Saturday, April 16, 2011

BN kekal dua pertiga, kerusi PR meningkat

Barisan Nasional mempertahankan kerajaan Sarawak dengan majoriti dua pertiga dalam Pilihan Raya Negeri Sarawak ke-10 hari ini.

Sehingga pukul 10 malam tadi, BN telah memenangi 52 kerusi.

DAP memenangi kerusi terbanyak dalam kalangan parti Pakatan Rakyat dengan menawan 12 kerusi, manakala PKR mendapat tiga kerusi.

PAS yang bertanding di lima kerusi tidak memenangi sebarang kerusi tetapi mendapat peningkatan undi.

Pilihan raya kali ini menyaksikan BN memperolehi jumlah kerusi yang jauh merosot berbanding 63 kerusi dalam pilihan raya sebelum ini pada 2006.

PR gagal membuat kejutan besar dalam pilihan raya ini walaupun isu besar tempoh 30 tahun pemerintahan Ketua Menteri Tan Sri Abdul Taib Mahmud digunakan secara besar-besaran untuk menarik pengundi.

Isu Injil dalam bahasa Melayu yang panas menjelang pilihan raya juga tidak menggugat sokongan kepada kerajaan BN pimpinan Taib.

Isu pengambilan tanah oleh kerajaan negeri juga dilihat tidak memberi impak seperti diharapkan oleh pembangkang.

Kemenangan ini memberikan kekuatan baharu kepada Taib yang menghadapi tekanan berundur dan dilihat sebagai liabiliti kepada BN.

Kejayaan yang boleh dilihat sebagai kejayaan Taib mengekalkan kemenangan dan kerusi dua pertiga mampu mengurangkan tekanan kepadanya untuk berundur.

Walau bagaimanapun, kemerosotan undi dan kerusi BN di Sarawak yang boleh memberi kesan kepada Pilihan Raya Umum ke-13 nanti tetap meletakkan kawasan "deposit tetap" BN itu dalam bahaya.

Kemenangan BN ini mampu memberi keyakinan kepada BN untuk mengadakan pilihan raya umum awal pada tahun ini, tetapi kemerosotan undi parti pemerintah di kubu kuat itu boleh memberikan keyakinan kepada PR.

Pilihan raya ini telah menguji kedua-dua BN dan PR, dan pada masa sama mampu memberikan semangat untuk menghadapi Pilihan Raya Umum ke-13 nanti.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...