang menolaknya sebagai sesuatu yang menyeleweng.

Walau bagaimanapun, layanan buruk terhadap golongan ini pula dinilai sebagai bertentangan dengan hak asasi melibatkan penghormatan terhadap manusia.

Akademik yang banyak mengkaji masyarakat minoriti, Dr Mohd Faizal Musa yang lebih dikenali dengan nama penanya Faisal Tehrani dalam satu tulisan baru-baru ini menjelaskan: "Bersabit dengan LGBT di Malaysia, maruah manusia (human dignity) pengamalnya harus dilindungi. Mereka tidak wajar diaib dan didiskriminasi.

"Pun, sebagai ingatan semula hak-hak LGBT di Malaysia bagaimanapun sangat bergantung kepada nilai-nilai moral (moral values); ketenteraman awam (public order); dan hak-hak manusia lain (rights of others). Sebagai anggota masyarakat pengamal LGBT dijangka akur dengan formula di atas.

"Untuk generasi muda di Malaysia pula, yang harus didedahkan kepada mereka adalah apa itu perbezaan dan bagaimana menanganinya dengan betul. Bukan mengajar mereka melakukan pelabelan dan stigma."


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...