Tuesday, July 19, 2011

Pembangunan dan penghapusan identiti Melayu

Oleh ARIF ATAN

Pulau Pinang ditangisi sayu,
Kampung Baru musnah menanti,
apalah nasib kita Melayu,
mengharap pagar yang makan padi.

Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal dalam suatu majlis pertemuan dengan para pemilik dan pewaris Kampung Baru pada 29 Mei, 2010 berkenaan Pelan Cadangan Konsep Pelaksanaan Pembangunan kampung tersebut telah melontarkan cadangan agar 40 peratus daripada 151.57 hektar kawasan itu diberi kepada kaum lain dan pelabur asing.

Apa rasionalnya cadangan “sial” itu pada ketika tiada pula peratusan kuota setinggi itu untuk orang Melayu walaupun pada ketika Dasar Ekonomi Baharu (DEB) dan kini Model Baharu Ekonomi (MBE) serta pembangunan wilayah serta kawasan lain sekitar Lembah Kelang yang didominasi oleh kaum lain seperti Bangsar, Jalan Petaling, Kelang dan Brickfields?

Jaminan Nong Chik bahawa pembangunan Kampung Baru dengan “sedekah” tanah 40 peratus itu kononnya “tidak sesekali” mengetepikan orang Melayu (Berita Harian, 30 Mei, 2010) ibarat cek kosong yang disua bukan sahaja kepada pemilik dan pewaris Kampung Baru malah kepada seluruh bangsa Melayu di negara ini!

Setelah apa yang dapat kita lihat dengan segala bentuk “penyingkiran” Melayu daripada Kuala Lumpur dari dahulu sehingga kini, bolehkah kita beratus-ratus kali menjadi pelanduk yang lupakan perangkapnya?

Lihatlah apa yang berlaku di Kampung Abdullah Hukum berhampiran pusat beli belah Mid Valley dan Gardens di seberang stesen LRT serta kawasan Kampung Kerinchi berdekatan Universiti Malaya. Orang Melayu yang keturunan datuk nenek moyang mereka adalah peneroka kampung-kampung tersebut malah penggerak awal ekonomi Kuala Lumpur telah habis diseret ke rumah-rumah pangsa.

Citra budaya Melayu pula kian ditelan dengan segala macam hutan batu dan konkrit dari kediaman mewah, bangunan pejabat hinggalah kompleks beli-belah berkiblatkan Barat yang sarat dengan imej kapitalis. Nama-nama seperti Bangsar South dan Sphere di kawasan pembangunan itu jelas agenda halus menghapuskan citra kebudayaan dan jati diri bangsa Melayu.

Begitu juga dengan apa yang telah berlaku di Pulau Pinang. Pi mai pi mai tang tu juga. Sejak diserah kepada Inggeris oleh "pagar yang makan padi," gejala pengusiran Melayu secara halus atas nama kononnya kemajuan dan pembangunan terus berlaku. dengan pemangkinnya adalah "pagar-pagar alaf baru!"

Apakah orang Melayu sekarang di Kampung Baru terutamanya dan kampung-kampung Melayu lain di seluruh negara akan tertipu sekali lagi?

Mengapakah “pagar-pagar” orang Melayu hari ini tidak ada kesungguhan politik (political will) membangunkan semua kampung milik Melayu turun-temurun sama ada di Kampung Baru mahupun di seluruh negara sebagai pusat jaringan ekonomi Melayu seperti perniagaan, industri makanan dan pelancongan serta dalam masa sama sebagai pusat kebudayaan, warisan dan kesenian Melayu?

Rakyat ada sebab untuk sangsi atau tidak percaya dengan jaminan pembangunan Kampung Baru yang kononnya tidak meminggirkan Melayu. Pada 6 Februari, 2010, ketika Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak membuat lawatan ke Kampung baru, beliau memberi jaminan bahawa pembangunan semula Kampung Baru akan memastikan kira-kira 35,000 penduduk di tujuh buah kampung itu tidak akan dipindahkan ke tempat lain.

Jadi, jika 40 peratus keluasan tanah hendak diberi kepada orang lain maka apa lagi yang mahu dikatakan dengan jaminan Najib itu?!

Jika dalam tempoh empat bulan sahaja, segala jaminan itu boleh berubah-ubah apatah lagi pada masa akan datang.

Justeru, orang Melayu khususnya Kampung Baru dan mereka yang masih ada tanah warisan nenek moyang masing-masing usahlah mudah benar mengalah dan gelap mata dengan tawaran pampasan tanah jutaan ringgit lalu tergadai tanah ke tangan orang lain.

Sejarah berkuasanya penjajah Inggeris serta proses perbandaran sekarang ini yang jelas mengasak orang Melayu ke rumah pangsa dan ke hulu adalah bukti pemimpin politik yang kita harapkan umpama pagar yang makan padi.

Ketepikan perbezaan fahaman politik dalam isu membabitkan tanah. Kampung Baru misalnya jika mahu dibangunkan boleh sahaja dilakukan oleh masyarakat tempatan sendiri tanpa banyak campur tangan pemimpin politik yang tidak ubah pagar yang makan padi.

Melayu marhaen amat penat,
hak bangsa disukat disekat,
Melayu Umno usah khianat,
Melayu PAS, PKR mesti sepakat!

Arif Atan ialah pemerhati politik yang memberi tumpuan khusus pada isu Melayu. Artikel ini pertama kali disiar pada Jun 2010. Raja Nong Chik kemudian menjelaskan semula kenyataan awalnya ekoran kritikan berleluasa terhadap cadangan itu.

1 comment:

Anonymous said...

sedih bila membayangkan kampung baru akan dimajukan..bukan tidak boleh dimajukan tetapi..jgnlah kerana sikit2, 40% lama-lama habis semua hilang..kita mesti mempertahankan hak kita..boleh shj kg baru dibangunkan tanpa memberikan 40% hak tersebut kpd bangsa asing.. adakah org melayu tidak pandai berniaga hingga perlu diberikan hak kpd bangsa lain utk berada disitu?
Janganlah adanya org melayu yg menggadai hak bangsanya sendiri..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...