Wednesday, November 30, 2011

Lisa Surihani tingkat imej pop Umno

Selepas ketinggalan jauh dalam persaingan menarik (atau menumpang imej) selebriti, Umno menerima suntikan positif ekoran anugerah khas puteri Umno kepada selebriti Lisa Surihani yang diberikan hari ini.

Lisa menerima hadiah pencapaian khas daripada Pergerakan Puteri Umno sempena perhimpunan agung parti itu tahun ini, yang dijangka terakhir sebelum Pilihan Raya Umum ke-13 tidak lama lagi.

Perkembangan ini memperlihatkan trend memberi anugerah kepada tokoh popular pada perhimpunan tahunan semakin menjadi amalan parti-parti politik untuk membina imej popular.

Pakatan pembangkang pertengahan tahun lalu menghangatkan dunia politik dan budaya popular apabila pengacara popular Wardina Safiyyah Fadhullah Wilmot kelihatan menunjukkan sokongan kepada pembangkang, mencetuskan reaksi keras pemblog-pemblog Umno.

Sebelum itu, selebriti Bob Lokman menyertai PAS dan aktif berceramah di pentas parti itu sehingga mencetuskan kontroversi dalam kalangan seniman dan dengan pihak berkuasa agama.

Umno kelihatan bimbang dengan imej pop yang jauh ketinggalan berbanding pakatan pembangkang ekoran semakin ramai selebriti mendekatkan diri dengan pembangkang, yang berpotensi membina imej untuk menarik sokongan orang ramai terutama golongan muda.

Persaingan imej popular melalui selebriti semakin hangat menuju pilihan raya umum akan datang yang dijangka diadakan awal tahun depan.

Sokongan selebriti memudahkan sesebuah parti diterima orang ramai disebabkan populariti penggiat budaya popular terbabit, yang mendapat lebih tumpuan berbanding dasar dan tindakan parti yang lebih sukar dan mungkin kontroversi.

Tindakan Lisa menghadiri perhimpunan Umno dan menerima anugerah itu walau bagaimanapun dijangka mencetuskan reaksi kurang senang sesetengah pihak, terutama peminat yang juga penyokong kuat pembangkang.

Lisa ialah selebriti muda popular dan menerima lebih daripada sejuta peminat - jauh meninggalkan selebriti lain - di laman Facebook beliau, jumlah yang terbesar bagi selebriti Malaysia.

Sebelum Lisa, Datuk Siti Nurhaliza (sebelum berkahwin) menjadi selebriti kegilaan kedua-dua pembangkang dan parti pemerintah, menjadi topik rujukan dalam ucapan dan ceramah pemimpin kedua-dua parti.

Mawi, penyanyi yang muncul daripada rancangan televisyen realiti juga menjadi rebutan parti-parti politik pada masa kemunculannya pada 2005.

Siti walau bagaimanapun tidak menunjukkan sokongan kepada mana-mana parti politik pada masa itu, walaupun pernah disebut menyertai puteri Umno.

1 comment:

Anonymous said...

pembangkang ada wardina....UMNO ada lisa surihani idaman jejaka malaya...
yang mna agak2nya pilihan orang muda??
Semestinya Cik Lisa...Pdan Muka Pembangkang Ada wardina buat apa...habuk pun tarak...liabiliti sahaja..kahkahak
#BN Pilihan Orang Muda
Pergi mampus nak roboh penjara macam azmin ali ...Sah-sah mereka yakin anwar yang liwat saiful!!!
Bukti dah ada depan mata...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...